Patricia Thielemann

Acteur

Patricia Thielemann is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Planet der Kannibalen

2002 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 2002. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Minh-Kai Phan-Thi, Florian Lukas, Vadim Glowna, Barbara Auer en Peter Fitz.

In het jaar 2020 is Duitsland terug naar de mark. Roken en mobiele telefoons zijn verboden, een energiecrisis is uitgebroken en er is geen werk. Van de ruim dertig tv-zenders zijn er nog maar twee over - Alphaplus en Eurolux, die met afstompende programma`s het kijkersvolk rustig houden. Ze steken elkaar naar de kroon met talkshows, waarin Hannibal Lector-achtige psychopaten de kijkers van advies dienen. De regering bepaalt dat er nog maar [KA1]e[KA1]en zender zal overblijven. De zendvergunning gaat naar de omroep, die de meeste kijkers weet te trekken. Professor Dr. Best (Fitz), het hoofd van Alphaplus vertelt aan succesvolle presentatrice Emma Trost (Phan-Thi) dat er buitenaardse wezens in Europa geland zijn en dat zij zich onder de niets vermoedende burgers geschaard hebben. Lukt het Emma hen op te sporen en ze te interviewen dan zal Alphaplus als winnaar uit de bus komen. Nog voordat Emma Dr. Best verdere vragen kan stellen, wordt hij vermoord door haar dubbelgangster. Emma kan nu alleen nog maar de missie uitvoeren en de dader te pakken zien te krijgen. De film steekt de draak met het mediagebeuren en maakt knipogen naar de melodrama`s van Robert Siodmak, het onvergankelijke werk van F.W. Murnau en in het bijzonder ALPHAVILLE, UNE [KA1]ETRANGE AVENTURE DE LEMMY CAUTION (1965) van Jean-Luc Godard. De rolprent wordt gesierd door spelprestaties die met liefde en soms wat overdrijving worden uitgevoerd. Gedraaid in negentien dagen met een budget van nog geen één miljoen euro, is deze film een bijtende satire en tegelijkertijd een pastiche van het werk van voornoemde regisseurs. Het scenario is van regisseur Blumenberg, ooit begonnen als filmcriticus. Het camerawerk van Klaus Peter Weber biedt aantrekkelijke beelden in zwart-wit. Honderd procent camp en een cultfilm.

Die Bademeister - Weiber, saufen, Leben retten

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Martin Walz en Martin Waltz. Met o.a. Hilmi Sözer, Dorkas Kiefer, Patricia Thielemann, Franz Tscherne en Hanno Pöschl.

Paul (Herbig) en zijn maat B[KA3]oller (S[KA3]ozer) komen uit de onooglijke wijk Kann van het spuuglelijke industriestadje Wanne-Eickel in het Roergebied. Het zijn twee zeer gewone binken, die ervan dromen badmeester op het strand te worden om bier te slurpen en willige wijfies in bikini`s te versieren voor een quickie. Het onwaarschijnlijke duo wordt inderdaad als badman op het idyllische eilandje Sylt op het strand aan het werk gezet, maar verknalt heel snel hun baantje. Daarna worden zij aangezien voor een tweetal trendsetters van de Rivi[KA2]era (Kann wordt verward met Cannes), maar net als het opzichtige stel het bier verruild heeft voor champagne belanden ze weer op de keien als hun zeer ordinaire vrienden en familieleden op de proppen komen en de boel op stelten zetten. Gelukkig was Heike (Kiefer), een lid van een soort Lekker Dier-beweging, een genadeloze slachting door de eet-maffia op het spoor gekomen en dat biedt onze vrienden de gelegenheid om de held van de dag te worden. Mislukte poging om het goede van [KL]Bay Watch[KLE] en MANTA-MANTA te combineren tot een soort FLODDER-klucht voor (en over) onvolwassen mensen. Het nogal domme scenario voor deze als dijenkletser bedoelde film is van Mathias Dinter en Martin Ritzenhoff.

Beim nächsten Kuß knall ich ihn nieder!

1996 | Biografie

Duitsland 1996. Biografie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Fitz, Bettina Kupfer, Jörg Holm, Lutz Herkenrath en Patricia Thielemann.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Beim nachsten Kuss knall ich ihn nieder!

1995 | Biografie

Duitsland 1995. Biografie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Martin Horn, Traudel Sperber, Patricia Thielemann, Lutz Herkenrath en J÷rg Holm.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Dreimal die Woche

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Walter Weber. Met o.a. Gunter Berger, Ulrich Gebauer, Stefan Gossler, Maren Martinek en Katrin Saß.

Drie vrienden (Berger, Gebauer en Gossler), die alleen maar vrouwelijk schoon in hun kop hebben, besluiten tijdens een met sekt overgoten avondje samen een minnares te delen. Een levenslustige jonge vrouw (Martinek) lijkt de ideale keuze om iedere avond paraat te staan. Ieder van het drietal moet dan wél wachten op dé avond van zijn beurt. Een ideale opzet voor een klucht der misverstanden en verwisselingen dat door de Franse boulevardkomedies zo succesvol wordt gexploiteerd, maar dit Duitse equivalent mist de humor en punch. Het scenario is van Krystian Martinek en Neithardt Riedel. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Rotwang muß weg!

1993 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1993. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Udo Kier, Sybill Norvak, Heikko Deutschmann, Beate Finckh en Klaus Bueb.

Clarissa Rotwang (Norvak) is haar man Sebastian, een entrepreneur die in zaken zit, meer dan zat. Een louche detective, Basil Schatter (Deutschmann) krijgt van haar de opdracht om hem om te leggen. De film begint met Rotwangs moord in Hamburg. Talloze figuren blijken een motief te hebben, w.o. een modeontwerper, een frietbakker, een blonde snol, een voormalige majoor van de Stasi, enz. enz. Een wie-is-de-dader met zeer zwarte humor en pijnlijk raak getroffen parodie op Duits- Duitse verhoudingen, vlot van tempo en in flashbacks wordt verteld. Aardige rol van Kier als Arthur Eigenrauch. Regisseur Blumenberg schreef zelf het scenario en Klaus Peter Weber stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Patricia Thielemann op televisie komt.

Reageer