Jacques Becker: regie, cast en scenario.
Er zijn 17 films gevonden.

Le trou

1960 | Drama, Thriller, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Jacques Becker. Met o.a. André Bervil, Michel Constantin, Jean Keraudy, Philippe Leroy en Raymond Meunier.

Vijf gevangenen in de Parijse gevangenis La Santé bereiden een ontsnapping voor. Onverwacht krijgt een van hen te horen dat hij de dag voor de geplande uitbraak zal worden vrijgelaten. Sterke en spannende film van Becker, die vlak na de voltooiing van de opnamen overleed. Gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1947. Becker vertelt het verhaal zonder noemenswaardige uitleg of franje, de kracht van de film zit in de kale registratie van de uitbraakpoging, de mooie sobere zwart-wit beelden, de fraaie locaties en het sterke acteerwerk van de niet-professionele acteurs.

Montparnasse 19

1958 | Biografie, Drama

Frankrijk 1958. Biografie van Jacques Becker. Met o.a. Lilli Palmer, Gérard Philipe, Anouk Aimée, Lino Ventura en Lea Padovani.

De tuberculeuze schilder Modigliani drinkt de verbittering over zijn miskenning weg in de kroegen van Montparnasse. De toewijding van een verliefde jonge vrouw uit gegoede familie, en zijn verhuizing naar het Zuiden van Frankrijk, komen voor zijn gezondheid te laat, en hij is nog maar net gestorven, als de kunsthandelaren zijn doeken voor een prikje komen wegkopen. Het door en voor Max Ophuls ontwikkeld scenario werd na diens dood overgedragen aan Becker. Het resultaat is een intelligente, smaakvolle en voortreffelijk geacteerde film die nooit echt indringend wordt (maar zich positief blijft onderscheiden van de gemiddelde kunstenaarsbiografie).

Les aventures d'Arsène Lupin

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1956. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Robert Lamoureux, Liselotte Pulver, O.E. Hasse, Sandra Milo en Georges Chamarat.

Arsène Lupin heeft onder verschillende pseudoniemen relaties bij de overheid en weet bij juwelen- en kunstdiefstallen steeds vrijuit te gaan. Een Duitse barones heeft zijn identiteit doorzien en weet hem in opdracht van de Kaiser naar Duitsland te lokken. De verzorgde en elegante misdaadkomedie is onder Beckers gemiddelde niveau, maar niettemin voorbeeldig voor het genre. Vooral verrukkelijk acteren van Pulver en Hasse als barones en keizer. De regisseur bewerkte samen met Albert Simonin het werk van Maurice Blanc tot scenario, en het camerawerk deed Edmond Sechan.

Touchez pas au grisbi

1954 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1954. Misdaad van Jacques Becker. Met o.a. Jean Gabin, René Dary, Jeanne Moreau, Lino Ventura en Dora Doll.

Vrienden Max (Jean Gabin) en Riton (René Dary) slaan hun spreekwoordelijke allerlaatste slag. Hun loyaliteit aan elkaar wordt getest wanneer drugsdealer Angelo (Lino Ventura, in zijn eerste rol) de enorme buit in handen probeert te krijgen. Klassiek, stijlvol, in Parijs opgenomen gangsterdrama is meer een milieuschildering en een gedetailleerd portret van vriendschap binnen die kringen, zonder actie en spanning te verwaarlozen. Regisseur Jacques Becker (Casque d’Or) gaf acteur Gabin een nieuw imago en de Franse cinema een nieuw genre. Er is eindeloos op deze film gevarieerd, maar hij is zelden overtroffen. De 26-jarige Jeanne Moreau is te zien in een van haar eerste rollen. In Nederland uitgebracht onder de titel De onderwereld van Montmartre.

Ali-Baba et les quarante voleurs

1954 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1954. Familiefilm van Jacques Becker. Met o.a. Fernandel, Samia Gamal, Dieter Borsche, Henri Vilbert en Edmond Ardisson.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Ali Baba et les quarante voleurs

1954 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1954. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Dieter Borsche, Sami Gamal en Fernandel.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Rue de l'Estrapade

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Anne Vernon, Daniel Gélin, Jean Servais, Micheline Dax en Jacques Morel.

Een jonge bourgeoise ontvlucht (na ontdekking van ontrouw van haar echtgenoot) de echtelijke woning en neemt een kamer in het Quartier Latin. Deze simpele maar raak gedetailleerde huwelijkskomedie is aanleiding voor een boeiend beeld van het Parijse existentialisten-en bohémiensmilieu in de jaren vijftig dat zonder overdrijving wordt geschilderd.

Casque d'Or

1952 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk 1952. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Simone Signoret, Serge Reggiani, Claude Dauphin, Raymond Bussières en William Sabatier.

Prostituee Marie (Signoret) breekt met haar pooier Raymond (Bussières) als ze verliefd wordt op timmerman Georges (Reggiani). De verklikker Félix (Dauphin) heeft ook een oogje op Marie en probeert zijn rivalen tegen elkaar uit te spelen. Tijdens een gevecht sneuvelt Raymond. Georges wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld, maar probeert nog wraak te nemen. Een van de betere films van Signoret. Fraaie sfeertekening van het Parijs van begin twintigste eeuw. Bij de première matig ontvangen, maar een decennium later alsnog een succes in Frankrijk.

Edouard et Caroline

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Anne Vernon, Daniel Gélin, Jacques François, Elina Labourdette en Jean Galland.

Een getrouwde, werkeloze musicus moet bij cultuursnobs een huisconcert geven dat belangrijk kan zijn voor zijn carrière. Zenuwen over avondkleding leiden tot ruzie met zijn vrouw en zelfs een echtscheiding is niet van de lucht. Opnieuw is een uiterst simpel verhaal voor Becker niet meer dan aanleiding voor een innige observatie van het huwelijk en een satirische benadering van milieus. De film behoudt zijn charme zonder dat deze gedateerd is.

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.

Antoine et Antoinette

1947 | Komedie, Drama

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Roger Pigaut, Claire Mafféi, Noël Roquevert, Annette Poivre en Gaston Modot.

Kleurrijke evocatie in zwart-wit van het naoorlogs Parijs der gewone mensen, in de vorm van een naturalistische romantische komedie. Waarin meesterfilmer Becker (1906-1960) de alledag volgt van de gelukkige geliefden Antoine, een drukkerijarbeider, en Antoinette, die de fotocabine bedient in de Champs-Élysées-Prisunic. Een winnend loterijbiljet veroorzaakt deining, een slijmerige kruidenier die het op ‘Nette voorzien heeft, krijgt z’n vet. Prachtige milieuschildering vol bijrolpareltjes, daaronder twee van een jonge Louis de Funès. Innemende hoofdrollen van Pigaut en Mafféi, sappige dialogen, joyeuze slotscène, kortom: Franse filmpoëzie die het leven viert. Palme d’Or 1947.

Falbalas

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Micheline Presle, Jean Chevrier, Gabrielle Dorziat en Jeanne Fusier-Gir.

Klassiek melodrama in prachtige noir-stijl van regisseur Becker (Casque d'Or), voormalig assistent van grootmeester Jean Renoir, die voor even zijn geliefde arbeidersmilieu inruilde voor de intriges van de Parijse modewereld. Antiheld van het verhaal is Philippe Clarence (Rouleau), de Don Juan van de Franse haute couture, voor wie zelfs de verloofde van een goede vriend en collega geen verboden terrein is. Maar juist die toekomstige bruid, Micheline, brengt het hoofd van de normaal zo berekenende modeontwerper volledig op hol, en drijft hem uiteindelijk tot waanzin.

Goupi mains rouges

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy, Georges Rollin, Line Noro en Arthur Devère.

Na 25 jaar afwezigheid keert een man uit Parijs terug naar zijn wortels op het platteland. Wat hij aantreft is een gehucht vol argwanende zwendelaars die allemaal familie van hem en van elkaar lijken te zijn. Een moord haalt het slechtste in de reeds verdorven types boven. Verheerlijking van het platteland was het Franse devies anno 1943, maar filmmaker Becker slipte door de mazen van de wet met een zwartgallig werk waarin stad en platteland beide worden afgeserveerd. Een subtiel speelse onderlaag houdt de heisa toegankelijk. Met Nederlandse ondertiteling.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Le dernier atout

1941 |

Frankrijk 1941. Jacques Becker. Met o.a. Pierre Lenoir, Raymond Rouleau en Mireille Balin.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

L'or du Cristobal

1939 | Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Becker en Jean Stelli. Met o.a. Albert Préjean, Charles Vanel, Dita Parlo, Conchita Montenegro en Jim Gérald.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!

Boudu sauvé des eaux

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Charles Granval, Sévérine Lerczinska Lerczinska, Marcelle Hainia en Jacques Becker.

Édouard Lestingois, boekhandelaar aan de Quai de Conti in Parijs, redt clochard Boudu nadat deze van de Pont des Arts in de Seine is gesprongen. Vanaf het moment dat de levensmoede straatschuimer weer bij zijn positieven is ('Ben ik dood?') en bij monsieur en madame Lestingois zijn intrek neemt, loopt het huishouden gestaag uit het roer. Klassieke zedenkomedie met een briljante Simon als Boudu, en de aloude levensles: sommige individuen zijn individueler dan anderen. Naar het theaterstuk uit 1919 van René Fauchois, die de ruimhartige boekhandelaar ook zelf op de bühne speelde, tegenover Simon.