Peter Kern (1949-2015): regie en cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Despair

1978 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler en Bernhard Wicki.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Rue Verte

1994 |

1994. Dorothée Van Den Berghe. Met o.a. Peter Kern, Guy Dermul, Zeliha Kahya, Jacqueline Blom en Kadèr Gürbuz.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Erotique

1994 | Komedie, Romantiek

Duitsland​/​​Brazilië​/​​Hongkong SAR van China​/​​Verenigde Staten 1994. Komedie van Lizzie Borden, Clara Law, Monika Treut en Ana Maria Magalhães. Met o.a. Kamala Lopez-Dawson, Bryan Cranston, Liane Curtis, Kayla Allen en Sunshine Bainbridge.

Vier regisseuses vertellen elk een `sexy` verhaal. In LET`S TALK ABOUT LOVE van de Amerikaanse Borden verdient Rosie (Lopez- Dawson) de kost bij een sekslijn. Ze ontmoet tenslotte een klant (Cranston) die haar opgeilt en ontdekt dat hij een sekstherapeut is. In TABOO PARLOR van de Duitse Treut wordt het zwoele verhaal verteld van een lesbisch stelletje, Claire (Barnes) en Jukia (S[KL23]eberg), die macho Franz (Kern) te grazen nemen voor een one night stand. Het derde verhaal WONTON SOUP van Law voert ons naar Hong Kong waar de Australische Chinees Adrian (Lounibos) en zijn vriendin Ann (Man) uit Hong Kong mijlen moeten overbruggen om tot elkaar te komen. In het vierde segment FINAL CALL van Magalh[KA6]aes gaat een jonge vrouw (Ohana) per trein van de Braziliaanse provincie naar Rio de Janeiro om er een vliegtuig naar New York te nemen. Onderweg proberen twee mannen haar aan te randen, maar ze wordt gered door een fotograaf met wie ze dan een affaire heeft. Dit laatste schuifje werd niet mee gemonteerd in de officiële op het filmfestival van Cannes gepresenteerde versie. Alleen in Brazilië kwam de film integraal uit. Zoals altijd het geval is met korte films bijeen gebracht in één grote bioscoopfilm, variëert de kwaliteit enorm en vreemd genoeg is het minst erotische deel van Law het aangrijpendst. Voor het overige een mooie maar tamelijk zinloze vingeroefening van het kwartet getalenteerde filmmaaksters. De titel slaat op de club van Franz in de derde episode. Het scenario is van Susie Bright en regisseuse Borden voor LET'S TALK ABOUT LOVE, van regisseuse Treut voor TABOO PARLOR, van Eddie Ling-Ching voor WONTON SOUP en van Eloí Calage en regisseuse Magalhães voor FINAL CALL. Het camerawerk is respectievelijk van Larry Banks, Elfi Mikesch en Arthur Wong. Dolby.

Terror 2000

1992 | Horror, Erotiek

Duitsland 1992. Horror van Christoph Schlingensief. Met o.a. Peter Kern, Alfred Edel, Margit Carstensen, Susanne Bredehöft en Artur Albrecht.

Het laatste deel van de Duitsland-trilogie van riool-filmer Schlingensief. Het gaat weer over de Gladbeck-bende, die intussen is neergestreken in het stadje Rassau. Daar wordt lustig verder gemoord, waarbij ditkeer asielzoekers het slachtoffer zijn. Zoals te verwachten bij Schlingensief vloeit ook hier weer rijkelijk het bloed en veel scènes hebben de grens van pornografie al overschreden. Het werkje wordt uiteenlopend beoordeeld: wat voor de één een ironisch-provocerende afrekening is met de chaos in Duitsland, is voor de ander fascistische smakeloosheid.

Malina

1991 | Drama, Romantiek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1991. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Isabelle Huppert, Mathieu Carrière, Can Togay, Fritz Schediwy en Isolde Barth.

Een vrouw, van wie we de naam niet te weten komen, staat tussen twee mannen: ze leeft samen met de verstandelijke Malina, maar haar hart gaat uit naar de oppervlakkige Ivan. Beide verhoudingen zijn voor haar niet leefbaar en tenslotte gaat zij ten onder aan de discrepantie tussen haar wensdromen en de realiteit. Een moeilijke, maar bezienswaardige film, naar de gelijknamige roman van Ingeborg Bachmann. Het draaiboek werd geschreven door de omstreden Oostenrijkse schrijfster Elfriede Jelinek. Camerawerk van Elfi Mikesch.

Johanna d'Arc of Mongolia

1989 | Avonturenfilm, Drama, Documentaire

Duitsland 1989. Avonturenfilm van Ulrike Ottinger. Met o.a. Delphine Seyrig, Irm Hermann, Gillian Scalici, Inés Sastre en Xu Re Huar.

Een groep vrouwelijke toeristen uit Europa wordt op hun tocht door Mongolië ontvoerd. De vrouwen moeten een tijdlang het leven delen met Mongoolse nomaden. Het thema van de film is de ontmoeting van twee culturen. De eigenzinnige kijk hierop heeft indertijd nogal wat stof doen opwaaien.

Hab ich nur deine Liebe

1989 | Romantiek, Drama

Duitsland 1989. Romantiek van Peter Kern. Met o.a. Christa Berndl, Tilo Prückner, Ankie Beilke-Lau, Marcelo Uriona en Brigitte Janner.

Een geremde computerspecialist ontmoet Grete, die een beetje gek is. Ze kan niet spreken en moet zich met zingen verstaanbaar maken. Tussen de twee buitenbeentjes bloeit de liefde op. De film is eigenlijk een allegorie - soms wat al te melodramatisch - over hoe contactarmoede en ongevoeligheid overwonnen kan worden in onze moderne maatschappij.

Der Wilde Clown

1986 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1986. Komedie van Josef Roedl. Met o.a. Sigi Zimmerschied, Sunnyi Melles, Peter Kern, Ivo Vrzal-Wiegand en Ursula Strätz.

Jack is de chauffeur van een welgestelde aannemer. Deze is gefascineerd door de 'American Way of Life' en wil op een stuk land dat het eigendom is van Jack een pretpark aanleggen. Om dat te bereiken gebruikt hij gewetenloze methoden. Jack slaat op hol en verweert zich op alle mogelijke manieren, maar moet uiteindelijk het hoofd buigen. Hoewel de film knappe, gevoelige elementen bevat, is hij door het willekeurig toepassen van verschillende stijlvormen toch niet overtuigend.

Rambo Zambo

1984 | Komedie

Duitsland 1984. Komedie van Reinhard Donga. Met o.a. Werner Stocker, Horst Kummeth, Bettina Redlich, Maria Singer en Walter Sedlmayr.

Een onderhoudende familiefilm over drie jongelui, Stocker, Kummeth en Redlich, die elkaar regelmatig ontmoeten in de ijssalon, en dromen van veel geld. Als grap en om de chef van de spaarbank te plagen, overvallen zij tijdens carnaval de bank. Maar het geld brengt hun hoofd op hol, en zij gaan naar München om daar feest te vieren, en geld uit te geven. Ze logeren in een viersterren hotel, kopen de mooiste kleren en dineren met sjieke mensen. Dan beseffen ze, dat ze zich behoorlijk in de nesten gewerkt hebben, en met behulp van Redlich redden zij zich uit de situatie.

Die Wilden Fünfziger

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Peter Zadek. Met o.a. Jurai Kukura, Boy Gobert, Christine Kaufmann, Peter Kern en Nora Barner.

Jacob Formann klimt in twintig jaar op van gauwdief tot grootindustrieel, oftewel: het Wirtschaftswunder in beeld gebracht aan de hand van de geschiedenis van één man. Een éénzijdig en chauvinistisch beeld van het Duitsland van de jaren 1950-'60, waarin volgens deze film slechts 'vrouwen, vreten en grote zaken' een rol zouden hebben gespeeld. Scenario van Wolfgang Bornheim. Vrije bewerking naar ideeën van een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Jost Vacano.

Wo bitte geht's zum Film

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Peer Raben. Met o.a. Peter Kern, Kurt Raab, Dolly Dollar, Volker Spengler en Nina Korda.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Our Hitler

1980 |

1980. Hans-Jurgen Syberberg. Met o.a. Rainer Von Artenfels, Peter Kern, Hellmut Lange en Heinz Schubert.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Neues vom Räuber Hotzenplotz

1979 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1979. Familiefilm van Gustav Ehmck. Met o.a. Peter Kern, Peter Traxler, Barbara Valentin, Wolfgang Katzer en Carsta Löck.

Hotzenplotz is uit de gevangenis ontsnapt en neemt zijn grootmoeder mee naar een schuilplaats. Maar ook deze keer zijn Kasperl en Seppel hem te slim af en hij wordt aan de politie uitgeleverd. Vervolg op de film met Gert Fröbe, die ondanks de toegevoegde slapstick niet zo leuk is als de eerste film.

Flammende Herzen

1978 | Komedie

Duitsland 1978. Komedie van Walter Bockmayer, Rolf Bührmann en Rolf Bhrmann. Met o.a. Peter Kern, Barbara Valentin, Katja Rupé, Enzi Fuchs en Rolf Bührmann.

Een verrukkelijk loopje met de heimatfilm van het kostelijke duo Bockmayer en Bührmann die met hun vrolijke filmerij op super-8 begonnen, en ditmaal Peter Kern, Barbara Valentin en Bessie de Koe in boeiend melodramaatje verpakten over een kioskhouder die in New York de weg kwijtraakt.

Hitler, ein Film aus Deutschland

1977 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1977. Drama van Hans Jürgen Syberberg. Met o.a. Harry Baer, André Heller, Heinz Schubert, Peter Kern en Hellmut Lange.

Deel 1: 'Der Gral - von der Weltesche bis zur Goethe-Eiche von Buchenwald'; deel 2: 'Ein deutscher Traum - ... bis ans Ende der Welt.' Deel 3; 'Das Ende eines Wintermärchens'; deel 4: 'Wir Kinder der Hölle.' Een ongemeen vreemde, boeiende schildering, een filmisch essay opgebouwd als een opera-enscenering, alsof Syberberg de dubbelsymboliek van de nazi's nog eens opnieuw verdubbelt in een wrang retorische maar indrukwekkende, omstreden, doch grootse film.

Gruppenbild mit Dame

1977 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Romy Schneider, Brad Dourif, Vadim Glowna, Michel Galabru en Rüdiger Vogler.

Verfilming van de indrukwekkende roman van Heinrich Böll is redelijk geslaagd, maar dat komt vooral door de fraaie vertolking van Romy Schneider (in haar eerste Duitse film na zestien jaar) en niet door regisseur Petrovic die zich aan het literaire verhaal vertilde. Schneider speelt Leni, een 'dame' die zich door de oorlog niet stuk liet krijgen en die na de oorlog besluit met een Turk te trouwen, gewoon omdat zij van elkaar houden. 'De mensen' nemen haar haar eigenzinnigheid niet in dank af. Door haar eerdere huwelijk met een (inmiddels overleden) Rus stond ze al bekend als 'Russenliefje'. Nu krijgt ze het predikaat 'Turkenvriendin'. Muziek van Mozart en Schubert.

Sternsteinhof

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Katja Rupé, Peter Kern, Tilo Prückner, Agnes Fink en Gustl Bayrhammer.

Een arm meisje droomt ervan een rijke boerin te worden. Geissendörfer behoorde niet tot de Neue Deutsche Welle en wist dus lekkerbekkend raad met dit boerenmelodrama.

Die Wildente

1976 | Historische film, Drama

Duitsland 1976. Historische film van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Jean Seberg, Peter Kern, Bruno Ganz, Anne Bennent en Heinz Bennent.

Een verfilming van Henrik Ibsens toneelstuk over een jong meisje (Anne, zusje van David Bennent uit DIE BLECHTROMMEL) dat het leugenachtige huwelijk van haar ouders niet kan verdragen. Prima rollen van Seberg en Kern, fijne sfeertekening. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Robbin Müller.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Falsche Bewegung

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Rüdiger Vogler, Nastassja Kinski, Marianne Hoppe, Peter Kern en Ivan Desny.

Verveelde Wilhelm (Vogler) verlaat moeder voor een treinreis naar de West-Duitse hoofdstad Bonn. Hij wil schrijver worden, in de wereld van filmmaker Wenders een doorgeefluik-personage. Want Wilhelm maakt zelf niets mee. Hij beleeft de verhalen van de mensen die hij ontmoet. Zijn innerlijke leegte spiegelt Wenders in moreel en politiek verval in een welvarend Duitsland, waar uitwassen worden gesmoord door de afschuw van het levende verleden. Gebaseerd op Goethe's vroege roman Wilhelm Meisters Lehrjahre (1795). Ernstig kunststuk, mooi in balans dankzij de dynamiek van het wisselende horizondoek.

La Paloma

1974 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1974. Avonturenfilm van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Kern, Peter Chatel, Bulle Ogier en Jérôme-Olivier Nicolin.

Een nachtclubzangeres met een fatale ziekte gaat gelaten in op het aanzoek van een verliefde graaf. Door zijn zorg gaat haar gezondheid vooruit tot ze de minnares wordt van de vriend van haar man. Dit melodrama over een bezeten liefde tot over de dood kreeg een zeer persoonlijke vormgeving, met beelden als oude kitschprentbriefkaarten en smartlappen en opera-aria's op geluidsband, met ironische en vervreemde effecten voor excessieve emoties. De film maakte van Caven een cultster.

Der Schattenreiter

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van George Moorse. Met o.a. Dieter Schidor, Angelika Bender, Isolda Barth, Udo Kier en Peter Kern.

Karl weigert met de dochter van de baas te trouwen, wordt daarom ontslagen en verstoten door zijn familie. Hij gaat naar zijn enige vriendin, het hoertje Rosy, en omdat ze nergens geaccepteerd worden, zullen ze uiteindelijk zelfmoord plegen. Mooie en aangrijpende film.

Heute Nacht oder nie

1972 |

Zwitserland 1972. Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Peter Chatel, Harry Baer, Voli Geiler en Beatrice Stoll.

Volgens Zwitserse traditie wisselen meesters en knechten op 19 mei één avond van rol, tot de orde zich om klokslag middernacht weer herstelt. Het resultaat is een soiree waarin met brede gebaren en overdreven expressie burgerlijke melodrama's en opera's in de salon worden nagespeeld, terwijl het 'personeel' toekijkt en een mogelijke revolte voorkomt. De irritante, maar fascinerende debuutfilm van Schmid geeft bourgeois-kritiek van binnenuit, maar is vooral een persoonlijke stijloefening, waarvoor hij wel Fassbinder-acteurs leent maar op hoogst eigen wijze gebruikt.

Adèle Spitzeder

1972 | Historische film, Drama

Duitsland 1972. Historische film van Peer Raben. Met o.a. Ruth Drexel, Ursula Strätz, Monica Bleibtreu, Peter Kern en Rosemarie Fendel.

Componist en Fassbinder-acteur Raben maakte een film over de historische figuur Adèle Spitzeder die een bank voor arme mensen begint, maar door de gevestigde orde voor een oplichtster wordt uitgemaakt.

Ludwig - Requiem für einen jungfräulichen König

1971 | Drama, Muziek

Duitsland 1971. Drama van Hans Jürgen Syberberg. Met o.a. Harry Baer, Balthasar Thomas, Peter Kern, Günther Kaufmann en Oscar von Schab.

Een indrukwekkende Jugendstil-opera, waarin de filmmaker zijn fanatieke voorliefde voor de Ludwigfiguur de vrije loop laat in reeksen schitterende kleurenbeelden, waarbij niet op een anachronisme meer of minder wordt gekeken. De film is het eerste deel van Syberbergs `Ein Deutscher Trilogie`. De volgende delen waren KARL MAY (1974) en HITLER, EINE FILM AUS DEUTSCHLAND (1977), een tritogie waarmee de regisseur een volstrekt nieuwe filmstijl schiep. Camerawerk van Dietrich Lohmann. Scenario van de regisseur.

Seventeen And Anxious

1970 |

1970. Zbynek Brynych. Met o.a. Peter Kern, Nadja Tiller, Karl-Michael Vogler en Anne Koster.

Een indrukwekkende Jugendstil-opera, waarin de filmmaker zijn fanatieke voorliefde voor de Ludwigfiguur de vrije loop laat in reeksen schitterende kleurenbeelden, waarbij niet op een anachronisme meer of minder wordt gekeken. De film is het eerste deel van Syberbergs `Ein Deutscher Trilogie`. De volgende delen waren KARL MAY (1974) en HITLER, EINE FILM AUS DEUTSCHLAND (1977), een tritogie waarmee de regisseur een volstrekt nieuwe filmstijl schiep. Camerawerk van Dietrich Lohmann. Scenario van de regisseur.