Harriet Andersson: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Gossip

2000 | Drama, Komedie

Zweden 2000. Drama van Colin Nutley. Met o.a. Pernilla August, Helena Bergström, Lena Endre, Stina Ekblad en Ewa Fröling.

Alle verwijzingen, spiegels, inkijkjes, doorkijkjes, knipoogjes, overeenkomsten, kruisbestuivingen en overlappingen tussen de Zweedse werkelijkheid en fictie maken ensemblekomedie Gossip ingenieus, fascinerend en leerzaam. Maar met dik twee uur ook uitputtend, zeker voor de niet-Zweden onder ons. In ieder geval nog te begrijpen en interessant is het gegeven dat negen Zweedse topactrices (gespeeld door negen Zweedse topactrices) allen kans maken op de hoofdrol in de Hollywood-remake van de klassieke Greta Garbo-film Queen Christina (1933). De negen worden de gehele dag van de uitslag gevolgd. Een deel van Queen Christina sijpelt door in het leven van de actrices; Stella (Bergström) is bijvoorbeeld lesbisch, iets wat gesuggereerd wordt over koningin Christina in die film. Sommige verwikkelingen zijn voor niet-ingewijden onduidelijk. Heeft de muzikale carrière van Eivor (Ekblad) soms te maken met ABBA? En wat duidt de media-aandacht rond de zwangere buik van Cecilia (Richardson) en de kennelijke vader, regisseur Rolf (Brännström)? Op zulke punten reikt de aantrekkelijke ambitie van scenarist-regisseur Nutley wellicht net even te ver.

Die Frauen in Ingmar Bergmans Filmen

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Katja Raganelli. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnel Lindblom en Ingrid Thulin.

Alle verwijzingen, spiegels, inkijkjes, doorkijkjes, knipoogjes, overeenkomsten, kruisbestuivingen en overlappingen tussen de Zweedse werkelijkheid en fictie maken ensemblekomedie Gossip ingenieus, fascinerend en leerzaam. Maar met dik twee uur ook uitputtend, zeker voor de niet-Zweden onder ons. In ieder geval nog te begrijpen en interessant is het gegeven dat negen Zweedse topactrices (gespeeld door negen Zweedse topactrices) allen kans maken op de hoofdrol in de Hollywood-remake van de klassieke Greta Garbo-film Queen Christina (1933). De negen worden de gehele dag van de uitslag gevolgd. Een deel van Queen Christina sijpelt door in het leven van de actrices; Stella (Bergström) is bijvoorbeeld lesbisch, iets wat gesuggereerd wordt over koningin Christina in die film. Sommige verwikkelingen zijn voor niet-ingewijden onduidelijk. Heeft de muzikale carrière van Eivor (Ekblad) soms te maken met ABBA? En wat duidt de media-aandacht rond de zwangere buik van Cecilia (Richardson) en de kennelijke vader, regisseur Rolf (Brännström)? Op zulke punten reikt de aantrekkelijke ambitie van scenarist-regisseur Nutley wellicht net even te ver.

Selma och Johanna - En roadmovie

1997 | Familiefilm

Zweden​/​​Denemarken 1997. Familiefilm van Ingela Magner, Ingela Magner en Ingela Magner. Nederlands ondertiteld. Met o.a. Jan Mybrand, Anna Sjögren, Jan Mybrant, Martina Haag en Odile Nunes.

Johanna is blijven zitten. Johanna is woedend en vindt het oneerlijk. Ze besluit samen met haar beste vriendin Selma haar lerares aan te klagen bij het Europese Hof in Straatsburg. De meiden pakken wat noodzakelijke spullen in een tas en gaan op weg. Een reis met veel gekke types en rare gebeurtenissen is het gevolg

Høyere enn himmelen

1993 | Familiefilm, Romantiek, Drama

Noorwegen 1993. Familiefilm van Berit Nesheim. Met o.a. Inger Lise Winjevoll, Harriet Andersson, Arne Willy Granli Johnsen, Birgitte Victoria Svendsen en Henrik Scheele Aleksander.

De twaalfjarige Mari besluit de uit het oog verloren liefde van haar lerares op te gaan sporen.

Blankt vapen

1990 | Drama, Misdaad

Zweden 1990. Drama van Carl-Gustav Nykvist. Met o.a. Boman Oscarsson, Reine Brynnolfsson, Maria Grip, Harriet Andersson en Linus Tunström.

Tweede deel van trilogie, die in 1989 begon met KVINNORNA P[KA9]A TAKET, debuutfilm van Nykvist (zoon van gerennomeerde Sven Nykvist). In dit psychologisch drama helpt 28-jarige Richard (Oscarsson) Bruno (Brynnolfsson) een middeleeuws icoon uit Duitsland smokkelen. In Zweden geraakt Richard geobsedeerd door symboliek van de personages op de icoon. Hij geraakt meer en meer betrokken bij duistere zaakjes die ook zijn priv[KA1]eleven overhoop halen. Hij belandt finaal in spookachtige flat van halfbroer. Richard gaat vervolgens op zoek naar verdwenen gewaande broer die cartoons tekent `om zichzelf te vinden`. Oscarsson (zoon van bekend acteur Per Oscarsson), zorgt voor onverteerbaar spel. Andersson, veterane uit Ingmar Bergman-films, ziet er als 'Mama' uit als een beeld uit een theatermuseum.

Himmel og Helvede

1988 | Drama, Romantiek

Denemarken 1988. Drama van Morten Arnfred. Met o.a. Karina Skands, Ole Lemmeke, Lise Ringheim, Harriet Andersson en Erik Mörk.

Een achttienjarige, getalenteerde violiste groeit zeer beschermd op in een achterbuurt van Kopenhagen, waar zelfs in deze tijd armoede en gewelddadigheid de boventoon voeren. De eerste liefdessignalen ontdekt zij bij een vriendje, maar hij blijkt homo te zijn. Schitterende, ingehouden vertolking van debutante Skands als het meisje. Fraaie fotografie.

Sommarkvällar pȧ jorden

1987 | Komedie, Drama

Zweden 1987. Komedie van Gunnel Lindblom. Met o.a. Sif Ruud, Margaretha Byström, Per Mattsson, Harriet Andersson en Leif Ahrle.

De voormalige Bergman-actrice Lindblom regisseerde de familiereünie met oma, haar drie dochters met hun resp. echtgenoten of partners plus een kleindochter. Op een eilandje van de Stockholmse archipel zorgt ieder personage voor meer klachten dan geschenken voor de verjaardag van oma. Te veel gejammer over sleur, met clichédialogen en lang uitgesponnen camerawerk van nevelige zomerdagen.

De Tvȧ saliga

1985 | Drama

Ierland​/​​Zweden​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​Nederland 1985. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Per Myrberg, Christina Schollin, Lasse Pöysti en Irma Christenson.

Op een dag ontmoet de vijftig-jarige professor Andersson Myrberg die in een depressie zit, en op de rand staat van zelfmoord. Het leven heeft voor hem geen zin meer. Andersson neemt hem onder haar bescherming en geeft hem een kans een nieuw leven te beginnen. De vrouw blijkt echter minder sterk dan hij gedacht had. Ook zij heeft haar zwakheden en is getraumatiseerd door frustraties uit haar jeugd. In deze film rijdt Bergman al zijn stokpaardjes: wanhoop, liefde, eenzaamheid en de grens tussen tussen zin en waanzin. Schitterende acteursprestaties. Ulla Isaksson, die reeds meermaals met Bergman werkte, schreef het scenario naar haar eigen roman. Een diepgaande studie van de menselijke geest in beeld gebracht door Per Norén, Per-Olaf Runa en Jan Wictorinus.

Raskenstam

1983 | Komedie

Zweden 1983. Komedie van Gunnar Hellstrom. Met o.a. Gunnar Hellstrom, Agneta Fältskog, Lena Nyman, Harriet Andersson en Thomas Hellberg.

Een begrafenisondernemer van middelbare leeftijd vult zijn bedrijfskapitaal aan met de opbrengsten van veelvuldige huwelijkszwendel. Hij is zo consci[KA3]entieus in zijn attenties dat geen van zijn - 120 - slachtoffers hem wil aanklagen. Een gulzige chanteur wordt hem uiteindelijk noodlottig. Deze tijdens WOII waar gebeurde affaire werd een solo-vehikel voor acteur- regisseur Hellstrom (die bij de Amerikaanse tv GUNSMOKE-en DALLAS- routine opdeed). Met ingehouden humor kwijt hij zich van zijn taak en hij speelt de titelrol als iemand die dapper zijn best blijft doen voor al zijn veeleisende vrouwen (onder wie ABBA's Agneta als een zwangere verloofde).

Linus

1979 | Drama, Erotiek

Zweden 1979. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Harald Hamrell, Viveca Lindfors, Sven Wollter, Harriet Andersson en Christina Schollin.

Een puber is in de jaren twintig toevallig getuige van een moord op de binnenplaats van het huis waarin zijn zijn vader zich bevindt. Om vader van verdenking te vrijwaren gaat hij zelf in het gebouw op onderzoek uit. Het onderzoek is alleen aanleiding voor de tekening van de symbolische microkosmos in de verschillende woonlagen. Aangedikte excessen en corruptie alom overtuigen niet (zeker niet van de oprechtheid van de filmmaker). Het zwake spel van de jonge, onwaarschijnlijk naïeve hoofdrol wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd door indringende bijrollen, vooral van de actrices.

La Sabina

1979 | Drama, Mysterie

Spanje​/​​Zweden 1979. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Carol Kane, Jon Finch, Simon Ward, Harriet Andersson en Ángela Molina.

Een Britse schrijver is in Andalusië voor literaire oriëntatie over een 19de-eeuwse wraakgodin en wordt verliefd op een dorpsmeisje dat kennelijk op haar lijkt. Gefrustreerd door zijn onbeantwoorde liefde doodt hij een letterkundige rivaal en pleegt zelfmoord. Een onbestemd, maar intrigerend gegeven dat de mist in gaat door de co-produktie, waarbij internationale acteurs vol wezenloos onbegrip ronddwalen. Uitzonderingen zijn Molina die wèl in haar element is, en Kane in een ongecompliceerde rol als de maffe vriendin van de held. De Zweedse cameraman geeft het Spaanse landschap een Scandinavische kilte die ook averechts werkt.

Hempas Bar

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Lars G. Thelestam. Met o.a. Krister Hell, Mats Lindström, Harriet Andersson, Ann-Marie Gyllenspetz en Berto Marklund.

Pubers hangen in 1957 rond in een snackbar, waar de oudere broer van een van hen de grote held is, omdat hij platen van Elvis Presley en een stiletto heeft meegebracht uit Amerika, waar hij zijn diensttijd bij de marine vervulde. Ondertussen heeft zijn meisje helaas een ander aan de haak geslagen en zijn verbittering hierover en over de gezapige kleurloosheid van het stadje brengt hem tot steeds agressievere stunts. Nostalgie naar de jaren vijftig lijkt in alle westerse landen hetzelfde te zijn. De Zweedse situering van vetkuiven, motorjacks, petticoats en dergelijke is het enige verschil met reeksen andere films. Het spontane spel en de opmerkelijke fotografie van Jörgen Persson schieten toch net te kort om de film op een hoger plan te brengen.

Monismanien 1995

1975 | Sciencefiction

Zweden 1975. Sciencefiction van Kenne Fant. Met o.a. Erland Josephson, Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Gösta Cederlund en Holger Löwenadler.

Tien jaar na WO III wordt in een totalitair regime een leraar die zelfstandig en kritisch denken onderwijst als vijand van de ideologie in staat van beschuldiging gesteld en veroordeeld. Zijn leerlingen komen in stil verzet. De film veroorzaakte controverses in Zweden omdat Fant misbruik had gemaakt van zijn positie als hoofd van de Zweedse filmindustrie om zichzelf een filmopdracht te geven. Zijn scenario is inderdaad clichématig en zijn regie een dorre registratie, maar de voortreffelijke acteurs spelen boven die beperkingen uit.

Den Vita väggen

1974 | Drama

Zweden 1974. Drama van Stig Björkman. Met o.a. Harriet Andersson, Lena Nyman, Sven Wollter, Tomas Pontèn en Rolf Larsson.

Een uit de provincie afkomstige, pas gescheiden vrouw met een kind probeert haar leven te reorganiseren in de grote stad. Ze zoekt werk, heeft onbevredigende losse contacten, houdt een uiteenzetting tegenover de ex-echtgenoot en voert een troostend gesprek met een vriendin. De door een man geschreven en gemaakte 'vrouwenfilm' heft nergens een hoge toon aan, maar weet uit eenvoudige momentopnamen een beeld van eenzaamheid op te bouwen, dat gedragen wordt door het genuanceerd en nergens sentimenteel acteren van Andersson.

Bebek

1973 | Drama

Zweden​/​​Turkije 1973. Drama van Barbrö Karabuda. Met o.a. Tuncel Kurtiz, Aliye Rona, Rahmi Saltuk, Harriet Andersson en Lil Terselius.

Turkse landarbeider heeft geen geld voor de medische behandeling van zijn, na een bevalling, doodziek geworden vrouw. Ook voor de voeding en verzorging van de baby is zijn inkomen ontoereikend, terwijl zijn omgeving - door de noodzakelijke 'ieder-voor-zich'-houding - ook geen hulp biedt. Sobere en onnadrukkelijke film van de Zweedse tv-documentariste maakt, ondanks de fraaie fotografie, armoede nooit schilderachtig en maakt vooral indruk door de gelatenheid en het voor alles gaande plichtsbesef van de getoonde personages, bij wie de gedachte aan verzet nog moet opkomen.

Viskningar och rop

1972 | Drama, Experimenteel

Zweden 1972. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Kari Sywan, Liv Ullmann en Erland Josephson.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

The Last Roman

1968 |

1968. Robert Siodmak. Met o.a. Honor Blackman, Michael Dunn, Lang Jeffries, Harriet Andersson en Laurence Harvey.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

The Girls

1968 |

1968. Mai Zetterling. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Harriet Andersson en Erland Josephson.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Kampf um Rom

1968 | Drama

Italië​/​​Duitsland 1968. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harriet Andersson, Orson Welles, Laurence Harvey en Sylva Koscina.

Een vrouw die berustend op sterven ligt, wordt bezocht door haar twee zusters en hun echtgenoten. Hun egoïsme en huwelijksproblemen worden in confrontatie met de dood levensgroot, zodat de enige die echt aan stervensbegeleiding doet de moederlijke en religieuze huishoudster is. De samengebalde situatie geeft een compleet beeld van het vroegere leven van de drie zusters, hun genegenheid en rivaliteit. Het stelt het falende woordelijk contact tegenover lichamelijk troostend contact waarvoor alleen de huishoudster niet terugschrikt. Uitzonderlijke spelprestaties binnen de uitsluitend in het rood en wit gehouden decoratie in een van de beste van de latere Bergman-films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Jag älskar, du älskar

1968 | Komedie

Zweden 1968. Komedie van Stig Björkman. Met o.a. Evabritt Stranberg, Sven Wollter, Agneta Ekmanner, Dexter Gordon en Olle Björling.

Net als de relatie van een jong stel slijtageplekken begint te vertonen, blijkt de vrouw onbedoeld zwanger. De man voelt zich gefrustreerd en niet tegen de verantwoordelijkheid opgewassen en maakt een slippertje, de vrouw groeit in haar zelfbewustzijn en maakt na de bevalling een eind aan de verhouding. Het debuut van de filmcriticus is opmerkelijk omdat zonder uitgesproken komische scènes of de dialoog een lichte en ironische komedietoon wordt bereikt, zoals ook de verwijdering duidelijk wordt zonder ruzies of verwijten. Sommige op zich zeer geslaagde scènes - parodische z.g. gangsterfilm met Andersson en Ekman - doen echter absoluut niet terzake. Stranberg is ook hoogzwanger prachtig om naar te kijken.

Flickorna

1968 | Drama

Zweden 1968. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand en Erland Josephson.

Actrices die op toernee gaan met 'Lysistrata' bezinnen zich - ook in hun herinneringen en fantasieën - op hun afhankelijke positie van de man en maken van de voorstelling een protestdemonstratie. Deze vroege 'vrouwenfilm' heeft in de regie en het scenario de van Zetterling gebruikelijke grove overdrijving en zwartwit clichés, die door de spelers genuanceerd weer wat recht worden getrokken. Overigens bekwaam gemaakte film waarin alle mannen zulke lamlullen zijn, dat het inzicht bij de heldinnen onwaarschijnlijk laat komt. Opvallend ontbreken van de vrouwelijke solidariteit of zelfs maar de suggestie daarvan.

Tvärbalk

1967 | Drama

Zweden 1967. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Ulf Palme, Gunnel Broström, Harriet Andersson, Ernst-Hugo Järegård en Brita Oberg.

De komst van een joods-Hongaarse vluchtelinge in het gezin van een Zweedse ambtenaar van middelbare leeftijd brengt diens onvrede met tragische gevolgen aan het oppervlak. De emotieloze afrekening met Zweedse afkeer van vreemdelingen (overigens is de regisseur van Finse afkomst) krijgt in de bijna mechanisch zorgvuldige vormgeving geen dramatische adem, zodat (positieve of negatieve) belangstelling voor het lot van de personages geen kans krijgt. Het vermoeden dat de jodin veel interessanter is dan de crisis in het redelijk goede leven van haar gastgevers wordt tot de slotscènes niet gehonoreerd. Andersson blijft ook filmisch een te marginaal personage.

The Deadly Affair

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Simone Signoret, Maximilian Schell, Harriet Andersson en Harry Andrews.

Eersteklas thriller met Brits agent Mason die een gecompliceerd mysterie probeert te ontrafelen dat te maken heeft met de zelfmoord van een ambtenaar. Gefilmd in Engeland en gebaseerd op het boek Call For The Dead van John Le Carré.

Stimulantia

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Hans Abramson, Jörn Donner, Lars Görling, Ingmar Bergman en Arne Arnblom. Met o.a. Hans Alfredson, Harriet Andersson, Ingrid Bergman, Gunnar Björnstrand en Gunnel Broström.

Een episodenfilm waarin regisseurs vorm kunnen geven aan wat hen in het leven opwindt. Dit vrijblijvende uitgangspunt leidt tot hoogst ongelijksoortige resultaten, waarbij Bergman een familiefilmpje over de geboorte van zijn zoon inbrengt. De leukste sketch is die van Donner, waarin een paar het bedrijven van de liefde zo systematisch en klinisch voorbereid, dat ze er tenslotte maar van afzien. Veteraan Molander haalde zijn ontdekking Ingrid Bergman na ruim 27 jaar terug voor de Zweedse camera's voor verfilming van De Maupassants Halssnoer. Deze optelsom geeft inzicht in de gevarieerdheid van de Zweedse cinema, maar helaas slechts weinig meer.

Här börjar äventyret

1965 | Drama

Zweden 1965. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Harriet Andersson, Matti Oravisto, Claude Titre, Göran Cederberg en Testa Ista.

In de relatie tussen een Zweedse moderedactrice en een Finse architect is de romantische bevlogenheid voorbij, maar beiden missen het inzicht om tussen compromis, sleur en de onzekerheid van een nieuw begin te kiezen. Dit als hommage aan Douglas Sirk bedoeld melodrama heeft voor een Scandinavische film een ongewoon elegante vorm - mede dankzij de Franse cameraman Jean Badal - maar het scenario blijft te zweverig in Antonioni-land. Andersson en Helsinki zijn niettemin het aanzien waard.

Ȧlskande par

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk en Gunnar Björnstrand.

Drie vrouwen die ondanks verschillende maatschappelijk status op zelfde landgoed zijn opgegroeid liggen gelijktijdig in de kraamkliniek en herinneren zich hun leven. Zetterling wist lijvige romantrilogie te bewerken tot compact scenario - met simplificering omwille van feministische strekking (de enige sympathieke man in de film is homoseksueel) en niet altijd noodzakelijke uitbouw van sensationele of choquerende elementen - maar heeft in haar regie een opmerkelijk stevige greep op de stof en weet de actrices tot zeer goed spel te inspireren.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Att älska

1964 | Komedie, Romantiek, Drama, Erotiek

Zweden 1964. Komedie van Jörn Donner. Met o.a. Harriet Andersson, Zbigniew Cybulski, Isa Quensel, Tomas Svanfeldt en Jane Friedmann.

Jonge weduwe Louise (Andersson) ontmoet op de begrafenis van haar echtgenoot Fredrik (Cybulski), de buitenlandse employé van reisbureau, die al snel haar minnaar wordt en bij haar intrekt. In die relatie bloeit ze meer op dan in haar huwelijk en geniet onbekommerd van de verhouding, ondanks de twijfel over de bestendigheid ervan. Het simpele scenario van Donner zelf werd met voor Zweden ongewone lichtvoetigheid gefilmd en vooral met aanstekelijke animo geacteerd door Andersson. Verpakte sleutelfilm, waarbij minnaar voor Noor Donner zèlf staat en wijlen de echtgenoot voor Ingmar Bergman die Anderssons carrière domineerde tot Donner haar trouwde. Andersson werd op het filmfestival van Venetië gelauwerd voor haar acteerprestatie. Het camerawerk is van 42-jarige Sven Nykist, die toen al kon terugkijken op roemrijke carrière, die nog vele tientallen jaren zou voortduren. Mono.

En Söntag i september

1963 | Drama

Zweden 1963. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Harriet Andersson, Thommy Berggren, Harry Ahlin, Barbro Kollberg en Axel Düberg.

Jonge mensen worden verliefd op elkaar en trouwen weinig overwogen, omdat het meisje zwanger is. De man vindt bevrediging in zijn werk, terwijl zijn vrouw in het huishouden steeds ontevredener wordt. Onwil en onvermogen om zich aan elkaar aan te passen leiden tot een pijnloze, zakelijke scheiding. Een laconieke en vooral sociologische visie op een mislukkend huwelijk onderscheidt deze debuutfilm binnen de toenmalige zwartgalligheid van de Zweedse cinema, maar maakt hem tegelijk dramatisch nogal vlak, hoe herkenbaar en boeiend de acteurs hun rollen ook spelen.

Sȧsom i en spegel

1961 | Drama

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand en Lars Passgard.

De echtgenoot, de vader en de jongere broer van een psychisch gestoorde vrouw zijn tijdens een vakantie op een Baltisch eiland niet in staat om haar te helpen. Ze verleidt haar puberbroer en ziet overal manifestaties van een wrede god. Dit eerste deel van Bergman`s filosofische trilogie over `Gods zwijgen` (gevolgd door NATTVARDSGASTERNA en TYSTNADEN is een ascetisch 'Kammerspiel' dat door zijn pessimistische strekking misschien niet geheel overtuigt, maar opmerkelijk wordt geacteerd, vooral door Andersson. Kreeg een Oscar als beste buitelandse film. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Synnöve Solbakken

1957 | Drama

Zweden 1957. Drama van Gunnar Helström. Met o.a. Synnöve Strigen, Gunnar Helström, Harriet Andersson, Edvin Adolphson en Gunnar Sjöberg.

De liefde van een jongeman voor een blonde dorpsschone stuit op tegenwerking door toedoen van jaloerse rivalen, die hem met geheimzinnige gebeurtenissen in diskrediet brengen. Dit plattelandsdrama werd al als zwijgende film gemaakt en is in de nieuwe versie met somber aangezette romantiek erg gedateerd en weinig overtuigend. Fraaie kleurenfotografie van berglandschappen door Sven Nykvist, dat wel.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Kvinnodröm

1955 | Drama, Komedie

Zweden 1955. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme en Inga Landgré.

Een fotografe en een mannequin maken van een modereportage in Göteborg gebruik voor ontmoetingen met hun getrouwde minnaars. Vernederende confrontaties met respectievelijk de vrouw en de dochter van de mannen doet hen gedesillusioneerd terugkeren naar Stockholm, waar de mannequin zich met haar ex-verloofde verzoent. Deze ironische komedie heeft onverwacht zwarte ondertonen in de portrettering van de mannen en hun huwelijksleven, maar het spel van Dahlbeck en Andersson houdt de film in een luchtig evenwicht. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Hilding Bladh.

Gycklarnas afton

1954 | Drama, Experimenteel

Zweden 1954. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ȧke Grönberg, Harriet Andersson, Hasse Ekman, Anders Ek en Gudrun Brost.

Een bejaarde circusdirecteur heeft een verhouding met een jonge koorddanseres. Tijdens het optreden in zijn oude woonplaats probeert hij vergeefs de relatie met zijn gezin te herstellen, terwijl de vriendin hem bedriegt met een ijdele toneelspeler die hem 's avonds in de piste beledigt. Na een mislukte zelfmoordpoging doodt hij de beer en vertrekt met het circus en met de door de acteur vernederde vriendin. Een opmerkelijk geacteerde en gefotografeerde Bergman-film met een zeker optimisme over de mens die het ondanks al zijn tekortkomingen met de medemens moet zien te stellen maar de film mist de metafysische pretenties die het latere werk van Bergman uit de jaren 1950-1960 zo loodzwaar maken. Ook bekend als THE NAKED NIGHT en SAWDUST AND TINSEL.

En Lektion i kärlek

1954 | Komedie, Drama

Zweden 1954. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Yvonne Lombard, Harriet Andersson en Ȧke Grönberg.

Een gebrouilleerd echtpaar heeft zonder het van elkaar te weten dezelfde trein naar Kopenhagen genomen. De man wedt met een medereiziger dat hij de eerste vrouw die hij tegenkomt zal versieren: het blijkt zijn eigen echtgenote. Het toeval leidt tot de herwaardering van hun verleden en een verzoening. Deze meer ironische dan echt optimistische Bergman-komedie hoort tot zijn cyclus rond Eva Dahlbeck, wier rijpe en evenwichtige charme hem inspireerde tot een aantal niet zo pessimistische films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Martin Bodin.

Sommaren med Monika

1953 | Drama, Erotiek, Experimenteel, Romantiek

Zweden 1953. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Lars Ekborg, John Harryson, Georg Skarstedt en Åke Fridell.

Een jonge arbeider en een verkoopster ontsnappen aan hun werk tijdens een zomer in de vrije natuur. Weer in Stockholm blijkt Monika zwanger en moet de jongen werk zoeken om het gezin te onderhouden. Het huwelijk loopt stuk op de alledaagse sleur en de vader zal het dochtertje alleen moeten opvoeden. Deze niet door Bergman zelf geschreven film over zinnelijke liefde die geen stand houdt, doet hem weer kennen als opmerkelijk spelregisseur, vooral in de overtuigende rol van Andersson. Scenario van regisseur Bergman en Per Anders Fogelström. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Trots

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Per Oscarsson, Harriet Andersson, Anders Henrikson, Eva Dahlbeck en Jarl Kulle.

De angst voor zijn autoritaire vader is er de oorzaak van dat een jongeman het meisje dat hij stiekem mee naar huis heeft genomen, verloochent. Ondanks haar zwangerschap weigert ze gekrenkt verder alle contact, tot de bekentenis dat de jongeman zèlf een buitenechtelijk kind is de relatie met zijn vader opklaart. Wat de problematiek betreft een gedateerd psychologisch drama - het scenario is van Vilgot Sjöman - met een gedegen spelregie van veteraan Molander, die de personages overtuigend wist te maken.

Medan staden s[KA7]over

1950 | Drama, Misdaad

Zweden 1950. Drama van Larc-Eric Kjellgren. Met o.a. Sven-Eric Gamblen, Inga Landgré, Ulf Palme, Harriet Andersson en Gunnar Hellström.

Werkloze jongeren in Stockholm vervallen van roof uit balorigheid tot echte misdaad, maar schrikken na contact met de politie weer terug, op de rebelse aanvoerder na die ondanks zijn zwangere vriendin steeds verder het slechte pad op gaat. Deze misschien wel allereerste film over de bandeloze jeugd is door ontwikkelingen in en buiten de bioscoop nu achterhaald, maar heeft curiositeitswaarde als historisch document. Opvallend weinig moraliserend. Het debuut van Andersson.