Marion Hänsel

1949 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Componist

Marion Hänsel (1949) is regisseur, acteur, scenarist, producer en componist.
Er zijn 21 films gevonden.

En amont du fleuve

2016 | Drama

België/Nederland/Kroatië 2016. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Olivier Gourmet, Sergi López, John Lynch en Igor Kovac.

De zwijgzame halfbroers Homer (Gourmet) en Joé (López) worden pas na de dood van hun vader geïnformeerd over elkaars bestaan. Samen besluiten ze af te reizen naar de plek in de Kroatische wildernis waar zijn lichaam is gevonden. Is pa verongelukt of vermoord? Het raadsel is van ondergeschikt belang in dit bescheiden drama, dat alle ruimte biedt aan de hoofdrolspelers. Zoals Gourmet (bekend uit diverse films van de gebroeders Dardenne) en López (Harry, un ami qui vous veut du bien) hun gedesillusioneerde personages stukje bij beetje onthullen, is van grote klasse.

La tendresse

2013 | Drama, Komedie

België/Frankrijk/Duitsland 2013. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Marilyne Canto, Olivier Gourmet, Adrien Jolivet, Sergi López en Margaux Châtelier.

Als hun jongvolwassen zoon zijn been breekt bij een snowboardongeluk, zoeken zijn gescheiden vader en moeder hem samen op. Tijdens de lange autorit naar de Alpen en hun overnachting in het skihotel wordt duidelijk hoe de twee zich tot elkaar verhouden, wat ze nog voor elkaar voelen, en hoe hun kind over hen denkt. Opmerkelijk lichtvoetige, losse film van de Belgische Marion Hänsel, met een prachtig rolletje van de Spaanse acteur Sergi López als liftende zeeman die laat zien dat het raadzaam is het leven te nemen zoals het is.

Diego Star

2013 | Drama

Canada/België 2013. Drama van Frédérick Pelletier. Met o.a. Issaka Sawadogo, Chloé Bourgeois en Yassine Fadel.

Een gammel Russisch vrachtschip strandt in winters Canada, en Afrikaanse scheepsmonteur Troaré (Sawadogo, De nieuwe wereld) krijgt de schuld. Platzak en stilletjes verbolgen wordt de ontheemde man onderdak aangeboden bij een alleenstaande moeder, een regeling die dreigt uit te lopen op een permanente verbanning. Diego Star is traag als kruiend ijs, en geeft de toeschouwer daarmee alle gelegenheid om zich te verliezen in het kleine leed van de verloren man en de ontredderde vrouw. Diego Star beleefde in 2013 een succesvolle première op het Rotterdamse filmfestival.

Noir océan

2010 | Drama

België/Duitsland/Frankrijk 2010. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Adrien Jolivet, Nicolas Robin, Alexandre de Seze en Steve Tran.

In de Zwarte Oceaan dobbert een Frans marineschip in 1972 richting Stille Oceaan om assistentie te verlenen bij de atoomproeven op het atol Moruroa. De kalme registratie van het routineuze bestaan van de matrozen voert de boventoon, waarbij cineast Hänsel de suggestie wekt van een zielloze bemanning in zalige onwetendheid. De onontkoombare paddenstoelwolk fungeert als de dreun die de jongens uit hun microkosmos rukt. Noir océan beklijft als een ongewone opgroeifilm van grote allure, hoewel het fragiele moois uiteindelijk deels wordt ontkracht door een prekerige voice-over.

Sounds of Sand

2006 | Drama

België/Frankrijk 2006. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Issaka Sawadogo, Carole Karemera, Asma Nouman Aden en Emile Abossolo M'Bo.

Af en toe verwaardigen grote westerse filmmaatschappijen en dito acteurs zich aandacht te besteden aan Afrika (Blood Diamonds, The Constant Gardener). De ontginning van misère is gewoonlijk de gemene deler, met Afrikanen als reddeloze figuranten en een westerling als lichtend baken. In het poëtisch verstilde Si le vent soulève les sables blijft Franse cineast Hänsel dichtbij de realiteit met een onrustbarend verhaal over een ontwortelde familie die onder het oog van gewapende milities door de woestijn trekt op zoek naar water. Een oprecht drama zonder hardvochtig effectbejag. Muziek van componist René-Marc Bini, gezongen door Cathy Renoir. Gefilmd op locatie in Djibouti.

La femme de Gilles

2004 | Drama

België/Frankrijk/Luxemburg/Italië/Zwitserland 2004. Drama van Frédéric Fonteyne. Met o.a. Emmanuelle Devos, Clovis Cornillac, Laura Smet en Frédéric Fonteyne.

Ondanks de literaire basis (een roman uit 1937 van Madeleine Bourdouxhe) doet La femme de Gilles het verrassend met ongeveer de helft van de woorden van Fonteynes ontroerende Une liaison pornographique. Toegewijde echtgenote en moeder Elisa (Devos) merkt op dat haar man en schoonzus wel érg amicaal met elkaar zijn. Goede raad is duur in deze onderkoeld vertelde tragedie over de huwelijkse trouw en het mannelijk tekort. Devos blinkt uit als in stilte lijdend voorwerp, de mores en sfeer van werkend Noord-Frankrijk in de jaren dertig zijn zeer goed getroffen. Bijrolletje regisseur Fonteyne als staalarbeider.

25 degrés en hiver

2004 | Drama, Komedie

België/Frankrijk/Rusland/Spanje/Zweden 2004. Drama van Stéphane Vuillet. Met o.a. Jacques Gamblin, Carmen Maura, Ingeborga Dapkunaite, Josse De Pauw en Pedro Romero.

Een Oekraïense zoekt in Brussel naar de man die haar jaren geleden verliet om in het Westen geld te verdienen en vervolgens niets meer van zich liet horen.

Clouds

2001 | Documentaire

Duitsland/België 2001. Documentaire van Marion Hänsel. Met o.a. Charlotte Rampling, Catherine Deneuve, Barbara Auer en Antje de Boeck.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

Presque rien

1999 | Familiefilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1999. Familiefilm van Sébastien Lifshitz. Met o.a. Stéphane Rideau, Marie Matheron, Dominique Reymond, Laetitia Legrix en Nils Ohlund.

Pretentieus, half gelukt drama over een achttienjarige jongen die tijdens een zomervakantie verliefd wordt op de wafelbakker. Lifshitz doet zijn best om van homoseksualiteit geen item te maken, maar raakt toch verstrikt in clichés over onbegrip en zeurende familieleden.

The Quarry

1998 | Thriller, Drama

Nederland/Frankrijk/Spanje/België 1998. Thriller van Marion Hänsel. Met o.a. John Lynch, Jonny Phillips, Serge-Henri Valcke, Sylvia Esau en Oscar Petersen.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

Portrait de groupe en l'absence du ministre

1998 | Documentaire

België/Frankrijk 1998. Documentaire van Marie Mandy. Met o.a. Chantal Akerman, Vincent Bal, Alain Berliner, Philippe Blasband en Jan Bucquoy.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

Between The Devil And The Deep Blue Sea

1995 | Drama

België/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Stephen Rea, Ling Chu, Adrian Brine, Mascha Aznavour en Maka Kotto.

Een roestig vrachtschip, ooit eigendom van een rederij die bankroet ging, ligt aangemeerd aan een kade in Hong Kong. De bemanning moet weken, of nog veel langer, afwachten wat er met hen gaat gebeuren, of ze gage zullen krijgen, etc.

Sur la terre comme au ciel

1992 | Drama, Fantasy

Frankrijk/België/Nederland/Spanje 1992. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Carmen Maura, Didier Bezace, Samuel Mussen, Jean-Pierre Cassel en André Delvaux.

Spaanse muze van regisseur Almodovar, Maura, speelt de rol van een vrouw op het hoogtepunt van haar briljante loopbaan als tv-journaliste. Haar onverhoopte maar niet onverwachte zwangerschap wordt voor haar een nachtmerrie omdat zij bezeten wordt door de overtuiging dat foetussen soms zelf beslissen om niet geboren te worden en liever doodgaan. Filosofisch relaas verpakt in weinig overtuigend sociaal engagement. Het scenario, van Hänsel zelf en van Paul Le, is duidelijk beïnvloed door Le contrat naturel van de filosoof Michel Serres.

Ressac

1989 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1989. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Nicole Jamet, André Dussollier, Marion Hänsel en Françoise Morhange.

Alain Bellanger (Dussolier) woont al vijftien jaar met zijn gezin in Gabon, wanneer hij verneemt dat zijn tante dood is, wier meest directe erfgenaam hij is. Hij gaat dan naar Frankrijk voor de begrafenisplechtigheid, terwijl de sfeer om hem heen steeds onheilspellender wordt. Het is jammer dat de regisseur voor het televisiescherm heeft gekozen maar hoewel lange tijd de assistent van zijn geniale vader, verstaat hij niet zoals deze de kunst de kijker helemaal op te laten gaan in een onwezenlijke wereld. Hij draait er wat omheen en geeft er de voorkeur aan het ongemerkt, stukje voor stukje, zo ver te laten komen. De films die dit oplevert bezitten fraaie beeldende kwaliteiten maar de regie is iets te braaf. Desalniettemin

La belle affaire

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Pierre Arago. Met o.a. Pierre Doris, Marion Hänsel, Patrick Massieu, Roger Van Hool en Zouzou.

Bewerking van de roman [KL]Ah mon pote[KLE]. Een ternauwernood uit de gevangenis gekomen (niet al te slechte) boef ziet van zijn goede voornemens af en beraamt met drie medeplichtigen een grote slag in Zürich. Een klassiek uitgangspunt voor een film zonder verrassingen, maar knap gemaakt en nog humoristisch ook.

Il Maestro

1988 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/België 1988. Oorlogsfilm van Marion Hänsel. Met o.a. Malcolm McDowell, Charles Aznavour, Francis Lemaire, Pietro Pizzuti en Carmela Locantore.

McDowell speelt een jonge joodse getalenteerde, toekomstige dirigent, Goldberg, die tijdens de oorlog onderduikt in een Noord-Italiaans klooster, en opgescheept wordt met Aznavour, een irritante, derderangs musicus. Als er een vrouw, Ferréol, in het spel komt, ontstaan er diepgaande onderhuidse wrijvingen. Tijdens de bevrijding weet McDowell de Amerikaanse bevrijders over te halen Aznavour op transport te zetten naar het Zuiden van Italië, en zich zo te ontdoen van zijn rivaal. Als hij tien jaar later - inmiddels een vermaard dirigent - Aznavour als de paukenist van het gastorkest terugziet, kan hij niet meer optreden. Alle trauma's van weleer komen naar boven. Een aardig drama, losjes gebaseerd op de novelle van Mario Soldati La gaccia verde en de derde film van de regisseur.

Les noces barbares

1987 | Drama

België/Frankrijk 1987. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Thierry Frémont, Marianne Basler, Yves Cotton, André Penvern en Marie-Ange Dutheil.

Een starre bewerking van de roman van Yann Queff[KA1]elec, die daarvoor in 1986 de Prix Goncourt kreeg. Fr[KA1]emont (die als kind door Cotton gespeeld wordt) is het buitenechtelijke loot van Basler, die hem in zijn prilste jeugd op zolder heeft opgesloten totdat zij ging trouwen met een vlijtige monteur. Ze raakt aan de drank over haar trauma dat ze ooit verkracht werd en ze stopt het resultaat ervan, haar zoon in een kindertehuis. De jongen koestert een ongebreidelde bewondering voor zijn moeder en op kerstavond ontvlucht hij het tehuis, nadat hij per ongeluk de boel in de fik heeft gestoken. Verstopt op een baggermolen, treft hij zijn moeder. Sommige scènes zijn belachelijk door de wil om zo sober mogelijk te spelen. Het lijkt wel een karikatuur van een film van Bresson. Het opmerkelijke spel van Frémont in de rol van Ludo, moet vermeld worden, maar dat is niet genoeg om deze mislukking te redden. Camerawerk van Walter van den Ende.

Dust

1985 | Drama

België/Frankrijk 1985. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Jane Birkin, Trevor Howard, John Matshikiza, Nadine Uwampa en Lourdes Christina Sayo.

Getrouwe verfilming van de roman In the Heart of the Country van J.M. Coetzee tot scenario bewerkt door de regisseuse. Birkin woont met haar bejaarde vader op een Afrikaanse ranch en heeft een goede verstandhouding met haar voorman Matshikiza en zijn vrouw Uwampa. Als zij meesteres van de hoeve wordt, verandert de gezagsverhouding waardoor in de finale de voorman en zijn vrouw het landgoed verlaten, zodat Birkin in eenzaamheid achterblijft. Deze film verdient nauwelijks dat hij meerdere malen bekroond is vanwege de formele perfectie waarmee hij is gemaakt. Dit komt zowel door het vervelende en voortdurende gebruik van flashbacks en de onbeholpen opbouw waardoor dit verhaal over een neurose in de rimboe van Zuid- Afrika afstandelijk wordt. Deze film heeft veel te danken aan Birkin die zich helemaal geeft in een voor haar bijzondere rol. De fotografie is van Walter Van Den Ende.

Le Lit

1982 | Drama

Zwitserland/België 1982. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Natasha Parry, Heinz Bennent, Francine Blistin, Johan Leysen en Patrick Massieu.

Een kunstenaar, die met zijn vriendin op een woonboot in de Schelde woont, ligt op sterven en zijn ex-vrouw voegt zich bij hen om assistentie te verlenen. Een zeer moeilijke maar aangrijpende film, waarin de vriendin, die haar leven met de kunstenaar aan zich voorbij laat trekken, centraal staat. Naar een roman van Dominique Rolin Au coeur de ce pays.

L'une chante, l'autre pas

1976 | Drama

België/Frankrijk/Venezuela 1976. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Valérie Mairesse, Thérèse Liotard, Robert Dadies, Ali Rafie en Jean-Pierre Pellegrin.

Internationaal bewonderd feministisch pamflet van Agnès Varda (1928), de 'grootmoeder van de Franse Nouvelle Vague', over de vriendschap tussen twee vrouwen met de ontwikkeling van de Franse vrouwenbeweging als horizondoek. De wederzijdse genegenheid ontstaat nadat de provinciaalse Suzanne (Liotard) hulp krijgt van rebelse stadstiener Pauline (Mairesse) bij een (illegale) abortus. Jaren - en vele brieven - later komen de vrijgevochten vrouwen elkaar weer tegen bij een demonstratie en de vriendschap blijkt hechter dan ooit. L'une chante, l'autre pas is ontroerend maar niet sentimenteel, bevlogen maar niet belerend. Varda wilde 'het geluk van het vrouw-zijn' uitdragen en is geslaagd in haar opzet.

Berthe

1976 | Drama

België/Duitsland 1976. Drama van Patrick Ledoux. Met o.a. Claire Wauthion, Alfonso Lipp, Suzy Falk, Jean-Jacques Moreau en Marion Hänsel.

Een bewerking, of liever gezegd, verraad van de novelle van Guy de Maupassant. Wat een subtiele en suggestieve beschrijving van een grote hartstocht is, verwordt hier tot de gezwollen, overdreven en onbedoeld karikaturale schets, waar deze cineast bekend om staat. Een filmstijl die nergens op slaat en overspannen camerabewegingen. Doet denken aan Boileau : 'Het is slechts loofwerk, het is slechts lijstwerk'. De triomf van de kitsch.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marion Hänsel op televisie komt.

Reageer