Maurice Biraud

Acteur

Maurice Biraud is acteur.
Er zijn 40 films gevonden.

L'esprit de famille

1989 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1989. Komedie van Roland Bernard. Met o.a. Maurice Biraud, Monique Lejeune, Claire Dupray, Anne Teyssedre en Véronique Delbourg.

De familie Moreau bestaat uit de dokter, zijn vrouw en hun vier kinderen. Ze wonen op een landgoed en bereiden zich voor op het Kerstfeest. Dan komen er allerlei onvoorziene en helaas vaak voorspelbare gebeurtenissen tussen, die sterk aan opvulling doen denken. Het merendeel van deze series maakt gebruik van een uitgekiende timing in datgene wat ze de kijker voorzetten. Onevenwichtig spel maar Biraud is zeer geloofwaardig in de rol van dokter Moreau. Als basis dienen de verhalen van Janine Boissard. Met het hele gezin naar kijken ten tijde van Kerst en Oud en Nieuw, dat is het beste.

Un Dimanche de flics

1982 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1982. Drama van Michel Vianey. Met o.a. Victor Lanoux, Jean Rochefort, Barbara Sukowa, Maurice Biraud en Armin Müller-Stahl.

Politie-agenten in burger onderscheppen een handel in heroïne en willen vervolgens de buit voor zichzelf houden. Represaillemaatregelen van de onderwereld leiden tot de dood van een collega, waarna één van beiden het geld wil aangeven. Hun onderlinge vriendschap wordt verder doorkruist als de een van een 'peno-pauze slippertje' van zijn collega gebruik maakt om diens vrouw te veroveren. De Amerikaanse roman Off duty werd verfilmd met 'Franse' sfeer en psychologie, maar blijft te zeer aan de voorspelbare oppervlakte steken. Dit betekent talentverspilling voor iedereen, inclusief de Nederlandse cameraman Robbie Müller.

T'es grand et puis t'oublies

1981 | Drama, Familiefilm

België/Frankrijk 1981. Drama van Serge Moati. Met o.a. David Benassayag, Romain Bouteille, Elizabeth Wiener, Raymond Bussières en Denise Chalem.

Juli 1965. Het tien-jarige in Frankrijk wonende Tunesische weesjongetje Henri (Benassayag) is erg ongelukkig. Zijn zuster stuurt hem voor een maand naar een vakantiekamp. Aanvankelijk krijgt hij weinig contact met de andere kinderen. Om toch maar aanvaard te worden en beschaamd over het feit dat hij een wees is, speldt hij zijn kameraden op de mouw dat hij het zoontje is van de bekende wielrenner Raymond Poulidor. Maar mede door deze leugen zal de kloof tussen hem en de andere kinderen nog groter worden. Gevoelig drama over de angsten en zorgen van een weeskind dat zich uitgesloten voelt uit de gemeenschap. De jonge Benassayag torst op bewonderingswaardige wijze de zware hoofdrol op zijn frele schouders. De opgeroepen emoties komen levensecht over en de dialogen tussen de kinderen klinken zeer realistisch. Heel wat kinderen zullen hun eigen angst herkennen in de belevenissen van Henri. Het scenario is van regisseur Moati zelf. Achter de camera nam Girard de Battista plaats.

Pourquoi pas nous?

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Michel Berny. Met o.a. Aldo Maccione, Dominique Lavanant, Florence Giorgetti, Henri Guybet en Maurice Biraud.

Een vanwege loensheid schichtige boekverkoopster - wier zuster haar vergeefs aan de man probeert te brengen - komt letterlijk in botsing met een simpele beroepsworstelaar die verliefd op haar wordt. Ondanks ontwikkelings- en mentaliteitsverschillen en conflicten wint de liefde. Deze bijna poëtische, volkse komedie over kneusjes, die óók aanspraak op liefde en geluk maken, mist de bevlogenheid van haar beroemde vooroorlogse voorbeelden van dit genre, maar de innemende aanpak geeft de in middelmatige kluchtigheid getypeerde acteurs verrassende menselijkheid en humor. Naar de roman van Patrick Cauvin.

Marie, Marie

1980 |

Frankrijk 1980. François Chatel. Met o.a. Danielle Darrieux en Maurice Biraud.

De geschiedenis van Marie Bonaventure (Darrieux) die weduwe is, en alleen in een groot Normandisch huis woont. Natuurlijk zijn haar drie kinderen het een en ander met haar van plan, maar zij is het er niet mee eens en wil een nieuw leven beginnen volgens haar eigen plan. Een serie als zovele, maar gered door de hoofdrolspeelster, omgeven door een groot aantal onbekenden. Nog net

C'est dingue...mais on y va

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1978. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Stéphane Hillel, Rémi Laurent, Michel Melki, Michel Bonnet en Maurice Biraud.

Vier rekruten krijgen de opdracht een generaal te ontvoeren die in Italië op de bouw van een kerncentrale toeziet. Na steeds weer mislukte kidnap-pogingen krijgt de generaal zenuwtoevallen, zodat ze hem dan uit het ziekenhuis moeten zien te halen. Dit zoveelste voorbeeld van de in Frankrijk herleefde soldatenklucht is een aaneenschakeling van flauwiteiten, die alleen verrassen door het ontbreken van iedere vorm van logica of samenhang. De jonge acteurs spelen dynamisch, maar vergeefs; de veteranen uit het gezelschap zetten afgetrapte karikaturen neer.

Gloria

1977 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1977. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Valérie Jeannet, Sophie Grimaldi, Nicole Maurey, Alain Marcel en Maurice Biraud.

Door WO I verliest een meisje haar speelmakkertje uit het oog. Ze ziet hem pas terug als ze volwassen is; zij staat aan het begin van een balletcarrière en hij is inmiddels getrouwd. De veteraan-regisseur werd tot de verfilming van een kasteelroman overgehaald door een producent die hem beloofde dat hij daarna een ambitieuzere film mocht maken. Deze belofte werd niet nagekomen, zodat hij zijn carrière moest afsluiten met een wezenloze smartlap die zelfs in het genre ondermaats is. Scenario van Claude Autant-Lara en Jean Halain. Camerawerk van Vladimir Ivanov.

Et en plus y'a des cons qui coupent les arbres

1976 | Familiefilm

Frankrijk 1976. Familiefilm van Edmond Freess. Met o.a. Jean-Roger Caussimon, Guillaume Levacher, Michèle Montel, Yves Barsacq en Robert Party.

Bruno een twaalf-jarige jongen, loopt weg van zijn ouders omdat hij zich onbegrepen voelt. Hij duikt onder en ontmoet Albert, een oude arts en filosoof. Ze kunnen het erg goed samen vinden. Uiteindelijk overtuigt Albert, die door de politie wordt gezocht, Bruno terug te gaan naar zijn ouders. Opgenomen zonder budget in de Vaucluse laat deze film goed de sfeer van de Provence zien. Een soort nostalgisch terug naar de natuur. Het spel van de acteurs komt natuurlijk en fris over. Duistere film van een vrij onbekende regisseur die beter verdient. Ook bekend als JE RÊVE D'ÊTRE UN IMBÉCILE HEUREUX en DEUX IMBÉCILE HEUREUX.

Bartleby

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Maurice Ronet. Met o.a. Michael Lonsdale, Maxence Mailfort, Maurice Biraud, Dominique Zardi en Jacques Fontanelle.

Een ambitieus, niet onverdienstelijke poging om het onverfilmbaar geachte verhaal van Herman Melville, een bezinning over de absurditeit van het bestaan, toch te verfilmen. Een klerk wordt ontslagen, maar weigert te vertrekken. Hoewel het geheel statisch en kunstmatig overkomt, zijn er een aantal boeiende diaglogen en sobere, ingetogen acteursprestaties die erin slagen de onvermijdelijke monotonie te doorbreken. Regisseur Maurice Ronet is te horen als de verteller. Eerder verfilmd in 1972 in Engeland.

Salut les frangines

1975 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1975. Erotiek van Michel Gérard. Met o.a. Frédéric Duru, Laure Cotereau, Régis Porte, Jacqueline Jehanneuf en Maurice Biraud.

Komisch bedoelde soft-seksfilm, letterlijk en figuurlijk in het teken van het varken want de vader van één van de twee jongelui die erop uit zijn zoveel mogelijk meisjes te versieren tijdens hun vakantie, brouwt een en ander rond een zieke zeug. Te weinig geestigheden en te veel idiote onnozelheden.

Le Gitan

1975 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi en Renato Salvatori.

Een jonge zigeuner is uit verzet tegen de maatschappelijke achterstelling van zijn volk in de gevangenis beland, maar hij weet te ontsnappen. Zijn vluchtweg kruist zich toevallig bij herhaling met een ex-gangster, die ten onrechte verdacht wordt van de moord op zijn vrouw, zodat een van beiden altijd wel politie aantrekt. Dit pleidooi tegen de discriminatie van zigeuners werd in een al te onwaarschijnlijk verhaal gevat, hoewel Delon fysiek een overtuigende en broeierige zigeuner blijkt.

C'est si bon à 17 ans

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Laure Cotereau, Jacqueline Jehanneuf, Maurice Biraud, Frédéric Duru en Régis Porte.

Denis brengt zijn vakantie bij zijn klasgenoot Max op een grote boerderij door. Romantische avonturen van Denis en de zus van Max en van Max met het dienstmeisje terwijl de ouders zich bezighouden met de huishouding en de boerderij. Onschuldig en onbetekenend zoals het hele werk van Gérard. De jeugd zal zich niet helemaal herkennen in deze film en ook het leven op het land komt niet overeen met de werkelijkheid. Een opeenhoping van cliché's.

La Rivale

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Sergio Gobbi. Met o.a. Bibi Andersson, Jean Piat, Geneviève Fontanel, Valentine Tessier en Maurice Biraud.

Door een toevallig onderschept telefoontje ontdekt een vrouw dat haar echtgenoot al jaren een tweede leven heeft met een vriendin. Met een slimme strategie lukt het haar het vertrouwen te winnen van haar rivale die tegen haar minnaar allerlei nieuwsgierigmakende verhalen over haar vertelt. De charme en vlotte inzet van de acteurs weten deze burgerlijke, voorspelbare liefdeskomedie nauwelijks van de mufheid te redden.

O.K. patron

1973 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1973. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jacques Dutronc, Mireille Darc, Axelle Abbadie, Michel Constantin en Francis Blanche.

De weduwe van een Franse mafioso zoekt een plaatsvervanger om een machtsovername door Amerikanen te voorkomen en strikt daartoe een jonge vertegenwoordiger in relikwie[KA3]en, die niet begrijpt wat hem overkomt. Dit vroege vehikel voor Dutronc als ster speculeert op diens nonchalante image als chansonnier. Hij brengt inderdaad een welkome lichtheid in deze logge en voorspelbare misdaadburleske. (Deze debuutfilm ontstond onder supervisie van George Lautner, met het merendeel van diens vaste acteurs, wat er alleen aan herinnert hoeveel vlotter hij zelf dit genre beheerst).

Le train

1973 | Oorlogsfilm, Drama

Italië/Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Maurice Biraud, Nike Arrighi, Régine en Anne Wiazenski.

Een huisvader vlucht in 1940 voor de Duitse invasie van Noord-Frankrijk. In de trein raakt hij gescheiden van zijn gezin. Tijdens een oponthoud op een station leert hij een Duitse jodin kennen en wordt hij verliefd op haar. In 1943 zien ze elkaar terug als arrestanten van de Gestapo. Deze Simenon-verfilming bleef vrij spanningloos en oppervlakkig. Schneider en Trintignant geven emotie aan hun personages, maar hun medepassagiers blijven karikaturen. Het scenario is van Pascal Jardin (die ook het dialoog schreef) en regisseur Granier-Deferre. Walter Wottitz stond achter de camera.

Le permis de conduire

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis Velle, Pascale Roberts, Jacques Jouanneau, Maurice Biraud en Sandra Julien.

Een bewoner van een voorstad maakt promotie naar een Parijs' hoofdkwartier en moet leren autorijden. Tot hij zijn rijbewijs heeft moet hij een appartement in het centrum huren. Zijn doordeweekse vrijgezellenbestaan leidt tot ongezochte slippertjes, maar de ergste complicaties komen door zijn onhandigheid achter het stuur. De komische mogelijkheden van het scenario zijn binnen een halfuur opgebruikt, zodat het voor de rest voorspelbare herhalingen zijn. De acteurs spelen met animo en niet al te vet. Deze film over de auto als het symbool van potentie ontstond overigens tijdens de olie-crisis.

Le Complot

1973 | Avonturenfilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1973. Avonturenfilm van René Gainville. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Duchaussoy, Jean Rochefort, Marina Vlady en Raymond Pellegrin.

Franse politie probeert complot te verijdelen waarbij O.A.S.- generaal in Parijs macht moet overnemen en in Algerije staatsgreep gepleegd zal worden. Actie van politie, geheimagenten, ultra-rechtsen en O.A.S. loopt verwarrend dooreen, zodat commissaris eigenmachtig initiatieven moet nemen. Scenario stapelt zoveel complicaties - ook in de privésector - op elkaar dat er geen touw meer aan vast te knopen valt, hoewel spanning er desondanks in blijft. Angstvallig vermijden van elke politieke stellingname geeft film kwalijk hypocriet tintje.

L' Evénément le plus important depuis que l'homme a marché sur la lune

1973 |

Frankrijk/Italië 1973. Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Micheline Presle, Marcello Mastroianni, Marisa Pavan en Raymond Gérôme.

Rijleraar is getrouwd met kapster en krijgt opeens klachten die na doktersconsult zwangerschapssymptomen blijken te zijn. Hij wordt studieobject voor medische wetenschap en reclame-object voor prenatale industrie tot op moment van bevalling het alleen hysterische schijnzwangerschap blijkt. Gegeven is voor meer films gebruikt en dient vooral als aanleiding voor kleurrijke reacties van buurtbewoners en satire op gretige publiciteit, maar door triviale voorspelbaarheid blijven ook die elementen wat slap. Film lijkt op musical waaruit alle muzikale elementen zijn verwijderd.

Elle cause plus...elle flingue

1972 |

Frankrijk 1972. Michel Audiard. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Blier, Jean Carmet, Michel Galabru en Charles Southwood.

Rosemonde, de hoofdpersoon uit ELLE BOIS PAS..., is nu leidster van een misdaad-syndicaat dat van de stoffelijke overschotten van slachtoffers religieuze relikwieën maakt. Op de suggestie van een kardinaal wil ze met alle onderdelen van Christus op de markt komen. Een Amerikaanse beatnik voldoet qua uiterlijk geheel aan de gestelde eisen. In beginsel een venijnige satire op de religieuze commercie, maar lusteloos geregisseerd.

Le cri du cormoran le soir au-dessus des jonques

1970 | Komedie, Musical

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Michel Serrault, Paul Meurisse, Bernard Blier, Marion Game en Françoise Giret.

Een werkloze laat zich door een gangster huren als lijk, om in zijn doodkist diamanten over de grens te smokkelen. Deze prent naar een boek van Evan Hunter steunt uitsluitend op woordspelige dialooggrapjes en op acteurs die doen wat ze kunnen. Filmdebuut in een kleine rol van Gérard Depardieu.

Fleur d'oseille

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Anouk Ferjac, Henri Garcin, Maurice Biraud en Amidou.

Weduwe van gangster wil buit van diens laatste inbraak besteden aan opvoeding van haar kind. Samen met andere alleenstaande moeder gaat ze op onderzoek uit en moet het opnemen tegen zwaarbewapende gangsterbende. Misdaadkomedie bereikt haar effecten door twee jonge moeders de overmacht te slim af te laten zijn. De humor van de dialoog is al te gezocht, maar Darc en Ferjac acteren met aanstekelijke bravoure.

La Grande sauterelle

1966 | Komedie, Misdaad

Duitsland/Italië/Frankrijk 1966. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Hardy Krüger, Maurice Biraud, Francis Blanche en Margot Trooger.

Een gangster met een onhandige makker en een wraakzuchtige rivaal wil in Beiroet een berucht gokker beroven en komt in contact met een avonturierster die alles nog gecompliceerder maakt. Deze misdaad-komedie heeft meer aandacht voor de fotogenieke aspecten van Darc en de locatie dan voor de verrassende verhaalwendingen.

La métamorphose des cloportes

1965 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1965. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Charles Aznavour, Pierre Brasseur, Irina Demich en Georges Géret.

Een inbreker heeft zich door een drietal kruimeldieven laten strikken voor een kraak, die mislukt. Tijdens zijn gevangenisstraf pikken zijn ex-medeplichtigen zijn spaarduiten in en verhandelen zijn gestolen schilderijen. Het scenario waarin de door de Franse film vaak geromantiseerde loyaliteit binnen het `milieu` op de korrel wordt genomen, strandt op de kwasi- geestigheid van de overvloedige dialoog. De kwaliteit van het acteren, de fotografie (Nicolas Hayer) en de muziek compenseren de dramaturgische zwakte net niet genoeg. Albert Simonin bewerkte een roman van Alphonse Boudard tot scenario.

Une Souris chez les hommes

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Louis de Funès, Dany Carrel, Maurice Biraud en Dora Doll.

Inbrekers worden betrapt door de grillige dochter des huizes die medeplichtig wil worden en hun ideeën voor allerhande kraken aanpraat. De standaardrol van Saval als irritant warhoofd geeft De Funès alle reden voor zijn bekende woedeuitbarstingen, maar wordt in het verloop van de film nogal eentonig, omdat hij weinig anders te bieden heeft. De toegenomen populariteit van De Funès leidde tot een tweede roulement als UN DROLE DE CAID.

Des pissenlits par la racine

1964 | Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1964. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Louis de Funès, Michel Serrault, Mireille Darc, Francis Blanche en Maurice Biraud.

Een musicus heeft de vriendin afgetroggeld van een bookmaker met onderwereld-connecties, en doodt per ongeluk de `sterke man` die wraak kwam nemen. Het lijk wordt in de contrabas-koffer verborgen, maar verdwijnt evenals het ticket waarmee de musicus de paardenrennen heeft gewonnen. De misdaadkomedie houdt aangenaam het tempo vast, maar de regisseur laat de acteurs te veel ieder voor zich spelen waardoor de sc[KA2]enes wisselende solonummers worden (met Blanche als uitschieter). De muziek van Delerue is geestiger dan het scenario (van Clarence Weff, Albert Kantof, Michel Audiard en de regisseur). Camerawerk van Maurice Fellous.

Mélodie en sous-sol

1963 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Alain Delon, Viviane Romance, Carla Marlier en Maurice Biraud.

Charles (Gabin), routinier onder dieven en net uit de gevangenis ontslagen, beraamt een laatste klus die hem en zijn vrouw Ginette (Romance) zal toestaan bemiddeld met pensioen te gaan. Een wankel onderdeel van zijn plan is voormalig celgenoot Francis (Delon). Die moet met zijn looks een sleutelpersoon verleiden en zo infiltreren in een blinkend jaren zestig-casino, maar de jongeman is snel afgeleid. Aangenaam landerige noir-thriller met veel sigaretten en jazz tegen het oogverblindend decor van de Côte d'Azur in de jaren zestig.

Les Aventures de Salavin

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Maurice Biraud, Christiane Minazzoli, Mona Dol en Dominique Rozan.

Als Salavin wordt ontslagen (hij trok in een speelse bui aan het oor van zijn chef) komt hij bij het leger van de werklozen. Naar een roman van Georges Duhamel, Confession de Minuit, uit 1920. De regisseur plaatst de handeling echter in de jaren zestig, ten onrechte omdat het in de jaren twintig een groter drama was werkeloos te zijn dan in de gouden sixties. Knappe vertolking van Biraud.

Le Confession de Minuit

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Maurice Biraud, Christiane Minazzoli, Julien Carette, Mona Dol en Geneviève Fontanel.

Een middelbare vrijgezel wordt na een ruzie met zijn baas ontslagen en zakt steeds verder weg in het besef een mislukking te zijn, waardoor het ook fout gaat in zijn tijdelijke baantjes. Ondanks de zorg van zijn oude moeder en de liefde van een buurmeisje kan hij niet uit de goot gered worden. Deze roman van Antoine Duhamel kreeg een sobere verfilming die wat al te uitsluitend in mineur blijft, op de bizarre fantasieën van de dolgedraaide held na. Goed spel van komische bijrol, Biraud, in een dramatische hoofdrol en zeer ingetogen Carette als zijn zoveelste clochard. Ook: LES AVENTURES DE SALAVIN.

La Soupe aux poulets

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk 1963. Drama van Philippe Agostini. Met o.a. Jean Servais, Françoise Spira, Gérard Blain, Claude Brasseur en Guy Bedos.

De weduwe van een heroïnesmokkelaar stelt een politie-inspecteur aansprakelijk voor de dood van haar man en dringt zich, voorzien van nitroglycerine, zijn bureau binnen om zich te wreken. Tijdens het wachten op de komst van de inspecteur loopt de spanning gevaarlijk op, terwijl hij ondertussen de echte moordenaar probeert te arresteren. Deze roman van Ed MacBain werd effectief naar Frankrijk verplaatst en boeit door de genuanceerde karaktertekening, waaraan de toch wel bekende spectaculaire actie is opgeofferd. Onderdrukte spanningen op het politiebureau worden beklemmend vastgehouden, met een goede centrale rol van de jong overleden Spira.

Pourquoi Paris?

1962 | Komedie

Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Monique Bertho, Maurice Biraud, Charles Aznavour, Bernard Blier en Danielle Darrieux.

Een Belgische schilderes hoopt op erkenning in Parijs, maar ze moet haar brood verdienen als fotomodel en wordt ook in de liefde teleurgesteld. Vlak voor haar terugkeer naar Luik neemt haar minnaar weer contact met haar op. Een zouteloze episodische komedie door hoofdrol Bertho bedacht als vehikel voor zichzelf. De avonturen zijn gebruikt om zoveel mogelijk toeristische attracties te laten zien en de film biedt een aantal rolletjes voor gaststerren, van wie alleen Darrieux als kleurrijk pratende prostituée enige indruk maakt.

Le septième juré

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Maurice Biraud, Francis Blanche, Danièle Delorme en Jacques Riberolles.

In een provinciestadje is notabele Duval (Blier), smetteloos van blazoen, de zevende gezworene in een moordproces - niemand vermoedt dat hij de moord heeft begaan. Terecht noemt Lautner dit psychologische misdaaddrama, dat in zijn oeuvre uit de toon valt en de naargeestige piranhamentaliteit van de Franse provinciebourgeoisie fileert, zijn beste film. Op dezelfde thema's bouwde Claude Chabrol later zijn carrière en faam. Veel figuranten in de film waren vrienden van Blier, die hier uitblinkt.

Le Monte-charge

1962 | Thriller

Frankrijk 1962. Thriller van Marcel Bluwal. Met o.a. Robert Hossein, Lea Massari, Maurice Biraud, Robert Dalban en Badin.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

Un taxi pour Tobrouk

1961 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1961. Oorlogsfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Lino Ventura, Charles Aznavour, Hardy Krüger, Maurice Biraud en Germán Cobos.

Rechtdoorzee oorlogsfilm mag misschien weinig verrassingen hebben, de prima cast maakt veel goed. Lino Ventura speelt een Franse korporaal die tijdens de Tweede Wereldoorlog vier van zijn mannen en een vrachtwagen door honderden kilometers Saharazand naar geallieerde troepen in het Egyptische El Alamein moet zien te krijgen. De onderneming krijgt extra dimensie wanneer het groepje onderweg een Duitse militair gevangen neemt. Hardy Krüger zet mooi de arrogante nazi neer, Charles Aznavour is goed als een joodse arts. Opgenomen in stoffig Spanje.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Premier mai

1958 | Komedie

Frankrijk/Italië 1958. Komedie van Luis Saslavsky. Met o.a. Yves Montand, Nicole Berger, Walter Chiari, Aldo Fabrizi en Maurice Biraud.

Dertiger Yves Montand etaleert zijn vermaarde acteerbereik in Saslavsky's Eén mei, als vader die met zijn zoontje richting een voetbalwedstrijd gaat zodat zijn vrouw in alle rust thuis kan bevallen. Maar Montands arbeiderpersonage Jean raakt halverwege de eindbestemming in aanraking met de politie, waarna zoontje François (Noël) terug naar huis moet zien te komen om papa's papieren op te halen. Feitelijk speelt het verhaal tweede viool ten faveure van een drom kleurrijke personages en evenementen, met vermakelijke terzijdes en frisse verrassingen als leidraad, en hartverwarming als doel. Met Nederlandse ondertiteling.

C'est la faute d'Adam

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Dany Robin, Jacques Sernas, Gaby Sylvia, Michèle Cordoue en Armand Bernard.

Een weesmeisje is voorbestemd voor een huwelijk met een aristocraat, maar gaat na een ongeval aan geheugenverlies lijden dat haar tot een ideale pion maakt voor een oplichtersbende. De weinig kwaadaardige bendeleden blijken gerelateerd aan een adelijke familie, zodat een collectief happy end het resultaat is. De film heeft een sterke rolbezetting en een kansrijk, kluchtig gegeven, maar de regie is het tegendeel van lichtvoetig.

Poisson d'avril

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Bourvil, Annie Cordy, Pierre Dux, Denise Grey en Louis de Funès.

Een garage-employé is een voorbeeldig echtgenoot, maar zijn liefde voor de vissport brengt hem ertoe de voor de aanschaf van een wasmachine bestemde spaarpot van zijn vrouw te legen om nieuwe hengels aan te schaffen. Een bekeuring door de vis-opziener dreigt de waarheid aan het licht te brengen, zodat hij zich in steeds meer leugens verstrikt. De simpele, maar vernuftig complicaties opstapelende komedie wordt in de juiste toon geacteerd, maar de regie laat het tempo al te vaak verslappen.

Le portrait de son père

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jean Richard, Brigitte Bardot, Michèle Philippe, Mona Goya en Paul Faivre.

Een jonge boer blijkt een bastaardkind te zijn en de voornaamste erfgenaam van een Parijse warenhuisdirecteur. Hij geeft blijk van onvermoed zakelijk inzicht. Hij verkiest toch het plattelandsleven. Deze zoveelste Franse komedie over onverwachte slimheid van een boertje heeft een leuk rolletje van B.B. als eigenwijze stiefzus met uilebril, maar biedt geen enkele andere verrassing.

L' Esclave

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Daniel Gélin, Eleonara Rossi-Drago, Barbara Laage, Gérard Landry en Louis Seigner.

Een jonge componist heeft na een ongeval aan een verblijf in een ziekenhuis een morfine-verslaving overgehouden, maar komt daar dankzij zijn echtgenote overheen. De zenuwen voor de premi[KA2]ere van zijn symfonie doen hem weer naar de morfine grijpen en hij wordt opgenomen voor een ontwenningskuur. Deze uitdrukkelijk niet sensationele en in zijn per se waardige opzet zelfs wat dorre film, krijgt authenticiteit door het spel van G[KA1]elin (die later in zijn autobiografie onthulde dat hij in deze periode echt met drugsverslaving te kampen had).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maurice Biraud op televisie komt.

Reageer