Lino Brocka (1939-1991): regie.
Er zijn 6 films gevonden.

How Are The Kids?

1990 | Drama

Canada 1990. Drama van Lino Brocka, Rolan Bykov, Euzhan Palcy, Ciro Duran en Jean-Luc Godard.

In opdracht van Unicef Canada werden zes internationaal gerespecteerde cineasten gevraagd een korte film te maken waarin het kind centraal staat. Van de Filippijnse regisseur Brocka komt OCA, een verhaal over kinderslavernij. Wanneer een jongen sterft tijdens het duiken naar sponzen, blijkt dat hij al een voorschot heeft gehad op zijn loon. Zijn bazen eisen dan ook dat zijn zeven-jarig broertje zijn plaats inneemt. In Rusland verfilmde Bykov het schrijnende LIOUBA over een meisje dat thuis geen liefde krijgt en zich terugtrekt in de bossen om met haar poppen te spelen. Dan stelt ook zij zich agressief op tegenover haar poppen. Op gezongen commentaar, trekt een moeder met haar ziek kind van dorp tot dorp, op zoek naar een dokter die HASSANE wil helpen. Gefilmd op Martinique door Palcy. CARMELO is in de Colombiaanse bijdrage van Duran een jongen die getuige is van de volkerenmoord op duizenden boeren. Hij wordt gearresteerd als hij een politiek leider wil doden. Godard en Meiville zijn verantwoordelijk voor de Franse bijdrage L`ENFANCE DE L`ART (THE INFANCY OF ART), waarin kinderen temidden van het oorlogsgeweld onderwezen worden in kunstgeschiedenis. Het slotstuk komt uit Amerika en is van de hand van Lewis. BOY is echter allesbehalve een komedie, maar toont ons een blanke jongen die voortdurend gepest wordt in een zwarte buurt. Elk filmpje duurt tussen de zeven en tien minuten en het geheel vormt een aangrijpend beeld van het onrecht waarvan kinderen, waar ook ter wereld, het slachtoffer zijn. Een film die beklijft. Ook bekend als COMMENT VONT LES ENFANTS?, OCA, LIOUBA, HASSANE, CARMELO, en BOY.

Les insoumis

1989 | Drama

Frankrijk​/​​Filipijnen 1989. Drama van Lino Brocka. Met o.a. Phillip Salvador, Dina Bonnevie, Gina Alajar, Bembol Roco en Ginnie Sobrino.

Clandestien gedraaid op de Philippijnen, en geheel gefinancieerd door een Franse maatschappij, hoewel de C.N.C. het niet als een Franse film wil erkennen. De regisseur is duidelijk niet tot het uiterste gegaan in het aan de kaak stellen en tonen van alle gruwelijkheden, die de `vigilantes` van de extreem- rechtse groepering Ora Pro Nobis de bevolking ten tijde van dictator Marcos hebben aangedaan. Voor een bloedbad meer of minder deinzen ze niet terug en ze doden zelfs een kind, waarvan ze de hersenen opeten! Heeft soms dus wel wat weg van poppenkast, maar de regie (laten zien, niet uitleggen) heeft beslist de gewenste uitwerking.

Bayan Ko

1984 | Actiefilm, Drama

Filipijnen​/​​Frankrijk 1984. Actiefilm van Lino Brocka. Met o.a. Phillip Salvador, Gina Alajar en Venchito Galvez.

Filipijnse pamfletfilm, gebaseerd op de protesten rond de economische crisis begin jaren tachtig. Centraal staat drukkerijarbeider Turing, een bevlogen jongeman die geregeld de confrontatie met allerhande hotemetoten aangaat. Maar met een kind op komst moet hij bedelen bij de baas voor opslag. De opslag is akkoord, mits hij zich niet aansluit bij een vakbond. En daar wringt precies de schoen in de Filipijnen van 1984, waar de bevolking stelselmatig werd gemarginaliseerd. Oorspronkelijke titel: Bayan ko: Kapit sa patalim, internationaal uitgebracht als This Is My Country. Moeilijk onderwerp, toegankelijk verpakt in onderhoudend drama.

PX

1982 | Drama, Actiefilm

Filipijnen 1982. Drama van Lino Brocka. Met o.a. Hilda Koronel, Phillip Salvador en Leonard Urso.

Lydia, 23, is 'hostess' in één van de talrijke nachtclubs in Angeles, een gat dat teert op de militairen van de nabijgelegen Amerikaanse luchtmachtbasis. Op een dag wordt Graves, een jonge piloot, op haar verliefd. Lydia, die haar kans schoon ziet om uit haar ellende te ontsnappen, geeft haar pooier Sidro de bons en maakt plannen om met Graves naar Amerika te vertrekken. Sidro, die drugs levert aan de militairen op de basis, is echter niet van plan dat zomaar te laten gebeuren en met medeweten van corrupte officieren zet hij een val. Af en toe rommelig, maar competent gemaakt en behoorlijk spannend.

Das Mädchen Insiang

1976 | Drama

Filipijnen 1976. Drama van Lino Brocka. Met o.a. Hilda Koronel, Mona Lisa, Ruel Vernal en Rez Cortez.

In de sloppen van Tondo, Manila is Insiang (Koronel) de voetveeg van haar moeder Tonya (Lisa), een verbitterde vismarketenster. Wanneer mama's liefje, slachter-gokker-schoft Dado (Vernal), bij hen komt inwonen ontspint zich een tragedie. Hoewel Brocka opent met een brute scène in een varkensabattoir, ontbreken mokerslagritme en fotografische bravoure van zijn meesterstuk Maynila (1975). Op locatie veelal in interieurs gefilmd en welhaast theaterachtig geënsceneerd, beweegt dit sterke slumdrama zich op de vierkante meter. Koronel en Lisa zijn aan elkaar gewaagd, apotheose en epiloog hakken erin. 4K-restauratie 2015.

Manila in the Claws of Light

1975 | Drama, Mysterie

Filipijnen 1975. Drama van Lino Brocka. Met o.a. Bembol Roco, Hilda Koronel, Lou Salvador Jr. en Tommy Abuel.

Al een jaar overleeft visserdorpsjongen Júlio in de grotestadsjungle van Manila, iedere dag hopend zijn vriendin Ligaya terug te vinden. Dan ontwaart hij in de menigte op een kledingmarkt de vrouw die Ligaya fabriekswerk en studiegeld had beloofd. Filipijnse Orpheus en Eurydice is een van de zwartgalligste klassiekers uit de filmhistorie. Levensgevaarlijke bouwplaatsen, alledaagse corruptie, callboybusiness, de bittere armoede van de slums – ziedaar Júlio's odyssee door de moloch Manila anno 1975. Meeslepende Brocka-enscenering, weergaloos gefotografeerd door Miguel de Leon. Meticuleuze 4K-restauratie 2017/'18.