Matthijs van Heijningen

Acteur, Producer

Matthijs van Heijningen is acteur en producer.
Er zijn 59 films gevonden.

De helleveeg

2016 | Drama, Komedie

Nederland 2016. Drama van André van Duren. Met o.a. Hannah Hoekstra, Benja Bruijning, Hadewych Minis, Anneke Blok en Gijs Scholten van Aschat.

Neef Albert (Bruijning) is al sinds zijn vijfde geobsedeerd door zijn twaalf jaar oudere tante Tiny, een verongelijkte, hondsbrutale Brabantse schoonheid (schitterend gespeeld door actrice Hannah Hoekstra). Wat zich vervolgens tussen hen over een periode van tientallen jaren zal afspelen is in deze boekverfilming meer een tragikomedie dan het gitzwarte melodrama over katholieke hypocrisie uit A.F.Th. van der Heijdens gelijknamige roman, maar drijft op dezelfde snedige dialogen. Helaas mist de voortslepende ontknoping psychologisch reliëf en kampt de film met lelijke verouderings-make-up. Bovendien ontkracht het bitterzoete slotakkoord de grimmige conclusie van het boek. Is dat nou hypocriet of niet?

Een vlucht regenwulpen

1981 | Komedie, Drama

Nederland 1981. Komedie van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Marijke Merckens, Henriëtte Tol, Claire Wauthion en Huib Rooymans.

Verlegen bioloog met trekjes van zijn geestelijk vader krijgt van stoere alter ego opdracht binnen een week een vrouw te versieren. Krabbé kwijt zich kranig van zijn dubbelrol. Je vraagt je alleen af waarom hij als stoethaspel zoveel moeite moet doen om aan de vrouw te komen. Onhandigheid is juist charmant en zo'n rare houtje-touwtje-jas trekken ze wel uit. Daar heb je geen alter ego bij nodig. Het macho gedroom over dé ideale vrouw werd door regisseur De Jong alleraardigst in beeld gebracht, maar feministes konden er niet vrolijk van worden. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Maarten 't Hart.

De bende van Oss

2011 | Misdaad

Nederland 2011. Misdaad van André van Duren. Met o.a. Sylvia Hoeks, Marcel Musters, Daan Schuurmans, Frank Lammers en Pierre Bokma.

Een bende wás het, zo vlak voor de Tweede Wereldoorlog in Oss. Overvallen, vechtpartijen, moord, brandstichting, misbruik, fraude, en iedereen was erbij betrokken: arbeiders, elite én geestelijken. André van Duren (Mariken, Kees de Jongen), zelf afkomstig uit de regio, vertelt de geschiedenis door de ogen van caféhoudster/prostituee Johanna (Hoeks), die het misdaadmilieu probeert te ontvluchten. Vakkundig gemaakte, onderhoudende film voor het grote publiek blijft dramatisch op afstand. Veel bekende Brabanders in cast en crew, tot titelsongvertolkers JW Roy en Guus Meeuwis aan toe.

Kees de jongen

2003 | Familiefilm, Drama

Nederland 2003. Familiefilm van André van Duren. Met o.a. Ruud Feltkamp, Hannah Cheney, Theo Maassen, Monic Hendrickx en Ger van der Grijn.

Kees Bakels, de volksjongen die in zijn hoofd de hele wereld aankan, heeft de roman van Theo Thijssen verlaten en is een mens van vlees en bloed geworden. Regisseur André van Duren is niet van het soort dat per se de boel op zijn kop wil zetten. Zijn regie is trouw aan het Amsterdam van Thijssen. Kees de jongen is een ouderwetse productie in de goede zin van het woord, met veel aandacht voor de sfeer en het acteren. Ambachtelijkheid krijgt de voorkeur boven doelgroepdenken.

De vriendschap

2001 | Drama, Komedie

Nederland 2001. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Willem Nijholt, Gerard Cox, Karina Smulders, Pleuni Touw en Sylvia Kristel.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

De Zwarte Meteoor

2000 | Sportfilm, Drama

Nederland 2000. Sportfilm van Guido Pieters. Met o.a. Peter Tuinman, Erik van der Horst, Thekla Reuten, Gijs Scholten van Aschat en Jet Novuka.

Almelo, eind jaren vijftig. Puber Felix (Van der Horst) leert de liefde kennen en durft in opstand te komen tegen zijn vader dankzij de wijze levenslessen van zijn vriend en idool Steve Mokone, de zwarte sterspeler van Heracles en de eerste buitenlandse voetballer in Europa. De Zwarte Meteoor is een sympathieke film, kundig doordrenkt met spruiterige oubolligheid, gebaseerd op het gelijknamige boek van sportverslaggever Tom Egbers. In 2002 publiceerde hij een tweede boek over Mokone, Twaalf gestolen jaren, gebaseerd op eigen onderzoek naar Mokone's arrestatie in New York in 1977 en zijn negenjarige gevangenschap, vanwege creditcardfraude en mishandeling van zijn vrouw. Mokone was naar eigen zeggen onschuldig.

De Omweg

2000 | Biografie, Drama

Nederland 2000. Biografie van Frouke Fokkema. Met o.a. Jan Decleir, Willeke van Ammelrooy, Peer Mascini, Thom Hoffman en Thom Bissmeier.

Van den Dop speelt de geitenhoedster Joanna. Na een miskraam te hebben gehad en haar grote liefde te hebben verloren, besluit Joanna te verhuizen naar de Pyreneeën en daar in te trekken bij een kennis. Ze besluit echter wel eerst een stop te maken in Oostenrijk, waar schrijver Thomas Bernhard (Bissmeier) woont. Joanna herkent zichzelf in zijn boeken en meent in hem een zielsverwant te hebben gevonden. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Frouke Fokkema. Zij is in haar jonge jaren zelf naar Oostenrijk vertrokken en heeft daar een half jaar met Bernhard samengeleefd.

De bal

1999 | Jeugdfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Nederland/België/Duitsland 1999. Jeugdfilm van Danny Deprez. Met o.a. Martje Ceulemans, Rijk de Gooyer, Ernst Löw, Jonas De Ro en Michael Pas.

Twee ballen nemen het tegen elkaar op in deze Vlaamse fantasy-jeugdfilm. De ene bal is een versleten exemplaar met magische krachten en de ander een gewiekste burgemeester (De Gooyer). Inzet is het landje waar de eenzame 11-jarige Sophia (Ceulemans) met haar vriendjes de Beestie Boys + obligate zwerfhond vertier zoeken temidden van de drukke stad en waar de burgemeester kantoren wil bouwen. De magische bal helpt en inspireert de kindekes om actie te ondernemen. Effectief en simplistisch vermaak.

De Boekverfilming

1999 | Komedie

Nederland 1999. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Dirk Zeelenberg, Femke Lakerveld, Alette Dirkse, Nadja Hüpscher en Najib Amhali.

'Je kunt wel prima vakwerk afleveren met een goede boekverfilming, maar dan kun je net zo goed parket gaan leggen,' zo liet scenarist/regisseur/editor Terstall De Filmkrant ooit weten. Gezien deze uitspraak is het niet zo vreemd dat zijn film De boekverfilming een satire werd op al die Nederlandse filmmakers die trouw maar zielloos een boek naar het witte doek verplaatsten. Terstalls hoofdpersonage is een karikatuur genaamd Lars (gespeeld door Zeelenberg). Hij is een regisseur die voor een 'experimentele film over biggetjes' een Gouden Kalf won en daarop een over het paard getilde windbuil wordt. In de naïeve actrice Noor (Nadja Hüpscher), ziet hij de nieuwe Monique van de Ven. Maar ook twee andere actrices maken kans. Lars wil vooral hen allen naakt zien en met hen het bed in duiken. De boekverfilming ridiculiseert de Hollandse filmwereld, is lollig en luchtig, maar ontstijgt met zijn lowlands-lage budget, weinig genuanceerde verhaal en uitgeklede actrices het onderwerp van spot zeker niet op alle fronten. Hüpscher won grappig genoeg (en terecht) een echte Gouden Kalf voor haar rol.

The Tango Lesson

1997 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Argentinië/Frankrijk 1997. Drama van Sally Potter. Met o.a. Sally Potter, Pablo Veron, Gustavo Naveira, Fabian Salas en David Toole.

Autobiografische vertelling van regisseuse/scenariste/actrice/danseres Sally Potter (Orlando, 1992) over haar amoureuze ervaringen met de vermaarde tangodanser Pablo Verón. Tijdens een verblijf in Parijs raakt ze volledig in de ban van de dans en de danser om uiteindelijk samen met hem een filmproject aan te gaan waarin de tango centraal staat. Het gaat uiteraard om de machtsstrijd tussen man en vrouw met de dans als weinig subtiele metafoor. Schaamteloze ijdeltuiterij of niet, het ziet er mooi uit met afwisselend stemmig zwart-wit en bonte kleuren, knappe dansscènes (oa langs de Seine zoals Gene Kelly en Leslie Caron) en zelfs nog een vocale bijdrage van Sally Potter. (VM/VPRO Gids)

Advocaat van de hanen

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Gerrit van Elst. Met o.a. Pierre Bokma, Margo Dames, Jaap Spijkers, Peter Oosthoek en Daniëlla Remmers.

Een literatuurrecensent noemde de film net zo goed als het boek, en dat was niet als compliment bedoeld. Toch speelt Pierre Bokma een respectabele rol als de voormalige sociale advocaat die afstand neemt van zijn vroegere idealen. Na een dwangmatige kroegentocht belandt hij laveloos in een politiecel waar hij getuige is van de dood van een kraker. Aan hem nu de lastige keus: zet hij zich in voor het door de politie 'vermoorde' slachtoffer of verzwijgt hij wat er gebeurd is terwille van zijn reputatie. De film was overigens goed voor een heuse rel: leden van de zieltogende kraakbeweging verstoorden de opnames om te protesteren tegen de verwijzingen naar de zaak Hans Kok. Ook de 'valse hanen' (als krakerpunks verklede figuranten) moesten het ontgelden. Ondanks de extra publiciteit draaide de film maar een paar weken.

All Men Are Mortal

1995 | Drama, Komedie

Nederland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Stephen Rea, Irène Jacob, Marianne Sägebrecht, Chiara Mastroianni en Derek de Lint.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

AfFair Play

1995 | Thriller, Romantiek, Drama

Nederland 1995. Thriller van Roeland Kerbosch. Met o.a. Derek de Lint, Lysette Anthony, Bill Sage, Boudewijn de Groot en Ann Hasekamp.

Alex (De Lint) is een zeer gefortuneerd diamanthandelaar en een bezeten verzamelaar van erotische kunst. Hij is pas getrouwd met Lisa (Anthony) een mooie, jonge Amerikaanse. Hun relatie wordt algauw verkild door de ongegronde, blinde jaloezie van Alex. Hij vraagt een profgolfer om Lisa tegen betaling te verleiden. Het resultaat is eerder lachwekkend, vervelend en ongelooflijk slecht opgebouwd.

Wildgroei

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Thom Hoffman, Ellen ten Damme, Julien Schoenaerts en Hans Croiset.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

1000 Rosen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theu Boermans. Met o.a. Marieke Heebink, Bert Geurkink, Rik Launspach, Jaap Spijkers en Marianne Rogee.

Psychologisch drama met zwarte-komedie-elementen, gebaseerd op een toneelstuk van de Oostenrijker Gustav Ernst. Het werd onder leiding van debuterende filmregisseur Boermans eerder opgevoerd door zijn veel bekroonde toneelgroep De Trust. Het verhaal is gesitueerd in een provinciestadje, waar het doen en laten van de mensen wordt beheerst door een grote kabelfabriek. Wanneer gewag wordt gemaakt van een grote Amerikaanse firma die de fabriek zou willen overnemen en uitbreiden, slaan bij een aantal mensen de stoppen door. Winkelierster Heebink gaat moderniseren en schaft een computer aan. Van haar liefde voor de vader van haar dochtertje en een man die achter het huis in een caravan woont, blijft door de opwinding niet veel meer over: voortaan telt alleen nog maar de boekhouder die verliefd op haar is. De Amerikaanse droom gaat niet door. Een golf van geweld barst los onder de protagonisten. Slechts twee personages overleven het bloederige slot: het kleine meisje Wyndham, dat de hele film geen woord zegt maar alles ziet, en een schofterige almachtige bankdirecteur. Vlekkeloos spel van de acteurs van toneelgroep De Trust, die stuk voor stuk vergroeid zijn met hun rollen. Sterk camerawerk van Theo Bierkens, en regisseur Boermans slaagde erin het eventuele toneelmatige van het toneelstuk te doen vergeten. Gesproken in dialect, voorzien van ondertitels. Irrationeel pamflet over het dilemma tussen alles (geluk) en niets (ondergang). Op het 14e Nederlands Film Festival (1994) bekroond met drie Gouden Kalveren: beste film, beste acteur (Spijkers) en beste actrice (Heebink).

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Voor een verloren soldaat

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Nederland 1992. Drama van Roeland Kerbosch. Met o.a. Moniek Kramer, Gees Linnebank, Rients Gratama, Gineke de Jager en Valerie Valentine.

De twaalf-jarige Jeroen (Smit) wordt tijdens de hongerwinter van 1944-45 in Friesland ondergebracht en beleeft daar na de bevrijding zijn eerste seksuele ervaringen met Canadese soldaat Kelley. Het zal zijn leven tekenen. In de huid van Krabbé komt dertig jaar later Jeroen als choreograaf terug op de plaats van het avontuur en opnieuw worden de herinneringen beleefd die de kern van de film vormen. Gebaseerd op autobiografische roman van Rudi van Dantzig, die boeiender en schokkender is dan de te langzaam aankabbelende film, alledaags en simplistisch alsof hij ook dertig jaar geleden is gemaakt.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Kracht

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Theu Boermans, Anneke Blok, Dave van Dinther, Rik Launspach en Marieke Heebink.

Indrukwekkend filmdebuut van toneelschrijfster Fokkema over jonge weduwnaar Boermans, een Limburgse boer, die kort na de begrafenis van zijn vrouw in een naburige stad Blok leert kennen. Zij bezoekt hem op zijn boerderij, blijft er logeren, wordt zwanger maar stad en platteland blijken niet te kunnen samengaan. Een gewelddadige ruzie en andere misverstanden zorgen voor een tragisch, melodramatisch en gekunsteld slot. Mooie Hollands aandoende beelden van Theo Bierkens, als schilderijen van Rembrandt en Vermeer met een verrukkelijk-eerlijke vertolking van Boermans. Dit boeiend portret van koude mensen leverde Fokkema op de Nederlandse Filmdagen een Gouden Kalf op voor beste regie.

Rituelen

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Derek de Lint, Thom Hoffman, Ton Lensink, Sigrid Koetse en Bert André.

De Lint lijdt aan een verslavende liefde voor een Namibische vrouw maar ontraadselt haar geheimen niet. Hij blikt terug op het verleden, zijn jeugd als weeskind, zijn relaties met zijn tante, een eigenwijze anarchist die hem financieel bijstaat en diens zoon met een passie voor Japanse kunst. Hij ondergaat de grillen van het lot. Naar het gelijknamige boek van Cees Nooteboom uit 1980 over rituelen waarmee mensen zich een houvast zoeken in de chaos van de wereld. Middelmatige poging om literatuur in beeld te brengen, o.m. door voice-over met de literaire commentaren van Nooteboom. Het in elkaar vloeien van heden en verleden is vrij goed gedaan.

Een maand later

1987 | Komedie, Drama

Nederland 1987. Komedie van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Sunny Bergman en Jeroen Oostenbrink.

Vrije journaliste Monika (Van de Ven) ruilt via een advertentie een maand lang met huisvrouw annex moeder Liesbeth (Soutendijk). Vader en psychiater Constant (De Vries) laat het zich welgevallen en legt het Freudiaans uit aan de kinderen. Wat blijkt een maand later: Monika is verknocht geraakt aan Constant en Liesbeth aan de vrijheid. Wat pa en kinderen vinden doet er niet zoveel toe. Het verhaal is niet altijd boeiend, de bijrollen zijn matig, de regie is nogal krakkemikkig, maar het spel van De Vries en Soutendijk is wel goed.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Opoe is op bezoek

1985 |

Nederland 1985. Willeke van Ammelrooy.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriette Tol, Edda Barends, Coby Stunnenberg en Carla Hardy.

Tweede film van Gorris na het verrassende succes van DE STILTE ROND CHRISTINE M. In GEBROKEN SPIEGELS ontwikkelen zich twee parallel lopende verhalen. Het ene speelt zich af in een bordeel waar een Madam (Stunnenberg) de zaken draaiende houdt. We maken kennis met de verschillende meisjes via debutante Diane (Rijxman). Tegelijkertijd zien we hoe een huisvrouw wordt ontvoerd door een maniak die haar doodfoltert in een afgelegen huisje. Naar het einde toe komen de twee lijnen samen. Als psychologische thriller is GEBROKEN SPIEGELS zonder meer uitstekend: doorleefde vertolkingen, uitstekende dialogen en een technisch geslaagde vormgeving. Waar de schoen wringt is bij de bijna ongenuanceerde mannenhaat die de film uitstraalt, en die het geheel vrij ongenietbaar maakt. Gorris kán filmen, dat is duidelijk, maar door haar kortzichtige radicaal-feminisme in bulldozerstijl te etaleren ondergraaft ze haar filmische mogelijkheden.

Feest?

1984 |

Nederland 1984. Willeke van Ammelrooy. Met o.a. Loes van den Bogaert, Niels Croiset, Bas Uterwijk, Josien Uterwijk en Hans Croiset.

Tweede film van Gorris na het verrassende succes van DE STILTE ROND CHRISTINE M. In GEBROKEN SPIEGELS ontwikkelen zich twee parallel lopende verhalen. Het ene speelt zich af in een bordeel waar een Madam (Stunnenberg) de zaken draaiende houdt. We maken kennis met de verschillende meisjes via debutante Diane (Rijxman). Tegelijkertijd zien we hoe een huisvrouw wordt ontvoerd door een maniak die haar doodfoltert in een afgelegen huisje. Naar het einde toe komen de twee lijnen samen. Als psychologische thriller is GEBROKEN SPIEGELS zonder meer uitstekend: doorleefde vertolkingen, uitstekende dialogen en een technisch geslaagde vormgeving. Waar de schoen wringt is bij de bijna ongenuanceerde mannenhaat die de film uitstraalt, en die het geheel vrij ongenietbaar maakt. Gorris kán filmen, dat is duidelijk, maar door haar kortzichtige radicaal-feminisme in bulldozerstijl te etaleren ondergraaft ze haar filmische mogelijkheden.

Ciske de Rat

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy, Herman van Veen, Willem Nijholt en Peter Faber.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

Een zaak van leven of dood

1983 |

Nederland 1983. George Schouten. Met o.a. Henriëtte Tol, Lex Schoorel, Robert Sobels, Gerard Cox en Judy Doorman.

Hans leert op zijn werk de levenslustige typiste Eva kennen. Korte tijd later trouwen ze en Eva stopt met werken. Dan krijgt ze ineens last van straatvrees en bij de psychiater ontmoet ze Jack, een ex-collega van Hans. Eva voelt zich sterk tot hem aangetrokken en volkomen onverwacht voor Hans trekt ze bij Jack in

De vogelmens

1983 |

Nederland 1983. Casper Verbrugge. Met o.a. Mirjam Melkman, Femke Boersma, Trins Snijders, Lou Landré en Joel Chajes.

Hans leert op zijn werk de levenslustige typiste Eva kennen. Korte tijd later trouwen ze en Eva stopt met werken. Dan krijgt ze ineens last van straatvrees en bij de psychiater ontmoet ze Jack, een ex-collega van Hans. Eva voelt zich sterk tot hem aangetrokken en volkomen onverwacht voor Hans trekt ze bij Jack in

De ontpopping

1983 |

Nederland 1983. Annemarie Prins. Met o.a. Niek Pancras, Liesbeth Struppert, Nelly Frijda, Hans Veerman en Bregtje Meijer.

Een meisje krijgt van een groep straatmuzikanten een pop. Die blijkt te kunnen praten! Aan deze korte film over allerlei aspecten van het poppenspel werkte het puikje van de Nederlandse poppenspelersscene mee, onder anderen Koos Wieman, Ella Snoep, Hinderik de Groot, Henk en Ans Boerwinkel, Feike Boschma, Damiet van Dalsum en Otto van der Mieden.

De lift

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Nederland 1983. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Ab Abspoel, Willeke van Ammelrooy, Kees Prins en Peer Mascini.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij het obscure werkje Duel over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met uiterst simpele middelen een zeer effectieve horrorfilm. De guillotine-eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

Who Needs the Pacific Ocean

1982 |

Nederland 1982. August Louisson-Barrier.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij het obscure werkje Duel over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met uiterst simpele middelen een zeer effectieve horrorfilm. De guillotine-eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

J. C. Bloem: Een man van weinig woorden

1982 |

Nederland 1982. Hans Verhagen.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

Five Scenes in Dutch Art

1982 |

Nederland 1982. Piet Hoenderdos.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

De stilte rond Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Diana Dobbelman, Bram van der Vlugt, Onno Molenkamp, Kees Coolen en Carl van der Plas.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

De oppas

1981 |

Nederland 1981. Casper Verbrugge. Met o.a. Theo de Groot, Olga Zuiderhoek, Saartje van Schaik en Flip Jansen.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

Mondriaan in New York

1980 |

Nederland 1980. Piet Hoenderdos.

Een filmbewerking van de roman van Frederik van Eeden. Rond 1890 raakt het meisje Hedwig mentaal gekneusd door een verbijsterende opeenvolging van schokkende ervaringen. Van Brakels poging om het noodlot een vrouw-vijandige betekenis te geven en daarmee de film een feministische lading te verschaffen, doet erg geforceerd aan. Als goed ogend kostuum-melodrama is deze film heel respectabel. Soutendijk, als Hedwig, speelt wonderbaarlijk goed.

Lieve Jongens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul de Lussanet. Met o.a. Hugo Metsers, Hans Dagelet, Bill van Dijk, Albert Mol en Marina de Graaf.

Een mislukte verfilming van een scenario naar de onverfilmbare boeken De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven van Gerard Reve. Het archaïsche taalgebruik van Reve laat zich zo niet verfilmen, al had de Victoriaanse sfeer uit De Lussanets debuut MYSTERIES anders doen vermoeden.

Gossamer

1980 |

Nederland 1980. Anton Kothuys. Met o.a. Adrian Brine, Truus Dekker en Alex van Warmerdam.

Een mislukte verfilming van een scenario naar de onverfilmbare boeken De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven van Gerard Reve. Het archaïsche taalgebruik van Reve laat zich zo niet verfilmen, al had de Victoriaanse sfeer uit De Lussanets debuut MYSTERIES anders doen vermoeden.

Bekende Gezichten, Gemengde Gevoelens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Hans Dagelet, Carol van Herwijnen, Trudy de Jong, Els Ingeborg Smits en Jack Vegt.

Mensen komen en gaan in een vervallen hotel, waar een danspaar op fanatieke wijze het klassieke ballroomdansen beoefent. Een verfilming van een aardig toneelstuk van Botho Strauss opgevoerd door Toneelgroep Baal, dat later in saaie stileringen met veel te veel pretenties voor de filmcamera werd geënsceneerd. Doodzonde.

Een Vrouw als Eva

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber, Marijke Merckens en Renée Soutendijk.

Een erg onderhoudende, soms wat het betoog betreft, wat onevenwichtige film, waarop het etiket vrouwenfilm (in de tradities van de Amerikaanse damesfilms) past. E[KA1]en van de fijnste rollen van Van de Ven die als huisvrouwtje haar streberige man in de steek laat en in Schneider een alleraardigste vriendin ontmoet. Goed scenario (Van Brakel en Judith Herzberg), rommelig camerawerk (Nurith Aviv).

De grens

1979 |

Nederland 1979. Bobby Eerhart. Met o.a. Elizabeth Hoytink, Bob Storm en Rijk de Gooyer.

Een erg onderhoudende, soms wat het betoog betreft, wat onevenwichtige film, waarop het etiket vrouwenfilm (in de tradities van de Amerikaanse damesfilms) past. E[KA1]en van de fijnste rollen van Van de Ven die als huisvrouwtje haar streberige man in de steek laat en in Schneider een alleraardigste vriendin ontmoet. Goed scenario (Van Brakel en Judith Herzberg), rommelig camerawerk (Nurith Aviv).

Crolus

1979 |

Nederland 1979. Willy Breebaart. Met o.a. Koen Hamming, Lou Steenbergen, Marjan Berk, Frans Vorstman en Stanislav Bares.

Een erg onderhoudende, soms wat het betoog betreft, wat onevenwichtige film, waarop het etiket vrouwenfilm (in de tradities van de Amerikaanse damesfilms) past. E[KA1]en van de fijnste rollen van Van de Ven die als huisvrouwtje haar streberige man in de steek laat en in Schneider een alleraardigste vriendin ontmoet. Goed scenario (Van Brakel en Judith Herzberg), rommelig camerawerk (Nurith Aviv).

Mysteries

1978 | Mysterie, Romantiek, Drama

Frankrijk/Nederland 1978. Mysterie van Paul de Lussanet. Met o.a. Rutger Hauer, Sylvia Kristel, David Rappaport, Rita Tushingham en Fons Rademakers.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Kronkels

1978 |

Nederland 1978. Otto Jongerius.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

De krans

1978 |

Nederland 1978. Jan Koelinga. Met o.a. Frits Lambrechts, Manfred de Graaf en Jan Retèl.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Rust

1977 |

Nederland 1977. Willeke van Ammelrooy.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Het Debuut

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Marina de Graaf, Gerard Cox, Kitty Courbois, Pleuni Touw en Sandrien van Brakel.

Een pril schoolmeisje heeft een heimelijke affaire met een getrouwde vriend van de familie. Een niet onaardige, zij het nogal stijf uitgevallen verfilming van Hester Albachs ontboezemingsroman. De vrouwen stelen de show: Marina de Graaf debuteert veelbelovend. Kitty Courbois als moeder heeft een sterke scène op Schiphol als vriend Cox wordt uitgewuifd en ze ineens doorziet wat haar dochtertje heeft doorgemaakt.

She

1976 |

Nederland 1976. Anton Kothuys.

Een pril schoolmeisje heeft een heimelijke affaire met een getrouwde vriend van de familie. Een niet onaardige, zij het nogal stijf uitgevallen verfilming van Hester Albachs ontboezemingsroman. De vrouwen stelen de show: Marina de Graaf debuteert veelbelovend. Kitty Courbois als moeder heeft een sterke scène op Schiphol als vriend Cox wordt uitgewuifd en ze ineens doorziet wat haar dochtertje heeft doorgemaakt.

Gouden jaren

1976 |

Nederland 1976. Hans Verhagen.

Een pril schoolmeisje heeft een heimelijke affaire met een getrouwde vriend van de familie. Een niet onaardige, zij het nogal stijf uitgevallen verfilming van Hester Albachs ontboezemingsroman. De vrouwen stelen de show: Marina de Graaf debuteert veelbelovend. Kitty Courbois als moeder heeft een sterke scène op Schiphol als vriend Cox wordt uitgewuifd en ze ineens doorziet wat haar dochtertje heeft doorgemaakt.

De nieuwe wereld

1976 |

Nederland 1976. Bea Reese. Met o.a. Peter Röhmer en Johnny Kraaykamp sr.

Een pril schoolmeisje heeft een heimelijke affaire met een getrouwde vriend van de familie. Een niet onaardige, zij het nogal stijf uitgevallen verfilming van Hester Albachs ontboezemingsroman. De vrouwen stelen de show: Marina de Graaf debuteert veelbelovend. Kitty Courbois als moeder heeft een sterke scène op Schiphol als vriend Cox wordt uitgewuifd en ze ineens doorziet wat haar dochtertje heeft doorgemaakt.

Atavar

1976 |

Nederland 1976. Meino Zeilemaker. Met o.a. Carel Alphenaar, Katie Berger, Hans Verhagen, Louis Schreider en Reiko Agata.

Een pril schoolmeisje heeft een heimelijke affaire met een getrouwde vriend van de familie. Een niet onaardige, zij het nogal stijf uitgevallen verfilming van Hester Albachs ontboezemingsroman. De vrouwen stelen de show: Marina de Graaf debuteert veelbelovend. Kitty Courbois als moeder heeft een sterke scène op Schiphol als vriend Cox wordt uitgewuifd en ze ineens doorziet wat haar dochtertje heeft doorgemaakt.

Alle Dagen Feest

1976 | Drama

Nederland 1976. Drama van Ate de Jong, Otto Jongerius, Paul de Lussanet en Orlow Seunke. Met o.a. Peter Faber, Hans Man in 't Veld, Helmert Woudenberg, Marlous Fluitsma en Ansje Beentjes.

Ate de Jong verfilmde het titelverhaal van dit vierluik met een scenario van Guus Luyters naar het boek van Remco Campert. Orlow Seunke verfilmde EEN ELLENDIGE NIETSNUT; Otto Jongerius vervolgt de flierefluiterige avonturen van Wessel Franken (Peter Faber) met HOE IK MIJN VERJAARDAG VIERDE, en Paul de Lussanet gaat met Wessel OP REIS. Voor de tweede maal na ZWAARMOEDIGE VERHALEN produceerde Matthijs van Heyningen op slimme wijze vanuit de CRM-pot voor korte films, maar met minder succes, een avondvullende film. Orlow Seunke toont zich als het meest gerijpte talent.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Met o.a. Carry Tefsen, Lex Goudsmit, Jon Bluming, Hugo Metsers en Rijk de Gooyer.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.
De vier korte films zijn:
1. Mijnheer Frits. Van Bas van der Lecq. Met oa Hugo Metsers en Carry Tefsen. 2. De smalle oude man. Van Guido Pieters. Met oa Lex Goudsmit. 3. Zeeman tussen wal en schip. Van Ernie Damen. Met oa John Bluming. 4. Een winkelier keert niet weerom. Van Nouchka van Brakel. Met oa Johnny Kraaykamp sr en Rijk de Gooyer.

Goede morgen, mijnheer van Wijk

1975 |

Nederland 1975. Rob van der Vijver. Met o.a. Erwin Vink, Alex Barbaix, Leontien Ceulemans, Marja Kok en Gerard Thoolen.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.
De vier korte films zijn:
1. Mijnheer Frits. Van Bas van der Lecq. Met oa Hugo Metsers en Carry Tefsen. 2. De smalle oude man. Van Guido Pieters. Met oa Lex Goudsmit. 3. Zeeman tussen wal en schip. Van Ernie Damen. Met oa John Bluming. 4. Een winkelier keert niet weerom. Van Nouchka van Brakel. Met oa Johnny Kraaykamp sr en Rijk de Gooyer.

Flanagan

1975 | Drama, Thriller

Nederland 1975. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Guido de Moor, Eric Schneider, Josée Ruiter, Anne-Wil Blankers en Josephine van Gasteren.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

Don't Move Baby

1974 |

Nederland 1974. Bobby Eerhart. Met o.a. Willeke van Ammelrooy en Gees Linnebank.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

De Antikrist

1973 |

Nederland 1973. Roelof Kerbosch en Roeland Kerbosch. Met o.a. Elsa Leoni, Lou Landré, Frans Vorstman, Wim van der Grijn en Elsje de Wijn.

Na IBIZA, ZON EN ZONDE en RONDOM HET OUDE KERKSPLEIN nu de verfilming van Heere Heeresma`s boek [KL]Hip, hip, hip voor de Antikrist[KLE]. Wat (kennelijk voor christenen) schokkend moet zijn, blijft flauw en onbenullig. Een in het water gevallen satire.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Matthijs van Heijningen op televisie komt.

Reageer