Michel François: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

La Cage aux ours

1973 | Drama

België 1973. Drama van Marian Handwerker. Met o.a. Jean Pascal, Yvette Merlin, Michel François en Vic Moeremans.

Een zeventienjarige lyceumstudent, zoals alle zeventienjarige lyceumstudenten verliefd op een meisje, muziek en vrijheid, leert het leven kennen en ontdekt gaandeweg dat de agenten die hem bij betogingen afranselden, handelen in opdracht van dezelfde macht die eerder al zijn vader, een kleine middenstander, en zijn grootvader, een oorlogsinvalide, in hun leven beknotte. De sympathieke en goedbedoelde dramatische film gaat gedeeltelijk ten onder in de hinderlijk literaire aanpak.

La Meilleure part

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Cordoue, Gérard Oury, Michel François en Valeria Moriconi.

Een jonge ingenieur leidt de bouw van een stuwdam in de bergen hoewel zijn gezondheid het werken op grote hoogte niet toelaat. Als hij zich toch moet laten vervangen is een ongeluk van een Arabische gastarbeider aanleiding tot een staking van de arbeiders. De schildering van het dagelijks leven van bouwvakkers die in riskante omstandigheden moeten werken, wordt geofferd aan melodramatische en weinig interessante verhaalselementen. Een van de minst geslaagde films met Philipe in, paradoxaal, een van zijn beste rollen.

Les Revoltés de Lomanach

1953 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Historische film van Richard Poitier. Met o.a. Dany Robin, Amedeo Nazzari, Jean Danet, Jacques Castelot en Carla del Poggio.

Tijdens de strijd in 1799 tussen royalisten en republikeinen worden een revolutionaire generaal en een jonge aristocrate verliefd op elkaar, maar komen toch weer in vijandige kampen. Deze romantische liefde in oorlogskader was de eerste Europese cinemascope-film. Dit beeldformaat maakte de toch al niet dynamische regisseur vleuggellam, zodat met name actiescènes zeer statisch en houterig worden.

Debureau

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Yvonne Hébert, Luce Fabiole en Andrée Guize.

Een verblekende ster van het theater legt aan zijn zoon de kneepjes van het vak uit en schikt zich zo in zijn lot terwijl hij het beste ervan hoopt. Daartussen amoureuze perikelen met een wispelturige dame. Voor pure liefhebbers van het toneel, die lange, maar mooie dialogen niet schuwen. Speelt in 1839 in Parijs. Het scenario is van regisseur Guitry naar zijn eigen toneelstuk. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Les Dernières vacances

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Roger Leenhardt. Met o.a. Odile Versois, Michel François, Jean Varas, Pierre Dux en Renée Devillers.

Uitgebreide familie brengt laatste zomervakantie door in buitenhuis dat daarna verkocht zal worden. Wrok van de kinderen richt zich op de architect/koper die ook nog object van prille verliefdheid van één van de dochters wordt, waarmee jaloezie van neef wordt aangewakkerd. Zeldzame speelfilm van documentarist Leenhardt is nog altijd een van beste en meest poëtische portretten van op realiteit en volwassenheid stuklopende jeugdillusies.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Menaces

1939 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1939. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Erich von Stroheim, Henri Bosc, Mireille Balin, Ginette Leclerc en Wanda Wangen.

Vijf angstige dagen vlak voor het uitbreken van WO II in een hotel in het Quartier Latin, waar de gasten o.a. bestaan uit vluchtelingen (w.o. professor Von Stroheim, die zelfmoord zal plegen), en twee jonge kerels, Galland en Loder, die naar het front vertrekken. De film werd gekweld door allerlei problemen bij de produktie (het negatief verschroeide) en in 1944 maakte Gréville een optimistisch einde aan de film, wat hij daarna weer liet varen voor het oorspronkelijke. Opmerkelijk vanwege het historische tijdsbeeld dat beklemmend is vastgelegd. Scenario van regisseur Gr[KA1]ville, dialogen van Pierre Lestringuez. Het camerateam bestond uit: Alain Douarinou, Nicolas Hayer, Otto Heller en André Thomas.