Mauro Bolognini (1922-2001): regie, cast en scenario.
Er zijn 42 films gevonden.

La villa del venerdì

1991 | Erotiek, Drama, Experimenteel

Italië 1991. Erotiek van Mauro Bolognini. Met o.a. Julian Sands, Joanna Pacula, Lara Wendel, Marco di Stefano en Jeanne Valerie.

Bolognini's film, naar het boek van Moravia, gaat in feite over wederzijds huwelijksbedrog. Julian Sands is een succesvol schrijver, getrouwd met Joanna Pacula. Joanna mag iedere vrijdag en zaterdag doorbrengen in een villa aan zee met haar minnaar, een pianist, terwijl Sands dan aan zijn gerief komt met zijn minnares, vriendin van het echtpaar. Pacula realiseert zich dat ze het lekker en opwindend vindt als ze met de zweep krijgt van haar minnaar, maar later vindt ze het toch maar niks. Ondertussen vindt Sands geen bevrediging bij andere vrouwen omdat hij erg veel houdt van Pacula. Tenslotte komen ze toch weer bij elkaar. Bloot genoeg, en heftig genoeg ook, maar meer voor de kassa dan voor de esthetiek. Scenario van Sergio Bazzini. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Ook bekend als HUSBAND AND LOVERS.

Gli indifferenti

1988 | Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 1988. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Peter Fonda, Laura Antonelli, Sophie Ward en Chris Campion.

Een nieuwe verfilming van Alberto Moravia's roman over een rijke, corrupte en immorele Romeinse familie. Hartstocht, jaloezie, intriges brengen deze familie naar de ondergang die symbolisch is voor de naderende ondergang van het fascistische Italië. Mooie kostuums, en degelijke regie. Over het algemeen goed gespeeld, zij het hier en daar wat overdreven geacteerd . Soms is de film wat traag. Dat zijn de enige minpunten. Ook bekend als A TIME OF INDIFFERENCE.

Mosca addio

1987 | Biografie

Italië 1987. Biografie van Mauro Bolognini. Met o.a. Liv Ullmann, Daniel Olbrychski, Aurore Clément, Francesca Ciardi en Carmen Scarpitta.

Een huiveringwekkende film over het vreselijke leven van Ida Nudel, een joodse wetenschapsvrouw die in 1987 een visum kreeg om naar Israel te mogen emigreren. Ze wordt gevangen gezet na een demonstratie en de tweede keer wordt ze naar Siberië gestuurd. Bolognini en ster Ullmann zetten een krachtige en ontroerende aanklacht neer tegen het antisemitische Russische immigratiebeleid en tegen de werkkampen. De acteurs overtuigen niet als Russen. Scenario van Marcello Andrei en Enrico Roseo. Camerawerk van Ennio Guarnieri. Ook bekend als MOSCOW FAREWELL.

The Venetian Woman

1986 | Erotiek, Experimenteel

Italië 1986. Erotiek van Mauro Bolognini. Met o.a. Claudio Amendola, Monica Guerritore, Laura Antonelli en Jason Connery.

Een huiveringwekkende film over het vreselijke leven van Ida Nudel, een joodse wetenschapsvrouw die in 1987 een visum kreeg om naar Israel te mogen emigreren. Ze wordt gevangen gezet na een demonstratie en de tweede keer wordt ze naar Siberië gestuurd. Bolognini en ster Ullmann zetten een krachtige en ontroerende aanklacht neer tegen het antisemitische Russische immigratiebeleid en tegen de werkkampen. De acteurs overtuigen niet als Russen. Scenario van Marcello Andrei en Enrico Roseo. Camerawerk van Ennio Guarnieri. Ook bekend als MOSCOW FAREWELL.

La Venexiana

1986 | Historische film

Italië 1986. Historische film van Mauro Bolognini. Met o.a. Laura Antonelli, Monica Guerritore, Jason Connery, Claudio Amendola en Clelia Rondinella.

Angela (Antonelli), een aantrekkelijke, rijke en jonge weduwe, ziet tijdens een gondeltocht een knappe jongeman (Connery), die duidelijk een vreemdeling is. Ze zou hem graag nader leren kennen en hem de schoonheid van de stad, haar palazzo en slaapkamer willen laten zien. De schone jongeling laat echter zijn oog vallen op Val[KA1]eria (Guerritore), een getrouwde vrouw. Valéria's man is toevallig niet thuis, dus grijpt zij haar kans. Toch wanhoopt Angela niet; het blijk terecht, want ook haar kans komt. Stijlvolle film die niet alleen vrouwelijk schoon laat zien, maar ook de eeuwige pracht van Venetië. Het geheel is verluchtigd met chique, dromerige erotiek. Connery is de zoon van Sean. Gesitueerd in de zestiende eeuw. Het scenario is van Massimo Franciosa. Het camerawerk is van Giuseppe Lanci.

La storia vera della signora dalle camelie

1981 | Drama, Romantiek, Historische film, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1981. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Isabelle Huppert, Gian Maria Volonté, Bruno Ganz, Fabrizio Bentivoglio en Clio Goldsmith.

Alphonsine Plessis (Huppert) vertrekt als tiener naar Parijs, waar ze zwoegt in een naaiatelier, bijklust als prostituee en uiteindelijk van de ene rijke heer naar de andere dartelt als luxe courtisane. Maar van binnenuit wordt ze langzaam gesloopt door TBC, en ze sterft op haar drieëntwintigste. Erotische scènes te over, Huppert is uitstekend en het ziet er allemaal schitterend uit, maar het tempo is aan de lage kant. Gebaseerd op de bekende roman van Alexandre Dumas fils. Mooie muziek van Ennio Morricone.

Gran bollito

1978 | Komedie, Misdaad

Italië 1978. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Shelley Winters, Max von Sydow, Laura Antonelli, Renato Pozzetto en Alberto Lionello.

Een respectabele dame van middelbare leeftijd - die rond 1900 in een zuidelijk dorpje is geboren en met zwarte kunst opgroeide - pleegt een reeks bijlmoorden en verwerkt de slachtoffers tot toiletzeep. Een groteske mislukking in een poging tot absurdistische zwarte humor waarvoor deze anders zo bekwame regisseur niets in huis blijkt te hebben. Hierdoor gaan dit op feiten gebaseerde verhaal en de sterke bezetting beide totaal de mist in. Het idee om de dames uit Winters clubje te laten spelen door acteurs in travestie vergroot de verbijstering, maar draagt niets bij aan de humor. Scenario van Nicola Badalucco en Luciano Vincenzoni.

Dovè vai in vacanza?

1978 | Komedie

Italië 1978. Komedie van Mauro Bolognini, Luciano Salce en Alberto Sordi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli, Lorraine de Selle, Paolo Villagio en Anna-Maria Rizzoli.

Episodenfilm. Een man probeert tijdens de vakantie zijn ex-vrouw te heroveren, maar een reeks bezoekende kennissen doorkruist zijn plannen. Een middenstandsechtpaar wordt door hun intelligente kinderen op een culturele vakantie gestuurd, terwijl hun woning 'modern' wordt ingericht. De eerste twee sketches zijn niet meer dan middelmatig uitgewerkte moppen waar ook de acteurs geen kant mee uit kunnen. Sordi's bijdrage heeft rake ironische observaties ten aanzien van modieus-intellectuele terreur, maar hij doet er als altijd - zelfs in dit beperkte bestek - veel te lang over.

La Certosa di Parma

1977 |

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1977. Mauro Bolognini. Met o.a. Peter Capell, Lucia Bosè, Nelly Borgeaud, Jean Boissery en Yann Babilée.

Episodenfilm. Een man probeert tijdens de vakantie zijn ex-vrouw te heroveren, maar een reeks bezoekende kennissen doorkruist zijn plannen. Een middenstandsechtpaar wordt door hun intelligente kinderen op een culturele vakantie gestuurd, terwijl hun woning 'modern' wordt ingericht. De eerste twee sketches zijn niet meer dan middelmatig uitgewerkte moppen waar ook de acteurs geen kant mee uit kunnen. Sordi's bijdrage heeft rake ironische observaties ten aanzien van modieus-intellectuele terreur, maar hij doet er als altijd - zelfs in dit beperkte bestek - veel te lang over.

L'eredità Ferramonti

1976 | Komedie, Drama

Italië 1976. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Dominique Sanda, Anthony Quinn, Fabio Testi, Adriana Asti en Paolo Bonacelli.

De kinderen van rijk geworden broodfabrikant Gregorio Ferramonti (Quinn) ruziën om de toekomstige erfenis. De geraffineerde, ongegeneerde schoondochter Irene (Sanda) weet de gunsten van de oude man te winnen, maar valt op het laatste moment door de mand. Overmatige aandacht voor esthetiek en aankleding maken deze satire onnodig zwaar, maar de film wordt gered door temperamentvol acteren van Sanda, die in Cannes de prijs als Beste Actrice kreeg, en - voor zijn doen - ingetogen spel van Quinn als de tirannieke patriarch.

Per le antiche scale

1975 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Marthe Keller, Lucia Bosé en Adriana Asti.

Een medische staf in een psychiatrisch ziekenhuis leeft geïsoleerd van de buitenwereld waar fascisme in opkomst is. Arts Mastroianni experimenteert met patiënten en heeft seksuele relaties met meerdere stafleden, tot hij zich door de waanzin besmet voelt. De goede acteursprestaties redden de pretentieuze vormgeving, maar de film is veel minder diepzinnig dan de makers geloven.

Fatti di gente perbene

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Laura Betti, Rina Morelli, Corrado Pani en Paolo Bonacelli.

Een jonge bourgeois beraamt in Turijn 1897 met enige medeplichtigen de moord op zijn corrupte zwager. Binnen het opkomend socialisme wordt de misdaad afgeschilderd als een typerend voorbeeld van slechtheid van de hogere standen. De combinatie van politiek en decadentie - met incestverlangens tussen broer en zuster - is gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar de esthetiek van de regisseur geeft alle aandacht aan de fraaie aankleding en de erotiek en verwaarloost de maatschappelijke aspecten. Larmoyant spel van Giannini.

Libera, amore mio

1973 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1973. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Claudia Cardinale, Bekim Fehmiu, Philippe Leroy, Adolfo Celi en Bruno Cirino.

De dochter van een gevangen anarchist verzet zich in woord en gebaar tegen het fascisme, meer op emotionele dan ideële gronden. Tijdens de oorlog wordt ze partizane, maar na 1945 blijken een aantal fascisten nog steeds in het zadel te zitten. De politieke bewustwording gevolgd door desillusies kreeg een verrassend goede vertolking van Cardinale. Scenario van de regisseur, Luciano Vincenzoni en Nicola Badalucco.

Imputazione di omicidio per uno studente

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Martin Balsam, Valentina Cortese, Turi Ferro en Salvo Randone.

Tijdens een treffen tussen politie en studenten wordt zowel een agent als een student gedood. Het onderzoek richt zich uitsluitend op de moordenaar van de politieman die de zoon blijkt te zijn van de verantwoordelijke rechter-commissaris. Deze wil zijn schuld alleen met bewijsvoering bekennen, als óók de dood van zijn vriend wordt opgelost. Dit interessante morele dilemma en de actuele problematiek worden door Bolognini, met zijn esthetisch gerichte regie, niet ideaal vormgegeven. Goed geacteerd, vooral door Cortese als de moeder die intuïtief de waarheid vermoedt.

Le Plus vieux métier du monde

1971 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Franco Indovina, Mauro Bolognini, Philippe de Broca, Michael Pfleghar en Claude Autant-Lara. Met o.a. Michèle Mercier, Enrico Maria Salerno, Hiram Keller, Elsa Martinelli en Gastone Moschin.

Episodenfilm over prostitutie. I. De oertijd. II. Het Romeinse keizerrijk. III. De Franse revolutie. IV. De Belle Epoque. V. De tegenwoordige tijd. VI. Een gecomputeriseerde toekomst. De charme en (voorzover aanwezig) het talent van de actrices is verspild aan de fantasieloze scenario`s, die navenant lusteloos in beeld zijn gebracht. De Broca`s episode met Moreau als Mimi Guillotine, die haar attracties combineert met het uitzicht op de onthoofdingen, is nog wel aardig, terwijl Godards filosofische SF interessant voortborduurt op zijn ALPHAVILLE (maar tijdens de bioscooproulatie werd de film meestal gecoupeerd). De scenario's zijn van Daniel Boulanger, André Tabet, Jean-Luc Godard, Ennio Flaiano, Jean Aurenche, Georges- André Tabet en Michel Legrand.

Metello

1970 | Drama, Historische film

Italië 1970. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Ottavia Piccolo, Lucia Bosé, Tina Aumont en Frank Wolff.

Metello (Ranieri), een wees die op het platteland is opgevoed, keert terug in Florence, waar hij eerst via vrienden van zijn vader, maar geleidelijk aan steeds gemotiveerder betrokken raakt in de klassenstrijd. Hij trouwt met Ersilia (Piccolo), een bouwvakkersdochter, maar kan zijn gezin niet onderhouden. Dan neemt hij deel, aan de stakingen van 1872. Anders dan in de verwante film [KA9]ADALEN `31 (1969) van Bo Widerberg, versterkt de romantische en esthetische aanpak het sociaal pamflet niet, maar maakt hij van de film alleen maar een fraai prentenboek. De stakingsscènes zelf zijn echter indringend gefilmd en er zijn mooie rollen van Bosé als Viola, Wolff als Betto en vooral Piccolo, die in Cannes werd gelauwerd als Beste Actrice. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico, Luigi Buzzoni, Ugo Pirro en regisseur Bolignini naar de roman van Vasco Pratolini. Mono.

Bubù

1970 | Drama

Italië 1970. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Ottavia Piccolo, Antonio Falsi, Alain Naya en Gianna Serra.

Bakkershulp geeft afstompend werk eraan, zodat zijn vriendin zich moet prostitueren om in hun onderhoud te voorzien. Ze ontmoet socialistische student die haar uit leven wil halen. Bubu laat haar echter niet gaan, gewend als hij is aan makkelijk bestaan. Sociaal zedendrama verplaatste roman BUBU DE MONTPARNASSE naar Napels 1900. Aan beelden van Degas en Toulouse-Lautrec herinnerende vormgeving lukte Bolognini beter in zwartwit in LA VIACCIA, maar het blijft sfeervol.

L'assoluta naturale

1969 | Drama, Romantiek

Italië 1969. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Laurence Harvey, Sylva Koscina, Isa Miranda, Gina Sammarco en Guido Mannari.

Een onbekende man (Harvey) en vrouw (Koscina) maken samen een autotocht. Onderweg worden hun relatie en tegengestelde persoonlijkheden duidelijk. De intellectuele man blijkt een gefrustreerde romanticus te zijn, de vrouw heeft een instinctieve bezitsdrang waaraan hij willens en wetens zijn leven offert. De symbolische roman van Goffredo Parise werd als film een hol en pretentieus erotisch drama, waarin lusteloos en mechanisch wordt geacteerd. De aankleding van de personages en de luxe-locaties geven een curieus beeld van wat destijds als modieus gold. Het scenario is van Ottavio Jemma, Vittirio Schiraldi en regisseur Bolognini. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Technicolor, Mono.

Un bellissimo Novembre

1968 | Drama

Italië 1968. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Gina Lollobrigida, Paolo Turco, Gabriele Ferzetti, André Laurence en Danielle Godet.

Tijdens een familierëunie op allerheiligen wordt een zeventien-jarige puber verliefd op een mooie, grillige tante die voor de grap op zijn avances ingaat. Het banale gegeven wordt gered door het vinnige beeld van de hypocrisie binnen een decadente familie. Lollobrigida blijft in opmerkelijke vorm, maar heeft als actrice in een lange loopbaan weinig geleerd.

Capriccio all'Italiana

1968 | Komedie, Avonturenfilm

Italië 1968. Komedie van Steno, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Pino Zac en Mario Monicelli. Met o.a. Totò, Laura Betti, Walter Chiari, Ninetto Davoli en Ira von Fürstenberg.

Zesluik is volstrekt willekeurig allegaartje, met zelfs een stukje tekenfilm. Episode van Pasolini met acteurs als marionetten die OTHELLO naspelen waarna titelrol door publiek van kinderen in stukken wordt gescheurd is een juweeltje. Episode van Monicelle over kinderen die gewelddadige stripverhalen verslinden mag ook nog gezien worden, maar de overige sketches zijn beneden ieder peil.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Arabella

1967 | Komedie, Misdaad, Drama

Italië 1967. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Virna Lisi, James Fox, Margaret Rutherford, Terry-Thomas en Giancarlo Giannini.

Om een dertig jarige belastingschuld van een geliefde tante in te lossen licht een aantrekkelijke aristocrate een aantal op haar verliefde heren op. Met deze op de export gerichte film, waarin Britse acteurs Italianen spelen, is een poging gedaan een Italiaanse komedie 'op zijn Engels' te maken. Het resultaat is halfslachtig en te breed uitgesponnen om echt leuk te zijn. De regie vergaapt zich aan de jaren-twintig-aankleding en de glamour van Lisi. Terry-Thomas speelt vier verschillende rollen als het slachtoffer, en de wereldvreemde tante was het laatste filmoptreden van Rutherford.

Le fate

1966 | Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1966. Erotiek van Luciano Salce, Mario Monicelli, Mauro Bolognini en Antonio Pietrangeli. Met o.a. Monica Vitti, Enrico Maria Salerno, Claudia Cardinale, Gastone Moschin en Raquel Welch.

Episodenfilm: Liftster koketteert met angst voor aanranding om automobilisten te verleiden. Kinderoppas brengt verliefde dokter in waan dat kinderen van haar zijn. Vrouw verleidt buurman terwijl hij door eigen eega bedrogen wordt. Doktersvrouw verleidt in dronkenschap chauffeur en weet nuchter van niets. Mooie actrices in sketches waarvan alleen vierde ècht geestig is. Suggestieve fotografie geeft verleiding Welch-Sorel prikkelende spanning.

Le chevalier de Maupin

1966 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1966. Avonturenfilm van Mauro Bolognini. Met o.a. Catherine Spaak, Robert Hossein, Tomas Milian, Ottavia Piccoli en Ángel Álvarez.

Mademoiselle de Maupin vlucht voor de Hongaarse invasie in mannenkleding en wordt in die vermomming gerecruteerd voor het leger. Een strijdlustige officier raakt in grote verwarring over zijn gevoelens voor zijn vendeldrager. Deze sierlijke avonturenkomedie kreeg een fraaie aankleding en charmant spel van Spaak. Een bewerking van de beroemde roman van Théophile Gautier uit 1836, toendertijd een schandaal ontketenend.

La Corruzione

1966 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Jacques Perrin, Alain Cuny, Isa Miranda en Filippo Scelzo.

Romantische jongeling is in verzet tegen milieu en weigert bij uitgeverij van vader te gaan werken. Deze schakelt opportunistische jonge vrouw in die tijdens gezamenlijke bootvakantie van zijn zoon 'een man moet maken'. Hoewel de psychologie van de film te voor de hand ligt, weet regisseur sensuele spanning tijdens boottocht suggestief waar te maken.

Bambole!

1965 |

1965. Dino Risi. Met o.a. Nino Manfredi, Mauro Bolognini, Franco Rossi, Luigi Comencini en Gina Lollobrigida.

Romantische jongeling is in verzet tegen milieu en weigert bij uitgeverij van vader te gaan werken. Deze schakelt opportunistische jonge vrouw in die tijdens gezamenlijke bootvakantie van zijn zoon 'een man moet maken'. Hoewel de psychologie van de film te voor de hand ligt, weet regisseur sensuele spanning tijdens boottocht suggestief waar te maken.

Le Bambole

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Dino Risi, Franco Rossi, Luigi Comencini en Mauro Bolognini. Met o.a. Virna Lisi, Nino Manfredi, Monica Vitti, John Karlsen en Elke Sommer.

Episodenfilm. Aantrekkelijke vrouw blijft zo lang telefoneren dat haar echtgenoot troost in de liefde gaat zoeken bij de buurvrouw. Slurpen van soep door man wekt de moordlust van zijn vrouw. Een Zweedse komt wetenschappelijk voorbereid in Itali[KA3]e de verwekker van haar kind zoeken. Hoogbejaarde prelaat laat zich naar Rome vergezellen door zijn neef die door hotelhoudster wordt verleid. Korte opzet geeft talent voor en achter camera nauwelijks een kans. Deel 1 is wel leuk, maar voorspelbaar; 2 en 3 alleen maar flauw en alleen deel 4 komt echt amusant en pikant tot leven (en bracht Lollobrigida bij de zedenpolitie, hoewel het 'scandaleuze' meer zat in koppelaarsrol van geestelijke).

La Mia signora

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Luigi Comencini, Mauro Bolognini en Tinto Brass. Met o.a. Alberto Sordi, Silvana Mangano, Claudio Gora, Mino Doro en Maria Tedeschi.

Episodefilm. 1.Een man laat een liftster doorgaan voor zijn echtgenote om bij een sollicitatiebezoek indruk te maken. 2.Een man en een vrouw flirten, terwijl ze op het vliegveld op hun respectieve echtgenoten wachten. 3.Een zieke krijgt in het hospitaal plichtmatig bezoek van een gezin en stuurt hen voortaan rechtstreeks naar het strand. 4.De echtgenote van een ingenieur verplaatst al haar genegenheid naar haar kanaries. Het vierluik (Bolognini regisseerde deel 2 en 3) krijgt eenheid door het sterduo dat zijn veelzijdigheid mag demonstreren, maar de afzonderlijke sketches zijn te oppervlakkig en niet puntig genoeg.

I Tre volti

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini en Franco Indovina. Met o.a. Soraya, Richard Harris, Alberto Sordi, Ralph Serpe en Ivano Davoli.

Deze mislukte poging om ex-keizerin Soraya van Iran als filmster te lanceren in een drieluik heeft een interessante episode van Antonioni waarin hij die lancering zelf op de korrel neemt (met gebruik van de echte proefopnamen), maar de volgende delen maken duidelijk dat Soraya noch als serieus actrice -de rol van een vrouw die op het moment van echtscheiding beseft dat ze minnaar Harris ook niet moet- noch als comédienne -een Amerikaanse zakenvrouw huurt gigolo Sordi en moet diens beroepseer opvijzelen - mogelijkheden heeft. Een andere actrice had de filmpjes overigens óók niet gered.

Senilità

1962 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Anthony Franciosa, Claudia Cardinale, Betsy Blair, Philippe Leroy en Stefano Balli.

Een vrijgezel van middelbare leeftijd die samen met zijn zuster een kleurloos bestaan leidt komt via een vriend in contact met een kokette jonge vrouw op wie hij hopeloos verliefd wordt. Pas na veel geschenken wordt ze zijn minnares. Te laat merkt hij dat zijn zuster sterft aan een onbeantwoorde liefde voor zijn vriend die ook zijn medeminnaar bij het meisje blijkt. Sfeervolle reconstructie van Triëst in jaren twintig houdt de film visueel steeds boeiend, maar het scenario maakt van genuanceerde roman van Italo Svevo tamelijk banaal melodrama. Franciosa is mislukt, maar Cardinale past perfect in deze periode-esthetiek en Blair speelt de ongelukkige zuster prachtig.

Agostino

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Ingrid Thulin, John Saxon, Paolo Colombo en Mario Bartoletti.

Puber voelt zich in de steek gelaten wanneer zijn moeder tijdens vakantie minnaar neemt. Hij zoekt aansluiting bij volksjongens in de haven en doet ook daar traumatische ervaringen op. Psychologisch drama - naar roman van Moravia - suggereert incestueuze en homo-erotische gevoelens, maar geeft vooral mooie beelden van Venetië.

La viaccia

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Pietro Germi, Paul Frankeur en Romolo Valli.

Een naïeve boerenzoon wordt door zijn ouders naar Florence gestuurd om bij een oom te gaan werken in de hoop dat hij diens erfgenaam zal worden. De fatale verliefdheid voor een prostituée doorkruist niet alleen die plannen, maar wordt hem in elk opzicht noodlottig. Dit melodramatisch verhaal kreeg een sfeervolle esthetische vormgeving met buitenopnamen vol regen en bordeelinterieurs die aan prenten van Toulouse Lautrec herinneren. Cardinale past perfect in het tijdsbeeld van 1885. Scenario van Pasquale Festa Campanile, Vasco Pratolini, Massimo Franciosa naar de roman van Mario Pratesi L'eredita.

La Giornata balorda

1960 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean Sorel, Lea Massari, Jeanne Valerie, Paolo Stoppa en Rik Battaglia.

Een werkloze jongeman, die zijn buurmeisje zwanger heeft gemaakt, kan alleen een vaste baan 'kopen' en brengt de dag door met het zoeken naar klusjes om het benodigde bedrag bijeen te krijgen. Na tegenvallers en mislukkingen steelt hij de ring van een opgebaard lijk. Deze scenariobewerking door Pasolini van verhalen van Moravia heeft niet de indringende overtuigingskracht van zijn eigen latere films, omdat de vormgeving en de fysiek aantrekkelijke rolbezetting te veel traditionele 'film-gladheid' hebben. De vluchtige verbruiksseks waarvan de held gedurende zijn dag regelmatig het object is, wordt daardoor wel behoed van morsigheid en krijgt méér sensualiteit dan wellicht was bedoeld.

Il bell'Antonio

1960 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Pierre Brasseur, Rina Morelli en Tomas Milian.

Direct na La dolce vita gooide Mastroianni moedig zijn imago van viriele beau overhoop. Als Siciliaan 'Mooie' Antonio gaat hij een gearrangeerde verbintenis aan met notarisdochter Barbara (Cardinale), maar wanneer families, pastoor en dorpsgenoten in de gaten krijgen dat het huwelijk bedtechnisch een fataal slappe vertoning is, zijn de rapen gaar. Door Armando Nannuzzi prachtig gefotografeerd drama uit de gouden jaren van de Italiaanse cinema veegt de vloer aan met naargeestige mores. Scenariobijdragen van Pier Paolo Pasolini.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Arrangiatevi

1959 | Komedie

Italië 1959. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Totò, Peppino De Filippo, Laura Adani, Cathia Caro en Christina Gajoni.

Een door ruimtegebrek en burenoverlast gekweld, groot gezin probeert vergeefs een andere woning te zoeken. Uiteindelijk vindt de vader een betaalbare etage in een voormalig bordeel zonder dat hij zijn familie van die voorgeschiedenis vertelt. Zijn vrouw en dochters worden daar bruut mee geconfronteerd en de hele kring van kennissen en verloofden keert zich van hen af. Wat traag uitgevallen, maar onderhoudende sociale komedie wordt gedragen door Peppino de Filippo als het schipperende gezinshoofd en Totò als de inwonende, excentrieke opa.

Giovani mariti

1958 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1958. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Gérard Blain, Antonioni Cifariello, Isabelle Corey, Franco Interlenghi en Sylva Koscina.

Vier jonge vrijbuiters in de provincie moeten verantwoordelijkheid in huwelijk en gezin leren dragen, maar vinden elkaar terug in herinneringen aan de ongebondenheid van vroeger. Nogal bittere situatieschets waarin de vrouwen uitsluitend gezien worden als stoorzenders in de mooie mannenvriendschap. Pier Paolo Pasolini schreef mee aan scenario.

Marisa la civetta

1957 | Komedie

Spanje​/​​Italië 1957. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Marisa Allasio, Renato Salvatori, Ettore Manni, Francisco Rabal en Luz Marquez.

Een serveerster in een stationsrestauratie is een onverbeterlijke flirt, wat haar zowel problemen op haar werk als in haar verkering met een brave matroos bezorgt. Hoewel ze met haar koketterie de werkomstandigheden naar haar hand zet, dreigt ze haar vrijer te verliezen. In deze simpele komedie wordt uitbundig geacteerd en hij maakt boeiend gebruik van de stationssituering. Dat dit het eerste scenario was van Pier Paolo Pasolini is echter nauwelijks voorstelbaar.

Guardia, guardia scelta, brigadiere e maresciallo

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Alberto Sordi, Peppino De Filippo, Aldo Fabrizi, Gino Cervi en Valeria Moriconi.

Vier Romeinse politiemannen van verschillende rang spelen in de politiekapel, die de opperwachtmeester zijn eigen compositie wil laten uitvoeren. De wachtmeester wil hogerop en studeert Frans om tolk te worden, maar wordt overgeplaatst naar Milaan en moet zich het plaatselijke dialect eigen maken. De komedie heeft zijn aardigste momenten in het ongedisciplineerde Romeinse verkeer, maar men moet een liefhebber van marsmuziek zijn om niet op de muzikale intrige af te knappen. Maar FANFARE was tenslotte óók een succes.

Gli Innamorati

1955 | Drama, Komedie

Italië 1955. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Gino Cervi, Cosetta Greco en Sergio Raimondi.

Jonge mensen die in dezelfde volksbuurt van Rome zijn opgegroeid, menen dat hun jeugdscharreltjes van weleer vanzelfsprekend ook de aangewezen huwelijkspartners zijn, maar de alledaagse realiteit plaatst die verlovingen in een ander licht. Dit simpele gegeven is met authentieke milieutekening en ironische humor uitgewerkt en krijgt daardoor de nodige charme en frisheid.

I Cavalieri della regina

1954 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië 1954. Historische film van Mauro Bolognini. Met o.a. Jeffrey Stone, Marina Berti, Sebastian Cabot, Paul Campbell en Domenico Modugno.

Deze zoveelste, gesimplificeerde bewerking van DE DRIE MUSKETIERS vertelt het overbekende verhaal met vlotte vaart, met Amerikaanse tv-sterren die toch al in Europa actief waren voor serie-opnamen.

Ci troviamo in galleria

1953 | Komedie, Musical

Italië 1953. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Carlo Dapporto, Nilla Pizzi, Sophia Loren, Alberto Sordi en Fiorenzo Fiorentini.

Deze fantasieloze musical, over de belevenissen van een rondreizend revuegezelschap, is gebouwd rond twee inmiddels vergeten platensterren. Loren heeft een tweedeplansrol als soubrette. Het opmerkelijkste is nog het kleurproc[KA1]ed[KA1]e - Ferraniacolor - waarmee (op een allesbehalve aangename manier) oogverblindende effecten worden bereikt.