Manoel de Oliveira (1908-2015): regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 24 films gevonden.

The Strange Case of Angelica

2010 | Drama

Portugal​/​​Spanje​/​​Brazilië​/​​Frankrijk 2010. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Pilar López de Ayala, Leonor Silveira, Filipe Vargas en Ricardo Trepa.

De jonge fotograaf Isaac wordt in het holst van de nacht door een rijke familie opgetrommeld om het laatste portret te maken van hun beeldschone dochter Angelica, die kort na haar huwelijk is overleden. Als Isaac scherpstelt opent ze haar ogen en verschijnt er een betoverende glimlach op haar gezicht, in deze even intieme als secure, tikje surrealistische fabel over (onmogelijke) liefde en obsessies, dromen en het lot.

Eccentricities of a Blonde-haired Girl

2009 | Drama, Romantiek

Portugal​/​​Spanje​/​​Frankrijk 2009. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Ricardo Trêpa, Leonor Silveira, Catarina Wallenstein, Diogo Dória en Luis Miguel Cintra.

Drama van (de hoogbejaarde Portugese regisseur) Manoel de Oliveira (1908) over jonge man die verliefd wordt op mysterieuze vrouw.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Belle toujours

2006 | Drama

Portugal​/​​Frankrijk 2006. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Michel Piccoli, Bulle Ogier, Ricardo Trepa en Leonor Baldaque.

Manuel de Oliveira's eerbetoon aan Belle de jour, de klassieker van Luis Buñuel. De Oliveira geeft zijn eigen draai aan de geschiedenis. Een toevallige ontmoeting tussen Henri Husson (opnieuw gespeeld door Michel Piccoli) en Severine Serizy (niet Catherine Deneuve, maar Bulle Ogier) levert stof op voor een plagerig spel tussen de twee oude bekenden.

Espelho mágico

2005 |

Portugal 2005. Manoel de Oliveira.

Manuel de Oliveira's eerbetoon aan Belle de jour, de klassieker van Luis Buñuel. De Oliveira geeft zijn eigen draai aan de geschiedenis. Een toevallige ontmoeting tussen Henri Husson (opnieuw gespeeld door Michel Piccoli) en Severine Serizy (niet Catherine Deneuve, maar Bulle Ogier) levert stof op voor een plagerig spel tussen de twee oude bekenden.

Um Filme Falado

2003 | Komedie

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Italië 2003. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Irene Papas, John Malkovich en Leonor Silveira.

Manuel de Oliveira's eerbetoon aan Belle de jour, de klassieker van Luis Buñuel. De Oliveira geeft zijn eigen draai aan de geschiedenis. Een toevallige ontmoeting tussen Henri Husson (opnieuw gespeeld door Michel Piccoli) en Severine Serizy (niet Catherine Deneuve, maar Bulle Ogier) levert stof op voor een plagerig spel tussen de twee oude bekenden.

Je rentre à la maison

2001 | Drama, Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 2001. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Michel Piccoli, Antoine Chappey, Catherine Deneuve, John Malkovich en Leonor Baldaque.

De theateracteur Gilbert Valence (Michel Piccoli) krijgt na een voorstelling te horen dat zijn vrouw, dochter en schoonzoon bij een auto-ongeluk om het leven zijn gekomen. Gilbert blijft verslagen achter met zijn kleinzoon. Na van de ergste schok bekomen te zijn hervat hij zijn dagelijks leven. Hij blijkt een man van gewoonten; op vaste tijden koopt hij zijn krant bij de kiosk, bezoekt zijn café en wandelt door de straten van Parijs. De teruggetrokken levende acteur verdeelt zijn tijd tussen zijn kleinzoon en het theater, waarvoor hij nog steeds een passie koestert. Wanneer hem een rol in een hedendaagse televisieserie wordt aangeboden, gelardeerd met veel seks en geweld, wijst hij het aanbod verontwaardigd van de hand. Een rol in de verfilming van de literaire klassieker 'Ulysses' accepteert hij wel. Tijdens de opnamen heeft hij echter zichtbaar moeite met de Engelse dialogen; als zijn geheugen hem in de steek laat verlaat Gilbert de set met de woorden 'Je rentre à la maison'.

A Carta

1999 | Romantiek, Drama

Spanje​/​​Portugal​/​​Frankrijk 1999. Romantiek van Manoel de Oliveira. Met o.a. Chiara Mastroianni, Pedro Abrunhosa, Antoine Chappey, Leonor Silveira en Françoise Fabian.

Mademoiselle De Chartres (Mastroianni) wordt heen en weer geslingerd tussen romantische liefde en maatschappelijke deugdzaamheid. Haar moeder (Fabian) brengt haar het belang van bescheidenheid en trouw bij, en de angst voor onwaardige, oneerlijke mannen. Een rijke man van vlekkeloze reputatie dient zich aan: Jacques de Clèves (Chappey). In de ogen van moeder De Chartres is hij de ideale kandidaat, en haar dochter trouwt ook met hem, maar ze kan haar ogen niet afhouden van popster Pedro Abrunhosa (gespeeld door echte Portugese popster Pedro Abrunhosa). Net als mevrouw De Lafayette, op wier roman 'La Princesse de Clèves' La lettre gebaseerd is, richt regisseur De Oliveira zich niet primair op emoties, maar op moraal. De roman 'La Princesse de Clèves' dateert van 1678, maar De Oliveira laat zijn film in het nu spelen. Dat de ethiek van die tijd in zijn film anachronistisch is, vond de regisseur alleen maar interessant, zo verklaarde hij. In feite volgt hij daarmee schijfster De Lafayette, die in haar' La Princesse de Clèves' de tijd van een eeuw eerder gebruikte als excuus om haar eigen tijd te onderzoeken.

Inquetude

1998 |

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​Portugal 1998. Manoel de Oliveira. Met o.a. José Pinto, Irene Papas, Diogo Doria, Luis Miguel Cintra en David Cardoso.

Mademoiselle De Chartres (Mastroianni) wordt heen en weer geslingerd tussen romantische liefde en maatschappelijke deugdzaamheid. Haar moeder (Fabian) brengt haar het belang van bescheidenheid en trouw bij, en de angst voor onwaardige, oneerlijke mannen. Een rijke man van vlekkeloze reputatie dient zich aan: Jacques de Clèves (Chappey). In de ogen van moeder De Chartres is hij de ideale kandidaat, en haar dochter trouwt ook met hem, maar ze kan haar ogen niet afhouden van popster Pedro Abrunhosa (gespeeld door echte Portugese popster Pedro Abrunhosa). Net als mevrouw De Lafayette, op wier roman 'La Princesse de Clèves' La lettre gebaseerd is, richt regisseur De Oliveira zich niet primair op emoties, maar op moraal. De roman 'La Princesse de Clèves' dateert van 1678, maar De Oliveira laat zijn film in het nu spelen. Dat de ethiek van die tijd in zijn film anachronistisch is, vond de regisseur alleen maar interessant, zo verklaarde hij. In feite volgt hij daarmee schijfster De Lafayette, die in haar' La Princesse de Clèves' de tijd van een eeuw eerder gebruikte als excuus om haar eigen tijd te onderzoeken.

Viagem ao principio do mundo

1997 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 1997. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jean-Yves Gautier, Leonor Silveira, Diogo Dória en Isabel De Castro.

Semi-autobiografische film van de Oliveira, met Mastroianni in zijn laatste rol. Hij speelt de filmregisseur Manoel, op locatie aan het filmen ergens in Portugal. Een van zijn acteurs, een Fransman met een Portugese vader, wil op zoek naar de geboorteplaats van zijn vader. De filmploeg gaat naar het geboortedorpje van de man, dit doet Manoel terugdenken aan zijn eigen jeugd. Manoel de Oliveira kreeg de FIPRESCI-award bij de uitreiking van de Europese film-awards.

Speciale Mastroianni : Il fascino della normalitá

1996 | Documentaire

Italië 1996. Documentaire van Loris Mazetti. Met o.a. Marcello Mastrianni, Giulio Bosetti, Claudia Cardinale, Manoel de Oliveira en Pietro Garinei.

Semi-autobiografische film van de Oliveira, met Mastroianni in zijn laatste rol. Hij speelt de filmregisseur Manoel, op locatie aan het filmen ergens in Portugal. Een van zijn acteurs, een Fransman met een Portugese vader, wil op zoek naar de geboorteplaats van zijn vader. De filmploeg gaat naar het geboortedorpje van de man, dit doet Manoel terugdenken aan zijn eigen jeugd. Manoel de Oliveira kreeg de FIPRESCI-award bij de uitreiking van de Europese film-awards.

O convento

1995 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 1995. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Catherine Deneuve, John Malkovich, Luís Miguel Cintra, Leonor Silveira en Duarte D'Almeida.

De Amerikaanse professor in de letteren Michael Padovic (Malkovich) werkt in Parijs aan een theorie dat William Shakespeare in werkelijkheid een Spaanse jood geweest zou zijn, die door de Inquisitie werd vervolgd. In het kader van zijn onderzoek moet hij daarvoor naar het klooster van Arrabida in Portugal. Hij besluit zich te laten vergezellen door zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene (Deneuve), een voor haar leeftijd zeer mooie verschijning. Ze worden door Baltar (Cintra) ontvangen, die het klooster onder zijn beheer heeft. Baltar gaat onmiddellijk voor de aantrekkelijke H[KA1]el[KA1]ene door de knie[KA3]en, terwijl Michael in de stoffige boeken van de bibliotheek duikt. Om Michael af te leiden, geeft Baltar Michael een jonge, schone assistente, Piedale (Silveira). Wat dan verder volgt is een Faustiaanse allegorie over goed en kwaad. De 87-jarige De Oliveira geldt als een ontoegankelijke literaire filmer en deze film wordt als zijn meest doorgrondelijke werk beschouwd, maar het is [KA1]e[KA1]en cerebraal festijn zonder actie of gewoon drama. Het scenario is van De Oliveira zelf naar een idee van Agustina Bessa-Lu[KA1]is, dat ontstond tijdens een telefoongesprek. Deneuve is mooi en genietbaar, maar ondanks het feit dat zij er op stond met De Oliveira te willen werken in een film vol Bu[KA6]nuel-achtige symboliek, is zij met haar rol niet de drijvende kracht. Malkovich past beter in het decor, maar de film is en blijft De Oliveira. Passende fotografie van M[KA1]ario Barroso en gedraaid voor een bescheiden budget van (vijf-en-een- half miljoen dollar, ca vijf miljoen Euro). Filmkunst, die uitsluitend voor cinefiele kaviaareters geschikt is.

Lisbon Story

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1994. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Rüdiger Vogler, Patrick Bauchau, Teresa Salgueiro, Manoel de Oliveira en Madredeus.

Oorspronkelijk had Wenders de opdracht gekregen een documentaire te maken ter gelegenheid van het feit dat Lissabon de culturele hoofdstad van Europa was in 1994. Daar eenmaal aangekomen besloot Wenders anders: deels fiction, deels een beeld van de stad. De waarheid is dat Wenders inzag dat hij zijn opdracht nimmer op tijd kon leveren en hij maakte een deal met de Duitse omroep WDR voor afname en hield met de behendigheid van een duivelskunstenaar alle andere financiële bronnen in stand, w.o. bescheiden sponsors uit Italië en Portugal.

A caixa

1994 | Komedie, Drama

Portugal​/​​Frankrijk 1994. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Beatriz Batarda, Diogo Dória, Isabel Ruth en Filipe Cochofel.

Bewerking voor de film van het toneelstuk Prista Monteiro met een scenario van regisseur De Oliveira. Het is een statisch geheel: het speelt in een typisch Zuideuropees achteraf straatje dat in de vorm van een trap steil omhoog gaat. De ideale plaats om theaterachtig drama te laten gebeuren. In het middelpunt zit een oude blinde man (Cintra) die garen verkoopt en bedelt vanuit zijn deurpost. De opbrengsten bewaart hij in een doos. Zijn getrouwde dochter (Batarda) is een ontevreden stuk vreten, die de kost een beetje verdient met strijken, terwijl haar echtgenoot een nietsnut is. Ze zijn wantrouwig, want de doos van de oude was al eens gestolen - hun inkomen is er afhankelijk van. De film is een stuk bitter-ironische maatschappijkritiek met komische noten. Uitsluitend voor de fans van De Oliveira. Het camerawerk is van Mario Barosso.

Vale Abraão

1993 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Portugal 1993. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Leonor Silveira, Cecile Sanz De Alba, Luis Miguel Cintra, Rui De Carvalho en Isabel Ruth.

Ook al voelt ze niet de minste liefde voor hem toch accepteert de veertien-jarige Silveira het huwelijksvoorstel van de oudere dokter Cintra. Ze gaat zich echter vlug vervelen in dat saaie aristocratische wereldje. Daar ze zich regelmatig terugtrekt in haar eigen poëtische opvatting van de wereld krijgt ze de bijnaam De Kleine Bovary. Ze wordt benaderd door drie minnaars die graag naar haar gunsten dingen. Een film die baadt in een aangrijpende lyrische sfeer. Het is de geschiedenis van een meisje dat hunkert naar liefde maar gedwongen is te leven in een droomwereld. Ondanks zijn hoge leeftijd heeft de ouderdomsdeken van de Portugese film nog niets van zijn visuele of dramatische kracht verloren. Integendeel zelfs. Ook al duurt de film meer dan drie uur verveelt hij geen ogenblik. De Oliveira schreef zelf het scenario, zich baserend op de roman van Agustina Bessa-Luis, dat uitstekend vertolkt wordt door bij ons totaal onbekende acteurs. Schitterende fotografie van Mario Barroso. Muziek van o.a. Beethoven, Chopin, Fauré, Debussy en Schumann.

O Dia do desespero

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Ruy de Carvalho, Canto e Castro, Diego Doria, Luis Miguel Cintra en Mrio Barroso.

Ook al voelt ze niet de minste liefde voor hem toch accepteert de veertien-jarige Silveira het huwelijksvoorstel van de oudere dokter Cintra. Ze gaat zich echter vlug vervelen in dat saaie aristocratische wereldje. Daar ze zich regelmatig terugtrekt in haar eigen poëtische opvatting van de wereld krijgt ze de bijnaam De Kleine Bovary. Ze wordt benaderd door drie minnaars die graag naar haar gunsten dingen. Een film die baadt in een aangrijpende lyrische sfeer. Het is de geschiedenis van een meisje dat hunkert naar liefde maar gedwongen is te leven in een droomwereld. Ondanks zijn hoge leeftijd heeft de ouderdomsdeken van de Portugese film nog niets van zijn visuele of dramatische kracht verloren. Integendeel zelfs. Ook al duurt de film meer dan drie uur verveelt hij geen ogenblik. De Oliveira schreef zelf het scenario, zich baserend op de roman van Agustina Bessa-Luis, dat uitstekend vertolkt wordt door bij ons totaal onbekende acteurs. Schitterende fotografie van Mario Barroso. Muziek van o.a. Beethoven, Chopin, Fauré, Debussy en Schumann.

A divina comedia

1991 | Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 1991. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Maria de Medeiros, Miguel Guilherme, Luis Miguel Cintra, Mario Viegas en Leonor Silveira.

De elfde film van de grootmeester van de Portugese cinema bestaat uit een mozaïek van komediestukjes rond bijbelse voorvallen of rond romanpersonages met als centraal thema de dood en de verrijzenis. Gesitueerd in een moderne, hedendaagse kliniek met schizofrenen, paranoïden en verplegend personeel die toneelstukjes opvoeren, in de stijl van middeleeuwse mysterie- spelen. Bij momenten een goddelijke tragikomedie met aardig wat godsdienstige, politieke en filosofische bedenkingen.

Nao o va gloria de mandar

1989 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Spanje 1989. Oorlogsfilm van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Diego Doria, Miguel Guilherme, Luis Lucas en Carlos Gómez.

In 1974 rijdt een vrachtwagen met Portugese soldaten door de jungle van Angola tijdens de onafhankelijkheidsstrijd. Onder leiding van Luitenant Cintra praten ze over de waanzin van de oorlog, angst, vaderlandsliefde en heimwee. Tijdens deze gesprekken worden eveneens de grote spectaculaire momenten aangehaald uit de Portugese geschiedenis. In deze verhalen over het militaire en culturele erfgoed van Portugal, neemt De Oliveira, die tevens het scenario schreef, een scherp anti- militaristisch standpunt in. Het geld en de energie die in de loop van de geschiedenis is verspild aan oorlogsgeweld, had zoveel nuttiger aangewend kunnen worden. Niet altijd even duidelijk in zijn stellingname, geeft de film toch voldoende stof tot discussie. Minder geschikt voor toeschouwers op zoek naar ontspanning. Magistrale fotografie van Elso Roque.

Os canibais

1988 | Muziek

Portugal 1988. Muziek van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Leonor Silveira, Diogo Dória en Oliveira Lopes.

Een jonge erfgename trouwt met een mysterieuze edelman. De graaf doet haar diezelfde nacht nog een merkwaardige bekentenis. De nabestaanden vallen later letterlijk als kannibalen aan. Deze geheel gezongen film is gebaseerd op het werk van Alvaro Carvalhal en bewerkt door de regisseur zelf. De film is een fantastische verbeelding, hoewel soms wat langdradig.

Mon Cas

1985 | Experimenteel

Portugal​/​​Frankrijk 1985. Experimenteel van Manoel de Oliveira. Met o.a. Bulle Ogier, Luis Miguel Cintra, Axel Bougosslavsky, Fred Personne en Héloise Mignot.

Een vrije bewerking van O Meu caso van José Régio met fragmenten uit Pour en finir et autres foirades van Samuel Beckett er gratis bij geleverd, terwijl de regisseur - meestal meer geïnspireerd - ons bovendien op het bijbelboek Job onthaalt. Dat alles vormt uiteindelijk een naar willekeur bij elkaar geraapt zootje, dat ook nog eens erg uitvoerig is en zeker geen film oplevert, vanwege het ontbreken van een degelijk scenario. Wezenlijk talent ontbreekt bij de vertolkers en alleen zo nu en dan is sprake van geniale invallen. MON CAS blijft echter teleurstellend.

Le Soulier de satin

1985 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Portugal 1985. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Luis Miguel Cintra, Patricia Barzyk, Anne Consigny, Anne Gautier en Bernard Alane.

Eerste volledige verfilming van het theater-meesterwerk van Paul Claudel. De lengte van de film vraagt alle aandacht en medewerking van de toeschouwer en verdient deze wellicht ook dankzij een goede enscenering. Oliveira heeft de voorkeur gegeven aan een even veelbetekenende als gewaagde onderneming door de handeling in geschilderde decors op unieke plaatsen te situeren, met acteurs in een bepaalde houding, die zich niet bewegen. Het resultaat is niets meer of minder dan 'toneel'! De film fascineert van begin tot eind en de bewonderenswaardige bezielende invloed van Paul Claudel is daar zeker voor een deel verantwoordelijk voor.

Francisca

1981 | Drama

Portugal 1981. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Teresa Meneses, Diogo Dória, Mario Barroso, Rui Mendes en Teresa Menezes.

Twee mannen bespiegelen vrouwen, het leven, de liefde, het noodlot en onheil. Tijdens deze dialoog, die door de hele film heen volgehouden wordt, zullen de twee personages elkaar telkens in diverse levensfases ontmoeten, terwijl ze de dupe van hun eigen ideeën zijn. Geïnspireerd op een ware geschiedenis, maar buitensporig lang en veel te pedant.

Amor de perdiçao

1978 | Drama

Portugal 1978. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Antonio Segueira Lopez, Christina Hauser, Elsa Walloncamp, Antonio Costa en Ricardo Pais.

Letterlijke verfilming van de gelijknamige Portugese klassieke roman van Camillo Castelo Blanco met als centraal personage Simon Botelho, een revolutionaire student die allerlei amoureuze avonturen beleeft. Door sommigen verward met Grote Kunst is deze AMOR DE PERDICAO gewoon zinloze anti-cinema.

Aniki-Bobo

1942 | Drama

Portugal 1942. Drama van Manoel de Oliveira. Met o.a. Nascimento Fernandes, Vital Dos Santos, Manuel De Acevedo, Fernanda Matos en Horacio Silva.

Uitgaande van een kinderlijke kijk op de wereld, worden alle problemen van de mens opgesomd: de betekenis van goed en kwaad, haat, liefde, vriendschap en ondankbaarheid. Een van de belangrijkste films van Manoel de Oliveira, die dot de grondleggers van de Portugese film behoort.