Wolfgang Kieling: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Grenzenloses Himmelblau

1985 | Komedie

Duitsland 1985. Komedie van Marcus Scholz. Met o.a. Inge Meysel, Evelyn Hamann, Christian Wolff, Pinkas Braun en Edith Schollwer.

Pr-man Wolff denkt bejaarde weduwe Meysel handig te hebben ingepakt als hij haar huisje en lapje grond inruilt voor de uitbreiding van de startbaan, tegen een aardige zak dukaten en onbeperkt gratis vliegen in gezelschap van één persoon. De luchtvaartmaatschappij wordt 'arm' van haar ongebreidelde gereis, en Wolff moet haar aan vaste bodem onder de voeten helpen. Onbenullige film, die aan de lange kant is en verder een excuus voor toeristische plaatjes van de bekendste punten in de wereld, gefotografeerd door Lothar Elias Stickelbrucks.

Didi und die Rache der Enterbten

1985 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1985. Komedie van Christian Rateuke en Dieter Hallervorden. Met o.a. Dieter Hallervorden, Wolfgang Kieling, Gerhard Wollner, Christoph Hofrichter en Karl Schulz.

De wat slome en altijd in geldzorgen verkerende Didi erft plotsklaps een fortuin. De onterfde familieleden staan hem nu naar het leven, maar worden het slachtoffer van hun eigen moordplannen. Een komedie met een hoop drukte. Scenario van Hartmann Schmige en regisseur Rateuke. Camerawerk van Günter Marczinkovsky.

Morgen in Alabama

1984 | Misdaad

Duitsland 1984. Misdaad van Norbert Kückelmann. Met o.a. Maximilian Schell, Lena Stolze, Wolfgang Kieling, Robert Aldini en Reinhard Kolldenoff.

Een jonge man wordt wegens een poging een aanslag te plegen gearresteerd. De verdediger die hij toegevoegd krijgt, komt erachter dat zijn cliënt lid van een extreem rechtse groepering is.

Man Under Suspicion

1984 |

1984. Norbert Kuckelmann. Met o.a. Kathrin Ackermann, Robert Aldini, Lena Stolze, Maximilian Schell en Wolfgang Kieling.

Een jonge man wordt wegens een poging een aanslag te plegen gearresteerd. De verdediger die hij toegevoegd krijgt, komt erachter dat zijn cliënt lid van een extreem rechtse groepering is.

Abwärts

1984 | Drama, Thriller

Duitsland 1984. Drama van Carl Schenkel. Met o.a. Renée Soutendijk, Götz George, Wolfgang Kieling, Hannes Jaenicke en Kurt Raab.

Geslaagd psychodrama waarin vier mensen geblokkeerd raken in een lift. Naarmate de uren verstrijken stijgt de spanning en ontstaan er allerlei conflicten tussen de vier, die allemaal wel iets voor elkaar te verbergen hebben. Omwille van de locatie vaak beschouwd als plagiaat van DE LIFT, maar dat is onjuist. Schenkel toont zich een uitstekend observator en sterk stilist. Hij biedt meer dan alleen maar een technisch knappe thriller. In die zin is ABWÄRTS duidelijk de meerdere van DE LIFT. De Nederlandse leading lady Soutendijk gooit hoge ogen in haar eerste grote buitenlandse rol. Het scenario is van regisseur Schenkel. Het camerawerk is van Jacques Steyn. Ook bekend als OUT OF ORDER.

Die Geschwister Oppermann

1983 |

Duitsland 1983. Egon Monk. Met o.a. Till Topf, Rosel Zech en Wolfgang Kieling.

Geslaagd psychodrama waarin vier mensen geblokkeerd raken in een lift. Naarmate de uren verstrijken stijgt de spanning en ontstaan er allerlei conflicten tussen de vier, die allemaal wel iets voor elkaar te verbergen hebben. Omwille van de locatie vaak beschouwd als plagiaat van DE LIFT, maar dat is onjuist. Schenkel toont zich een uitstekend observator en sterk stilist. Hij biedt meer dan alleen maar een technisch knappe thriller. In die zin is ABWÄRTS duidelijk de meerdere van DE LIFT. De Nederlandse leading lady Soutendijk gooit hoge ogen in haar eerste grote buitenlandse rol. Het scenario is van regisseur Schenkel. Het camerawerk is van Jacques Steyn. Ook bekend als OUT OF ORDER.

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (2)

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Fritz Umgelter. Met o.a. Günter König, Sascha Hehn, Heide Keller, Maria Sebalt en Günter Lamprecht.

In DIE AUSREI[KL29]ER kan een slagersechtpaar uit Berlijn, Trude (Sebaldt) en Rudi Blaschke (Lamprecht), zich niet ontspannen en kibbelen steeds met elkaar. Zij vergeten daarom te genieten van de reis, totdat er twee verstekelingen worden gevonden. Rudi vindt een van hen (Love) best sympathiek en dat zorgt voor de nodige opwinding. De tweede episode is getiteld DIE HOCHZEITSREISE, die het reeds lang getrouwde echtpaar Walter Borchert (Kieling) en zijn vrouw Else (Wiedemann) met vertraging maakt. Hun huwelijk loopt averij op als zij een ander stel, de Neumanns (Peitsch en Frank) ontmoeten. De episode met Lamprecht moet deze aflevering naar een zeker niveau verheffen, maar zijn optreden duurt nog geen twintig minuten. Het scenario is van Barbara Noack en Curth Flatow. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Ein Guru kommt

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Erler. Met o.a. Wolfgang Reichmann, Eric P. Caspar, Jörg Pleva, Wolfgang Kieling en Wolf Harnisch.

Reichmann (1932-1991) speelt een werkeloze operazanger, die met goed gevoel voor trends een pseudo-religieuze sekte sticht in naam van een niet bestaande goeroe. Hij bouwt een succesvolle, grote gemeenschap op met volgelingen overal in Europa en zelfs tot in Amerika. Hij wordt rijk en machtig. Als de echte goeroe komt opdagen, die het recht op zijn sekte claimt, is het snel afgelopen met de zakenman. Het gewonnen vermogen is zo geronnen aan de Indiaanse zwever, met zijn lijfspreuk 'Zoek de waarheid bij jezelf'. Een zachtaardige satire. Camerawerk van Wolfgang Grasshoff.

Tatort - Schweigegeld

1979 | Mysterie

Duitsland 1979. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Karin Eickelbaum, Dieter Kirchlechner en Hannelore Hoger.

Bij postzegelhandelaar Klaven (Kieling) wordt ingebroken, maar de buit voor de dader is te verwaarlozen. Klaven beweert echter dat een waardevolle verzameling verdwenen is. Een poging om de verzekering om de tuin te leiden? Klaven wordt gechanteerd door zijn zwager Storck die de inbreker achtervolgde en deze koud maakte. Een van de vele door Griesmayr gedraaide TATORT- afleveringen, geschreven door Herbert Lichtenfeld, die destijds ook het scenario schreef van REIFEZEUGNIS (de film met de toen nog prille Nastassja Kinski en geregisseerd door Wolfgang Petersen, en die later het draaiboek zou schrijven van de hit- serie DIE SCHWARZWALDKLINIK). Felmy is opnieuw in deze TATORT- aflevering een betrouwbare Kommissar Haferkamp.

Der Sturz

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Alf Brustellin. Met o.a. Hannelore Elsner, Franz Buchrieser, Eva Maria Meineke, Wolfgang Kieling en Kurt Raab.

Een mislukte verfilming van Martin Walsers roman over een aan lager wal geraakte verkoper van flipperkasten. Niet te verwarren met DAS EINHORN van Peter Patzak over dezelfde hoofdpersoon maar naar een ander Walser-boek.

Entmündigt

1976 | Drama, Misdaad

Duitsland​/​​Zuid-Afrika 1976. Drama van Jürgen Goslar. Met o.a. Wolfgang Kieling, Sandra Prinsloo, Marius Weyers, Richard Loring en Shelagh Holliday.

De ruzies en intriges rond de erfenis van een rijke industriëel staan centraal in deze groots opgezette film vol clichés naar een roman van bestsellerauteur Heinz. G. Konsalik. Ook bekend als ...UND DIE NACHT KENNT KEIN ERBARMEN.

Im Reservat

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johana Hofer, Wolfgang Kieling, Rosemarie Fendel, Johannes Schaaf en käte Jaenicke.

Een oude vrouw (Hofer) en haar onderhuurder (Bergmann) - een travestiet op leeftijd - weigeren een woning te verlaten die op de afbraaklijst staat. Een televisie-spel dat het vooral van de hoofdrollen moet hebben. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Tatort: Strandgut

1972 | Thriller

Duitsland 1972. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Wolfgang Kieling, Wolf Roth en Klaus Schwarzkopf.

Een oude vrouw (Hofer) en haar onderhuurder (Bergmann) - een travestiet op leeftijd - weigeren een woning te verlaten die op de afbraaklijst staat. Een televisie-spel dat het vooral van de hoofdrollen moet hebben. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Tatort - Strandgut

1972 | Mysterie

Duitsland 1972. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Wolfgang Kieling, Ingeborg Schöner en Dieter Kirchlechner.

Twee lijken spoelen binnen twee dagen na elkaar aan op het strand van het eilandje Sylt. Het zijn de lichamen van twee knappe jonge vrouwen. Ze worden ge[KA3]identificeerd als Christa Kassdorf (Bohlen) en fotomodel Manuela Borsdorf (Sch[KA3]oner). Christa had op het eiland kennis gemaakt met hoge ambtenaar Warlau (Matscho[KL29]), die op vakantie was. Opwinding alom, vooral bij eerbiedwaardige oude heren: de een pleegt zelfmoord nadat zijn spaarrekening met dertigduizend mark is leeggehaald, een ander verduistert twintigduizend mark en de laatste twee anderen raken zwaar gewond. Kommissar Finke (Schwarzkopf) ontdekt dat zowel Christa als Manuela de gebroeders Possky kennen. Helmut (Kirchlechner) en Karli Possky (Zacher) hebben beiden een lang strafblad. Finke kan de hand leggen op een viertal foto`s, waarop ieder van hen zich in een compromitterende positie bevindt met Manuela. Een van de betere, vroege afleveringen van TATORT met een scenario van Herbert Lichtenfeld en geregisseerd door Petersen, die hiermee het vak leerde en later zou uitgroeien tot een van Duitslands zeer succesvolle regisseurs (DAS BOOT, DIE UNENDLICHE GESCHICHTE), die het ook in Hollywood zou maken. De gastcommissaris in deze aflevering, de negentiende, is Kommissar Konrad (Höhne). Tweede zaak van Finke.

Der Todesrächer von Soho

1972 | Thriller, Mysterie

Duitsland​/​​Spanje 1972. Thriller van Jesús Franco. Met o.a. Fred Williams, Elisa Montés, Horst Tappert, Luis Morris en Barbara Rütting.

Een politierechercheur moet een reeks moorden ophelderen. Deze absurde, onsamenhangende, maar op aangename wijze krankzinnige film is een uitgesproken voorbeeld van pulp. Een van de laatste films die de Duitse cinema heeft gewijd aan het werk van Edgar Wallace, in een co-productie met Spanje.

Dem Täter auf dem Spur - Tod in der Maske

1972 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Duitsland 1972. Mysterie van Jürgen Roland. Met o.a. Günther Neutze, Karl Lieffen, Heinz Schubert, Wolfgang Kieling en Monika Gabriel.

Kommissar Bernard (Neutze) en zijn rechterhand Janot (Lieffen) zit met een merkwaardige zaak. Galeriehouder- kunsthandelaar Roland Clisson (Kieling) die zich een gipsmasker liet aanmeten is bij het inwikkelen gestikt. Er zijn onmiddellijk een rits van verdachten: zijn overspelige vrouw Odette (Gabriel), haar minnaar beeldhouwer Denis Lef[KA2]evre (Frank) of zijn jaloerse collega Alain (Pochath) en niet te vergeten yogafreak Val[KA1]erie (Hasenau). Ook de kijker heeft wel door dat sommige dwarsverbindingen niets met de zaak te maken kunnen hebben en zijn blij dat het speurdersduo in Clissons verleden duikt. Zou het Emanuelle (Rau) of Coulomb (Schubert) geweest kunnen zijn? Hebben zij motieven? DEM TÄTER AUF DEM SPUR is een serie die het duidelijk tegen TATORT moest afleggen, maar wel twee jaar eerder begonnen was. Het scenario is van Fred Kassak en Jean Ferry. Het camerawerk is van Frank A. Banuscher.

Bremer Freiheit

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulli Lommel, Wolfgang Schenck, Walter Sedlmayer en Kurt Raab.

Een eerbiedwaardige vrouw pleegt een vijftienvoudige moord en wordt in 1831 terechtgesteld. Fassbinder schetst de psychologische en sociale achtergronden: de vrouw is eigenlijk een feministe die geen andere mogelijkheid ziet voor haar bevrijding dan de misdaad. Te gemakkelijke gevolgtrekking.

La Venganza del Dr. Mabuse

1970 | Sciencefiction

Spanje​/​​Duitsland 1970. Sciencefiction van Jesús Franco. Met o.a. Fred Williams, Jack Taylor, Ewa Strömberg, Roberto Camardiel en Friedrich Joloff.

Dr. Mabuse wil enige maanstenen gebruiken om de menselijke wil onder controle te brengen. E[KA1]en van de slechtste films van Franco, die deze keer een van zijn oude verhalen (GRITOS EN LA NOCHE) opnieuw gebruikt. Het enige positieve punt in de film is Taylor die de rol van Mabuse vertolkt. Jess Frank regisseerde deze film onder de naam van Jesús Franco. Ook bekend als DR. M. SCHLÄGT ZURŸCK.

The Vengeance of Fu Manchu

1968 | Sciencefiction, Horror, Thriller, Avonturenfilm

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland 1968. Sciencefiction van Jeremy Summers. Met o.a. Christopher Lee, Wolfgang Kieling, Wilmer, Tsai Chin en Horst Frank.

De derde uit een serie van goedkope producties waarin de verhalen van Sax Rohmer, die in werkelijkheid Arthur Sarsfield Warde (1886-1959) heette, in stijl worden geregisseerd. Lee speelt opnieuw de hoofdrol als het kwade genie dat ditmaal alle politieorganisaties ter wereld wil vernietigen om zijn aartsvijand Nayland Smith (Wilmer) in diskrediet te brengen. De goede bezetting levert prestaties beneden de maat. Het scenario van Peter Welbeck is vervelend. Camerawerk van John von Kotze. Vervolg: BLOOD OF FU MANCHU.

Im Banne des Unheimlichen

1968 | Misdaad

Duitsland 1968. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Wolfgang Kieling en Siv Mattson.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Amsterdam Affair

1968 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1968. Thriller van Gerry O'Hara. Met o.a. Wolfgang Kieling, William Marlowe, Catherine Von Schell, Pamela Ann Davy en Josef Dubin-Behrman.

Een inspecteur gelooft dat er meer achter de moord op een jonge vrouw steekt dan de op het eerste gezicht eenvoudige zaak tegen haar geliefde zou aantonen. Vrij behoorlijke thriller met aardige beelden van Amsterdam. In kleinere rollen o.a. Will van Selst, Lo van Hensbergen, André van den Heuvel en Guido de Moor.

Tevye und seine sieben Töchter

1967 | Drama

Israël​/​​Duitsland 1967. Drama van Menahem Golan. Met o.a. Shmuel Rodensky, Betty Segal, Ninet Dinar, Avital Paz en Judith Sole.

Het beroemde verhaal van Shalom Aleichem over de arme melkboer Tevye uit het dorpje Anatevka in het tsaristische Rusland van de progroms, die zeven huwbare dochters heeft, maar net zo arm is als Job. Hij probeert zijn meiden uit te huwelijken aan goede partijen, maar dat lukt niet helemaal, want de groothartige Tevye laat zijn dochters hun hartje volgen. Tenslotte na het verlies van een dochter, en het antisemitisme, dat niet meer is uit te houden, moeten ze hun vaderland voor Palestina verlaten. Met gevoel geregisseerde en gespeelde film. Hoofdrol Rodensky ging kort na de film in Broadway voor een lange periode het toneel op voor de musicalversie, getiteld Fiddler On The Roof, die in 1971 onder die titel als musical verfilmd werd door Norman Jewison. Scenario van Chaim Hefer en regisseur Golan. Camerawerk van Nissim Leon en Max Galinski. CinemaScope.

Pension Clausewitz

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Wolfgang Kieling, Maria Brockerhoff, Friedrich Schönfelder, Herbert Fux en Rolf Eden.

Ex-zwarthandelaar en vervalser Kieling erft van een tante het pension uit de titel in West-Berlijn, wat hij ombouwt tot een striptent annex rendez-vous huis. De Stasi zorgt er voor dat er microfoons worden aangebracht. Als raket-geleerde prof. Schönfelder verlokt wordt door stripster Brockerhoff, krioelt het binnen een mum van tijd van CIA-agenten en de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst. Weinig spirituele spionageklucht met exploitation-seks, die op de geeuwspieren werkt. Het scenario werd geschreven door Franz Baake en Nura Brandenburg. Achter de camera stond Benno Bellenbaum.

Operazione San Pietro

1967 | Komedie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1967. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. Heinz Rühmann, Edward G. Robinson, Jean-Claude Brialy, Lando Buzzanca en Uta Levka.

Napolitaanse dieven proberen tijdens de heilige week de Pieta uit de Sint Pieterskerk te stelen. Het lukt, maar een Amerikaanse gangster steelt haar weer van hen. Deze misdaadkomedie heeft het voordeel van de curieuze rolbezetting, maar de meeste aandacht gaat uit naar Buzzanca als de Napolitaan. Scenario van Ennio de Concini, Paul Hengge, Adriano Baracco en Roberto Gianviti. Camerawerk van Enrico Menczer en Alfio Contini.

House of 1,000 Dolls

1967 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk​/​​Spanje 1967. Misdaad van Jeremy Summers. Met o.a. Vincent Price, Martha Hyer, George Nader, Anne Smyrner en Wolfgang Kieling.

Een stel met vakantie in Tanger raakt bevriend met een jongeman die ervan overtuigd is dat zijn verloofde is ontvoerd door een blanke-slavinnenbende. Ongelooflijke dialoog, het lijkt wel of Price voortdurend in een roes verkeert.

Deux billets pour Mexico

1967 | Thriller

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1967. Thriller van Christian-Jaque. Met o.a. Peter Lawford, Ira von Fürstenberg, Maria Grazia Buccella, Horst Frank en Werner Peters.

Carlos (Lawford) is in Berlijn getuige van de ontvoering van een belangrijk personage met een kennelijk zeer gewild koffertje. Hij slaagt er in het genoemde object te bemachtigen en ontdekt dat er een zeer geheim document in zit. Vanaf dat moment wordt hij zonder ophouden zowel door de zware jongens als door de CIA achtervolgd. Deze film verrijkt het werk van de regisseur net als al zijn andere producties vanaf de jaren 1960-70 in geen enkel opzicht. Een stripverhaal voor iedereen, gezien de oppervlakkige personages en de conventionele situaties. Wat betreft de uitvoering een echte B-film. Naar een boek van Robert Sheckley. Christian- Jaque heet in werkelijkheid Cristian Maudet.

Torn Curtain

1966 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1966. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Paul Newman, Julie Andrews, Hansjörg Felmy, Lila Kedrova en Tamara Toumanova.

Hitchcocks vijftigste film is eigenlijk bekender om wat er mis ging, dan om wat er goed aan is. Huiscomponist Herrmann bijvoorbeeld, werkte na zijn mislukte score voor Torn Curtain nooit meer met de regisseur samen. Het verhaal is een standaard Koude Oorlog-plot. Newman is daarin gewaagd gecast als een contraspionerende professor die in Oost-Duitsland tracht Russische raketplannen te bemachtigen. Niettegenstaande alle negatieve publiciteit rond deze film filmde Hitch wel degelijk weer enkele gedenkwaardige scènes, zoals die waarin de prof er pas na veel pijn en moeite in slaagt een communistische agent te doden.

Der Kongreß amüsiert sich

1966 | Komedie, Historische film

Australië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1966. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Curd Jürgens, Paul Meurisse, Françoise Arnoul en Hannes Messemer.

Na Napoleons nederlaag komen staatshoofden en diplomaten in 1814 te Wenen bijeen voor de herverdeling van Europa. De Oostenrijkse kanselier Von Metternich probeert hen met feesten en aantrekkelijke dames gunstig te stemmen (en hun aandacht af te leiden van de spionnen van zijn geheime dienst). Deze officieuze en politiek-historisch exactere remake van Der Kongress tanzt lijkt niettemin op een operette waarin toevallig niet gezongen wordt, maar de grote internationale rolbezetting suggereert meer dan de schrijvers wisten op te brengen.

Duell vor Sonnenuntergang

1965 | Western

Duitsland​/​​Joegoslavië​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1965. Western van Leopold Lahola. Met o.a. Carola Gray, Wolfgang Kieling, Terence Hill, Todd Martin en Jim Hendriks.

Girotti - de latere Terence Hill - wil uit de schaduw van zijn oudere broer Van Eyck komen in deze hoofdzakelijk Duitse western. Hij wordt daarom bandiet. De beide broers komen tegenover elkaar te staan maar pa Barnes drukt dan zelf de revolver af teneinde het zijn oudste zoon te besparen. Er zijn wat harde scènes maar het geheel is toch vrij tam en zeker niet spannend.

Die Banditen vom Rio Grande

1965 | Western

Duitsland 1965. Western van Helmuth M. Backhaus. Met o.a. Harald Leipnitz, Maria Perschy, Ellen Schwiers, Gerlinde Locker en Wolfgang Kieling.

Eén van de weinige Duitse westerns die niet in co-produktie gemaakt zijn. Mexicaanse bandieten overvallen een stadje dat door regeringstroepen bezet wordt gehouden. Ze ontvoeren drie vrouwen die later met hulp van de arts Leipnitz kunnen ontsnappen. Dan echter begint de achtervolging. Het goede gegeven is net iets onder de maat uitgewerkt. Muziek is van schlagercomponist Christian Bruhn, ex-echtgenoot van Katja Ebstein.

Das Haus in der Karpfengasse

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Kurt Hoffmann. Met o.a. Jana Brejchová, Edith Schultze-Westrum, Rosl Schäfer, Wolfgang Kieling en Vaclav Voska.

Eerlijke verfilming van M. Y. Ben-Gavriêls roman over de lotgevallen van de joden in Praag vlak voor en na de Duitse inval. Omdat Hoffmann bekend stond als een geroutineerde commerciële regisseur, werd hem deze uitstekende auteursfilm niet in dank afgenomen.

Polizeirevier Davidswache St. Pauli

1964 | Mysterie, Actiefilm

Duitsland 1964. Mysterie van Jürgen Roland. Met o.a. Wolfgang Kieling, Günther Ungeheuer, Hannelore Schroth, Günther Neutze en Hanns Lothar.

Misdadiger Ungeheuer, net uit de gevangenis ontslagen, vervalt weer in zijn oude fouten, ondanks het feit dat zijn vriendin Schroth moeite doet hem op het rechte pad te brengen. Als commissaris Kieling hem wil arresteren, wordt hij neergeknald. Onderhoudende realistische film met sterbezetting en vol aktie, die zich afspeelt in het toenmalige pluche seksmilieu op en rond de fameuze Hamburgse Reeperbahn. Scenario van Wolfgang Menge. Zie ook: Reeperbahn-serie.

Die Zeit der Schuldlosen

1964 | Drama

Duitsland 1964. Drama van Thomas Frantl. Met o.a. Erik Schuman, Peter Pasetti, Wolfgang Kieling, Hans Reiser en Heinz Leo Fischer.

De verfilming naar oorspronkelijk een hoorspel (en later een succesvol toneelstuk) van Siegfied Lenz over een politieke aanslag in een dictatoriaal geregeerd landje. De geheime politie zet een negental onschuldige burgers achter de tralies en plaatst vervolgens de vermoedelijke dader in hun cel. De gijzelaars moeten de dader tot spreken zien te brengen en tot een bekentenis dwingen om hun vrijheid ter herkrijgen. Dat mislukt, omdat de dader zwijgt. Hoewel dit thema gezien het verleden op het lijf geschreven is van de makers en de vertolkers (met steracteurs Schuman en Kieling) stelt de film toch teleur, omdat het veel te gelikt is gebracht.

Agatha, laß das Morden sein!

1960 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1960. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Johanna von Koczian, Klausjürgen Wussow, Elisabeth Flickenschildt, Peter Vogel en Hans Dieter Zeidler.

Bij het pleidooi om verzachtende omstandigheden te verkrijgen voor zijn cli[KA3]ente, verguist de jonge, ambitieuze advocaat Peter Brent (Wussow) de misdaadroman die door een zekere Agatha Scott (Von Koczian) geschreven was. De gepikeerde schrijfster weet echter haarfijn en openlijk aan te tonen dat de strafpleiter haar boek niet volledig gelezen had. De totale afgang voor Brent. Hij wil zich wreken en lokt Agatha in de val onder het mom van een weekendje in de country. In zijn landhuis zet hij de perfecte val voor Agatha die gebaseerd is op haar boek. Agatha heeft het te laat door en weet dat er geen uitweg meer mogelijk is. Toch is er een happy-end want Brent heeft een oogje op Agatha. Het lijkt allemaal veel enger dan het is, want het is eigenlijk een komische film met veel te vet aangezette grappen. Het scenario is gebaseerd op een idee van K.P. Gillmann waaraan een heel team van filmgeleerden flink wat hebben afgepend: Franz Geiger, Stefan Gommermann, regisseur Haugk, Franz Marischka, Eva Anger, Franz M. Schilder, Wolfgang Schnitzler, Hans Schweikart, Gottfried Wegeleben en Hugo Wiener. Het camerawerk is van Günther Senftleben.

Betrogen bis zum jüngsten Tag

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Oost Duitsland 1957. Oorlogsfilm van Kurt Jung-Alsen. Met o.a. Wolfgang Kieling, Rudolf Ulrich, Renate Küster, Hans Joachim Martens en Walter Suessenguth.

Duitse troepen schieten een meisje dood, de dochter van een kapitein. De vader van één van de moordenaars, een SS-generaal, verklaart dat een Russische 'Untermensch' de moord gepleegd moet hebben. De kapitein wil een groep Litause vrouwen als represaille doodschieten, maar dan komt de echte moordenaar met zijn bekentenis, en wordt vervolgens 'per ongeluk' in de rug doodgeschoten. Ongewoon, aangrijpend oorlogsdrama.

Genesung

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Oost Duitsland 1956. Oorlogsfilm van Konrad Wolf. Met o.a. Karla Runkehl, Wolfgang Kieling, Wolfgang Langhoff, Wilhelm Koch-Hooge en Eduard von Winterstein.

Een student medicijnen is assistent van een arts aan het front tijdens WO II. De arts wordt bij een aanval gedood en korte tijd later wordt de student gevangen genomen door de Engelsen. Hij geeft zich uit voor de dode arts. Het scenario is van regisseur Wolf.

Die Reise nach Tilsit

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Frits van Dongen, Kristina Söderbaum, Anna Dammann, Wolfgang Kieling en Joachim Pfaff.

Endrik Settegast wil zijn vrouw Elske vermoorden, vanwege zijn verhouding met de Poolse Madlyn. Sfeervolle verfilming van Hermann Sudermanns roman, die ook de stof leverde voor SUNRISE van F.W. Murnau. De laatste Duitse film van de Nederlandse acteur Frits van Dongen, die als Philip Dorn in 1940 z'n Amerikaanse debuut maakte.

Heimweh

1937 | Avonturenfilm

Duitsland 1937. Avonturenfilm van Jürgen von Alten. Met o.a. Gustav Knuth, Carsta Löck, Bodo Kaatz, Hilde Seipp en Walter Franck.

De Oostpruisische visser Christof (Knuth) wordt door zijn zucht naar avontuur en reislust van zijn vrouw (L[KA3]ock) en kind (Kaatz) weggedreven. Met het schip van de ongure kapitein Holm (Westermeier), dat een verboden vracht vervoert, komt hij in de V.S. terecht. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, belandt hij in de gevangenis maar het lukt hem te ontvluchten. Als afwasser in een dancing slaat Christof zich er doorheen. Met zijn hulp lukt het de politie Holm en zijn smokkelaarsbende te arresteren. Christof gaat terug naar zijn vrouw en kind. Een goede film, waarin de in Amerika spelende scènes zeer treffend zijn. Bovendien zijn er overtuigende acteerprestaties en prachtige opnamen van het Koerische haf. Indrukwekkend zijn ook de chansons van zangeres Hilde Seipp.