Clémentine Célarié

Acteur

Clémentine Célarié is acteur.
Er zijn 45 films gevonden.

Un coin d'azur

2005 | Komedie

Frankrijk 2005. Komedie van Heikki Arekallio. Met o.a. Michel Jonasz, Clémentine Célarié en Laurence Côte.

Les vagues

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Frédéric Carpentier. Met o.a. Guillaume Baché, Clémentine Célarié, Roxane Mesquida, Cris Campion en Jean-Claude Drouot.

Negentienjarige groenteboer/surfer Jérémy (Baché) pubert richting volwassenheid in een sympathieke televisiefilm die sombere scènes met ouders, vrienden en vriendinnen soepel combineert met fantastische surfbeelden aan de kust van Bretagne. Debuterend speelfilmmaker Carpentier plukte surfer Baché van de Franse golven tijdens een guerrilla-auditie. Bachés naturel verschijning komt zowel op het water als op het land volledig tot zijn recht. Cameramannen op jetski's leverden de vlotte plaatjes. Een drama 'over de golfbewegingen van het leven', aldus de maker.

Bien dégagé derrière les oreilles

2005 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 2005. Komedie van Anne Deluz. Met o.a. Clémentine Célarié, Daniel Russo, François Silvant en Maxime Leroux.

Bijna zou de licht ironisch genaamde Suzy Brilliant (rascomédienne Célarié) met echtgenote Henri (Russo) dociel de dorpskapsalon 'La Belle Époque' hebben gedreven tot er een marmeren steen boven haar voorbeeldig gecoiffeerde hoofd werd geplaatst. Maar al langer broeit er iets in schitterende Suzy. Wanneer de klok des levens vervaarlijk vijf voor twaalf aangeeft, stelt ze manlief voor een fait accompli: scheiden graag. Dat besluit, nu, slaat onvermoed inspirerende schokgolven in het permanent ingedommelde oord. Aardige tv-film over de moed van één vrouw om in het provincie-Frankrijk van de jaren 60 buiten de lijntjes te kleuren.

Mon fils d'ailleurs

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Williams Crépin. Met o.a. Clémentine Célarié, Didier Bezace, Guillaume Romain, Pablo Lepetit en Maurice Chevit.

Drukke moeder Coline (Célarié) plaatst verweesde kinderen uit de Balkan in Franse gezinnen voor de organisatie 'Een kind, een dak, een leven'. Echtgenoot Pascal (Bezace) wil geen kind in huis, mede omdat ze er al twee van zichzelf hebben. Toch neemt Coline 'tijdelijk' een jongen mee die niet geplaatst kan worden, de zestienjarige Antone (Romain). De jongen is angstig vanwege de opgelopen oorlogstrauma's en zijn aanwezigheid verandert de dynamiek van het gezin volledig. Een integere film over liefdadigheid binnenshuis.

Reines d'un jour

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Marion Vernoux. Met o.a. Karin Viard, Hélène Fillières, Victor Lanoux, Jane Birkin en Sergi López.

Vier verhalen over Parijse relatieperikelen. Fotografe Marie ontdekt tijdens een bruidsreportage dat ze die ochtend nog heeft geslapen met de bruidegom, de getrouwde logopedist Hortense wil ook wel eens op erotisch avontuur, de aimabele buschauffeur Luis krijgt in zijn volle bus van zijn echtgenote te horen dat ze wil scheiden en voormalig tv-kok Maurice heeft na 22 jaar nog altijd een zwak voor een lieftallige ex-collega. Een sympathieke, inventief gemonteerde stadsfabel, waarin regisseur Vernoux mooi balanceert tussen drama en komedie.

Lawless Heart

2001 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 2001. Drama van Neil Hunter en Tom Hunsinger. Met o.a. Bill Nighy, Tom Hollander, Douglas Henshall, Clémentine Célarié en Josephine Butler.

De spil van dit warmbloedige Britse drama is de begrafenis van de vriend van restauranthouder Nick (Hollander). Een opgewekte vrouw verzacht Nicks verdriet en tot zijn verbazing slaat zelfs de heterosensuele vonk over. De tweede speler is boer Dan (Nighy), een hondstrouwe echtgenoot en vader die bedwelmd raakt door de joyeuze bloemist Corinne (Célarié). De laatste kandidaat is Tim (Henshall), een reislustige bon-vivant die na jaren afwezigheid de liefde ontdekt. De kracht van Lawless Heart zit hem in de ogenschijnlijk verwaarloosbare trivialiteiten die door de bedreven regisseurs en acteurs subtiel worden uitvergroot tot de drijvende kracht achter het doen en laten van levensechte personages.

Du côté des filles

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Françoise Decaux-Thomelet. Met o.a. Clémentine Célarié, Sophie Guillemin, Catherine Mouchet, Edith Scob en Michel Vuillermoz.

Liza (C[KA1]elari[KA1]e) en Fred (Jumeaucourt) uit een burgerlijke buurt in een Parijse voorstad besluiten na heel wat jaartjes huwelijk uit elkaar te gaan. Dan kondigt Carole (Guillemin) aan, die heel wat lentes jonger is dan Liza, dat ze van Fred in verwachting is en verliest daarna het bewustzijn. Niet Fred, maar Liza neemt Carole mee in de auto, en ze vertrekken op een turbulente reis. Het magere scenario is van regisseuse Decaux-Thomelet. Niemand maakt indruk en de film is zo weer vergeten.

La tribu de Zoé

2000 |

2000. Pierre Joassin. Met o.a. François Marthouret, Philippe Caroit en Clémentine Célarié.

Liza (C[KA1]elari[KA1]e) en Fred (Jumeaucourt) uit een burgerlijke buurt in een Parijse voorstad besluiten na heel wat jaartjes huwelijk uit elkaar te gaan. Dan kondigt Carole (Guillemin) aan, die heel wat lentes jonger is dan Liza, dat ze van Fred in verwachting is en verliest daarna het bewustzijn. Niet Fred, maar Liza neemt Carole mee in de auto, en ze vertrekken op een turbulente reis. Het magere scenario is van regisseuse Decaux-Thomelet. Niemand maakt indruk en de film is zo weer vergeten.

Les enfants du jour

1999 | Drama

Frankrijk/België 1999. Drama van Harry Cleven. Met o.a. Clémentine Célarié, Matthieu Boujenah, Dominique Baeyens, Didier De Neck en Dyna Gauzy.

De veertig-jarige Lisa (C[KA1]elari[KA1]e) stelt tot haar ontsteltenis vast dat haar twintig-jarige zoon Denis (Boujenah) zich al een hele tijd niet meer heeft laten zien op de faculteit waar hij geneeskunde studeert. Zijn spoor leidt haar naar een boekhandel die banden heeft met een Duitse sekte, de `Kinderen van de Dag`. Noch bij haar man Xavier (De Neck), noch bij haar dochtertje St[KA1]ephanie (Gauzy), noch bij haar zus vindt ze enige steun. Wanhopig klampt ze zich vast aan Sofia (Bayens), een ex-sektelid, om haar zoon te bevrijden en terug voor zich te winnen. Uitmuntend gespeeld drama over de gevaren van de sekten, die jonge mensen recruteren en hen haast als gevangenen vastkluisteren en hersenspoelen. Eens in hun klauwen is het niet eenvoudig om aan hun invloed te ontsnappen. Célarié speelt haar rol met veel diepgang en vastberadenheid en slaagt erin een personage te creëren dat beklijft. Een film die lang blijft nazinderen en die best geschikt is als onderwerp voor een discussie. Goed uitgebalanceerd scenario van Gabrielle Borile. Fotografie is van Michel Baudour.

La banquise

1998 |

Frankrijk 1998. Pierre Lary. Met o.a. Uwe Achilles, Jocelyn Quivrin en Clémentine Célarié.

De veertig-jarige Lisa (C[KA1]elari[KA1]e) stelt tot haar ontsteltenis vast dat haar twintig-jarige zoon Denis (Boujenah) zich al een hele tijd niet meer heeft laten zien op de faculteit waar hij geneeskunde studeert. Zijn spoor leidt haar naar een boekhandel die banden heeft met een Duitse sekte, de `Kinderen van de Dag`. Noch bij haar man Xavier (De Neck), noch bij haar dochtertje St[KA1]ephanie (Gauzy), noch bij haar zus vindt ze enige steun. Wanhopig klampt ze zich vast aan Sofia (Bayens), een ex-sektelid, om haar zoon te bevrijden en terug voor zich te winnen. Uitmuntend gespeeld drama over de gevaren van de sekten, die jonge mensen recruteren en hen haast als gevangenen vastkluisteren en hersenspoelen. Eens in hun klauwen is het niet eenvoudig om aan hun invloed te ontsnappen. Célarié speelt haar rol met veel diepgang en vastberadenheid en slaagt erin een personage te creëren dat beklijft. Een film die lang blijft nazinderen en die best geschikt is als onderwerp voor een discussie. Goed uitgebalanceerd scenario van Gabrielle Borile. Fotografie is van Michel Baudour.

Il n'y a pas d'amour sans histoires

1998 | Drama, Familiefilm

Frankrijk/België 1998. Drama van Jérôme Foulon. Met o.a. Clémentine Célarié, Jordan Santoul, Claudine Wilde, Xavier Rothmann en Emilie Delaunay.

In havenstad van Normandi[KA3]e gaat nieuwe vrouwelijke taxichauffeur Monique (C[KA1]elari[KA1]e) er prat op dat zij haar elf-jarig zoontje Olivier (Santoul) alleen heeft opgevoed en dat ze zijn vader niet meer heeft gezien sedert zijn geboorte. Olivier heeft het er zijn nieuwe school moeilijk mee en verzint allerlei verhalen over zijn moeder en vader: zijn vader zou een Britse spion zijn en V[KA1]era (Wilde), een plaatselijke mannequin, zijn moeder... Door Natalie Carter met veel tederheid, emoties en wat humor geschreven verhaal over pre-puber die zich niet lekker in zijn vel voelt. Sober in beeld gebracht met knap spel van de jonge Santoul en van Célarié als zijn moeder die het moeilijk heeft te vatten wat de knaap precies bezielt.

La femme d'un seul homme

1997 | Romantiek

België/Frankrijk 1997. Romantiek van Robin Renucci. Met o.a. Clémentine Célarié, Didier Sandre, Barbara Schulz, Robin Renucci en Julie Voisin.

De toegewijde lerares Frans Sabine (C[KA1]elari[KA1]e) is veertig en achttien jaar gehuwd wanneer ze ontdekt dat haar man Richard (Sandre), plastische chirurg, haar bedriegt. Sabine is niet van plan om zoals haar moeder een levenlang te weten dat ze bedrogen wordt, maar de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Ze speelt evenmin met de gedachte om Richard te verlaten. Ze vermomt zich als priv[KA1]e-detective en volgt elke stap van haar rivale, de achtentwintigjarige Barbara (Schulz). Buiten alle verwachtingen worden de twee vrouwen dikke vriendinnen. Dank zij de ongewone situaties en de schitterende tweedeplans-figuren wordt deze film een plezier om naar te kijken. Acteur Renucci maakt hier zijn regie-debuut en hij slaagt erin om het beste uit zijn acteurs te halen. De dialogen zijn soms erg leuk en we vallen van de ene verrassing in de andere. Hartverwarmende ontspanning voor een sombere winteravond. Jackye Fryszman schreef het inventieve scenario. Achter de camera nam Emmanuel Machuel plaats. Stereo.

La femma d'un seul homme

1997 |

Frankrijk 1997. Robin Renucci. Met o.a. Barbara Schulz, Didier Sandre en Clémentine Célarié.

De toegewijde lerares Frans Sabine (C[KA1]elari[KA1]e) is veertig en achttien jaar gehuwd wanneer ze ontdekt dat haar man Richard (Sandre), plastische chirurg, haar bedriegt. Sabine is niet van plan om zoals haar moeder een levenlang te weten dat ze bedrogen wordt, maar de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Ze speelt evenmin met de gedachte om Richard te verlaten. Ze vermomt zich als priv[KA1]e-detective en volgt elke stap van haar rivale, de achtentwintigjarige Barbara (Schulz). Buiten alle verwachtingen worden de twee vrouwen dikke vriendinnen. Dank zij de ongewone situaties en de schitterende tweedeplans-figuren wordt deze film een plezier om naar te kijken. Acteur Renucci maakt hier zijn regie-debuut en hij slaagt erin om het beste uit zijn acteurs te halen. De dialogen zijn soms erg leuk en we vallen van de ene verrassing in de andere. Hartverwarmende ontspanning voor een sombere winteravond. Jackye Fryszman schreef het inventieve scenario. Achter de camera nam Emmanuel Machuel plaats. Stereo.

X,Y

1996 | Komedie

Frankrijk/België 1996. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Clémentine Célarié, Patrick Braoudé, Jenny Clève, Maurice Chevit en Patricia Malvoisin.

Derde komedie met Braoud[KA1]e over het a.s. ouderschap. Hij speelt de 35-jarige Eric Fleury, die directeur is van een door zijn grootvader opgerichte fabriek, waar op ambachtelijke wijze houten speelgoed wordt gemaakt. Sandrine Rey (C[KA1]elari[KA1]e) staat aan het hoofd van de firma Romance, die gespecialiseerd is in bruidskleding, speelgoed en kindermeubeltjes. Romance doet het veel beter dan Fleury et Fils en Sandrine licht Eric in dat de groep, waarvoor zij werkt de meerderheidsaandelen verworven heeft in Fleury. Eric kan kiezen tussen op de keien landen of een verstandshuwelijk met Sandrine. Zij verlangt hevig naar een baby en vreest dat het binnenkort te laat is. Ze belooft hem teruggave van de aandelen, als ze na twee jaar weer gaan scheiden. Eric kiest eieren voor zijn geld, maar komt erachter dat een kindje maken niet ambachtelijk kan geschieden omdat Sandrine kunstmatige inseminatie in haar kopje heeft. De film manoeuvreert langzaam naar een happy-end, waarbij onderweg gelachen moet worden over het ophouden van de schijn t.o.v. de buitenwereld en de familie, spermabanken, de ijzige Sandrine, de veldslag tussen de seksen, enz. enz. C[KA1]elari[KA1]e is geloofwaardig en goed, maar het scenario (en bijbehorende dialogen) van regisseur Lilienfeld zal buiten Waals België en Frankrijk weinig indruk maken. De fotografie van Michel Cenet is netjes en hij heeft goed gebruik gemaakt van het 20e eeuwse Parijs om de gevoelloze corporate- sfeer van de moderne grote Franse ondernemer vast te leggen. Dolby-geluid.

Les sœurs Soleil

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jeannot Szwarc. Met o.a. Marie-Anne Chazel, Thierry Lhermitte, Clémentine Célarié, Léonore Confino en Didier Benureau.

Na tien jaar wil popzangeres Gloria Soleil (C[KA1]elari[KA1]e) haar come-back in Parijs maken. Haar platenbaas denkt er anders over en zegt het contract op. Zo komt Gloria terecht bij een tweederangs producent. Ze vindt onderdak bij een saai en zuinig levend stel, B[KA1]en[KA1]edicte (Chazel) en Brice d`Hachicourt (Lhermitte), nadat zij hun tiener-dochter had ontmoet, die via een radio-uitzending op de set aanwezig mocht zijn toen er een videoclip voor Gloria werd gedraaid. Bénédicte probeert een soort opera voor het plaatselijke kerkkoor te enscèneren. Het komische vuurwerk zou moeten komen uit de confrontatie tussen deze twee totaal tegenover gestelde belevingswerelden, maar wat de kijker krijgt, is een reeks losse flodders die nergens een spoor achterlaat. Om het te gek te maken, wordt er nog een luide Australische hardrock-groep bij gehaald, compleet met een aboriginal, een travestiet, een bushman en een kangoeroe. Dwaze en domme boulevardklucht geschreven door Chazel en Michel Delgado. Het camerawerk is van Fabio Conversi. Szwarc had veel beter in Amerika kunnen blijven, waar men hem nog een kunstje of wat zou hebben kunnen leren en wat meer discipline kunnen opleggen. Dolby Stereo.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

L'écran témoin: X Y

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Jean-Paul Lilienfeld. Met o.a. Jenny Clève, Patrick Braoudé en Clémentine Célarié.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

À Cran

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Solange Martin. Met o.a. Clémentine Célarié, Bruno Todeschini, Sotigui Kouyaté, Andrée Damant en Asil Raïs.

Als Clara (C[KA1]elari[KA1]e), moeder van twee kinderen, begin veertig, een taxi neemt naar het vliegveld Orly om haar echtgenoot af te halen, is hij niet onder de passagiers. Clara heeft onmiddellijk het gevoel dat hij haar bedriegt en met een telefoontje naar zijn hotel is ze er gauw achter. Uit het lood geslagen besluit ze iets aan de bar te nemen en vraagt een sportieve jonge kerel, die de koffers van de lopende band haalt, of hij ook wat wil drinken. Hij heet Robert (Todeschini) en blijkt een ex-rugbyspeler te zijn die door een blessure zijn carri[KA2]ere moest opgeven. Wat dan volgt is een nachtelijke zwerftocht door de Parijse voorsteden, die eindigt in een hotelkamer voor een `one-night stand`. Voor het zover is, hebben ze (en wij) allerlei kleurrijke personages (een taxichauffeur, een receptioniste, een priester) ontmoet, waarvan een pompbediende, gespeeld door Kouyate, de opvallendste is, terwijl Clara en Robert geestelijke hoogte- en dieptepunten beleven. Behoorlijk gespeeld door beide hoofdrollen onder de bezielende regie van Martin, die ook het scenario schreef. De film bevat kleine slordigheden, maar dat valt niet zo erg op bij vertoning op de thuisbuis. Het camerawerk is van Antoine Roch, Jean- René Duveau en Nicolas Guicheteau.

Les braqueuses

1994 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1994. Komedie van Jean-Paul Salomé. Met o.a. Catherine Jacob, Clémentine Célarié, Alexandra Kazan, Nanou Garcia en Annie Girardot.

Vier vrouwen hebben een lastig leven, met geldgebrek, relatieperikelen en ander ongemak. Op een dag zijn ze getuige van een overval. Terwijl de winkelier de dader achtervolgt halen de dames de kassa leeg. Het is het begin van een criminele carrière, die overigens met horten en stoten op gang komt. Om uit te zoeken hoe dat nou moet, een gijzelaar koeieneren of een pistool vasthouden, bekijkt het kwartet oude Jean-Paul Belmondofilms. De regisseur van deze aardige komedie leerde het vak bij Claude Lelouch.

La vengeance d'une blonde

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Jeannot Szwarc. Met o.a. Christian Clavier, Marie-Anne Chazel, Clémentine Célarié, Thierry Lhermitte en Annie Cordy.

Verslaggever bij regionale tv-zender wordt tot zijn stomme verbazing nieuwslezer bij belangrijke commerciële omroep. De promotie heeft grote gevolgen voor zijn gezin, dat hij genadeloos begint te verwaarlozen. Totdat zijn liefhebbende echtgenote even genadeloos terugslaat. Sarcastische kijk op het tv-wereldje van oudgediende Jeannot Szwarc, die dat wereldje van binnen en buiten kent (Szwarc regisseerde tientallen afleveringen van oa Ally McBeal, CSI, JAG, etc.). De film is grappig bedoeld, maar slaat de plank veel te vaak mis, en is bovendien te oppervlakkig om als satire op televisie en roem te kunnen boeien.

Vent d'Est

1993 | Historische film

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1993. Historische film van Robert Enrico. Met o.a. Malcolm McDowell, Pierre Vaneck, Jean-François Balmer, Wojtek Pszoniak en Ludmila Mikaël.

Enrico doorloopt zonder veel inspiratie enkele bladzijden Onbekende Geschiedenis over het einde van WO II. Een Finse generaal gaat met wat over is van zijn leger, dat onder Duitse vlag het bolsjewisme heeft bestreden, de grens van Liechtenstein over om een goed heenkomen te zoeken. Enrico raakt helemaal de draad kwijt in deze zielloze co-produktie, springt zonder overtuigingskracht van het ene personage naar het andere en verliest onderweg stukken scenario. Vaneck, Balmer en McDowell weten er nog wat van te maken, maar Pszoniak, als kolonel van het rode leger, heeft meer weg van een potsierlijke trekpop. Waar deze bladzijde uit de geschiedenis niet zonder belang is, is de film dat dus wel. Het camerawerk is van Michel Abramowicz.

Toxic Affair

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Philomène Esposito en Philomène Espositio. Met o.a. Isabelle Adjani, Fabrice Luchini, Hippolyte Girardot, Clémentine Célarié en Michel Blanc.

Stomvervelende film over de zenuwinstortingen van een jonge vrouw die is verlaten door de man van haar leven. De ster Adjani is sinds CAMILLE CLAUDEL niet meer op het scherm te zien geweest. Ze is jonger geworden, haast jeugdig, en ze is voortdurend in beeld, huilend, schreeuwend, snotterend en met waanzinnige blikken. Esposito, die naam maakte met MIMA, heeft te veel van haar eigen ideeën en persoonlijkheid ingeleverd voor die van Adjani. Het was voor iedereen beter geweest als de regisseuse zich aan haar aanvankelijke idee had gehouden: een film maken met een klein budget en zonder ster!

La règle du silence

1993 | Drama

Frankrijk/Zwitserland/Spanje/Portugal 1993. Drama van Marc Rivière. Met o.a. Tchéky Karyo, Clémentine Célarié, Vanessa Wagner, Jean-Michel Dupuis en Joao Perry.

De briljante en intelligente pater Karyo wordt door zijn aartsbisschop onder de mensen gestuurd, om wat meer ervaring op te doen. Hij moet de oude pater van zijn geboortestadje vervangen. Geen eenvoudige taak voor hem want dat opent oude wonden. Waar hij het meest tegen op ziet is het weerzien van Célarié, de vrouw van wie hij eens verschrikkelijk veel heeft gehouden. Een indrukwekkend portret van de gewetensstrijd van een priester. Dank zij de sublieme vertolking van Karyo blijft de film boeien tot het einde. Rivière, Serge Leroy en Michel Grisolia bewerkten de roman Nos deux consciences van Paul Anthelme. Prachtige fotografie van Jean-Claude Aumont.

La rage au coeur

1993 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1993. Actiefilm van Robin Davis. Met o.a. Clémentine Célarié, Christine Boisson, Sarah-Laure Estragnat, Johan Leysen en Roberto Alpi.

Célarié wordt vijftien jaar nadat ze een jeugdzonde had begaan, geconfronteerd met het verleden. Gangster Leysen komt zijn aandeel in de buit van een bankoverval opeisen, die zij echter op de vlucht kwijt geraakt was. Uiteraard gelooft hij haar niet en bedreigt haar. Onderwijl krijgt vrouwelijke inspecteur Estragnat in de gaten dat er iets broeit en zet ze Célarié flink onder druk in de hoop tot op de bodem van de oude zaak te geraken. Samen met haar pittige dochter Boisson mept ze hard terug tegen haar belagers. Franse poging om THELMA & LOUISE te evenaren, die niet helemaal gelukt is. Het scenario is van Jean-Marie Guillaume en David Kodsi. Emmanuel Tercen stond achter de camera.

Turbulences

1992 | Thriller

Zwitserland/Frankrijk 1992. Thriller van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Marthe Keller, Clémentine Célarié, Didier Sandre en Carlo Brandt.

Stewardes Keller is niet vies van een zwoel avontuurtje. Zo ontmoet ze een man in een bar in Toronto en ze brengt de nacht met hem door. De volgende dag wordt de geheimzinnige kerel doodgeschoten. Keller heeft de moordenaar gezien en kan hem herkennen. Nu is ze zelf ook in levensgevaar. Voorspelbare tv- thriller, duidelijk gemaakt als tijdvuller. Er werd niet de minste moeite gedaan om het verhaal vanuit een origineel standpunt te vertellen en de acteurs werken op automatische piloot. Arthur Stankievitch en Rappeneau baseerden hun scenario op een roman van Jean-François Josselin. De moeite niet waard om uw tijd in te steken.

Les nuits fauves

1992 | Drama, Biografie

Frankrijk 1992. Drama van Cyril Collard. Met o.a. Romane Bohringer, Cyril Collard, Carlos Lopez, Corine Blue en Clémentine Célarié.

Collard, een jongeman die seropositief is bevonden, maakte een verfilming van zijn eigen grotendeels autobiografische roman. Dit leverde een film vol ongebruikelijke emoties, geweld en kracht op. Jean is dertig jaar en geniet met volle teugen van het leven, als ook van zijn relaties met zowel jongens als meisjes. Dan ontmoet hij de zeventien-jarige Laura en beleeft met haar een heftige en hartstochtelijke romance. Pas na de liefde te hebben bedreven, vertelt hij dat hij seropositief is. Met Laura leert hij wat ware liefde is. Deze ode aan het leven is verfilmd in de vorm van een reportage, en het spoedeisende karakter ervan is merkbaar. De kijker maakt kennis met het zweverige nachtleven van Parijs en wordt deelgenoot van de wanhoop en de ontreddering in een bestaan, waarin niet te kiezen valt en geen onderscheid wordt gemaakt. De tragiek van de ziekte aids is voelbaar aanwezig maar toch ook vooral de schoonheid en de kracht van de liefde. Bohringer en Collard vormen een overtuigend stel.

Abracadabra

1992 | Familiefilm, Drama, Film noir

Luxemburg/Frankrijk/België 1992. Familiefilm van Harry Cleven. Met o.a. Philippe Volter, Thierry Van Werveke, Clémentine Célarié, Sabrina Leurquin en Jean-Henri Compere.

Phil is twee dagen met verlof uit de gevangenis om de begrafenis van zijn moeder te kunnen bijwonen. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om zijn twee jongere broers en de vrouw van wie hij houdt terug te zien. Maar het weerzien valt tegen. Phil weigert mee te werken aan een inbraak, die zijn broers in gedachte hebben, en zijn geliefde woont, moe van het wachten op hem, samen met een handelaar in gevogelte. Cleven, beïnvloed door een Amerikaanse filmstroming uit de jaren 1950-60, geeft er in deze debuutfilm blijk van over zeer veel gevoel te beschikken en mooie wanhoopspoëzie te kunnen creëren. Hij regisseert zijn acteurs als mensen met een kloppend hart in hun lijf. De grootste tekortkoming in het script is dat het aan de oppervlakkige kant is, gezien de lengte van de film.

Les années campagne

1991 | Drama, Komedie

Frankrijk 1991. Drama van Philippe Leriche. Met o.a. Charles Aznavour, Benoît Magimel, Sophie Carle, Clémentine Célarié en Françoise Arnoul.

De vijftien-jarige Magimel ziet zijn ouders maar zelden, hij woont bij zijn grootouders in de Franse campagne. Zijn opa Aznavour leert hem de geheimen van de natuur. Als zijn grootouders moeten verhuizen naar een appartement in de stad, betekent dat het einde van zijn jeugd, en wordt hij volwassen. Hij wordt ingewijd in de liefde, juist als het noodlot toeslaat in zijn familie. Aznavour is onderhoudend, en alle spelers dragen bij tot een geloofwaardige sfeer, Magimel komt overtuigend over.

L'air du temps: 2 bis Rue de la Combine

1991 |

1991. Igaal Niddam. Met o.a. Jean-Pierre Bisson, Ives Afonso en Clémentine Célarié.

De vijftien-jarige Magimel ziet zijn ouders maar zelden, hij woont bij zijn grootouders in de Franse campagne. Zijn opa Aznavour leert hem de geheimen van de natuur. Als zijn grootouders moeten verhuizen naar een appartement in de stad, betekent dat het einde van zijn jeugd, en wordt hij volwassen. Hij wordt ingewijd in de liefde, juist als het noodlot toeslaat in zijn familie. Aznavour is onderhoudend, en alle spelers dragen bij tot een geloofwaardige sfeer, Magimel komt overtuigend over.

Génial, mes parents divorcent!

1991 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1991. Familiefilm van Patrick Braoudé. Met o.a. Clémentine Célarié, Patrick Braoudé, Jean-Paul Lilienfeld, François Berléand en Adrien Dirand.

Op de basisschool wedijveren twee bendes met elkaar, die van de kinderen met gescheiden ouders en die van de anderen. De gescheidenen zijn het minst in aantal en stellen alles in het werk verdeeldheid te zaaien in zoveel mogelijk families, zodat hun groep groter wordt. Een iel thema, en het is de vraag of het gepast is zoiets vanuit komische hoek te benaderen, en daarbij alles wat minder grappig is te verdoezelen. Een onbeholpen en slordige regie. Het gaat dan ook om een low budget-film, en bovendien een debuut. De jonge acteurs doen het beter dan de weinig doorwrochte vertelling.

Alphonse et les menteuses

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Marokko 1991. Misdaad van Michel Wyn. Met o.a. Trevor Eve, Clémentine Célarié, Philippe Morier-Genoud en Jilali Ferhati.

De voor- en tegenspoed van een Franse detective (gespeeld door de Engelsman Eve!) die naar Marokko gaat, om de politie aldaar te helpen bij het ophelderen van een zaak, waarbij de dochter van een vroegere Franse minister is betrokken. De Marokkaanse politie-inspecteur die is belast met de zaak (Ferhati) krijgt onmiddellijk een hekel aan hem. Een aardige thriller dankzij het vakmanschap van deze vroegere filmer. Een knap scenario. Verrassende wendingen verzekerd maar om niet als te serieus te nemen.

2 bis, Rue de la Combine

1991 | Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1991. Komedie van Igaal Niddam. Met o.a. Clémentine Célarié, Yves Afonso, Jean-Pierre Bisson, Michel Ceémadès en Pierre Julien.

In een huis in Montpellier woont een bonte internationale gemeenschap, die een ding gemeen hebben: weinig geld. Er heerst een grote solidariteit en wanneer de huisbaas aankondigt dat hij het gebouw wil verkopen, bedenkt de werkloze Afonso een plan om vlug aan geld te komen. De speelgoedmarkt is in volle expansie en biedt onvermoede mogelijkheden. Hij schakelt zijn vrouw Célarié in en later ook hun twee kinderen en tenslotte de ganse buurt. Ze werken in het zwart aan plastieke dinosaurussen. Een leuke komedie met sociale ondertoon die naar het einde toe wel wat ongeloofwaardig wordt. Sylvie Chauvet en Niddam baseerden hun scenario op een verhaal van Jean-Louis Bertuccelli en Chauvet. Fotografie van Claude Egger.

Poison d'amour

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Hugues De Laugardière. Met o.a. Frédéric van den Driessche, Catherine Wilkening, Clémentine Célarié, François Perrot en Jean-François Perrier.

Briljante politiecommissaris doet achttien uur per dag levensgevaarlijk werk, en zijn vrouw heeft genoeg van haar huwelijk met een geestverschijning. Ze gaat uit met vriend(inn)en, en het huwelijk strandt. Haar beste vriendin is de minnares van een rijke en beroemde advocaat. Hij wordt vermoord en zij wordt verdacht. Zijn de twee vrouwen medeplichtig? Een koude douche voor onze commissaris, die dit - moeilijke - priv[KA1]e-onderzoek moet gaan doen. Bewerking van de roman [KL]Le d[KA1]ejeuner interrompu[KLE] van Julien Vartet. Op basis van een nogal gemaakte en vrij kunstmatige plot, maar de regisseur en mede-bewerker (samen met Thierry Léger) verdoezelt dit gebrek met een degelijk opgebouwde regie en een geslaagde beschrijving van de personages, die duister en gecompliceerd genoeg zijn om de aandacht vast te houden. Een van de weinige voor tv gemaakte misdaadfilms die beter zijn dan het boek waarop ze zijn gebaseerd. Bijna

Le silence d'ailleurs

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Guy Mouyal. Met o.a. Clémentine Célarié, Michel Galabru, Daniel Olbrychski en Jean-Paul Lilienfeld.

Christophe is twaalf jaar en woont met zijn moeder en de man die in de plaats is gekomen van zijn weggelopen vader. Het kind en de man kunnen het slecht met elkaar vinden, terwijl de moeder heimelijk hoopt op de terugkeer van Christophe's vader. Hoewel het tegenwoordig mode is om een kind een belangrijke rol in een film te geven, betekent dat nog niet dat een film dan ook automatisch goed is. Blunders, nodeloze herhalingen en een wat aarzelend scenario mogen er ook dan niet in voorkomen. Niettemin doen er goede acteurs aan deze film mee en bevat hij een sfeervolle beschrijving van het afgelegen en eenzame benzinestation.

Nocturne indien

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Otto Tausig, Clémentine Célarié, Luis Santos en T.P. Jain.

Een bewerking van de roman van Antonio Tabucchi. Een Fransman gaat naar India op zoek naar een vriend die hij uit het oog is verloren. In werkelijkheid weet hij nog niet dat hij vooral naar zichzelf op zoek gaat en hij ontdekt zodoende een heel ander India dan dat van de toeristen. Een humane en spirituele speurtocht, beschreven op een wijze waar een zekere fascinerende kracht vanuit gaat, nog geaccentueerd door de dialogen die het tegendeel van de gebruikelijke clichés laten horen en de betoverende opnamen van Yves Angelo. Met deze film betreedt Alain Corneau nieuwe paden en sluit zich aan bij het gevolg van Jean Renoir van de film LE FLEUVE uit 1951.

Sanguines

1988 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1988. Drama van Christian François. Met o.a. Clémentine Célarié, Yves Beneyton, Mathieu Carrière, Gérard Hernandez en Amanda Langlet.

Een Parijse schilder die zich wil afzonderen, laat zich aannemen als tuinman door een Franse cultureel attaché in Portugal. De familieleden van zijn werkgever ontdekken zijn ware identiteit en hij krijgt te maken met hebzucht en begeerte, terwijl schilderen het enige is wat hem interesseert. Het onderwerp is slecht uitgewerkt, de personages blijven oppervlakkig en kunstmatig en Carrière slaagt er niet in te overtuigen als geobsedeerde kunstenaar.

Le complexe du kangourou

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Pierre Jolivet. Met o.a. Roland Giraud, Clémentine Célarié, Stéphane Freiss, Zabou Breitman en François Berléand.

De avonturen van een talentvol maar miskend schilder (met 35 jaar is dat niet zo verwonderlijk), Lo[KA3]ic (Giraud) die in gezelschap van zijn vriend Arthur, een Afrikaan, het bestaan van een bohemien leidt. Maar maakt u zich niet ongerust: hij is van goede familie en zijn zuster heeft een goed huwelijk met een `toffe` bankier (Berleand), die hem zal vragen een grote muurschildering voor zijn bank te maken. Afgezien van het feit dat er in werkelijkheid geen 'toffe' bankiers bestaan, bevat dit te hooi en te gras bij elkaar geraapte scenario geen enkele geloofwaardigheid, terwijl Giraud als schilder wel kan inpakken. Weer een film die de middelmatigheid van de Franse relatiekomedie van het decennium 1980-1990 bevestigt. Het scenario is van Olivier Schatzky en regisseur Jolivet. De fotografie is van Christian Lamarque.

La Femme secrète

1987 | Film noir, Drama

Frankrijk 1987. Film noir van Sébastien Grall. Met o.a. Jacques Bonnaffée, Clémentine Célarié, Philippe Noiret, Claire Nebout en François Berléand.

Als hij hoort van de zelfmoord van zijn vrouw wanneer hij op dienstreis in Noorwegen is, keert Antoine terug naar Parijs om een onderzoek in te stellen onder degenen die haar hebben gekend. Dan komt hij erachter dat zijn vrouw voor hem een onbekende is gebleven. Een interessant thema, maar ook een eerste lange film waarin met name de invloed van Zulawski, van wie Grall de assistent was, te merken is. Op sommige momenten komt een persoonlijke stijl naar voren. Deze film dankt veel aan de verwarrende en sombere interpretatie van Noiret.

La gitane

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Claude Brasseur, Valérie Kaprisky, Martin Lamotte, Stéphane Audran en Clémentine Célarié.

Bankfiliaalchef Hubert Durieux is permanent omsingeld door aandachteisende dames. Wanneer hij zich echter door knappe zigeunerin Mona zijn klassieke Citroën Traction Avant laat ontfutselen, schiet Huberts stressniveau pas serieus in het rood. Pijnlijk ongrappige klucht van De Broca (L'homme de Rio, Cartouche) stapelt flutgrap op prutscène. Brasseur schmiert, Kaprisky slaapwandelt en de resterende cast struikelt de film in en uit. Curieus genoeg geschreven door Jean-Loup Hubert, de latere parelkweker van Le grand chemin en À cause d'elle. Pluspunt: de muziekfalderietjes van Claude Bolling.

Justice de Flic

1986 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1986. Thriller van Michel Gérard. Met o.a. Clémentine Célarié en Jean-Marc Maurel.

Terug uit de Verenigde Staten zoekt Alain zijn broer op. Zij worden opgewacht door een bende, die in het bezit wil komen van het geld dat ze opgestreken hebben tijdens een overval. De politie wacht hen ook op. Al met al is het een onverteerbaar ratjetoe.

37°2 le matin

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Béatrice Dalle, Gérard Darmon, Consuelo De Haviland en Clémentine Célarié.

'De wereld is te klein voor haar, ik moet haar redden,' aldus dertiger Zorg (Anglade) over zijn psychisch labiele 19-jarige vriendin Betty (debuut Dalle). Wat vooraf gaat is een zonovergoten amour fou tussen de klusjesman en de wulpse tiener, kleurrijk verbeeld in Zuid-Frankrijk (oa palendorp Gruissan Plage) en stemmig verlucht met dromerige pianomuziek van componist Gabriel Yared. Franse cultklassieker Betty Blue was halverwege de jaren 80 een ongekende internationale hit vanwege de invoelbaar uitgewerkte en wellustig verbeelde jeugdige passie. In 1991 presenteerde Beineix zijn zelf gemonteerde versie (185 minuten) waarin Zorg en Betty's relatie meer aandacht krijgt.

Moi vouloir toi

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Patrick Dewolf. Met o.a. Jennifer, Daniel Russo, Corinne Marienneau, Clémentine Célarié en Guy Laporte.

Deze komedie verdient haar titel: de film is vast bestemd voor analfabeten. De inhoud van deze aaneenschakeling van vulgaire en zeer platvloerse clichés is het niet waard verteld te worden. Meer een beeldroman die getuigt ofwel van een demissionaire regisseur ofwel van diens pathologische minachting jegens zijn publiek. Staat zeker op de nominatie voor de slechtste Franse film van 1985.

Les nanas

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Annick Lanöe. Met o.a. Marie-France Pisier, Anémone, Dominique Lavanant, Macha Méril en Juliette Binoche.

Het leven van dag tot dag van een groep jonge sympathieke vrouwen die binnen en buiten hun huwelijk diverse avonturen beleven. Er is geen enkele man te bekennen in de hele film en het is de vraag of de cineaste hiervoor gekozen heeft uit originaliteit of uit eigen overtuiging. De soms grappige dialogen vormen het belangrijkste onderdeel en er is weinig aandacht geschonken aan het eigenlijke filmwerk. Er is weinig diepgang en aandacht voor de werkelijke problemen van de vrouw (rond 1985). Een mindere film dan LES BONNES FEMMES van Claude Chabrol (1960) die toentertijd (ook al) niet doordrong tot het filmpubliek.

Blanche et Marie

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1985. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Miou-Miou, Sandrine Bonnaire, Gérard Klein, Didier Flamand en Patrick Chesnais.

Noord-Frankrijk, 1941. Een spoorwegarbeider en een kapper worden door de nazi's gearresteerd vanwege verzetsacties. De vrouw van de arbeider en de dochter van de kapper (dertiger Miou-Miou en tiener Bonnaire) slaan de handen ineen en besluiten het werk van de mannen voort te zetten. Blanche et Marie is een van de weinige op feiten gebaseerde Franse verzetsfilms waarin vrouwen het heroïsche voortouw nemen. De keuze van Miou-Miou en Bonnaire was een gouden greep: frêle ogende vrouwen met een zinderende onderhuidse spanning. Tegengas komt helaas van regisseur en coscenarist Renard zelf, vanwege zijn afstandelijke beeldtaal die identificatie met de heldinnen bemoeilijkt.

L'écran témoin: Les coquelicots sont revenus

-1 |

. Richard Bohringer. Met o.a. Philippe Bas, Frédéric Pierrot en Clémentine Célarié.

Noord-Frankrijk, 1941. Een spoorwegarbeider en een kapper worden door de nazi's gearresteerd vanwege verzetsacties. De vrouw van de arbeider en de dochter van de kapper (dertiger Miou-Miou en tiener Bonnaire) slaan de handen ineen en besluiten het werk van de mannen voort te zetten. Blanche et Marie is een van de weinige op feiten gebaseerde Franse verzetsfilms waarin vrouwen het heroïsche voortouw nemen. De keuze van Miou-Miou en Bonnaire was een gouden greep: frêle ogende vrouwen met een zinderende onderhuidse spanning. Tegengas komt helaas van regisseur en coscenarist Renard zelf, vanwege zijn afstandelijke beeldtaal die identificatie met de heldinnen bemoeilijkt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Clémentine Célarié op televisie komt.

Reageer