Alice Sapritch (1916-1990): cast.
Er zijn 31 films gevonden.

Cathérine de Médicis: Le tocsin de la Saint- Barthélemy

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Aurélien Recoing, Simon Eine, Vincent Gauthier en Jean Dalric.

Het eerste deel van de tweedelige serie Cathérine de Médicis die de periode van 1568 tot 1572 bestrijkt en bedacht werd naar aanleiding van het boek van de historicus Jean Orieux. Nauwgezette reconstructie van een afschuwelijke tijd waarin de godsdienstoorlogen woedden en de hugenoten werden uitgemoord, een idiote politieke daad, maar niets bewijst dat Cathérine de Médicis hier schuldig aan was. Hoe dan ook, deze tv-film wordt van begin tot eind gedomineerd door de sterke persoonlijkheid van Sapritch (1916-1990). Op het witte doek is ze meestal afschuwelijk (omdat ze door haar uiterlijk altijd voor grove komedies gevraagd wordt), maar in deze film is ze perfect in de rol van een personage dat zo tweeslachtig is dat de historici het nooit eens zijn geworden over haar.

Cathérine de Médicis: Le rendez-vous de Blois

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Aurélen Recoing, Simon Eine, Vincent Gauthier en Jean Dalric.

Tweede aflevering van de serie Cathérine de Médicis , en overigens is het niet duidelijk waarom er niet op z`n minst een derde deel is gemaakt, want deze speelt in 1584 en zij stierf in 1589. Aan geld was kennelijk geen gebrek, want het gaat om een luxe produktie. Hoe het ook zij, de dood van de zoon van Cathérine, Francois d`Alencon, brengt een ernstige crisis in de dynastie met zich mee, in het geval dat de koning die dan op de troon zit, Henri III (hij wordt vermoord in 1589) komt te overlijden. Die troon komt dan toe aan de verre neef, Henri de Navarre (de latere Henri IV), een hugenoot, en dat kan de katholieke partij, die de macht heeft, niet toestaan. Voor het kritische oordeel, zie LE TOSCIN DE LA SAINT-BARTHLEMY. BIEN.

Alice Sapritch en Turquie

1989 | Biografie

Frankrijk 1989. Biografie van Mireille Dumas.

Alice Sapritch was een uiterst produktieve comédienne, maar zij kon meestentijds slecht haar rollen en haar regisseurs kiezen. Door een speling van het lot is haar laatste film helemaal niet komisch. Zij was al ernstig ziek tijdens de opnamen voor deze film en is vlak daarna ook gestorven. Wij zien haar hier terugkeren naar Istanboel, waar zij op zoek gaat naar haar jeugd, die vol leed is geweest. Er ontstaat dan ook een contrast tussen deze even kleurrijke als fascinerende stad en haar nare verleden. Zij weet bovendien dat dit haar laatste retourreis is. Men mag gerust stellen dat zij bij het spelen van haar eigen levensrol de kijker flink weet te ontroeren. Een film met een ingewikkelde montage.

Le cri de la chouette

1986 | Komedie, Drama

Frankrijk 1986. Komedie van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Jacques Rosny, Nada Strancar, Aurelle Doazan en Philippe Dusigne.

Een bewerking van de roman van Herv[KA1]e Bazin, eigenlijk een vervolg op VIP[KA2]ERE AU POING (1971) van Pierre Cardinal - waardoor Bazin bij het grote publiek bekend werd - daar die vreselijke Folcoche (Sapritche, die nu op de aftiteling staat als Mme Rezeau) er vijftien jaar later ook weer in voorkomt. Deze haalt het niet bij de vorige versie, of het nu om de wreedheid, psychologische diepgang of het originele taalgebruik gaat. De sfeer is echter goed weergegeven en hoewel Sapritch zich zoals altijd ontzettend aanstelt, past deze rol van feeks haar perfect. Dit gezegd hebbende moet er nog aan toegevoegd worden dat de tv- regisseur Yves-Andr[KA1]e Hubert minder goed is dan de filmregisseur Jean-Loup Hubert (ANNÉE PROCHAINE... SI TOUT VA BIEN, LA SMALA, LE GRAND CHEMIN enz.). Het scenario is van Jean-Louis Curtis. Het camerawerk is van Gilbert Perrot-Minnot.

L'affaire Marie Besnard

1986 |

Frankrijk 1986. Yves-André Hubert. Met o.a. Jacques Alric, Paul Barge en Alice Sapritch.

Een bewerking van de roman van Herv[KA1]e Bazin, eigenlijk een vervolg op VIP[KA2]ERE AU POING (1971) van Pierre Cardinal - waardoor Bazin bij het grote publiek bekend werd - daar die vreselijke Folcoche (Sapritche, die nu op de aftiteling staat als Mme Rezeau) er vijftien jaar later ook weer in voorkomt. Deze haalt het niet bij de vorige versie, of het nu om de wreedheid, psychologische diepgang of het originele taalgebruik gaat. De sfeer is echter goed weergegeven en hoewel Sapritch zich zoals altijd ontzettend aanstelt, past deze rol van feeks haar perfect. Dit gezegd hebbende moet er nog aan toegevoegd worden dat de tv- regisseur Yves-Andr[KA1]e Hubert minder goed is dan de filmregisseur Jean-Loup Hubert (ANNÉE PROCHAINE... SI TOUT VA BIEN, LA SMALA, LE GRAND CHEMIN enz.). Het scenario is van Jean-Louis Curtis. Het camerawerk is van Gilbert Perrot-Minnot.

Adam et Eve

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Jean Luret. Met o.a. Michel Galabru, Alice Sapritch, Jean-François Dérec en Popeck.

Wanneer Galabru en Sapritch elkaar na jaren weer ontmoeten is hun carrière op de terugweg. Zij was ooit een beroemde ster, hij een bezige producer. Ze legt hem een scenario voor, gebaseerd op het Bijbelse Adam en Eva-verhaal. Zij wil de rol van Eva spelen, terwijl een rijke graaf voor het geld zal zorgen. In werkelijkheid is alles opgezet spel van haar om zich te wreken op de producer die haar ooit eens een blauwtje deed lopen. Wansmakelijke komedie die bol staat van vulgaire grappen, slecht gespeeld. Waardeloos scenario van Jean Babely is ongeïnspireerd en is totaal mislukt als satire op het filmwereldje. Je kunt beter kijken naar het THE PRODUCERS van Mel Brooks, wat erop lijkt. Fotografie van Bernard Dechet.

Un bon petit diable

1983 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1983. Familiefilm van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Alice Sapritch, Bernadette Lafont, Michel Creton, Paul Préboist en Paul Courtois.

De bewerking van de beroemde maar vandaag de dag flink gedateerde roman van de gravin van Ségur. Allemaal verschrikkelijk aardig en zelfs te idyllisch en te lief. Zogezegd is dit een redelijke film voor de jongsten, niet meer en niet minder. Goede lange speelfilms in dit genre zijn al zo zeldzaam. Dankt evenwel veel aan het verduvelde spel van de kleine, tien- jarige Paul Courtois.

L' Horoscope

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Evelyne Buyle, France Dougnac, Henri Courseaux, Claude Rollet en Michel Galabru.

Twee vrienden zijn verliefd op hetzelfde meisje, dat haar leven laat besturen door de astrologie. Van daaruit doet zij voorspellingen waardoor zij grote winsten maken bij het gokken op de paardenrennen en in het casino. Dit is een poging om enige nieuwe, jonge komieken te lanceren in een nogal slome en voorspelbare klucht, waarin de mogelijkheid tot satire over de astrologie-waarde onbenut blijft. Alleen de meest voor de hand liggende satirische grappen zijn in deze film te vinden.

Le Trouble fesses

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Raoul Foulon. Met o.a. Maurice Risch, Michel Galabru, Bernadette Lafont, Vittorio Caprioli en Anicée Alvina.

Een vulgaire, niet leuke mafiaparodie waarin nochtans getalenteerde acteurs (Risch, Galabru, Lafont) zich verlagen tot de meest idiote onderbroekenlol. Het draait allemaal rond Ernesto Capoli, zoon van pizzakoning Lucki Capoli, die door Don Pasquale wordt betrapt in het bed van diens dochter. Don Pasquale stuurt huurmoordenaars op Ernesto af, en de familie Capoli lanceert meteen een tegenoffensief. Een lawaaierige, voorspelbare en bijzonder vermoeiende film.

Les guichets du Louvre

1974 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Christian Rist, Christine Pascal, Henri Garcin, Judith Magre en Michel Auclair.

Kort voor La Grande Rafle van 16 juli 1942, de razzia waarin de nazi's in samenwerking met de politieprefectuur zo'n 13.000 Parijse Joden zullen oppakken, tracht student Paul leeftijdgenote Jeanne van een wisse dood te redden. Eerste Franse fictiefilm over die inktzwarte donderdag schematiseert en melodramatiseert Roger Boussinots autobiografische werk waarop het verhaal is gebaseerd. Charismatisch en kwetsbaar actrice Pascal (1953-1996) springt eruit als Jeanne, de enige in de Joodse Marais-wijk die Pauls vluchtpleidooien ter harte neemt. Garcin vertolkt de Duitse schrijver/oorlogschroniqueur/legerofficier Ernst Jünger.

Le Plumard en folie

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Jacques Lemoine (Jacques Lem). Met o.a. Alice Sapritch, Michel Galabru, Jean Lefebvre, Claudine Gensac en Patrick Topaloff.

Met als medeplichtigen een klein losbandig dienstmeisje en een bediende, vertelt een goudkleurig bed zijn geschiedenis. Hij heeft heel wat meegemaakt! Inbrekers, gigolo's, overspelige vrouwen, ontrouwe echtgenoten, homoseksuelen, lesbiënnes, machines die het schudden van het bed bij de seksuele spelletjes meten en opgehitste jonge paartjes. Aan het slot zakt het bed in elkaar. Vederlichte komedie die niet echt pornografisch is. Ook bekend als LE LIT.

Le Führer en folie

1974 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1974. Komedie van Philippe Clair. Met o.a. Henri Tisot, Alice Sapritch, Maurice Risch, Luis Rego en Patrick Ropaloff.

Poging om van de geschiedenis van het Derde Rijk een boertige komedie te maken met Hitler als voetballiefhebber en verschillende grappen over dit onderwerp. Zelfs WHICH WAY TO THE FRONT (1970) van Jerry Lewis, zeker niet een van de beste films, steekt met kop en schouders uit boven dit vreselijke misbaksel voor geestelijk gestoorden. Kortom, er zijn onderwerpen waar je wat meer van af moet weten om er een film over te kunnen maken. Deze produktie van Clair stijgt niet boven het absolute nulpunt uit.

Gross Paris

1974 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Roger Pierre, Jean-Marc Thibault, Claude Piéplu, Melita Gautschy en Sophie Agacinski.

Deze bewerking van Souvenirs: Trente années sur les champs de course van Maurice Bernardet beperkt zich tot de oorlogsjaren, waaraan de hoofdpersonen niet meer dan hun hartstocht voor de paardenrennen hebben overgehouden. Had een scherpe satire kunnen zijn maar is niet meer dan een commerciële komedie, handig in elkaar gezet door een vakman. Ook bekend als LE GRAND DERBY.

Les Vacanciers

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Alice Sapritch, Michel Galabru, Paul Préboist, Jacqueline Jehanneuf en Louison Roblin.

Aloyse Frankensteinmuhl heeft zonder medeweten van zijn tante een deel van haar huis verhuurd aan vakantiegangers. Wanneer die tante onverwacht thuiskomt zijn de poppen aan het dansen. Een pretentieloos komedietje zoals er in Frankrijk honderden worden gemaakt.

Le concierge

1973 | Drama, Komedie

Frankrijk 1973. Drama van Jean Girault. Met o.a. Bernard LeCocq, Jean Carmet, Daniel Ceccaldi, France Dougnac en Michel Galabru.

Een werkstudent wordt conciërge in een sjieke appartementenwoning en werkt zich met charme en diverse talenten in de gunst van de diverse huurders om er maatschappelijk beter van te worden. De aanzet tot satire blijft steken in de reeks overbekende karikaturen door komische acteurs op herhalingsoefening. LeCocq - gewoonlijk in bijrollen te zien - is een goede en ongewone keus voor de titelrol, maar de film maakt hem vrijwel kansloos. Scenario van de regisseur en Jacques Vilfrid.

L' Histoire très bonne et très joyeuse de Colinot Trousse-Chémise

1973 | Historische film, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Historische film van Nina Companéez. Met o.a. Francis Huster, Brigitte Bardot, Muriel Catala, Nathalie Delon en Bernadette Lafont.

In de 16de eeuw wordt de verloofde van een jonge boer ontvoerd, die tijdens zijn speurtocht allerlei vooral galante avonturen beleeft. Huster heeft te weinig ervaring voor zijn dragende rol en omdat de regisseur een vrouw is, is het vreemd dat zijn veroveringen grof en karikaturaal getekend worden. Bardots afscheidsrol van de cinema is op het gênante af.

L' Evénément le plus important depuis que l'homme a marché sur la lune

1973 |

Frankrijk​/​​Italië 1973. Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Micheline Presle, Marcello Mastroianni, Marisa Pavan en Raymond Gérôme.

Rijleraar is getrouwd met kapster en krijgt opeens klachten die na doktersconsult zwangerschapssymptomen blijken te zijn. Hij wordt studieobject voor medische wetenschap en reclame-object voor prenatale industrie tot op moment van bevalling het alleen hysterische schijnzwangerschap blijkt. Gegeven is voor meer films gebruikt en dient vooral als aanleiding voor kleurrijke reacties van buurtbewoners en satire op gretige publiciteit, maar door triviale voorspelbaarheid blijven ook die elementen wat slap. Film lijkt op musical waaruit alle muzikale elementen zijn verwijderd.

L' Affaire Crazy Capo

1973 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1973. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Maurice Ronet, Jean Servais, Jean-Pierre Marielle, Marika Green en Alice Sapritch.

Binnen de Franse mafia ontstaat een conflict over drugshandel, omdat de oude chef principieel weigert de markt uit te breiden tot de jongeren. Een Belgische rivaal infiltreert in de bende en wordt neergeschoten door zijn eigen zoon. Dit clichématige misdaaddrama kreeg een bekwame regie van debutant Jamain en een plichtmatige toewijding van de acteurs, zonder dat het gebrek aan oorspronkelijkheid daardoor wordt gecompenseerd.

Raison du plus fou,La

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van François Reichenbach. Met o.a. Raymond Devos, Patrick Penn, Paula Moore, Alice Sapritch en Jean Carmet.

Psychiatrische patiënten worden verliefd op elkaar en vluchten naar de Middellandse Zee, begeleid door een verpleger en achtervolgd door de directrice en haar man. Uitstekende rollen van Devos - die de dialogen schreef - en Carmet, maar het liefdespaar is zeer wezenloos. De bekende acteurs die ze onderweg ontmoeten, dragen weinig bij tot het slagen van de film.

Les Joyeux lurons

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Alice Sapritch, Philippe Clay, Michel Galabru, Jacques Balutin en Paul Préboist.

Een gangsterbende wil een kostbaar relikwie stelen en installeert zich vermomd als priesters bij een pastoor. Ze krijgen een onverwachte medestander in de huishoudster die in verliefdheid ontbrandt voor een van hen. Dit kluchtgegeven uit de jaren '30, toen het typeringsvermogen van de acteurs de situaties in het absurde wisten te trekken, is even vlak van regie als van scenario-uitwerking en laat de rolbezetting ongeïnspireerd aanmodderen. Sapritch doet als enige haar best, maar is onbedoeld gênant.

Elle court, elle court la banlieue

1972 |

Frankrijk 1972. Gérard Pirès. Met o.a. Marthe Keller, Jacques Higelin, Victor Lanoux, Nathalie Courval en Annie Cordy.

Een pas getrouwd stel betrekt een flat in voorstad van Parijs. Zowel de dagelijkse urenlange tocht van en naar het werk in het centrum als het burengerucht in de woning blijken een afmattende aanslag op hun huwelijksgeluk. Al te uitbundige vormgeving en rumoerige rolletjes van allerhande komieken maken het zien van - als uitgangspunt zinnige - satire op actuele situatie net zo vermoeiend als forensenbestaan.

Vipère au poing

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Alice Sapritch, Marcel Cuvelier, Dominique De Keuchel en Germaine Delbat.

Hervé Bazin tekende eigen ervaringen op over twee broers die door hun oma worden opgevoed en dan ineens weer bij hun moeder wonen, die er een stevig regime op nahoudt. Bazins roman, genaamd 'Vipère au poing' ('Slang in de vuist'), staat op veel literatuurlijsten van Franse scholieren. De verfilming door Cardinal volgt het boek op de voet. De confrontatie tussen zoon Brasse-Bouillon (De Keuchel) en moeder Folcoche (Sapritch) staat centraal. Komieke Sapritch, die nog in Louis de Funès-films speelde, is eng goed in haar serieuze rol. De actrice die Sapritch opvolgde in de herfilming van 2004, evenaarde haar niet.

La folie des grandeurs

1971 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1971. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Yves Montand, Karin Schubert, Alberto De Mendoza en Alice Sapritch.

Een gierige minister wordt op last van de koningin van Spanje ontslagen. Om zich te wreken wil hij haar compromitteren met zijn naïeve knecht die in stilte verliefd op haar is. Kostuumklucht - zeer vrij naar Ruy Blas van Victor Hugo - wordt gedragen door de combinatie De Funès-Montand, maar onvoldoende echt leuke grappen en zeer zwakke tegenspelers maken het resultaat beneden verwachting. Scenario van Danièle Thompson, Marcel Julian en regisseur Oury.

Sur un arbre perché

1970 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1970. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Louis de Funès, Geraldine Chaplin, Olivier de Funès, Alice Sapritch en Hans Meyer.

Tijdens zijn terugreis uit Italië neemt een zakenman een chique vrouw met een schoothond in de auto mee, en een jonge lifter. Zijn voeten raken verstrikt in de riem van de hond, de auto vliegt van de weg en blijft in een boomtop boven het zee- oppervlak hangen. Deze komedie met een oorspronkelijke situering valt in de uitwerking tegen. Gebrek aan bewegingsvrijheid maakt De Funès passiever en daardoor minder leuk. De Funès jr. is niet tegen de eisen van een belangrijke rol opgewassen.

La Bonifas

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Alice Sapritch, Edith Scob, Germaine Delbat, Simone Guisin en Danièle Argence.

Bewerking door Jean-Louis Bory van een roman van Jacques de Lacretelle, die lid was van de Acad[KA1]emie Fran[KA10]caise en die helemaal in de vergetelheid zou zijn geraakt als hij [KL]Silbermann[KLE] niet geschreven had. Het verhaal speelt zich af in het tijdperk waarin het boek geschreven is (1925). Een oude vrijster vat gevoelens van vriendschap en zelfs van tederheid op voor een ziek ouderloos meisje. Ze neemt haar in bescherming en aangezien ze rijk is neemt ze haar mee naar Zuid-Frankrijk. Geleidelijk begint ze te merken dat ze zeer ambivalente gevoelens koestert voor het weeskind. Een somber verhaal vol bitterheid, hetgeen kenmerkend is voor het hele oeuvre van deze moralistische schrijver, die weinig illusies koestert over de menselijke aard. Opvallende vertolkingen van Sanritch en Scob. Uiteindelijk krijgt men de indruk dat de eerstgenoemde veel geschikter is voor de tv dan voor het grote witte doek!

Lamiel

1967 | Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1967. Romantiek van Jean Aurel. Met o.a. Anna Karina, Michel Bouquet, Jean-Claude Brialy, Robert Hossein en Claude Dauphin.

Een mooi boerenmeisje (Karina) wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een arts (Bouquet) die haar bij de Parijse aristocratie introduceert. Door het geraffineerd tegen elkaar uitspelen van vele minnaars weet ze het tot de adelstand en een huwelijk te brengen. Liefde en bevrediging kent ze pas in de armen van een bandiet (Hossein) voor wie ze haar leven geeft. Het scenario naar een onvoltooide roman van Henri Stendhal heeft zoveel romantische en pikante intriges in kort bestek dat het resultaat - ondanks literaire ambities en zeer goed spel - een oppervlakkig prentenboek werd, dat vooral aan vroegere Martince Carol-vehikels herinnert.

Qui êtes-vous, Polly Magoo?

1966 |

Frankrijk 1966. William Klein. Met o.a. Dorothy McGowan, Sami Frey, Philippe Noiret, Jean Rochefort en Grayson Hall.

Een succesvolle mannequin, wordt onderwerp van een tv- documentaire, waarin zij als mythe wordt onttroond. Zij wordt bemind door een kroonprins en bedreigd door de koningin-moeder. Ze moet gezicht geven aan een nieuwe, futuristische modelijn. Fotograaf-documentarist Klein wil een satirisch portret geven van de hem welbekende modewereld, maar zoekt het in een stilering en in een effectbejag die even modieus en inhoudsloos zijn als het onderwerp dat hij wil aanpakken. De opzettelijk aangebrachte lelijkheid schiet zijn doel voorbij, zodat enige verademing alleen komt van Noiret en Rochefort als geslaagde karikaturen van tv-makers. Scenario van regisseur Klein. Camerawerk van Jean Boffety.

Les Deux orphélines

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Valeria Ciangottini, Sophie Darès, Jean Desailly, Simone Valère en Mike Marshall.

Zoveelste filmversie van beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde en familie in de aristocratie vinden kreeg fraaie aankleding en benadering zonder knipoog. Acteurs spelen breeduit hun nobelheid of slechtheid, maar van de centrale personages maakt alleen Ciangottini als blinde wees indruk. Marshall (zoon van Michèle Morgan) is meest kleurloze jeune premier in tientallen jaren.

La cousine Bette

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Claudine Coster, Jacques Castelot, Jacques Monod en Danielle Lenrun.

Een verfilming van de gelijknamige roman van Honor[KA1]e de Balzac (1799-1850). Genoemde nicht, een oude vrijster, haat de hele familie bij wie zij woont. De een omdat zij mooi en verleidelijk is, de ander omdat hij baron is en rijk, de derde omdat zij is getrouwd met degene waarvan zij hield, enzovoorts. Deze ware verzameling haatgevoelens mondt uit in wraak, uitgevoerd door een tussenpersoon. Een zedendrama maar ook een schets van een sociaal milieu en een krankzinnig makende obsessie. Acteerwerk dat van begin tot einde wordt gedomineerd door een angstaanjagende Sapritch, die eens te meer bewijst hoe slecht zij vaak gecast is in flauwe lachfilms vanwege haar uiterlijk terwijl zij een echte tragédienne is. Goede historische decors en een beklemmende atmosfeer. Is in een kwart eeuw niet verouderd, voor een tv-film is dat uniek!

Le testament d' Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Cocteau, María Casares, François Périer, Edouard Dermithe en Yul Brynner.

De bejaarde Cocteau maakt voor zichzelf de balans op van symboliek en mythes die in zijn literaire en filmische oeuvre en beeldende kunst steeds terugkeerden. Personages uit zijn film ORPHEE leggen hem de `straf te leven` op en ook als de godin Minerva hem doorspiest heeft, herrijst hij weer: de kunstenaar is onsterfelijk. Verrassende visuele vondsten en zelfironie (niet zonder ijdelheid) maken dit letterlijk en artistiek familiealbum zeer onderhoudend, al is de onderliggende filosofie weinig origineel of diepgravend. Bekendheid met de eerdere Cocteaufilm is geen voorwaarde, maar helpt wel.

Premier mai

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Luis Saslavsky. Met o.a. Yves Montand, Nicole Berger, Walter Chiari, Aldo Fabrizi en Maurice Biraud.

Dertiger Yves Montand etaleert zijn vermaarde acteerbereik in Saslavsky's Eén mei, als vader die met zijn zoontje richting een voetbalwedstrijd gaat zodat zijn vrouw in alle rust thuis kan bevallen. Maar Montands arbeiderpersonage Jean raakt halverwege de eindbestemming in aanraking met de politie, waarna zoontje François (Noël) terug naar huis moet zien te komen om papa's papieren op te halen. Feitelijk speelt het verhaal tweede viool ten faveure van een drom kleurrijke personages en evenementen, met vermakelijke terzijdes en frisse verrassingen als leidraad, en hartverwarming als doel. Met Nederlandse ondertiteling.