Dina Bersugurova

Editor

Dina Bersugurova is editor.
Er zijn 6 films gevonden.

Anshi

2004 | Drama

Kazachstan/Frankrijk/Japan/Zwitserland 2004. Drama van Serik Aprimov. Met o.a. Dogdurbek Kidiraliev, Alibek Zhuasbaev en Gulnazid Omarova.

Anshi (De jager) vertelt het aloude verhaal van het dolende kind - een wolvenjong zelfs! - dat door een wijze oude man wordt geïnitieerd in de kunst van het ware leven. Een platgetreden formule wellicht, maar in dit leerling-nestor drama is de ware hoofdrol weggelegd voor de wel zeer celluloidvriendelijke Kazachse steppen. Filmmaker Aprimov schudde zijn jaren negentig new wave-keurslijf af en ging volledig voor de pastorale mythe van zijn eigen weidse geboortegronden waar de jager fungeert als de nobele wilde met de stad als grootste vijand. Onzinnig verhaal, magnifieke film.

Tri brata

2000 | Drama

Rusland/Kazachstan 2000. Drama van Serik Aprymov en Serik Aprimov. Met o.a. Kasym Zhakibayev, Shakir Vilyoumov, Bulat Mazhagulov, Baktiyour Kuatbae en Bahtiyour Kuatbaev.

Drie broertjes wonen in een klein dorpje ergens in Kazachstan. Vlakbij ligt het kleine station, waar een oude man (bijnaam: Klein) de scepter zwaait. Klein brengt bijna al zijn tijd door op het stationnetje. De kinderen informeren nieuwsgierig naar het doel van zijn bezigheden, aangezien er niets lijkt te gebeuren. Hij vertelt hen dat hij een militaire basis in de buurt van materiaal voorziet. Klein begint hen nog andere verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over het wonderschone meer waar de officieren hun vrije tijd doorbrengen en waar het leven even mooi is als de vrouwen. Het door hem geschetste beeld van dit meer is voor de drie broertjes en hun vrienden zo aanlokkelijk dat ze vastbesloten zijn er naar toe te gaan. Ze weten van de oude man dat het geld gaat kosten, want het leven is er duur.

Aksuat

1999 | Drama

Japan/Rusland/Kazachstan 1999. Drama van Serik Aprymov en Serik Aprimov. Met o.a. Sabit Kurmanbekov, Erschan Aschim, Erbolat Ospankulov, Inessa Radionova en Nurschuman Ichtymbaev.

Regisseur Aprymov die zijn eigen scenario schreef, tracht met deze film verouderde zeden en gewoonten in zijn land af te breken. In een dorpje in Kazachstan krijgt een ongetrouwde dokter onverwacht en vooral onverhoopt, bezoek van zijn jongere broer die een zwangere vriendin op sleeptouw heeft. De broer is een woesteling en drinkt te veel. Hij slaat de plaatselijke smeris op zijn bek en smeert hem met de spaarcenten van zijn broer. Hij laat zijn vriendin aan haar lot over, die daardoor gedwongen is achter te blijven. De reputatie van de dokter is in de ogen van de dorpelingen geschaad. Door een confrontatie met zijn broer moet de dokter zijn eer herstellen. Aprymov's film moet het hebben van de scherpe waarnemingen en de kleine details die in contrast zijn met elkaar: de dokter heeft nog nooit een portable telefoon gezien en kijkt op een zwart-tv met de vriendin van zijn broer naar de quasi seksfilm ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci met Marlon Brando en Maria Schneider. Aprymov, een voormalige chauffeur die in de Sovjetdagen het geluk had films te mogen maken in de studio's van Alma Ata, heeft wederom geluk gehad door een Japanner te vinden, Sano Shinju, een voormalige medewerker van de culturele afdeling van de Japanse delegatie in die stad, die met eigen geld de film financierde. De rolprent is boeiend voor cinefielen die zich gespecialiseerd hebben op films uit Centraal Azië. Aprymov had het jaar daarop weer geluk: toen Shinju voor zijn volgende film TRI BRATA onvoldoende geld had, financierde het Nederlandse Filmmuseum de rest. Het camerawerk is van Boris Troschev.

Sergelden

1993 |

Kazachstan 1993. Serik Aprimov. Met o.a. Gylnara Dysmatova, Bahytzhan Alpeisov en Baurzhan Ibragimov.

Regisseur Aprymov die zijn eigen scenario schreef, tracht met deze film verouderde zeden en gewoonten in zijn land af te breken. In een dorpje in Kazachstan krijgt een ongetrouwde dokter onverwacht en vooral onverhoopt, bezoek van zijn jongere broer die een zwangere vriendin op sleeptouw heeft. De broer is een woesteling en drinkt te veel. Hij slaat de plaatselijke smeris op zijn bek en smeert hem met de spaarcenten van zijn broer. Hij laat zijn vriendin aan haar lot over, die daardoor gedwongen is achter te blijven. De reputatie van de dokter is in de ogen van de dorpelingen geschaad. Door een confrontatie met zijn broer moet de dokter zijn eer herstellen. Aprymov's film moet het hebben van de scherpe waarnemingen en de kleine details die in contrast zijn met elkaar: de dokter heeft nog nooit een portable telefoon gezien en kijkt op een zwart-tv met de vriendin van zijn broer naar de quasi seksfilm ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci met Marlon Brando en Maria Schneider. Aprymov, een voormalige chauffeur die in de Sovjetdagen het geluk had films te mogen maken in de studio's van Alma Ata, heeft wederom geluk gehad door een Japanner te vinden, Sano Shinju, een voormalige medewerker van de culturele afdeling van de Japanse delegatie in die stad, die met eigen geld de film financierde. De rolprent is boeiend voor cinefielen die zich gespecialiseerd hebben op films uit Centraal Azië. Aprymov had het jaar daarop weer geluk: toen Shinju voor zijn volgende film TRI BRATA onvoldoende geld had, financierde het Nederlandse Filmmuseum de rest. Het camerawerk is van Boris Troschev.

The Last Stop

1989 |

Kazachstan 1989. Serik Aprimov. Met o.a. Bachytchan Alpeisov, Nagimbek Samaev, Murat Achmetov en Sabit Kurmanbekov.

Regisseur Aprymov die zijn eigen scenario schreef, tracht met deze film verouderde zeden en gewoonten in zijn land af te breken. In een dorpje in Kazachstan krijgt een ongetrouwde dokter onverwacht en vooral onverhoopt, bezoek van zijn jongere broer die een zwangere vriendin op sleeptouw heeft. De broer is een woesteling en drinkt te veel. Hij slaat de plaatselijke smeris op zijn bek en smeert hem met de spaarcenten van zijn broer. Hij laat zijn vriendin aan haar lot over, die daardoor gedwongen is achter te blijven. De reputatie van de dokter is in de ogen van de dorpelingen geschaad. Door een confrontatie met zijn broer moet de dokter zijn eer herstellen. Aprymov's film moet het hebben van de scherpe waarnemingen en de kleine details die in contrast zijn met elkaar: de dokter heeft nog nooit een portable telefoon gezien en kijkt op een zwart-tv met de vriendin van zijn broer naar de quasi seksfilm ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci met Marlon Brando en Maria Schneider. Aprymov, een voormalige chauffeur die in de Sovjetdagen het geluk had films te mogen maken in de studio's van Alma Ata, heeft wederom geluk gehad door een Japanner te vinden, Sano Shinju, een voormalige medewerker van de culturele afdeling van de Japanse delegatie in die stad, die met eigen geld de film financierde. De rolprent is boeiend voor cinefielen die zich gespecialiseerd hebben op films uit Centraal Azië. Aprymov had het jaar daarop weer geluk: toen Shinju voor zijn volgende film TRI BRATA onvoldoende geld had, financierde het Nederlandse Filmmuseum de rest. Het camerawerk is van Boris Troschev.

Two Were Riding the Motor Cycle

1986 |

Kazachstan 1986. Serik Aprimov. Met o.a. C. Aldazharov, S. Adelbetsov, A. Yakaev en E. Yakaev.

Regisseur Aprymov die zijn eigen scenario schreef, tracht met deze film verouderde zeden en gewoonten in zijn land af te breken. In een dorpje in Kazachstan krijgt een ongetrouwde dokter onverwacht en vooral onverhoopt, bezoek van zijn jongere broer die een zwangere vriendin op sleeptouw heeft. De broer is een woesteling en drinkt te veel. Hij slaat de plaatselijke smeris op zijn bek en smeert hem met de spaarcenten van zijn broer. Hij laat zijn vriendin aan haar lot over, die daardoor gedwongen is achter te blijven. De reputatie van de dokter is in de ogen van de dorpelingen geschaad. Door een confrontatie met zijn broer moet de dokter zijn eer herstellen. Aprymov's film moet het hebben van de scherpe waarnemingen en de kleine details die in contrast zijn met elkaar: de dokter heeft nog nooit een portable telefoon gezien en kijkt op een zwart-tv met de vriendin van zijn broer naar de quasi seksfilm ULTIMO TANGO A PARIGI uit 1972 van Bernardo Bertolucci met Marlon Brando en Maria Schneider. Aprymov, een voormalige chauffeur die in de Sovjetdagen het geluk had films te mogen maken in de studio's van Alma Ata, heeft wederom geluk gehad door een Japanner te vinden, Sano Shinju, een voormalige medewerker van de culturele afdeling van de Japanse delegatie in die stad, die met eigen geld de film financierde. De rolprent is boeiend voor cinefielen die zich gespecialiseerd hebben op films uit Centraal Azië. Aprymov had het jaar daarop weer geluk: toen Shinju voor zijn volgende film TRI BRATA onvoldoende geld had, financierde het Nederlandse Filmmuseum de rest. Het camerawerk is van Boris Troschev.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dina Bersugurova op televisie komt.

Reageer