Ingrid Bergman (1915-1982): cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Dead Men Don't Wear Plaid

1982 | Mysterie, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1982. Mysterie van Carl Reiner. Met o.a. Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, Reni Santoni en George Gaynes.

Op een regenachtige avond in Los Angeles, ergens in de jaren veertig, wordt er op de deur geklopt van privé-detective Rigby Reardon (Martin). Voor de deur staat een beeldschone jonge vrouw (Ward), die meteen flauwvalt. Dan begint een zoektocht naar een verdwenen wetenschapper, waarbij Reardon hulp krijgt van Humphrey Bogart, James Cagney en nog een aantal andere sterren, doordat regisseur Reiner fragmenten uit klassiekers als The Big Sleep, White Heat en Double Indemnity door zijn film sneed. Het resultaat is vaak grappig, maar ook bijzonder knap. Kostuums van de legendarische Edith Head.

A Woman Called Golda

1982 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1982. Biografie van Alan Gibson. Met o.a. Ingrid Bergman, Judy Davis, Leonard Nimoy, Anne Jackson en Ned Beatty.

Het gedenkwaardige laatste optreden van Bergman als Golda Meir, een rol waarvoor ze werd bekroond met een Emmy Award. Het leven en de carrière van de Israëlische eerste minister worden gevolgd tot en met haar historische ontmoeting met Anwar Sadat in 1977. Het scenario werd geschreven door Harold Gast en Steven Gethers.

Herfstsonate

1978 | Drama

Zweden​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman, Halvar Bjork en Knut Wigert.

Bergman speelt een van haar prachtigste rollen als concertpianiste Charlotte die haar carrière altijd voor haar gezin heeft laten gaan. Als ze na een afwezigheid van zeven jaar haar dochter Eva (Ullmann) opzoekt, wordt ze geconfronteerd met de gevolgen. Tot haar schrik blijkt Eva Charlottes andere dochter, de zwaar gehandicapte Helena, in huis te hebben gehaald. Tijdens een nachtelijk gesprek, gooit Eva, die wanhopig zoekt naar moeders goedkeuring, al haar grieven in Charlottes gezicht. Veel, zeer veel wordt er gepraat in deze film, maar nog meer spreken de gezichten.

A Matter of Time

1976 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1976. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Liza Minnelli, Ingrid Bergman, Charles Boyer, Spiros Andros en Tina Aumont.

Minnelli is een jonge vrouw, afkomstig van het platteland. Ze heeft een baantje als kamermeisje in een vervallen hotel in Rome. Vaste bewoonster, gravin Bergman, wier faculteiten langzaam achteruitgaan, vertelt Minnelli over haar glorierijke verleden als gevierde ster. Ze leert Minnelli dat als je iets in het leven wilt bereiken, het alleen maar kan door je echt in te zetten. In het hotel wordt Minnelli ontdekt door scenarioschrijver Andros, die haar proefopnamen laat maken. De gravin komt om bij een verkeersongeluk, en Minnelli wordt een grote filmster. Een hopeloos damesverhaaltje à la Courts Mahler met onnodig gezang van Minnelli, en haar vaders laatste film. Boyer - eveneens zijn laatste film - speelt Bergmans vervreemde echtgenoot. Bergmans dochter Isabella Rosselini voor het eerst op het witte doek als non. Gesitueerd in 1940-1950.

Murder on the Orient Express

1974 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.

Het is zeer de moeite waard om de stoet beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet liet de grote namen allemaal tot hun recht komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman die een Oscar kreeg voor haar bijrol als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere mooie rollen en rolletjes. Over eersteklas trein gesproken.

From the Mixed-Up Files of Mrs. Basil E. Frankweiler

1973 | Familiefilm

Verenigde Staten 1973. Familiefilm van Fielder Cook. Met o.a. Ingrid Bergman, Sally Prager, Johnny Doran, George Rose en Georgann Johnson.

Broer Doran en zus Prager willen wel iets anders dan hun saaie leventje in een New Yorkse voorstad. Ze besluiten naar het centrum van de grote stad te trekken en benutten het vermaarde Metropolitan Museum of Art als hun onderkomen en raken onder de indruk van het standbeeld van een engel. Ze besluiten de schenker van het kunstwerk op te gaan zoeken. Het blijkt een teruggetrokken rijke, oude vrouw (Bergman in een kleine rol) te zijn. Ze sluiten vriendschap met haar. Een aardige familiefilm, die vooral de jongste leden wel zal aanspreken. Naar een boek van E.L. Konigsburg en bewerkt voor de film door Blanche Hanalis.

Walk in the Spring Rain

1970 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1970. Drama van Guy Green. Met o.a. Anthony Quinn, Ingrid Bergman, Fritz Weaver en Katherine Crawford.

Een gelukkig getrouwde Bergman heeft een affaire in deze lichtvoetige romantische film. Men verwacht meer met zo'n rolbezetting.

Cactus Flower

1969 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Ingrid Bergman, Goldie Hawn, Jack Weston, Rick Lenz en Vito Scotti.

Omdat zijn jonge minnares, Hawn, moet geloven dat hij getrouwd is, laat tandarts Matthau zijn ongehuwde assistente Bergman als zijn vrouw poseren. Dit leidt tot een hele reeks verwikkelingen. Koddige relatiekomedie met sterke rollen van de drie hoofdvertolkers. Matthau bewijst opnieuw dat hij een van Hollywoods beste komische acteurs is, terwijl Bergman verrast in een voor haar zeer ongewone rol. De frisse verschijning van de jonge Hawn, bezorgde haar prompt een Oscar. Billy Wilder-maatje I.A.L. Diamond bewerkte het Franse boulevardstuk Fleur de Cactus van Pierre Barillet en Jean-Pierre Gredy aan de hand van de Broadway-adaptatie door Abe Burrows. Geen grote filmkunst, maar een luchtige fantasie, verzorgd in beeld gebracht door Charles E. Lang en van vrolijke muziek voorzien door Quincy Jones.

Stimulantia

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Hans Abramson, Jörn Donner, Lars Görling, Ingmar Bergman en Arne Arnblom. Met o.a. Hans Alfredson, Harriet Andersson, Ingrid Bergman, Gunnar Björnstrand en Gunnel Broström.

Een episodenfilm waarin regisseurs vorm kunnen geven aan wat hen in het leven opwindt. Dit vrijblijvende uitgangspunt leidt tot hoogst ongelijksoortige resultaten, waarbij Bergman een familiefilmpje over de geboorte van zijn zoon inbrengt. De leukste sketch is die van Donner, waarin een paar het bedrijven van de liefde zo systematisch en klinisch voorbereid, dat ze er tenslotte maar van afzien. Veteraan Molander haalde zijn ontdekking Ingrid Bergman na ruim 27 jaar terug voor de Zweedse camera's voor verfilming van De Maupassants Halssnoer. Deze optelsom geeft inzicht in de gevarieerdheid van de Zweedse cinema, maar helaas slechts weinig meer.

The Yellow Rolls-Royce

1964 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1964. Komedie van Anthony Asquith. Met o.a. Rex Harrison, Jeanne Moreau, Shirley MacLaine, Alain Delon en Ingrid Bergman.

Een vooroorlogse Rolls Royce is het 'leitmotiv' in deze episodenfilm van Anthony Asquith. De bolide wordt aangekocht door een oer-Britse diplomaat (Harrison) en raakt tenslotte via allerlei omwegen als tweedehandsje op de Balkan verzeild. De aardigste episode speelt zich af in Italië waar de Rolls in handen valt van een gangster. Diens lief (MacLaine) vindt het een pracht karrretje, maar meer nog dan in auto's is ze geïnteresseerd in een piepjonge gigolo (Delon). Sommige recensenten vonden Delon in deze film gemaniëreerd en verwijfd, en inderdaad, de ster lonkt uitbundiger dan we later van hem gewend zijn.

Der Besuch

1964 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1964. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Ingrid Bergman, Anthony Quinn, Irina Demick, Paolo Stoppa en Hans-Christian Blech.

Een intrigerende, maar onevenwichtige filmparabel over hebzucht en verdorvenheid. De rijke Bergman keert terug naar haar Europese woonplaats en biedt de bewoners daar een enorm bedrag aan om op een wettelijk toegestane wijze haar eerste verleider (Quinn) te vermoorden. De acteurs hadden klaarblijkelijk moeite met het melodramatische script. De resultaten zijn interessant, maar niet steeds even geslaagd.

The Visit

1963 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1963. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Hans Christian Blech, Anthony Quinn en Ingrid Bergman.

Een intrigerende, maar onevenwichtige filmparabel over hebzucht en verdorvenheid. De rijke Bergman keert terug naar haar Europese woonplaats en biedt de bewoners daar een enorm bedrag aan om op een wettelijk toegestane wijze haar eerste verleider (Quinn) te vermoorden. De acteurs hadden klaarblijkelijk moeite met het melodramatische script. De resultaten zijn interessant, maar niet steeds even geslaagd.

Goodbye Again

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1961. Romantisch drama van Anatole Litvak. Met o.a. Ingrid Bergman, Anthony Perkins, Yves Montand, Jessie Royce Landis en Jean Clarke.

Françoise Sagan's chique melodrama, omgewerkt tot een Ingrid Bergman-film, waarin de tranen rijkelijk vloeien, over een vrouw van middelbare leeftijd die een relatie heeft met Perkins, terwijl ze nog steeds hunkert naar de playboy Montand. Speelt in Parijs. Scenario van Samuel Taylor. Camerawerk van Armand Thirard.

The Inn of the Sixth Happiness

1958 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Drama van Mark Robson. Met o.a. Ingrid Bergman, Robert Donat, Ronald Squire, Athene Seyler en Richard Wattis.

Rond 1937 tijdens de Chinees-Japanse oorlog, geeft Bergman haar baan als dienstmeisje op om als zendelinge naar China trekken. Haar missiepost wordt bedreigd door een Japanse aanval. Ze leidt de honderd kinderen die ze onder haar hoede heeft door gevaarlijk vijandig gebied naar de veiligheid. Geromantiseerde geschiedenis van Gladys Aylward, die deze heldendaad in werkelijkheid volbracht, al dan niet op de tonen van de Nick Nack Paddy Wack Song. Het is allemaal dik in de verf gezet, maar je laat je toch meeslepen door de bewonderenswaardige Bergman en door Donat, die als mandarijn zijn laatste filmrol speelde. Isobel Lennart adapteerde de roman The Small Woman van Alan Burgess. Voor het camerawerk zorgde Frederick A. Young. Gedraaid in CinemaScope.

Indiscreet

1958 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Cary Grant, Ingrid Bergman, Cecil Parker, Phyllis Calvert en David Kossoff.

Anna Kalman (Bergman) is een bekende actrice die het hof wordt gemaakt door een gefortuneerde Amerikaanse diplomaat in Londen, Philip Adams (Grant) die niet wil trouwen. Ze kan hem maar niet vergeten en weet hem tenslotte over te halen zijn mening te veranderen. Een onderhoudende, heerlijke salonkomedie naar het toneelstuk Kind Sir van Norman Krasna. Prima spel van de hoofdrollen. Op locatie gefilmd. In 1988 opnieuw gemaakt als tv-film. Het camerawerk is van Frederick A. Young.

Elena et les hommes

1956 | Romantiek, Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1956. Romantiek van Jean Renoir. Met o.a. Ingrid Bergman, Mel Ferrer, Jean Marais, Jean Richard en Magali Noël.

Een Poolse prinses interesseert zich alleen voor mannen die ze maatschappelijk omhoog kan helpen. Dus kiest ze tussen drie aanbidders die door een rechtse groep gemanipuleerd worden om een staatsgreep te plegen waarbij zij ook haar enthousiaste invloed doet gelden. Elegante en symbolisch gestileerde zedenkomedie ligt in de lijn van eerdere Renoirfilms over vrouw-tussen-drie-mannen, hoewel het ditmaal meer om satire op de Belle Epoque- onbezonnenheid gaat. (De Engelstalige versie Paris Does Strange Things is door verandering in dialoog en montage buiten Renoir om van strekking veranderd).

Anastasia

1956 | Drama, Historische film, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1956. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Ingrid Bergman, Yul Brynner, Helen Hayes, Akim Tamiroff en Martita Hunt.

Parijs 1926. Een uit Rusland verbannen generaal is op zoek naar Anastasia, dochter van Tsaar Nicholas II, de enige die de miljoenen ponden, bevroren door de Zwitserse banken, in handen kan krijgen. Hij komt op het spoor van Anna Koreff (Bergman), die aan geheugenverlies lijdt en die veel gelijkenis vertoont met Anastasia. Hij leidt haar op om de rol te kunnen spelen van de Groot-Hertogin. Maar is zij het werkelijk of heeft hij een bedriegster opgeleid? Sterke film, waarvoor Bergman een Oscar in de wacht sleepte.

Viaggio in Italia

1954 | Drama, Romantiek

Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, George Sanders, Maria Mauban, Paul Müller en Anna Procelmer.

Een Engels echtpaar is met een zakelijke aanleiding in Italië en maakt er ook enkele toeristische uitstapjes, onder meer naar Pompeii. Hun relatie vertoont flinke scheurtjes. Ook deze derde film die Rosselini en Bergman (Stromboli, Europa '51) samen maakten, werd enigszins overschaduwd door het schandaal dat hun in 1949 buitenechtelijk begonnen relatie had veroorzaakt. Ondertussen acteert Bergman de sterren van de hemel als een vrouw die, teleurgesteld in haar man, zich emotioneel laat vervoeren door de haar onbekende omgeving - terwijl de echtgenoot met iedere Italiaanse flirt.

Giovanna d'Arco al rogo

1954 | Historische film

Italië 1954. Historische film van Roberto Rossellini.

Rossellini verfilmde het toneelstuk over Jeanne d'Arc met zijn vrouw Bergman in de hoofdrol. Hoewel de regisseur het beschouwde als een neorealistische film, blijft het gefilmd theater. Uitsluitend voor Rossellini-vorsers en fans van Bergman. Scenario van de regisseur en fotografie van Gabor Pogany.

Angst

1954 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Mathias Wieman, Ingrid Bergman, Renate Mannhardt, Kurt Kreuger en Elise Aulinger.

Franz Graf Treuberg, Sergio Amidi en Rossellini bewerkten Stefan Zweigs novelle Angst over een vrouw, die haar echtgenoot bedriegt en dan gechanteerd wordt door een vrouw, die haar geheim dreigt te onthullen aan haar man. Ze slaat uit het lood en raakt volledig ontmoedigd en wordt bijna tot zelfmoord gedreven, maar ter elfder ure wordt ze ervan weerhouden door haar echtgenoot, die echter zelf achter het complot zat. Wordt beschouwd als een dieptepunt in de carrière van Rossellini en Bergman. De fotografie werd verzorgd door Carlo Carlini en Heinz Schnackertz.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Europa '51

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina en Sandro Franchini.

Een oppervlakkige diplomatenvrouw verwaarloost haar zoontje, dat zich van de trap laat vallen om aandacht te trekken en sterft. Een neef probeert haar uit haar depressie te halen door haar de ellende in een sloppenwijk te laten zien. Ze stort zich volledig op de liefdadigheid, tot de niets begrijpende echtgenoot haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Sociale milieuschildering als achtergrond van psychologisch groeiproces; Rossellini werd destijds verweten overmatige aandacht te hebben voor zijn ster (en echtgenote) Bergman, maar het bleek achteraf dat hij een nieuwe filmstijl introduceerde. Scenario van Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perlli, Brunello Ronda, Diego Fabbri, Angonio Pletrangell en regisseur Rossellini. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als THE GREATEST LOVE.

Under Capricorn

1949 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Michael Wilding, Margaret Leighton en Cecil Parker.

Een jonge Ierse Lady (Bergman) wordt verliefd op de stalknecht (Cotten). Ze willen trouwen, maar dat is tegen de zin van haar broer. Later wordt deze vermoord aangetroffen. Cotten wordt verbannen naar de strafkolonie Australië omdat men hem verdenkt van moord. Bergman volgt hem. Een damesdrama van de Master of Suspense. De rolprent doet af en toe aan REBECCA denken, maar het is een van de zeldzame mislukkingen van Hitchcock.

Stromboli, terra di Dio

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana, Mario Sponzo en Mario Vitale.

Politiek vluchtelinge Karin (Bergman) merkt na haar huwelijk met visser Antonio, ook vluchteling, dat het eiland Stromboli niet het paradijs is waar ze van droomde, maar een naargeestige, kale rots waar voortdurend de dreiging van een vulkaanuitbarsting voelbaar is. Karin probeert er het beste van te maken, maar de lokale bevolking accepteert haar nauwelijks. Ze voelt zich nog meer een vluchteling dan ooit tevoren. Stromboli, Terra di Dio is de geschiedenis ingegaan als het beginpunt van de scandaleuze relatie tussen regisseur en hoofdrolspeelster. Zij en Rossellini, de man van het neorealisme, maakten zeven weinig succesvolle films, voordat hun huwelijk en samenwerking in 1958 eindigde.

Joan of Arc

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Victor Fleming. Met o.a. Ingrid Bergman, Francis L. Sullivan, J. Carrol Naish, Ward Bond en John Emery.

Een jonge Franse boerin hoort stemmen die tegen haar zeggen dat ze de kroonprins moet bezoeken en het bevel moet voeren over een leger tegen de Engelsen. Ze verslaat de vijand en laat de kroonprins tot koning kronen, om vervolgens zelf verraden te worden. Ambitieus opgezet historisch drama over het leven en lijden van Jeanne d‘Arc, met Ingrid Bergman goed op dreef in de rol van de Maagd van Orleans. Soms een tikje traag, maar wel gefotografeerd in prachtig Technicolor. Oscars voor het camerawerk en de ­kostuums.

Arch of Triumph

1948 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Drama van Lewis Milestone. Met o.a. Ingrid Bergman, Charles Boyer, Charles Laughton, Louis Calhern en Ruth Warrick.

De zo op het oog wulpse, amorele Joan Madou (Bergman) valt in het vooroorlogse Parijs voor de illegaal in het land verblijvende arts dr. Ravic (Boyer). Hij is op zoek naar de nazi-folterraar die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. Maar hij wordt opgepakt en naar Duitsland uitgezet. Joan begint een verhouding met een playboy (Bekassy), Ravic keert terug, maar Joan weigert haar nieuwe minnaar op te geven. Mooi, maar tikje traag en gedateerd. Het scenario, naar een roman van Erich Maria Remarque, is niet heel sterk.

Notorious

1946 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1946. Film noir van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern en Leopoldine Konstantin.

Rio de Janeiro 1946. Alicia Huberman (Bergman) wordt door de Amerikaanse geheime dienst geworven om gevluchte nazi-spion Alexander Sebastian (Rains) te ontmaskeren. Haar contactman Devlin (Grant) wordt verliefd op haar en staat doodsangsten uit als ze met Sebastian trouwt om diens vertrouwen te winnen. Een van Hitchcocks beste films, met tot in de puntjes uitgewerkte actie en een voor die tijd opvallend zwoele liefdesscène. De drie hoofdrollen zijn fantastisch en hun dialogen bezitten de ontspannen speelsheid, waarvan alleen de beste scenarioschrijvers van Hollywood het geheim kennen. Bewonderaar François Truffaut beschouwde de film als 'Hitchcocks quintessence'.

The Bells of St. Mary's

1945 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1945. Drama van Leo McCarey. Met o.a. Bing Crosby, Ingrid Bergman, Henry Travers, William Gargan en Ruth Donnelly.

Vader O`Malley (Crosby) krijgt een nieuwe parochie. Het parochieschooltje wordt geleid door zuster Benedict (Bergman). De school is vervallen en moet dringend hersteld worden, maar er zijn financiële problemen. Pater Crosby zal wel even een handje helpen, maar zijn onorthodoxe methoden slaan niet aan bij zuster Bergman. Dit is het vervolg op GOING MY WAY, dat zeker niet teleurstelt, maar niet zo succesrijk is als zijn voorganger. Bing Crosby zingt voor het eerst zijn hit-song 'Aren't You Glad You're You?'.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

Saratoga Trunk

1945 | Western

Verenigde Staten 1945. Western van Sam Wood. Met o.a. Gary Cooper, Ingrid Bergman, Flora Robson, Jerry Austin en John Warburton.

Een met zorg gekozen maar desondanks geen goede rolbezetting. Een te lange filmversie van Edna Ferners boek over Bergman als een meisje uit New Orleans en Cooper als cowboy. Soms niet te pruimen.

Gaslight

1944 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1944. Drama van George Cukor. Met o.a. Ingrid Bergman, Charles Boyer, Joseph Cotten, Dame May Whitty en Angela Lansbury.

In deze sfeervolle klassieker trouwt Paula Alquist (Bergman) met Gregory Anton (Boyer). Ze trekken in het huis van haar recent overleden tante. Al snel gebeuren er geheimzinnige dingen, lampen beginnen onverklaarbaar zwakker te branden, ze hoort vreemde geluiden. Volgens haar man verbeeldt ze zich dingen, en ze begint aan zichzelf te twijfelen. Gelukkig krijgt ze hulp van Brian Cameron (Cotton). Zeer sfeervolle thriller is gebaseerd op een toneelstuk, wat te zien is, maar allerminst stoort. Veel mooie zwart/wit opnamen van mistig Londen. Bergman won een Oscar voor haar rol.

For Whom the Bell Tolls

1943 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Sam Wood. Met o.a. Gary Cooper, Ingrid Bergman, Akim Tamiroff, Arturo de Cordova en Joseph Calleia.

Verfilming van de roman van Hemingway over de Amerikaanse avonturier Robert Jordan (Cooper), die zich in de Spaanse Burgeroorlog aan republikeinse zijde schaart. Zijn opdracht is een brug op te blazen, maar voor het zover is ontmoet hij de getraumatiseerde Maria (Bergman). Er ontluikt een romance tussen die twee totdat de temperamentvolle Pilar (Paxinou) roet in het eten gooit. Actie, heldenmoed, prachtige kleuren, vertederende liefdesscènes, en geweldige muziek van Victor Young. Paxinou kreeg een Oscar voor de Beste Bijrol. Oorspronkelijk zo'n drie uur lang, en omdat dat wat veel van het goede was, later ingekort tot iets meer dan twee.

Casablanca

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains en Peter Lorre.

Drievoudig Oscarwinnaar Casablanca wordt nog altijd genoemd als een van de beste films ooit. Maar in 1942 verwachtte niemand, inclusief cast en crew, ook maar iets van het project dat een laag budget had en een onaf script. Ingrid Bergman klaagde tot op het eind dat ze ervan baalde dat ze niet te horen kreeg op welke man haar personage verliefd moest zijn. Op Rick Blaine (Bogart), de veeldrinkende bareigenaar in nazi-bezet Casablanca? Of op Victor Laszlo (Henreid), de Franse verzetsheld? Bergmans vertwijfeling blijkt een kracht in het verhaal over keuzes, liefde, romantiek, politiek, vrijheid en heroïek in een schemerige wereld.

Rage in Heaven

1941 | Mysterie

Verenigde Staten 1941. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Robert Montgomery, Ingrid Bergman, George Sanders, Lucile Watson en Oskar Homolka.

Teleurstellend verhaal naar de roman van James Hilton over de geestelijk gestoorde eigenaar van een staalfabriek die een dubbel zelfmoordplan beraamt. Speelt in Engeland. Scenario van Christopher Isherwood en Robert Thoeren. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

1941 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1941. Horror van Victor Fleming. Met o.a. Spencer Tracy, Ingrid Bergman, Lana Turner, Donald Crisp en Ian Hunter.

Wat regisseur Rouben Mamoulian tien jaar eerder lukte, daar sloeg Gone with the Wind-maker Fleming de plank mis: zijn versie van Robert L. Stevensons Victoriaanse horrorverhaal over een door ambitie en chemicaliën gespleten persoonlijkheid is griezelig noch meeslepend. Tracy doet zijn best als de Londense wetenschapper die zichzelf fataal als proefkonijn inzet om z'n gevaarlijke brouwseltje te testen. Maar Bergman en Turner ruilden in de castingfase onfortuinlijk van rol en de perverse ondertoon uit de roman werd discreet gekuist. Rest ons een luxueus melodrama met sfeerdecors en bijpassende fotografie van de Rus Joseph Ruttenberg (1889-1983).

Adam Had Four Sons

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Gregory Ratoff. Met o.a. Ingrid Bergman, Warner Baxter, Susan Hayward, Fay Wray en Richard Denning.

Knappe maar voorspelbare familiehistorie over Franse gouvernante Bergman die zorgt voor Baxter's gezin na de dood van zijn vrouw. Bergman speelt haar rol met veel warmte en Hayward is het slechte meisje tot het uiterste.

June Night

1940 | Drama

Zweden 1940. Drama van Per Lindberg. Met o.a. Ingrid Bergman, Olof Widgren, Gunnar Sjoberg, Carl Strom en Marianne Lofgren.

De in het algemeen goede vertolkingen compenseren het melodramatische karakter van deze smartlap, waarin gedetailleerd verhaald wordt over de benarde situatie waarin een meisje uit een provinciestadje (Bergman) terechtkomt, nadat ze zich heeft ingelaten met een zeeman (Sjoberg). Dit was de laatste Zweedse film die Bergman maakte voordat ze naar Hollywood ging.

Intermezzo

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van Gregory Ratoff. Met o.a. Leslie Howard, Ingrid Bergman, Edna Best, Cecil Kellaway en John Halliday.

De Amerikaanse verfilming (en Bergmans eerste Engelstalige film) van Molanders gelijknamige, maar langere film uit 1936. Het betreft een liefdesgeschiedenis en gaat over een bekende, getrouwde violist, die een verhouding krijgt met zijn muzikale proteg[KA1]ee. De moraal van die tijd speelt wellicht de grootste rol: hij houdt van haar, maar uit fatsoen keert hij terug naar zijn gezin. Verder bevat de film de welluidende romantische muziek van Robert Henning en Heinz Provost. Ook bekend als ESCAPE TO HAPPINESS. Nog tweemaal (officieus) verfilmd: Als INTERLUDE in 1957 en als HONEYSUCKLE ROSE in 1968. George O'Neil bewerkte een verhaal van Gösta Stevens en Gustaf Molander tot scenario. Het camerawerk deed Gregg Toland.

En enda natt

1938 | Drama

Zweden 1938. Drama van Gustaf Molander.

Een romantisch melodrama dat behalve de schitterende, jonge actrice niet veel te bieden heeft. Een na laatste Zweedse film van Bergman, voordat ze naar de V.S. vertrok op uitnodiging van David O' Selznick om in de Amerikaanse versie van Molander's INTERMEZZO uit 1937 opnieuw te spelen.

Dollar

1938 | Komedie

Zweden 1938. Komedie van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Georg Rydeberg, Tutta Rolf, Kotti Chave en Håkan Westergren.

Een groep vrienden is op skivakantie als één van hen bezoek krijgt van een verre, steenrijke, nicht uit Amerika. Zij brengt allerlei verborgen gevoelens en verlangens in de groep aan het licht.

Die Vier Gesellen

1938 | Romantiek

Duitsland 1938. Romantiek van Carl Froelich. Met o.a. Ingrid Bergman, Sabine Peters, Carsta Löck en Ursula Herking.

Vier meisjes richten een reclamebureau op. Deze niet onaardige film is vooral interessant omdat het de enige Duitse film is waarin Bergman optrad na in een paar Zweedse films gespeeld te hebben. Meteen hierna ging ze naar Amerika. Alternatieve titel JA, JA DIE LIEBE.

A Woman's Face

1938 | Drama

Zweden 1938. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Anders Henrikson, Karin Kavli, Georg Rydeberg en Tore Svennberg.

Als kind liep Anna (Bergman) vreselijke littekens op en ze is als jonge vrouw een misantropische afperster geworden. Haar misdaden brengen haar in contact met Dr Wegert (Henrikson), een plastisch chirurg die haar via een ingreep een kans op een nieuw leven biedt. Typisch product van de 'gouden jaren' van de Zweedse film. Een van de laatste Zweedse films van de toen 23-jarige Bergman die kort hierop naar Hollywood zou uitwijken. De Hollywood remake uit 1941, A Woman's Face, met Joan Crawford, is heel wat bekender en ook beter.

Intermezzo

1936 | Drama

Zweden 1936. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Gösta Ekman, Ingrid Bergman, Inga Tidblad, Hasse Ekman en Britt Hagman.

Een beroemde violist wordt verliefd op Anita Hoffman (Bergman), de pianolerares van zijn dochter. Na een escapade samen beseft het meisje dat ze haar geluk niet op een gebroken gezin wil bouwen, en kiest voor een zelfstandige carrière, terwijl hij naar huis terugkeert. Vroege film van Ingrid Bergman, die in 1939 dezelfde rol op zich nam in de Amerikaanse remake.

Walpurgis Night

1935 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Drama van Gustaf Edgren. Met o.a. Lars Hanson, Karin Kavli, Ingrid Bergman, Victor Sjöström en Erik Berglund.

Volgens het Noord-Europese volksgeloof hebben de boze geesten vrij spel tijdens de eerste nacht van de maand mei, de Walpurgisnacht. Heel onverstandig, dus, dat zakenman Johan Borg (Hanson) uitgerekend op die dag probeert zijn huwelijk te redden. Hij heeft een tafeltje gereserveerd in een restaurant, maar zijn vrouw laat het afweten, ze wil een - illegale - abortus ondergaan. Borg neemt dan maar zijn jonge, breed glimlachende secretaresse (Bergman) mee uit dineren. Zwaar drama met een vroege rol van de jonge Bergman.

Swedenhielms

1935 | Oorlogsfilm

Zweden 1935. Oorlogsfilm van Gustaf Molander. Met o.a. Gösta Ekman, Karin Swanstrom, Bjorn Berglund, Håkan Westergren en Tutta Rolf.

Een geleerde is altijd met onderzoekingen bezig en laat de opvoeding van zijn inmiddels grote kinderen en het huishouden aan zijn schoonzuster over.

Branningar (Ocean Breakers)

1935 | Drama

Zweden 1935. Drama van Ivar Johansson. Met o.a. Tore Svennberg, Sten Lindgren, Carl Strom, Ingrid Bergman en Bror Ohlsson.

Een dominee, die tegen zijn zin het ambt uitoefent, heeft zijn oog laten vallen op een dochter (Ingrid) van een visser. De dochter raakt in verwachting en de dominee, die in gewetenswroeging de stormachtige nacht is ingerend, weet zich niets meer te herinneren. Eerste hoofdrol van Bergman (in haar tweede film) toont een actrice, die met kop en schouders boven de ervaren collega's uitsteekt in dit melodrama.

Munkbrogreven

1934 | Komedie

Zweden 1934. Komedie van Edvin Adolphson en Sigurd Wallen. Met o.a. Valdemar Dahlquist, Sigurd Wallen, Eric Abrahamson, Weyler Hildebrand en Edvin Adolphson.

Het debuut van Bergman in een kleine rol in een verhaal over het vrije bohémien-leven in Stockholm van een aantal vagebonden. Ingrid is een kamermeisje in een goedkoop hotelletje.