Andréa Ferréol

1947 Acteur

Andréa Ferréol (1947) is acteur.
Er zijn 111 films gevonden.

Despair

1978 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler en Bernhard Wicki.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

La victoire au bout du bâton

2012 | Komedie

Frankrijk 2012. Komedie van Jean-Michel Verner. Met o.a. Andréa Ferréol, Marie-Christine Adam en Paul Belmondo.

De zestigjarige Louise begint een majorettegroep in haar dorp. Deelnemers van alle leeftijden, gewichtsklassen en geslachten zijn welkom.

Le nouveau monde

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Étienne Dhaene. Met o.a. Natalia Dontcheva, Vanessa Larré, Grégory Fitoussi, Patrice Juiff en Andréa Ferréol.

Frisse tv-film over twee fotogenieke lesbiennes in Parijs (Dontcheva en Larré) die na lang wikken en wegen besluiten een kind te nemen. Adoptie en kunstmatige inseminatie zijn niet mogelijk, dus kiest het stel voor een spermadonor. Maar het bronmateriaal blijkt weerbarstig, net als de collega's, vrienden en familie. Integer drama over de weifeling van de moeders en van hun entourage, zonder dat de film verzandt in zeurderige maatschappijanalyse of langdradige karakterontwikkeling. Gewoon, de alledaagse problemen van een opmerkelijk paar.

La femme coquelicot

2005 |

Frankrijk/Zwitserland 2005. Jérôme Foulon. Met o.a. Françoise Fabian, Andréa Ferréol, Nathalie Roussel, François Caron en Isabelle Habiague.

Frisse tv-film over twee fotogenieke lesbiennes in Parijs (Dontcheva en Larré) die na lang wikken en wegen besluiten een kind te nemen. Adoptie en kunstmatige inseminatie zijn niet mogelijk, dus kiest het stel voor een spermadonor. Maar het bronmateriaal blijkt weerbarstig, net als de collega's, vrienden en familie. Integer drama over de weifeling van de moeders en van hun entourage, zonder dat de film verzandt in zeurderige maatschappijanalyse of langdradige karakterontwikkeling. Gewoon, de alledaagse problemen van een opmerkelijk paar.

Disparition

2005 | Thriller

Frankrijk 2005. Thriller van Laurent Carceles. Met o.a. Sara Martins, Andréa Ferréol en Maruschka Detmers.

Frisse tv-film over twee fotogenieke lesbiennes in Parijs (Dontcheva en Larré) die na lang wikken en wegen besluiten een kind te nemen. Adoptie en kunstmatige inseminatie zijn niet mogelijk, dus kiest het stel voor een spermadonor. Maar het bronmateriaal blijkt weerbarstig, net als de collega's, vrienden en familie. Integer drama over de weifeling van de moeders en van hun entourage, zonder dat de film verzandt in zeurderige maatschappijanalyse of langdradige karakterontwikkeling. Gewoon, de alledaagse problemen van een opmerkelijk paar.

La boîte

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Quentin Baillot, Jean-Marie Bigard, Jean-Christophe Bouvet, Alexandre Caumartin en Gérald Dahan.

De 67-jarige koning der kluchten heeft weer toegeslagen met een lamme komedie over zeven onafscheidelijke kameraden, die met elkaar bevriend zijn sedert de kleuterschool. Het zijn o.a. vuilnisman William (Kinganga), magazijnknecht Nassim (Iazouguen), snackbarhouder Rom[KA1]eo (Escala), lokettist Didier, ambulancechauffeur Mr. Propre (Dahan), automonteur St[KA1]ephane en zijn broer Patrick. Op zaterdagavond gaan zij altijd uit naar de enige disco in het stadje, La Makumba. De eigenaar van La Makumba, Roger (Bigard), wil de garage van de gepensioneerde vader van St[KA1]ephane en Patrick kopen om daarin nog een club onder te brengen, maar hun vader denkt er niet aan. Als zij `s avonds weer eens in La Makumba zitten, ontstaat er bij het verlaten van de zaak onenigheid met Roger, dat eindigt in een knokpartijtje, waaraan de politie te pas komt. Het resulteert erin dat onze vrienden een jaar lang geen disco`s meer mogen bezoeken in de wijde omtrek. Een ramp. Dan beginnen de jongens hun eigen disco in de garage, want er is geen verbod op het ondernemen. Een doorn in het oog van Roger, die er alles aan doet om zijn concurrent met de hulp van inspecteur van politie Bloret (Bouvet), dwars te zitten. In het voorspelbare scenario met clichépersonages van regisseur Zidi en Simon Mickael met dialogen van Didier Kaminka, is ook nog een liefdesgeschiedenis verwerkt. De rollen doen precies wat men van hen mag verwachten. In het geheel niets nieuws onder de zon, beschamend stereotiep en buitengewoon flauw. Het camerawerk is van Philippe Pavans de Ceccatty.

Le conte du ventre plein

2000 | Drama

Frankrijk/Nederland 2000. Drama van Melvin Van Peebles. Met o.a. Andréa Ferréol, Jacques Boudet, Meiji U Tum'si, Claude Perron en Franck Delhaye.

Ergens in de Franse Midi in een kleine provincieplaats in de jaren 1960 runnen Loretta (Ferr[KA1]eol) en Henri (Boudet) de bistro Le Ventre Plein. Hun dochter die meehelpt in de zaak, is voor onbepaalde tijd naar Toulouse om een zieke tante te verzorgen. Henri en Loretta kloppen aan bij het weeshuis en zeggen dat zij een hulp zoeken om de plaats van hun dochter in te nemen. Behalve een goed loon, kost en inwoning, zal ze behandeld worden als een lid van het gezin. Diamantine (Tum`si), is een zwart meisje van rond de achttien. Ze heeft haar hele leven in het weeshuis gewoond en lijkt de geschikte kandidate. Ze begint enthousiast aan haar nieuwe baantje. Na een tijdje vragen Loretta en Henri of ze mee wil doen aan een goede grap. Ze moet een kussen onder haar kleren stoppen en doen alsof ze in verwachting is. Diamantine wil wel, al vindt ze het een beetje vreemd. En dan komt Jan (Van Veen), een Vlaamse vriend, die met open armen wordt ontvangen. Jan heeft zeven jaar gezeten wegens smokkel, zo leren we. Als Jan informeert naar de dochter, krijgt hij te horen dat ze een famielid verzorgt. Tegen de finale begrijpen we allemaal inclusief Diamantine, waarom die maskerade nu nodig was. In zijn scenario heeft regisseur Van Peebles naar zijn eigen verhaal laten zien wat vooroordeel en racisme betekenen in een achtergebleven dorpje. De hoofdrollen passen heel goed in de vertelling en de jonge Tum'si laat zien dat zij een groot brok talent heeft. Het camerawerk van Philippe Pavans de Ceccaty, die digitaal filmde, ziet er goed uit. Later opgeblazen naar 35 mm.

Le Bal des pantins

2000 | Romantiek, Historische film

België/Portugal/Luxemburg 2000. Romantiek van Herman van Eyken. Met o.a. Marc Duret, Inge Paulussen, Andréa Ferréol, Delphine Bibet en François Beukelaers.

In 1955 kunnen Marcel (Duret) en Raymond (Delval), twee rubberplanters in Maleisi[KA3]e, terugkijken op een avontuurlijk leven dat hen geen windeieren heeft gelegd hoewel ze betaald hebben met tropenjaren en ontberingen. Ze hebben hun zure geld verdiend in het zweet des aanschijns. Raymond is oud, moe en der dagen zat. Hij is aan het einde van de rit. Hij besluit zijn testament op te maken. In plaats dat zijn zakelijke helft vervalt aan zijn zwoegende compagnon, maakt Raymond zijn dochter, een slettebaaltje, zijn erfgename. Zij heet Loulou (Paulussen), en baat het Roxy cabaret uit in België. De verdroten Marcel onderneemt een reis naar Europa om Loulou over te halen haar deel van de zaak aan hem over te hevelen, maar de gebeurtenissen nemen een geheel onverwachte wending. De zakelijke problemen en amoureuze perikelen van Marcel laten de kijker helaas volledig koud. Dat komt door het verrassingsloze scenario van regisseur Van Eyken, Micheline Hardy en Luc W.L. Janssen. De spelprestaties variëren van aardig tot amateuristisch. Toch werd de film meervoudig bekroond op een aantal Belgische festivals - thuiswedstrijden moet je dan maar denken. De zangstem van Loulou is ingedubd door Alexandre Roos. Het camerawerk is van Rémon Fromont. Ook bekend als L'AMOUR EN SUSPENS, een titel die bijna evenveel vertelt als de oorspronkelijke titel; het is de combinatie van beiden.

Une pour toutes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anne Parillaud, Alessandra Martines, Marianne Denicourt en Alice Evans.

Op nieuwjaarsdag van het jaar 2000 neemt de strijdbare stewardess van een Concorde, Olivia Colbert (Bonamy), het initiatief om een theatertroep te vormen. De première van het stuk vindt plaats tussen Parijs en New York aan boord van de supersonische straalvliegtuig. Dé gelegenheid voor regisseur Lelouch om veteranen en artiesten op te laten draven en in een afgesloten ruimte te filmen. Het resultaat is statisch en de film duurt te lang. Hij was net zo gedoemd als de onfortuinlijke Concordevlucht, die vlakbij het vliegveld van Parijs een half jaar later neerstortte. Door dit ongelukkige incident raakte de supersnel film in de vergetelheid. Het langdradige scenario voor dit onfortuinlijke gebeuren is van regisseur Lelouch, Pierre Leroux en Pierre Uytterhoeven naar een verhaal van Lelouch. Het camerawerk is van Lelouch en Philippe Vene.

L'avocate : Le piège

1999 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1999. Misdaad van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Corinne Dacla, Andréa Ferréol, Pierre Forest, Didier Sauvegrain en Marie-Ange Lelli.

Na zijn ontsnapping uit de gevangenis schiet Fran[KA10]cois Marion (Venon), een levensgevaarlijke gangster, zijn mede- ontsnapte Ren[KA1]e Vermeuil neer. Laura Morelli (Dacla), advocate van deze laatste, die achter de tralies ging wegens verduistering en misbruik van gemeenschappelijke goederen, wordt ervan beschuldigd de ontsnapping op touw te hebben gezet. Laura houdt haar onschuld staande maar bij een huiszoeking in haar kantoor wordt belastend materiaal gevonden. Laura is ervan overtuigd het slachtoffer te zijn van een complot en doet beroep op haar collega Meester Andr[KA1]eas (Ferréol), die echter niet kan verhinderen dat er een onderzoek wordt ingesteld en dat Laura in de gevangenis terecht komt. Onze advocate mag de balie eens een keertje van de andere kant zien, maar wees gerust, alles komt goed. Een weinig opwindende rechtbankfilm over een gerechtelijke dwaling. De situaties zijn voorspelbaar en werden reeds stukken beter gebruikt in gelijksoortige Amerikaanse films. Je kan wat genieten van het overdreven drukke spel van Ferréol, maar dat is dan ook het enige pluspunt aan deze routinefilm, die geschreven werd door regisseur Sussfeld en Aude Blanchard. Fotografie is van Gérard Vigneron. Stereo.

Le Sélec : Le clandestin

1998 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Michel Voïta, Julien Rivière, Mohammed Hamaidi, Sonia Mankaï en Andréa Ferréol.

J[KA1]er[KA4]ome Madec, bijgenaamd Le S[KA1]elec, moet in opdracht van de voetbalfederatie van Clairefontaine het land afschuimen, op zoek naar jong voetbaltalent. Mr. Bertier (Lagueyrie) van het ministerie geeft hem de opmerking dat er teveel vreemdelingen zijn in het Franse voetbal, zodat bij een overwinning nog met moeite de `Marseillaise` gezongen kan worden. J[KA1]er[KA4]ome belooft er, binnen zijn mogelijkheden, iets aan te doen. Op een dag speelt hij met enkele collega`s tegen de plaatselijke politieploeg wanneer twee adolescenten binnenbreken in de kleedkamers en de beroepskaarten van de agenten stelen. J[KA1]er[KA4]ome kan een van hen strikken. Het is Emir (Rivière) en het blijkt een natuurtalent in het voetbal te zijn. Probleem is echter dat Emir een Joegoslaaf is die illegaal in het land verblijft en die bovendien in de greep zit van een bende misdadigers. L'INSTIT overgeplaatst naar het voetbalveld. Het is weer allemaal ellende dat de klok slaat en je kan je zakdoek best binnen handbereik houden, want de tranen vloeien. De eerste aflevering van deze reeks is niet erg beloftevol. Het voorspelbare, sentimentele scenario is van Philippe Donzelot en Yves Ramonet. Fotografie van Gérard Vigneron.

Mireille et Vincent

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Jean-Louis Lorenzi. Met o.a. Julie Judd, Mathieu Delarive, Patrick Préjean, Andréa Ferréol en Gérard Victor.

Als decorateur van een rondreizend toneelgezelschap arriveert Dass (Delarive) in het dorpje Saint-R[KA1]emy-de-Provence om er de zomerfeesten op te fleuren. Hij ontmoet een knap meisje dat hem obsedeert ook al brengt dit hem in conflict met de matador van de streek, een macho die denkt dat elke meid voor hem valt. De hoofdacteur heeft het gezelschap in de steek gelaten en Dass, die de rol uit zijn hoofd kent, weigert hem te vervangen. Tot blijkt dat het meisje (Judd) de titelrol zal spelen in Mireille van Frédéric Mistral. Dan is hij maar al te gretig om haar 'Vincent' te zijn. Maar al vlug vervaagt bij beiden de grens tussen heden en verleden, tussen droom en realiteit. Een erg lyrische bewerking van het stuk van Mistral, een soort Provinçaalse Romeo & Juliet. Het uitgangspunt is goed gevonden, maar dat maakt nog geen goede film van een lang gerokken, vervelend scenario, geschreven door Lorenzi en Marcel Jullian. Ook de mooie fotografie van Jacques Guérin kan de film niet redden.

Mirage noir

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Sébastien Grall. Met o.a. Catherine Wilkening, Aladin Reibel, Andréa Ferréol, Bruno Raffaelli en Christian Moro.

Jack Maubert (Reibel) is commandant bij de Franse luchtmacht. Hij heeft een onberispelijke staat van dienst en wordt geliefd door zijn manschappen. Zijn vrouw Christine (Wilkening) lijdt aan een erge vorm van depressie en zakt steeds dieper weg door de pillen die ze te slikken krijgt. Op een dag zegt ze dat ze wil scheiden. Gezien haar toestand zal hun dochtertje M[KA1]elanie (Steinling) zonder twijfel aan Jack toegewezen worden. Hier wil Christine's moeder Monique een stokje voor steken. In haar wanhoop beschuldigt ze Jack ervan een incestueuze verhouding te hebben met zijn dochter. Deze verklaring heeft grote invloed op zijn beroepsleven. Gevoelig drama over een eerbiedwaardig man die zijn reputatie eensklaps, onterecht, te grabbel gegooid ziet. Reibel speelt zijn personage met veel emotie zonder echter over de schreef te gaan. Wilkening benadrukt haar rol soms wel wat teveel, maar Ferréol steelt de show als de tang van een moeder. Geen hoogvlieger, wel degelijke ontspanning met een actueel onderwerp, geschreven door Jean-Marie Auclair en Alain Riondet. Fotografie van Richard Andry.

Heureusement qu'on s'aime

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van David Delrieux. Met o.a. Bernadette Lafont, Andréa Ferréol, Jordan Santoul, Nadine Spinoza en Marc Samuel.

Antoine (Santoul als kind; Antoine Herbez als volwassene) werd wees toen hij amper twee maanden oud was. Hij werd toen in huis opgenomen door zijn twee tantes Louise (Lafont) en Simone (Ferréol), een koppel excentrieke dames die zich zo goed en zo kwaad als mogelijk met zijn opvoedig bezit hielden. Zo'n dertig jaar later sterven beiden op dezelfde dag. Tijdens de begrafenis blikt Antoine terug op zijn leven aan de zijde van deze twee alles behalve alledaagse vrouwen. Een hartverwarmende dramatische komedie die volledig rust op het acteertalent van beide hoofdvertolksters. Zoals het met herinneringen gaat herleven vooral de hoogtepunten en wordt alles bedekt met een waas van nostalgie. Dank zij Laffont en Ferréol blijf je geboeid kijken en ga je met hen lachen en af en toe huilen. Catherine Bessonart schreef haar autobiografisch scenario samen met regisseur Delrieux. Achter de camera stond Anne Khripounnoff.

Ed McBain's 87th Precinct: Ice

1996 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1996. Misdaad van Bradford May. Met o.a. Dale Midkiff, Joe Pantoliano, Paul Johansson, Andrea Parker en Diane Douglas.

Tijdens de pauze van een voorstelling wordt danseres Sally doodgeschoten en kort daarna wordt ook het lijk van pooier en dealer Paco gevonden. De twee slachtoffers zijn met hetzelfde wapen vermoord, en de agenten Carella en Meyer ontdekken dat ze ooit een relatie hadden. Als Sally's vriend een waterdicht alibi blijkt te hebben, loopt het onderzoek vast, totdat er een diamanthandelaar vermoord wordt.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

Le montreur de boxe

1994 | Drama, Komedie

Frankrijk 1994. Drama van Dominique Ladoge. Met o.a. Richard Bohringer, Karl Makinen, Riccardo Cucciolla, Peter McEnery en Cécile Bois.

Frankrijk rond 1900. Bokspromotor Abel Ginoux (Bohringer) recruteert door een toeval een jonge houthakker om beruchte boksers uit te dagen. De jongeman komt terecht in een knokwereldje wat voor sport moet doorgaan. Wat later de professionele bokssport zal worden, is op dat moment nog een grote janboel, waarvan de invloed veel verder reikte dan de ring. Deze film is het debuut van de jonge Ladoge die duidelijk wat in zijn mars heeft, maar hij weet nog niet goed hoe hij dat het beste in beelden kan vertellen. Bohringer is een grote steun, maar is niet in staat alle hiaten in het scenario van Ladoge en Robin Katz op te vullen. Wel geeft de film een aardig portret van een haast totaal vergeten aspect van het bokswereldje. Fotografie van Etienne Fauduet.

Des Kaisers neue Kleider

1994 | Familiefilm, Fantasy

Servië en Montenegro/Tsjechië/Duitsland 1994. Familiefilm van Juraj Herz. Met o.a. Harald Juhnke, Andréa Ferréol, Carsten Voigt, Teresa Herz en Jan Kalous.

Nieuwe bewerking van De nieuwe kleren van de keizer van de gebroeders Grimm over de ijdele vorst die meer dan in zijn hemd werd gezet met sterbezetting van Juhnke en Ferréol. Hoewel oorspronkelijk voor de tv gemaakt, ook uitgebracht als bioscoopversie. Scenario van Bernd Fiedler. Camerawerk van Rudolf Blaháček.

Nach langer Zeit

1993 | Familiefilm, Drama

Canada/Frankrijk/Duitsland 1993. Familiefilm van Robert Mazoyer. Met o.a. Maria Schell, Jacques Godin, Stéphane Bierry, Vanessa Wagner en Caspar Salmon.

Wanneer kloosterzuster Schell hoort dat haar neef en diens vrouw verongelukt zijn, besluit ze van Canada naar Frankrijk te vertrekken om te zorgen voor hun drie achtergebleven kinderen. Tot ieders verbazing is ook Godin aanwezig op de begrafenis van zijn zoon en schoondochter, ook al is het geen geheim dat ze elkaar niet konden luchten of zien. Maar door de vijandige houding van de oudste zoon, de tweeëntwintig-jarige Bierry, loopt elke poging tot toenadering op niets uit. Familiekroniek met de non Schell als middelpunt van het gebeuren. Zoals te verwachten, gebeurt er heel wat met de familieeden: ze verspelen hun boerderij, maar winnen die weer terug; Bierry wordt van moord beschuldigd, maar wordt op het laatste moment toch weer vrijgesproken; kinderen worden ziek, enz. Reden genoeg om de zakdoek in de buurt te houden. Deze internationale soap, gemaakt door Jacques Espagne, is gebaseerd op een roman van Jean-Pierre Jaubert. De mooie plaatjes werden geschoten door Serge Ladouceur, Eric Fauchère en Paul Gravel. Oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

Maigret et l'homme du banc

1993 | Misdaad, Mysterie, Thriller

België/Frankrijk/Zwitserland 1993. Misdaad van Etienne Périer. Met o.a. Bruno Cremer, Marie Dubois, Andréa Ferréol, Julie Jézéquel en Eric Prat.

In een doodlopend straatje wordt het lijk van een man gevonden, die met een mes is vermoord. Inspecteur Maigret (Cremer), belast met de zaak, probeert de laatste levensjaren van het slachtoffer te reconstrueren en stuit daarbij op de ene verrassing na de andere. De man had zijn vrouw (Dubois), die hem verweet dat hij slechts magazijnbediende was, niet durven vertellen dat hij was ontslagen. Hij bezocht voortdurend zijn ex-collega's en leende enorme bedragen van hen. Terwijl zijn vrouw dacht dat hij aan het werk was, zat hij dagenlang op een bank op de boulevard Saint-Martin te praten met een geheimzinnige, clowneske man. Sterke rolbezetting doet het gelijknamige, in 1953 verschenen boek van Georges Simenon beslist eer aan. Behendige weergave van de typische Simenon-sfeer. Scenario van Jean-Pierre Sinapi.

La treizième voiture

1993 | Misdaad, Komedie

Portugal/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland 1993. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Andréa Ferréol, Penelope Keith, Dominique Horwitz en Jean-Marc Thibault.

De transeuropa-expres 'Molière' vertrekt dagelijks om 18:43 uur van het Gare du Nord van Parijs naar Moskou. Op een dag wordt er net voor het vertrek een dertiende wagon aan de trein gekoppeld. Hierin bevindt zich een waardevolle collectie Russische iconen die sinds 1947 bewaard werden in het Louvre. Onderweg tracht een bende gangsters deze ultra-beveiligde schat te roven. Een komische misdaadfilm waarin de humor er veel te dik wordt opgelegd. Enkel Keith, als de oerbritse tante Tanya, slaagt erin overeind te blijven door haar bijtende cynisme. Maciej Slesicki bedacht het verhaal dat door Bonnot en Jean-Jacques Gaffie tot scenario werd omgevormd. Fotografie van Grzegorz Kedzierski.

La 13ème voiture

1993 |

1993. Alain Bonnot. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Andréa Ferréol en Jean-Pierre Cassel.

De transeuropa-expres 'Molière' vertrekt dagelijks om 18:43 uur van het Gare du Nord van Parijs naar Moskou. Op een dag wordt er net voor het vertrek een dertiende wagon aan de trein gekoppeld. Hierin bevindt zich een waardevolle collectie Russische iconen die sinds 1947 bewaard werden in het Louvre. Onderweg tracht een bende gangsters deze ultra-beveiligde schat te roven. Een komische misdaadfilm waarin de humor er veel te dik wordt opgelegd. Enkel Keith, als de oerbritse tante Tanya, slaagt erin overeind te blijven door haar bijtende cynisme. Maciej Slesicki bedacht het verhaal dat door Bonnot en Jean-Jacques Gaffie tot scenario werd omgevormd. Fotografie van Grzegorz Kedzierski.

Das Geheimnis des 13. Wagen

1993 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk 1993. Thriller van Alain Bonnot. Met o.a. Andréa Ferréol, Jean-Pierre Cassel en Penelope Keith.

Valentin Carrat, die zijn tante Lady Tanya McTaggart begeleidt op haar eerste reis naar Moskou, merkt dat er allerlei vreemde dingen gebeuren, wanneer er vlak voor vertrek een geheimzinnige dertiende wagon wordt aangekoppeld aan de Parijs-Moskou exprestrein. Een onderzoek is wel op zijn plaats

Wahre Geschichte von Männern und Frauen

1992 |

Duitsland 1992. Robert van Ackeren. Met o.a. Andréa Ferréol, Gudrun Gabriel en Sonja Kirchenberger.

Valentin Carrat, die zijn tante Lady Tanya McTaggart begeleidt op haar eerste reis naar Moskou, merkt dat er allerlei vreemde dingen gebeuren, wanneer er vlak voor vertrek een geheimzinnige dertiende wagon wordt aangekoppeld aan de Parijs-Moskou exprestrein. Een onderzoek is wel op zijn plaats

Sweet Killing

1992 | Thriller, Komedie

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Canada 1992. Thriller van Eddy Matalon. Met o.a. Anthony Higgins, Leslie Hope, F. Murray Abraham, Michael Ironside en Andréa Ferréol.

Bankemploy[KA1]e Higgins houdt van strips en met de handgemaakt elektrisch speelgoed. Zijn lijvige vrouw Ferreol probeert hem voortdurend onder de plak te houden. Higgins wil scheiden, maar Ferreol niet. Dan besluit hij haar koud te maken, op een idee gebracht door een stripverhaaltje. Om zich een alibi te verschaffen zoekt hij een niet bestaande cli[KA3]ent van de bank op, genaamd Zargo. Inspecteur Ironside betwijfelt of Ferreol wel het slachtoffer is geworden van een inbraak, want hij vindt dat Higgins te veel is opgeleefd door zijn nieuwe, zeer aantrekkelijke relatie met Hope. Plotseling duikt Zargo (Abraham) op! Spitse, onderhoudende zwarte komedie, die vooral liefhebbers van goedlachse supsensefilms zal boeien. Komt zeer goed tot zijn recht op het kleine scherm. Leuk gespeeld; naar het boek van Angus Hall Qualthrough, dat door Dominique Roulet en medeproducent Eddy Matalon tot een effectief scenario werd bewerkt. Hughues De Kaeck stond achter de camera en Alain Rivard voorzag de film van Dolby-geluid.

Hors saison

1992 |

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1992. Daniel Schmid. Met o.a. Sami Frey, Carlos Devesa, Ingrid Caven, Dieter Meier en Ulli Lommel.

Frey keert terug naar een groot hotel in de Zwitserse Alpen, dat ooit door zijn grootouders werd gebouwd en dat binnenkort gesloopt zal worden. Via flashbacks die verteld worden door zijn grootmoeder Fellini (de zestig-jarige zuster van Federico in haar tweede rol) haalt hij herinneringen op en passeren allerlei gebeurtenissen de revue: Russische anarchiste Chaplin, die er ooit een volksvijand vermoordde, schrijfster Sarah Bernhardt (gespeeld door Paredes), die zijn grootvader verleidde en goochelaar Lommel, die zijn publiek hypnotiseerde. Schmid`s boeiende film vertoont verwantschap met Fellini`s werk door o.a. de bonte verzameling van uitgesproken karakterspelers. Het is zo aanstekelijk gedaan, dat men zin krijgt om in een dergelijk hotel te logeren. Caven en Meier zetten de film muzikale luister bij met hun liederen en Devesa speelt de jonge Frey. Scenario van Martin Suter en regisseur Schmid. Fraai camerawerk Renato Berta. Gefilmd op allerlei locaties... in Portugal (!). Geproduceerd met participatie van de Duitse (ZDF) en Zwitserse tv.

Die wahre Geschichte von Männern und Frauen

1992 |

Duitsland 1992. Robert van Ackeren. Met o.a. Sonja Kirchberger, Gudrun Gabriel, Andréa Ferréol, Beate Jensen en Thomas Heinze.

Van Ackeren heeft zijn oude thema's verpakt in een eigentijds jasje: vijf vrouwen scheiden zich van hun mannen, omdat de relaties verstoord zijn. Door zelfhulp en met groepstherapie willen ze er weer tegen aan kunnen. De mannen zijn ongelukkig over hun gedrag en proberen de vrouwen weer voor zich te winnen. Op dat punt gaat de film in op individuele, hartstochtelijke relaties die variëren van gewone heteroseksuele liefde tot trips met valium en andere tabletten inclusief z.g. lesbische relaties. Van Ackeren heeft een eigen stijl - dat moet gesteld worden, maar verder ahum... Het scenario schreef de regisseur samen met Catharina Zwerenz. Jürgen Jürgens stond achter de camera.

Una famiglia in giallo

1991 | Mysterie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1991. Mysterie van Luciano Odorisio. Met o.a. Ugo Tognazzi, Sebastiano Nardone, Andréa Ferréol, Luca Lionello en Claudia Muzii.

Dit was de laatste rol die Tognazzi voor zijn dood in 1990 speelde. Hij speelt de menselijke Inspecteur Andreoli, die de zaken op een persoonlijke manier afhandelt en zeer aan zijn familie is gehecht. De televisiefilm bestaat uit twee episoden: La seducta spiritica gaat over een rechtschapen magistraat die de illegale activiteiten van een oliemaatschappij onderzoekt. Men probeert hem te chanteren met zijn affaire met een actrice, maar hij weigert zich hierdoor te laten intimideren. Wanneer de actrice dood aangetroffen wordt, komt het schandaal aan het licht. Dan komt Andreoli op om een onderzoek in te stellen waarbij hij geholpen wordt door zijn vrouw die gek op intriges is en zijn zoon die voor een particuliere tv-omroep werkt. De tweede episode, Il sogno gaat over een meisje dat tijdens een schoolreisje is verdwenen en waarvan aangenomen wordt dat ze dood is. Er wordt een lijk gevonden en de ouders verklaren dat het het lichaam van hun dochter is. Haar moeder droomt elke nacht van haar alsof ze nog in leven is en die boodschap door wil geven. Na dit verhaal aangehoord te hebben, overtuigt Andreoli's vrouw hem ervan de zaak te heropenen, waardoor hij in Frankrijk terecht komt.

Un ballon dans la tête

1991 | Drama

Frankrijk/Portugal 1991. Drama van Michaëla Watteaux. Met o.a. Diane Bellego, Gilles Ségal, Robinson Stévenin, Andréa Ferréol en Sarah Bertrand.

Lissabon in de jaren 1960 gaat gebukt onder de dictatuur van Salazar. De tien-jarige Stévenin droomt ervan ooit profvoetballer te worden, maar het leven verloopt niet zoals hij het wenst. Zijn broer, Rozé wordt gezocht door de politie omdat hij actie voert tegen de dictator. Hij ziet zich gedwongen naar Frankrijk te vluchten. Als zijn depressieve moeder wordt opgenomen, wordt de jongen naar het platteland gestuurd naar een ver familid, Ferreol, dat hij nauwelijks kent. Aangrijpend portret van een jongen die opgroeit in een politiek verstoord land in een verziekte omgeving. Van het universum van de volwassenen begrijpt hij niets, maar hij heeft er psychisch wel onder te lijden. Zijn enige uitweg is de voetbal. Sentimenteel scenario van Watteaux, Dominique Dreger en Carlos Saboga probeert relatie tussen politiek en emotie te tonen, maar vervalt in zoetsappigheid. In beeld gebracht door Mario Barroso.

Stroke Of Midnight

1991 |

1991. Tom Clegg. Met o.a. Rebecca Potos, Elisabeth Vitali, Andréa Ferréol, Jennifer Grey en Rob Lowe.

Lissabon in de jaren 1960 gaat gebukt onder de dictatuur van Salazar. De tien-jarige Stévenin droomt ervan ooit profvoetballer te worden, maar het leven verloopt niet zoals hij het wenst. Zijn broer, Rozé wordt gezocht door de politie omdat hij actie voert tegen de dictator. Hij ziet zich gedwongen naar Frankrijk te vluchten. Als zijn depressieve moeder wordt opgenomen, wordt de jongen naar het platteland gestuurd naar een ver familid, Ferreol, dat hij nauwelijks kent. Aangrijpend portret van een jongen die opgroeit in een politiek verstoord land in een verziekte omgeving. Van het universum van de volwassenen begrijpt hij niets, maar hij heeft er psychisch wel onder te lijden. Zijn enige uitweg is de voetbal. Sentimenteel scenario van Watteaux, Dominique Dreger en Carlos Saboga probeert relatie tussen politiek en emotie te tonen, maar vervalt in zoetsappigheid. In beeld gebracht door Mario Barroso.

Piège pour une femme

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Gérard Marx. Met o.a. Evelyne Bouix, Andréa Ferréol, Maxime Leroux, Hervé Laudière en Denis Brandon.

Na haar straf uitgezeten te hebben, wordt een jonge vrouw opgevangen door een zeer rijke weduwe. Ze geeft haar de opdracht de documenten te ordenen van de archeoloog waarmee ze getrouwd was. Al snel ontdekt Julie (Bouix) dat het geheel omgeven wordt door een mysterie. De vrienden van haar 'weldoenster' bekijken haar nieuwsgierig, alsof ze herinneringen oproept. Ze blijkt veel op de dochter van de weduwe te lijken, die bij een ongeluk om het leven is gekomen. Een aantal situaties in deze film komt nog verknipter over, want hoewel bewerkt door Alain Page, is het idee oorspronkelijk afkomstig van de regisseur Jean Chapot. Regie zonder opvallende uitschieters in positieve of negatieve zin, maar de rol van de weduwe past niet zo goed bij Ferréol.

Maria des Eaux-Vives

1991 | Drama

Canada/Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1991. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Maria Schell, Victor Lanoux, Andréa Ferréol, Jacques Godin en Stéphane Bierry.

Vierdelige dramatische miniserie met Schell die al 38 jaar als non in een klooster van Montreal verblijft. Wanneer een drama haar familie treft verlaat zij het klooster. Haar neef en diens vrouw verongelukken in Parijs in een auto-ongeval en laten drie kinderen na. Schell vestigt zich in het familiedomein van Eaux- Vives en laat er de rust weerkeren. Haar broer Godin weigert echter opnieuw contact met haar op te nemen. De oudste van de drie kinderen, Bierry, probeert in de voetsporen te treden van zijn overleden vader (Gendron) en grootvader (Godin), die beiden autoritaire bosbeheerders waren. Maar hij vreest vooral zijn ego[KA3]istische opa, die zijn zoon en de zijnen zwaar heeft doen lijden. Finaal beseft Zuster Schell dat haar familie meer gebaat is met haar liefde dan met haar gebeden. In Qu[KA1]ebec zoekt zij Godin op en smeekt hem Eaux-Vives financieel te redden. Godin stemt erin toe en Schell keert naar Frankrijk terug en zal er haar taak als moeder en grootmoeder voortzetten. Melodramatische toestanden alom waarin 65-jarige Schell nog eens aan haar trekken komt. Tranerig scenario (en dialogen) van Jacques Espagne. De muziek is van Jacques Loussier.

Le Gorille et le barbu

1991 | Misdaad, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1991. Misdaad van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Karim Alloui, Andréa Ferréol, Farid Chopel, Sylvie Michaud en François Périer.

Verfilming en dialogen van Vahé Katcha naar de gelijknamige roman van Antoine Dominique, de schepper van Gorille, gespeeld door Alloui. Hij onderzoekt ditmaal de zaak van meerdere lijken van misdadigers, die zijn opgevist uit de moerassen van de Camargue. Volgens het volksgeloof gaat het om buitenaardse wezens die de stoere bink uithangen. Een niet als te geloofwaardig verhaal, maar suspense is er wel, ondanks de eentonige regie van een wel heel erg matige ex-filmer, en het tamelijk amusante acteerwerk kan er ook mee door.

Wings of Fame

1990 | Fantasy, Mysterie, Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Nederland 1990. Fantasy van Otakar Votocek. Met o.a. Peter O'Toole, Colin Firth, Marie Trintignant, Andréa Ferréol en Ellen Umlauf.

O'Toole als verwend, arrogant filmacteur wordt tijdens een filmfestival neergeschoten door Firth als jonge schrijver, die op zijn beurt per ongeluk wordt gedood. Beide mannen ontmoeten elkaar opnieuw op een eiland in een luxueus paleis van het hiernamaals. Wiens faam verbleekt, moet naar een eenvoudige kamer verhuizen en wiens roem helemaal verdwijnt moet het eiland verlaten. De gasten zijn bevreesd om in het vergeetboek te geraken. In deze knellende sfeer probeert O'Toole het motief voor de moord te ontdekken, terwijl Firth hem gade slaat. Hun lot zit aan elkaar verbonden. Eerste speelfilm van de Nederlandse Tsjech Votocek, gelauwerd op het festival van Avoriaz. Visueel mooi maar te veel spielerei. Scenario van de regisseur en Herman Koch. Alex Thompson deed het camerawerk.

Vue sur l'enfer

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Michel Mitrani. Met o.a. Jacques Bonnafé en Andréa Ferréol.

Een bewerking van de bijna vergeten roman [KL]L`Enfer[KLE] van Henri Barbusse (1874-1935). Een man raakt zeer geboeid door het leven van zijn opeenvolgende buren dankzij een gat in de muur van zijn hotelkamer. Veel gegluur in deze sobere en gevoelige beurtelings tragische en komische film, die troebel en soms angstaanjagend aandoet. Een merkwaardige sfeer vanwege het tamelijk ziekelijke voyeurisme, zoals weinig te zien is op het televisiescherm.

The Phantom of the Opera

1990 | Horror, Romantiek, Musical

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië 1990. Horror van Tony Richardson. Met o.a. Burt Lancaster, Charles Dance, Teri Polo, Ian Richardson en Adam Storke.

De zesde, wat overbodige, remake van de klassieker van Gaston Leroux, met Dance als een romantisch spook, dat er alles voor over heeft om zangeres Ferreol, echtgenote van de nieuwe directeur van de Parijse opera, te saboteren ten gunste van de mooie Polo die over een goddelijke stem beschikt. Lancaster is de ex-directeur die een uitstekende band had met het spook en Storke is de jonge graaf die verliefd is op Polo. Uiterst protserig in beeld gebrachte Europese co-productie die echter weinig spanning brengt. Bovendien wordt het gezicht van het spook nooit getoond. Acteerprestaties zijn aan de tamme kant. Arthur Kopit baseerde zijn scenario op zijn eigen toneelbewerking van de roman. Steve Yaconelli zorgde voor schitterende plaatjes. De zangstemmen zijn voortreffelijk ingedubd door gerenommeerde operasterren: Michèle LaGrange, Gerard Garino en Helia T'hezan met doeltreffende muzikale arrangementen van John Addison. Er bestaat ook een tv-versie van 180m.

L'invité clandestin

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Jacques Bonnafé, Andréa Ferréol, Fabienne Perineau en Béatriz Avoine.

Het verhaal over de liefde tussen twee verwarde mensen: een jongeman komt terecht in een familiepension in Lyon en moet daar een kamer delen met een eenzaam meisje dat altijd de luiken dicht houdt. Een verstikkende sfeer, die doordrenkt is van angst en dwangmatig gedrag. De manier waarop de eenzaamheid en het onvermogen om te communiceren zijn vastgelegd, verraadt de persoonlijke obsessies van deze televisieregisseur, die gekweld wordt door de passie die vrijkomt wordt in een 'huis clos'- situatie. Een obsederende film.

If the Shoe Fits

1990 | Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1990. Drama van Tom Clegg. Met o.a. Rob Lowe, Jennifer Grey, Elisabeth Vitali, Rebecca Potok en Sacha Briquet.

Modekoning Lowe zit zonder inspiratie. Zijn nieuwe shows waren een miskleun. Een van zijn kleedsters, Grey, ontwerpt zelf in haar vrije tijd, maar mist de moed om Lowe te benaderen. Op een party merkt hij haar op, door haar gedurfde creatie, niet beseffend dat ze voor hem werkt. Gray, die het hem nog steeds niet durft te zeggen, gaat dan maar een dubbelleven leiden. Totaal oninteressant gegeven werd reeds zo dikwijls, en veel beter bewerkt. Het scenario van Timothy Prager staat op het peil van een slechte boulevard-komedie en Lowe is nog nooit zo miscast geweest. Achter de camera stond Henri Habans. Puur tijdverlies.

Venezia rosso sangue

1989 | Mysterie, Romantiek, Komedie, Historische film

Frankrijk/Italië 1989. Mysterie van Etienne Périer. Met o.a. Vincent Spano, Wojtek Pszoniak, Isabel Russinova, Andréa Ferréol en Massimo Dapporto.

Het verhaal gaat over Goldoni als potentieel toneelschrijver. Hij vindt een financier voor zijn stuk, maar deze meacenas wordt vermoord door een gemaskerde man die een rode zakdoek bij het lijk achterlaat. Ook volgende financiers vinden op vergelijkbare wijze de dood en de Grootinquisiteur verdenkt de onschuldige auteur, die zelf bijna slachtoffer wordt. Venice is de ster van de film. Heerlijk camerawerk en prachtige kostuums, maar de film als geheel is onbevredigend, als moordmysterie en als romantische komedie. Ook kekend als: VENICE BLOOD RED.

Sans espoir de retour

1989 | Film noir, Thriller

Frankrijk/Portugal 1989. Film noir van Samuel Fuller. Met o.a. Valentina Vargas, Keith Carradine, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Marc de Jonge.

Verfilming van de roman [KL]Street of No Return[KLE] van David Goodis over een succesvolle popzanger (Carradine) wiens stembanden door gangsters geruïneerd worden, omdat hij de vriendin van de gangsterbaas verleidde. In de goot terecht gekomen, krijgt hij de kans wraak te nemen. Een dromerig, poëtisch, wrang, en vrij wanhopig werk ondanks een betrekkelijk goede, sterke en duidelijke afloop. Een schemerachtige sfeer van een grote, anonieme haven, die wordt verscheurd door rassenrellen. Een mythische film noir, net als de andere werken van Fuller die met zijn 78 jaar bewijst dat hij nog altijd een van de grootste regisseurs van dit moment is. Een adembenemende vertolking van Carradine, en er is bovendien niets te merken van de risico's, die een internationale rolbezetting met zich meebrengt, wat zelden voorkomt. Scenario van Jacques Bral en Fuller. Camerawerk van Pierre-William Glenn.

Lo zio indegno

1989 | Komedie

Italië 1989. Komedie van Franco Brusati. Met o.a. Vittorio Gassman, Giancarlo Giannini, Kim Rossi Stuart, Beatrice Palme en Stefania Sandrelli.

Oom Luca, gespeeld door Gassman, liegt, steelt en bedriegt in de overtuiging dat alles vergeven zal worden. Hij valt op schoolmeisjes, die hij weinig omzichtig benadert. Als hij een hersenbloeding krijgt en geld nodig heeft voor een operatie, belt hij zijn rijkgeworden yuppie-neef, die hem goedhartig het geld geeft, om te ontdekken dat Luca er een feest van aanricht, waarbij hij zijn neefjes' vriendin verleidt. Gefascineerd door zo'n doorgewinterde bohémien sluit hij vriendschap met zijn neef, een band die steeds hechter wordt. Gassman is verrukkelijk.

Francesco

1989 | Biografie, Drama

Italië/Duitsland 1989. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Mickey Rourke, Helena Bonham Carter, Mario Adorf, Paolo Bonacelli en Riccardo Di Torrebruna.

Cavani's tweede film over Franciscus van Assisi, na de tv- film FRANCESCO D'ASSISI uit 1966. Het levensverhaal van deze heilige die zich afkeert van wereldse rijkdom en in conflict komt met zijn vader, over zijn ontmoeting met het meisje Chiara, zijn opstelling tegenover de natuur en de dieren, het ontstaan van de Franciscaanse orde die door paus Innocentius III werd goedgekeurd, over zijn crises en zijn dood. Rourke geeft Francesco, verrassend genoeg, overtuigend gestalte in deze uitstekende productie.

Die Väter des Nardino

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Wolf Gaudlitz. Met o.a. Turi Ferro, Hilmar Tate, Massimo Bonetti, Peter von Strombeck en Sergio Lo Verde.

De film begint met de begrafenis van Virgilio (Ferro), de burgemeester van een Siciliaans dorpje. Zijn jeugdvriend is Pasquale (Tate), een wijnboer. Ze hebben dertig jaar niet meer met elkander gesproken en nu is het te laat voor een verzoening, of toch niet? Aan de hand van flashbacks zien we hoe het zo ver kon komen dat de een zich verraden voelde door zijn beste vriend op de dag dat Nardino (Lo Verde), de dorpsgek en doodgraversknecht, als vondeling in het dorp werd aangetroffen. Hoe tegenstrijdig het ook moge klinken de kwestie wordt tussen de twee kemphanen uitgepraat... Poëtische film, die op speelse wijze met het leven en de dood omgaat naar een scenario van regisseur Gaudlitz, die ermee debuteerde. Bekroond met de Beierse filmprijs en fraaie fotografie op locatie van Claus Langer. Bonetti speelt professore Virgilio op jonge leeftijd en Von Strombeck doet hetzelfde als Pasquale.

Una botta di vita

1988 | Komedie

Italië 1988. Komedie van Enrico Oldoini. Met o.a. Alberto Sordi, Bernard Blier, Andréa Ferréol, Elena Falgheri en Vittorio Caprioli.

Een man van middelbare leeftijd met een agressief karakter en een onbeheersbare passie voor eten maakt een tweede jeugd door. Samen met een man met een geheel ander karakter besluit hij naar de Rivièra te gaan om de verveling van de zomervakantie in de provincie te ontsnappen. Sordi's beste rol in tien jaar. Scenario van Ruggero Maccari, Aurelio Chiesa, Enrico Vanzina en Liliana Betti. Camerawerk van Giuseppe Ruzzolini.

Laggiù nella giungla

1988 | Avonturenfilm

Italië 1988. Avonturenfilm van Stefano Reali. Met o.a. Tony Vogel, Andréa Ferréol en Robert Powell.

Een man van middelbare leeftijd met een agressief karakter en een onbeheersbare passie voor eten maakt een tweede jeugd door. Samen met een man met een geheel ander karakter besluit hij naar de Rivièra te gaan om de verveling van de zomervakantie in de provincie te ontsnappen. Sordi's beste rol in tien jaar. Scenario van Ruggero Maccari, Aurelio Chiesa, Enrico Vanzina en Liliana Betti. Camerawerk van Giuseppe Ruzzolini.

Il Maestro

1988 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/België 1988. Oorlogsfilm van Marion Hänsel. Met o.a. Malcolm McDowell, Charles Aznavour, Francis Lemaire, Pietro Pizzuti en Carmela Locantore.

McDowell speelt een jonge joodse getalenteerde, toekomstige dirigent, Goldberg, die tijdens de oorlog onderduikt in een Noord-Italiaans klooster, en opgescheept wordt met Aznavour, een irritante, derderangs musicus. Als er een vrouw, Ferréol, in het spel komt, ontstaan er diepgaande onderhuidse wrijvingen. Tijdens de bevrijding weet McDowell de Amerikaanse bevrijders over te halen Aznavour op transport te zetten naar het Zuiden van Italië, en zich zo te ontdoen van zijn rivaal. Als hij tien jaar later - inmiddels een vermaard dirigent - Aznavour als de paukenist van het gastorkest terugziet, kan hij niet meer optreden. Alle trauma's van weleer komen naar boven. Een aardig drama, losjes gebaseerd op de novelle van Mario Soldati La gaccia verde en de derde film van de regisseur.

Corentin (ou les infortunes conjugales)

1988 | Drama, Historische film

Frankrijk 1988. Drama van Jean Marboeuf. Met o.a. Jean Poiret, Roland Giraud, Andréa Ferréol, Patrick Chesnais en Muriel Brener.

Een rijke Parijse burger (een slager behorende tot het rijkste vakgenootschap) omstreeks 1650 wordt geflankeerd door een aan lager wal geraakte markies en zijn jonge vrouw, de dochter van een actrice die betere tijden heeft gekend. Een venijnig portret van de betreffende periode met de dwaasheden, taboes, vooroordelen, dwaze kerkelijke gewoonten en het dagelijks bestaan van toen. Enkele schokkende scènes temidden van een wisselvallig geheel en fraai camerawerk van Jean Rozenbaum. Al doende vertelt de altijd overdrijvende maar originele Marboeuf ons ook over onze eigen tijd, die geen haar beter is.

Contrôle

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Kate Nelligan, Ben Gazzara, Burt Lancaster, Erland Josephson en Cyrielle Claire.

Vijftien vrijwilligers lenen zich voor een overlevingsexperiment in een atoomschuilkelder onder leiding van een wetenschapper. Dan vernemen ze via de radio dat als gevolg van een kernongeluk de buitenwereld aan straling heeft blootgestaan. Er vormen zich twee partijen: zij die de vluchtelingen willen opvangen en zij die liever geen enkel risico willen lopen, hetgeen ontaardt in een heftige confrontatie. Een onderwerp dat actueel is en dat helaas niet voor SF kan doorgaan! Het verwijt aan een Montaldo - die men in betere vorm bezig zag - van een oppervlakkige benadering volgens een te voorspelbaar scenario, waarbij hij zonder succes het filmen in een afgesloten omgeving probeert te vernieuwen en met een veel te internationale bezetting te werk is gegaan, waardoor enige samenhang ver te zoeken is.

Promis...Juré!

1987 | Familiefilm, Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1987. Familiefilm van Jacques Monnet. Met o.a. Michel Morin, Roland Giraud, Christine Pascal, Stéphanie Legros en Marie Constant.

De dwaze streken van twee vlegels gedurende WO II in een kleine provinciestad. Een modieus onderwerp in de periode 1980- 90, waarmee regisseurs vanaf Louis Malle tot Jean-Pierre Denis (en talloze anderen) zich hebben beziggehouden. Monnet heeft gekozen voor een benadering vanuit het gezichtspunt van een realistische en zelfs naturalistische komedie. Maar zonder veel succes. Zijn film stelt niet veel voor vergeleken met AU REVOIR LES ENFANTS. Scenario en regie zijn onsamenhangend en vaak ook nietszeggend, terwijl de jonge acteurs - die goed spel leveren - lichamelijk en geestelijk lelijk zijn vergeleken met het jonge volkje dat Malle voor zijn film selecteerde. Verder is alles positief aan deze film. Scenario van de regisseur en Gérard Carré.

Noyade interdite

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1987. Film noir van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Guy Marchand, Elizabeth Bourgine, Anne Roussel en Gabrielle Lazure.

Bewerking van een roman in de stijl van de série noire geschreven door Andrew Coburn, Widow's Walk. Op een kwade morgen vindt de mooi-ogende Roussel het lijk van de echtgenoot van de licht hysterische Ferréol op het strand aan de Atlantische kust. Inspecteur Noiret komt uit Bordeaux afgereisd om het geval te onderzoeken. Later komt inspecteur Marchand op de proppen, die Noiret gaat tegenwerken. Een duel tussen de politiemannen is het gevolg. Soms is de mysterieuze intrige verwarrend. De sfeer komt echter in de buurt van Chabrol en Simenon. Het verontrustende klimaat bekoort, hoewel de regisseur het te serieus heeft aangepakt. Het geheel blijft een beetje koud. Goede spelprestaties van de acteurs. Pierre Granier- Deferre en Dominique Roulet schreven het scenario. Camerawerk van Charles van Damme.

Suivez mon regard

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean Curtelin. Met o.a. Richard Berry, Patrick Bruel, Tom Novembre, Dominique Pinon en Zabou Breitman.

Deze film is eigenlijk een unieke onderneming en zou ook EEN DAG IN PARIJS kunnen heten: een opstopping onderweg naar het werk en een opstopping onderweg naar huis. Wel honderd acteurs verschijnen op het scherm, variërend van 15 sekonden tot 2 minuten, hoewel het geen sketches zijn: er is een eenheid van toon en sfeer. Diverse situaties worden kil en afstandelijk bestudeerd. De film doet aan PLAYTIME van Jacques Tati denken. Sommigen zullen het fascinerend vinden, anderen afschuwelijk. Ook bekend als JE HAIS LES ACTEURS.

Sogni e bisogni

1985 | Drama

Italië 1985. Drama van Sergio Citti. Met o.a. Giulietta Masina, Héctor Alterio, Franco Citti, Paolo Villaggio en Gigi Proietti.

Sergio Citti was de beschermeling van wijlen Pier Paolo Pasolini, en geheel in de geest van zijn leermeester heeft hij elf moderne proletarische verhalen gemaakt. Liefde is het hoofdthema van deze 30 minuten durende verhalen, die elk draaien om één hoofdfiguur. Niet alle verhalen zijn goed maar ze zijn goed gespeeld en met gevoel geregisseerd. Afgaande op deze televisiefilm mogen we hooggespannen verwachtingen hebben van Citti's toekomstige werk.

Letters to an Unknown Lover

1985 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1985. Drama van Peter Duffell. Met o.a. Cherie Lunghi, Mathilda May, Yves Beneyton, Ralph Bates en Andréa Ferréol.

Een niet erg overtuigend maar niet oninteressant drama over de ontsnapte onderofficier Gervais (Beneyton) en zijn relatie tot de zusters Helene (Lungi) en Julia (May). Strak geregisseerd, een intrigerend beeld van het leven in Frankrijk tijdens de Duitse bezetting, maar de karaktertekening is inconsistent. Er werd tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Het scenario is van Pierre Boileau. Het camerawerk is van Claude Robin.

Les Louves

1985 | Oorlogsfilm, Thriller

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1985. Oorlogsfilm van Peter Duffell. Met o.a. Yves Beneyton, Sherie Lunghi, Mathilda May, Andréa Ferréol en Ralf Bates.

Een duivelse bewerking van een verhaal van het duo Boileau en Narcejac, door een tweederangs film- en tv-regisseur. De krijgsgevangenen Bernard (Bates) en zijn vriend Gervais (Beneyton) ontvluchten om zich bij Gervais` peettante, haar nicht en zijn moeder in Lyon te voegen. Dan wordt Gervais neergeschoten op het station van Lyon. Bernard weet zijn papieren te machtigen en begeeft zich naar `zijn` peetmoeder (Lunghi) met de identiteit van Gervais waar hij in een afschuwelijke valstrik loopt, die de drie vrouwen hebben gezet. Een fantasierijk scenario en een grijsgroene sfeer van opgesloten zitten en duistere personages. Een van de meest sombere werken van deze romanschrijvers, die zich nauwelijks illusies gunnen over de menselijke aard in hun psychologische 'detectives'. Redelijke regie voorzien van een goede acteerprestatie. Vrij

Le due vite di Mattia Pascal

1985 | Komedie

Italië 1985. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Flavio Bucci, Laura Morante, Laura del Sol en Andréa Ferréol.

Uitstekend artistiek en technisch talent en prachtige locaties aan de Ligurische kust, in Monte Carlo en in Venetië, worden gecombineerd met Marcello Mastroianni's voortdurend boeiende spel en Nicola Piovani's muziek. Al deze aspecten maken de film tot een van de meest onderhoudende en intelligente Italiaanse komedies van dit decennium. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Luigi Pirandello over de speurtocht van een man naar zijn identiteit.

Douce France

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Duitsland 1985. Drama van François Chardeaux. Met o.a. Barbara Rudnik, Andréa Ferréol en Hito Jaulmes.

De film is een bewerking van de novelle van Michel del Castillo met een ironische titel. Het verhaal draait om een door de nazis bezet dorp, waar een Duitse jodin een nieuw leven probeert op te bouwen, verkleed als Elzasserin. De passies laaien op om haar heen, evenals jaloezie en de aanklachten tegen haar: zij moet dan ook bij de Bevrijding voor iedereen boeten. Als nieuwkomer met weinig geld met vrijwel onbekende acteurs en ondanks het moeilijke onderwerp, is het de regisseur toch gelukt om een intelligente en roerende film te maken zonder te vervallen in melodrama.

A Zed & Two Noughts

1985 | Experimenteel, Drama, Komedie

Nederland/Verenigd Koninkrijk 1985. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Joss Ackland, Gerard Thoolen, Eric Deacon en Frances Barber.

Een bijna niet na te vertellen zwarte komedie rond de tweelingbroers Eric en Brian Deacon en Ferr[KA1]eol, de bestuurster van de auto waarin hun beider echtgenotes zijn verongelukt. Ferr[KA1]eol raakte hierbij een been kwijt. De broers krijgen een verhouding met haar en raken verwikkeld in een strijd met chirurg Van Meegeren (Thoolen) die vanwege zijn passie voor symmetrie en voor de schilder Jan Vermeer ook het andere been wil amputeren. Deze bijzonder fraai door Sacha Vierny gefotografeerde film werd deels opgenomen in Diergaarde Blijdorp met een Nederland-Engelse rolbezetting en bevat in bijna elke opname wel een beest. Zeer rijk aan symboliek. Het scenario is van de regisseur.

Lucienne et le Boucher

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Pierre Tchernia. Met o.a. Andréa Ferréol, Bernard Fresson, Michel Aumont, Daniel Ceccaldi en Sonia Vollereau.

De verfilming van het stuk van Marcel Aym é uit 1947. Zonder dat er opzet in het spel lijkt, stopt Pierre Tchernia -die ten onrechte doorgaat voor een pure 'entertainer' - charme in alles wat hij doet. Bovendien weet hij op briljante wijze met zijn humor, schijnbaar dezelfde als die van de toneelschrijver, nog wat van deze vreselijke komedie te maken. Het verhaal loopt slecht af. Een levendig tempo, bijtende spot en uit de sfeertekening blijkt dat hij in zijn hart geen illusies koestert over het menselijk wezen. Een film die heel lang mee kan.

Louisiana

1984 |

1984. Philippe de Broca. Met o.a. Ian Charleson, Andréa Ferréol, Margot Kidder, Len Cariou en Raymond Pellegrin.

De verfilming van het stuk van Marcel Aym é uit 1947. Zonder dat er opzet in het spel lijkt, stopt Pierre Tchernia -die ten onrechte doorgaat voor een pure 'entertainer' - charme in alles wat hij doet. Bovendien weet hij op briljante wijze met zijn humor, schijnbaar dezelfde als die van de toneelschrijver, nog wat van deze vreselijke komedie te maken. Het verhaal loopt slecht af. Een levendig tempo, bijtende spot en uit de sfeertekening blijkt dat hij in zijn hart geen illusies koestert over het menselijk wezen. Een film die heel lang mee kan.

Le jumeau

1984 | Komedie, Drama

Frankrijk 1984. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Pierre Richard, Carey More, Camilla More, Jean-Pierre Kalfon en Andréa Ferréol.

Richard doet alsof hij een tweelingbroer heeft, zodat hij twee Amerikaanse zusters ongestraft en tegelijk het hof kan maken. Een bewerking van de roman Le jumeau singulier van de Amerikaan Donald Westlake. Geen trouwe bewerking, want de karaktertypes in het boek worden uiterst somber en wreed beschreven. Yves Robert heeft een soort tragikomedie gemaakt met een ietwat verzwakte zwarte humor en een hoofdpersoon die te sentimenteel is vergeleken bij de onheilspellende schoft uit het boek die totaal geen scrupules heeft. Verder een aardige film met goede stukken, maar het had wat méér kunnen zijn. Scenario van regisseur Robert en Elisabeth Rappeneau.

Le juge

1984 | Misdaad

Frankrijk 1984. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Jacques Perrin, Richard Bohringer, Daniel Duval, Andréa Ferréol en Michael Lonsdale.

De film berust op een waargebeurde zaak uit 1981, waarbij onderzoeksrechter Michel uit Marseille op klaarlichte dag doodgeschoten werd door schurken uit het drugsmilieu. Commissaris Bohringer arresteert drugskingpin Duval. Perrin speelt rechter Muller, die via het gangsterliefje van Duval, Ferréol en een jonge gangster Duval achter de tralies probeert te houden. Bohringer wordt echter vermoord en Duval's gluiperige advocaat Benguigui weet hem vrij te krijgen wegens zijn zwakke gezondheid. Rechter Perrin stelt vast dat zijn onderzoek muurvast zit. Niet zozeer een actiefilm, maar vooral een felle aanklacht tegen corruptie en politieke bescherming met overtuigend spel van de hoofdrollen.

Cuore

1984 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Italië 1984. Oorlogsfilm van Luigi Comencini. Met o.a. Johnny Dorelli, Bernard Blier, Giuliana de Sio, Laurent Malet en Valeria D'Obici.

Er zijn teveel flashbacks in deze melancholieke, nostalgische en sentimentele mini-serie over jonge kinderen die in de laatste jaren van de negentiende eeuw slechts opgroeien om op de slagvelden van WO I te sterven. De film is een getrouwe bewerking van een roman van Edmondo De Amicis, maar is te lang en te sentimenteel, hoewel hij technisch gezien goed gemaakt is. Trouwens ook een fijne regie van Comencini.

Aldo et Junior

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Patrick Schulmann, Gilles Legrand en Bertrand Delpierre. Met o.a. Aldo Maccione, Andréa Ferréol, Riton Leibman, Louis Rego en Sylvie Nordheim.

De film is een bewerking van het Junior album van Wolinski. Helaas is de film niet trouw gebleven aan het album door zijn vergezochte humor; ondanks een aangenaam begin. De rest van het verhaal rammelt aan alle kanten en het is des te meer bedroevend daar Patrick Schulmann de maker is van de opmerkelijke komedie ZIG-ZAG STORY. Zelfs een paar goede scènes kunnen de film niet redden.

The Innocents Abroad

1983 | Avonturenfilm, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1983. Avonturenfilm van Luciano Salce. Met o.a. Craig Wasson, Brooke Adams, David Odgen Stiers, Andréa Ferréol en Barry Morse.

De verslaggever Mark Twain gaat in 1867 met het schip de 'Quaker City' op rondvaart door Europa om een reisfeuilleton te schrijven. Een vete met de kapitein, een vriendschap met de scheepsarts en een haat/liefde verhouding met een mooie concurrerende verslaggeefster behoren tot de avonturen. Twain neemt in deze milde satire vooral de puriteinse Quakers en de cultuurarme Amerikanen op de hak. Een leuke film.

Louisiane

1983 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/Canada 1983. Historische film van Philippe de Broca. Met o.a. Margot Kidder, Ian Charleson, Victor Lanoux, Andréa Ferréol en Lloyd Bochner.

Een in Europa studerende Amerikaanse ontdekt bij terugkeer in New Orleans dat het erfgoed van haar ouders waardeloos is en trouwt achtereenvolgens met een rijke plantage-eigenaar en een Parijse aristocraat. Ze maakt met hen de Burgeroorlog en de Parijse revolutie mee, om tenslotte een comfortabel geluk te vinden bij de landopzichter op wie ze de hele tijd al verliefd was. Deze film naar de romancyclus van Maurice Denuzi[KA2]ere lonkt naar het succes van GONE WITH THE WIND, maar kreeg niet meer dan een vakmatige regie van De Broca (die tijdens de opnamen Etienne Perier en Jacques Demy verving). Bovendien heeft Kidder onvoldoende dramatisch temperament voor de centrale rol. De internationale rolbezetting wordt zowel in de Franse als in de Engelse versie gesaboteerd door een slordige nasynchronisatie. (De tv-miniserie duurt twee keer zo lang als de bioscoopversie.) Scenario van Etienne Perier en Dominique Fabre.

Le battant

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Alain Delon en Robin Davis. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Anne Parillaud, Pierre Mondy en Andréa Ferréol.

Na negen jaar in de nor voor een gewapende juwelenroof komt Jacques Darnay vrij en zit meteen in de problemen: louche sujetten ontfermen zich graag over de verdwenen buit van destijds. Een dodelijk kat-en-muisspel begint, waarbij Darnay en passant de jonge Nathalie in de schoot geworpen krijgt. Delons tweede regie doet als ouderwets gepeperde misdaadfilm nauwelijks onder voor zijn werk met Jacques Deray. Parillaud is, ook met kleren aan, een gangsterliefje om in te bijten. 'J'aime', weemoedige titelcompositie van Christian Dorisse, wordt vertolkt door Dalida. Naar de roman van André Caroff.

La Ragazza di Trieste

1983 | Drama

Italië 1983. Drama van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Ben Gazzara, Ornella Muti, Mimsy Farmer, Andréa Ferréol en Jean-Claude Brialy.

Een onderhoudend, zij het doelloos en inhoudelijk leeg melodrama met Gazarra als een Amerikaanse cartoonist die eerst gefascineerd wordt door en later verliefd wordt op de mysterieuze Muti. Muti gaat regelmatig uit de kleren, en de rest van de cast beperkt zich voornamelijk tot toekijken. Knappe muziek van Riz Ortolani.

Balles perdues

1983 | Mysterie

Frankrijk 1983. Mysterie van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Serge Valletti, Maria Schneider, Andréa Ferréol, Capucine en Charles Millot.

Een aspirant-detective raakt in een geheimzinnige moordzaak betrokken en moet het vege lijf redden te midden van fatale vrouwen en gevaarlijke Chinezen. Een onverwachte film-noir-parodie van de redacteur van de 'Cahiers du Cinéma', die daarvoor de vakmatige competentie meebrengt, maar weinig flair en een onvoldoende verrassend scenario heeft. De actrices hebben een aanstekelijk plezier in hun rollen, maar het sterkste element is de jazzbegeleiding van Michel Portal.

Y a-t-il un Français dans la salle?

1982 |

Frankrijk 1982. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Victor Lanoux, Jacques Dutronc, Marion Peterson, Jean-Luc Bideau en Jacques Dufilho.

De raadsman van een oppositieleider pleegt zelfmoord, waarna ontdekt wordt dat deze sinds WO II een man in zijn woning gevangen had gehouden die hem chanteerde vanwege zijn collaboratie met de Gestapo. De oppositieleider wordt nu zelf belaagd door de politie en sensatiepers. Hij wordt bovendien verliefd op een militante communiste. Deze anarchistische satire gaat met grof geschut corruptie, machtsmisbruik en seksuele stiekemheid te lijf in een door de ster-rolbezetting dik aangezette karikatuur. Het effect van het cynisme wordt enigzins teniet gedaan door de opzettelijk smakeloze vormgeving, terwijl veel toespelingen buiten Frankrijk niet begrepen zullen worden. Frédéric Dard en regisseur Mocky bewerkten het boek van San Antonio en Dard tot scenario. Michel Kelber was cameraman.

Le prix du danger

1982 | Sciencefiction, Drama, Actiefilm

Frankrijk/YU 1982. Sciencefiction van Yves Boisset. Met o.a. Gérard Lanvin, Michel Piccoli, Marie-France Pisier, Jean-Claude Dreyfus en Bruno Cremer.

Niet erg subtiele kritiek op de televisiewereld in deze zwarte komedie annex sciencefiction film. Wanneer de kijkcijfers dalen brengt een producent een programma op de buis waarin een kandidaat live achterna wordt gezeten door zes tot de tanden toe bewapende jagers. Als hij wint krijgt de deelnemer een miljoen, als hij verliest bekoopt hij het met zijn leven. Piccoli (compleet met slechtzittend toupet) is de presentator van het programma. De film kreeg een Amerikaanse remake - althans hetzelfde gegeven kwam terug - in The Running Man met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.

Il Nuovo mondo

1982 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Harvey Keitel en Jean-Claude Brialy.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

L'ombre rouge

1981 | Thriller

Frankrijk 1981. Thriller van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Claude Brasseur, Jacques Dutronc, Nathalie Baye, Andréa Ferréol en Maurice Risch.

Een Fransman die verantwoordelijk is voor de wapentoevoer aan de communistische Republikeinen tijdens de Spaanse Burgeroorlog wordt gearresteerd door de Gestapo, maar later geruild tegen een door de Sovjetunie gevangen nazi-agent. Zijn twijfel sindsdien over de exclusieve levering van wapens aan communisten en niet aan andere tegenstanders van Franco maakt hem verdacht in Moskou en resulteert in een persoonlijke tragedie. Het scenario biedt een interessante politiek-historische reconstructie, maar de film blijft aan een stijlvol en sfeervol getekende buitenkant en verwaarloost de complexiteit van de aangestipte conflicten. Het opmerkelijke spel van de hoofdrollen werkt daardoor bijna averechts, omdat het accent nog meer op de particuliere dramatiek komt te liggen.

Tre Fratelli

1980 | Drama

Frankrijk/Italië 1980. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Philippe Noiret, Michele Placido, Vittorio Mezzogiorno, Charles Vanel en Marta Zoffoli.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

Three Brothers

1980 |

1980. Francesco Rosi. Met o.a. Sara Tafuri, Maddalena Crippa, Vittorio Mezzogiorno, Andréa Ferréol en Michele Placido.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

Retour à Marseille

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van René Allio. Met o.a. Raf Vallone, Andréa Ferréol, Jean Maurel, Gilberte Rivet en Paul Allio.

Een in Itali[KA3]e getogen vijftiger (Vallone) keert voor een begrafenis naar zijn geboorteplaats, Marseille, terug waar zijn losgeslagen neefje (Paul Allio) zijn auto steelt (die vervalste facturen en een clandestiene revolver bevat). De speurtocht naar de wagen wordt geleidelijk aan een vergeefse reddingspoging van de jongen, die een inbraak heeft beraamd en voor de ogen van zijn oom door de politie wordt neergeschoten. Dit misdaadmelodrama is voor Allio niet meer dan aanleiding voor een verkenning van Marseille, dat door industrialisering een eigen karakter heeft verloren (met bizarre contrasten in oude en nieuwe architectuur). Rake en gedetailleerde portretten worden te vaak afgewisseld met de verplichte nummers van het genre, namelijk actiescènes en achtervolgingen, die met hooguit vakbekwame middelmaat zijn uitgevoerd en de film, hoewel interessant, ook zeer onevenwichtig maken. Scenario van de regisseur en Janine Peyre. Camerawerk van Renato Berta.

Le dernier métro

1980 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Frankrijk 1980. Oorlogsfilm van François Truffaut. Met o.a. Catherine Deneuve, Gérard Depardieu, Jean Poiret, Heinz Bennent en Andréa Ferréol.

Catherine Deneuve is de onbetwiste ster van deze 'kroniek van het theater tijdens de oorlog, gezien door de ogen van een kind' (zoals Truffaut zijn film zelf noemde). Als echtgenote van een ondergedoken, joodse theaterdirecteur (Bennent) probeert Deneuve de 'troupe' bij elkaar te houden en het lopende toneelproject tot een goed einde te brengen. Truffaut vond Deneuve zonder meer fantastisch: 'een gepassioneerde actrice die nu haar echte kunnen kon tonen'. En 'de kei' Gérard Depardieu (Deneuve's minnaar in Le dernier metro) werd meteen gecontracteerd als hoofdrolspeler van Truffauts volgende film, La femme d'à côté (1981).

L'empreinte des géants

1980 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1980. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Mario Adorf, Zoé Chauveau, Patrick Chesnais, Andréa Ferréol en Raimund Harmstorf.

De dochter van een wegwerker heeft altijd een nomadenbestaan in caravans gekend en is nu met haar vader bij de aanleg van een snelweg in Bourgogne, waar ze getuige is van particuliere en sociale conflicten tussen de andere arbeiders en hun gezinsleden. De terugkeer van Enrico naar een genre waarmee hij in de jaren 1960-70 succes had - LES GRANDES GUEULES over houthakkers - laat teleurstellend weinig greep op de stof zien, waarbij hij aan de buitenkant van het milieu blijft en ondanks de grote lengte van de film de talrijke intriges onevenwichtig uitwerkt. De inzet van goede acteurs helpt onvoldoende. Françoise Chevalier en de regisseur bewerkten de roman La Marie Marraine van Hortense Dufour tot scenario. Camerawerk van Didier Tarot.

Il Cappotto di Astrakan

1980 | Komedie, Mysterie

Frankrijk/Italië 1980. Komedie van Marco Vicario. Met o.a. Johnny Dorelli, Carole Bouquet, Andréa Ferréol, Marcel Bozzuffi en Paolo Bonacelli.

Een Italiaanse provinciaal gaat met vakantie naar Parijs in de hoop op stoute avonturen. Hij lijkt op een juwelendief die in de gevangenis zit en wordt door diens echtgenote in huis genomen. Hij identificeert zich volledig met zijn model, zodat hij zich behalve de vrouw ook nog diens minnares en een sjieke winterjas eigen maakt. Als de juwelendief terugkeert blijkt wat voor een fletse kopie de provinciaal eigenlijk is. Deze curieuze film over conformisme bij gebrek aan eigen zelfbewustzijn houdt de aandacht vast, ondanks de misplaatste kluchteffecten, maar weet het happy end niet overtuigend te maken. Opvallende rol van Ferréol als de echtgenote die zichzelf tot museumstuk heeft gemaakt.

Au bon beurre

1980 |

Frankrijk 1980. Edouard Molinaro. Met o.a. Claude Dauphin, Andréa Ferréol, Roger Hanin en Jean-Claude Dolphin.

Een Italiaanse provinciaal gaat met vakantie naar Parijs in de hoop op stoute avonturen. Hij lijkt op een juwelendief die in de gevangenis zit en wordt door diens echtgenote in huis genomen. Hij identificeert zich volledig met zijn model, zodat hij zich behalve de vrouw ook nog diens minnares en een sjieke winterjas eigen maakt. Als de juwelendief terugkeert blijkt wat voor een fletse kopie de provinciaal eigenlijk is. Deze curieuze film over conformisme bij gebrek aan eigen zelfbewustzijn houdt de aandacht vast, ondanks de misplaatste kluchteffecten, maar weet het happy end niet overtuigend te maken. Opvallende rol van Ferréol als de echtgenote die zichzelf tot museumstuk heeft gemaakt.

Viaggio con Anita

1979 | Komedie

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Goldie Hawn, Giancarlo Giannini, Laura Betti, Aurore Clément en Claudine Auger.

Een veertiger die zich door opleiding en status van zijn eigen milieu heeft vervreemd hoort dat zijn vader op sterven ligt. Op de reis naar zijn geboortedorp neemt hij de Amerikaanse vriendin van een van zijn minnaressen mee. Dit scenario dat onmiddellijk na LA DOLCE VITA door Fellini werd geschreven voor Mastroianni en Ekberg, kreeg achttien jaar later een andere regisseur en rolbezetting die ondanks hun kwaliteiten de stof geen recht doen. Ontmoetingen van de personages onderweg geven aanleiding tot satirische episodes die meer overtuiging krijgen dan hun geleidelijke bewustwording. Het scenario is van Paul Zimmerman en de regisseur. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Milo Milo

1979 | Komedie

Griekenland/Duitsland 1979. Komedie van Nicos Perakis. Met o.a. Mario Adorf, Andréa Ferréol, Veruschka von Lehndorff, Peter Lilienthal en Joe Higgins.

Fransen en Amerikanen doen alsof ze speuren naar de echte Venus van Milo, maar het gaat om uranium. Een chaotische politieke komedie.

Martin Eden

1979 | Avonturenfilm, Drama

Italië 1979. Avonturenfilm van Giacomo Battiato. Met o.a. Christopher Connelly, Delia Boccardo, Capucine, Martino Campanaro en Mimsy Farmer.

Mini-serie in vier delen. Het boek van Jack London, zijn favoriet, werd verfilmd in een mini-serie waarin Connelly de titelrol speelt. Volgens velen is het een haast autobiografisch werk van London geweest en heeft hij alleen de naam Eden aangenomen. Connelly is de zeeman die kennis maakt met een meisje uit betere kringen. Hij wordt door dat milieu gefascineerd en besluit het zeemanschap achter zich te laten en schrijver te worden - een pad dat niet over rozen zou gaan. Onderhoudend amusement.

Die Blechtrommel

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk/Polen/YU 1979. Oorlogsfilm van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Bennent, Mario Adorf, Angela Winkler, Katharina Thalbach en Daniel Olbrychski.

Een barok, allegorisch verhaal over Oskar, de recalcitrante zoon van een Duits gezin in Danzig, die op zijn derde - in reactie op het opkomend nationaal-socialisme - besluit niet meer te groeien. Bij onraad slaat hij op zijn blikken trommel en slaakt een ruitenbrekende gil. Goed spel, vooral de twaalfjarige Bennent maakt diepe indruk als Oskar. Destijds de duurste film ooit in Duitsland gemaakt. Regisseur Schlöndorff (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) won met zijn ijzersterke Günter Grass-verfilming onder andere een Gouden Palm en de Oscar voor beste buitenlandse film.

The Prize Of Peril

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Yves Boisset. Met o.a. Gabrielle Lazure, Catherine Lachens, Andréa Ferréol, Michel Piccoli en Marie-France Pisier.

Een barok, allegorisch verhaal over Oskar, de recalcitrante zoon van een Duits gezin in Danzig, die op zijn derde - in reactie op het opkomend nationaal-socialisme - besluit niet meer te groeien. Bij onraad slaat hij op zijn blikken trommel en slaakt een ruitenbrekende gil. Goed spel, vooral de twaalfjarige Bennent maakt diepe indruk als Oskar. Destijds de duurste film ooit in Duitsland gemaakt. Regisseur Schlöndorff (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) won met zijn ijzersterke Günter Grass-verfilming onder andere een Gouden Palm en de Oscar voor beste buitenlandse film.

Mysteries

1978 | Mysterie, Romantiek, Drama

Frankrijk/Nederland 1978. Mysterie van Paul de Lussanet. Met o.a. Rutger Hauer, Sylvia Kristel, David Rappaport, Rita Tushingham en Fons Rademakers.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Servante et maîtresse

1977 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1977. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Andréa Ferréol, Victor Lanoux, Evelyne Buyle, Gabriel Cattand en David Pontremoli.

Een huishoudster die de neef van haar werkgever vergeefs heeft bemind, erft diens hele fortuin waardoor de machtsverhoudingen worden omgekeerd. De neef wordt knecht en in alle opzichten vernederd totdat hij in zijn afhankelijkheid echt verliefd wordt op de vrouw die vervolgens zelfmoord pleegt. Het acteren van Ferréol en Lanoux maakt een eroto-psychologisch kamerduel het aanzien waard dat toch nogal onwezenlijk blijft door het volledig negeren van de buitenwereld, hoewel het scenario de situatie in het verleden zonder flashbacks knap weet te suggereren. De vormgeving is al te prenteboekachtig.

Ligabue

1977 | Drama, Biografie

Italië 1977. Drama van Salvatore Nocita. Met o.a. Flavio Bucci, Luigi Mussini, Andréa Ferréol, Sergio Renda en Sandra Bernardi.

Een boeiende biografische film over de 'primitieve' schilder Ligabue die, als Zwitserse ingezetene van een klein Italiaans dorpje in de Po-vlakte, door zijn dorpsgenoten voor gek wordt gehouden en die pas een paar jaar voor zijn dood door de kunstkritiek wordt 'ontdekt'. Bucci levert een fascinerende prestatie in de hoofdrol en de regie van Nocita is sober- functioneel zodat het prachtige thema volledig tot zijn recht komt. Geproduceerd door de RAI. De film behaalde prijzen op diverse festivals en werd een bescheiden bioscoopsucces in Europa. Ook bekend als VITA DI LIGABUE.

Le Passe-Muraille

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Pierre Tchernia. Met o.a. Andréa Ferréol, Marco Perrin, Pierre Tornade, Michel Serrault en Raoul Curet.

Een nieuwe verfilming van het werk van Marcel Aymé. Jean Boyer deed het in 1950 al eens, maar niet beter. In deze versie spreekt het levendige tempo, de opgewekte toon en de deels humoristische, deels poëtische fantasie van de tamelijk malle acteurs aan.

L'amant de pôche

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Bernard Queysanne. Met o.a. Mimsy Farmer, Pascal Sellier, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Madeleine Robinson.

Een puber wordt verliefd op een mooie Amerikaanse die zijn adoratie wel aandoenlijk vindt. Als ze om hem haar werk als call- girl gaat verwaarlozen komt hij achter de waarheid. Zwak scenario (van Pierre Pelégri en de regisseur) geeft talent van regisseur en acteurs te weinig kansen. Goed camerawerk van Michel Levent. Naar een roman van Voldemar Lestienne.

Casanova & Co

1977 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk/Italië 1977. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Tony Curtis, Marisa Berenson, Marisa Mell, Britt Ekland en Umberto Orsini.

De rokkenjager Giacomo Casanova blijkt impotent, maar vindt een dubbelganger die zijn reputatie op kan houden. Dit opportunistische 'vluggertje', dat inhaakte op de publiciteit rond Fellini's CASANOVA, verenigt alle slechte kwaliteiten van de co-producerende landen, waarbij de ranzige Duitse dubbelzinnigheden in de dialogen het uiteindelijk winnen. Curtis schmiert erop los in zijn dubbelrol en een reeks van bekende actrices wordt onderling alleen onderscheiden door hun borstomvang, wat onvoldoende variatie biedt voor de chaotisch gemonteerde eentonigheid. Ook bekend als SEX ON THE RUN.

Signore e signori, buonanotte

1976 |

Italië 1976. Luigi Comencini, Nanni Loy, Luigi Magni, Mario Monicelli en Ettore Scola. Met o.a. Senta Berger, Adolfo Celi, Andréa Ferréol, Vittorio Gassman en Monica Guerritore.

Een presentator van tv-actualiteiten rebelleert tegen de censuur, hypocrisie en gladde aanpak van het nieuws en gooit in één dag alles om, met handhaving van de vaste en bekende items die de Italiaanse realiteit nu in een ongenadig daglicht laat zien. Deze collectieve aanval van belangeloos meewerkende filmprominenten resulteert in een ongebreidelde satire die buiten Italië minder effectief is omdat een aantal herkenningspunten ontbreekt. De anti-religieuze, anti- militaristische, anti-welvaartsstaatshumor in kortere en langere sketches mist zijn anarchistische werking niet, terwijl de op de hak genomen, gladgestreken keurigheid van omroepers en presentatoren ook buiten Italië aanspreekt. De sterbezetting werpt zich met aanstekelijk animo in het strijdperk.

Scandalo

1976 | Drama, Erotiek

Italië 1976. Drama van Salvatore Samperi. Met o.a. Lisa Gastoni, Franco Nero, Raymond Pellegrin, Andréa Ferréol en Claudia Marsani.

Een hulp in een apotheek heeft verhouding een met een cassière, maar vergist zich in het donker en pakt zijn ongelukkig getrouwde werkgeefster die hij tot totale onderdanigheid weet te brengen. Een potsierlijk erotisch melodrama wordt door de acteurs kennelijk serieus genomen. Samperi laat net als in MALIZIA erotische scènes bij onweer spelen en situeert het verhaal in begin van de oorlog om er door een bombardement een spectaculair eind aan te maken.

Marie-Poupée

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Joël Séria. Met o.a. André Dussollier, Jeanne Goupil, Bernard Fresson, Andréa Ferréol en François Perrot.

Een onervaren meisje trouwt met een handelaar in en verzamelaar van poppen. Zij merkt dat hij haar als niets anders ziet dan als een nieuw object in zijn collectie, om aan en uit te kleden, zonder dat hij ooit met haar slaapt. Met de bewustwording van en toenemende frustratie over haar sensualiteit trekt ze wel ongewild anderen aan : een verkrachtingspoging door een simpele knecht wordt haar noodlottig. Deze merkwaardige studie van fetisjisme heeft aanvankelijk een vanzelfsprekende en onschuldig lijkende speelsheid die verrassend afwijkt van het gebruikelijke surrealisme, maar ook wel erg aan de oppervlakte blijft, zeker voor de lange tijdsduur. De film is uiteindelijk niet meer dan een pleidooi voor vitaliteit en ongecompliceerd genot. Goupil is ideaal popperig.

Marie Poupée

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Joël Lichtle. Met o.a. Jeanne Goupil, André Dussollier, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Francis Perrot.

Een weinig bekende film van Joël Séria die de ene keer goed en de andere keer minder goed werk aflevert. Centraal staat het korte leven van een weesmeisje vam zeventien jaar dat is getrouwd met een in poppen gespecialiseerde antiquair. Zij is onbevredigd want hij is een fetisjdienaar en behandelt haar weliswaar met tederheid maar als een van zijn poppen. Ze laat zich verkrachten door een herder alvorens bij een ongeval om het leven te komen. De scènes zijn interessant vanwege hun eigenaardige, duistere en bijna absurde inhoud maar desondanks gaat deze veels te lange film ten onder aan onbeduidendheden en leegte. Met een strakkere montage zou deze onherstelbare fout te vermijden zijn geweest. Regisseur Lichtle gebruikt als pseudoniem Joël Séria.

Dimmi che fai tutto per me

1976 | Komedie

Italië 1976. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Johnny Dorelli en Andréa Ferréol.

Een bijzonder leuke film over culturele verschillen. Het verhaal gaat over een voornaam heer die een rustig leventje leidt in een rustig provinciestadje, die plotseling geconfronteerd wordt met een wel erg Amerikaanse schoonvader.

Casanova & Co.

1976 |

1976. Franz Antel. Met o.a. Andréa Ferréol, Umberto Orsini, Marisa Berenson, Britt Ekland en Marisa Mell.

Een bijzonder leuke film over culturele verschillen. Het verhaal gaat over een voornaam heer die een rustig leventje leidt in een rustig provinciestadje, die plotseling geconfronteerd wordt met een wel erg Amerikaanse schoonvader.

Peppino e la vergine Maria

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Sergio Nascia. Met o.a. Turi Ferro, Andréa Ferréol, Cinzia de Carolis, Renato Pinciroli en Clelia Matania.

Een dorpsmeisje wordt na een aanval van epilepsie doodgewaand, maar blijkt na de kerkdienst van haar begrafenis niet alleen springlevend, maar ook nog zwanger. De primitieve gemeenschap gelooft aan een nieuwe Onbevlekte Ontvangenis en wordt fanatiek religieus. De dorpspastoor moet de vader van het kind zien op te sporen omdat hij anders wegens aanzetten tot ketterij ge[KA3]excommuniceerd dreigt te worden. Deze in Itali[KA3]e lang verboden gebleven religieuze satire brengt grof geschut en opzettelijke smakeloosheden in het geweer, waar wel om gelachen kan worden maar niet van harte. Een sterke rol van Ferro als de geplaagde pastoor. (De film was een produktie van de Nederlander Roel Bos, ooit een acteur met het pseudoniem Glenn Saxson).

Parlez-moi d'amour

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Michel Drach. Met o.a. Louis Julien, Nathalie Roussel, Andréa Ferréol, Michel Aumont en Joëlle Bernard.

Een adolescent - zoon van gescheiden ouders - beleeft zijn eerste seksuele ervaringen, maar adviseert zelf de jonge actrice op wie hij verliefd wordt om een regisseur te verkiezen boven hem. Een zelfmoordpoging uit eenzaamheid resulteert in de hereniging met, en hopelijk meer aandacht van zijn moeder. De bekwame en soepele regie en de goede spelprestaties verdienen een beter scenario dan de optelsom van clichés en aangedikte zwartwitcontrasten. Een traumatische ervaring te laten oplossen in een lachbui aan het slot lijkt gepikt te zijn van LE SOUFFLE AU COEUR en mist iedere overtuigingskracht.

Les Galettes de Pont-Aven

1975 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1975. Komedie van Joël Séria. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Jeanne Goupil, Bernard Fresson, Andréa Ferréol en Dolores MacDonough.

Een handelsreiziger in paraplu's heeft op zijn reizen een reeks bizarre ontmoetingen en seksuele contacten tot hij als billenfetisjist en zondagsschilder het ware geluk gevonden lijkt te hebben bij een Canadese wier derrière hij eindeloos portretteert, tot ze er genoeg van krijgt. Een meisje met een al even fraai achterste, haalt hem uit zijn depressie en geeft hem nieuwe inspiratie. De dwarse komedie is etappegewijze een bevrijding van hypocrisie, al reikt het rooskleurig einde niet ver. De kleurrijke typeringen onderweg maken de film onderhoudend en verrassend. Het scenario is van regisseur Seria. Het camerawerk is van Marcel Combes.

Le futur aux trousses

1975 | Sciencefiction, Komedie

Frankrijk 1975. Sciencefiction van Dolorès Grassian. Met o.a. Bernard Fresson, Claude Rich, Andréa Ferréol, Michel Aumont en Rita Renoir.

De overvoerde consumenten kopen niets meer en de president- directeur van een gigantisch concern ziet de ondergang van het faillissement al voor zich opdoemen. Dan verschijnt opeens Borel (!), futuroloog, ten tonele. Hij redt de situatie door het droombeeld van iedereen te verwezenlijken: men kan een dubbele identiteit kopen. Een geweldig succes. Maar de chaos van geesten wordt zo groot dat het gezag het niet langer kan toestaan. Harde satire op consumptiemaatschappij die Dolor[KA2]es Grassian regisseerde en waarvoor zij scenario en dialogen schreef. Het geheel is wisselend van kwaliteit (sommige ideeën zijn slecht of onvoldoende uitgebuit) maar bepaalde scènes bieden leuke momenten vol onstuimige humor. De fotografie is van Alain Derobe en André Dubreuil.

L'incorrigible

1975 | Komedie, Drama

Frankrijk 1975. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Julien Guiomar, Capucine en Andréa Ferréol.

Onverbeterlijk, dat is Victor Vauthier (Belmondo), een charmante oplichter die onmiddellijk na vrijlating uit de gevangenis weer plannen maakt om op een handige manier aan geld te komen. Hij komt onder supervisie te staan van de niet minder charmante reclasseringsambtenaar Marie-Charlotte (een prima Bujold). De bedrieger besluit een triptiek van El Greco te stelen uit het Senlis museum, waar Charlotte's vader curator is. Vijfde en laatste samenwerking tussen regisseur De Broca en Belmondo is een matig geestige film waarin de ster onder meer in travestie te zien is.

Il Soldato di ventura

1975 | Avonturenfilm, Komedie, Historische film, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1975. Avonturenfilm van Pasquale Festa Campanile en Pasquale Festa-Cama. Met o.a. Bud Spencer, Enzo Cannavale, Jacques Dufilho, Andréa Ferréol en Angelo Infanti.

Een Italiaans dorpje wordt in de 16e eeuw belegerd door de Fransen, zodat de bevolking en het Spaanse garnizoen uitgehongerd dreigen te worden. De aanvoerder van een groep huurlingen stelt de Spanjaarden een uitbraakpoging voor. Deze komisch- avontuurlijke, nieuwe versie van de film van vóór WO II, ETTORE FIERAMOSCA, geeft de goedmoedige kolos Spencer de kans om zijn krachtpatserij te tonen in een minder kinderlijke film dan we van hem gewend zijn. De willekeurige, losse verhaaltrant en het verdwijnen en verschijnen van de personages wekken de indruk dat de film drastisch werd ingekort.

Cigalon

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Georges Folgoas. Met o.a. Michel Galabru, Andréa Ferréol, Roger Carel, Marco Perrin en Paulette Frantz.

Nauwkeurige herverfilming van de film van Marcel Pagnol (1935). Deze bewerking voor tv kan de vergelijking met het origineel niet doorstaan. Galabru staat evenwel zijn mannetje in de rol van Cigalon.

Trio Infernal, Le

1974 | Misdaad, Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1974. Misdaad van Francis Girod. Met o.a. Michel Piccoli, Mascha Gonska, Andréa Ferréol, Monica Fiorentini en Philippe Brizard.

Advocaat Georges Sarret (Piccoli) uit een provincieplaats huwt twee Duitse zusters uit, Philomene (Schneider) en Catherine (Gonska), aan rijke oude mannen met het oog op de erfenis. Als die niet snel een natuurlijke dood sterven, worden ze naar het hiernamaals geholpen. Deze zwarte komedie gaat consequent te ver en geeft de acteurs de kans tot monsterlijke creaties die ze wellustig aangrijpen. Sommige moorden en de verwerking van de slachtoffers vereisen van de toeschouwer een sterke maag. Als Piccoli een levensverzekering op Ferréol afsluit, nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Behoorlijk ironische film die op stijlvolle wijze de jaren rond 1925 doet herleven. Het scenario is van Solange Fasquelle en Jacques Rouffio. Het camerawerk is van Andreas Winding.

Sérieux comme le plaisir

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Benayoun. Met o.a. Jane Birkin, Richard Leduc, Georges Mansard, Michael Lonsdale en Jean-Luc Bideau.

Een meisje en jongemannen in een ongecompliceerde driehoeksrelatie gaan spontaan in op alle spelingen van het lot, tot verwarring van hun omgeving. Deze poging tot een surrealistische komedie door een filmcriticus blijft steken in een reeks episodische grappen die zelden echt leuk zijn. De charme van het trio, plus een uitgebreide reeks gastacteurs houden aandacht net vast.

Il Piatto piange

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Paolo Nuzzi. Met o.a. Agostina Belli, Aldo Maccione, Andréa Ferréol en Erminio Macario.

Een paar vrijgezellen op leeftijd houden vast aan hun gewoonte om te hoerenlopen en te gokken. Fascisme, werk en de oorlog in Ethiopië, ze hebben het allemaal al achter de rug. Deze ontroerende film, opgenomen op mooie plekjes in het noorden van Italië, is gebaseerd op de roman van Piero Chiara. Prima spel.

Donna è bello

1974 | Erotiek

Italië/Duitsland/Frankrijk 1974. Erotiek van Sergio Bazzini. Met o.a. Andréa Ferréol, Joe Dallesandro, Marino Masé en Dieter Metternich.

Een ultra-rechtse terrorist duikt onder op het platteland en bezorgt een gedweeë boerin het eerste orgasme van haar leven, wat de aanzet is voor haar radicale bevrijding. Een groteske satire die het regiedebuut was van een bekwaam schrijver. Hij werd gehandicapt door produktionele bemoeienis die politieke schimpscheuten zoveel mogelijk uit de film verwijderde en alleen de sex overliet. Het resultaat is meer smakeloos dan leuk, al doet Ferréol haar best en is de fysieke arrogantie van Dallesandro goed gebruikt. De karikaturale bijrollen zijn stuitend.

La grande bouffe

1973 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1973. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Philippe Noiret, Ugo Tognazzi, Michel Piccoli en Andréa Ferréol.

Vier welgestelde mannen van middelbare leeftijd besluiten zichzelf dood te eten. Ferreri brengt het vreetfestijn nauwgezet in beeld. La grande bouffe was bij zijn première op het festival van Cannes onmiddellijk controversieel. De film werd ofwel beschouwd als de meest walgelijke en decadente film uit de Franse geschiedenis of als een effectieve, brutale en radicale aanval op het establishment. Naar verluidt wilde Catherine Deneuve, nadat ze de film met haar verloofde Mastroianni (een van de hoofdrolspelers) had gezien, weken lang niet meer met hem spreken.

La scoumoune

1972 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1972. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Constantin, Claudia Cardinale, Enrique Lucero en Aldo Bufi Landi.

In 1961 was Jean Beckers regiedebuut Un nommé La Rocca gebaseerd op Giovanni's roman L'excommunié. Elf jaar later draaide de auteur zelf deze adaptatie en week nauwelijks van het filmorigineel af. Ex-bajesklant Giovanni (1923-2004) schetst trefzeker de grimmige vrijbuiterssfeer van het schurkenleven dat hoofdpersoon Roberto en z'n maat Xavier in de jaren 30 leiden. Gangsterkroniek volgt de kompanen tot na WO II, wanneer nor en ander ongeluk hun tol hebben geëist. Belmondo is zijn laconiek viriele zelf, onder de geweldige muziek staat de signatuur van Giovanni's drie jaar later bij een duikexpeditie verdronken kameraad François de Roubaix.

Laisse aller... c'est une valse

1971 | Komedie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean Yanne, Mireille Darc, Bernard Blier, Michel Constantin en Nanni Loy.

Een uit de gevangenis ontslagen inbreker wordt zowel door gangsters als door een politiecommissaris opgejaagd, die willen weten waar hij de poet van zijn laatste kraak heeft gelaten. Het parodistische scenario van Bertrand Blier kreeg van de regie minder scherpte dan mogelijk was, maar wordt met vaart en verve gespeeld. Het scenario is van Joel Blasberg. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

Au bon beurre

1971 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1971. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Roger Hanin, Andréa Ferréol, Jean-Claude Dauphin, Christine Pascal en Paul Guers.

Parijse melkboer en zijn vrouw komen tijdens WO II tot welstand en aanzien door zonder politiek benul of stellingname op het juiste moment de passende stap te ondernemen: een gevluchte krijgsgevangene aangeven, met verse eieren maarschalk Pétain paaien, een Duitse soldaat tot huisvriend maken en afstoten wanneer de geallieerden oprukken, nog net vóór bevrijding een joodse onderduiker opnemen en zich bij het verzet aansluiten. Quasi gemoedelijke toon van film en acteren maken gedachteloos opportunisme des te schrijnender, hoewel verhaalopbouw en buurtbewoners ook andere kanten laten zien. In homogene rolbezetting springt Dauphin eruit als de jonge soldaat. TV-werk van Molinaro is aanzienlijk interessanter dan zijn bioscoopfilms.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andréa Ferréol op televisie komt.

Reageer