Akira Emoto (1948): cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Hard Days

2023 | Drama

Japan 2023. Drama van Michihito Fujii. Met o.a. Gô Ayano, Akira Emoto, Ryôko Hirosue, Hayato Isomura en Junichi Okada.

Als een wanhopige agent wegvlucht voor een hoop problemen, veroorzaakt hij een ongeluk en rijdt door. Hij denkt ermee weg te komen, maar een getuige heeft zijn nummer.

Hard Days

2023 | Misdaad

Japan 2023. Misdaad van Michihito Fujii. Met o.a. Jun'ichi Okada, Gô Ayano, Ryôko Hirosue en Akira Emoto.

Eind december heeft rechercheur Yuji Kudo (Okada) een slechte avond. Het regent pijpenstelen, zijn moeder ligt op sterven, zijn vrouw (Hirosue) wil van hem scheiden én er duikt plots een man voor zijn auto op, die hij niet meer kan ontwijken. Ten slotte begint een grimmige andere rechercheur (Ayano) ook nog een onderzoek tegen hem. Zo begint een misdaadfilm waarin spanning wordt afgewisseld met zwarte humor. Dat het spel niet altijd overtuigt wordt gecompenseerd door het bij vlagen zeer hoge tempo. Remake van de Zuid-Koreaanse thriller A Hard Day (2014) van Kim Seong-hun.

Zebraman

2004 | Komedie

Japan 2004. Komedie van Takashi Miike. Met o.a. Sho Aikawa, Kumiko Aso, Akira Emoto, Arata Furuta en Kyoka Suzuki.

De Japanse veelfilmer Takashi Miike zoekt keer op keer taboes rond geweld en seks op. Films als Audition, Ichi the Killer en de trilogie Dead or Alive worden ook in het Westen gewaardeerd. Zebraman is een curieuze komedie over Shinichi, een niet al te beste leraar wiens privéleven er ook al niet florissant bij staat. Hij leeft zich uit in zijn passie voor Zebraman, een superheld van televisie. Voor zichzelf maakt hij een Zebraman-kostuum en trekt er 's nachts op uit om het kwaad te bestrijden. Hij stuit op buitenaardse wezens. Behoorlijk maf allemaal.

KT

2002 | Thriller

Japan​/​​Zuid-Korea 2002. Thriller van Junji Sakamoto. Met o.a. Choi Il-hwa, Akira Emoto, Kyoko Enami, Go Riju en Koichi Sato.

De latere Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung voerde in 1973 vanuit Tokio oppositie tegen het regime, toen hij plotseling ontvoerd werd. 25 dagen later werd hij beduusd doch redelijk fit teruggevonden. En pas 25 jaar later is pas ongeveer ontrafeld hoe de vork van deze ontvoering in de politieke steel zat. KT, dat zou staan voor 'Killing the Target' of voor 'Kim Dae-jung's Terror' (met wellicht een elleboog richting JFK), beeldt de intrige waarheidsgetrouw uit, hoewel allerlei details van de geschiedenis aan controverse onderhevig blijven. 'Pogen licht te werpen over deze kwestie is waar het om gaat in deze film,' liet de regisseur weten in interviews.

11'09''01 - September 11

2002 | Drama, Documentaire

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Israël​/​​Japan​/​​Verenigde Staten​/​​Ethiopië​/​​Mexico​/​​Iran 2002. Drama van Youssef Chahine, Alejandro G. Iñárritu, Shohei Imamura, Claude Lelouch en Ken Loach. Met o.a. Maryam Karimi, Emmanuelle Laborit, Jérôme Horry, Nour El-Sherif en Ahmed Seif Eldine.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Kanzô sensei

1998 | Drama, Oorlogsfilm

Japan​/​​Frankrijk 1998. Drama van Shohei Imamura. Met o.a. Akira Emoto, Kumiko Aso, Jacques Gamblin, Masanori Sera en Keiko Matzuzaka.

Dr. Akagi (Emoto) is de dorpsarts van Hibi, een klein Japans dorpje in de marge van het oorlogsgeweld van WO II. Hij hoedt over een wonderlijk ensemble van bonte personages, onder wie een dronken priester, een drugsverslaafde, een Nederlandse krijgsgevangene en een prostituee/doktersassistente (Aso). Akagi is een toegewijd medicus. Gekleed in een smetteloos wit pak rent hij van de ene naar de andere patiënt en zijn diagnose is steevast geelzucht (behalve bij de Nederlander!), een aandoening die in de film de verziekte Japanse oorlogsmaatschappij symboliseert. Het is de vermeende zwanenzang van veteraan Imamura (1926), een indrukwekkend en gelaagd werk waarin vitaliteit en apathie vechten om voorrang. De vele personages, plotwisselingen en genreoverschrijdingen (van oorlog tot horror) maken het niet makkelijk voor de eurocentrische toeschouwer maar zelfs zonder begrip van de Oosterse subtiliteiten wordt de visie van nestor Imamura glashelder in de laatste scène. Zelfs de ultieme terreur (De Bom) kan de mens niet losweken uit zijn zorgvuldig gecreëerde innerlijke wereld.

Unagi

1997 | Drama, Komedie

Japan 1997. Drama van Shohei Imamura. Met o.a. Kôji Yakusho, Misa Shimizu, Fujio Tsuneta, Mitsuko Baisho en Makoto Sato.

Takuro Yamashita (Yakusho) heeft enkele jaren achter de tralies doorgebracht voor een vergrijp dat zijn vrouw gepleegd had. Nu wil hij zijn oude vak van kapper weer oppakken. Hij strijkt neer in een stadje met een levende aal die hij in de gevangenis al hield en daar heeft opgefokt. Hij weerhoudt Keiko (Shimizu), een jonge vrouw die hij niet kent, van zelfmoord en laat haar bij hem in de kapsalon werken. Het verleden haalt hen echter in. Een zeer geslaagde vertelling met prachtige beelden van Shigeru. Bekroond met de Gouden Palm op het festival van Cannes.

Shall We Dansu?

1996 | Komedie

Japan 1996. Komedie van Masayuki Suo. Met o.a. Koji Yakusyo, Tamiyo Kusakari, Eriko Watanabe, Yu Tokui en Hiromasa Taguchi.

Shall We Dance?' is een bekend Broadway-liedje van de musical The King and I, waarin de botsende westerse en oosterse cultuur elkaar vinden in Dans. In Suo's film wordt de Japanner Shohei, een doorsnee loonslaaf, (Koji Yakusho) geprikkeld door de westerse dans. En door de statige lerares (Tamiyo Kusakari, een echte ballerina). Maar dansen wordt algemeen beschouwd als onfrisse frivoliteit, en wat zal Shohei's echtgenote denken? Shall We Dance? is een oproep aan Japanners en alle andere mensen, tot levensvreugde en warmte. De boodschap kwam flink aan: de film scoorde internationaal uitstekend en was in eigen land de succesvolste van het jaar.

Maboroshi no hikari

1995 | Drama, Mysterie

Japan 1995. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Tadanobu Asano, Takashi Naitô, Makiko Esumi, Midori Kiuchi en Akira Emoto.

Yumiko (Esumi) is gelukkig getrouwd met Ikuo (Asano). Ze hebben een baby en zijn de dertig gepasseerd. De kijker weet dat Yumiko’s geweten bezwaard is: als kind lette ze niet op haar hoogbejaarde grootmoeder, die verdween en nooit meer teruggezien werd. Op een dag krijgt ze bezoek van de politie die haar vertelt dat Ikuo overreden is door een trein toen hij op de spoorrails liep. Dit indrukwekkend debuut van Kore-eda (Nobody Knows, Shoplifters) is duidelijk beïnvloed door meesters als Michelangelo Antonioni en Theo Angelopoulos. Het camerawerk van Masa Nakabori is oogverblindend. Bekroond op het filmfestival van Vancouver met de regieprijs.

Uchu No Hosoku

1989 | Drama

Japan 1989. Drama van Kazuyuki Izutsu. Met o.a. Masato Furuoya, Kyozo Nagatsuka, Megumi Yokoyama, Yoshimi Ashikawa en Akira Emoto.

Succesvolle modetekenaar Furuoya wil na de dood van zijn vader het familiebedrijf, een textielweverij, gaan leiden. Hij moet daarvoor van Tokio naar de provincie verhuizen. Noch zijn vriendin Torigoe, noch zijn moeder Mabuchi kunnen hem van zijn voornemen afhouden. Eenmaal aangekomen wordt hij geconfronteerd met een onaangename verrassing: de textielmachines zijn aan een concurrent verkocht en zijn zuster verwijt hem dat hij zich nooit voor de onderneming interesseerde. Furuoya laat zich niet ontmoedigen en gaat door om het bedrijf overeind te houden. De wat naïeve jongeman belandt in een wereld van intrige en verraad, waaraan hij tenslotte ten onder gaat. Sobere film van een Japanse onafhankelijke, getalenteerde regisseur, die werkt in de traditie van de grote Japanse Meesters.

Pekin Teki Suikaz

1989 | Komedie

Japan 1989. Komedie van Nobuhiko Obayashi. Met o.a. Masako Motai, Bengal, Toru Minegishi en Akira Emoto.

Een Japanse zakenman komt in contact met een groep Chinese studenten. Curieuze film die de relaties tussen China en Japan bespot. Het is geen slechte film, maar hij werkt niets uit en vervalt in herhalingen.