Richard Berry

1950 Regisseur, Acteur, Scenarist

Richard Berry (1950) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 64 films gevonden.

Père fils thérapie!

2016 | Komedie

Frankrijk/Canada 2016. Komedie van Émile Gaudreault. Met o.a. Richard Berry, Jacques Gamblin, Waly Dia, Julie Ferrier en Baptiste Lorber.

Vader Jacques en zoon Marc Laroche, politie-inspecteurs, kunnen elkaar niet uitstaan. Voor een keertje treft dat: om een collega uit gangsterhanden te bevrijden moeten ze het vertrouwen winnen van geducht penozeadvocaat Charles Perronet. Laat Perronet nu net met diens zoon Fabrice meedoen aan een vader-zoon-relatietherapietrip in de Gorges du Verdon. Gaudreaults herverfilming van zijn Canadese kassucces De père en flic (2009) is een gelikte doelgroepenklucht op een knip-en-plakscenario. Toch staan de generatiebotsingen garant voor enig gegrinnik, en de poppentherapiescènes zelfs voor enkele schuddebuikjes.

L'esprit de famille

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Frédéric Berthe. Met o.a. Michaël Youn, Ary Abittan, Marie Denarnaud, Richard Berry en Françoise Miquelis.

Broers Yvan (Abittan) en Max (Youn) zijn in veel opzichten tegenpolen: theatermaker Max is met zijn flierefluiterige manier van leven de 'nietsnut' van de familie. Yvan, leraar Frans en juist vader geworden, is de degelijke. Tussen de twee ontstaat een eigenaardige rivaliteit wanneer hun jongere zus Hélène (Denarnaud) een nier nodig heeft: ze willen allebei doneren. Lichtvoetig, warm televisiedrama geschreven door acteur Richard Berry (zelf te zien als arts), die zelf een nier afstond aan zijn zus en een pleitbezorger is voor orgaandonatie.

Avant l'hiver

2013 | Drama

Frankrijk/Luxemburg 2013. Drama van Philippe Claudel. Met o.a. Daniel Auteuil, Leïla Bekhti, Kristin Scott Thomas en Richard Berry.

Regisseur Philippe Claudel vertaalt de twijfels die hij als vijftiger geheid goed kent in een literair aanvoelend drama dat zich afspeelt in de welgestelde kringen van de Franse middenklasse. Het keurige bestaan van neurochirurg Paul komt op losse schroeven te staan door een ontmoeting met de mooie, jonge Lou. Claudel laat zijn hoofdrolspeler worstelen met existentiële vragen en voorziet de film ook nog van wat psychologische thriller-elementen. Maar de spanning wordt nooit écht voelbaar, waardoor Avant l'hiver nergens enige emotionele diepgang krijgt.

Silences d'État

2013 | Thriller

Frankrijk 2013. Thriller van Frédéric Berthe. Met o.a. Richard Berry, Rachida Brakni, Thierry Neuvic, Gérard Watkins en Eric Caruso.

Suspenserijke politieke thriller. Wanneer een minister uit zijn kabinet in het Élysée zelfmoord pleegt, vraagt president Jacques Rohmerieu (Berry) communicatieadviseur Claire Ferran (Brakni) om de zaak schadebeperkend aan de media te presenteren. Gaande haar verhaalverdraaiende bezigheden stuit Ferran op duistere zaakjes in de hoogste echelons van de macht. En vindt en passant ex-geliefde Nicolas Malisewski (Neuvic) tegenover zich, een waarheidsvindende journalist die niets gelooft van wat er uit het Élysée aan 'feiten' over de kwestie wordt opgedist. Berthe verwerkte diverse affaires uit opeenvolgende Franse regeringen in het scenario.

Lanester

2013 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2013. Misdaad van Franck Mancuso. Met o.a. Richard Berry, Hippolyte Girardot, Bruno Salomone en Emma de Caunes.

In Parijs worden lijken gevonden met een lugubere overeenkomst: hun ogen ontbreken. Getroebleerd rechercheur Éric Lanester zit op de zaak, maar verliest zelf zijn gezichtsvermogen. Die nogal boude plotvondst geeft deze zoveelste seriemoordenaarsgruwel tenminste een originele invalshoek, al is er te weinig diepgang voor een extra dramalaag. Karakterhoofd Berry overtuigt in de titelrol, De Caunes roert haar mondje als lesbische taxichauffeur in roodleren jekkie. Eerste telethriller in reeks van drie naar de Lanester-misdaadromans van Françoise Guérin. Dit deel is gebaseerd op À la vue, à la mort (2007).

Rue Mandar

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Idit Cebula. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Richard Berry, Emmanuelle Devos, Emmanuelle Bercot en Lionel Abelanski.

Wanneer maman haar echtgenoot naar gene zijde is nagereisd, vinden haar zoon Charles en dochters Rosemonde en Emma elkaar terug in Parijs voor de teraardebestelling op Père Lachaise. Het weerzien haalt een en ander overhoop. Levendige schets van post mortem-turbulenties binnen een Frans-Joodse familie worden gedragen door bovengemiddeld begaafde spelers. Pluspunt: Magere Hein heeft galgenhumor. Coscenariste-regisseur Cebula, van oorsprong actrice, verwerkte eigen begrafenisherinneringen in het verhaal. Berry is droogkomisch, Devos het neurootje de luxe en Kiberlain simpelweg prachtig.

Le Marquis

2011 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 2011. Komedie van Dominique Farrugia. Met o.a. Franck Dubosc, Richard Berry, Jean-Hugues Anglade en Luisa Ranieri.

Alarmsystemenverkoper Thomas Gardesse belandt na een stommiteit in de petoet. Nogal hardleers, geeft hij zich daar uit voor De Markies, zware crimineel van wie niemand in de onderwereld de identiteit kent. Prompt wordt hij ontvoerd door heren die 'zijn' specialistische kennis nodig hebben voor een hoogprofielklus op de Filipijnen. Misdaadkomedie naar Francis Veber-model ontbeert een echte ziel, maar heeft zonnigheid en enkele lachers paraat. Theaterconferencier Dubosc is in z'n element als fantast die zich in de nesten werkt, Berry en Anglade lijken genretechnisch ietwat verdwaald.

L'immortel

2010 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 2010. Actiefilm van Richard Berry. Met o.a. Jean Reno, Kad Merad, Venantino Venantini, Richard Berry en Marina Foïs.

Misdaadfilm van Richard Berry over maffiabaas in ruste (Jean Reno), die maar niet met rust gelaten wordt.

Les insoumis

2008 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2008. Misdaad van Claude-Michel Rome. Met o.a. Richard Berry, Pascal Elbé, Zabou Breitman en Moussa Maaskri.

De gedesillusioneerde en opgebrande politieagent Vincent Drieu wordt op eigen verzoek overgeplaatst naar een commissariaat in de Franse provincie. Daar werden de vorige commissaris en zijn teamleden ontslagen, omdat niemand nog vertrouwen in hen had. Het is voor hem al snel duidelijk dat zijn nieuwe omgeving een milieu is van laksheid, ontgoocheling en corruptie.

L'emmerdeur

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Francis Veber. Met o.a. Richard Berry, Patrick Timsit en Pascal Elbé.

Een huurmoordenaar bereidt zich in een hotelkamer voor op de uitschakeling van de kroongetuige in een maffiaproces. Maar dat plan dreigt door een suïcidale man in de kamer naast hem in het honderd te lopen.

Ruby & Quentin

2003 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 2003. Komedie van Francis Veber. Met o.a. Gérard Depardieu, Jean Reno, André Dussollier, Jean-Pierre Malo en Richard Berry.

Melige en aanstekelijke gangsterkomedie, met Gérard Depardieu als domme en Jean Reno als slimme boef.

Un ange

2001 | Drama, Misdaad

Frankrijk 2001. Drama van Miguel Courtois. Met o.a. Richard Berry, Elsa Zilberstein, Pascal Greggory, Bernard Le Coq en Vincent Martinez.

L[KA1]ea Pastore (Zylberstein) is ontslagen uit de gevangenis. Ze wordt afgehaald door haar broer Samy (Martinez). Hun hereniging is maar van korte duur, want Samy wordt gedood. Wat de kijker wel weet, maar L[KA1]ea niet, is dat smeris David Kokas (Berry) Samy heeft omgelegd. Kokas is een alleenstaande vader met een baby. Léa is verdrietig en wil Samy's dood wreken. Ze ontvoert de baby van Kokas en wil op deze manier de politieman te dwingen de indentiteit van de moordenaar prijs te geven. Kokas wordt door zijn superieuren van de zaak afgehaald. Als dat niet genoeg is, wordt hij aan de dijk gezet, maar dat lost zijn probleem met Léa niet op. Hij probeert op alle mogelijke manieren in contact te komen met haar. Het tamelijk banale scenario van Olivier Douyère, Pierre-Henry Salfati dat nog eens bewerkt werd door Denis Parent en Laurent Vivier, doet deze film de das om, ondanks het uitstekende spel van beide hoofdrollen. Met een beter script had de film zoveel boeiender kunnen zijn. Het camerawerk is van Dominique Bouilleret.

15 août

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Patrick Alessandrin en Patricl Alessandrin. Met o.a. Richard Berry, Charles Berling, Jean-Pierre Darroussin, Mélanie Thierry en Selma El Mouissi.

Max (Berry), Vincent (Berling) en Raoul (Darroussin) gaan voor het lange weekend van O.L.V. Hemelvaart (Maria Hemelvaart) op 12 augustus op weg naar de bekende badplaats in Zuid-Bretagne La Baule, waar hun vrouwen in een grote bungalow de laatste veertien dagen met de kinderen hebben doorgebracht. Helaas voor de dames heeft het aan één stuk door geregend en als de hardwerkende heren met goede banen en beroepen, inclusief maîtresses arriveren, zijn de vrouwtjes met onbekende bestemming gevlogen. De kinderen, die ze nauwelijks kennen, moeten door de vaders bemoederd worden. Waar de moeders uithangen, die nu eens als meiden onder elkaar wilden zijn, komen we nooit te weten, maar wel dat het toilet in de vakantiewoning ontstopt moet worden. Deze pretentieuze film die net zo verstopt is, komt echter nooit in de stroomversnelling. Een mislukte poging om het succesvolle thema van TROIS HOMMES ET UN COUFFIN van Coline Serreau uit 1985 nog eens te variëren. De ene afgezaagde, humorloze scène volgt de andere in vlot tempo op, maar de som van het geheel leidt nergens toe. Zonde van de hoofdrollen, die tot veel beter in staat zijn. Door de pedanterige aanpak van Alessandrin krijgen ze geen kans. Het scenario is van Lisa Azuelos-Alessandrin. Het camerawerk is van Damien Morisot. Luc Besson produceerde de film. Widescreen.

Quasimodo del Paris

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Patrick Timsit. Met o.a. Patrick Braoudé, Richard Berry, Axelle Abbadie, Mélanie Thierry en Patrick Timsit.

Max (Berry), Vincent (Berling) en Raoul (Darroussin) gaan voor het lange weekend van O.L.V. Hemelvaart (Maria Hemelvaart) op 12 augustus op weg naar de bekende badplaats in Zuid-Bretagne La Baule, waar hun vrouwen in een grote bungalow de laatste veertien dagen met de kinderen hebben doorgebracht. Helaas voor de dames heeft het aan één stuk door geregend en als de hardwerkende heren met goede banen en beroepen, inclusief maîtresses arriveren, zijn de vrouwtjes met onbekende bestemming gevlogen. De kinderen, die ze nauwelijks kennen, moeten door de vaders bemoederd worden. Waar de moeders uithangen, die nu eens als meiden onder elkaar wilden zijn, komen we nooit te weten, maar wel dat het toilet in de vakantiewoning ontstopt moet worden. Deze pretentieuze film die net zo verstopt is, komt echter nooit in de stroomversnelling. Een mislukte poging om het succesvolle thema van TROIS HOMMES ET UN COUFFIN van Coline Serreau uit 1985 nog eens te variëren. De ene afgezaagde, humorloze scène volgt de andere in vlot tempo op, maar de som van het geheel leidt nergens toe. Zonde van de hoofdrollen, die tot veel beter in staat zijn. Door de pedanterige aanpak van Alessandrin krijgen ze geen kans. Het scenario is van Lisa Azuelos-Alessandrin. Het camerawerk is van Damien Morisot. Luc Besson produceerde de film. Widescreen.

Les gens qui s'aiment

1999 | Romantiek

Spanje/Frankrijk/België/Luxemburg 1999. Romantiek van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Richard Berry, Jacqueline Bisset, Julie Gayet, Bruno Putzulu en Marie Collins.

Jean-Fran[KA10]cois (Berry) presenteert al jaren een radiokroniek, die hij zelf schrijft. Hij heeft een soort knipperlichtrelatie met Angie (Bisset) de laatste twintig jaar, die hem van tijd tot tijd verlaat. In die periode trouwde ze eerst met een Canadees en daarna met een Duitser. Van ieder huwelijk heeft ze een dochter en telkens als ze weduwe geworden was, keerde ze terug naar Jean-Fran[KA10]cois, die ontdekte dat hij nog steeds van haar hield en vrij was. Nu loopt Angie een nicht uit Florida tegen het lijf en besluit ze Jean- Fran[KA10]cois te verlaten om daar een antiekzaak te beginnen. Ondertussen is Winnie (Gayet), een van Angie`s dochters, tolk geworden en komt naar Parijs. Winnie leert Laurent (Putzulu) kennen, een aardige kerel, waarvan het niet duidelijk is of hij nu meer van zijn boeken, zijn persoonlijke vrijheid of zijn kortstondige relaties houdt. De geschiedenis herhaalt zich, maar nu is niet de man, maar de vrouw het 'slachtoffer'. De film beslaat een periode van vijf jaar, waarin zich allerlei verwikkelingen voordoen, die een open einde hebben. De 74-jarige regisseur van de overspelfilm COUSIN, COUSINE met Marie-Christine Barrault en Victor Lanoux, heeft nog niets van zijn pit verloren en het virtuoze spel van Berry en Bisset krijgt even sterk tegenspel van Gayet en Putzulu. De film is zowel nostalgisch als eigentijds. Een plezierige, lichtelijk literaire film voor cinefielen die kunnen genieten van de turbulente, romantische belevenissen van de tegenovergestelde geslachten. Het scenario is van regisseur Tacchella. Het camerawerk is van Dominique Chapuis.

Une journée de merde

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Miguel Courtois. Met o.a. Richard Berry, Anne Brochet, Christian Charmetant, Gilbert Melki en François Perrot.

Marc (Berry) heeft alles gedaan om van de verjaardag van Sabine (Moonha) een succes te maken, temeer omdat ze beloofd heeft met hem te trouwen. Hij heeft zelfs haar ouders uitgenodigd om dit heugelijke voornemen te vieren. De zaken gieren vervolgens zwaar uit de klauw: een ex-vriendin komt op de proppen, een agressieve en jaloerse rivaal dient zich aan, een naïeve huurster klopt aan de deur, een emotionele secretaresse begint te zeuren, een verstrooide conciërge doet gevaarlijk, enz., enz. Bovendien komt het cadeau dat hij voor Sabine kocht, een leuke sportwagen, onder de duivenpoep en worden er sigarettenpeuken op uitgedrukt. Kortom een dag, waarop je wenst dat je in bed was gebleven. Naarmate de film voortgaat, wordt de humor absurder: van door de lucht vliegende inktvissen tot naakte vrouwen die op de achtergrond voorbij spurten. Courtois maakte geen grote film, maar gewoon een prent die bewijst dat een Franse komedie nog best steeds leuk kan zijn en in Berry vond hij de perfecte acteur om zijn fantasie werkelijkheid te laten worden. Jean-Claude Islert en Pierre Colin Thibert schreven het pretentieloze, maar geestige scenario. Fotografie is van Philippe Pavans de Cecatty.

Quasimodo d'El Paris

1998 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1998. Komedie van Patrick Timsit. Met o.a. Patrick Timsit, Axelle Abbadie, Richard Berry, Mélanie Thierry en Patrick Braoudé.

El Paris 1999. Quasimodo (Timsit) is een bultenaar, doof en kalend, maar tevreden met zijn lot. Hij was te lelijk als de zoon van de gouverneur van El Paris en werd daarom weggeschonken aan bisschop Frollo (Berry) en omgewisseld voor een Cubaanse, Esmeralda (Thierry). In de stad is een seriemoordenaar aan het werk die inmiddels zeventien vrouwelijke slachtoffers gemaakt heeft. Phoebus (Elbaz), de inspecteur van politie, leidt het onderzoek. Hij kan niets beters bedenken dan Quasimodo van de moorden te beschuldigen. De bultenaar zoekt asiel in de klokkentoren van de kathedraal. Zoutloze klucht gesitueerd in een soort modern, parallel Parijs, met alle bekende elementen uit de klassieke roman van Victor Hugo. Zo vraagt Quasimodo aan Esmeralda als deze hem water aanbiedt of ze geen 'Diet Pepsi' heeft. De film zit vol met dergelijke oerflauwe grappen. Het is een bombastisch, zelfingenomen spektakel. Elbaz als Phoebus is een van de weinige positieve noten in deze trieste vertoning. Timsit schreef het scenario samen met Jean-François Halin en Raffy Shart. Het camerawerk is van Vincenzo Marano. Dolby Stereo.

Un grand cri d'amour

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Josiane Balasko. Met o.a. Josiane Balasko, Richard Berry, Daniel Prévost, Daniel Ceccaldi en Claude Langmann.

Jaren geleden werden Hugo Martial (Berry) en Gigi Ortega (Balasko) bewonderd als het stel der dromen; ze stonden samen op het toneel en waren veelvuldig samen in de film te zien en in het werkelijke leven waren ze ook een stel. Nu zijn ze op hun retour. Hugo krijgt soms een rolletje in een tv-film en Gigi heeft juist een ontwenningskuur achter de rug. Hun relatie is inmiddels ook op de klippen gelopen en ze zijn erg verbitterd. Ze weigeren nog samen in dezelfde ruimte te komen, dus van samenwerken is helemaal geen sprake meer. Op aandringen van de directeur van een noodlijdend theatertje moet Hugo`s agent Sylvestre (Ceccaldi) hen proberen samen op de b[KA3]uhne te krijgen en uit hun haat- liefde-verhouding een publicitair slaatje te slaan. Een bitter- zoete komedie die een trefzekere typering geeft van het leven tussen en achter de coulissen. Balasko, die naast de hoofdrol ook nog regie en scenario (naar haar eigen toneelstuk) voor haar rekening nam, noemde haar film een komische WHO'S AFRAID OF VIRGINIA WOOLF en daarmee slaat ze de spijker op de kop. De voortreffelijke acteerprestaties en het hoge tempo waarmee alles op de toeschouwer wordt afgevuurd maken het geheel geloofwaardig en onderhoudend al is de rolprent soms wel wat onevenwichtig. Zowel een satire als een huldebetoon aan het Franse toneel. Achter de camera stond Gérard de Battista. Dolby Stereo.

Pédale douce

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Gabriel Aghion. Met o.a. Patrick Timsit, Fanny Ardant en Richard Berry.

De homoseksuele Adrien stelt zijn vriendin Eva op zijn werk voor als zijn verloofde. Zijn baas Alexandre wordt verliefd op Eva en de twee krijgen een verhouding. De relatie loopt stuk en Alexandre weet niet dat Eva zwanger is. Na jaren komt hij erachter dat Eva en Adrien samen het kind opvoeden.

Les agneaux

1996 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1996. Drama van Marcel Schüpbach. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Roüan, Julia Maraval, Alexis Tomassian en Roger Jendly.

De band tussen de veertien-jarige Marie (Maraval) en haar dertien-jarige broer Daniel (Tomassian) is bijzonder hecht. Ze worden geterroriseerd door hun tyrannieke vader (Berry) en dat is er niet op verbeterd sinds hun moeder (Ro[KA3]uan) ziek werd. Vaders motto luidt: zwakken hebben problemen, sterken vinden een oplossing. Hun vader bedriegt hun moeder openlijk met de veel jongere Nadia (Kocher). Hij weigert halsstarrig moeder in het hospitaal te laten opnemen, want in zijn gezin wordt niemand ziek. Als ze echter in een restaurant een aanval krijgt kan hij hospitalisatie niet verhinderen. Hij kidnapt haar, maar bij zijn thuiskomst sterft ze in zijn armen. Voor Marie en Daniel heeft hun vader hun moeder vermoordt en ze besluiten van huis weg te lopen. Maar hun vader achtervolgt hen. Een pijnlijk portret van twee pubers die leven onder de dwingelandij van een onredelijke vader. Berry zet een onvergetelijk personage neer, dat je eigenlijk niet kunt haten, maar wiens handelingen je evenmin kan goedkeuren. De twee jonge acteurs Maraval en Tomassian zijn ware revelaties. Het onredelijk geweld op het einde is een logische gevolgtrekking van het voorgaande. De haat groeit tot ze explodeert. Een film die een grote indruk nalaat. Schüpbach, Pascal Bonitzer, Jean-François Goyet en Olivier Dazet baseerden het scenario op een roman van Ania Carmel. Fotografie is van Denis Jutzeler.

L'enfant du secret

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Caroline Silhol, Richard Berry, Jacqueline Danno, Florence Darel en Pedro Mourao.

Sociaal-assistente Blanche Pr[KA1]evost (Sihol) houdt zich in Marseille met verwaarloosde kinderen bezig. Op straat leert zij gekneveld jongetje I-Yau (Mourao) kennen. Zij hecht zich aan het knaapje, dat niet geestelijk zwak is (zoals haar entourage denkt) maar gewoon gehoorgestoord. Een en ander geraakt in een stroom- versnelling wanneer twee moordenaars het knaapje willen doden. Melodrama wordt pas oerdom wanneer Blanche zich wendt tot een zekere Christian Merlu (Verley), politiek kandidaat bij de lokale verkiezingen die op I-Yau lijkt... Franse nonsens op zijn smalst ondanks aanwezigheid van bekende Franse soap-acteurs.

Le juge est une femme : Le secret de Marion

1995 | Misdaad, Sportfilm

Frankrijk 1995. Misdaad van Didier Albert. Met o.a. Florence Pernel, Richard Berry, Anne Richard, Frédéric Diefenthal en Arsène Jiroyan.

Topatlete Marion (Richard) dient een klacht in wegens verkrachting door twee atletiekkampioenen. Die beweren echter dat Marion hen heeft uitgedaagd en dat er verder niets is gebeurd. Onderzoeksrechter Florence Larrieu (Pernel) wordt met de zaak belast. Ze maakt kennis met Jacquin (Berry), een zakenman zonder scrupules die de belangrijkste sponsor van de atletiekclub is. Jacquin zet Marion onder druk om de aanklacht in te trekken. Een misdaadfilm waarin meer gepraat dan gehandeld wordt. Door het trage tempo gaat de kijker zich vervelen en verliest zijn belangstelling. Het scenario is van Daniel Saint-Hamont naar een verhaal van Sophie Deschamps, die zich liet inspireren door de waargebeurde en ophefmakende verkrachtingszaak van atlete Catherine Moyon De Baecque in 1991. Het camerawerk is van Jean- Bernard Aurouet. Aflevering 3 van het eerste seizoen, nummer 3 van 32.

L'appât

1995 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1995. Misdaad van Bertrand Tavernier. Met o.a. Marie Gillain, Olivier Sitruk, Bruno Putzulu, Richard Berry en Philippe Duclos.

Nathalie (Gillain) is nog geen 18. Ze werkt in een boetiek en gaat `s avonds naar chique gelegenheden, waar ze contacten zoekt met oudere heren die haar kunnen helpen bij haar carriere als tv-omroepster, filmactrice o.i.d. Haar vriendje Eric (Sitruk) is nauwelijks ouder en hangt rond met zijn simpele side-kick Bruno (Putzuhu) en droomt ervan om een keten met kledingzaken in de V.S. te openen.

Adultère, mode d'emploi

1995 | Komedie

Frankrijk/Zwitserland 1995. Komedie van Christine Pascal. Met o.a. Richard Berry, Karin Viard, Emmanuelle Halimi en Vincent Cassel.

Toen Pascal haar vijfde film ging draaien, moet ze in d`r hoofd gehad hebben dat ze een rolprent wilde maken over de ontrouw binnen het huwelijk. Ze was vastbesloten aan te tonen dat onder dergelijke omstandigheden vrouwen `het` uit liefde en mannen `het` voor de lol doen. Zo`n traditionele redenering is net zo lang als hij breed is. Toch heeft ze het erop aangestuurd. Architecten-echtpaar Fabienne (Viard) en Bruno (Cassel) vinden nog wel enige opwinding in hun werk (een bijna onhaalbare openbare inschrijving), maar niet meer in de liefde. Dus wordt een zekere Simon (Berry), een Libanese zakenman, tevoorschijn gehaald. Hij is een vriend van het stel, een playboy en een beetje louche, ouder maar zeker charmant en meer een oude kennis van Fabienne dan van Bruno. Terwijl Fabienne een affaire heeft met Simon, moet Bruno z`n geluk duur betalen in een swinger-club. Dat is eigenlijk niet eerlijk en in de finale komen de zaken dan weer voor elkaar, althans dat hangt er vanaf wat je gerechtigheid noemt. Bruno en Fabienne krijgen de inschrijving (maar het is minder spannend), Simons zaken gaan mis (een partij hasjies wordt ontdekt in zijn flat) en ons stelletje maakt alles weer koek en ei in een schuimbad. Hoewel Viard en Cassel goed spel leveren (Berry`s rol biedt hem de kans niet), is het erotische flut en zeker geen Franse FATAL OBSESSION (ook maar zo-zo). Het scenario is van regisseuse Pascal en producent Robert Boner (misschien hadden ze geld aan een echte scenarioschrijver moeten besteden en een echt verhaal moeten kopen, hoewel Pascal de nodige scenario's op haar naam heeft staan). Effeciënte fotografie van Renato Berta op ware Parijse locaties en mooie binnen-opnamen, die de regie dramatisch onvoldoende uitbuit.

Le joueur de violon

1994 | Drama

België 1994. Drama van Charles Van Damme. Met o.a. Richard Berry, François Berland, Inès De Medeiros, Geno Lechner en John Dobrynine.

Hoe een virtuoze violist afglijdt naar de laagste maatschappelijke regionen. Armand (Berry) walgt van al het gerepeteer. De keurige wereld van concerten en opnamen interesseert hem niet meer. Hij besluit voortaan in de metro te spelen. Daar vindt hij de trouwe genegenheid van een werkneemster van de RATP, Lydia (Medeiros), en sluit hij vriendschap met iemand van het leidinggevend personeel, Charles (Berland). Met zijn klassieke spel creëert hij een vriendelijkere sfeer in de metro, maar hij stuit ook op vijandige controleurs. Hij zakt steeds verder in de marginaliteit en speelt ten slotte alleen nog voor daklozen de chaconne uit de 2e suite van Bach, in een verlaten station. De film onderzoekt de authenticiteit van en het luisteren naar muziek en schetst het verlangen van iedere artiest volledigheid in de beoefening van zijn kunst te bereiken. In zijn naïviteit doet de film de vraag opkomen waarom rijke samenlevingen hen zo links laten liggen. Het opmerkelijk zorgvuldige spel van Berry redt het grootste deel van de film. Scenario van Charlie Van Damme, François Dupeyron en Jean- François Goyet. Camerawerk van Walther Van Den Ende.

Consentement mutuel

1994 | Komedie, Drama

Frankrijk 1994. Komedie van Bernard Stora. Met o.a. Richard Berry, Anne Brochet, Adrienne Winling, Christiane Cohendy en Marine Delterme.

Jeanne (Brochet) en Romain (Berry) besluiten na tien jaar huwelijk uit elkaar te gaan. Ze hebben een dochter, Mado (Winling). Na hun geslaagde huwelijk, de perfecte scheiding, althans zo lijkt het, krijgt Jeanne Mado toegewezen. Heel normaal. Romain krijgt het recht om Mado tijdens het weekend en soms ook midden in de week bij hem te laten komen. Toch lijkt Jeanne na de scheiding veel evenwichtiger te zijn dan Romain, die eigenlijk niet zonder Jeanne kan. Romain is een beetje een freak voor wie alles tot in de kleinste details in orde moet zijn. Afgunstig op Jeanne, begint Romain langzaam maar zeker de situatie te manipuleren en Jeanne te isoleren. Om zich te wreken op een toestand die hij niet aankan. Ten koste van Mado. Als Jeanne het door heeft, is het te laat. Kostelijke bitterzoete, eigentijdse film met uitstekend spel van de hoofdrollen. Het scenario is van regisseur Stora en Philippe Delannoy naar een idee van Marie Dedale. Het camerawerk is van Romain Windig. Stora leerde het vak bij o.a. Melville en Rappeneau en bekwaamde zich in het scenarioschrijven, voordat hij ging regisseren.

Le petit prince a dit

1992 | Drama, Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1992. Drama van Christine Pascal. Met o.a. Richard Berry, Anémone, Marie Kleiber, Lucie Phan en Mista Préchac.

Gevoelige en terughoudende film over een openhartig gesprek tussen een gescheiden vader en zijn tien-jarige dochtertje, dat aan een ongeneeslijke kanker lijdt. Haar vader ontvoert haar uit het ziekenhuis in Lausanne en vlucht via Milaan naar de Franse Provence om haar te ontrukken uit de snijgrage handen van de chirurgen, die haar toch niet van haar noodlot kunnen redden. Deze reis is een openbaring over houden van en durven te leven. Zonder enig vals sentiment geeft deze film een goed beeld van de angsten, emoties die de twee uitstekend spelende hoofdrollen moeten ondergaan, en geeft ons de boodschap dat de dood onder ogen gezien moet worden om het leven van het heden beter te kunnen waarderen en genieten. Scenario van Christine Pascal en Robert Boner.

Le grand pardon II

1992 | Misdaad, Thriller, Drama, Actiefilm

Frankrijk 1992. Misdaad van Alexandre Arcady. Met o.a. Roger Hanin, Richard Berry, Gérard Darmon, Christopher Walken en Jill Clayburgh.

Men neme dezelfde personages van tien jaar geleden, inmiddels rijper, wijzer en ouder geworden, en begint opnieuw. Het decor is veranderd en het gedoe er omheen ook. Plaats van handeling is Florida en de familie Beytoun gaat, onder leiding van Raymonds zoon Maurice, lijden onder de ambities van dit ventje, dat zich gaat bezighouden met drugssmokkel. Een beetje nostalgie, een behoorlijke hoeveelheid verloren waarden, een vleugje familiebesef en nog wat wraak ook. Dat alles regelmatig verspreid over pure actiescènes en een psychologische studie. Arcady heeft zich sterk laten inspireren door de opbouw van zijn eerste Grand pardon, en levert hiermee een publieksfilm af met een boodschap: laten we tevreden zijn met wat we hebben en gelukkig verder leven. De boodschap komt over. De talentvolle acteurs, van Berry tot Hanin, verdienen een aparte vermelding. Ze voelen zich duidelijk thuis in hun rol.

Pour Sacha

1991 | Romantiek

Frankrijk 1991. Romantiek van Alexandre Arcady. Met o.a. Sophie Marceau, Richard Berry, Frédéderic Quiring, Gérard Darman en Emmanuelle Riva.

De mooie Laura (Marceau) is van Parijs vertrokken en leeft nu in een kibboets in Isra[KA3]el. Haar vriend is Sacha (Berry), die voor Marceau zijn liefje in de steek liet. Dat leidde tot een drama: Berry's vriendin kon het niet verkroppen en pleegde zelfmoord. Marceau krijgt bezoek van Orcier, Dubost en Quiring uit de Franse hoofdstad. Ze zijn allemaal verliefd op haar, maar ze blijft Berry trouw. Deze sterft door een terroristische kogel als hij bij de klaagmuur is. Regisseur Arcady brengt in deze love-story de boodschap 'heb uw naasten lief', zeker als dat vredelievende arabieren zijn. Helaas is de situatie in het Midden-Oosten veel ingewikkelder. Goed spel, maar een dun verhaaltje; het scenario is van Daniel Saint-Hamont en regisseur Arcady. Het camerawerk is van Robert Alazraki. Opgenomen op locatie in Israël en geproduceerd met participatie van de Franse privézender TF1.

Ma vie est un enfer

1991 | Komedie, Fantasy, Horror

Frankrijk 1991. Komedie van Josiane Balasko. Met o.a. Josiane Balasko, Daniel Auteuil, Richard Berry, Michael Lonsdale en Catherine Samie.

Niet al te grappig amusement over een muurbloem van 35 (Balasko), die een Faustiaans pact met een afgezant van de duivel Auteuil sluit en daarvoor in ruil het schitterende voorkomen van Forde krijgt. Algauw verbiedt de Aartsengel Gabriel (Londsdale) deze overeenkomst, maar als Balasko Auteuil enige weken op het rechte pad houdt, mag zij haar fraaie wensvorm behouden. Berry (in werkelijkheid haar zwager) is de psychiater, haar geile buurman wordt gespeeld door Benguigui. Balasko's echtgenoot Philippe en dochtertje Marilou zijn even te zien in piepkleine rolletjes. Niet verstoken van dure speciale effecten, en raspende muziek van de trendy Les Ritas Mitsouko, blijft het Franse lol à la de meester van de ongein, Claude Zidi. Scenario van hoodrolspeelster-regisseuse Balasko en fotografie van Dominique Chapuis.

L'entraînement du champion avant la course

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Bernard Favre. Met o.a. Richard Berry en Valérie Mairesse.

Een ironische titel voor het stuk van Michel Deutsch over de wederwaardigheden van een doodgewone man, die tussen zijn vrouw en zijn minnares, die een slagerij in een provinciaal gehucht drijft, wordt heen en weer geslingerd. Hij houdt eigenlijk vooral van zijn fiets, waaraan hij veel tijd besteedt. Hij heeft de bijnaam `De Kampioen`, voor hem des te pijnlijker omdat hij diep in zijn hart weet dat hij nooit een wedstrijd zal winnen. De interessante filmer Favre (LA TRACE, 1983) heeft deze zeden- en karakterstudie verpest, door er een te lange of wel een te korte film van te maken. Te lang vanwege de vele scènes met de sportieve vrienden, waarbij de kijkers die niet niet zo van wielrijden houden zich flink vervelen. Te kort omdat, mede daarom, de beschrijving van de personages op het anekdotische af is. Overigens lijkt dit alleen maar een goed thema, maar is het niet. Blijven over de karakterrollen van Berry en Mairesse, verreweg de beste acteurs in een totaal onbekende casting, en de landschappen van een streek waar de regisseur duidelijk veel van houdt. Scenario van de regisseur en fotografie van Michel Amathieu.

588 rue Paradis

1991 |

Frankrijk 1991. Henri Verneuil. Met o.a. Richard Berry, Claudia Cardinale, Omar Sharif, Diane Bellego en Zabou Breitman.

Tweede, wat zoetere deel van Verneuil`s autobiografische film met Berry in de hoofdrol als Pierre Zakar, die nu zijn oorspronkelijke Armeense naam Azad Zakarian verfranst heeft. Veertig jaar zijn voorbij en zijn ouders (wat ongeloofwaardig oud gemaakt) Cardinale en Sharif mogen zijn succes proeven. Vader Sharif wil met beide benen op de grond blijven staan en kan de pracht en praal waarop zijn succesvolle zoon hem wil onthalen, niet goed verdragen. Nog voordat Berri de kans krijgt hierover met zijn vader te spreken, overlijdt die. De titel slaat op het herenhuis met bijbehorende tuin, waar de Armeense familie uiteindelijk terecht kwam, nadat het hen goed ging. Over het geheel behoorlijk gedaan, vooral Berry, naar Verneuils eigen scenario en gebaseerd op zijn autobiografie Mayrig. Het camerawerk is van Edmond Richard.

Shadows of the Past

1990 | Thriller, Misdaad

Canada/Verenigde Staten/Frankrijk 1990. Thriller van Gabriel Pelletier. Met o.a. Erika Anderson, Nicholas Campbell, Richard Berry, Heidi von Palleske en Lorne Brass.

Mooie fotografeJackie Delaney (Anderson) lijdt na een geheimzinnig auto-ongeval aan geheugenverlies: wie was haar mede- passagier? Het blijkt Daniel Martin (Berry) te zijn, een knaap die niet vies was van diamant-annex-wapensmokkel. Gelukkig is er de moderne Canadese Mountie Sean MacFern (Campbell) die haar voor verder onheil beschermt. Houterig geacteerd en amateuristisch in beeld gebracht. Het scenario is van David Preston. Het camerawerk is van Karol Ike.

La Baule-les Pins

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Nathalie Baye, Julie Bataille, Richard Berry, Zabou Breitman en Jean-Pierre Bacri.

De dertienjarige Frédérique en haar zusje Sophie gaan met een nanny in 1958 gedurende de zomer naar zee. Het ziet er naar uit dat hun ouders uit elkaar gaan. De Franse Diane Kurys (Coup de foudre, Sagan) lijkt misschien niet precies te weten waar ze met haar scenario heen wil, maar schetst evengoed door de ogen van een meisje onderweg naar volwassenheid, de bitterzoete herinneringen aan een zomervakantie die het gezin zal veranderen. Nathalie Baye speelt de moeder van de meisjes, die hevig verliefd raakt op een jongere kunstenaar.

Richard Berry

1989 | Biografie

België 1989. Biografie van Arlette Vincent. Met o.a. Richard Berry, Lino Ventura, Isabelle Adjani, Nathalie Baye en Philippe Léotard.

Portret van de Franse film- en toneelacteur Richard Berry, vanaf de tijd dat hij naar de toneelschool ging tot en met 1989. In deze film vertelt hij over zijn leven en over de rollen die hij gespeeld heeft: 'Ik beoefen dit vak, waarin je je ongelooflijk alleen voelt, als was het een daad van liefde'. De kijker krijgt tevens tal van fragmenten uit films en toneelstukken te zien, waaronder LES FOURBERIES DE SCAPIN, ANDROMAQUE, LA BALANCE, LA GIFLE en PUTAIN D'HISTOIRE D'AMOUR. Een interessante film, hoewel de regisseuse een aantal overbodige vragen stelt en de montage best wat strakker had gemogen.

Modigliani

1989 | Biografie

Frankrijk/Italië 1989. Biografie van Franco Brogi Taviani. Met o.a. Richard Berry, Elide Melli, Bétarice Hastings, Laurent Grévill en Jessica Forde.

Frans-Italiaanse biografie over het leven van de schilder Amadeo Modigliani (1884-1920), die stamde uit een joodse familie uit Livorno. Als twintig-jarige trok Modigliani (gespeeld door Berry) naar Parijs, waar hij de schilders Utrillo (Mincer) en Picasso (Brandon) ontmoette. Modi`s bestaan als schilder- beeldhouwer was armoedig, en hij had een voorliefde voor drugs en alcohol. Jeanne H[KA1]ebuterne (Melli) voegde zich bij hem en deelde zijn leven. De zieke kunstenaar bleef echter ongelukkig, want hij moest het beeldhouwen opgeven. De tentoonstelling van zijn grote naakten werd een mislukking. WO I dwong hem Parijs te verlaten. Hij trok naar de Côte d'Azur, maar ook daar vond hij geen rust. Stijlvol in beeld gebracht door de broer van het veel bekendere regisseursduo Paolo en Vittorio Taviani. Berry, met zijn getormenteerde uiterlijk, is een geloofwaardige Modigliani. Ook bekend als MODI.

L'union sacrée

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Alexandre Arcady. Met o.a. Richard Berry, Patrick Bruel, Bruno Cremer, Claude Brasseur en Marthe Villalonga.

Twee politieagenten (Berry en Bruel) die een onderzoek moeten leiden, verschillen in alles van elkaar. Met name het feit, dat de een joods is en de ander van Arabische afkomst, speelt hen parten. Hun onderlinge verhouding ligt moeilijk, maar zij slagen erin het religieuze fanatisme te bestrijden. Enige kritiek op het uitgangspunt, het tegenover elkaar plaatsen van deze twee personen omdat ze aan eenzelfde onderzoek werken, is misschien terecht. Er is sprake van een goed uitgedacht script en prachtige rollen voor de uitstekende acteurs. Scenario van regisseur Arcady, Daniel Saint-Hamont en Pierre Aknine. Het camerawerk is van Robert Alazraky.

L' Union Sacre

1989 |

Frankrijk 1989. Alexandre Arcady. Met o.a. Patrick Bruel en Richard Berry.

Twee politieagenten (Berry en Bruel) die een onderzoek moeten leiden, verschillen in alles van elkaar. Met name het feit, dat de een joods is en de ander van Arabische afkomst, speelt hen parten. Hun onderlinge verhouding ligt moeilijk, maar zij slagen erin het religieuze fanatisme te bestrijden. Enige kritiek op het uitgangspunt, het tegenover elkaar plaatsen van deze twee personen omdat ze aan eenzelfde onderzoek werken, is misschien terecht. Er is sprake van een goed uitgedacht script en prachtige rollen voor de uitstekende acteurs. Scenario van regisseur Arcady, Daniel Saint-Hamont en Pierre Aknine. Het camerawerk is van Robert Alazraky.

Comprarsi la vita

1989 | Drama

Italië/Frankrijk 1989. Drama van Domenico Campana. Met o.a. Marianne Basler, Philippe Leroy, Alessandro Gassman, Richard Berry en Eleonora Brigliadori.

Een gelukkig getrouwde jonge vrouw moet tot kunstmatige inseminatie overgaan, wil zij een kind krijgen. Na de geboorte van de baby besluit zij de biologische vader van haar kind te ontmoeten. Deze ontmoeting verandert haar leven en ze wordt verliefd op hem. Film over de ethiek van de genetica. Goed spel. Scenario van de regisseur, camerawerk van Nino Baragli.

La Dame de coeur

1988 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1988. Historische film van Jean Sagols. Met o.a. Pascale Rocard, Christopher Lambert, Richard Berry, Bernard Haller en Claudine Coster.

Martha's tante, de kaartlegster Zoé, is pas overleden en Marthe volgt haar op zodat zij niet meer werkloos is, net als haar vriend Marcel, die van alles moet aanpakken. Hoewel zij geen enkele gave op het gebied van helderziendheid bezit heeft zij wel veel fantasie. Aangezien zij iedereen een gelukkige toekomst voorspelt, krijgt zij heel wat merkwaardige figuren over de vloer. Een komedie met veel overdrijvingen en parodieën, van tijd tot tijd onderbroken door intieme scènes. Het geheel is het bekijken waard en nergens ergerlijk, al duurt de film wel wat te lang en zit er nogal wat herhaling in wat het scenario betreft.

Spirale

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Film noir van Christopher Frank. Met o.a. Richard Berry, Claire Nebout, Tchéky Karyo, Jean Bouise en Béatrice Camurat.

Een somber verhaal van een waanzinnige liefde in het licht van de C[KA4]ote d`Azur opgedist door Frank. Nogal vermoeiend voortbordurend op het klassieke (en afgezaagde) thema van de mens die meegesleept wordt in een helse spiraal. Lang zo goed niet als het gelijksoortige VERTIGO van Hitchcock. Een film die gemaakt is over een valse wereld eigen aan deze regisseur die -in zijn derde film - opnieuw bewijst dat hij een betere schrijver dan cineast is omdat het moeilijk is te geloven in de intrige en de personages, die bovendien vaag zijn.

Cayenne-Palace

1987 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1987. Avonturenfilm van Alain Maline. Met o.a. Richard Berry, Jean Yanne, Xavier Deluc, Olivia Brunaux en Anna Karina.

Conflicten tussen avonturiers en ingenieurs in Guyana waar men de vrouw zoekt. Een vreselijk banaal scenario, maar de film kan nog door de beugel door het spel van Yanne en Karina. Een schildering van een vreemd land met een ontzettend heet klimaat, vochtig en regenachtig (de titel lijkt ironisch bedoeld), waar de Indianen gewapend met pijl en boog rondrennen en het ruimtelijk centrum van Kourou (een beetje te veel aanwezig, maar hij is het die de film gesponsored heeft zoals men in het moderne Frans zegt). Een echte avonturenfilm, zoals men er maar weinig ziet.

Un Homme et une Femme, 20 ans déjà

1986 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1986. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry en Evelyne Bouix.

Twintig jaar na UN HOMME ET UNE FEMME, hier versie numero twee met dezelfde hoofdrolspelers. Lelouchs werk draagt altijd een overdadig gouden vlies, maar ook een onvergetelijke bekoorlijkheid en dat is te danken aan de authenticiteit van de spelers die helaas verdrinken in een zee van onbeduidendheden en goedkope mooie opnames. Lelouch moet je nemen zoals hij is of helemaal niet. Ook bekend als VINGT ANS DEJA.

Taxi Boy

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Alain Page. Met o.a. Claude Brasseur, Richard Berry en Charlotte Valandrey.

Scenarioschrijver Page heeft bij deze film voor het eerst de regie in handen genomen en hij is nauwelijks overtuigend. Het verhaal is onsamenhangend over een duistere figuur, die onderdak krijgt van een taxi boy en zijn dochter opzoekt, die in een snackbar werkt. De dialogen zijn zwaar, de humor is suffig en de vrekkigheid is behoorlijk realistisch in een goor Parijs. Dit zijn de ingrediënten van een moeizame, oppervlakkige en dramatische komedie.

Suivez mon regard

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean Curtelin. Met o.a. Richard Berry, Patrick Bruel, Tom Novembre, Dominique Pinon en Zabou Breitman.

Deze film is eigenlijk een unieke onderneming en zou ook EEN DAG IN PARIJS kunnen heten: een opstopping onderweg naar het werk en een opstopping onderweg naar huis. Wel honderd acteurs verschijnen op het scherm, variërend van 15 sekonden tot 2 minuten, hoewel het geen sketches zijn: er is een eenheid van toon en sfeer. Diverse situaties worden kil en afstandelijk bestudeerd. De film doet aan PLAYTIME van Jacques Tati denken. Sommigen zullen het fascinerend vinden, anderen afschuwelijk. Ook bekend als JE HAIS LES ACTEURS.

Spécial police

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Michel Vianney. Met o.a. Richard Berry, Carole Bouquet, Fanny Cottençon, Jean-Pierre Malo en Benoît Régent.

Politieman Berry, verzot op electronica, verslaat uiteindelijk een bende professionele moordenaars dankzij zijn hobby. Goed opgebouwd, met prachtig camerawerk (Claude Agostini), sterk gespeeld en vol kanttekeningen bij de alledaagse werkelijkheid. Deze politiefilm bevat desondanks niets nieuws; we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Een aardig serieproduct dat de aandacht weet vast te houden dankzij een personage dat weinig overeenkomst vertoont met de traditionele smeris: hij heeft een baard en een bril. Scenario van Michel Vianey.

Lune de miel

1985 | Thriller

Frankrijk 1985. Thriller van Patrick Jamain. Met o.a. Nathalie Baye, John Shea, Richard Berry, Maria Lukowsky en Michel Beaune.

In New York wordt de verloofde van een jonge vrouw aangehouden wegens handel in verdovende middelen. Zij moet, als Française, het land uit tenzij ze met een Amerikaan trouwt. Dit regelt ze via een bemiddelingsbureau. De kersverse echtgenoot blijkt echter een gevaarlijke psychopaat te zijn die zijn eerste vrouw vermoord heeft. Alles laat zich raden tijdens de eerste vijf minuten en de film is verder dus volkomen oninteressant. De onwerkelijke karaktertypes en de al te bekende neonverlichting tijdens de gebruikelijke nachtopnames van New York helpen ook niet. Betreurenswaardig ondanks de prestaties van John Shea. Scenario van de regisseur, Philippe Setbon en R. Geoffrey. Ook bekend als HONEYMOON.

Urgence

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Fanny Bastien, Bernard-Pierre Donadieu, Nathalie Courval en Jean-François Balmer.

Een film over hoe een journalisten-echtpaar een komplot van fascisten verijdelt na een race tegen de klok en de nodige lijken. Een jagend ritme en harde en socio-documentaire beelden, maar ook enkele onsamenhangende aspecten. Na RUE BARBARE ietwat aan de wispelturige kant maar toch af en toe boeiend. Béhat maakt veel van zijn mislukkingen goed dankzij de mooie opnamen van de stad. Scenario van regisseur Béhat en Jean Herman.

Special Police

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van Michel Vianey. Met o.a. Carole Bouquet, Fanny Cottençon en Richard Berry.

Een film over hoe een journalisten-echtpaar een komplot van fascisten verijdelt na een race tegen de klok en de nodige lijken. Een jagend ritme en harde en socio-documentaire beelden, maar ook enkele onsamenhangende aspecten. Na RUE BARBARE ietwat aan de wispelturige kant maar toch af en toe boeiend. Béhat maakt veel van zijn mislukkingen goed dankzij de mooie opnamen van de stad. Scenario van regisseur Béhat en Jean Herman.

La garce

1984 | Drama, Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1984. Drama van Christine Pascal. Met o.a. Isabelle Huppert, Richard Berry, Vittorio Mezzogiorno, Jean Benguigui en Jean-Claude Legay.

Dit is het bijzonder ingewikkelde verhaal van een zeventien- jarig meisje dat verkracht wordt door een politie-agent, een bons als vriend neemt, vervolgens van naam verandert nadat zij en haar vriend een ouder echtpaar hebben vermoord, en uiteindelijk de politie-agent weer tegenkomt en met hem wegloopt. Van een chronologische volgorde is hier totaal geen sprake. Het is een onwaarschijnlijk verhaal over gespuis in Frankrijk dat op Chicago in de jaren 1930 lijkt. En dat terwijl het zich afspeelt in de wijk van de confectiemagazijnen van de Sentier, die in werkelijkheid heel rustig is! Een vergezochte en domme film, maar het camerawerk van Raoul Contard is opmerkelijk.

L'addition

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Denis Amar. Met o.a. Richard Berry, Richard Bohringer, Victoria Abril, Farid Chopel en Fabrice Eberhard.

Deze film geeft een sombere beschrijving van het keiharde leven achter de tralies, waar een jonge toneelspeler, Berry, per ongeluk is terechtgekomen. In zijn verstandhouding met bewaarder Bohringer die hem haat en hem vals beschuldigt, blijken zowel fascinatie als afkeer te overheersen. Een jonge kleptomane, Abril, geeft hem steun en liefde; anders zou hij waarschijnlijk geheel ten onder gaan in deze wereld van geweld. Gehard en niet geheel onveranderd door het leven in de gevangenis wacht Berry op het onvermijdelijke moment dat hij de bewaker zal moeten trotseren. Uiteindelijk lukt het hem te ontsnappen. Een interessante maar tegelijk onuitstaanbare film. Prima rol van Bohringer, die je na een tijdje echt gaat haten. Scenario van Denis Amar, Jean-Pierre Bastid en Jean Curtelin.

L' Addition

1984 |

Frankrijk 1984. Denis Amar. Met o.a. Victoria Abril, Richard Berry en Richard Bohringer.

Deze film geeft een sombere beschrijving van het keiharde leven achter de tralies, waar een jonge toneelspeler, Berry, per ongeluk is terechtgekomen. In zijn verstandhouding met bewaarder Bohringer die hem haat en hem vals beschuldigt, blijken zowel fascinatie als afkeer te overheersen. Een jonge kleptomane, Abril, geeft hem steun en liefde; anders zou hij waarschijnlijk geheel ten onder gaan in deze wereld van geweld. Gehard en niet geheel onveranderd door het leven in de gevangenis wacht Berry op het onvermijdelijke moment dat hij de bewaker zal moeten trotseren. Uiteindelijk lukt het hem te ontsnappen. Een interessante maar tegelijk onuitstaanbare film. Prima rol van Bohringer, die je na een tijdje echt gaat haten. Scenario van Denis Amar, Jean-Pierre Bastid en Jean Curtelin.

Le grand carnaval

1983 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Drama van Alexandre Arcady. Met o.a. Philippe Noiret, Roger Hanin, Peter Riegert, Gérard Darmon en Macha Méril.

Tegen de achtergrond van de invasie in Noord-Afrika door de geallieerden wordt het leven in een Algerijns stadje getoond en de vriendschap tussen de Algerijnse kroegbaas en de koloniale burgemeester, die tenslotte ontdekken halfbroers te zijn. De combinatie van sentimentele komedie en epische historische reconstructie (de invasie en de andere spectaculaire scènes werden geregisseerd door Luc Besson) werkt niet door de zwakke dramaturgie. De kleurrijk gespeelde rollen en de verzorgde vormgeving houden, ondanks de overmatige lengte, de aandacht vast.

La trace

1983 | Historische film

Frankrijk/Zwitserland 1983. Historische film van Bernard Favre. Met o.a. Richard Berry, Bérangère Bonvoisin, Sophie Chemineau, Marc Perrone en Robin Renucci.

Een boer uit de Alpen van Savoyen tracht in de winter de kost te verdienen door als marskramer het dal van de Aosta door te trekken tot aan Milaan, terwijl hij zijn vrouw en kinderen in het hooggelegen dorp achterlaat. Hij vertrekt in het late najaar van 1859 en als hij in het voorjaar van 1860 terugkomt van zijn verre soms barre reis met allerlei ontmoetingen en ervaringen, is Savoyen een deel van Frankrijk geworden en moet hij een hoge tol betalen aan de grens voor zijn onverkochte spullen die hij mee terug naar huis wil nemen. De film is indertijd door de kritiek toegejuicht als innoverend en deze kroniek wordt gesierd door een schitterende fotografie en realistische beelden van Jean- François Gondre. Scenario van regisseur Favre en Bertrand Tavernier.

Une chambre en ville

1982 | Drama, Musical

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Dominique Sanda, Danielle Darrieux, Richard Berry, Michel Piccoli en Fabienne Guyon.

In het Nantes van 1955 wordt stakende arbeider François halsoverkop verliefd op Edith, een zich in louter een bontmantel prostituerende aristocratendochter. De amour fou zet een meervoudige tragedie in gang. Dit geheel gezongen drama is het verlate, donkere contrastuk tot de kleurige sprookjes waarmee Franse bioscoopbezoekers Demy tot dan toe associeerden. Terwijl de film flopte, ontstond een verhitte discussie over de kloof tussen verondersteld elitaire cinema en de zogenaamde 'publieksfilm'. Demy verwerkte heel wat jeugdherinneringen en cinefiele knipogen in zijn verhaal. Tevens met Michel Piccoli. Met Nederlandse ondertiteling.

Le jeune marié

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Bernard Stora. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Fossey, Zoé Chauveau, Richard Anconina en Daniel Russo.

De jonge metselaar Billy (Berry) trouwt in de Provence met Nina (Chauveau), maar wordt terstond verliefd op Viviane (Fossey), een buurvrouw die door haar man in de steek gelaten is, en die hij naar Parijs volgt. Uiteindelijk gaat hij toch weer naar huis. De film gaat over het dagelijkse leven en begint uitstekend. Jammer genoeg is de eindeloze tocht van Billy door Parijs saai, gaat de humor verloren en vervagen de personages. Scenario van regisseur Stora. Ondanks de langdradigheden mooie fotografie van Aronovich.

La balance

1982 | Misdaad

Frankrijk 1982. Misdaad van Bob Swaim. Met o.a. Nathalie Baye, Philippe Léotard, Tchéky Karyo, Maurice Ronet en Richard Berry.

In de Parijse wijk Belleville, domein van gangsterbaas Massina, wordt een topverklikker ('balance') omgelegd. Daarop chanteert rechercheur Palouzi Massina's verstoten rechterhand Dédé Laffont: informant worden of de nor in. Dédé's vriendin, kittig straathoertje Nicole, wordt sleutelfiguur in een tragedie. Swaim spendeerde voor zijn spijkerharde, fantastische policier een jaar bij de vierde Brigade Territoriale van de Seinemetropool en schreef met toenmalige inspecteur Mathieu Fabiani het zwartgallige scenario. Bezield spel van vooral Léotard (1940-2001) en Baye, indertijd als privékoppel net uit elkaar. Drie Césars.

Un Assassin qui passe

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Michel Vianey. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Carole Laure, Richard Berry, Jean-Pierre Sentier en Jeanne Goupil.

Seksuele frustraties drijven eenzame bankbediende tot lustmoorden, maar door hem bewonderde filmster bedreigt hij zonder haar te na te komen. Politie-inspecteur die zich al te goed in zijn motieven kan inleven schakelt haars ondanks gefascineerde actrice in om hem te pakken. Boeiend portret van tot excessen leidende eenzaamheid - niet alleen bij de moordenaar - kreeg ondanks opmerkelijk spel en fotografie, geen filmvorm op niveau van scenario (van regisseur zelf.)

Putain d'histoire d'amour!

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Mirella d' Angelo, Evelyne Dress, Didier Sauvegrain en Nathalie Guerin.

Goklust doet een jongeman de ene baan na de andere verliezen. Omdat hij zijn zoveelste ontslag niet aan zijn vrouw durft te vertellen, probeert hij zijn 'salaris' te winnen in het casino, maar hij verliest alles aan een aantrekkelijke gokster. De film heeft een verrassend humoristische toon die afwijkt van komedietraditie. Uitgangspunt was een toneelmonoloog waardoor tegenspelers van de operkelijke Berry in hun scènes wat onderbedeeld blijven, maar ze vullen ze met flair in.

Le grand pardon

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alexandre Arcady. Met o.a. Roger Hanin, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry, Anny Duperey en Bernard Giraudeau.

Het hoofd van een maffia-familie raakt met een concurrent in een strijd gewikkeld over de aankoop van een casino. Hij schakelt de mededinger uit, maar geeft zich aanvankelijk geen rekenschap van een verrader in zijn eigen gelederen. Hij breekt de wetten van Jom Kippoer door op deze Grote Verzoendag de intrigant zelf te executeren. Terwijl hij zijn gevangenisstraf uitzit, draagt hij alle verantwoordelijkheid over aan zijn zoon. Deze Franse variant op THE GODFATHER vervangt het katholieke traditionalisme en familiebesef door een joods milieu, maar dat blijft een oppervlakkig vernisje voor een onderhoudende, maar conventionele misdaadfilm. Wel voortreffelijke acteerprestaties. Scenario van de regisseur, Daniel Saint-Hamont en Alain Le Henry. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Le Crime d'amour

1981 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1981. Drama van Guy Gilles. Met o.a. Macha Méril, Richard Berry, Jacques Penot, Piéral en Manuel Gélin.

Een jonge paranoïapatiënt doet alsof hij een moord gepleegd heeft om de aandacht van de pers op zich te vestigen en een boek in de gevangenis te kunnen schrijven. Hij belandt uiteindelijk in een inrichting. Gilles heeft een film gemaakt die zich constant op de grens van droom en werkelijkheid bevindt, maar die niet tot een synthese kan komen zoals in de films van Buñuel of Saura. Hij is ijverig en nauwkeurig te werk gegaan, maar soms is het resultaat moeizaam. Een film die de kijker niet koud laat dankzij enkele intens lyrische momenten.

L'homme fragile

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Claire Clouzot. Met o.a. Richard Berry, Françoise Lebrun, Didier Sauvegrain, Catherine Cauwet en Jacques Serres.

Correctoren bij een krant - beiden gescheiden - worden verliefd op elkaar, maar zij heeft problemen met haar moeizaam verworven zelfstandigheid en hij met de oneigenlijke macho-rol die vaak van hem verwacht wordt. De debuterende regisseuse (met supervisie van Bertrand Tavernier) heeft meer sympathie voor mannen die in het rolpatroon verstikken dan voor al te defensieve feministes. Geen pamflet, maar gevoelige en ironische observaties tegen de curieuze achtergrond van een krantenmilieu en computercorrectie. Goed spel.

Premier voyage

1979 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1979. Familiefilm van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Vincent Trintignant, Patrick Chesnais, Richard Berry en Lucienne Hamon.

Na de dood van haar moeder ontvlucht een meisje met haar vijf-jarig broertje het vooruitzicht van aparte pleeggezinnen; ze gaan de vader zoeken, een booteigenaar in Antibes. Na een lange tocht (te voet en liftend) en de nodige avonturen onderweg wordt het doel bereikt. De sympathiek opgezette film heeft kwaliteit door het opmerkelijke spel van de kinderen van de regisseuse, maar mist overtuigingskracht door het ontbreken van ontberingen onderweg zodat de aandacht moet worden vastgehouden door loze suspense-effecten (meer nog in de nadrukkelijke muziek dan in de scènes). Het happy end komt als een opluchting, minder vanwege medegevoel met de jonge helden dan om het feit dat de film eindelijk afgelopen is.

Mon premier amour

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Elie Chouraqui. Met o.a. Anouk Aimée, Richard Berry, Gabriele Ferzetti, Nathalie Baye en Jacques Villeret.

Een jongeman die hoort dat zijn moeder nog maar enkele maanden te leven heeft, beseft hoe weinig hij zich aan haar gelegen heeft laten liggen en geeft alles op voor haar stervensbegeleiding. Dit lyrisch melodrama wil vooral een verkenning zijn van een liefdesrelatie op de valreep tussen de moeder en de zoon en laat de onmenselijke aftakeling van het ziekteproces buiten beschouwing. Aim[KA1]ee en Berry (de laatste in een opmerkelijk hoofdroldebuut) behoeden de personages voor valse sentimentaliteit, maar de verdoezeling maakt de film toch van een àl te rooskleurige zieligheid.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Richard Berry op televisie komt.

Reageer