Martin Ransohoff: productie en schrijver.
Er zijn 15 films gevonden.

Turbulence

1997 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1997. Thriller van Robert Butler. Met o.a. Ray Liotta, Lauren Holly, Brendan Gleeson, Hector Elizondo en Rachel Ticotin.

Gedetineerden Weaver en Stubbs (Liotta en Gleeson) worden door agenten in het vliegtuig vervoerd waarin Halloran (Holly) stewardess is. De misdadigers weten in een suïcidale actie zowel hun begeleiders als de cockpitbemanning om te brengen. Aan Halloran om door een storm het toestel aan de grond te brengen, met aan haar zijde de sinistere maar ook charmante Weaver die zegt dat hij onschuldig is. Afgekraakte actiefilm bevat goed camerawerk van Lloyd Ahern (Broken Arrow), voldoende spanning en het is altijd een feest om Liotta te ervaren.

Guilty as Sin

1993 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1993. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Rebecca De Mornay, Don Johnson, Stephen Lang, Jack Warden en Dana Ivey.

Rechtbankdrama van Sidney Lumet, die in dit genre twee klassiekers (Twelve Angry Men, The Verdict) op z'n naam heeft staan. 'You're not as tough or as smart as I thought you were,' zegt cliënt Greenhill (Don Johnson) tegen zijn advocate Haines (Rebecca De Mornay). Het is alsof hij met die uitspraak de film recenseert. Want: De Mornay komt door het scenario niet goed uit de verf. Ze moet een gehaaide advocate spelen, en tegelijk onwaarschijnlijk onlogisch doen. Dan heeft Don Johnson het makkelijker: aan Greenhill zit een steekje los, dus kan je zo ongeveer alles van hem verwachten. Ook dat hij z'n echtgenote heeft vermoord.

Welcome Home

1989 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1989. Drama van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Kris Kristofferson, JoBeth Williams, Sam Waterston, Brian Keith en Thomas Wilson Brown.

Niet weer, alstublieft. Een doodgewaande luchtmachtofficier (Kristofferson) die al zeventien jaar met een nieuwe vrouw en twee kinderen in Cambodja woont, keert terug naar zijn inmiddels hertrouwde eerste vrouw en zijn tienerzoon. Deze film is tamelijk oprecht tijdens de beste momenten en bezopen tijdens de slechtste momenten. De laatste film van regisseur Schaffner. Deze film is opgedragen aan Franklin J. Schaffner 1920-1989. Scenario van Maggie Kleinman. Camerawerk van Fred J. Koenekamp.

Physical Evidence

1989 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1989. Thriller van Michael Crichton. Met o.a. Burt Reynolds, Theresa Russell, Ned Beatty, Kay Lenz en Ted McGinley.

De geschorste politieman Reynolds wordt gearresteerd op verdenking van moord op een collega. De jonge ambitieuze advocate Russell krijgt hem op borgtocht vrij, en samen gaan ze op zoek naar de echte moordenaar, want ze zijn ervan overtuigd dat het hier gaat om een plan dat tot doel heeft Reynolds in diskrediet te brengen. Langdradige, vervelende politiefilm, die bewijst dat Crichton beter kan schrijven dan regisseren. Reynolds is duidelijk vermoeid en Russell zit in de verkeerde film. De personages hebben niets aantrekkelijks. Steve Ransohoff en Bill Phillips schreven het verhaal, dat door Phillips in scriptvorm werd gegoten. De troosteloze beelden zijn van de hand van John A. Alonzo, en Henry Mancini zette ze op muziek.

Switching Channels

1988 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1988. Komedie van Ted Kotcheff. Met o.a. Kathleen Turner, Burt Reynolds, Christopher Reeve, Ned Beatty en Henry Gibson.

Turner is een briljante tv-journaliste, maar ze is het beu altijd achter het nieuws aan te hollen. Ze wil haar toekomst wijden aan Reeve, de schatrijke zakenman met wie ze verloofd is, tot groot ongenoegen van haar baas en ex-man Reynolds. Om haar te houden overtuigt hij haar ervan dat ze in staat is de ter dood veroordeelde Gibson, die de dealer van zijn zoon afmaakte, van de elektrische stoel te redden. Gemoderniseerde remake van schitterende meesterwerkjes als HIS GIRL FRIDAY en THE FRONT PAGE, die laat zien dat het een onbegonnen zaak is mensen als Hawks en Wilder te imiteren. Kotcheff heeft zich nog redelijk weten te redden door de plot te plaatsen in de wereld van de sensatie-tv. De acteurs blijven overeind dankzij het dynamische scenario van Jonathan Reynolds. Vierde verfilming van het toneelstuk The Front Page van Ben Hecht en Charles MacArthur. Fotografie was in handen van François Protat.

Jagged Edge

1985 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1985. Thriller van Richard Marquand. Met o.a. Jeff Bridges, Glenn Close, Peter Coyote, Robert Loggia en Lance Henriksen.

Spannende whodunit is een combinatie van rechtbankdrama en ingenieuze thriller. Rijke uitgever Jack Forrester (Bridges) wordt van moord op zijn vrouw verdacht. Advocate Teddy Barnes (Close) raakt op haar cliënt verliefd, probeert de jury te overtuigen dat haar minnaar onschuldig is, en gaat daar vervolgens zelf aan twijfelen. De identiteit van de moordenaar wordt pas in de allerlaatste scène onthuld en het shot waarin dat gebeurt is zo kort, dat de kijker bijzonder goed moet opletten. Het script is van Basic Instinct-scenarist Joe Eszterhas.

The Wanderers

1979 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1979. Drama van Philip Kaufman. Met o.a. Ken Wahl, John Friedrich, Karen Allen, Toni Kalem en Alan Rosenberg.

Deze culthit is een vreemde mengeling van sinister grote stadsdrama en lichtvoetige parodie op de 'gang movie'. Speelt zich in af in de South-Bronx van de jaren zestig waar diverse jeugdbendes elkaar het leven zuur maken. De Italiaanse The Wanderers krijgen het aan de stok met de Wongs (Aziaten wier achternaam zonder uitzondering Wong luidt), de Ducky Boys (jongens van kabouterlengte) en de Baldies (spreekt voor zich). De laatste groep wordt overigens geleid door de 200 kilo zware cultacteur Van Lidth, die met zijn muizige vriendinnetje een onweerstaanbaar duo vormt. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Richard Price.

10 Rillington Place

1971 | Thriller, Drama, Misdaad, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1971. Thriller van Richard Fleischer. Met o.a. Richard Attenborough, John Hurt, Judy Geeson, Pat Heywood en Gabrielle Daye.

Een ingehouden weergave van de roemruchte moordzaak van John Christie/Timothy Evans waarmee een einde kwam aan de doodstraf in Engeland. Een onnadrukkelijke regie, een goede psychologische ondertoon en uitstekend spel van de gehele bezetting maken er, samen met de buitenopnamen, een indrukwekkende film van. Opgenomen op de originele locaties op Rillington Place, dat na de beruchte moorden de naam had veranderd in Ruston Close. Extra lof voor acteur John Hurt, in een van zijn eerste grote filmrollen, die de niet al te snuggere jongeman Evans geloofwaardig en sympathiek weet te maken.

Catch-22

1970 | Komedie, Oorlogsfilm, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Arthur Garfunkel en Jack Gilford.

1944. Een Amerikaans bommeneskader is gelegerd te Pianosa, ergens aan de Middellandse Zeekust. Een officier weigert nog langer te vliegen omdat de angst hem bekruipt. Angst is geen geldige reden om uit het leger ontslagen te worden. Volgens artikel 22 komen alleen geesteszieken hiervoor in aanmerking. Wie hiervan gebruik wil maken moet zelf het formulier invullen en verklaren dat hij gek is. Wie daartoe in staat is, beschikt echter nog over voldoende verstandelijke vermogens. De schitterende satirische roman van Joseph Heller is, zoals Nichols bewijst, eigenlijk onverfilmbaar. Het scenario van Buck Henry is te fragmentarisch en te overladen om onderhoudend te blijven, ondanks een fantastische cast. Een zwarte komedie in het genre van M*A*S*H, gemaakt met veel meer middelen, maar met veel minder resultaat. Fotografie van David Watkin. Gefilmd in Panavision.

Ice Station Zebra

1968 | Sciencefiction, Thriller, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1968. Sciencefiction van John Sturges. Met o.a. Rock Hudson, Ernest Borgnine, Patrick McGoohan, Jim Brown en Tony Bill.

Ongecompliceerd en soepel verteld spionageverhaal, naar de gelijknamige roman van Alistair Mac­Lean. Geëscorteerd door een met spionageapparatuur volgestouwde Russische trawler koerst de atoomonderzeeër van kapitein James Ferraday (Hudson) naar de Noordpool. Alleen de geheimzinnige 'passagier' Jones (McGoohan) kent het doel van hun opdracht. Regisseur Sturges geeft aan het begin van de film één hint: op de Noordpool is een satelliet geparachuteerd waarin zowel Amerikanen als Russen geïnteresseerd zijn. En aangezien de Koude Oorlog ver beneden het vriespunt is gedaald zou dat wel eens op een confrontatie kunnen uitlopen.

The Eye of the Devil

1967 | Horror, Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Horror van J. Lee Thompson. Met o.a. Donald Pleasence, Deborah Kerr en David Niven.

Ongecompliceerd en soepel verteld spionageverhaal, naar de gelijknamige roman van Alistair Mac­Lean. Geëscorteerd door een met spionageapparatuur volgestouwde Russische trawler koerst de atoomonderzeeër van kapitein James Ferraday (Hudson) naar de Noordpool. Alleen de geheimzinnige 'passagier' Jones (McGoohan) kent het doel van hun opdracht. Regisseur Sturges geeft aan het begin van de film één hint: op de Noordpool is een satelliet geparachuteerd waarin zowel Amerikanen als Russen geïnteresseerd zijn. En aangezien de Koude Oorlog ver beneden het vriespunt is gedaald zou dat wel eens op een confrontatie kunnen uitlopen.

The Sandpiper

1965 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1965. Romantisch drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Eva Marie Saint, Charles Bronson en Robert Webber.

Pretentieus en voorspelbaar vehikel voor het duo Taylor/Burton met mooie plaatjes van Californië en een fijn Oscarwinnend liedje 'The Shadow of Your Smile'. Onconventionele artieste Laura (Taylor) zendt haar onhandelbare zoon naar een kostschool, die geleid wordt door de getrouwde, streng gelovige dr Hewitt (Burton). Als Hewitt besluit om Laura met een huisbezoek te vereren, wordt hij geconfronteerd met de lichtzinnige kanten van het kunstenaarsbestaan. Maar guess what: ondanks alle verschillen raakt het stel toch verliefd. Curieus gecaste Charles Bronson speelt een kunstenaar die naakte Laura in hout vereeuwigt.

The Cincinnati Kid

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Steve McQueen, Edward G. Robinson, Karl Malden, Ann-Margret en Tuesday Weld.

Vroeger speelden mensen nog poker zonder zonnebril, cowboyhoed en/of koptelefoon. In The Cincinnati Kid, een van de beste pokerfilms aller tijden, is het non-verbale spel nog in optima forma te bezichtigen, met McQueen als de jonge hemelbestormer - net na zijn succes in The Great Escape - en Robinson als de onverslaanbaar geachte pokergod The Man. Regisseur Jewison belichtte wellicht wat al te veel zijlijntjes maar de karakteropbouw en de slotronde staan als een huis. Deels opgenomen op locatie in New Orleans, het broeierige oord waar het spelletje zich anno jaren dertig afspeelt.

The Americanization of Emily

1964 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1964. Oorlogsfilm van Arthur Hiller. Met o.a. James Garner, Julie Andrews, Melvyn Douglas, James Coburn en Joyce Grenfell.

Garner is een marine-officier, die gestationeerd is in Londen tijdens WO II; zijn voornaamste taak is het recruteren van dames voor vermaak en ontspanning van zijn superieuren; er ontstaat een romance tussen hem en Andrews. Als gevolg van een meesterplan van een Amerikaanse admiraal moet hij dan het eerste ongewilde slachtoffer worden van de invasie in Normandië. De film schetst een zeer cynisch beeld van de kliek van de hoogste officieren in die oorlog. Scenario van Paddy Chayefski naar de roman van William Bradford Huie. Camerawerk van Philip Lathrop.

The Wheeler Dealers

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Lee Remick, James Garner, Jim Backus, Phil Harris en Shelley Berman.

Een satire met veel vaart over miljonairs uit Texas die met hun investeringen gokken voor de pret. Garner wint tussen de bedrijven door ook Remick nog. Scenario van George J.W. Goodman en Ira Wallach. Camerawerk van Charles Lang.