Wolf-Dieter Lingk: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Tanz auf der Kippe

1991 | Drama, Romantiek

Duitsland 1991. Drama van Jürgen Brauer. Met o.a. Dagmar Manzel, Frank Stieren, Winfried Glatzeder, Eberhard Kirchberg en Christa Pasemann.

De jonge Gerat haat liegen. Zijn ouders leven volgens de regels en dat is hem een gruwel. Maar zijn idealisme, dat van geen compromis wil weten, brengt hem in moeilijkheden en hij belandt na verloop van tijd dan ook letterlijk op de vuilnisbelt. Een film over de laatste dagen van de DDR, waarin het systeem kritisch geanalyseerd wordt. Deze van oorsprong DDR film werd net voor het vallen van de Muur gemaakt, maar uitgebracht in herenigd Duitsland.

Polizeiruf 110: Bedenkzeit

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Wolf-Dieter Lingk, Peter René Lüdicke en Frauke Poolman.

Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn trouwe vazal Oberleutnant Zimmermann (Riemann) worden met een merkwaardige zaak geconfronteerd. Een antiquair is overvallen en werd daarbij zwaar gewond. J[KA3]urgen Seidler (Lingk), de eigenaar van de motor die op de plaats van het misdrijf naast het slachtoffer werd aangetroffen, wordt gearresteerd. Hij ontkent in alle toonaarden de dader te zijn geweest. Fuchs en Zimmermann geloven J[KA3]urgen totaal niet totdat zij ontdekken dat er ook nog een zekere Peter Seidler (L[KA3]udicke) bestaat waardoor hun onderzoek in een geheel ander perspectief komt te staan. Voor het eerst is er nu een vrouwelijke officier van justitie (Koch) in het spel alsof er een eerlijk justitieel apparaat in Honeckers rijk zou bestaan. Daarvoor was het te laat, de Oostduitse kijker had allang afgehaakt en bijna niemand keek meer naar de serie. Borgelt lijkt volledig zichzelf te zijn en het is net alsof de tijd heeft stilgestaan sedert zijn opkomst als Oberleutnant in 1971. Drie jaar later zou hij ontdekken dat heel veel van zijn medeburgers anders over de zaken dachten dan hijzelf en was hij uitgerangeerd. Aflevering 105.

Polizeiruf 110: Ein Schritt zu weit

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Herbert Köfer en Susanne Düllmann.

Fysotherapeute en niet onverdienstelijk popzangeresje in haar vrije tijd Silke Tanner (Ludwig) wordt vermist. Haar moeder, die postbode is en een gezaghebbend korenblauw uniform draagt, doet aangifte na een paar dagen als Silke niet is komen opdagen. Ook de leden van de band missen haar, maar Silke`s vriend en bandmanager stelt ze gerust en zegt dat het weleens meer is voorgekomen dat Silke enkele dagen spoorloos was. Hij vertelt dit ook aan een duidelijk vermoeide Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die bij hem navraag komt doen. Ondertussen herkent Luise Veltin (D[KA3]ullmann) haar eigen man Martin (K[KA3]ofer), die violist in een symfonieorkest is, niet meer. Hij kwam tegen drie uur in de nacht thuis, ziet er raar uit en grijpt naar de fles. Hij vertelt de volgende dag een warrig verhaal over een aanrijding, waarbij een vrouw door hem gedood werd. In het rechtervoorspatbord van de familieauto, een beige Wartburg, zit een lelijke deuk. Ook de kijker weet niet precies hoe dat gekomen is, behalve dat Martin met de auto in de stromende regen door een bos reed. Luise informeert bij de zelfverzekerde en tamelijk arrogante Hauptmann Reichenbach (Eberle) of hij iets gehoord heeft over een nachtelijke aanrijding. Reichenbach is gelijk argwanend, maar laat niets merken. Hij heeft een geheugen als een olifant en gebruikt zijn kennis wanneer het hem uitkomt. Hij is immers een goede communist en de zoon van een heldhaftige machinist op een stoomlocomotief, die tegen zijn zin in politieman werd, maar zich opofferde voor de partij. Bij stukjes en beetjes wordt het ons duidelijk dat Silke onenigheid kreeg met haar vriend en alleen naar het klassieke openluchtconcert voor vier instrumenten ging, waar Martin de viool speelde. Na afloop sprak Silke Martin aan en maakt hem over zijn gevoelige spel complimenten. Martin laat zijnerzijds merken dat hij de zang van Silke gehoord heeft, dat zij een stem met mogelijkheden heeft. Waarom zou zij geen serieuze carri[KA2]ere in de klassieke muziek volgen (een boodschap van Honecker die de pop veroordeelt). Silke, een leuke verschijning met blond haar, bruine ogen en blote schouders, brengt Martin het hoofd op hol en het eindigt met een diner voor twee en een wandeling in het bos langs de steile afgrond van de rivierbedding tijdens de zwoele zomeravond. Als Martin, door Silke uitgedaagd, meer wil dan kussen, wijst ze hem bruusk van de hand. Martin geeft haar een oorvijg (het generatieconflict), waarop Silke haar evenwicht verliest en de afgrond inglijdt. Het is donker en Martin ziet niets meer. Een paar dagen later ontvangt hij een briefje om iemand te ontmoeten over Silke. Het is haar langharige vriend, gehuld in een hip leren jack, die Martin vertelt dat hij hen gevolgd was en gezien heeft wat er gebeurd is. Hij belooft zijn mond te houden als Martin tienduizend mark per postwissel stuurt. Martin gaat er op in maar het blijft natuurlijk niet bij een eerste afpersing. Ondertussen laten Hauptmann Reichenbach en Oberleutnant H[KA3]ubner naar Silke dreggen als haar schoenen en een tas uit een snelvliedende stroom zijn opgevist, maar ze vinden geen lichaam. Een van beiden maakt dan de opmerking dat ze misschien helemaal geen lichaam zullen vinden en dat het niet onmogelijk is, dat het `slachtoffer` nog in leven is. De rest van de film is dan niet spannend meer en het is dan slechts afzien hoe de vork precies in de steel zit. Opwindend zijn dan nog de opmerking van Reichenbach tegen Luise dat hij zich door haar verraden voelt, omdat ze hem verteld had dat ze zelf de beschadiging aan de auto gemaakt had (volgens Honecker moet je altijd de waarheid tegen de Vopo spreken) en Luise`s dochter die haar moeder verwijt dat ze tegen de politie liegt om haar vader te dekken (opnieuw Honecker). Leutnant Zimmermann (Riemann) assisteert zijn baas H[KA3]ubner zoals gebruikelijk enthousiast als een trouwe vazal. Aflevering 99 speelt voor de verandering eens in het idyllische middengebergte, ver weg van het gereutel en de smerige walm van tweetakt, en behoort tot de betere afleveringen door zijn mooie camerawerk en de combinatie van muziek (pop/klassiek), theater (opera/operette) en een aardige chantagezaak.

Polizeiruf 110: Der Zersprungene Spiegel

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans-Wener Honert en Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Walter Nickel, Fred Delmare en Ingrid Rentsch.

Paul Karuschke (Delmare) is een gezagsgetrouwe modelburger van het soort dat door vadertje Honecker als ideaal werd gezien. Ondanks zijn huwelijksdag gaat Paul `s avonds als portier zijn plicht vervullen in het instituut, waar hij werkt. Zijn vrouw Anne (Rentsch) en zijn tweelingbroer Otto (wederom Delmare) krijgen de schrik van hun leven als de politie hen vertelt, dat Paul zwaar gewond is, omdat hij een inbraak wilde verijdelen. Oberleutnant Claus (Nickel) en Oberleutnant Zimmermann (Riemann) gaan onder leiding van Hauptmann Fuchs (Borgelt) een onderzoek instellen naar de toedracht van de zaak en stuiten op een hoop ongerijmdheden. Zou er een insider aan het werk zijn geweest, die de inbrekers heeft getipt? Bij Hauptmann Fuchs komt altijd de onderste steen boven, maar de DDR-burger geloofde het wel, want slechts iets meer dan de helft van hen schakelde zijn tv-toestel aan, tenminste als we de officiële cijfers mogen geloven. Net zoals bij de beroemde vijfjaren-plannen deugde er geen snars van deze kijkcijfers. Het scenario is van regisseur Honert. Aflevering 101.

Gritta vom Rattenschloß

1985 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1985. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Nadja Klier, Hermann Beyer, Fred Delmare, Suheer Saleh en Mark Lubosch.

Gritta woont bij haar vader, de graaf Julius van Rattenbijonsthuis, in een oud, vervallen slot. Deze probeert een 'troonreddingsmachine' te bouwen, in de hoop daarmee veel geld van de koning te krijgen. Als haar vader hertrouwt, stuurt haar stiefmoeder haar naar een klooster. Dat is niets voor Gritta. Zij vlucht uit het klooster en weet vervolgens ook nog een samenzwering tegen de koning aan het licht te brengen, die haar daarvoor rijkelijk beloont. Een grappige sprookjesverfilming, met een meisje in de hoofdrol dat net zo brutaal en recalcitrant is als Pippi Langkous. Scenario van Christa Kozik.

Polizeiruf 110: Der Selbstbetrug

1983 | Misdaad

Oost Duitsland 1983. Misdaad van Hans-Werner Honert. Met o.a. Jürgen Frohriep, Wolfgang Dehler, Günther Grabbert, Annemone Haase en Frauke Poolman.

Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) moet uitrukken naar een dorpje, waar in een uitgebrande opslagplaats een verkoold lijk is gevonden. Volgens Ilona Bauer (Poolman) gaat het om haar vriendje J[KA3]urgen Schreiner. Ze geeft H[KA3]ubner en zijn collega Oberleutnant Strahl (Dehler) belangrijke aanwijzingen voor het onderzoek. Toch komen H[KA3]ubner en Strahl algauw vast te zitten, omdat de vader van het slachtoffer Karl-Heinz (Grabbert) hen voor de voeten loopt. Zou hij soms iets te verbergen hebben? IJdele apparatsjik Hübner, nimmer voor een kleintje vervaard, is altijd de eerste die bars uitlegt dat de reglementen zijn overtreden. Hij krijgt uiteraard de onderste steen boven. Aflevering 85 sprak niet tot de verbeelding van de kijker, gezien de geringe kijkcijfers uit die tijd.