Gavin Gordon: cast.
Er zijn 22 films gevonden.

The war

1959 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1959. Drama van Crane Wilbur. Met o.a. Gavin Gordon, Agnes Moorehead en Vincent Price.

The Bat

1959 | Horror

Verenigde Staten 1959. Horror van Crane Wilbur. Met o.a. Vincent Price, Agnes Moorehead, Gavin Gordon, John Sutton en Lenita Lane.

Getrouwe, maar weinig geslaagde bewerking van het gotic toneelstuk van Mary Roberts Rinehart (eerder verfilmd in 1915, 1926 en - als THE BAT WHISPERS - in 1930), over een schrijfster van mysterie-verhalen, die in haar onschuld een oud en eng herenhuis huurt, waar een akelige maniak (Price) rondsluipt, die kelen doorhaalt. Toch nog redelijk spannend. Achter de camera stond Joseph Biroc.

Chicago Confidential

1957 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1957. Misdaad van Sidney Salkow. Met o.a. Brian Keith, Beverly Garland, Dick Foran, Beverly Tyler en Douglas Kennedy.

Keith en Garland komen goed uit de verf als voorvechters bij hun kruistocht om de vakbonden van Windy City (Chicago) te zuiveren van corruptie en misdaad. Scenario van Raymond T. Marcus. Camerawerk van Kenneth Peach sr.

Alfred Hitchcock Presents: The Perfect Crime

1957 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Vincent Price, James Gregory, Marianne Stewart, Gavin Gordon en John Zaremba.

Arrogante politie-inspecteur Charles Courtney (Price) gaat er prat op dat hij iedere misdaad weet op te lossen en dat iemand die door hem gepakt is, altijd wordt veroordeeld. Hij bewaart trofee[KA3]en van zijn beroemde zaken. Zo kregen een viertal mannen de doodstraf. Op een avond ontvangt hij bezoek van John Gregory (Gregory), die hem uitlegt de advocaat te zijn van Harrington (Dana), die ge[KA3]executeerd werd voor de moord op Mr. West (Gordon). Gregory heeft echter bewijzen dat Alice West (Stewart) haar man heeft gedood. Gregory dreigt dit aan de grote klok te hangen als Courtney niet in het openbaar toegeeft een onschuldige naar de elektrische stoel te hebben gestuurd. Bij het weggaan van zijn onverwachte en vooral ongewenste bezoeker, wurgt Courtney hem en verwerkt zijn stoffelijke overschot in vaas. Hij is ervan overtuigd zijn belager voorgoed het zwijgen te hebben opgelegd en de perfecte misdaad te hebben begaan. Dan komt de Master of Suspense in beeld, die de kijker uitlegt dat de perfecte misdaad niet bestaat... Deze 81ste aflevering is een pareltje met een degelijk scenario van niemand minder dan Stirling Silliphant naar een verhaal van Ben Ray Redman. Een glansrol van Price, die inmiddels heel beroemd was door zijn hoofdrol in HOUSE OF WAX (1953) van André de Toth. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

High Society

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van William Beaudine. Met o.a. Leo Gorcey, Huntz Hall, Bernard Gorcey, Amanda Blake en David Condon.

Wanneer Sach per vergissing wordt aangezien voor de erfgenaam van een fortuin, verhuizen de 'Bowery Boys' van een vettige garage naar een adellijk herenhuis. In orde, maar niets nieuws. David Condon is het pseudoniem van David Gorcey. Zie ook: 'Bowery Boys'-serie.

Three on a Ticket

1947 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1947. Mysterie van Sam Newfield. Met o.a. Hugh Beaumont, Cheryl Walker, Paul Bryar, Ralph Dunn en Louise Currie.

Deze efficiënte low-budget detectivefilm uit de Michael Shayne-reeks gaat over het gevecht om een kaartje voor een stationskluis weer aan elkaar te plakken. Het kaartje is in drie stukken gescheurd en vormt de sleutel tot een fortuin dat werd buitgemaakt bij een bankberoving.

Philo Vance's Gamble

1947 | Mysterie

Verenigde Staten 1947. Mysterie van Basil Wrangell. Met o.a. Alan Curtis, Terry Austin, Frank Jenks, Tala Birell en Gavin Gordon.

Vance (Curtis) wordt tot aan zijn nek bedolven onder de lijken wanneer hij het opneemt tegen een bende juwelendieven. Acceptabele detectivefilm met een (low-budget) 'film noir'- tintje. Zie ook: 'Philo Vance'-serie.

Windjammer

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Ewing Scott. Met o.a. George O'Brien, Constance Worth, Gavin Gordon, William Hall en Stanley Blystone.

O'Brien, die ditmaal geen westernrol heeft, krijgt als hulp-officier van justitie te maken met een bende smokkelaars. Deze redelijk gemaakte film mist de gebruikelijke actie van O'Brien. David Howard, die het grootste deel van O'Briens westerns regisseerde, is de producer van de film.

The Bride of Frankenstein

1935 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1935. Sciencefiction van James Whale. Met o.a. E. E. Clive, Ernest Thesiger, Colin Clive, Gavin Gordon en Elsa Lanchester.

Mary Shelley's griezelverhaal 'Frankenstein; or the Modern Prometheus' - over een uit delen van lijken samengesteld wezen dat door elektrische stroom tot leven wordt gewekt - is al talloze malen verfilmd. Voor het eerst in 1910 door Thomas Edison, en vrij recent nog door de Britse regisseur Kenneth Branagh. In 1931 maakte James Whale de film Frankenstein, met Boris Karloff als het droevige, zwijgende Monster. Whale's bewerking is de beroemdste en volgens kenners ook de beste, al zijn sommigen van mening dat The bride of Frankenstein de eerste film nog overtreft. Natuurlijk werd Boris Karloff weer ingehuurd voor de Frankenstein-rol.

Bride of Frankenstein

1935 | Horror

Verenigde Staten 1935. Horror van James Whale. Met o.a. Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Elsa Lanchester en Ernest Thesiger.

Na de ogenschijnlijke dood van het monster in de vlammen van de molen is alleen de vader van het geslachtofferde meisje wantrouwig en die moet dat met de dood bekopen. Het monster is echter menselijker, maar het is juist de mens die hem opjaagt tot in zijn ondergang. Het bezoek van het monster aan de blinde man, de dialogen van de gekke dokter Thesiger en het prepareren van de bruid van het monster uit menselijke brokstukken compenseren in ruime mate O'Connors uit de toon vallende rol. Schitterend en spiritueel. Muziek van Franz Waxman is zeer goed en sindsdien vaak gebruikt. Scenario van John L. Balderston en William Hurlbut. Gevolgd door SON OF FRANKENSTEIN. Opnieuw gemaakt als THE BRIDE.

Bordertown

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Archie L. Mayo. Met o.a. Paul Muni, Bette Davis, Eugene Pallette, Margaret Lindsay en Robert Barrat.

Goed drama over ongewone driehoeksverhouding in een grenscafé met Davis als de flirtende vrouw van Pallette met een oogje op advocaat Muni. Als basisgegeven later gebruikt voor THEY DRIVE BY NIGHT, maar dan serieuzer. Scenario van Laird Doyle en Wallace Smith naar een roman van Carroll Graham. Camerawerk van Tony Gaudio.

The Lone Cowboy

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Paul Sloane. Met o.a. Jackie Cooper, Lila Lee, Barton MacLane, Addison Richards en Charles Middleton.

Addison Richards, als de voogd van Jackie Cooper, is een eenzame cowboy die het moeilijk krijgt met de schurk Gordon en zijn weggelopen vrouw Lee. De aanwezigheid van Cooper betekent dat er ook een traantje geplengd moet worden, en zo is uit het scenario van Agnes Brand Leahy en Bobby Vernon naar het boek van Will James een vreemde maar toch onderhoudende western ontstaan.

The Bitter Tea of General Yen

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Frank Capra. Met o.a. Barbara Stanwyck, Nils Asther, Gavin Gordon, Toshia Mori en Richard Loo.

Deze film komt bij het moderne publiek ongetwijfeld als gedateerd over, maar Capra's sensuele verhaal over de vreemde fascinatie van een Amerikaanse vrouw voor een Chinees generaal is nog steeds verbijsterend. Een sfeervol, stemmig en gevoelig gespeelde film.

Mystery of the Wax Museum

1933 | Horror

Verenigde Staten 1933. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Allen Vincent, Frank McHugh en Glenda Farrell.

Deze zelden vertoonde horrorfilm stelt enigszins teleur door iets te veel terugkerende komisch bedoelde tussenstukken en vergezochte plotelementen, maar is verder nog steeds boeiend. Hij gaat over een krankzinnige (Atwill) die zijn slachtoffers in wassen beelden omzet. Hij laat zijn oog vallen op de mooie Wray voor zijn volgende kunstwerk. Gefilmd in een vroeg tweekleuren Technicolor-systeem. Scenario van Don Mullaly en Carl Erikson, die het verhaal van Charles Beldes bewerkten. Camerawerk van Ray Rennahan. Opnieuw verfilmd als HOUSE OF WAX.

Hard to Handle

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Mervyn LeRoy. Met o.a. James Cagney, Mary Brian, Ruth Donnelly, Allen Jenkins en Emma Dunn.

Lefty Merrill (Cagney) verkoopt bijna alles met zijn handige babbel. Hij organiseert een dansmarathon, maar zijn partner gaat er met het geld vandoor. Het geld was bestemd als prijs voor de deelnemers, die woedend achter Lefty aanzitten. De wedstrijd werd gewonnen door Ruth Waters (Brian) op wie hij verliefd is. Haar moeder protesteert hiertegen (een betoverende Donnelly). Hij volgt haar van de west- naar de oostkust in de hoop haar hart te winnen. Cagney levert een prima spelprestatie in een pracht van een komische rol, vol energie en charismatisch zoals altijd. Het scenario van Wilson Mizner en Robert Lord, naar een verhaal van Houston Branch, levert tevens wat sociale kritiek. Fotografie van Barney McGill.

Female

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Michael Curtiz en William Dieterle. Met o.a. George Brent, Ruth Chatterton, Lois Wilson, Ferdinand Gottschalk en Johnny Mack Brown.

Met ijzeren hand leidt Chatterton een belangrijke een autofabriek, die ze van haar vader heeft geërfd, en probeert hetzelfde met haar liefdesleven. De jonge ingenieur Brent die bij haar in dienst komt wil niet naar haar pijpen dansen, en dat imponeert haar. Grappig, boeiend, en Chatterton speelt een geëmancipeerde vrouw voor die tijd. Het decor is zeer weelderig. Zij waren in het werkelijke leven met elkaar getrouwd. Scenario van Gene Markey, Kathryn Scola naar een verhaal van Donald Henderson Clark. Camerawerk van Sid Hickox.

American Madness

1932 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1932. Drama van Frank Capra. Met o.a. Walter Huston, Pat O'Brien, Kay Johnson, Constance Cummings en Gavin Gordon.

Huston speelt voortreffelijk de rol van bankdirecteur tegen wil en dank tijdens de somberste jaren van de Grote Depressie. In beginsel vrolijk en levendig maar de liefdesgeschiedenis, die er door loopt is jammer genoeg zwak.

The Great Meadow

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Charles Brabin. Met o.a. Johnny Mack Brown, Eleanor Boardman, Guinn 'Big Boy' Williams, Russell Simpson en Anita Louise.

Mislukte, groots opgezette western over de tocht van een aantal pioniers door het gebergte van Virginia naar Kentucky, dwars door het gebied van Indianen, die o.a. de moeder van Johnny Mack Brown scalperen, reden voor hem achter de Indianen aan te gaan. Maar het is een tamme vertoning, met slechte dialogen. Brabin heeft in de eerste plaats schuld, hij is ook de scenarist die de roman van Elizabeth Madox Roberts bewerkte. Jammer voor Brown, want zijn BILLY THE KID was ook al een flop geworden. William Daniels en Clyde De Vinna waren de cameramannen en zij deden hun werk goed. De flop deed Brabin (1883-1957) geen goed: MGM gaf hem geen prestigieus werk meer en in 1934 eindigde zijn carrière.

Shipmates

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Harry Pollard. Met o.a. Robert Montgomery, Dorothy Jordan, Ernest Torrence, Cliff Edwards en Gavin Gordon.

Een marinefilm met Montgomery als jonge zeeman, die zich moet laten koeieneren door officier Torrence. Uitstekende regie, goede spelers, prachtig camerawerk van Clyde De Vinna, kortom een prima film, maar gedateerd.

The Silver Horde

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van George Archainbaud. Met o.a. Evelyn Brent, Louis Wolheim, Joel McCrea, Raymond Hatton en Jean Arthur.

Archainbaud (1890-1959) regisseerde van 1917 tot 1953 films, waaronder vele westerns. Hij had met dit scenario enige problemen. Wallace Smith bewerkte voor deze herverfilming het boek van Rex Beach, maar deed dat niet erg best. De overgangen zijn soms te abrupt. Onderhoudend is deze in Alaska spelende western wel. McCrea (sinds 1923 in de film spelend) laat eerst Brent - een vrouw van twijfelachtige moraal die haar leven betert - vallen voor Arthur om na de nodige actiescènes te beseffen dat hij toch van Brent houdt. Leo Tover was de cameraman.

Romance

1930 | Romantiek

Verenigde Staten 1930. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, Lewis Stone, Gavin Gordon, Elliott Nugent en Florence Lake.

Garbo hoort niet thuis in deze statische, vroege geluidsfilm over een Italiaanse operaster die over de liefde filosofeert en een verhouding heeft met een onervaren jonge priester (een manke rol van Gordon)

His First Command

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. William Boyd, Dorothy Sebastian, Gavin Gordon, Helen Parrish en Alphonse Ethier.

Een romantisch drama dat maar niet opschiet. Een slechte rol van Boyd als playboy die zich bij het leger meldt als vrijwilliger, om de liefde te winnen van de kolonelsdochter Sebastian. Vergeet dit maar liever.