Rüdiger Kirschstein: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Die Männer vom K3 - Augen zu und durch

1989 | Misdaad

Duitsland 1989. Misdaad van Michael Mackenroth. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Hannes Jaenicke.

In het speedway-wereldje is onder de racers een genadeloze concurrentieslag in volle gang, want wie wint, krijgt een vet contract met een sponsor. Als een der favorieten Tonio Rossi (Meyer-Brockmann) dodelijk verongelukt en er op racer Werner `Beau` Jansen (Jaenicke) wordt geschoten, wordt het de hoogste tijd voor de heren uit het team, eens een kijkje te gaan nemen in het milieu van de motorrijders. Algauw valt sportpromotor Wilhelm Geiger (Lamprecht) op, die als een spin in het web zit en beschikt wie wel en wie niet gesponsord wordt. Hoewel Geiger een onsympathieke figuur is, kan niemand geloven dat hij kippen slacht, die hem gouden eieren leggen. Zou het spoor niet eerder kunnen leiden naar de racers zelf, die nog nooit van het woord solidair gehoord hebben en slechts aan één ding denken: winnen met ieder geoorloofd middel. Vaste scenarioschrijver Harald Vock heeft nu eens voor een welkome afwisseling de handeling naar de keiharde motorsport verplaatst, maar hij houdt het zakelijk. Uiteraard ontrafelen de mannen van K3 de zaak. Müller, die meervoudig speedwaykampioen werd, speelt zichzelf. Als milieuschets niet slecht en Lamprecht kan beslist acteren.

Heimatmuseum

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Egon Günther. Met o.a. Jiri Strach, Helmut Zierl, Dana Moráková, Dolly Dollar en Jan Novák.

Deze lange tv-film is vrijelijk ge[KA3]inspireerd op de roman van Siegfried Lenz. Het verhaal beslaat een periode van ruim vijftig jaar en begint in de Masuren, in Oost Pruisen. Drie kinderen, Zygmunt (Strach als kind, Zierl als volwassene) en de zusters Conny (Nov[KA1]ak als kind, Kirschstein als volwassene) en Edith (Mor[KA1]akov[KA1]a als kind, Dollar als volwassene) sluiten vriendschap met elkaar, die nog hechter wordt als zij hun ouders verliezen. De gebeurtenissen beginnen voor WO I (1914-18) en duren tot in de jaren na WO II (1939-45). Ze eindigen in Egenlund in Schleswig-Holstein in West-Duitsland. Zygmunt is de zoon van een pillendraaier, die bij de Russische invasie in WO I om het leven komt. Conny en Edith zijn de kinderen van de directeur van de plaatselijke gevangenis, die in Russische krijgsgevangenschap raakt en sterft. Op zichzelf aangewezen gaan het drietal de moeizame weg der volwassenheid op. Zygmunt is verliefd op Edith, maar komt daar pas achter als ze van elkaar gescheiden zijn. De Polen willen de Masuren bij hun eigen land laten aansluiten, maar de stembus wijst anders uit. Dan komen de nazi's met hun terreur tegen de Polen en later breekt WO II uit, waardoor Polen door de Russen en Duitsers van de kaart geveegd wordt. Zygmunts oom laat hem een volkenkundig museum na dat grotendeels verwoest wordt in WO II. Zygmunt, herenigd met Edith, besluit wat er van over is op te bouwen in Egenlund nadat ze voor de Russen gevlucht zijn en hun geboortegrond voorgoed hebben achtergelaten. Als men vele jaren later het museum wil verheffen tot een nationaal monument denkt Zygmunt 'niemals, wieder' en steekt het in brand. Duits-Duitse geschiedenis over Oost-Pruisen, de Poolse deling en het verlangen naar rustige tijden zonder oorlog en onderdrukkende regimes. Regisseur Günther schreef zelf het scenario, dat talloze subplots bevat en motiveerde zijn rolverdeling tot mooie, geloofwaardige prestaties. Het camerawerk van Gérard Vandenberg is prachtig. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, getiteld: 1. SCHÖNE TAGE IN MASUREN, 2. ZYGMUNT UND EDITH en 3. DIE TRENNUNG.

Tatort - Blinde Wut

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Theo Mezger. Met o.a. Werner Schumacher, Frank Strecker, Rüdiger Kirschstein, Grete Wurm en Volker Eckstein.

Na een heftige ruzie bij de familie D[KA3]aubler vallen er in huis schoten. De buren roepen de politie erbij. De sterke arm forceert de deur en de politie treft de vrouw dood aan, overleden door een kogel, terwijl man en kind zwaar gewond zijn. Er zou een figuur gezien zijn die zich uit de voeten maakte. Al snel stelt Kommissar Lutz (Schumacher) vast dat de heer des huizes, Bernhard D[KA3]aubler (Kirschstein), de trekker overhaalde. Alleen is niet duidelijk waarom. Dat moet dan blijken uit het scenario van Peter Scheibler, die de commissarisfiguur weer menselijk opvoert en naast het misdaadverhaal aandacht heeft voor menselijke verhoudingen, hier een situatie die kortsluiting betreft. Camerawerk van Justus Pankau.

Rheingold

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Niklaus Schilling. Met o.a. Elke Haltaufderheide, Rüdiger Kirschstein, Alice Treff, Gunther Malzacher en Alfred Baarovy.

In de Rheingold-expres ontmoet een dame een vroegere jeugdvriend, nu treinkelner. Een overtrokken melodrama, maar toch aardig kijkvoer. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Ernst Wild.

Auf Achse - Vollgas

1978 | Drama, Actiefilm, Familiefilm

Duitsland 1978. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Manfred Krug, Rüdiger Kirschstein, Monica Bleibtreu, Jürgen Pruschansky en Rebecca Völz.

De pilotfilm van [KA1]e[KA1]en der zeer succesvolle Duitse series, die zich afspeelt in het bonte truckerswereldje. Het betekende tevens de doorbraak in de Bondsrepubliek van Krug, een talentvolle acteur, die door de dictatuur van de communistische partij zijn vaderland, de DDR, was uitgezet. Later werd hij verschrikkelijk populair als Kriminalhauptkommissar Paul Stoever uit Hamburg in bijna veertig TATORT-afleveringen. Hij speelt de rol van Franz Meersdonk, een charmante LKW-Fahrer met het smoelwerk van een `profi`, een harde man met een hart van goud, een knuffelbeer die kracht uitstraalt en meteen de favoriet werd van zowel mannelijke als vrouwelijke tv-kijkers. In deze eerste aflevering heeft hij een moeizame reis naar Syri[KA3]e achter de rug en verlangt hij naar enkele dagen rust. Maar zijn firma wil hem meteen naar Teheran in Iran sturen met een dringende vracht. Hij moet zelf een chauffeur zoeken voor de tweede vrachtwagen en hij doet beroep op Guenter Willers (Kirschstein), de beste Brummi-Farher op dat traject. De serie liep van 1978 tot 1996 en er werden totaal 99 afleveringen uitgezonden, geregisseerd door een ple[KA3]iade van regisseurs: van Griesmayr (die de eerste zes voor zijn rekening nam), Michael Lähn, Bruno Jantoss, Werner Masten, Peter Fratzscher, Gustavo Graef-Marino, Ilse Hofmann en Walter Bannert. Ook het camerawerk was in handen van een aantal mensen, waarvan Joseph Vilsmaier nog aan het begin van een grote carrière stond; en verder: Axel Block, Kurt Lorenz en Thomas Merker. De scenario's werden door allerlei auteurs geschreven, te veel om op te sommen. Kirschstein en Krug, die als enige acteur ook een groot rijbewijs had, verlieten deze cultserie in 1995. De speelduur was voor 85 episoden 45m en voor dertien 48m. We hebben een 'hoog' gemiddelde van 50m aangehouden.

Tatort - Reifezeugnis

1977 | Mysterie

Duitsland 1977. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Nastassja Kinski, Klaus Schwarzkopf, Christian Quadflieg, Judy Winter en Rüdiger Kirschstein.

Een scholiere chanteert een leraar; een scholier wordt vermoord; weer een andere scholiere heeft wat te verbergen. Naar een scenario van Herbert Lichtenfeld werd dit een van de bekendste krimis uit de TATORT-serie: uitstekende regie en het constante geloofwaardige spel van Kinski zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Camerawerk van J[KA3]org Michael Baldenius. Zesde zaak van Kriminalkommissar Finke (Schwarzkopf). Aflevering 73. De film kreeg bioscoopstatus omdat hij in Amerika werd uitgebracht omdat regisseur Petersen hoog gescoord had met DAS BOOT. Ook bekend als I LOVE YOU.

Der Fangschuß

1976 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Margarethe von Trotta, Matthias Habich en Rüdiger Kirschstein.

Verfilming van de roman Le coup de grâce van Marguerite Yourcenar in de geest van Schlöndorff's Der junge Törless. Het gaat over een meisje van goede familie in een Baltisch land. Ze sluit zich na een liefdesgeschiedenis aan bij de revolutionairen, waarna zij door de man op wie zij verliefd was, terechtgesteld wordt. Een van de laatste rollen van Valeska Gert als Frau Peachum.