Robert Vernay: regie.
Er zijn 16 films gevonden.

Le Bourreau attendra

1960 | Misdaad

Frankrijk​/​​Spanje 1960. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Paul Guers, Claire Maurier, Arturo Fernandez en Robert Berri.

Een ontsnapte dwangarbeider krijgt een lift van een smokkelaarspaar en steekt met hen de Spaanse grens over. Als klap op de vuurpijl wordt hij dan nog verliefd op de vrouw. Niks nieuws onder de zon, maar verzorgd camerawerk en dito vertolking.

Le Coin tranquille

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Dany Robin, Louis Velle, Marie Daëms, Jacques Jouanneau en Noël Roquevert.

Onverwacht onweer tijdens een kampeervakantie noodzaakt twee bevriende echtparen om gescheiden de nacht door te brengen met wisseling van partner. Ondanks de beste voornemens laat de komst van voortvluchtige gangsters, die één van de koppels gijzelen, toch de liefde de kop opsteken. Deze weinig oorspronkelijke boulevard-klucht kreeg een toegewijdere verfilming dan gewoonlijk, en er wordt met aanstekelijk plezier geacteerd.

Fumée blonde

1957 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1957. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets en Darry Cowl.

Nieuwe - en terechte - aandacht voor een vergeten `populaire` (1907-1981), een door de `intellectuele` critici van zijn tijd verguisde regisseur. Samen met Solange Terac schreef hij een scenario waarin het meer om de gags dan om het verhaal gaat. Een geheim agent die door huurlingen achtervolgd wordt belandt in een stadje waar de directrice van een particuliere politiedienst woont. Hij wordt op slag verliefd op haar en als hij een tijdje niets van zich laat horen, stuurt ze hem een pakje lichte sigaretten (vandaar de titel). Deze pretentieloze, maar geslaagde produktie is een slimme opeenvolging van kolderieke situaties die van begin tot eind op de lachspieren werken. Desmarets beschikt over voldoende talent (hoewel vaak verkeerd gebruikt), maar de nieuwkomer Cowl heeft zijn draai nog niet gevonden en maakt zich er uiterst goedkoop vanaf.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

Le comte de Monte-Cristo

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Jean Marais, Lia Amanda, Roger Pigaut, Daniel Ivernel en Folco Lulli.

Al in 1943 draaide Vernay (1907-1979), scenarist-regisseur van goeddeels vergeten genrefilms in alle soorten en prijsklassen, een adaptatie van de avonturenklassieker van Alexandre Dumas père en diens ghostwriter Auguste Maquet. Tien jaar later ontfermde hij zich over deze fraaie naoorlogse versie in Gevacolor. In de ambachtelijk geënsceneerde tweedeler van 90 minuten elk speelt ster Marais de stuurman/kapitein Edmond Dantès die door gekonkel anderhalf decennium gevangen komt te zitten. Na zijn ontsnapping vindt hij op het eiland Monte-Christo een fabelachtige schat. Tijd om oude rekeningen te vereffenen. Deel 1: La trahison. Deel 2: La vengeance.

Andalousie

1950 | Muziek

Frankrijk​/​​Spanje 1950. Muziek van Robert Vernay. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Arlette Poirier, Maurice Baquet en Noël Roquevert.

Een stierenvechter moet een tournee door Zuid-Amerika maken en laat zijn geliefde in Spanje achter. Een Oostenrijkse zangeres heeft een oogje op hem en weet hem tijdelijk in te palmen. Dit magere verhaaltje heeft geen andere functie dan de zang van Mariano en de dansnummers van Sevilla met elkaar te verbinden. De landschapsopnamen en de weinig spectaculair gefilmde stieregevechten zijn het enige verschil met de operette op het toneel. Camerawerk van Roger Poutrel.

Plus de vacances pour le Bon Dieu

1949 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1949. Familiefilm van Robert Vernay. Met o.a. Georges Gosset, Laurence Aubrey, Pierre Larquey, Antoine Balpêtré en Armontel.

Enkele Parijse jochies die niet met hun vriendjes mee kunnen naar een vakantiekolonie, stelen hondjes van rijke dames om vervolgens het vindersloon te incasseren. Met hun winst gaan ze allerlei mensen cadeautjes geven met 'de Lieve Heer' als afzender. Een door de spontane kinderen aanstekelijke jeugdkomedie, die wat al te snel zijn kruit verschiet en geleidelijk aan langdradig wordt en ten slotte ook nog vervelend- stichtelijk.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Emile l'Africain

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Fernandel, Noëlle Norman, Alexandre Rignault, Félix Oudart en Bernard Lajarigge.

Een requisiteur in een filmstudio is jaren geleden verlaten door zijn vrouw die haar dochter in de waan heeft gebracht dat haar vader ontdekkingsreiziger in Afrika is. Nu het meisje gaat trouwen is zijn handtekening nodig. De filmploeg komt in actie om Emile de overtuigende Afrikaanse entourage te geven. Een grappig gegeven biedt mogelijkheden die in de film niet allemaal worden gebruikt zodat de toneelafkomst te duidelijk zichtbaar blijkt. De acteurs -met Fernandel voorop - storten zich echter met animo op de dwaze rollen en situaties. Scenario van Gérard Carlier en Herbert Victor naar het theaterstuk van Paul Nivoix.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

Le comte de Monte Christo

1942 |

Frankrijk 1942. Robert Vernay. Met o.a. Lise Delamare, Line Noro en Michèle Alfa.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.