Michael Schenk

Acteur, Componist

Michael Schenk is acteur en componist.
Er zijn 13 films gevonden.

Der Staat gegen Fritz Bauer

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Lars Kraume. Met o.a. Burghart Klaußner, Ronald Zehrfeld, Sebastian Blomberg en Michael Schenk.

Zonder de Duitse procureur-generaal Fritz Bauer (1903-1968) was SS’er Adolf Eichmann, die de logistieke regie voerde over de massavernietiging van de Joden, nooit opgepakt. Bauer riskeerde een aanklacht wegens landverraad door de Israëlische geheime dienst in te schakelen voor Eichmanns opsporing in Argentinië. Hoe en waarom hij dat deed is te zien in deze spannende film, die het midden houdt tussen politieke thriller en psychologisch drama. De postume doorbraak van een onbekende Duitse held, die zijn geheim meenam in zijn graf.

Leo und Marie - Eine Weihnachtsliebe

2008 | Drama, Romantiek

Duitsland 2008. Drama van Rolf Schübel. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Bernadette Heerwagen, Uwe Bohm en Michael Schenk.

Zonder de Duitse procureur-generaal Fritz Bauer (1903-1968) was SS’er Adolf Eichmann, die de logistieke regie voerde over de massavernietiging van de Joden, nooit opgepakt. Bauer riskeerde een aanklacht wegens landverraad door de Israëlische geheime dienst in te schakelen voor Eichmanns opsporing in Argentinië. Hoe en waarom hij dat deed is te zien in deze spannende film, die het midden houdt tussen politieke thriller en psychologisch drama. De postume doorbraak van een onbekende Duitse held, die zijn geheim meenam in zijn graf.

Windland

2007 | Misdaad, Drama

Duitsland 2007. Misdaad van Edward Berger. Met o.a. Anna Schudt, Michael Schenk en Joachim Król.

Een man leeft met zijn doodzieke vader teruggetrokken in een rustig dorpje en wordt geconfronteerd met de terugkeer van zijn jongere broer, die in de cel heeft gezeten vanwege gerommel met een minderjarig meisje en daarna is verdwenen. En juist op dat moment wordt er in het dorp een 8-jarig meisje vermoord.

Die Weihnachtswette

2007 |

Duitsland 2007. Christian von Castelberg. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Kai-Peter Malina en Michael Schenk.

De succesvolle chirurge Bettina Nachmann is na een auto-ongeluk, waarbij haar man is omgekomen en zij zwaargewond geraakt, te snel weer aan het werk gegeen en wordt door haar cheffin gedwongen vakantie te nemen, uitgerekend rond de kerst. Gelukkig is er nog Bonzo, een wees die ze met kerst in huis neemt. Bonzo heeft met zijn vrienden gewed dat 'die ouwe' hem na een dag weer vrijwillig bij het kindertehuis zal afleveren.

Napola - Elite für den Führer

2004 | Oorlogsfilm, Drama, Sportfilm

Duitsland 2004. Oorlogsfilm van Dennis Gansel. Met o.a. Max Riemelt, Tom Schilling, Justus von Dohnányi en Michael Schenk.

Van 1933-1945 was Napola in de volksmond de naam voor Nationalpolitische Lehranstalt, nazi-elitescholen voor jongens (en later ook meisjes). In 1942 belandt de zeventienjarige Friedrich Weimer tegen de wil van zijn vader op een van deze kadaverdiscipline-instituten. Als getalenteerd bokser uit de Berlijnse arbeiderswijk Wedding hoopt hij maatschappelijk op te klimmen. Regisseur Gansel durft het fascinerende van de fascistische ideologie te tonen terwijl de onmenselijkheid ervan steeds evident blijft. Von Dohnányi, die een Gauleiter speelt, is een nazaat van verzetsmensen Hans von Dohnányi en Dietrich Bonhoeffer.

Weihnachten

2002 | Drama, Komedie, Familiefilm

Duitsland 2002. Drama van Marc-Andreas Bochert. Met o.a. Fabian Busch, Eva Mend, Sylvie Rohrer, Harald Schrott en Harald Koch.

Een sitcomachtige klucht met veel personages in een straat in Keulen op kerstavond, een heilige avond. De bedoelingen van de diverse hoofdrollen zijn eerder heiligschennis dan een sobere voorbereiding op het kerstfeest dat je in Duitsland traditiegetrouw tijdens de kerstmis in de kerk hoort te vieren. Reclame-ontwerper Peter (Schrott) wil een zaak afsluiten en daarom een party in zijn penthouse geven, maar ergert zijn nieuwe vlam Katharina (Rohrer) als hij zijn ex-vriendin Esther (Hassmann) uitnodigt. Esther heeft overigens hele andere bedoelingen dan Katharina vermoedt. In hetzelfde gebouw wil Wolfgang Bruhmann (Busch) aan zijn moeder (Hoess) bekennen dat hij overgestapt is naar het geloof van zijn joodse vriendin Mirjam (Mende), een boekhandelaarster. Een etage verder komt vader Bernhard (Brenner) niet thuis, omdat hij als kerstman met een vriend in de kroeg is doorgezakt, terwijl zijn vrouw (Schedwill) en dochter Claudia (Poppe) op hem wachten. In het tegenoverliggende flatgebouw bespiedt Herr W[KA3]achter (Harder) al jaren zijn overburen, maar wordt op die avond door de vrolijke gasten van Peter ontmaskerd. Het scenario van Michael Lewinsky bestaat uit een aantal korte verstrooiende schetsen die hij min of meer naadloos aan elkaar verbonden heeft. Veel stelt het niet voor, maar als je niets te doen hebt, dan kun je je met deze kerst-soap amuseren. Het camerawerk is van Eeva Fleig.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Das Baby-Komplott

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Hans Werner. Met o.a. Michael Schenk, Friedrich von Thun en Ann-Kathrin Kramer.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Die Buggy-Bande

1999 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1999. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Harald Juhnke, Dieter Landuris, Julia Bauer, Patricia Jarosch en Anja Franke.

Gaunerkomedie rondom Juhnke, die in eigen land als superster wordt beschouwd. Het verhaal van Wolf Vogel is weinig origineel, voorspelbaar en kinderachtig, maar ontspannend en genietbaar als je niet teveel nadenkt over de logica en de geloofwaardigheid. Meesterkraker Karl Einbeck (Juhnke) komt na een partijtje brommen uit de petoet en wordt door zijn kompaan Bruno Nickel (Landuris) op de hoogte gebracht van slecht nieuws: de buit is verdwenen en hij zou de vader zijn van Jasmin (Bauer). Hoewel Karl hevig twijfelt aan het vaderschap en aan de trouw van moeder Dr. Elvira Bremond (Franke), vlijt hij zich als oude bok toch met de gedachte. Hoewel Elvira alle centen verkwanseld heeft met dubieuze onroerendgoed zaken, besluiten Karl, Bruno en Elvira samen te gaan doen en het geld weer terug te pikken van nog groter geboefte dat hiermede aan de haal is gegaan. De kleine Jasmin blijkt een volwaardig lid van de kinderwagen-bende! Voorzichtige pilot voor een eventuele serie. Het scenario is van Wolf Vogel en Regine Sylvester naar een idee van Kurt Bartsch. Het camerawerk is van Hans Fromm. Ook bekend als DREI GAUNER, EIN BABY UND DIE LIEBE.

Alles auf die Siebzehn

1999 | Drama, Romantiek

Duitsland 1999. Drama van Kai Christiansen. Met o.a. Oliver Bröcker, Anna von Berg, Katharina Schüttler, Christian Lehmann-Carrasco en Wolf-Dietrich Sprenger.

Een jong stel gaat samenwonen, maar kort daarop verliezen beiden hun baan. Ze vertellen dit elkaar niet, omdat ze elkaars dromen intact willen houden. Na vele vergeefse sollicitaties komen ze elkaar tegen als ze beiden solliciteren naar hetzelfde baantje. Ten einde raad besluit het paartje om naar het casino te gaan, waar ze aan de roulettetafel al hun geld inzetten op nummer 17.

Gomez - Kopf oder Zahl

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Edward Berger. Met o.a. Antonio Wannek, Lou Bihler, Michael Schenk, Heinz-Werner Kraehkamp en Dagmar Manzel.

Dominik (Wannek) uit Berlijn is zestien. Hij lijkt al aardig volwassen voor zijn leeftijd. Zijn vader die al eerder getrouwd was, is aan de drank geraakt en zijn moeder verdient de kost. Eigenlijk bevindt het gezin zich aan de rand van het bestaansminimum. Dominik kan aardig tekenen en maakt een strip, waarin hij zijn hoofdfiguur Gomez de wereld wil laten veranderen. Dominiks enige vriend is Mustafa (Bihler), een jongen met een Vespa en Turkse ouders, die tot de middenklasse behoren. Dominik heeft ook nog een oudere halfbroer, Frank (Schenk), die het huis verlaten heeft omdat hij het niet meer kon uithouden. Hij verdient de kost door zwart te werken als automonteur. Dominik leert Vivian (Deimling) kennen, die bijna vier jaar ouder is dan hij zelf. Met haar doet hij zijn eerste seksuele ervaringen op. Plezier hebben met zo`n vriendin kost natuurlijk het nodige geld, wat Dominiks ouders niet hebben. Met Vivian pleegt hij kleine vergrijpen, inclusief overvalletjes. Bij dat laatste raakt hij door een schotwond van de politie gewond. Als iedereen, halfbroer Frank inbegrepen, hem in de steek gelaten heeft en hij geen uitweg meer weet, vindt hij alleen Mustafa bereid hem te helpen. Het speelfilmdebuut van regisseur-scenarioschrijver Berger, zelf pas 28 jaar oud, is een stedendrama over een talentvolle jongen, die door zijn milieu gedoemd is te mislukken. De achttien-jarige Wannek speelt zijn tweede rol. Hij en de film werden een beetje beschouwd als een Duitse THIS BOYS LIFE (een sterke film) of THE BASKETBALL DIARIES (een mindere film), beide films met Leonardo DiCaprio, maar dat gaat toch wel wat ver. Het camerawerk is van Wolfgang Held.

Sawdust Tales

1997 | Familiefilm, Fantasy

Hongarije/Duitsland/Turkije 1997. Familiefilm van Baris Pirhasan. Met o.a. Hugh O'Conor, Julia Brendler, Károly Eperjes, Haluk Bilginer en Meltem Cumbul.

Isaac (O`Conor) is een jonge koorddanser van het rondreizende circus Iola. Het treedt op in de dorpen van een tijdloos land dat verscheurd wordt door een voortslepende oorlog. Isaac is paranormaal begaafd en kan iemands dood voelen naderen. Hij is een wees en werd op vijf-jarige leeftijd gevonden door Ahib (Eperjes), de leider van het gezelschap die zelf ook koorddanser is. Ahib vreest dat de jongen door het wrede regime zal worden ingelijfd voor het leger. In een havenplaats maakt hij een afspraak met een vreemde man, die belooft hen per schip naar de nieuwe wereld te smokkelen, maar de kerel laat zich niet zien op de afgesproken plaats. Tijdens een zwerftocht door het stadje, waar het kermis is, ontmoet Isaac de hoofdattractie van een freak-show: een jonge zeemeermin, vastgeketend aan een rolstoel. De twee worden verliefd op elkaar. Grimmige parabel over het overleven in barre tijden, gegoten in een fascinerende sprookjesvorm dat echter niet geschikt voor al te kleine kinderen. De stijl doet denken aan Bob Hoskins THE RAGGEDY RAWNEY, maar is iets vriendelijker. Uitstekende acteerprestatie van de jonge O'Conor. Het scenario van regisseur Pirhasan is gebaseerd op Usta beni oldursen e van Bilge Karasu. Fotografie van Jürgen Jürges. Er werd gedraaid in een stilgelegde, oude gasfabriek in Boedapest.

Der Menschenfresser

1993 |

Duitsland 1993. Otto Alexander Jahrreiss. Met o.a. Irene Kugler, Helmut Lorin, Winfried Wagner, Michael Schenk en Herbert Sand.

Een schrijfster van politieromans (Kugler) ontmoet tijdens een treinreis een bijzonder vreemde man (Lorin). Deze stelt zich voor als kannibaal en alles wat hij zegt heeft wel iets met eten te maken. Aanvankelijk geamuseerd, later gefascineerd luistert de vrouw naar zijn verhalen en deze beginnen zich in haar gedachten te vermengen met de fictie van haar laatste misdaadroman. Vreemde, soms macabere, fantasie met sterk satirische ondertoon. De film doet artificiëel aan en getuigt niet steeds van goede smaak, maar men kan niet ontkennen dat hij op zijn minst merkwaardig is. Een opvallend regie- en scenario debuut van ex- modefotograaf Jahrreis dat ondanks enkele minder gelukte momenten toch een belofte voor de toekomst inhoudt. Fotografie van Hans Grimmelmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Schenk op televisie komt.

Reageer