Gisela Trowe

Acteur

Gisela Trowe is acteur.
Er zijn 38 films gevonden.

Für immer Venedig

2009 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 2009. Komedie van Michael Steinke. Met o.a. Christian Wolff, Gaby Dohm, Gunther Gillian, Susanne Gärtner en Charlotte Schwab.

Een gepensioneerde veiligheidsexpert reist met zijn dochter naar Venetië om de opening van een glaskunsttentoonstelling van zijn ex-vrouw bij te wonen. Als er tijdens hun aanwezigheid een duur item wordt gestolen, gaat hij meteen aan de slag.

Mütter Väter Kinder

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Stephan Wagner. Met o.a. Katja Flint, Matthias Brandt en Gisela Trowe.

De relatie van Ginger en Hans wordt ernstig op de proef gesteld als hun restaurant in Hamburg falliet dreigt te gaan en Ginger na de dood van haar vader tegelijkertijd voor haar bedlegerige moeder moet zorgen.

Meine große Liebe

2005 | Romantisch drama

Duitsland 2005. Romantisch drama van Peter Kahane. Met o.a. Thekla Carola Wied, Michael Mendl, Peter Bongartz, Gisela Trowe en Denise Zich.

Ontwerpster ontmoet de geldschieter die het familiebedrijf van haar man moet redden. Het blijkt haar grote jeugdliefde te zijn.

Herzlichen Glückwunsch

2005 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2005. Komedie van Berno Kürten. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Walter Kreye, Gisela Trowe en Oliver Clemens.

De vijftigste verjaardag van huisvrouw en moeder Vera zit vol verrassingen.

Finanzbeamte küsst man nicht

2005 |

Duitsland 2005. Gabi Kubach. Met o.a. Gisela Trowe, Heio von Stetten en Rebecca Immanuel.

Stefan Ahrens en Ulrike Stechlin ontmoeten elkaar tijdens een bruiloft en worden op slag verliefd. Door omstandigheden zijn ze elkaar uit het oog verloren. Dan staan de twee plotseling tegenover elkaar tijdens het onderzoek naar de financiën van het hotel van de oude Adele Auerwald

Dann kamst Du

2004 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Susanne Hake. Met o.a. Katharina Böhm, Gisela Trowe, Stefan Gubser, Jophi Ries en Peter Sattmann.

Tv-presentatrice Corinna Feldmann (B[KA3]ohm) is heel populair, waardoor ze nauwelijks een priv[KA1]eleven heeft. Bijgevolg is haar vaste vriend Siegfried Schewe (Lohr) de situatie beu en laat haar zitten voor een jongere meid. Corinna`s ego loopt een forse deuk op en spindoctor Mathias (Sattmann) kan de situatie niet ten goede keren. Corinna moet invallen voor een collega en de machtige vakbondsleider Peter Fehrtenbach (Kremp) interviewen. Het klikt tussen beiden en ze ontmoeten elkaar in een chique hotel in M[KA3]unchen voor een candlelight dinner. Ondertussen is Corinna`s homovriendje B[KA1]eb[KA1]e (Ries) hetero geworden en wil met haar naar bed. Fehrtenbach flirt met haar grimeur Maike (Malik) - ze past meer bij hem - terwijl Corinna in het hotel dokter Gregor Gernand (Gubser) ontmoet. Nu heeft ze de verlegenheid van de keuze: wie van de drie of is het zo dat oude liefde niet roest? De doelgroep moet er maar eens voor gaan zitten en zien hoe Böhm geniet van zoveel aandacht in een liefdesfilm rondom haar personage. Als omroepster zou ze het nog niet eens slecht doen, maar als journaliste...? Het middelmatige scenario is van Martin Rauhaus naar de roman van Eva Herman. Het camerawerk is van James Jacobs.

Tatort - Schöner sterben

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Didi Danquart. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Gisela Trowe, Rudolf Wessely en Bruno Cathomas.

Villa Gr[KA3]unwald in Ludwigshafen is een bejaardentehuis, dat door oprichter Karl Kranz (Wessely) gekoesterd en vertroeteld wordt als zijn levensopgave. Hij is zelf ook niet meer de jongste. Op een nacht moet Lena Odenthal (Folkerts) uitrukken, omdat een van de bewoonsters, Marina Cortese (Van Bergen), een dodelijke val van de trap gemaakt heeft. De smak lijkt eerder op een duw dan op een ongeluk. Lena treft in Gr[KA3]unwald haar tante Emma (Trowe) aan, die zij als tiener vereerde en als haar grote voorbeeld beschouwde. Ze kregen echter onenigheid en hebben elkaar in 25 jaar niet meer gezien en gesproken. Het blijkt algauw dat tante Emma, die in een rolstoel zit, intiem bevriend was met het slachtoffer, dat de reputatie van de `verleidster van Gr[KA3]unwald` genoot. Tante Emma, die kroongetuige is, wil niets loslaten en de relatie met Lena blijft bevroren, terwijl Mario ontdekt dat Emma vrijwel de laatste geweest moet zijn, die Marina in levende lijve gezien heeft. Na ex-vriend en medebewoner Blumenfeld (Kunath), valt de verdenking op het prettig gestoorde manusje-van-alles, Willy Vogelsang (Cathomas), maar directeur Kranz bezorgt hem een waterdichte alibi en stijgt daardoor zelf op de lijst van verdachten. Mario komt erachter dat tante Emma Willy gezien heeft bij Marina, en dat hij haar `minnaar` was. Tante Emma weigert nog steeds te praten en wil haar eigen onderzoekje doen, wat levensgevaarlijk is. In de subplot het conflict tussen tante Emma en Lena, dat zijn oorsprong vindt in Emma`s associatie met het nazisme. Het scenario van Daniel Eckhard is tamelijk klassiek van aanpak maar toegesneden op de personage van Lena Odenthal (voortreffelijk en geloofwaardig gespeeld door Folkerts) en dat maakt het interessant. Tweede TATORT-samenwerking van Danquart en Folkerts, gefilmd in februari in Baden-Baden dat veel mooier is dan Ludwigshaven, de woonplaats van de voormalige bondskanselier Helmut Kohl. Aflevering 528.

Gestern gibt es nicht

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Marco Serafini. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jan Niklas, Klaus J. Behrendt, Gisela Trowe en Teresa Kolbe.

Sandra Puttgammer (Von Borsody) wil haar man Gerd (Niklas), een bekend rechter, en haar dochter Lisa (Kolbe) verlaten. Gerd staat op het punt opperrechter te worden, maar daarvoor moet hij voor de buitenwereld een perfect huwelijk hebben. Sandra wil bij haar vriend, Jan Baumann (Behrendt) en diens dochter Marie (Schnelle) gaan wonen. Als Sandra met haar bagage in de auto wegrijdt, kan Gerd nog net bij haar in de auto springen. Er ontstaat een heftige en uitputtende discussie, waarbij Gerd en Sandra een compromis sluiten. Gerd neemt daarop het stuur over van de totaal uitgeputte Sandra en rijdt met haar terug. Vlak bij huis neemt hij de bocht te ruim en schept Marie, die met de fiets op weg naar huis was. Ze ligt bewusteloos op de weg. Sandra, die door de emoties geveld was, heeft niets gemerkt. Gerd neemt de fatale beslissing om door te rijden en laat Marie liggen. Ze overleeft, maar is vanaf haar middel verlamd. Sandra, die niet weet wat er gebeurd is, voelt zich evenwel steeds meer tot Jan aangetrokken, hetgeen Gerd in vertwijfeling brengt, waarbij hij tegen Sandra zegt dat zij degene is die achter het stuur zat. Daarmee vliegt de film in volle vaart af op zijn voorspelbare ontknoping. Het is eigenlijk verschrikkelijk jammer dat de talentvolle hoofdrollen Niklas, Von Borsody en Behrendt (bekend als TATORT Kommissar Max Ballauf uit Keulen) zich hebben laten lenen voor zo'n soapscenario van Jürgen Werner. Het camerawerk is van Bernd Neubauer.

Ehespiele

2003 | Romantiek

Duitsland 2003. Romantiek van Claudia Garde. Met o.a. Ute Willing, Hyun Wanner, Siegfried Teerporten, Patrizia Moresco en Miroslav Nemec.

Terwijl galeriehouder Richard Xaver (Nemec) trouwplannen maakt met blonde Barbara Matthaus (Hellwig), maakt zijn 47-jarige ex-vrouw Rike Schr[KA3]odter (Willing), een restauratrice van schilderijen, zich zorgen over de toenemende plooien in haar gezicht, waar weinig aan te doen is. Volgens Richard ziet zij er nog aantrekkelijk genoeg uit en hoeft ze zich geen zorgen te maken. Ze kan haar tijd beter gebruiken om haar droomprins te zoeken voor het te laat is. De gelegenheid komt op een vernissage, waar ze de weliswaar veel jongere, maar niet onaantrekkelijke Japanner Gen Okagami (Wanner) ontmoet, die zich gemakkelijk door haar laat inpalmen. Dolgelukkig met haar verovering realiseert de tamelijk na[KA3]ieve Rike zich niet dat Gen homo is en alleen maar op haar avances ingaat om in Duitsland te kunnen blijven bij zijn vriend Thomas (Teerporten). Als Rike zijn seksuele voorkeur ontdekt, wil zij om gezichtsverlies te voorkomen evenwel met Gen trouwen. Zowel Richard als Rike willen hun huwelijk in het schitterend opgeschilderde oude Praag vieren. Zelfs de ouders (Kang en Yabara) van Gen komen over, maar in Praag nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Driemaal raden - waarschijnlijk is eenmaal genoeg. Alweer een tamelijk kromme poging om Nemec een beetje af te helpen van zijn imago als de populaire TATORT-Kommissar uit München. Het scenario van Akiko Hitomi, dat doet denken aan een Amerikaanse-Taiwanese film had wel iets origineler mogen zijn. Bovendien was het allang al mogelijk in Duitsland om een homohuwelijk af te sluiten en ingezegend te krijgen in het jaar dat de film uitkwam. Waarom dan al die heisa? Tussen de Japanse, Chinese en Vietnamese rolverdeling ziet de westerse kijker onderling weinig verschil en kunnen ze allemaal doorgaan voor Japanners, maar ze doen aardig hun best in deze onbenullige film. Het camerawerk is van Martin Farkas.

Tatort: Schöner Sterben

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Didi Danquart. Met o.a. Gisela Trowe, Andreas Hoppe en Ulrike Folkerts.

Lena Odenthal onderzoekt de dood van de bejaarde Marina Corteses die in het bejaardentehuis van de trap is geduwd. Lena's tante, met wie ze geen contact meer had, woont ook in het tehuis en heeft het slachtoffer gevonden

Liebe ist die halbe Miete

2002 | Romantiek

Duitsland 2002. Romantiek van Gabi Kubach. Met o.a. Thekla Carola Wied, Götz George, Marco Girnth, Stephanie Stumph en Dagmar Manzel.

Psychologe Franziska Naumann (Wied) en Dr. Gottfried Naumann (George) die pas benoemd zijn bij een groot ziekenhuis in Leipzig komen elkaar ook buiten het werk tegen als ze allebei tegelijk in hetzelfde luxueuze penthouse willen trekken. Omdat zij dezelfde achternamen hebben, had de makelaar het aan allebei tegelijk verhuurd. Ze zijn beiden zeer koppig en willen niet voor elkaar wijken. Dus gaan ze er allebei wonen. Wat dan gebeurt, laat zich gemakkelijk raden. Het ongecompliceerde scenario van Axel Plogstedt moet het vooral hebben van de dialogen en de film wordt gedragen door zwaargewichten George en Wied.

Die Braut meines Freundes

2001 | Romantiek, Drama

Duitsland 2001. Romantiek van Gabi Kubach. Met o.a. Michael von Au, Katharina Böhm, Florian Fitz, Gisela Trowe en Wolfgang Winkler.

Succesvolle chirurg Michael Mangold (Von Au) uit Leipzig neemt de dorpspraktijk van zijn vriend dokter J[KA3]org Klein (Fitz) waar, omdat Klein naar een congres in Stockholm moet. Michael wordt verliefd op J[KA3]orgs aanstaande Lena Stern (Böhm). Aanvankelijk wijst Lena hem af, maar dan komt de dorpsroddel op gang en als het tweetal aan hun gevoelens wil toegeven, komt Jörg eerder terug dan verwacht! Aan de aantrekkelijke rolverdeling ligt het niet, maar het scenario van deze heimatachtige klucht van Christiane Sadlo is vederlicht. Het camerawerk is van Michael Faust.

Schutzengel gesucht

2000 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2000. Drama van Miguel Alexandre. Met o.a. Bettina Kupfer, Armin Rohde, Bernadette Heerwagen, Gisela Trowe en Woody Mues.

Eenzame Anna (Kupfer) wil op de avond voor kerst zelfmoord plegen. Voordat ze het tijdige met het eeuwige verwisselt, wil ze een blauw gekleurde cocktail drinken, een bioscoopje pikken en naar de opera gaan. Als zij op de avond voor de kerst voor de bioscoop staat, zijn de deuren gesloten. Ze is niet de enige die vergeefs is gekomen. Ook Eddie (Rohde) staat voor een dichte deur. Ze raken in gesprek, gaan samen wat eten en als Eddie ontdekt hoe somber Anna is, weerhoudt hij haar van haar voornemens. Anna ziet het nu weer zitten. Wat ze niet weet, is dat Eddie helemaal geen buschauffeur is zoals hij gezegd had, maar werkloos, gescheiden en een dochter heeft, die hij niet zien mag. Als Eddie de rijvaardigheidsproef moet afleggen om zijn busrijbewijs te halen - het is zijn laatste kans op werk -raakt hij in paniek. Hij wil van de aardbodem verdwijnen, waardoor Anna in de steek gelaten zal worden. Nu is het de beurt aan Anna, die inmiddels verliefd is, om Eddie te redden. Het scenario van Ben Taylor is een slap en zielig verhaaltje met een gelukkige en tamelijk onwaarachtige afloop, maar Rohde is geknipt voor zijn rol en Kupfer is uitstekend. Zij verheffen dit niemendalletje boven de middelmaat. Het camerawerk is van Jörg Widmer.

Scharf aufs Leben

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Christine Kabisch. Met o.a. Senta Berger, Ralph Herforth, Ulrich Pleitgen, Joachim Dietmar Mues en Manon Straché.

Magnus Nadolony (Herforth), directeur van een reclamebureau en zijn vaste modefotograaf Michael, voor vrienden in het vak Mike, Bergengruen (Pleitgen) zoeken een vrouw van een zekere leeftijd met klasse voor een Italiaanse opdrachtgever nadat deze jonge modellen had afgekeurd. Ze zijn behoorlijk radeloos, maar als ze in een bistro gaan eten worden ze bediend door Solveigh Kronbergh (Berger), de gescheiden moeder van een groot pianotalent! Het scenario van regisseuse Kabisch en Neithardt Riedel is weer eens helemaal toegeschreven op, laten we het toegeven, de nog steeds zeer charmante Berger, maar het is altijd hetzelfde en dat begint toch behoorlijk te vervelen, ondanks Berger die eigenlijk niet stuk kan! Dik een uur te lang - zonde van de tijd en zelfs de fotosessies, de verkleedpartijen en het romantische gedoe met een jonge aanbidder op blote voeten en de uiteindelijke oudere minnaar (de fotograaf met zijn Landrover!) gaan tegenstaan. Het camerawerk is van Jürgen Hermann is niet slecht en de film is mooi aangekleed.

Kalt ist der Abendhauch

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Rainer Kaufmann. Met o.a. Gisela Trowe, August Diehl en Fritzi Haberlandt.

Magnus Nadolony (Herforth), directeur van een reclamebureau en zijn vaste modefotograaf Michael, voor vrienden in het vak Mike, Bergengruen (Pleitgen) zoeken een vrouw van een zekere leeftijd met klasse voor een Italiaanse opdrachtgever nadat deze jonge modellen had afgekeurd. Ze zijn behoorlijk radeloos, maar als ze in een bistro gaan eten worden ze bediend door Solveigh Kronbergh (Berger), de gescheiden moeder van een groot pianotalent! Het scenario van regisseuse Kabisch en Neithardt Riedel is weer eens helemaal toegeschreven op, laten we het toegeven, de nog steeds zeer charmante Berger, maar het is altijd hetzelfde en dat begint toch behoorlijk te vervelen, ondanks Berger die eigenlijk niet stuk kan! Dik een uur te lang - zonde van de tijd en zelfs de fotosessies, de verkleedpartijen en het romantische gedoe met een jonge aanbidder op blote voeten en de uiteindelijke oudere minnaar (de fotograaf met zijn Landrover!) gaan tegenstaan. Het camerawerk is van Jürgen Hermann is niet slecht en de film is mooi aangekleed.

Klinik unter Palmen - Karibik: 3. Die Nächte der Kreolin

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Otto Retzer. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Harald Juhnke, Dennenesch Zoudé, Michael Lesch en Charles M. Huber.

Dr. Hofmann (Wussow) en Dr. Sander (Lesch) moeten in de laatste episode van deze driedelige mini een steenrijke vrouw behandelen die aan geheugenverlies lijdt. Ze hebben er geen flauw vermoeden van dat zij ternauwernood een moordaanslag heeft overleefd door haar man. Het onwaarschijnlijke van deze serie bereikt een hoogtepunt wanneer Dr. Hofmann erin toestemt een voodoo-priesteres te raadplegen om het leven van een baby te redden. Er is ook weer plaats voor romantiek onder de palmbomen. Na zijn echtscheidingsverdriet vindt Dr. Sander troost bij verpleegster Anja (Lanz). Het scenario is van Rolf-René Schneider. Het camerawerk is van Fabian Eder.

Frau zu sein bedarf es wenig

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sigi Rothemund. Met o.a. Anica Dobra, Jophi Ries, Dieter Landuris, Bettina Engelhardt en Gustav-Peter Wöhler.

Pauline Frohmut (Dobra) is een ambitieuze zangeres. Ze krijgt een kind van Klaus Klett (Ries), een niet onbemiddelde chefarts, maar ze wil niet met hem trouwen. Ze wil carri[KA2]ere maken en Klaus was volgens haar maar een vluchtige geneugte. Pauline denkt alles alleen aan te kunnen; met het kleintje deelt ze een woning met vrienden, maar dat loopt spaak. Ze maakt een verovering, zanger Simon Reich (Landuris), waardoor Klaus op de baby moet passen. Klaus krijgt hierdoor mot met zijn huishoudster en vindt dat het de hoogste tijd is om orde op zaken te stellen en zijn stem te laten gelden. Pauline begint te beseffen dat je niet van drie walletjes tegelijk kunt eten. Vrolijke, onbeduidende film naar de gelijknamige bestseller (in Duitsland althans) van tv- personality Hera Lind met autobiografische elementjes. Alles is netjes gedaan, maar niet verschrikkelijk opwindend. Het scenario is van Evelyn Holst en Marianne Kohls-Böse, die het allemaal verschrikkelijk goed wisten; origineel is echter anders. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz is pure routine.

Die drei Mädels von der Tankstelle

1997 | Komedie, Musical

Duitsland 1997. Komedie van Peter F. Bringmann. Met o.a. Wigald Boning, Axel Milberg, Franka Potente, Carol Campbell en Anya Hoffmann.

Let op: deze film is geen remake van DIE DREI VON DER TANKSTELLE uit 1930 van Wilhelm Thiele met Heinz R[KA3]uhmann, Lilian Harvey en Willy Fritsch of de versie van Hans Wolf uit 1955 met Adrian Hoven, Hans Moser en Germaine Damar, al zijn de liedjes zoals `Ein Freund, ein guter Freund` dezelfden. Ernst Kahl schreef een eigentijdse klucht, die in grote trekken overeenkomt met de UFA-klassieker uit 1930, maar in de details toch net even anders is. Wigald (Boning, bekend uit het tv- programma [KL]RTL Samstag Nacht[KLE] en het Musik-Bl[KA3]odelduo [KL]Die Doofen[KLE]) is de jonge erfgenaam van een gigantisch vermogen. Door gebrek aan moederliefde heeft hij een hekel aan vrouwen gekregen en is hij net zo verknipt als zijn witte poedel Schopenhauer (of is het andersom?). Zijn enige vriend, toeverlaat en steun (na zijn hond, dus) is Volker (Milberg), zijn zieleknijper; Volker is in tegenstelling tot Wigald een rokkenjager. Wigald erft onder de voorwaarde dat hij het vervallen benzinestation, waar wijlen zijn vader ooit begon met het aanleggen van de miljoenen, binnen vier weken rendabel moet maken. Laat Wigald het nu hebben verpacht aan drie leuke meiden: Lena (Potente), Susi (Campbell) en Nick (Hoffmann) als een soort duivelse wraakneming op alles wat een rok draagt onder het motto dat ze er nooit een cent zullen verdienen. Over het algemeen wordt deze film als een mislukking beschouwd en als schadelijk voor de carri[KA2]ere gezien: Boning is goed met zijn komische act op de tv en kan aardig zingen, maar is ongeschikt (en mislukt) als filmacteur. Potente, die heel wat potentieel heeft, berokkent met deze klucht waarschijnlijk schade aan haar veelbelovende vooruitzichten op het witte doek en regisseur Bringmann heeft beter werk verricht zoals THEO GEGEN DEN REST DER WELT. Voor de liedjes, de aankleding en het camerawerk toch nog enige waardering, die in het land van oorsprong wel schandelijk hoog gevonden zal worden!

Sperling und die verlorenen Steine

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Guido Pieters. Met o.a. Dieter Pfaff, Benno Fürmann, Petra Kleinert, Hans-Joachim Grubel en Florian Schön.

Hauptkommissar Sperling heeft vliegangst. Hij besluit niet naar een zonnige vakantiebestemming te vertrekken en in plaats daarvan wordt hij geconfronteerd met de moord op een oude baas in een kroeg. Hij vindt diamanten in de zoom van de jas van de vermoorde, die wijzen op een slijpmethode die dateert van rond 1940 en dat leidt weer naar gestolen joods bezit uit WO II.

Tatort - Tödliche Freundschaft

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Hermann Zschoche. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Gerd Baltus, Udo Schenk en Gisela Trowe.

Hauptkommissar Paul Stoever (Krug) en zijn collega Peter Brockm[KA3]oller (Brauer) zoeken naar de moordenaar van de bioloog Joachim Kronberg (Naumann). Joachim onderhield een intieme relatie met verpleegster Ingrid (Wendel) die een kind van hem verwachtte. Ingrid komt bij een verkeersongeval om het leven. Een en ander heeft te maken met het rusthuis waar de steenrijke moeder (Trowe) van Joachim verbijft. Haar geld schijnt in een twijfelachtige firma geïnvesteerd te zijn. Krug, een dagje ouder, nog kaler dan voorheen, voelt zich zeer in zijn sas als Hauptkommissar Stoever, een personage dat hij al sinds 1984 vertolkt. Het is zijn 24ste zaak. Het scenario is van Raimund Weber. Aflevering 310.

Baby Monitor

1994 | Thriller

Frankrijk/Duitsland 1994. Thriller van Bruno Gentillon. Met o.a. Charlotte Valandrey, Suzanne von Borsody, Hans Schenker, Axel Moine en Vincent Grass.

De bekende juwelierster von Borsody ontdekt dat haar man haar bedriegt met hun kinderoppas Valandrey en dat deze laatste van hem in verwachting is. Ze roept de hulp in van huurmoordenaars om het meisje te liquideren. Deze vergissen zich echter van verdieping en vermoorden de verkeerde baby-sit. Dan gijzelen ze het kind en eisen een valies vol juwelen in ruil. Von Borsody heeft alles gevolgd via de babyfoon, maar kan niet helpen daar de telefoon afgesloten is. Een thriller zoals er in Amerika al vele tientallen gemaakt werden. Alles wat je verwacht gebeurt, dus veel spanning hoef je niet te verwachten. Het conventionele scenario is van Edgar von Cossart en Fabrice Ziolowski. Aan de camera stond Houchang Baharlou. Formaat 16/9.

Klefisch - Ein unbekannter Zeuge

1992 | Misdaad

Duitsland 1992. Misdaad van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Willy Millowitsch, Gisela Trowe, Brigitte Grothum, Wolfgang Wahl en Dietmar Bär.

Hagen Borchert (Wahl) heeft zijn onderneming in de jaren 1950 opgericht en tot grote bloei gebracht. Iemand schijnt te weten dat het beginkapitaal niet helemaal legaal verkregen werd door de opbrengst van een kostbare verzameling munten, die ooit het eigendom was van Edith Coremans (Trowe) en Albert Flock. De onbekende probeert Hagen te dwingen zijn zaak te koop aan te bieden. Zijn vrouw Maria kent gepensionneerde politieman Klefisch (Millowitsch) en vraagt hem om hulp. Klefisch laat zich verleiden, speurt Edith op, er gebeurt een moord, maar lost het geval tussen Keulen en Aken op. Grappig om de populaire Keulenaar, die het jaar 2000 net niet haalde (hij werd dik in de negentig) op zo`n hoge leeftijd (in de tachtig) aan het werk te zien in een misdaadfilm, maar verder is het de bekende kost, die men kan genieten als een lange aflevering van Der Alte of talloze andere krimi's.

Reiche Kunden killt man nicht

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Frank Guthke. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Friedrich von Thun, Peter Striebeck en Rüdiger Vogler.

Professor Albert Reissler (Weiser) komt van Montevideo terug naar Duitsland om een oude erfeniskwestie te regelen. Vijftien jaar geleden kreeg hij namelijk honderdduizend mark voor het familiebedrijfje van zijn oma dat zogenaamd bankroet was. De onderneming blijkt echter nog springlevend en miljoenen waard te zijn. Professor Reissler schakelt advocaat Jean Abel (Halmer) in om de zaak te onderzoeken. Wat later sterft de professor echter onder mysterieuze omstandigheden. Misdaadfilm uit de reeks Ein Fall für Jean Abel met veel verwikkelingen en weinig spanning. Fred Breinersdorfer bewerkte zijn eigen roman en bracht heel wat knipoogjes in de dialogen. Uitsluitend voor de liefhebbers. Fotografie van Rolf Paulerberg.

Anwalt Abel - Reiche Kunden killt man nicht

1991 | Misdaad, Drama

Duitsland 1991. Misdaad van Frank Guthke. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Friedrich von Thun, Peter Striebeck en Rüdiger Vogel.

Professor Albert Reissler (Weiser) uit Montevideo in Uruguay erfde in 1979 eenderde van een onderneming. Hem werd verteld dat het bedrijf zeer slecht liep en hij kreeg honderdduizend mark aangeboden voor het zo goed als waardeloze aandelenpakket. Hij accepteerde het bod in goed vertrouwen. Twintig jaar later komt Reissler naar Duitsland en ontdekt dat zijn aandelen van toen vele miljoenen waard zijn. Hij heeft het gevoel zwaar opgelicht te zijn. Reissler wendt zich via Paloff (Vogler) tot Abel (Halmer), die er snel achterkomt dat Reisslers neef Haussmann (Striebeck) en zijn nicht Ina Nasch-Haussmann (Rath) achter de zwendel zaten. Hun advocaat Dr. Wolff (Von Thun), een charmante, maar arrogante vent, wijst alle aanspraken van de hand. Als Reissler onder de trein komt, houdt smeris Holz (Zeplichal) het op een zelfmoord. Abel die nog een appeltje met Holz te schillen heeft, bijt zich vast in de zaak en klaagt aan als civiele partij (een bekende manoeuvre in het scenario van Fred Breinersdorfer). Hij daagt Haussmann en Ina voor de rechter en troeft de arrogante advocaat Wolff af. Een uitstekende aflevering, waarin Abel zich revancheert op de hermandad en laat zien dat hij de belangen van zijn cliënt behartigt, ook als die er niet meer is. Het camerawerk is van Rolf Paulerberg.

Die Bertinis

1988 | Drama, Horror, Historische film

Duitsland 1988. Drama van Egon Monk. Met o.a. Peter Fritz, Hannelore Hoger, Elfriede Kuzmany, Gisela Trowe en Drafi Deutscher.

Vijfdelige kroniek van een Hamburgse familie naar autobiografische roman van Ralph Giordano. De uit Sicilië afkomstige Bertinis hebben zich rond 1890 in Hamburg gevestigd en zijn er gebleven. Tijdens WO I trouwt student in de muziek Alf Bertini met beginnende joodse pianiste Lea. Veertien jaar later en drie zonen rijker zijn Lea's dromen verpulverd en is Alf werkloos. Komt daar nog het begin van de jodenvervolging door de nazi's bij... Eerste deel omvat periode 1882-1918, tweede deel 1935-1940, derde deel 1941-1943, vierde deel 1943-1944 en vijfde deel 1944-1945. Allemaal kommer en kwel, Lea belandt zelfs in concentratiekamp, 'de' televisie-gebeurtenis van het jaar 1988 in Duitsland. Regisseur Monk schreef zelf het draaiboek.

Was zu beweisen war

1986 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1986. Misdaad van Peter Weck. Met o.a. Martin Held, Brigitte Mira, Gisela Trowe, Hans-Jürgen Schatz en Peter Fricke.

De 78-jarige Held speelt de voormalige, gewiekste brandkastenkraker Wilhelm Kaiser, die in het milieu bekend staat als Kaiser Wilhelm. Een filmproductiemaatschappij heeft hem in de arm genomen als adviseur bij een film die over het kraken van een grote kluis bij een bank gaat. Daartoe zullen de scènes gedraaid worden in een echte bank. Bij de voorbesprekingen krijgt hij inzicht in de beveiliging van de kluis en als het geld voor de levensreddende operatie van een ziek meisje ontbreekt, heeft der Kaiser wel een ideetje. Goedgemutste, voorspelbare, zij het supersentimentele Gauner-komödie. Het scenario voor deze ouderwetse film is van Felix Huby en Marcus Conradt. Het camerawerk voor dit brave familevermaak is van Igor Luther.

Das Beil von Wandsbek

1982 | Documentaire, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Documentaire van Horst Königstein en Heinrich Breloer. Met o.a. Roland Schäfer, Angelika Thomas, Vera Tchekowa, Gisela Trowe en Hildegard Schmahl.

Met de roman van Arnold Zweig in de hand verkennen de makers van deze film de wijk Altona in Hamburg, waar op 31 juli 1932 een ware veldslag plaatsvond tussen nazi`s en communisten. De dag werd bekend als de `bloedige zondag van Altona`. Centraal staat het personage van Bruno Tasch, een van de vier terechtgestelde communisten. Parallel hiermee loopt het fictieve verhaal van Zweig over een kleine middenstander, de slager Teetjen (Schäfer), die gecharmeerd door het gedachtengoed van het nationaal-socialisme de idealen van Hitler aanhangt. Wanneer hij zijn fout inziet, is het reeds te laat. Zijn klanten blijven weg en hij raakt geruïneerd. Zweig, zelf joods, haalde zijn inspiratie uit een waargebeurd feit en improviseerde hierop. Zijn slager is niet de stereotiepe sadistische SS-er, maar een meelopende idealist en het was uit dit slag mensen dat Hitler zijn macht puurde. Het geheel wordt regelmatig geïllustreerd met archiefbeelden en interviews. De regisseurs zijn tevens verantwoordelijk voor het scenario, dat door Klaus Brix indrukwekkend in beeld werd gebracht.

Didi - Alles im Eimer

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Ralf Gregan. Met o.a. Dieter Hallervorden, Rainer Brandt, Dirk Dautzenberg, Lisa Hellwig en Rotraut Schindler.

Remake van Robert Siodmaks film DER MANN, DER SEINEN M[KA3]ORDER SUCHT (1931), over een uitvinder, die na een bankroet alleen nog maar zelfmoord als uitweg ziet. Deze mislukt en hij huurt een moordenaar. De tv-komiek Hallervorden speelt na het succes van ACH DU LIEBER HARRY weer de hoofdrol in deze mislukte komedie. De vergelijking met de oude film is dodelijk. Ook bekend als ALLES IM EIMER.

Entziehung

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Ludwig Cremer. Met o.a. Gabriele Wohmann, Heinz Bennent, Herbert Fleischmann, Maria Guttenbrunner en Blandine Ebinger.

De grote plaag uit de jaren 1960, begin 1970: afhankelijkheid van kalmerings- en slaapmiddelen die doktoren op grote schaal voorschreven om van het gezeur van hun pati[KA3]enten af te zijn, in de dikwijls veel te grote praktijken. Laura (Wohmann) gaat vrijwillig naar een sanatorium (afkickcentra waren toen nog niet wijd en zijd verbreid) om van haar verslavende gewoonte af te komen. Daarbij bespiegelt ze hoe het zover kwam met haar; de oorzaken liggen als `gebruikelijk` in een (meestal) ongelukkige jeugd, weinig begripvolle ouders, een huwelijk dat fout liep en mislukte relaties; kortom een typisch welvaartsverschijnsel, dat volgde op de opbouwperiode na de puinhopen van WO II (1939-45) en het Wirtschaftswunder (dat op zijn beurt na de Duitse eenwording in de jaren 1990 de grond in liep). Een behoorlijk gespeeld tijdsdocument en voer voor psychologen en periode-sociologen. Het praterige, autobiografische scenario is van hoofdrol Wohmann. Het camerawerk is van Jost Vacano.

...Aber Jonny!

1973 | Komedie, Erotiek

Duitsland 1973. Komedie van Alfred Weidemann. Met o.a. Horst Buchholz, Hannelore Elsner, Herbert Fleischmann, Monika Lundi en Gisela Trowe.

De titelfiguur (Buchholz) komt op het idee zich als prostituée in een plaatselijk dagblad aan te prijzen en heeft weldra een goedlopende business. Deze als komisch te interpreteren pikanterie profiteert van goed acteerwerk, en weet soms een glimlach los te weken. Méér verlangen van een Duitse sekskomedie is hoogst onverstandig.

Das Freudenhaus

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Karin Jacobsen, Herbert Fleischmann, Gisela Trowe, Paul Edwin Roth en Gisela Peltzer.

De eigenaresse van een slechtlopende taveerne trouwt met een uitgerangeerde circusartiest, maar hun huwelijk vergroot slechts beider zorgen en de relatie verzandt in leugens, uitvluchten, hebzucht en vulgariteit. Dit sombere, melancholieke gootsteendrama boeit door de sterke portretten van Jacobsen en Fleischmann; sfeervol camerawerk van Ernst W. Kalinke.

Eika Katappa

1969 | Muziek, Komedie

Duitsland 1969. Muziek van Werner Schroeter. Met o.a. Gisela Trowe, Magdalena Montezuma, William Campbell en Alix von Buchen.

De titel betekent 'verstrooide beelden' en de film is een collage uit mythologie, opera, muziektheater en variététheater, behandeld op de welbekende Schroeter-manier: pathos en romantiek omlijst door Verdi-muziek en schlagers. De film is gedeeltelijk in zwart/wit.

Auf Wiedersehen, Franziska!

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Carlos Thompson, Friedrich Domin, Josef Meinrad en Jochen Brockmann.

De weinig opwindende herverfilming over de snelle, bijna altijd uithuizige verslaggever, die geen oog voor zijn vrouw en kinderen heeft. Als zijn vrouw zich wil laten scheiden, en zijn beste kameraad omgekomen is, gaan zijn ogen open. Het origineel uit 1941 was (ondanks de misleidende oorlogspropaganda) eigenlijk beter.

Keine Angst vor grossen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Ingeborg Körner, Gisela Trowe en Werner Fuetterer.

Een aardige komedie, waarin R[KA3]uhmann een schuchter burgermannetje speelt, Emil Keller (met een dito verloofde), die drie leeuwen erft van een oom die tot zijn dood dompteur in een circus was. Goed spel en vermakelijk. Het scenario is van Louis Agotay, Just Scheu en Ernst Nebhut. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Unter den tausend Laternen

1952 | Misdaad

Duitsland 1952. Misdaad van Erich Engel. Met o.a. Hanna Rucker, Michel Auclair, Gisela Trowe, René Deltgen en Inge Meysel.

Een aardige, vakkundige politiefilm over de moord op een componist wiens muziek in feite door een ander werd geschreven. Ook bekend als DIE STIMME DES ANDEREN.

Der Verlorene

1951 | Drama, Thriller

Duitsland 1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Karl John, Renate Mannhardt, Gisela Trowe en Helmut Rudolph.

Een ongebruikelijke, maar verwarrende bespiegeling van Lorre op de rollen in zijn loopbaan, die gezien zijn veelzijdige talent toch wel beperkt waren. Een geleerde (Lorre) ontmoet na WO II in een DP-kamp zijn voormalige medewerker John en verwijt hem aangezet te hebben tot moord op zijn verloofde, die hem met John (die op zijn beurt voor de Gestapo werkte) bedroog, omdat zij de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek, dat voor de oorlogsinspanning zo belangrijk was, had verraden aan de geallieerden. Vanwege Lorre's importantie werd hij nooit berecht en de moord als zelfmoord beschouwd. De gekwelde Lorre wordt innerlijk gedwongen nog een moord te begaan: hij doodt een onbekende vrouw en wist alle sporen, maar hij komt niet tot rust totdat hij in het DP-kamp John weer ontmoet en hij doelbewust een derde moord begaat. De enige film die Lorre ooit regisseerde naar een zelfgeschreven scenario. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Straßenbekanntschaft

1948 | Drama

Duitsland 1948. Drama van Peter Pewas. Met o.a. Gisela Trowe, Alice Treff, Ursula Voß, Siegmar Schneider en Harry Hindemith.

Het verhaal van een jong meisje, dat bezwijkt voor de seksuele verlokkingen van de grote stad. Het speelt zich vlak na de oorlog af. De DEFA-film, die informatie wil verspreiden over de gevaren van geslachtsziekten, is betrekkelijk serieus, ook al is hij artistiek pretentieloos in scène gezet.

Affäre Blum

1948 |

DDDE/Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gisela Trowe op televisie komt.

Reageer