Mathilde Danegger

Acteur

Mathilde Danegger is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Polizeiruf 110: Am Abgrund

1979 | Misdaad

DDDE 1979. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Wolfgang Winkler, Helga Labudda en Christian Steyer.

Vadertje Honecker wilde middels deze rolprent zijn DDR-burger laten weten dat de politie je beste kameraad is. Weduwnaar Peter Januschowitz (Winkler), die op een bedrijf werkt, waar sierwerk voor gipsplafonds gemaakt wordt, lijdt erg onder de dood van zijn vrouw en hij denkt dat hij haar overlijden had kunnen voorkomen. Hij is zijn zelfvertrouwen kwijt en moet voor twee kleine kinderen zorgen. Hij heeft voortdurend geldzorgen en zijn onzekere gedrag maakt een verkeerde indruk op de mensen uit de buurt. Bovendien drinkt hij. Hij verkoopt de schamele sierraden van zijn vrouw en verbergt de Ost Marken in een emmer in de keuken. Zijn lieve schoonzus helpt hem zo goed en zo kwaad het kan om zijn chaotische gezin te beredderen. Er wordt een overval gepleegd op de bank en onmiddellijk doet het gerucht de ronde dat Januschowitz de dader moet zijn. Zijn zwager wantrouwt hem en zijn schoonzus wil hem pressen om naar de politie te gaan als zij het geld in de keuken gevonden heeft. Gelukkig doet Hauptmann Fuchs (Borgelt) het onderzoek met zijn trouwe Leutnant Arndt (G[KA3]ohler). Geduldig luisteren ze naar de mensen die ze ondervragen en denken er onder een kop koffie over na. Hierbij zijn Frau Seiffert (Labudda), Frau Kr[KA3]opelin (Danegger) en Dr. Mattsen (Steyer). Fuchs en Arndt komen weliswaar uit de grote stad, maar ze zijn best in staat om het kaf van het koren te scheiden. Bovendien als Arndt 's avond thuis onpreuts een douche neemt, komt zij op een lumineus idee en ontrafelt daarmee een insidersjob. Zo krijgt de ware dader krijgt zijn verdiende loon en is het weer koek en ei tussen Januschowitz, zijn zwager en schoonzus. Ook dit keer weer het gebruikelijke gepruttel van de tweetakt, de povere nasynchronisatie en een winters landschap. Fuchs heeft promotie gemaakt: van Oberleutnant is hij nu Hauptmann; deze gebeurtenis wordt in het begin van de film eventjes heel sober gevierd. Het scenario is van Fred Unger. Aflevering 60.

Polizeiruf 110: Die letzte Chance

1978 | Misdaad

DDDE 1978. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Sigrid Göhler, Peter Borgelt, Henry Hübchen, Simone von Zglinicki en Regina Beyer.

Kijk dat ging zo in de DDR: wie van de universiteit getrapt werd, kreeg nooit meer een kans om te studeren en moest maar zien hoe hij in het Walhalla van Erich Honecker aan de slag kwam. Zoiets was bijna onmogelijk, maar scenarioschrijver-regisseur Kr[KA3]atzig spiegelt ons voor dat ex-student in de medicijnen Paulus (H[KA3]ubchen, altijd door de SED in schurkenrollen gedwongen) zijn ongeluk aan zichzelf te danken heeft en [KA1]e[KA1]en goede kans onbenut liet. Zijn vriendin Elfi (Von Zglinicki, die klasse heeft) wil graag helpen, maar Paulus is liever lui dan moe. Het begint met leugentjes om bestwil, luchtspiegelingen, kleine oplichterijtjes en leidt tenslotte tot ernstige strafbare feiten als iemand gewond raakt. Elfi heeft dan geen keuze meer (volgens het draaiboek) en laat haar vriend vallen. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die kennelijk geen grotere en zwaardere misdaden te bestrijden heeft, rekent met behulp van zijn goed uitgeruste team met zachte aandrang de misdadiger Paulus in. De films worden langer, ze zijn in kleur, maar de synchronisatie laat te wensen over en ook de bonte pracht en praal is de DDR niet echt inspirerend. Aflevering 56.

Frau Holle

1963 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1963. Familiefilm van Gottfried Kolditz. Met o.a. Karin Ugowski, Mathilde Danegger, Elfriede Florin, Katherina Lind en Rudi Pfaff.

Een wat moralistische verfilming van het bekende sprookje van de Gebroeders Grimm over de slechte moeder en haar vlijtige dochtertje dat in de diepe waterput verdrinkt.

Lissy

1957 | Drama

DDDE 1957. Drama van Konrad Wolf. Met o.a. Sonja Sutter, Horst Drinda, Hans-Peter Minetti, Kurt Oligmüller en Gerhard Bienert.

Kinderen uit een socialistisch arbeidersmilieu worden in de crisisjaren lid van de SA. De een wordt vermoord, de ander besluit haar SA-echtgenoot in de steek te laten. Een indringende, sfeervolle, antifascistische film van Wolf met een boeiende rol van Sutter. Het scenario is van Alex Wedding, die het boek van F.C. Weiskopf bewerkte. Het camerawerk is van Werner Bergmann.

Marie-Louise

1944 | Drama

Zwitserland 1944. Drama van Leopold Lindtberg. Met o.a. Josiane Hegg, Heinrich Gretler, Annemarie Blanc, Armin Schweizer en Margrit Winter.

Een Frans meisje mag, na de doorstane ellende tijdens WO II in een Zwitsers gezin op verhaal komen. Na DIE LETZTE CHANCE is dit Lindtbergs beste film. Het scenario van Richard Schweizer werd in 1946 met een Oscar onderscheiden.

Der Schuss von der Kanzel

1942 | Komedie

Zwitserland 1942. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Adolf Manz, Irene Naef, Léopold Biberti, Emil Hegetschweiler en Fred Tanner.

Dominee Werdmüller heeft meer belangstelling voor de jacht dan voor zijn zondagspreek. Hij komt in conflict met zijn dochter, wanneer hij haar kapitein Kilchberger als echtgenoot wil opdringen. Een amusante verfilming van de novelle van Conrad Ferdinand Meyer.

Gilberte de Courgenay

1941 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland 1941. Oorlogsfilm van Franz Schnyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Hélène Dalmet, Heinrich Gretler, Ditta Oesch en Erwin Kohlund.

Gedateerde bewerking van de gelijknamige roman en toneelstuk van Mäglin. De marketenster uit de Jura, de Courgenay, met gouden hart en ijzeren moraal, gaf de in 1915-1916 in Courgenay gelegerde soldaten morele steun. Een ambitieuze en kostbare film, destijds zeer gewaardeerd door het publiek, maar niet door de critici. Die vonden dat er te veel cliché's zoals 'militaire broederschap' in voorkwamen, waardoor alle problemen in de film werden opgelost. Een zoetige film vol sentiment, mooi verfilmd maar zonder enige psychologische diepgang.

Die Missbrauchten Liebesbriefe

1940 | Komedie

Zwitserland 1940. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Annemarie Blanc, Mathilde Danegger, Heinrich Gretler, Paul Hubschmid en Alfred Rasser.

Een zakenman die zich een begenadigd dichter voelt, voert tijdens een zakenreis een hooggestemde, literaire correspondentie met zijn vrouw. De vrouw stuurt de brieven van haar man echter naar een op haar verliefde schoolmeester en diens antwoorden weer naar haar man. Deze uitstekende verfilming van het verhaal van Gottfried Keller werd tijdens de Biennale 1940 in Venetië als beste buitenlandse film onderscheiden.

Wachtmeister Studer

1939 | Mysterie

Zwitserland 1939. Mysterie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Heinrich Gretler, Adolf Manz, Armin Schweizer, Robert Troesch en Annemarie Blanc.

Hoofdagent Studer ontmaskert de hooggeplaatste dader van een moord, die men een arme drommel in de schoenen wilde schuiven. Deze Zwitserse speelfilm maakte de Weense regisseur Lindtberg voor het eerst zelfstandig, na in 1935 met Walter Lesch (J[KA3]A SOO) en in 1938 met Hermann Haller (FŸSILIER WIPF) te hebben samengewerkt. Tevens de eerste verfilmde thriller van de Zwitserse auteur Friedrich Glauser, die dank zij Lindtberg en de hoofdrolspeler Gretler, een toetssteen voor alle volgende werd.

Wege des Schreckens

1921 | Drama

Oostenrijk 1921. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Lucy Doraine, Alphonse Fryland, Jean Ducret, Max Devrient en Mathilde Danegger.

Edward Stephenson (Fryland) is de zoon van een rijke industrieel, die verliefd wordt op fabriekarbeidster Maud Hartley (Doraine). Zijn vader wil echter dat hij met de dochter van een vermogende zakenman trouwt en Edwards relatie met Maud wordt verbroken. Maud keert terug naar haar moeder en haar broer George (Devrient). Ondertussen doodt Edward een politieman en zoekt hij bij Maud een veilig onderkomen, maar George heeft een diefstal gepleegd, waarvan Maud de schuld heeft gekregen. Als George en Maud de trein nemen, vliegt hij in brand en verandert in een brandende fakkel. Dit grandioze melodrama uit de zwijgende periode van de film is tegenwoordig niet meer haalbaar, maar het scenario van Fred Wallace is op zijn minst fascinerend, net zoals het spel van de hoofdrollen. De 33-jarige Curtiz, die CASABLANCA zou maken in 1943, regisseerde als Miháli Kertész. De 23-jarige Doraine is zijn vrouw, maar het paar ging in 1923 uit elkaar en in 1926 recruteerde Harry Warner hem voor zijn studio in Hollywood. Het camerawerk is van Gustav Ucicky.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mathilde Danegger op televisie komt.

Reageer