Takanobu Saitô (1924-2004): muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Samma no aji

1962 | Komedie, Drama

Japan 1962. Komedie van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shima Iwashita, Shin-Ichiro Mikami, Keiji Sada en Mariko Okada.

Weduwnaar Ryu woont in bij zijn dochter, Iwashita, die voor het huishouden zorgt. Tijdens een gesprek met vrienden krijgt Ryu te horen dat hij het leven van zijn dochter ruïneert door haar bij zich te houden. Hij bespreekt met haar een mogelijk huwelijk, wel beseffend dat hij hierdoor voor zijn eigen eenzaamheid tekent. In zijn laatste film behandelt Ozu het hem zo na aan het hart liggende thema van de onafwendbare scheiding tussen ouders en hun kinderen. Het is als het ware een opsomming van zijn denkwereld en filmstijl, vol bitterheid, maar ook vol humor. Het scenario van Ozu en Kogo Noda valt op door de eenvoud waarmee zij dit intense drama over Japanse moraal en familiestructuur ten tonele brengen. Gefilmd in warme kleuren door Yushun Atsuta. Gedraaid in J-D-C Scope. Ook bekend als LE GÔUT DU SAKÉ.

An Autumn Afternoon

1962 | Experimenteel

Japan 1962. Experimenteel van Yasujirô Ozu. Met o.a. Shima Iwashita, Chishû Ryû en Keiji Sada.

Weduwnaar Hirayama (Ryû) is vader van drie volwassen kinderen. Hij realiseert zich dat hij voor zijn dochter Michiko (Iwashita), die voor hem zorgt, een huwelijk moet regelen. De laatste film van grootmeester Ozu voordat hij in 1963 stierf. In zijn ‘impliciete melodrama’s’ staat Ozu stil bij de grote zaken in een mensenleven - liefde, geboorte, dood - door vooral oog te hebben voor de gevólgen ervan. Met grote gevoeligheid schetst hij eenzaamheid, blijdschap en vertwijfeling in de naoorlogse Japanse middenklasse. Let op Ozu’s typische ‘tatami shots’: gefilmd op de hoogte van een volwassene die geknield zit op een tatami-mat.

Early Spring

1956 | Drama

Japan 1956. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi, Chishû Ryû en Teiji Takashi.

Het leven van de onderbetaalde kantoormens gaat niet over rozen, zeker niet als hij verzeild raakt in overspel. Sugiyama, een slecht betaalde kantoorklerk, gaat in de avances van de afdelingsflirt, ook om de verveling in zijn passieloze huwelijk te verdrijven. Zijn vrouw komt erachter, maar probeert met Sugiyama een nieuwe start te maken. Na Early Summer, Late Spring en Tokyo Story schetst Ozu een portret van het familieleven van een eenvoudige Japanse ‘salary man’. Subtiel en visueel erg rijk, gefilmd in typische Ozu-stijl, maar ook wel erg lang.