Leonardo Fasoli: bedenker en scenario.
Er zijn 1 film en 3 series gevonden.

ZeroZeroZero

2019 | Misdaad, Drama

Italië 2019. Misdaad van Leonardo Fasoli, Mauricio Katz en Stefano Sollima. Met o.a. Andrea Riseborough, Giuseppe De Domenico, Dane DeHaan, Harold Torres en Érick Israel Consuelo.

ZeroZeroZero (straattaal voor de puurste cocaïne) werd in diverse Amerikaanse recensies aangeduid als ‘het nieuwe Gomorra’. Niet zo vreemd, want beide series zijn gebaseerd op de ‘literair-journalistieke’ boeken van de vermaarde Italiaanse onderzoeksjournalist Roberto Saviano. Daarnaast maakten enkele regisseurs en schrijvers van ZeroZeroZero ook deel uit van het creatieve team achter Gomorra. Maar terwijl Gomorra zich vooral richt op de Napolitaanse maffia is ZeroZeroZero veel grootser opgezet, de focus ligt op de drie belangrijkste elementen in de internationale drugshandel: kopers, verkopers/producenten en transport. Inhoudelijk kom je als kijker niet voor veel verrassingen te staan, maar dit laat onverlet dat ZeroZeroZero een bingewaardige, opwindende thriller is met voornamelijk onsympathieke personages. IJzingwekkende plotwendingen worden niet geschuwd en de toon is steevast hard en grimmig. Wat vooral ook beklijft, is de schitterende cinematografie

L'immortale

2019 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Duitsland 2019. Misdaad van Marco D’Amore. Met o.a. Giuseppe Aiello, Salvatore D'Onofrio, Gianni Vastarella, Marianna Robustelli en Marco D’Amore.

Prequel én sequel van de succesvolle misdaadserie Gomorra. Hoewel voormalig maffiabaas Ciro (Marco D’Amore, die de film ook regisseerde) aan het eind van het derde seizoen voor dood werd achtergelaten door zijn vroegere ‘broeder’ Genny, overleeft hij de liquidatiepoging wonderwel. Zijn bijnaam is immers niet voor niets ‘L’Immortale’, oftewel: De Onsterfelijke. D’Amore wisselt flashbacks over Ciro’s opkomst in het criminele circuit af met het heden, waarin Ciro noodgedwongen vlucht naar Letland om bij te klussen voor de Russische maffia. De ietwat rommelige film haalt - vooral in de plot - zelden het niveau van de serie, maar fungeert wel als smakelijk (en cruciaal) tussendoortje tussen het vierde en vijfde seizoen.

Maltese

2017 | Misdaad, Actiefilm, Drama

2017. Misdaad van Leonardo Fasoli, Maddalena Ravagli en Gianluca Maria Tavarelli. Met o.a. Kim Rossi Stuart, Antonio Milo, Paolo Ricca, Francesco Scianna en Roberto Nobile.

Prequel én sequel van de succesvolle misdaadserie Gomorra. Hoewel voormalig maffiabaas Ciro (Marco D’Amore, die de film ook regisseerde) aan het eind van het derde seizoen voor dood werd achtergelaten door zijn vroegere ‘broeder’ Genny, overleeft hij de liquidatiepoging wonderwel. Zijn bijnaam is immers niet voor niets ‘L’Immortale’, oftewel: De Onsterfelijke. D’Amore wisselt flashbacks over Ciro’s opkomst in het criminele circuit af met het heden, waarin Ciro noodgedwongen vlucht naar Letland om bij te klussen voor de Russische maffia. De ietwat rommelige film haalt - vooral in de plot - zelden het niveau van de serie, maar fungeert wel als smakelijk (en cruciaal) tussendoortje tussen het vierde en vijfde seizoen.

Gomorra - La serie

2014 | Televisieserie, Misdaad

Italië​/​​Duitsland 2014. Televisieserie van Giovanni Bianconi, Stefano Bises, Leonardo Fasoli, Ludovica Rampoldi en Roberto Saviano. Met o.a. Fortunato Cerlino, Salvatore Esposito, Maria Pia Calzone en Marco D’Amore.

Elke scooter is op weg naar een drugsdeal en uit die zwarte terreinwagen kunnen elk moment mannen met machinegeweren stappen. Zo ziet Italië eruit na te veel afleveringen van Gomorra achter elkaar. De serie schetst een inktzwart beeld van de Italiaanse maatschappij, vooral die in de buitenwijken van Napels, waar de armoede schrijnend is en criminele organisaties de dienst uitmaken. Journalist Roberto Saviano maakte deze wereld inzichtelijk in zijn boek Gomorra, waar later een speelfilm en deze televisieserie op gebaseerd werden. De serie wordt wel de Italiaanse The Wire genoemd, een goede vergelijking, vanwege de complexe personages, de realistische, duistere sfeer en de manier waarop het verhaal in dienst staat van het tonen van machtsstructuren en grote grijze gebieden tussen goed en kwaad.