Leopoldo Serran: regie en scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

O que é isso, companheiro?

1997 | Biografie, Thriller

Brazilië​/​​Verenigde Staten 1997. Biografie van Bruno Barreto. Met o.a. Alan Arkin, Pedro Cardoso, Fernanda Torres, Luiz Fernando Guimarães en Cláudia Abreu.

In 1969 vocht de Braziliaanse journalist Fernando Gabeira als lid van de militante verzetsgroep MR-8 tegen het militaire regime in zijn land. Als pressiemiddel ontvoerde de groep onder andere de Amerikaanse ambassadeur Charles Burke Elbrick. Tien jaar later schreef Gabeira het boek `O que é isso, companheiro?´ (What´s up, comrade?) waarop regisseur Baretto zijn film losjes baseerde. Baretto wilde geen 'zwart-wit' film maken die 'de wereld indeelt in goed en slecht, slachtoffer en dader', maar een film over 'de angst, hoop en spanning van mensen in een bepaalde periode'. Ook de folteraars kunnen rekenen op zijn inlevingsvermogen wat niet overal in Brazilië met gejuich werd ontvangen. Vera Magalhaes, de enige vrouwelijke kidnapper, klaagde dat het verzet is afgeschilderd als `stommelingen, bijna barbaren, terwijl de folteraar is vermenselijkt´. Gabeira zelf wilde geen invloed op het scenario maar vond het achteraf een waardige afspiegeling van de gebeurtenissen. Tegenwoordig is hij parlementariër voor de Groene partij in thuisland Brazilië.

O quatrilho

1995 | Romantiek

Brazilië 1995. Romantiek van Fábio Barreto. Met o.a. Gloria Pires, Patricia Pillar, Bruno Campos, Alexandre Paternost en Gianfrancesco Guarnieri.

Charmante sage over de liefdes en levens van Italiaanse immigranten in Brazili[KA3]e, beginnend rond 1910. Centraal staan twee jonge koppels: Teresa (Pillar) en Angelo (Paternost) naast Pierina (Pires) en Massimo (Campos). Tijdens hun dagelijkse strijd om te overleven in landelijk Brazilië groeit een onverwachte passie tussen Massimo en Teresa. Snakkend naar liefde komen zij in opstand tegen culturele en familiale conventies van die tijd, laten hun resp. partners in de steek en vertrekken samen op zoek naar wat echt geluk. Titel verwijst naar bekend kaartspel quatrilho waarbij deelnemers hun partners moeten misleiden om te kunnen winnen. Scenario van Leopoldo Serran, gebaseerd op gelijknamige roman van Jose Clemente Pozenat, muziek van bekende Braziliaanse zanger-liedjesschrijver Caetano Veloso. Vierde speelfilm van Fabio Barreto, tweede zoon van bekend Braziliaans filmproducentenechtpaar Lucy & Luiz Carlos Barreto.

Vengeance à Rio

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Brazilië 1991. Misdaad van Murilo Salles en Leopoldo Serran. Met o.a. Paulo José, José De Breu Abreu, Marieta Severo, Flavio Galvao en Paulo Goulart.

Bewerking van de Franse roman van Maxime Delamare, gebracht als een 'Europese' tv-film, zodat de vraag rijst waarom de gehele handeling zich in Brazilië afspeelt. Twee advocaten werken samen, hetgeen nadelig is voor de een, die oprecht voor de verdrukten opkomt. De ander is niet meer dan een marionet van de mafia, en toevallig de minnaar van de vrouw van zijn collega. Hij zorgt voor een sluitend alibi om zich van zijn compagnon te ontdoen maar heeft niet alles voorzien: de politie beschuldigt zijn zoon van de moord, en hij slaagt er uiteraard niet in diens onschuld aan te tonen. Veel lijkt er met de haren bijgesleept, maar de opbouw is degelijk. Er was geld genoeg voor schitterende overzichtsopnamen van bijvoorbeeld Rio, dat er bij wijze van uitzondering eens niet bij ligt als in een toeristenfolder.

Dona Flor e seus dois maridos

1976 | Komedie, Fantasy

Brazilië 1976. Komedie van Bruno Barreto. Met o.a. Sonia Braga, José Wilker, Mauro Mendoca, Dinorah Brillanti en Nelson Xavier.

Als haar echtgenoot onverwacht sterft op carnavalsdag is het verdriet van Dona Flor (Braga) onbeschrijfelijk, ook al weet ze dat hij haar voortdurend bedroog. Toch was hij een bedreven minnaar met een niet te ontkennen charme. Na de rouw vraagt de apotheker haar met hem te trouwen. Maar wat moet ze als haar echtgenoot haar vanuit het hiernamaals steeds opnieuw komt verleiden? Satirische fantasie die meermaals uithaalt naar de kleinburgerlijkheid van de Braziliaanse bourgeoisie. De acteurs beleven hun rol met veel plezier, maar toch kunnen ze enkele inzinkingen in het scenario van Barreto, naar de roman van Jorge Amado, niet verdoezelen. Goede fotografie van Maurilo Salles. Braga werd door deze film ook buiten Brazilië bekend.