Irène Tunc (1935-1972): cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Les deux anglaises et le continent

1971 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1971. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Kika Markham, Stacey Tendeter, Sylvia Marriott en Marie Mansard.

Een jonge Fransman wordt rond 1900 verliefd op twee Engelse zusters, bemint hen beurtelings en verliest beiden. Gevoelige, ingetogen verfilming van de roman van Jules et Jim- auteur Henri-Pierre Roché over de tot fysieke pijn onderdrukte passies in het Victoriaanse tijdperk. Deze tweetalige Truffaut-film had in Frankrijk weinig succes, maar daarbuiten des te meer. De regisseur schreef samen met Jean Gruault het scenario en Nestor Almendros zorgde voor de fotografie.

La Chamade

1968 | Drama, Komedie

Frankrijk 1968. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Roger Van Hool, Irène Tunc en Jacques Sereys.

Jonge vrouw heeft oudere, vaderlijke en vooral rijke minnaar, als ze verliefd wordt op leeftijdgenoot. Een seksueel bevredigender relatie gaat echter samen met conflictsituaties en materiële problemen. Als ze zwanger blijkt vraagt ze ex-geliefde geld voor abortus en kiest opnieuw voor geruststellend comfort aan zijn zijde. Vermoedelijk beste verfilming van Françoise Sagan weet elegantie en ironie van haar proza in beelden te vertalen, maar de inhoud blijft voorspelbaar, zoals de acteurs ideaal, maar zonder enige verrassing zijn gecast.

Vivre pour vivre

1967 | Komedie, Drama

Frankrijk 1967. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Yves Montand, Annie Girardot, Candice Bergen, Anouk Ferjac en Uta Taeger.

Anchorman Robert Colomb (Montand) verwaarloost door zijn werk zijn vrouw Catherine (Girardot) die ook in zijn talrijke slippertjes berust tot een affaire met de jonge Amerikaanse Candice (Bergen) wel ernst lijkt te zijn. Goed spel - vooral van Girardot - en een virtuoze cameratechniek maken de banale driehoek niet interessanter. De reeks verschillende locaties voegt ook niets toe behalve versiering, zelfs (in Camargue gereconstrueerde) Vietnam-scène waar de held enige tijd krijgsgevangene is. Frivool gebruik van dramatische actualiteit resulteerde bij de première in protestdemonstraties. Het scenario is van Pierre Uytterhoeven en regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Parice Pouget. Eastmancolor, Mono.

Mise à sac

1967 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Alain Cavalier. Met o.a. Michel Constantin, Franco Interlenghi, Daniel Ivernel, Irène Tunc en Paul Le Person.

Vier beroepsinbrekers laten zich door een amateur strikken die een ingenieus plan heeft voor een grootse kraak in Lyon waartoe eerst de elektriciteit moet worden uitgeschakeld. De ongebruikelijke misdaadplot - uit een roman van Richard Stark - heeft meer inhoud en karaktertekening dan gewoonlijk en is efficiënt gefilmd.

Le combat dans l'île

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Romy Schneider, Henri Serre, Diane Lepvrier en Robert Bousquet.

Frankrijk begin jaren zestig. Luimige, van nature jaloerse rijkeluiszoon Clément laat zich in met een cel rechtsextremisten die een politicus op hun dodenlijst heeft. Wanneer de moordaanslag door verraad in de soep loopt, duikt Clément met wederhelft Anne onder bij oude vriend en pacifist Paul. Tussen de laatste twee bloeit, in Cléments absentie, iets moois en gevaarlijks. Noodlotsdrama, liefdesverhaal, film noir, tijdsbeeld - Cavaliers regiedebuut, van een sombere schoonheid, is het allemaal. Pierre Lhommes zwart-witfotografie van contrasterende locaties streelt, evenals Schneider, het oog.

Léon Morin, prêtre

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Emmanuelle Riva, Nicole Mirel, Irène Tunc en Gisèle Grimm.

WO II, een Frans Alpendorp. Barny, de atheïstische weduwe van een gesneuvelde joodse communist en moeder van een dochtertje, gaat uit machteloze rebellie een existentieel twistgesprek aan met de onorthodoxe priester Léon. Gaandeweg krijgt hun gedachtespel een andere lading. Ten diepste roerende adaptatie van Béatrix Becks roman is, naast de noirklassiekers Le samouraï en Le cercle rouge, Melvilles meesterstuk. Op een prachtpartituur van filosofisch-literaire dialogen intens gespeeld, door de maître op de millimeter en de seconde exact geënsceneerd. Riva is een betovering en de slotscène van een verscheurende onafwendbaarheid.

Il Cavaliere del castello maledetto

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Massimo Serato, Luisella Boni, Pierre Cressoy, Irène Tunc en Livio Lorenzon.

Ambitieuze aristocraat heeft oom gevangen laten nemen om macht in diens hertogdom over te nemen en wil om positie te versterken zijn nicht trouwen. Hij weet aanvankelijk haar vertrouwen te winnen, maar als ze achter de waarheid komt zoekt ze contact met gemaskerde ridder. Weinig spectaculaire schermavonturen, afgewisseld met pathetisch geacteerde dramatische scènes.

Afrodite, dea dell'amore

1958 | Avonturenfilm

Italië 1958. Avonturenfilm van Mario Bonnard. Met o.a. Isabelle Corey, Irène Tunc, Antonio De Teffé en Clara Calamai.

Deze spektakel-film heeft natuurlijk niets te maken met geschiedenis, al heeft regisseur Bonnard kostuums en sfeer van de tijd raak getroffen. Het verhaal, dat speelt in 67 na Christus, gaat over liefde en dood rond een standbeeld van Aphrodite, de godin van de liefde en de schoonheid, gemaakt door een Griekse koning, als dank aan Nero. De massascenes, opgenomen in Egypte, zijn zeer imposant. Er wordt niet al te best gespeeld, maar de film als geheel is best het aanzien waard.

Bravissimo

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Luigi Filippo D'Amico. Met o.a. Alberto Sordi, Giancarlo Zarfati, Patrizia Della Rovere, Mario Riva en Gianrico Tedeschi.

Een beginnend onderwijzer ontdekt dat een van zijn leerlingen gezegend is met een prachtige bariton. De meester vat het plan op een zangcarrière voor de jongen op te bouwen, en hij ontpopt zich als een bekwaam en meedogenloos manager, die het klaarspeelt zijn protégé in La Scala in Milaan te laten optreden. Hebzuchtige familieleden van de jongen komen plotseling opdagen om het kind op te eisen, dat zij eerder in de steek hadden gelaten. Helaas zal de leraar de strijd op de lange duur verliezen, en de jongen wordt gedwongen een andere weg in te slaan. Een bittere komedie over de speculatie en uitbuiting van ouders van begaafde kinderen, met een uitzonderlijk goede acteerprestatie van Alberto Sordi. Het scenario is van Agenore Incrocci. Het camerawerk is van Marco Scarpelli.