Jill Hennessy

Acteur

Jill Hennessy is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Small Town Murder Songs

2010 | Misdaad, Thriller

Canada 2010. Misdaad van Ed Gass-Donnelly. Met o.a. Peter Stormare, Martha Plimpton, Jill Hennessy, Amy Rutherford en Vladimir Bondarenko.

De titel van dit Canadese politiedrama is treffend: de beelden dienen haast als begeleiding bij de soundtrack, in plaats van andersom. Regisseur Gass-Donnelly liet in de montage diverse dialogen sneuvelen omdat de onstuimige gospelmuziek van de groep Bruce Peninsula de thematiek veel treffender bleek te verwoorden. Wat niet wegneemt dat het verhaal, over een moord in een bedaarde mennonietengemeenschap, indruk maakt. Belangrijker dan de schuldvraag is de geestelijke strijd van de agent die de zaak onderzoekt, verrassend ingetogen gespeeld door Peter Stormare.

Lymelife

2008 | Drama

Verenigde Staten 2008. Drama van Derick Martini. Met o.a. Rory Culkin, Alec Baldwin, Jill Hennessy, Kieran Culkin en Emma Roberts.

Door de ogen van de vijftienjarige Scott (Rory Culkin) zien we de schaduwzijde van idyllisch Amerikaans suburbia, eind jaren zeventig. Zijn vader heeft een affaire met de moeder van het meisje op wie Scott verliefd is. Het drama van twee gezinnen (waarvan een geraakt door lymeziekte), verteld door Derick Martini en zijn broer en scenarioschrijver Steven, is niet bijzonder origineel. Maar het aangename acteerwerk maakt veel goed. Baldwin als de overspelige vader, en de jonge Culkin - naast zijn echte broer Kieran - als de zorgelijke puber, zijn prima.

Exit Wounds

2001 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Australië 2001. Actiefilm van Andrzej Bartkowiak. Met o.a. Steven Seagal, DMX, Isaiah Washington, Anthony Anderson en Eva Mendes.

Nadat hij het leven van de vice-president van de VS heeft gered hoeft politieman Orin Boyd (Seagal) niet op dankbaarheid te rekenen van zijn superieuren. Ze zijn juist boos, omdat hij veel geweld heeft gebruikt en veel schade heeft veroorzaakt. Terwijl hij in ongenade is komt hij op het spoor van corrupte, drugsdealende collega's en krijgt hij te maken met de geheimzinnige misdadiger Latrell Walker (rapper DMX). Na een stevige dip in zijn carrière had Seagal eindelijk weer eens een succesvolle actiefilm, met voldoende krakende botten, explosies, harde humor en filosofietjes om zijn fans te plezieren.

Nuremberg

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Canada/Verenigde Staten 2000. Drama van Yves Simoneau. Met o.a. Alec Baldwin, Jill Hennessy, Brian Cox, Michael Ironside en Matt Craven.

Miniserie gebaseerd op het boek Nuremberg: Infamy on Trial van Joseph E. Perico. In deze film praten de 21 aangeklaagde nazikopstukken verrassend goed Amerikaans-Engels, maar toch zullen ze hun verdiende straf niet ontlopen. Met Alec Baldwin in de hoofdrol van aanklager Robert Jackson.

Jackie, Ethel, Joan: Women of Camelot

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Larry Shaw. Met o.a. Jill Hennessy, Lauren Holly, Leslie Stefanson, Daniel Hugh Kelly en Robert Knepper.

Deze lange tv-film die meestal in twee delen wordt uitgezonden, schept een zeker beeld van de vrouwen achter John F. Kennedy (Kelly), Robert (Knepper), en Ted (Letscher). De rolprent begint met de verkiezing van John tot president van de V.S. in 1960 en eindigt met de nederlaag van Ted als presidentskandidaat twintig jaar later. De film wil een stuk moderne geschiedenis geven van Amerika en tegelijkertijd een portret bieden van Jackie (Hennessy), de First Lady, Ethel (Holly), Roberts vrouw en Joan (Stefanson), Teds echtgenote. Ondanks de juiste kostuums, de geslaagde kapsels en de make-up, lijkt geen der hoofdrollen erg veel op de echtgenotes in kwestie. Vooral Hennessy die heel erg haar best doet, is er niet in geslaagd Jackie te imiteren. Het is waarschijnlijk ook niet mogelijk. Holly geeft aardig wat gestalte aan haar personage en komt nog het sterkst uit de bus. Ondanks het feit dat regisseur Shaw te lang stilstaat bij de moord op John Kennedy in Dallas in 1963, is de film onderhoudend en geeft hij een snelle indruk over wat er zich achter de schermen in de families zou hebben afgespeeld en is een flinke hoeveelheid vuile was buiten gehangen. Zelfs LaFleur in de rol van Marilyn Monroe, lijkt niet op de Hollywoodlegende, waarvan men zegt dat ze de maîtresse was van John en Robert Kennedy. Het oppervlakkige scenario is van David Stevens naar de roman van J. Randy Taraborrelli. Wie echt het fijne van deze 'Amerikaanse koninklijke familie' wil weten, zal zich door talloze dikke boeken moeten heenwerken. Spreekt in de V.S. natuurlijk veel meer aan dan daarbuiten. Het camerawerk is van Frank Byers.

Jackie, Ethel and Joan: The women of Camelot

2000 |

Verenigde Staten 2000. Larry Shaw. Met o.a. Leslie Stefanson, Lauren Holly, Jill Hennessy en Lesley Stefanson.

Miniserie die twintig jaar triomfen en schandalen in het leven van deze drie opvallende, onverzettelijke en complexe vrouwen belicht. Van Washington tot Europa tot Hollywood, Jackie, Ethel and Joan: Women of Camelot schetst een onthutsend openhartig beeld van de manier waarop de vrouwen van de gebroeders Kennedy gezamenlijk het hoofd boden aan talloze tegenslagen en hoe ze kampten met geheimen, leugens en tragedies

Autumn in New York

2000 | Romantisch drama

Verenigde Staten 2000. Romantisch drama van Joan Chen. Met o.a. Richard Gere, Winona Ryder, Anthony LaPaglia, Elaine Stritch en Vera Farmiga.

Ramsjromantiek met Richard Gere als slinkse charmeur en Winona Ryder als ontvankelijk veulen tegen een decor van herfstig New York. Goed voor een Razzie nominatie voor Slechtste Koppel. Gere gaf de schuld aan het belabberde script én aan zijn 'gebrekkige co-acteurs' maar volgens scenarist Allison Burnett zit de balk toch echt in Gere's oog: Richard Gere is 'verwaand' en een 'narcistische gek die bijna iedere film verknalt waarin hij speelt'. En dat kan omdat steracteurs veelal 'script control' hebben. 'De gekken hebben de sleutel van het gesticht,' besluit de verbitterde Burnett.

Molly

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van John Duigan. Met o.a. Elisabeth Shue, Aaron Eckhart, Jill Hennessy, Thomas Jane en D.W. Moffett.

Molly McKay (Shue) is autistisch en wordt sedert haar prille jeugd verpleegd in een psychiatrische inrichting omdat haar ouders vroeg gestorven zijn. Ze is inmiddels een aantrekkelijke jonge vrouw geworden, maar ze heeft de hersenen van een meisje van zes. Door problemen met subsidies kan zij niet langer in de inrichting verblijven en komt zij onder de hoede van haar broer Buck (Eckhart), die op een reclamebureau werkt. Buck neemt haar mee naar het werk en zegt tegen Molly dat ze op de receptie op hem wachten moet, terwijl hij een bespreking voert met een belangrijke klant. Molly heeft het warm en trekt haar kleren uit en loopt naakt door het kantoor. Korte tijd later wordt Buck ontslagen. Buck hoort dat Dr. Susan Brookes (Hennessy) hersenoperaties uitvoert op autistische pati[KA3]enten en daarbij veelbelovende resultaten boekt. Een van de bijwerkingen is dat de hersenen zich te snel ontwikkelen, en het risico zit erin dat de ontwikkeling weer afneemt. Na de operatie blijkt Molly een soort genie geworden te zijn, die Daniel Dafoe ([KL]Robinson Cruso[KA3]e[KLE]) beter voorleest dan een professionele actrice. Molly beleeft een romance met de gehandicapte Sam (Jane), die ze uit de inrichting kent, terwijl Buck en dokter Brookes nader tot elkaar komen. Dan valt Molly terug, zoals gevreesd werd. Oorspronkelijk zou deze film 102 minuten duren, maar er werd enorm aan gedokterd in het jaar dat de film op en af de plank werd gehaald. Het resultaat is 89 minuten en het verhaal bevat hiaten, waardoor het op bepaalde plaatsen niet logisch is en moeilijk te volgen. Shue is te mooi om waar te zijn; ze laat zien dat ze behalve het hoertje in LEAVING LAS VEGAS ook nog over andere spelkwaliteiten beschikt, al had zij toch echt wel beter en meer verdiend. De overige rolverdeling loopt plichtmatig door het beeld zonder de kijker te beroeren en ze komen als personages nauwelijks tot leven. Het scenario van Dick Christie exploiteert de kijker schaamteloos met verschrikkelijk veel vals sentiment. Het zou losjes op ware gebeurtenisen berusten. Deze rolprent, die lijkt op de Oscarwinnende film CHARLY (1968) flopte financieel compleet met recettes van minder dan achttienduizend dollar en ging in 'première' als inflight movie. Als het dan toch moet, kijk liever naar RAIN MAN of AWAKENINGS - ze zijn duizend maal beter. Het camerawerk is van Gabriel Beristain. Deluxe color, DTS. Ook bekend als RESCUE ME.

Komodo

1999 | Horror, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1999. Horror van Michael Lantieri. Met o.a. Jill Hennessy, Billy Burke, Kevin Zegers, Paul Gleeson en Nina Landis.

Molly McKay (Shue) is autistisch en wordt sedert haar prille jeugd verpleegd in een psychiatrische inrichting omdat haar ouders vroeg gestorven zijn. Ze is inmiddels een aantrekkelijke jonge vrouw geworden, maar ze heeft de hersenen van een meisje van zes. Door problemen met subsidies kan zij niet langer in de inrichting verblijven en komt zij onder de hoede van haar broer Buck (Eckhart), die op een reclamebureau werkt. Buck neemt haar mee naar het werk en zegt tegen Molly dat ze op de receptie op hem wachten moet, terwijl hij een bespreking voert met een belangrijke klant. Molly heeft het warm en trekt haar kleren uit en loopt naakt door het kantoor. Korte tijd later wordt Buck ontslagen. Buck hoort dat Dr. Susan Brookes (Hennessy) hersenoperaties uitvoert op autistische pati[KA3]enten en daarbij veelbelovende resultaten boekt. Een van de bijwerkingen is dat de hersenen zich te snel ontwikkelen, en het risico zit erin dat de ontwikkeling weer afneemt. Na de operatie blijkt Molly een soort genie geworden te zijn, die Daniel Dafoe ([KL]Robinson Cruso[KA3]e[KLE]) beter voorleest dan een professionele actrice. Molly beleeft een romance met de gehandicapte Sam (Jane), die ze uit de inrichting kent, terwijl Buck en dokter Brookes nader tot elkaar komen. Dan valt Molly terug, zoals gevreesd werd. Oorspronkelijk zou deze film 102 minuten duren, maar er werd enorm aan gedokterd in het jaar dat de film op en af de plank werd gehaald. Het resultaat is 89 minuten en het verhaal bevat hiaten, waardoor het op bepaalde plaatsen niet logisch is en moeilijk te volgen. Shue is te mooi om waar te zijn; ze laat zien dat ze behalve het hoertje in LEAVING LAS VEGAS ook nog over andere spelkwaliteiten beschikt, al had zij toch echt wel beter en meer verdiend. De overige rolverdeling loopt plichtmatig door het beeld zonder de kijker te beroeren en ze komen als personages nauwelijks tot leven. Het scenario van Dick Christie exploiteert de kijker schaamteloos met verschrikkelijk veel vals sentiment. Het zou losjes op ware gebeurtenisen berusten. Deze rolprent, die lijkt op de Oscarwinnende film CHARLY (1968) flopte financieel compleet met recettes van minder dan achttienduizend dollar en ging in 'première' als inflight movie. Als het dan toch moet, kijk liever naar RAIN MAN of AWAKENINGS - ze zijn duizend maal beter. Het camerawerk is van Gabriel Beristain. Deluxe color, DTS. Ook bekend als RESCUE ME.

Chutney Popcorn

1999 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1999. Drama van Nisha Ganatra. Met o.a. Cara Buono, Nick Chinlund, Sakina Jaffrey, Madhur Jaffrey en Jill Hennessy.

Na het regisseren van Drown Soda en Junky Punky Girlz, besloot Nisha Ganatra dat het tijd was om haar acteertalent te tonen. Ze speelt de hoofdrol in haar nieuwe film Chutney Popcorn. Ganatra speelt fotografe Reena. Ze heeft een verhouding met Lisa (Jill Hennessy). Omdat Lisa en Reena graag een kind willen vragen ze aan Reena's zuster Sarita (Sakina Jaffrey) of zij de draagmoeder van hun kind zou willen zijn. Sarita stemt ermee in. De problemen ontstaan wanneer Sarita begint te twijfelen over het afstaan van het kindje.

Most wanted

1997 |

Verenigde Staten 1997. David Hogan. Met o.a. Paul Sorvino, Jill Hennessy, Jon Voight, Keenen Ivory Wayans en Eric Roberts.

De ten onrechte veroordeelde James Dunn is gered van de doodstraf en wordt opgeleid tot geheim agent

Most Wanted

1997 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1997. Actiefilm van David Glenn Hogan. Met o.a. Keenen Ivory Wayans, Jon Voight, Jill Hennessy, Paul Sorvino en Robert Culp.

Sergeant bij de marine James Dunn (Wayans) is ter dood veroordeeld wegens de moord op zijn meerdere, die hem tijdens de Golfoorlog bevel gaf een jongen van tien jaar te doden. In de dodencel krijgt hij bezoek van Lt. Colonel Grant Casey (Voight), het hoofd van de speciale anti-terreur organisatie, Black Sheep. Casey zegt dat James aan executie kan ontsnappen als hij voor Black Sheep gaat werken. James heeft geen keuze. Bij zijn eerste missie loopt er iets fout, waardoor de Amerikaanse First Lady wordt gedood. James wordt wederom van moord beschuldigd en krijgt de hele natie achter zich aan. De politie, FBI, CIA en Black Sheep hebben het op zijn huid voorzien. Hoewel hij niemand kan vertrouwen, gaat hij zijn onschuld bewijzen. Actie zonder opwinding en bijna iedere scène is voorspelbaar. Voight is door zijn geschmier superirritant, terwijl de andere acteurs slechts hun teksten van de teleprompters oplezen. Hoofdrol en uitvoerend producent Wayans schreef het scenario, waarvan de logica soms behoorlijk zoek is. Het camerawerk is van Marc Reshovsky. Dolby Digital SDDS. Super 35.

I Shot Andy Warhol

1996 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1996. Drama van Mary Harron. Met o.a. Lily Taylor, Jared Harris, Stephen Dorff, Martha Plimpton en Danny Morgenstern.

De geschiedenis van Valerie Solanas, de vrouw die in 1968 eventjes wereldberoemd werd, omdat ze Andy Warhol neerschoot. Een aanslag die de kunstenaar nooit goed heeft kunnen verwerken. De film begint met de aanhouding van Valerie (Taylor), waarna de makers in echte CITIZEN KANE-stijl haar leven reconstrueren. Op jonge leeftijd al was Valerie een revolutionaire. Ze hield zich in leven door middel van prostitutie, terwijl ze een lesbische relatie had met haar vriendin Stevie (Plimpton). Valerie beweerde dat mannen minderwaardige wezens zijn, een stelling die ze verkondigde in haar beroemde [KL]Scum Manifesto[KLE], een pamflet waarin de uitroeiing van het mannelijke geslacht werd gepropageerd. Via een vriend, de travestiet Candy Darling (Dorff) komt ze in contact met Andy Warhol (Harris), die haar opneemt in zijn Art Factory. Door de journalistieke aanpak observeert de film zonder te verdedigen of te veroordelen. Zelden werd het universum rond Warhol zo realistisch op het scherm getoverd. Hijzelf en alle kleurrijke personages die hem omringden lijken zo uit de pop-art afkomstig te zijn. Taylor is subliem in haar uiterst moeilijke rol en Harris (zoon van Richard) lijkt fysiek misschien niet erg op Warhol, maar in al zijn bewegingen is hij het helemaal. Harron, Daniel Minahan en Jeremiah Newton schreven het scenario zich baserend op het researchwerk van Diane Tucker. Schitterende, underground-achtige fotografie van Ellen Kuras. Dolby Stereo.

The Paper

1994 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1994. Drama van Ron Howard. Met o.a. Michael Keaton, Robert Duvall, Glenn Close, Marisa Tomei en Randy Quaid.

Een dag in het leven van enkele journalisten en redacteuren van een New Yorkse krant (gemodelleerd naar de sensatiekrant The New York Post). Keaton is geweldig als de redacteur die werkelijk nooit goed nieuws tot de volgende dag kan laten liggen: alles en iedereen moet wijken voor zijn passie. Leuk zijn ook de sneren naar de keurige concurrent, waarin we The New York Times herkennen. De slagzin voor de film luidde 'Never let the truth get in the way of a good story'. En dat is precies wat deze larger-than-life film zo leuk maakt.

RoboCop 3

1993 | Sciencefiction, Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1993. Sciencefiction van Fred Dekker. Met o.a. Robert John Burke, Nancy Allen, Rip Torn, Mario Machado en Jill Hennessy.

Je zou de oorspronkelijke RoboCop kunnen beschouwen als een satirische, als sf vermomde uiting van Paul Verhoevens maatschappijkritiek. Geprivatiseerde politie, destijds om te lachen, zou nu zomaar kunnen. Na het financiële succes van RoboCop kwamen er natuurlijk - slechtere - vervolgen. Dit derde deel is het minste, ondanks de inbreng van striptekenaar Frank 'Sin City' Miller, die nog wat humor in het script weet te brengen. In het Detroit van de toekomst is de stad helemaal geprivatiseerd. Industrieel moloch OCP wil een hele wijk platgooien om er kantoortorens te bouwen, tegen de zin van de bewoners. Tijd voor RoboCop!

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jill Hennessy op televisie komt.

Reageer