Irène Jacob

1966 Acteur

Irène Jacob (1966) is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Dying of the Light

2014 | Thriller

Verenigde Staten 2014. Thriller van Paul Schrader. Met o.a. Nicolas Cage, Anton Yelchin, Alexander Karim en Irène Jacob.

Rio Sex Comedy

2010 | Komedie, Drama

Frankrijk/Brazilië 2010. Komedie van Jonathan Nossiter. Met o.a. Charlotte Rampling, Bill Pullman en Irène Jacob.

De levenspaden van verschillende expats kruisen elkaar in Rio, stad van stranden, nieuwe rijken en favela's. Een Engelse cosmetisch chirurg (Rampling), een Franse antropologe (Jacob) en een Amerikaanse diplomaat (Pullman) die verdwijnt in de sloppen, ze hebben elk zo hun persoonlijke missie in de miljoenenstad. Lichtvoetig drama met prima acteurs geeft een kijkje in de Braziliaanse samenleving, maar voelt in de tweede helft ook een beetje aan als los zand. Regisseur-sommelier-schrijver Nossiter maakte eerder onder meer de wijndocumentaire Mondovino.

Déchaînées

2009 | Drama

Zwitserland 2009. Drama van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Adèle Haenel, Irène Jacob, Paolina Biguine en Sévérine Bujard.

Familiegeheimen komen spoken op onzalige momenten. Zo ondervindt ook de negentienjarige Zwitserse Lucie (Haenel), wanneer ze erachter komt dat haar oma in het Genève van de jaren zeventig een militante feministe was. Lucie, zwanger van haar ex en confuus over wat te doen, bijt zich ondanks de zwijgzaamheid van de familie vast in de zaak. Als er in welvarende Europese landen daadwerkelijk gelijkheid was tussen man en vrouw, hoefde dit soort bewustwordingscinema niet meer te worden gefinancierd uit belastingbetalerspenningen. Diverse tv-festivalprijzen, onder meer voor hoofdrolspeelster Haenel.

Trilogia II: I skoni tou hronou

2008 | Drama

Griekenland/Italië/Duitsland/Rusland 2008. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Willem Dafoe, Michel Piccoli, Bruno Ganz, Irène Jacob en Christiane Paul.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

Nés de la mère du monde

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Denise Chalem. Met o.a. Irène Jacob, Marthe Villalonga, Michel Aumont, Danièle Lebrun en Jérôme Kircher.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

Lettre d'une inconnue

2001 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Drama van Jacques Deray. Met o.a. David Cameron, Christopher Thompson, Irène Jacob en Joachim Bissmeier.

Een bekende schrijver ontvangt een brief van een vrouw die hem al haar hele leven bemint, al vanaf de tijd dat ze kinderen én buren waren. Hij zegt geen flauw idee te hebben wie ze is. Maar klopt dat? Een mooie rol in dit televisiedrama is weggelegd voor Irène Jacob, de actrice die vooral in samenwerking met de Poolse Krzysztof Kieslowksi furore maakte (La double vie de Véronique, Trois couleurs: Rouge). Het verhaal van Stefan Zweig werd in 1948 onder regie van Max Ophüls ook al verfilmd, met Joan Fontaine en Louis Jourdan in de hoofdrollen.

L'affaire Marcorelle

2000 | Drama, Fantasy, Thriller

Frankrijk 2000. Drama van Serge Le Péron. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Irène Jacob, Mathieu Amalric, Hélène Surgère en Dominique Reymond.

Ongeluk komt graag in gezelschap, ontdekt magistraat François Marcorelle, generatie '68, gehuwd en neurotisch aangelegd. De charmante Poolse die hij zojuist heeft ontmoet, blijkt een gehaaide prostituee. In een handgemeen met een man die misschien haar vader is, legt de laatste het loodje. Of waren het toch weer nachtmerries? Ondertussen heeft een jonge advocaat Marcorelle in het vizier, want ontmaskering van een smetteloos gerechtsdienaar betekent een carrièrespurt. Amusante Hitchcockiaanse genrepotpourri van ex-Cahiers du Cinéma-redacteur Le Péron, met fraaie Léaud-pechvogelrol en nogal wat cinefiele knipoogjes.

The Big Brass Ring

1999 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van George Hickenlooper. Met o.a. William Hurt, Nigel Hawthorne, Miranda Richardson, Ewan Stewart en Gregg Henry.

Dinah Pellarin (Richardson) heeft miljoenen ge[KA3]erfd, een fortuin dat is vergaard met oliewinning. Haar man Blake (Hurt) neemt als onafhankelijke kandidaat deel aan de verkiezingen voor het gouverneursschap van de staat Missouri. Dinah hoopt dat een overwinning uiteindelijk zal leiden tot het presidentsschap. Een dag voordat de kiezers naar de stembus gaan, ontvangt de belangrijkste rivaal Homer Dix (Harrell), pornofoto`s van de jonge Blake. Ondertussen stelt een Europese journaliste, Cela Brandini (Jacob), Blake lastige vragen over zijn verleden. Zij wil met name weten of de naam Raymond Romero hem iets zegt. Alles voert terug naar de senator Kim Mennaker (Hawthorne), die Blake in de stijgbeugels heeft geholpen en zijn campagne heeft georchesteerd. Mennaker is in ongenade gevallen nadat hij in een homoschandaal verwikkeld was geraakt. Hij was in exil naar Cuba gegaan. Het blijkt dat Blake een halfbroer heeft, Billy (Henry), van wie Mennaker de identiteit had verwisseld met die van Blake. Met de achternaam Romero zou je nooit tot president gekozen kunnen worden. Mennaker tracht tussen de coulissen te redden wat er te redden valt. De ontstaansgeschiedenis van het scenario van regisseur Hickenlooper en F.X. Feeney is op zichzelf al een hele curieuze zaak en bijna een film waard. Het werd in de jaren 1981- 82 geschreven door het filmgenie Orson Welles en zijn trouwe medewerkster Oja Kodar. Welles had een vooruitziende blik over politieke zelfvernietiging en lang gold dit scenario als leerstof op filmacademies. Regisseur Hickenlooper besloot het geheel in zijn eigen stijl te bewerken en te verfilmen. Dat was een verstandig besluit, want Welles is natuurlijk niet te imiteren. Deze aanpak heeft ook zijn keerzijde: Welles is natuurlijk onontbeerlijk bij zijn eigen schepping met zijn eigen specifieke aanpak. Het grootste probleem wordt gevormd door het feit dat teveel zich in een te korte tijd - 24 uur - moet afspelen. De spelprestaties zijn van een hoog niveau en de intrige is duister, mysterieus en boeiend, vooral voor kijkers die voeling hebben met het complexe onderwerp. De locatie in Saint Louis, en het prachtige camerawerk van Kramer Morgenthau verhogen het kijkgenot en verhullen soms de onduidelijke situaties met de mantel der liefde.

My Life So Far

1999 | Biografie, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1999. Biografie van Hugh Hudson. Met o.a. Colin Firth, Rosemary Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio, Irène Jacob en Tchéky Karyo.

Op sommige plaatsen in Groot-Brittannië was het leven in de jaren twintig van de vorige eeuw één grote welgestelde droom. De familie MacIntosh woont in My Life So Far volkomen onbezorgd in een Schots kasteel. Gamma MacIntosh (Harris) heeft het in bezit, de dochter (Mastrantonio) is sympathiek, haar echtgenoot (Firth) is een leuke excentrieke uitvinder en hun twee kinderen zijn braaf. Toch verschijnt er een wolkje aan de horizon met de komst van oom Morris (McDowell) en zijn vrouw (Jacob). My Life So Far roept een sfeer van vervlogen tijden op en draait vooral daar om.

U.S. Marshals

1998 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1998. Actiefilm van Stuart Baird. Met o.a. Tommy Lee Jones, Wesley Snipes, Robert Downey jr, Joe Pantoliano en Daniel Roebuck.

In het vermakelijke achtervolgingsdrama The Fugitive (1993) liet gewiekste U.S. Marshal Gerard (Jones) zien hoe je een ontsnapte gevangene bruut en tegelijkertijd gewetensvol opjaagt. In deze superieure vervolgfilm gaat hij weer aan de slag nadat een vuurgevaarlijke crimineel (Snipes) ontsnapt uit een vliegtuig. Downey jr verzorgt de obligate maar piekfijn uitgevoerde competentiestrijd als zuigende FBI'er die moet samenwerken met de tergend efficiënte Gerard. De scenaristen kauwden de grootste brokken voor zodat je niet hoeft te gissen naar het verloop. Bekwame actiefilm.

Cuisine américaine

1998 | Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Yves Pitoun en Jean-Yves Pitoun. Met o.a. Irène Jacob, Jason Lee, Eddy Mitchell, Isabelle Petit-Jacques en Sylvie Loeillet.

Loren Collins (Lee) is kok bij de Amerikaanse marine, maar hij wordt ontslagen. Hij droomt ervan het culinaire genie van de Franse topkok Louis Boyer (gespeeld door de rocker Mitchell!) te evenaren of te overtreffen. In Frankrijk wordt Collins in dienst genomen bij het vier sterren restaurant van Boyer door diens zus Carole (Petit-Jacques). Collins` doorzettingsvermogen en vooral zijn passie voor het koken doen de rest. Wanneer ma[KA4]itre Louis voor een spoedoperatie wegens een tumor in het ziekenhuis moet worden opgenomen en er uitgerekend een belastingcontrole dreigt, redt Collins de zaak met zijn wunderbare Amerikaanse hamburgers (zie de titel)! Hij mag als beloning met Louis` schone dochter Gabrielle (Jacob) trouwen. Het zou een ideale film geweest zijn voor Bourvil en De Fun[KA2]es (die iets dergelijks deden), maar zij zijn er (helaas) niet meer om de boel flink op stelten te zetten. Het trio hoofdrolspelers doet zijn best. Het scenario van debuterend regisseur Pitoun is een en al cliché, maar het is een dekmantel om eens een kijkje te nemen in het heiligdom van de Franse haute-cuisine en de liefde- haat verhouding tussen Amerika en Frankrijk breed gemeten op je bord te krijgen. Een THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE & HER LOVER van Peter Greenaway uit 1989 is het niet geworden maar dat is geen ramp, want die wordt alleen maar door fijnproevers gewaardeerd. Het camerawerk is van Jean-Marie Dreujou. Dolby.

Incognito

1997 | Thriller, Romantiek, Misdaad

Verenigde Staten 1997. Thriller van John Badham. Met o.a. Jason Patric, Irène Jacob, Rod Steiger, Ian Richardson en Paul Brennen.

Eigenlijk wil Harry Donovan een beroemde kunstschilder worden, met werk in gerenommeerde musea, maar de schoorsteen moet roken en daarom vervalst hij schilderijen. Op een dag stemt hij erin toe om een verloren meesterwerk van Rembrandt te reconstrueren, maar dan krijgt hij een aantal criminele figuren achter zich aan. Met de fraaie Nederlandse kunsthistorica Marieke van den Broeck (Jacob) slaat hij op de vlucht. Aardige misdaadfilm ruimt veel plaats in voor de techniek van het vervalsen en stelt en passant de vraag waarom een schilderij plotseling een fortuin waard is als Rembrandts krabbel eronder staat.

Othello

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1995. Drama van Oliver Parker. Met o.a. Laurence Fishburne, Irène Jacob, Kenneth Branagh, Nathaniel Parker en Michael Maloney.

Venetië rond 1600. De zwarte Moor Othello gaat er vandoor met de mooie Desdemona tot grote ergernis van haar nobele vader Brabantio en van Iago. In een garnizoen van een eiland in de Middellandse zee vindt Iago een bondgenoot: Roderigo, de afgewezen minnaar van Desdemona.

Fugueuses

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Irène Jacob, Nicole Garcia, Stéfano Dionisi en François Berléand.

In de trein Parijs-Lissabon wil Marina (Marie Trintignant) zich een snel nummer van haar begeleider Bruno (Gelin), die de zestig gepasseerd is, zich niet laten welgevallen. Hij slaat met zijn hoofd tegen de rand van de wasbak en is op slag dood. Marina verlaat de coup[KA1]e en ontmoet in een wagon verderop Prune (Jacob), die haar vertelt dat ze op weg is naar haar vader in Lissabon die ze in haar hele leven nog geen tien keer heeft gezien, om haar onuitstaanbare moeder Jeanne (Garcia) te ontvluchten. Marina en Prune liggen elkaar wel en ze zetten samen de reis voort. Bij het baden in Portugal verdrinkt Prune en neemt Marina haar identiteit aan en begint lieve brieven naar Jeanne te sturen, die het zaakje op een gegeven moment niet meer vertrouwt. Ondertussen is Marina, die dus nu Prune is, verliefd geworden op Prune`s halfbroer Eugenio (Dionisi). Uiteindelijk moet alles fout lopen. Het scenario van regisseuse Nadine Trintignant en Gilles Perrault bevat geen nieuwe stof, is tamelijk zwak en laat een aantal zaken onopgelost. Hierbij komen een aantal idiote dialogen direct in de camera en dat is heel erg jammer, want Marie Trintignant en Jacob beschikken allebei over veel talent om de kijker te boeien. Ze hadden derhalve een betere film verdiend. Het camerawerk van Acacio De Almeida bevat een aantal prachtige shots van het landschap en is in zijn totaliteit zeer aanvaardbaar. Er is dankbaar gebruik gemaakt van klassieke muziek (Mozart, Bruckner, Wagner, Vivaldi) die heel goed past en mooi klinkt.

All Men Are Mortal

1995 | Drama, Komedie

Nederland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Stephen Rea, Irène Jacob, Marianne Sägebrecht, Chiara Mastroianni en Derek de Lint.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

Al di là delle nuvole

1995 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Duitsland 1995. Drama van Michelangelo Antonioni en Wim Wenders. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Jean Reno, Vincent Perez en Chiara Caselli.

De bundeling van krachten door surrealisme-grootmeesters Antonioni (L´avventura) - sinds zijn hersenbloeding in 1985 inactief - en Wenders (Der Himmel über Berlin) leverde weliswaar geen klassieker op, toch is Par-delà les nuages door zijn vorm een interessant werk. In deze vorm zijn beeld, gevoel en associatie belangrijker dan karakter en verhaal. De film is een vierluik. De gemene deler wordt gevormd door het personage van Malkovich, een regisseur die op zoek is naar materiaal voor zijn film. In vier verhalen zien we de potentiële kandidaten voor de film. Telkens gaat het om een geïdealiseerde, afstandelijke jonge vrouw en een gedesillusioneerde man die de liefde samen niet goed kunnen vinden. Veel onrealistisch gedrag en uit het raam staren van gevestigde acteurs die hun kans grepen om (nog) eens met Antonioni te werken.

Trois Couleurs: Rouge

1994 | Drama

Polen/Zwitserland/Frankrijk 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Irène Jacob, Jean-Pierre Lorit, Juliette Binoche en Benoît Régent.

Na zijn studie naar de universele waarden van de Tien Geboden boog Kieslowski zich over de symboliek van de Franse driekleur. Rouge, het laatste deel van de trilogie Trois couleurs - deze keer gecentreerd rond het thema broederschap - verhaalt over fotomodel Valentine (Jacob), die op straat een herdershond aanrijdt. Ze brengt het gewonde dier naar de eigenaar, een gepensioneerde rechter (Trintignant), die misschien moet worden beschouwd als het alter ego van de regisseur. Valentine: 'Wilt u de hond niet?' De rechter: 'Ik wil niks.' Valentine: 'Dan moet u maar ophouden met ademen.' De rechter: 'Een goed idee.' Een macaber dialoogje gezien het volgens sommigen door Kieslowski 'voorvoelde' feit dat Rouge zijn laatste film zou worden.

The Secret Garden

1993 | Familiefilm, Drama, Avonturenfilm, Mysterie, Fantasy

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Agnieszka Holland. Met o.a. Kate Maberly, Andrew Knott, John Lynch, Maggie Smith en Laura Crossley.

Populaire verfilming van Frances Hodgson Burnetts aanvankelijk voor volwassenen gepubliceerde jeugdverhaal uit 1910 over een verweesd meisje met groene vingers. Na de dood van haar ouders wordt Mary (Maberly) opgevangen in een stijf Brits milieu doordrenkt met rouw, ziekte en zelfbeklag. De langzaam opbloeiende titeltuin symboliseert de lente in het leven van het meiske en haar treurige familieleden. De ouderwetse zedenles leert kinderen over ziekte, dood, rouw en stugge volwassenen, verpakt in een avontuurlijk verhaal vol mysterieuze zijpaden. Grotendeels gefilmd op locatie in lommerrijk Yorkshire.

Le moulin de Daudet

1993 | Komedie

Italië/België/Frankrijk 1993. Komedie van Samy Pavel. Met o.a. Jean-Pierre Lorit, Irène Jacob, Louis Lalanne, Robert Ripa en Jean Toscan.

Episodefilm met vijf verhalen uit Alphonse Daudets Lettres de mon moulin en Le petit chose. Het zijn vooral flitsen uit het prille en latere leven van de schrijver, gespeeld door Lorit. Met respect voor de oorspronkelijke tekst en uiteraard in een Zuidfrans accent. Het meest ontroerende verhaal is 'Le secret de Maître Cornille' waarin Lalanne de rol speelt van de molenaar die zand maalt in plaats van koren en kapot gaat aan de modernisering. Het slotverhaal 'Les trois messes basses' met Ripa als de priester, die snel zijn missen afratelt om zo snel mogelijk te kunnen eten, is te lang en onnatuurlijk. De fotografie van Nino Celeste is een eerbetoon aan de Provence.

Trusting Beatrice

1991 |

1991. Cindy Lou Johnson. Met o.a. Pat McNamara, Charlotte Moore, Mark Evan Jacobs, Leonardo Cimino en Irène Jacob.

Episodefilm met vijf verhalen uit Alphonse Daudets Lettres de mon moulin en Le petit chose. Het zijn vooral flitsen uit het prille en latere leven van de schrijver, gespeeld door Lorit. Met respect voor de oorspronkelijke tekst en uiteraard in een Zuidfrans accent. Het meest ontroerende verhaal is 'Le secret de Maître Cornille' waarin Lalanne de rol speelt van de molenaar die zand maalt in plaats van koren en kapot gaat aan de modernisering. Het slotverhaal 'Les trois messes basses' met Ripa als de priester, die snel zijn missen afratelt om zo snel mogelijk te kunnen eten, is te lang en onnatuurlijk. De fotografie van Nino Celeste is een eerbetoon aan de Provence.

La double vie de Véronique

1991 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Polen/Frankrijk/Noorwegen 1991. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Halina Gryglaszewska en Kalina Jedrusik.

Dubbelportret van Weronika in het Poolse Krakau en haar dubbelganger Véronique in Frankrijk. De beide meisjes worden op dezelfde dag geboren, weten niet van elkaars bestaan, lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal. Op het moment dat de een sterft krijgt de ander een cassettebandje van een mysterieuze onbekende, met aanwijzingen waarmee ze aan een speurtocht begint. Kieslowski wilde, zo blijkt uit een gesprek in het interviewboek 'Kieslowski on Kieslowski', een film maken over muziek en intimiteit. Of iedereen dat uit deze intrigerende maar bepaald niet gemakkelijk te doorgronden film haalt is de vraag.

Enak

1991 | Sciencefiction

Polen 1991. Sciencefiction van Slawomir Izdiak. Met o.a. Edward Zentara, Irène Jacob, Piotr Machalica, Joanna Szczepkowska en Zbigniev Zapasiewicz.

Enak (Zentara) is geluidsingenieur met speciale telepatische gaven. Hij kan niet alleen gedachten lezen, maar ook mensen beïnvloeden. Hij is het Oostblok ontvlucht en zoekt zijn heil in Amerika, waar militaire autoriteiten erg in zijn gaven geïnteresseerd zijn. Wanneer zijn vrouw sterft, verliest hij de zin om te leven tot hij de mooie Jacob ontmoet. Als hij ontdekt dat zij deel uitmaakt van een complot van de militairen die hem toch willen strikken voor hun plannen, bedenkt hij een schitterende wraak. Een film die haast zonder budget gedraaid werd door een ex-assistent van Kieslowski, die tevens het scenario schreef. Het is een love-story met spionage-trekjes, maar ook een fantastische film met realistische ondertoon, die enkele belangrijke vragen stelt over de tijd waarin wij leven. Knappe fotografie van Andrzej Jaroszewicz.

Claude

1991 | Komedie

Verenigde Staten 1991. Komedie van Cindy Lou Johnson. Met o.a. Mark Evan Jacobs, Irène Jacob, Nady Meas, Charlotte Moore en Pat McNamara.

Romantische komedie waarin Jacobs als een wanhopig verwarde jongeman per ongeluk zijn flat in de fik steekt en uit schuldgevoel de hierdoor dakloos geworden jonge Franse vrouw Jacob en een Cambodjaans weesmeisje onderbrengt bij zijn gekke familie; Moore is zijn chaotische ma, McNamara zijn achter zijn krant duttende pa en de aan zijn rolstoel gekluisterde Cimino, zijn broer. Jacob, goed voor een Gouden Palm op het festival van Cannes voor haar rol in LA DOUBLE VIE DE VÉRONIQUE, brengt leven in de brouwerij en leert de familie met hun tekortkomingen en eigenaardigheden te leven. Jacobs wordt uiteraad hopeloos op haar verliefd. Johnson schreef zelf het verhaal en co- produceerde.

La veillée

1990 | Drama, Biografie

België/Frankrijk 1990. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Maria Mériko, Jean-Pierre Lorit, Philippe Volter, Irène Jacob en Idit Cebula.

Enkele dagen na de zelfmoord van Vincent komt de familie van Gogh - moeder, de dierbare broer Theo en drie zussen - bijeen in het huis van hun jeugd, waar alle vreugde en frustratie van vroeger bovenkomen. In de gesloten omgeving tekenen tederheid, verdriet, liefde en verbittering zich steeds scherper af. Elk van de personages wordt nauwlettend gadegeslagen door Pavel, die met het scalpel van zijn camera de meest intieme en heftige emoties weet te ontleden. Hij besteedt veel zorg aan het esthetische, en alles getuigt bij hem van een uiterste nauwgezetheid. Pavel legt een persoonlijke soberheid in zijn film, die nog wordt versterkt door het ingetogen en eenvoudige spel van de acteurs. De film ademt een unieke sfeer, die dicht bij de sfeer blijft die Vincent van Gogh in zijn brieven beschrijft.

Erreur de jeunesse

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Radovan Tadic. Met o.a. Géraldine Danon, Francis Frappat, Muni, Patrick Bauchau en Didier Flamand.

Drie personen, die aan de rand van de maatschappij staan, wonen samen op een Parijse zolder. Ze zijn op zoek naar het geluk, dat ze nooit zullen vinden vanwege hun voorkeur voor buitensporigheden. Het project mislukt dus. De nieuweling Tadic heeft een sombere eenakter gemaakt, waarin soms inspiratie doorklinkt, ingedamd door stommiteiten in de regie en ook doordat hij er niet in slaagt ons te doen geloven dat dergelijke 'anti- helden' echt bestaan. Ze komen karikaturaal en stereotiep over. Camerawerk van Pierre Novion, Georges Strouve, John Stanier en regisseur Tadic.

La bande des quatre

1988 | Drama, Thriller

Frankrijk 1988. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Bulle Ogier, Benoît Régent, Fejria Deliba, Bernadette Giraud en Inès De Medeiros.

Rivette is van mening dat een film gefilmd toneel behoort te zijn. In zijn oeuvre heeft hij deze opvatting consequent in praktijk gebracht. Dit werk wordt gekenmerkt door drie plaatsen van handeling: de toneelrepetities in een theatertje in Parijs, een café en het huis, waar de vier toneelspelende vriendinnen wonen. Wat er verder gebeurt, wordt duidelijk door vermoeiend geklets dat de hoofdpersonen met elkaar voeren. En dit langer dan twee en een half uur.

op televisie
1 uitzending

U.S. Marshals (1998) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zaterdag 25 maart
Veronica
22:35 - 01:05

Reageer