Benedetto Ghiglia: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Dimenticare Venezia

1979 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1979. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Erland Josephson, Mariangela Melato, Eleonora Giorgi, David Pontemoli en Hella Pétri.

Broer en pleegdochter van oude opera-diva onttrekken zich met hun respectieve vriend en vriendin in haar afgelegen landhuis aan eisen van volwassenheid en koesteren zich in herinneringen en illusie van blijvende jeugd, tot gastvrouw sterft. Ondanks gelijkvormige constructie van scenario - met twee elkaar spiegelende homofiele paren - nadrukkelijke symboliek en verklarende flashbacks, indringende film dankzij knappe spelprestaties en door gekunstelde vormgeving heen reeks van treffende momenten.

L' Amante dell'orsa maggiore

1972 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1972. Avonturenfilm van Valentino Orsini. Met o.a. Giuliano Gemma, Senta Berger, Bruno Cremer, Flavio Bucci en Nicoletta Machiavelli.

Een aantal avonturiers sluit zich in de jaren '20 aan bij een groep smokkelaars die opereert tussen Polen en Rusland. Aan beide kanten van de grens wordt deze smokkelbende gefêteerd, maar ook bedreigd met dwangarbeid in Siberië of verraad. Dat de boeiende authentieke stof geen meeslepend drama opgeleverd heeft, is het gevolg van de al te fragmentarische scenario-bewerking en de weinig overzichtelijke montage. De overmatige aandacht voor een driehoeksverhouding binnen de groep, de al te filmsterachtige benadering van de hoofdrollen en de quasi-folklore zijn andere minpunten; toch blijft er een aantal boeiende momenten over.

San Michele aveva un gallo

1971 | Drama

Italië 1971. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Giulio Brogi, Samy Pavel, Virginia Ciuffini, Renato Scarpa en Cinzia Bruno.

Een anarchist, aan het eind van de vorige eeuw tot tien jaar eenzame opsluiting veroordeeld, weet met grote inzet en concentratie zijn geestvermogens en strijdvaardigheid intact te houden, maar merkt na zijn vrijlating dat ze in de veranderde samenleving nergens toe dienen. Het onderwerp is ontleend aan een novelle van Tolstoi, die goed aansloot bij de katterigheid van ná 1968 en die inspireerde tot een film over historische ontwikkelingen die te snel gaan voor de mensen. Een hoogtepunt hierin zijn de celscènes, met doorleefd spel van Brogi.

I Tulipani di Haarlem

1970 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1970. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Frank Grimes, Carole André, Gianni Garko en Gianni Giuliano.

Een jonge Belgische fabrieksarbeider wordt verliefd op een al even eenzaam in het leven staande leeftijdgenote, die reeds de nodige ervaringen in de liefde achter zich heeft, waardoor ze weigert zich aan iemand te binden. De naïeve jongen merkt dat hij met zijn oprechtheid niets bereikt en wordt, zonder zich te verzetten, het doelwit van haar grillen en vernederingen, tot ze zich op een uiterst drastische en dramatische wijze van zijn levenslange loyaliteit verzekert. De jeugd van de personages verzacht de wreedheid van het kat-en-muis-spel enigszins, maar doet de ontknoping des te harder aankomen. De psychologische motivatie blijft opzettelijk onbestemd, maar met name Grimes weet in zijn rol zeer te overtuigen.

Porcile

1969 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Franco Citti, Ninetto Davoli, Marco Ferreri en Alberto Lionello.

Voor de ontgoocheling na de mislukte revolutie van 1968 kenmerkend zwartgallige film plaatst een kannibalistische rebel in een onbestemd verleden naast een bourgeois-jongen die zich passief verzet tegen de Duitse consumptiemaatschappij in zijn liefde voor varkens die hem tenslotte opvreten. Het ontbreken van poëzie en lyrische bevlogenheid geeft de film een dor-theoretisch karakter, die misschien interessante denkstof aandraagt, maar nauwelijks boeiend is om naar te kijken. De indruk van uitgeblustheid wordt nog versterkt door het ledenpop-achtig optreden van de Franse hoofdrolspelers.

Salvare la faccia

1968 | Drama

Italië​/​​Argentinië 1968. Drama van Oscar Brazzi. Met o.a. Adrienne La Russa, Rossano Brazzi, Paola Pitagora, Nino Castelnuovo en Alberto de Mendoza.

De verliefde dochter van een zakenman raakt betrokken in een chantageschandaal. Dit wordt door haar vader in de doofpot gestopt door haar in een psychiatrische inrichting te laten opnemen. Als ze daaruit ontslagen is organiseert ze een gecombineerde wraakactie op de chanteur en haar familie, en blijft tenslotte over met haar totaal afhankelijk gemaakte vader. De film gaat burgelijke hypocrisie te melodramatisch te lijf en de uiterst aantrekkelijke La Russa is als actrice onvoldoende om de haatgevoelens overtuigend te maken. Enkele goede bijrollen, ondanks de weinig subtiele regie.

New York Chiama Superdrago

1966 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1966. Actiefilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Ray Danton, Marisa Mell, Margaret Lee, Carlo d'Angelo en Jess Hahn.

Een internationale misdaadorganisatie probeert de macht van de Verenigde Staten uit te schakelen via een wilskracht ondermijnende drug die in snoepgoed onder jonge Amerikanen verspreid moet worden. Geheim agent Superdrago moet het complot oprollen, dat hij weet op te sporen in Amsterdam. De Nederlandse locaties geven een onbedoeld vermakelijk effect aan de routineuze, maar met vaart gemaakte geheim agenten-avonturen die worden versierd met fraaie (dubbel-)spionnes. Scenario van Mike Mitchell en Bill Colemann.

Io la conosceve bene

1966 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Drama van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Stefania Sandrelli, Mario Adorf, Jean-Claude Briarly, Joachim Fuchsberger en Nino Manfredi.

Deels uit goedhartigheid, deels uit gedachteloos opportunisme vervult een jonge manicure (fraaie hoofdrol van de pas 19-jarige Stefania Sandrelli) de object-rol die de mannenmaatschappij van haar verwacht en brengt het zo zelfs tot een carrière als filmster. Een schrijver raakt door de leegheid van haar bestaan geïntrigeerd en merkt dat ieder van haar vroegere contacten een ander beeld van haar heeft en dat niemand haar echt kent. Intrigerende en gevoelige tragikomedie waarvoor Ettore Scola het scenario schreef.

La Bugiarda

1965 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Catherine Spaak, Enrico Maria Salerno, Marc Michel, Riccardo Cucciola en Manuel Miranda.

Gebruik makend van het uniform van haar huisgenote geeft een jonge vrouw zich uit voor stewardess. Ze gebruikt haar vliegreizen als uitvlucht en kan zo haar aandacht verdelen over drie verschillende minnaars. Het stramien van de boulevard-klucht werd door de de toneelschrijver Diego Fabbri gebruikt om de vrouw in verschillende gedaanten te tonen. In de filmversie worden voorspelbare verwarringsgrappen niet helemaal vermeden, maar Comencini weet de ongrijpbare oprechtheid van de ideaal gecaste Spaak te vangen.

Adios, gringo

1965 | Western

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1965. Western van Giorgio Stegani. Met o.a. Giuliano Gemma, Ida Galli, Germano Longo, Massimo Righi en Roberto Camardiel.

De cowboy Brent (Gemma) wordt ten onrechte beschuldigd van veediefstal en moet vluchten om lynchers te ontkomen. Hij rehabiliteert zich na vele moeilijkheden. Harde spaghetti-western boordevol actie en naar sadisme neigende inslag. Goed maar vertrouwd verhaal; sympathieke hoofdrol van Gemma. Medewerkers benutten weer allerhande pseudoniemen: Stegani staat op de titelrol als George Finley, Gemma als Montgomery Wood, Galli als Evelyn Stewart, Longo als Grant Laramy en Righi als Max Dean.