Fita Benkhoff: cast.
Er zijn 70 films gevonden.

Liebe will gelernt sein

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Martin Held, Barbara Rütting, Götz George, Loni von Friedl en Margarete Haagen.

Benkhoff denkt dat haar jonge zoon George, student in de medicijnen, een onervaren moederskindje is. Derhalve moet hij naar de grote stad München en in huis bij haar broer Held om levenservaring op te doen, maar zij weten beiden niet dat hij al jarenlang een verhouding heeft met de hun vertrouwde Von Friedl en al twee jaar vader is van een jongetje. Een trage komedie, waar eigenlijk niets aan is. De sterren vormen hooguit de attractie. Het scenario is van niemand minder dan Erich Kästner.

Bei Pichler stimmt die Kasse nicht

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Theo Lingen, Georg Thomalla, Fita Benkhoff en Karin Dor.

Van de roman Der Hochstapler van U. Katajew was in 1931 al een erg komische verfilming gemaakt door Fritz Kortner: DER BRAVE SŸNDER, waarbij deze verfilming maar bleekjes afsteekt ook al deed Luis Trenkers cameraman Albert Benitz het camerawerk.

Ein Sommer, den man nie vergißt

1959 | Drama, Romantiek

Duitsland 1959. Drama van Werner Jacobs. Met o.a. Claus Biederstaedt, Antje Geerk, Karin Dor, Fita Benkhoff en Alexander Golling.

Marianne Fleming (Geerk) is een leuke blonde kleuterjuf, die Ernst Leuchtenthal (Biederstaedt) ontmoet. Op het Oktoberfest in M[KA3]unchen gaan ze aan de boemel en bedrijven daarna de liefde. Kort daarop wordt Ernst door zijn vader (Golling), een rijke bonthandelaar, naar Calfornië gestuurd om zijn studie af te ronden.

Majestät auf Abwegen

1958 | Familiefilm

Duitsland 1958. Familiefilm van Robert A. Stemmle. Met o.a. Fita Benkhoff, Chariklia Baxevanos, Claus Biederstaedt, Oliver Grimm en Agnes Fink.

De verfilming van Sinclair Lewis' aardige boek Let's play King over een twaalf-jarige koning en een beroemd kinder- filmsterretje die beiden hun wereld vol plichtsbetrachting ontvluchten om zeerovertje te spelen.

Wenn Frauen schwindeln

1957 | Komedie, Muziek

Duitsland 1957. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Bibi Johns, Erik Schumann, Fita Benkhoff, Boy Gobert en Peer Schmidt.

Daisy Hellmann (Johns), de knappe dochter van een steenrijke fabrikant, is journaliste bij het damesblad Damenwelt. Ze schrijft snierende columns over het monster `man`. Om aan schrijfstof te komen haalt ze de dolste streken uit. Voor het artikel `Helpen Mannen alleen Knappe Meiden uit de Nood?` doet ze zich voor als juwelendievegge. Peter Kr[KA3]uger (Schuman) redt haar nog net uit de klauwen van het gerecht, maar is vast besloten om van haar net zoals in My Fair Lady een dame te maken en haar op het rechte pad te brengen. Daisy doet alsof ze in Peter gelooft, die bandleader is in de revue Montparnasse, maar ze bereidt in het geniep het artikel 'De Man als Vrouwentemmer' voor op haar luidruchtige schrijfmachine. Peter volgt haar op een avond. Als Daisy het merkt, is het bijna te laat. Ze zet snel een inbraak in scène, die haar haast fataal wordt. Wat Daisy echter werkelijk fataal wordt, is dat ze op Peter verliefd is geworden. Het scenario van J. von Vaszary en Tibor Yost eindigt heel voorspelbaar in de revue met een grote confrontatie en een goede afloop. Johns is in het midden van de jaren 1950 heel populair in eigen land. Zij probeert hier het publiek te verleiden met een muzikale film in navolging van de grote Amerikaanse musicals, die toen al over hun hoogtepunt heen waren. De rolprent heeft vooral curiositeitswaarde. Het camerawerk is van Karl Löb. Ook bekend als EUROPAS NEUE MUSIKPARADE 1958.

Wenn wir alle Engel wären

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Dieter Borsche, Marianne Koch, Hans Söhnker, Carla Hagen en Fita Benkhoff.

Na een wilde nacht in het Düsseldorfse nachtleven wordt bibliothecaris Christian Kempenich wakker naast een vreemde vrouw. Met een kater gaat hij ervandoor. De pijnlijke situatie komt echter aan het licht en zijn vrouw Elisabeth maakt hem bittere verwijten. Zij blijkt echter zelf ook niet zo zuiver op de graat te zijn.

Familie Schimek

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff en Lucie Englisch.

In 1926 verfilmde Alfred Halm onder de titel WIENER HERZEN het typisch Oostenrijkse verhaal over de knecht die veel misverstanden veroorzaakt in een meubelmakerij na de dood van zijn baas. De Hans Moser-film uit 1937 was van alle drie versies de leukste.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

Der Bettelstudent

1956 | Muziek, Musical

Duitsland 1956. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Gerhard Riedmann, Waltraut Haas, Elma Karlowa, Gunther Philipp en Gustav Knuth.

Wanneer je Millöckers muziek zo goed als geheel weglaat dan blijft er van deze operette bar weinig over, ook al volg je het verhaaltje zo getrouw mogelijk. Scenario van Fritz Böttger. Camerawerk van Ernst W. Kalinke en Heinz Schnackertz.

Dany, bitte schreiben Sie...

1956 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Sonja Ziemann, Rudolf Prack, Hubert von Meyerinck, Fita Benkhoff en Anneliese Uhlig.

Een draak van een film waarin een jonge secretaresse verliefd wordt op haar baas, een succesvol mode-ontwerper. Die ziet haar eerst niet staan, maar zal uiteindelijk in Venetië voor haar charmes zwichten. Het filmisch equivalent van de Boeket-reeks, dat Venetië zó laat wegzinken. Scenario van Franz Geiger, Inge Rösener en regisseur Von Borsody. Door de lens keek Heinz Hölscher.

Ein Herz voll Musik

1955 | Muziek

Duitsland 1955. Muziek van Robert A. Stemmle. Met o.a. Vico Torriani, Ruth Stephan, Ina Halley, Fita Benhoff en Wolfgang Wahl.

Een jongen houdt van een meisje, maar híj is rijk en zíj is arm en dus worden ze niet één-twee-drie een paar. Veel méér had Stemmle niet nodig om Vico Torriani te laten zingen, maar als scenarioschrijver en regisseur is hij dikwijls heel wat spiritueler voor de dag gekomen. Het camerawerk is van Günther Anders en Franz Koch.

Drei Mädels vom Rhein

1955 | Romantiek, Komedie, Drama

Duitsland 1955. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Fita Benkhoff, Gardy Granass, Topsy Küppers, Angelika Meissner en Heinz Hilpert.

In een dorpje in de Rheingau - een Duitse wijnstreek - staat een ouderwetse herberg op het punt van faillissement omdat een naburig, 'modern' hotel uit de grond is gestampt en nu de bezoekers trekt. Zelfs het traditionele wijnfeest dreigt zich te verplaatsen van Gasthof Zur Linde naar het Palasthotel.

Der Himmel ist nie ausverkauft

1955 | Komedie

Duitsland 1955. Komedie van Alfred Weidenmann. Met o.a. Hardy Krüger, Irene Galter, Fita Benkhoff, Claus Biederstaedt en Käthe Haack.

Een vervelend niemendalletje waarin Irene Galter een Italiaans meisje speelt dat alle aanbidders bijna van zich af moet slaan.

Der Hauptmann und sein Held

1955 |

Duitsland 1955. Max Nosseck. Met o.a. Ernst Schröder, Jo Herbst, Ingeborg Schöner, Fita Benkhoff en Ilse Steppat.

Als soldaat is Paul Kellerman (Schröder) ondanks alle training nog steeds een halfzachte burger die per ongeluk een uniform aan heeft. Hij krijgt door toeval een formulier voor een beroemde onderscheiding in handen en vult er gedachteloos zijn naam op in... Zijn meerderen zien het formulier en ontdekken dat onze Paul een held is. Een alleraardigste satire die echter aan het einde inzakt.

Maxie

1954 | Familiefilm

Oostenrijk 1954. Familiefilm van Eduard von Borsody. Met o.a. Willy Fritsch, Cornell Borchers, Fita Benkhoff en Hubert von Meyerinck.

Een in beginsel aardige jeugdfilm met valse ondertonen. Maxie is een vondelingetje, maar haar pleegmoeder stuurt haar naar een pensionaat uit jaloezie ten aanzien van haar echtgenoot.

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins

1954 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Fita Benkhoff, Erwin Strahl en Gustav Knuth.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Von Liebe reden wir später

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gustav Fröhlich, Maria Holst, Peter Mosbacher, Liselotte Pulver en Willy Fritsch.

Komedie over asielzoekers uit de jaren 1950-60: een buitenlandse vraagt aan een schrijver of hij met haar wil trouwen, omdat ze anders haar werkvergunning kwijtraakt. Het schijnhuwelijk zal maar van korte duur zijn, omdat ze echt wil trouwen met een man die eerst nog moet scheiden. Dat ze tenslotte, na veel verwikkelingen, echt verliefd wordt op de schrijver behoeft geen betoog. Een blijspel van dertien in een dozijn.

Muß man sich gleich scheiden lassen?

1953 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1953. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Hardy Krüger, Ruth Leuwerik, Hans Söhnker, Tilda Thamar en Fita Benkhoff.

Oppervlakkige, onwaarschijnlijke onzin over getrouwde autocoureur Andreas (Kr[KA3]uger), die na een ongeval op het circuit voor een kuur naar Zwitserland moet. Hij maakt daar kennis met de eigengereide Joan de Portago (Thamar), die hem koste-wat-het-kost wil inpalmen. Echtgenote Garda (Leuwerik) die de kost verdient als fotografe voor een tijdschrift, moet naast haar drukke baan ook nog een `list` verzinnen (wat geflirt met chirurg Dr. Algys - Söhnker) om Andreas terug te winnen. Niet bepaald origineel naar de toneelklucht Lauter Lügen van regisseur Schweikart, die met Maria Niklisch zijn eigen stuk omschreef tot scenario. De hoofdrollen waren in die tijd zeer populair bij het Duitse bioscooppubliek en konden geen kwaad doen, al was de inhoud nu niet je 'dat'. Het camerawerk is van Helmuth Fischer-Ashley.

Fanfaren der Ehe

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Hans Grimm. Met o.a. Georg Thomalla, Dieter Borsche, Inge Egger, Ilse Petri en Fita Benkhoff.

De grap van twee als vrouwen verklede mannen uit FANFAREN DER LIEBE wordt in dit vervolg tot op de draad uitgemolken. Het scenario is van Herbert Witt en Felix Lützkendorf. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Der Raub der Sabinerinnen

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Hörbiger, Fita Benkhoff, Gustav Knuth, Anneliese Kaplan en Loni Heuser.

Hörbiger als gymnasiumleraar die zijn stadje wil opstoten in de culturele vaart der volkeren door er het toneelstuk over de Sabijnse maagdenroof op te voeren. Al eerder verfilmd in 1936. Scenario van Emil Burri en Johannes Mario Simmel naar een klucht van Franz en Paul Schönthan. Camerawerk van Albert Benitz.

Das singende Hotel

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Hans Söhnker, Ursula Justin, Fita Benkhoff, Paul Westermeier en Rudolf Platte.

Een als jongen verklede muzikante gaat inplaats van haar gewonde broer naar een wintersporthotel als skileraar. Prompt wordt ze verliefd op de eigenaar van het hotel. Pas na heel wat gedoe kan ze haar ware identiteit bekendmaken. Oppervlakkig doch niet onaardig blijspelletje met veel liedjes, waarin je bekende schlager-zangers van toen zoals Zacharias, Buhlan en Paul de mist in ziet gaan als acteur.

Wenn abends die Heide träumt

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Paul Martin. Met o.a. Rudolf Prack, Viktor Staal, Beppo Brehm, Margarethe Haagen en Margot Trooger.

Twee voormalige Luftwaffe-piloten verdienen in het na- oorlogse Duitsland de kost met het onschadelijk maken van vliegtuigbommen en landmijnen. Prack wordt verliefd op de verloofde van zijn collega Staal en wil hem niet kwetsen en besluit naar Argentinië te emigreren. Tijdens hun laatste gezamenlijke karwei als de spanning meer dan te snijden is, gebeurt er een ongeluk. Super melodramatische Heimatfilm van het ergste soort dat echter behoorlijk gedaan is; vooral voor liefhebers van het genre.

Tanzende Sterne

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Fita Benkhoff, Germaine Damar, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Oskar Sima.

Moeder en dochter, die een verlopen nachtclub beheren, zetten het leven van een aristocratische Engelse familie op stelten. Na veel misverstanden en jaloerse scènes vormen zich toch de juiste paren. Alles hangt als los zand aan elkaar in deze revuefilm, die typerend voor de jaren 1950-60 is. Met veel muziek, maar zonder samenhang en zonder humor. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

In München steht ein Hofbräuhaus

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Siegfried Breuer. Met o.a. Fita Benkhoff, Paul Kemp, Carl Wery, Liesl Karlstadt en Hannelore Bollmann.

Het oktoberfeest vormt de achtergrond voor de strijd om een erfenis tussen een familie uit München en een familie uit Berlijn. Een en ander maakt veel flauwe grappen over de verschillende dialecten mogelijk en ook talrijke smartlappen ontbreken niet. Bovendien lijkt het alsof deze film door de Beierse vereniging voor vreemdelingenverkeer werd gesponsord.

Die Diebin von Bagdad

1952 | Komedie, Muziek, Fantasy

Duitsland 1952. Komedie van Carl Lamac. Met o.a. Sonja Ziemann, Rudolf Prack, Paul Kemp, Theo Lingen en Fita Benkhoff.

Een klerendievegge aan het kaliefhof weet samen met een roofzuchtige sjeik te ontsnappen. Dit onbenullige en genante gedoe is in het milieu van 1001 Nacht gesitueerd en laat de publiekslievelingen Ziemann en Prack voor de verandering eens in een zeer exotische rol zien... Scenario van Gustav Kampendonck.

Hilfe, ich bin unsichtbar!

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Theo Lingen, Inge Landgut, Fita Benkhoff, Grethe Weiser en Hubert von Meyerinck.

Een domme verzekeringsagent brengt met zijn experimenteerdrift zijn vrouw tot wanhoop. Van zijn laatste geld ontwikkelt hij een machine, die zogenaamd onzichtbaar maakt. In een heilzame droom beleeft hij de gevolgen van deze onzichtbaarheid en wordt vanaf dan een beter mens. Een nietszeggende komedie, geheel afgestemd op Lingen.

Durch dick und dünn

1951 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1951. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Dietrich Kühnel, Tessy Kuhls en Grethe Weiser.

Oppervlakkige komedie over een druk gezinshoofd met de onverwachtse grillen die te maken krijgt met een zeer welkome erfenis in de vorm van een oud vehikel. Lingen probeerde het deze keer weer eens als regisseur, maar wist echter weinig meer dan een paar versleten grappen te bedenken.

Die Mitternachts-Venus

1951 | Muziek, Komedie

Duitsland 1951. Muziek van Ferdinand Dörfler. Met o.a. Theo Lingen, Paul Kemp, Maria Andergast, Hans Schwarz en Hubert von Meyerinck.

Een kledingontwerper krijgt een slechte naam in zijn provinciestad vanwege de extravagante modellen die hij ontwerpt. In de modesalon van de grote stad daarentegen, verdringen de dames zich om hem. Maar al gauw is hij het fijnzinnige gedoe van de upper ten zat en keert weer terug naar waar hij hoort. Pretentieloze klucht.

Die Frauen des Herrn S.

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Sonja Ziemann, Paul Hörbiger, Loni Heuser, Oskar Sima en Fita Benkhoff.

Martin heeft met deze film, verpakt in een klassiek drama rond Socrates (H[KA3]orbiger), zijn onuitstaanbare vrouw Xantippe (Heuser) en diens liefje Euritrie (Ziemann), een rake satire gemaakt, die bij de première niet onomstreden was, over het lot van Duitsland na WO II. Goed spel.

Melodie des Schicksals

1950 | Drama, Muziek, Mysterie

Duitsland 1950. Drama van Hans Schweikart. Met o.a. Brigitte Horney, Viktor de Kowa, Mathias Wieman, Franz Schafheitlin en Fita Benkhoff.

Een door en door eerlijke komponist, die echter geen succes heeft, schiet zijn vriend, een beroemde dirigent, neer, omdat deze zijn echtgenote gewetenloos heeft ingepikt. In de gevangenis komt hij weer tot zichzelf en componeert een belangrijk pianoconcert. Een platvloers melodrama met het niveau van een goedkope driestuiverroman.

Kein Engel ist so rein

1950 | Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Fita Benkhoff, Olga Tschechowa, Gardy Granass, Paul Dahlke en Paul Kemp.

Een vrouw brengt haar echtgenoot tot wanhoop, omdat zij gelooft dat haar gestorven man uit een eerder huwelijk nog contact met haar heeft vanuit het hiernamaals. Het duurt lang tot men haar ervan kan overtuigen dat dit een hersenschim is. Dit idee, wat niet bijzonder origineel is, wordt er met enkele gags ook niet beter op.

Das gestohlene Jahr

1950 | Drama, Romantiek, Misdaad, Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1950. Drama van Wilfried Fraß en Wilfried Frass. Met o.a. Elisabeth Höbarth, Ewald Balser, Oskar Werner, Fita Benkhoff en Albert Florath.

Marie Baumgartner (H[KA3]obarth) werkt op een postkantoortje in een dorpje nabij Wenen. Haar oom Hendrik von Boehlen (Florath) en haar tante Anna (Benkhoff) zijn uit Brazili[KA3]e teruggekeerd. Marie wordt door hen uitgenodigd om een vakantie in de badplaats Travem[KA3]unde aan de Oostzee door te brengen. Daar ontmoet zij de componist Peter Br[KA3]uck (Werner) op wie zij verliefd wordt. Van Peters composities is nog nooit een werk ten gehore gebracht. De verliefde Marie keert terug naar Oostenrijk en ontmoet Peter enige tijd later in Wenen, die zich als barpianist in leven houdt. Marie financiert zonder dat Peter dit weet via impressario Pitzner (Peine) een concert, maar dat wordt een fiasco door Pitzners slonzigheid. Bovendien chanteert Pitzner Marie met de bedreiging alles aan Peter te vertellen. Marie wil de nood lenigen met hulp van oom Hendrik, maar die is met Anna op tragische wijze bij een verkeersongeval om het leven gekomen. Marie `leent` nu geld uit de kas van het postkantoortje om haar afperser Pitzner te betalen en gaat met Peter voor een romantische vakantie naar Normandi[KA3]e, waar Peter een symfonie komponeert. Dankzij de invloed van de bekende componist Svendstr[KA3]om (Balser) kan Peters werk uitgevoerd worden. Het is een groot succes. Marie was alweer naar haar dorp teruggereisd om zich te melden bij de politie. Zal Peter nog op tijd komen om zijn Marie te redden, die dievegge werd uit liefde ? Een groots melodrama met een vaardig scenario van Walter von Hollander en regisseur Fraß naar een novelle van Stefan Zweig, die wereldberoemd werd door het korte verhaal Schachnovelle, terwijl hij aan de nazi-terreur kon ontsnappen door emigratie, maar in zijn verbanningsoord in 1942 zichzelf doodde, 61 jaar oud. De film wordt gesierd door het uitstekende spel en dat compenseert af en toe het gebrek aan tempo en drakerigheid. Het camerawerk is van Carel Kurzmayer.

Krach im Hinterhaus

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Erich Kobler. Met o.a. Paul Dahlke, Fita Benkhoff, Ursula Herking, Bruni Löbel en Traute Rose.

Een gedateerde film over het leven in een Berlijns achterhuis ten tijde van het grote puin na WO II. De belangrijkste zaken: onbenullig geroddel van de concierge en zijn vrouw en een kolendief. Tegenwoordig is het nauwelijks voorstelbaar dat dergelijk werk het hart sneller kon doen kloppen en het heeft hooguit nog enige curiositeitswaarde: het duurt echter bijna anderhalf uur. De eerste speelfilm van Kobler naar het gelijknamige toneelstuk van Maximillian Böttcher.

Der Biberpelz

1949 | Komedie

Oost Duitsland 1949. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Fita Benkhoff, Werner Hinz en Käthe Haak.

Een komedie over een vrouw die haar bescheiden inkomen als wasvrouw aanvult met diefstal. Gebaseerd op populair theaterstuk.

Morgen ist alles besser

1948 | Komedie

Duitsland 1948. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ellen Schwanneke, Jakob Tiedtke, Paul Klinger, Rudolf Prack en Grethe Weiser.

Een filmbewerking van Annemarie Selinko's roman over een meisje dat na haar schooltijd geld gaat verdienen als radio- omroepster om haar vader naar een kuuroord te kunnen sturen. Melodramatisch optimisme.

Die Zeit mit dir

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van George Hurdalek. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, Heinz Klingenberg, Peter Bürger, Dieter Jeschke en Gisela Trewe.

Een vader die weduwnaar geworden is, heeft na het einde van de oorlog iedere wil om te leven verloren. Hij laat zich in met een levenslustige jonge vrouw, die echter geen serieuze bedoelingen met hem heeft. Pas door de oprechte liefde van het kindermeisje krijgt hij nieuwe levensmoed. Hopeloos kitscherig naoorlogs drama.

Freitag, der 13.

1944 | Horror, Drama

Duitsland 1944. Horror van Erich Engels. Met o.a. Angelika Hauff, Fita Benkhoff en Rudolf Fernau.

Een simpele soap-opera-achtige griezelfilm over een spookachtig slot, waar de bezoekers verdwijnen. Maar de Liefde overwint. Van DR. CRIPPEN-filmer Engels.

Meine Freundin Josefine

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hilde Krahl, Paul Hubschmid, Fita Benkhoff, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Concurrenten in de modewereld vinden elkaar in de liefde. Er wordt veel gepraat in deze luchtige film, waarvan de entourage van modeshows, luxe-interieurs en eetpartijen tijdens WO II op den duur een steeds groter contrast ging vormen met het dagelijks leven.

Johann

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Irene von Meyendorff, Hermann Thimig en Hilde Seipp.

Johann, de volmaakte kamerdienaar, belandt door een kamermeisje in de gevangenis en dat is nog maar het begin van een reeks bonte avonturen. Theo Lingen in een heel amusante verfilming van zijn eigen toneelstuk, dat indertijd ook op de Nederlandse planken werd gespeeld (met Cor Ruys).

Immer nur du

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Fita Benkhoff, Paul Kemp en Paul Henckels.

Wanneer een beroemde zanger en zangeres met elkaar trouwen, blijkt hij de eerste viool te willen spelen. Alleraardigste - voor de film geschreven - operette, met liedjes van Friedrich Schröder die evergreens zijn geworden en met Heesters in topvorm. Wordt ook vertoond onder de titel MAN MŸSSTE KLAVIER SPIELEN KÖNNEN!

Frau Luna

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Theo Lingen. Met o.a. Lizzi Waldmüller, Fita Benkhoff, Theo Lingen, Georg Alexander en Paul Kemp.

De première van de operette 'Frau Luna' dreigt in het water te vallen, want de autoriteiten vinden de kostumering te frivool! Aardige fantasie rond Paul Linckes meest succesvolle werk, met een sprankelende Lizzi Waldmüller.

Was wird hier gespielt?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Hannes Stelzer, Otto Wernicke en Paul Henckels.

Theo Lingen tekende voor regie en het scenario. Hij speelt bovendien een van de hoofdrollen in dit plezierige blijspel. Het gebeurt allemaal in een schouwburg, waar een van de hoofdrolspelers tijdens de voorstelling plotseling verdwijnt. Een toevallig aanwezige rechercheur begint onmiddelijk een onderzoek, terwijl het publiek toekijkt. Lingen ensceneert hier een intelligente misdaad-komedie vol verrassingen. In de behoorlijke rolbezetting blinkt Hannes Stelzer - gevallen in 1944 - uit in een van zijn zeldzame rollen, waarin hij een vrolijk personage, hier de schouwburgdirecteur, speelt.

Was will Brigitte?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Leny Marenbach, Fita Benkhoff, Georg Alexander en Harald Paulsen.

Een weinig succesvolle mode-ontwerpster heeft in de liefde ook al geen geluk. Daar komt verandering in wanneer ze zich als dienstmeisje verhuurt. Een vrolijke film waarin de acteurs veel plezier in hun rollen schijnen te hebben.

Ihr Privatsekretär

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Karl Friedrich Klein. Met o.a. Maria Andergast, Gustav Fröhlich, Fita Benkhoff, Theo Lingen en Carsta Löck.

Om de juwelen te bemachtigen van de rijke dame Kieperga[KL29] (Benkhoff) doen twee schurken (Lingen en Carl) zich voor als resp. een arts en de uit Mexico teruggekeerde neef van de vrouw. Als de echte neef (Fröhlich), die toevallig opduikt, hier achter komt laat hij zich in dienst nemen als privé- secretaris van zijn tante. Het lukt hem, uiteraard pas na allerlei verwikkelingen, de beide boeven te ontmaskeren. Als beloning krijgt hij de hand van gezelschapsdame Andergast. Een amusant en vlot blijspel met verwisselingen en vergissingen dat ook nu nog niets aan vermakelijkheid heeft ingeboet.

Das Fräulein von Barnhelm

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Käthe Gold, Ewald Balser, Fita Benkhoff en Theo Lingen.

Minna von Barnhelm wint haar in zijn eer aangetaste man terug. Een geslaagde bewerking van Lessings klassieke komedie.

Casanova heiratet

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Viktor de Kowa. Met o.a. Karl Schönböck, Lizzi Waldmüller, Fita Benkhoff, Irene von Meyendorff en Hans Leibelt.

Een populaire toneelspeler (Sch[KA3]onb[KA3]ock), die op planken steeds een hartebreker moet spelen, houdt in werkelijkheid meer van een eenvoudig, degelijk leven. Om aan twee aanbidsters (Benkhoff en Waldm[KA3]uller) te ontkomen vlucht hij naar het platteland, waar hij de jonge Gertrud (Meyendorff) leert kennen en met haar trouwt. De beide fans zijn hem echter op het spoor en als zij hem vinden leidt dat tot allerlei misverstanden en ruzies. Uiteindelijk is er natuurlijk een happy end. Geen film waar men ondersteboven van raakt, want daarvoor is het veel te saai. De muziek is daarentegen de moeite waard.

Schneider Wibbel

1939 | Komedie, Historische film

Duitsland 1939. Komedie van Viktor de Kowa. Met o.a. Erich Ponto, Irene von Meyendorff, Fita Benkhoff, Günther Lüders en Friedrich Benfer.

Geslaagde verfilming van het gelijknamige toneelstuk over kleermaker Wibbel (Ponto). Hij wordt, in het door de Fransen bezette Rheinland, in 1812, wegens majesteitsschennis tot een gevangenisstraf veroordeeld. Om er onderuit te komen overreedt hij zijn knecht, de straf onder zijn naam te ondergaan. Deze sterft tijdens de gevangenschap en Wibbel wordt als gestorven beschouwd. Daaruit vloeien vrolijke ontwikkelingen voort. Naast de hoofdrolspelers zijn ook Benkhoff en Meyendorff als Wibbel's vrouw en dochter, indrukwekkend, evenals Benfer als een nog jonge, Franse soldaat. Hoewel de film dateert uit 1939, is gelukkig iedere anti-Franse tendens vermeden.

Opernball

1939 | Muziek

Duitsland 1939. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Will Dohm, Marte Harell, Hans Moser en Theo Lingen.

Een operettefilm uit de losse, vakkundige pols van Von Bolvary over een bierbrouwer die zijn hart verliest op een operabal, maar zijn charmante vrouw weet er wel raad op.

Drunten und drüber

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Hubert Marischka. Met o.a. Paul Hörbiger, Hilde Krüger, Albert Florath, Fita Benkhoff en Johannes Riemann.

Een getrouwde man, die met een oude vriendin op stap is geweest, wordt uit een penibele situatie gered door een onbekende die zich voor de echtgenoot van het meisje uitgeeft. Vele komische situaties die in hoog tempo zijn geregisseerd. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die Goldene Maske

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hilde Weissner, Albert Matterstock, Fita Benkhoff en Fritz Kampers.

Een kunstschilder maakt een portret van een gemaskerde dame op wie hij verliefd is geworden. Ze blijkt de vrouw van een oude vriend te zijn. Deze bitter-zoete romance speelt zich af tegen de achtergrond van het Münchener carnaval. De vlotte muziek van Leo Leux vormt een belangrijk element.

Spassvögel

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Fritz Peter Buch. Met o.a. Fritz Kampers, Fita Benkhoff, Dinah Grace, Aribert Wäscher en Leo Peukert.

De burgemeester van een kleine stad poogt de vrouw van de molenaar te veroveren en de molenaar zoekt contact met de burgemeestersvrouw. Ondanks veel landelijke lol en veel reclame voor de Moezel-wijn zorgt Kampers voor een kostelijke creatie, die soms aan Oliver Hardy doet denken.

Lauter Lügen

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Albert Matterstock, Fita Benkhoff, Paul Bildt en Wolfgang Staudte.

Rühmanns eerste zelf geregisseerde komedie over een autoracer die verliefd wordt op een verpleegster; maar zijn vrouw steekt er bijtijds een stokje voor.

Heiratsschwindler

1938 | Misdaad, Drama

Duitsland 1938. Misdaad van Herbert Selpin. Met o.a. Harald Paulsen, Hilde Körber, Elisabeth Flickenschildt, Viktoria von Ballasko en Fita Benkhoff.

Huwelijkszwendelaar H[KA3]aslich (Paulsen) legt het aan met Melitta (K[KA3]orber), die in een stationsretauratie werkt, wanneer hij nog maar net uit de gevangenis is ontslagen. Tegelijkertijd strikt hij ook een rijke waardin (Benkhoff) in zijn netten. In de loop van de dramatische verwikkelingen kan H[KA3]aslich door een jonge spoorwegbeambte (Waitzmann) en een voormalig slachtoffer van de oplichter (Flickenschildt) gearresteerd worden. Een fantastische film, die op realistische wijze de levenssituatie van ongetrouwde vrouwen van middelbare leeftijd, en de moeilijkheden bij het betrappen van huwelijkszwendelaars schetst. Deze aardige en ook nu nog internationaal zeer geprezen film is de beste van regisseur Selpin, die in 1942 op nooit opgehelderde wijze in Gestapo- gevangenschap om het leven kwam.

Diskretion - Ehrensache

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Heli Finkenzeller, Hans Holt, Ida Wüst, Ralph Arthur Roberts en Theo Lingen.

Mary (Finkenzeller) wil koste wat kost voorkomen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de sullige Lord Benton (Lingen). Ze laat zich in met een jongeman (Holt), opdat Benton haar als 'gevallen vrouw' zal afwijzen. Maar ze heeft buiten de waard gerekend, de jonge man is niet degene die ze voor het gefingeerde avontuurtje uitgezocht had. Zo beginnen de verwikkelingen. Maar de toevallige kennismaking leidt tenslotte natuurlijk tot een echte verbintenis. Het heeft te weinig inhoud dit blijspel, en algauw slaat de verveling toe. Dankzij het goede spel is het toch nog een middelmatige film geworden.

Wenn Frauen schweigen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Johannes Heesters, Hansi Knoteck, Fita Benkhoff en Hilde von Stolz.

Charlotte van Doeren vertelt niemand dat een onbekende man haar een serenade heeft gebracht. Ze heeft er geen idee van dat de zanger haar eigen man was. Een vlotte, aardige film met Heesters en Knoteck als het sympathieke liefdespaar.

Manege

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Albert Matterstock, Attila Hörbiger, Fita Benkhoff en Anneliese Uhlig.

Twee broers, die het acrobatenduo 'De twee Arlens' vormen, worden gezworen vijanden wanneer de een verliefd wordt op de vrouw van de ander en er met haar vandoor gaat. Een klassiek thema in een goede circusfilm met uitstekende rollen van Attila Hörbiger en Fita Benkhoff.

Capriolen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustaf Gründgens, Maria Bard, Fita Benkhoff en Volker von Collande.

Een rechter ziet niet in waarom sterverslaggever Gründgens, die eigenwijze vrouwen niet kan uitstaan, wil scheiden van Marianne Hoppe, een beroemde vliegenierster met een gloeiende hekel aan persmuskieten. Naar het toneelstuk van Jochen Huth werd deze verfilming een alleraardigste komedie, door Willi Forst tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Franz Planer en Kurt Neubert.

Straßenmusik

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Jessie Vihrog, Fritz Genschow, Ernst Legal, Hans Deppe en Karl Valentin.

Drie arme straatmuzikanten (Genschow, Legal en Deppe) slaan zich met moeite door het leven. De naaister Grete (Vihrog) zorgt voor hen. Ze houdt van een van hen, Hans (Genschow), van wie zij een kind verwacht. Deze lijkt evenwel meer voor een jonge weduwe (Benkhoff) te voelen. Tevergeefs zoeken de straatmuzikanten naar een baan. Wanneer ze ook nog onder verdenking komen te staan van het stelen van een sieraad, lijkt de situatie uitzichtsloos. Uiteindelijk komt alles toch goed en de drie vinden een baan bij de radio. Grete krijgt natuurlijk haar Hans. Regisseur Hans Deppe probeert de film GASSENHAUER uit 1931 te kopiëren, hetgeen hem niet lukt. Ondanks de goede acteurs blijft de film middelmatig.

Moral

1936 |

Duitsland 1936. Hans H. Zerlett. Met o.a. Joe Stöckel, Fita Benkhoff, Ursula Deinert en Jupp Hussels.

Ernina, de danseres van het Apollo-theater, wordt gearresteerd wegens aantasting van de goede zeden. Dat in haar dagboek de namen van vele hooggeplaatste heren voorkomen had niemand vermoed. Een goed geregisseerde satire met een verrukkelijke Fita Benkhoff.

Der Schüchterne Casanova

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Paul Kemp, Fita Benkhoff, Charlott Daudert, Wilhelm Bendow en Adele Sandrock.

Een jongeman, die de Don Juan wil uithangen, krijgt voortdurend de kous op z'n kop. Een paar leuke grappen, méér niet zijn te zien in deze film waarin zelfs Kemp de zaak niet kan redden.

Boccaccio

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Herbert Maisch. Met o.a. Willy Fritsch, Heli Finkenzeller, Albrecht Schoenhals en Fita Benkhoff.

De vrouwen genieten van de pikante, werkelijk gebeurde vertellingen van de dichter Boccaccio, de mannen zijn verontwaardigd. Goede acteurs in een afwisselende, soms haast turbulente film. Met de gelijknamige operette van Franz von Suppé heeft hij alleen het gegeven gemeen; de filmmuziek is van Franz Doelle.

Liebeslied

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Fritz Peter Buch en Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Alessandro Ziliani, Carola Höhn, Fita Benkhoff en Rudolf Platte.

Een beroemde tenor vindt bij een onbekende zangeres het geluk. Deze zangersfilm volgens het gebruikelijke model is wel aardig voor de belcanto-liefhebbers die zich nog kunnen herinneren dat Ziliani in 1930 bij de Italiaanse Opera in Nederland optrad.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Der Ammenkönig

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Käthe Gold, Richard Romanowsky, Gustav Knuth, Marieluise Claudius en Erika von Thellmann.

Terwijl in het ene stadje een zedelijkheidscommissie 't voor het zeggen heeft, wordt in het andere druk bezoek gebracht aan een vruchtbaarheidsbron. Een kleffe klucht, vooral wanneer men hem plaatst tegen de achtergrond van de bevolkingspolitiek van de nazi's. Alternatieve titel: DAS TAL DES LEBENS.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

Schwarzer Jäger Johanna

1934 | Historische film, Avonturenfilm

Duitsland 1934. Historische film van Johannes Meyer. Met o.a. Marianne Hoppe, Paul Hartmann, Fita Benkhoff, Gustaf Gründgens en Margarethe Albrecht.

Een meisje trekt mannenkleren aan om naast de majoor op wie zij verliefd is ten strijde te trekken tegen Napoleon.

Krach um Jolanthe

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Marianne Hoppe, Olaf Bach, Marieluise Claudius, Albert Lieven en Wilhelm Krüger.

Een jaar nadat het gelijknamige toneelstuk uit het volkstheater in 1933 zijn zegetocht door de Duitse schouwburgen begon, werd er een film van gemaakt. Het verhaal gaat over het bekroonde varken Jolanthe van boer Lampken (Krüger) dat verpand moet worden. Deze film was zo'n groot succes, dat het volksstuk tien jaar later in Denemarken nogmaals verfilmd werd. Geweldige acteurs en de deskundige regisseur Froelich maakten van de Duitse versie een goede film. Het grootste lachsucces waren echter het buffo-duo: Löck als de meid Stine en Hoopts als knecht. Een boerenkomedie, die vandaag nog amusant is.

Heinz im Mond

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Platte, Annemarie Sörensen, Oskar Sima en Susi Lanner.

De eigenaar van een porseleinfabriek is door een misverstand met twee dames verloofd, maar kiest uiteindelijk voor zijn secretaresse. Rühmann is het enige lichtpunt in deze nogal langdradige komedie. Scenario van regisseur Stemmle en M. Arnac. Camerawerk van Carl Drews.

Ein Mädel wirbelt durch die Welt

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Magda Schneider, Harald Paulsen, Hugo Schrader, Theo Lingen en Jakob Tiedtke.

Dochter Schneider van een muziekuitgever Tiedke vlucht op een motorfiets voor een haar opgedrongen verloofde. Ze leert twee vrienden kennen - een componist (Paulsen) van wat toen nog `Schlagers` heette, en een tekstdichter (Schrader). Ze wachten op een doorbraak en ondertussen worden ze allebei verliefd op het meisje. De componist wint, en tijdens een diner bij de muziekuitgever worden de beide vrienden ontdekt. Een onbeduidend werkstukje dat niet wervelt, maar trekt als kauwgom. Daar valt voor de geroutineerde cast niets meer aan te redden. Van regisseur Jacoby hebben we betere films gezien. Het enige aardige zijn twee kleine liedjes.

Charleys Tante

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Paul Kemp, Jessie Vihrog, Carola Höhn, Fritz Rasp en Albert Lieven.

Een vroege verfilming van de bekende klucht van Brandon Thomas. Paul Kemp in de titelrol is zeker zo goed als Rühmann 22 jaar later, zo niet beter. Scenarioschrijver- regisseur Stemmle heeft er een snelle, levendige film van gemaakt. Alle Duitse filmkomieken uit die tijd doen mee. Dat was lachen rond 1935!