Lutz Riemann: cast.
Er zijn 33 films gevonden.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1998 | Misdaad

Oost Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Lutz Riemann, Peter Borgelt, Käthe Reichel en Uwe Kokisch.

Polizeiruf 110: Zerstörte Hoffnung

1991 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1991. Thriller van Peter Hagen. Met o.a. Jürgen Frohriep, Eduard Burza en Lutz Riemann.

Polizeiruf 110: Warum ich?

1990 | Thriller

Oost Duitsland 1990. Thriller van Ursula Bonhoff. Met o.a. Werner Godemann, Lutz Riemann en Helmut Schellhardt.

Polizeiruf 110: Alianz für Knete

1990 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1990. Thriller van Gerald Hujer. Met o.a. Dagmar Jaeger, Jürgen Frohriep, Peter Borgelt en Lutz Riemann.

Polizeiruf 110: Abgründe

1990 | Thriller

Duitsland 1990. Thriller van Reinhard Stein. Met o.a. Claudia Maria Meyer, Lutz Riemann en Jürgen Frohriep.

Polizeiruf 110: Unsichtbare Fährten

1989 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1989. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Peter Reinhardt, Constanze Roeder, André Schulz, Gerd Blahuschek en Viola Schweizer.

Een bloedeloos kijkje achter de schermen bij ABV (Abschnittsbevollm[KA3]achtigte) Klaus Tetzlaw (Reinhardt), een partijkameraad, die wat in de melk te brokkelen heeft in een district. Echt bestuurlijk inzicht krijgt de kijker niet, maar wel een hoop prietpraat over de diensthond van Klaus, een kennismaking met zijn vrouw Kerstin (Roeder) en de werkrelatie met de opperste dienstklopper uit de serie Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en zijn collega`s Hauptmann Schulte (M[KA3]uller) en Oberleutnant Schwanitz (Berger). Een misdaad komt in het scenario van Horst Ansorge niet voor, waardoor deze film een buitenbeentje in de serie is. Deze aflevering werd vijf maanden voor het vallen van de muur van Berlijn uitgezonden. Heden ten dage is het een belachelijke milieuschildering, waarin een failliet partijapparaat zichzelf te kijk zet met een onbenullig onderonsje. Aflevering 129.

Polizeiruf 110: Drei Flaschen Tokajer

1989 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1989. Thriller van Udo Witte. Met o.a. Jörg Schüttauf, Lutz Riemann en Jürgen Frohriep.

Een bloedeloos kijkje achter de schermen bij ABV (Abschnittsbevollm[KA3]achtigte) Klaus Tetzlaw (Reinhardt), een partijkameraad, die wat in de melk te brokkelen heeft in een district. Echt bestuurlijk inzicht krijgt de kijker niet, maar wel een hoop prietpraat over de diensthond van Klaus, een kennismaking met zijn vrouw Kerstin (Roeder) en de werkrelatie met de opperste dienstklopper uit de serie Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en zijn collega`s Hauptmann Schulte (M[KA3]uller) en Oberleutnant Schwanitz (Berger). Een misdaad komt in het scenario van Horst Ansorge niet voor, waardoor deze film een buitenbeentje in de serie is. Deze aflevering werd vijf maanden voor het vallen van de muur van Berlijn uitgezonden. Heden ten dage is het een belachelijke milieuschildering, waarin een failliet partijapparaat zichzelf te kijk zet met een onbenullig onderonsje. Aflevering 129.

Polizeiruf 110: Drei Flaschen Tokaier

1989 | Misdaad

Oost Duitsland 1989. Misdaad van Udo Witte. Met o.a. Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Jörg Schüttauf, Antje Straßburger en Bernd Michael Lade.

Deze aflevering werd uitgezonden in de hete, laatste zomer, waarin het SED regime van Honecker het voor het zeggen had. Het was toen allang bekend dat arbeiders om zeven uur `s ochtends (of eerder) op het werk verschenen en om negen uur niets meer te doen hadden omdat er onderdelen of materialen ontbraken. Men bakte brood, maar de consumenten kwamen niet meer; omdat er een groot gebrek was aan veevoeder werd het versgebakken brood na een dag aan het vee gevoerd. POLIZEIRUF 110 afleveringen weerspiegelden altijd een beetje de maatschappij en waren soms een heel klein beetje kritisch. Hoewel het scenario van Margot Beichler voor deze - nummer 131 - ge[KA3]inspireerd is op de roman van Klaus M[KA3]ockel, brengt het toch een re[KA3]ele situatie aan het licht. Een groepje doodt de tijd met zuipen. In zo`n clubje is altijd een aanvoerder, die de anderen zijn wil oplegt. Dan wordt er een dode gevonden en is er werk aan de winkel voor een duidelijk vermoeide, maar menselijk geworden Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en zijn forse collega Oberleutnant Zimmerman (Riemann), die het vaandel van de SED altijd hoog houdt. De DDR-kijker had zijn gedachten op iets anders gezet en bekeek de film nauwelijks. De officiële 33 procent kijkdichtheid was net zoiets als een vijfjarenplan - het kwam nooit uit, omdat het niet klopte.

Polizeiruf 110: Der Fund

1989 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1989. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Klaus Gehrke, Hans-Joachim Hanisch en Solveig Müller.

In het scenario van Gerhard St[KA3]ube wordt de Vopo weer eens ingezet in een fraaie streek langs de kustlijn van de Oostzee, waar het goed toeven is en waar vakantiebungalows staan. De charmante Oberleutnant Grawe (Schmidt-Schaller) moet in samenwerking met zijn onsympathieke collega Oberleutnant Zimmermann (Riemann) een reeks inbraken ophelderen in de vakantiehuisjes. Ze verlenen ter plaatse ondersteuning aan Major Hagen (Gehrke), die hen op zijn beurt helpt waar hij kan. Oberleutnant Grawe vertoont menselijke trekjes als hij Anita Schilling (Hinze) ontmoet, een archeologe. Ze is een knappe meid, ze bruist van de energie, Grawe is nog relatief jong en wil ook wel eens wat. Dan komt er een lijk uit de kast, of preciezer gezegd een skelet, dat niet tot de Germaanse oudheid behoort. Bovendien is er een samenhang met een kostbare oude munt. Behalve het feit dat Grawe nu eens met kleine pasjes op vrijersvoeten gaat, heeft deze aflevering niet veel nieuws te bieden; bovendien kennen we de vakantieoorden al uit en te na uit vorige avonturen van de volkspolitie. Aflevering 127.

Polizeiruf 110: Ihr fasst mich nie

1988 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1988. Thriller van Gerald Hujer. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Lutz Riemann, Peter Borgelt en Ralf Kober.

In het scenario van Gerhard St[KA3]ube wordt de Vopo weer eens ingezet in een fraaie streek langs de kustlijn van de Oostzee, waar het goed toeven is en waar vakantiebungalows staan. De charmante Oberleutnant Grawe (Schmidt-Schaller) moet in samenwerking met zijn onsympathieke collega Oberleutnant Zimmermann (Riemann) een reeks inbraken ophelderen in de vakantiehuisjes. Ze verlenen ter plaatse ondersteuning aan Major Hagen (Gehrke), die hen op zijn beurt helpt waar hij kan. Oberleutnant Grawe vertoont menselijke trekjes als hij Anita Schilling (Hinze) ontmoet, een archeologe. Ze is een knappe meid, ze bruist van de energie, Grawe is nog relatief jong en wil ook wel eens wat. Dan komt er een lijk uit de kast, of preciezer gezegd een skelet, dat niet tot de Germaanse oudheid behoort. Bovendien is er een samenhang met een kostbare oude munt. Behalve het feit dat Grawe nu eens met kleine pasjes op vrijersvoeten gaat, heeft deze aflevering niet veel nieuws te bieden; bovendien kennen we de vakantieoorden al uit en te na uit vorige avonturen van de volkspolitie. Aflevering 127.

Polizeiruf 110: Eine unruhige Nacht

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Hubert Hoelzke. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Ulrich Müller en Silvia Mißbach.

Een goed voorbereide overval op een geldwagen bezorgt hoofdbrekens aan dienstklopperige Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en zijn jonge assistent Leutnant Jung (M[KA3]uller), voor wie dit de eerste grote zaak is. De geldwagen kwam de opbrengsten van een warenhuis ophalen, waar recordverkopen van elektronica, hifi-apparatuur en sieraden waren gedaan. Oude vossen Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn trouwe rechterhand Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), die met de jaren bedaarder werd maar nooit promotie maakte, volgen het onderzoek op afstand en geven aanwijzingen of laten ironisch commentaar horen. In het scenario van Albert Wachtermann is weer eens de spanning weggenomen, omdat je als kijker weet hoe de vork in de steel zit. Het is dan afzien hoe de mannen van de Vopo de schurken inrekenen. De DDR-kijker van toen geloofde het wel en ging nauwelijks kijken met een geflatteerde 32,5 procent kijkdichtheid. Het spel is soms behoorlijk amateuristisch. Aflevering 122.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1988 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1988. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Peter Borgelt, Horst Krause en Lutz Riemann.

Een goed voorbereide overval op een geldwagen bezorgt hoofdbrekens aan dienstklopperige Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en zijn jonge assistent Leutnant Jung (M[KA3]uller), voor wie dit de eerste grote zaak is. De geldwagen kwam de opbrengsten van een warenhuis ophalen, waar recordverkopen van elektronica, hifi-apparatuur en sieraden waren gedaan. Oude vossen Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn trouwe rechterhand Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), die met de jaren bedaarder werd maar nooit promotie maakte, volgen het onderzoek op afstand en geven aanwijzingen of laten ironisch commentaar horen. In het scenario van Albert Wachtermann is weer eens de spanning weggenomen, omdat je als kijker weet hoe de vork in de steel zit. Het is dan afzien hoe de mannen van de Vopo de schurken inrekenen. De DDR-kijker van toen geloofde het wel en ging nauwelijks kijken met een geflatteerde 32,5 procent kijkdichtheid. Het spel is soms behoorlijk amateuristisch. Aflevering 122.

Polizeiruf 110: Der Mann im Baum

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Lutz Riemann, Anne Kasprik, Renate Geißler en Günter Schubert.

Een Oostduits dorp is in de ban van een gemaskerde verkrachter. Zijn eerste slachtoffer is Ingrid Willert (Von Zglinicki), een vroedvrouw en de volgende is een jonge blom, die met tegenspartelen en geroep om hulp het ergste kon voorkomen. De slachtoffers geven hetzelfde vage signalement: de man is zwaar, heeft een bepaald luchtje en maakt zich uit de voeten op een brommer. De plaatselijke politie zit met de handen in het haar en roept hippe Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) te hulp. Hij komt opdagen met saaie dienstklopper Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en charmante Unterleuntnant G[KA3]ortz (Kasprik). Voor G[KA3]ortz is het haar eerste zaak en omdat zij een vrouw is, is ze extra fanatiek. Terwijl de politie snuffelt en zoekt (en op den duur vindt), hoort Margit Silawske (Gei[KL29]ler) aan de kassa van de plaatselijke supermarkt (model 1950, zonder al te veel keuze, wel veel drank, en wat je ziet is niet de werkelijkheid - die is erger) de enge verhalen over de verkrachter. De vlammen slaan haar uit, want er gaat haar een licht op. Het duurt nog wel even voordat Grawe haar man Karl (Schubert) hoort. Ook verkrachten was niet toegestaan in de voormalige DDR. Bloedeloze aflevering, nummer 117, uit de serie. Kasprik zagen we later (enige jaren na de Duitse eenwording) in betere tv-films. Het camerawerk is van Günter Heimann. Regisseur Mosblech, die met nummer negen in de reeks gekomen was, hebben we in het Westen toch niet meer teruggezien.

Polizeiruf 110: 'Ihr faßt mich nie!'

1988 | Misdaad

Oost Duitsland 1988. Misdaad van Gerald Hujer. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Ralf Kober en Irma Münch.

Het scenario van Thomas Steinke bevat [KA1]e[KA1]en keer een nog niet vertoond idee in de serie. Technisch tekenaar - CADCAM design had Honeckers paradijs nog niet bereikt - Norbert Schumann (Kober) slaat door en breekt in tegen het ochtendgloren in een postkantoortje, overvalt de twee niets vermoedende postbeambten en smeert hem met een heleboel oostmarken (die in het vrije Westen geen enkele waarde hadden totdat bondskanselier Helmut Kohl ze in 1990 tegen de koers van [KA1]e[KA1]en op [KA1]e[KA1]en inruilde; een fatale beslissing waar herenigd Duitsland vijftien jaar later economisch nog niet van hersteld was). Vervolgens - en dat is het nieuwe element - daagt Norbert uit z.g. geldingsdrang de Vopo uit door hen brieven te sturen en plakkaten aan te plakken met de kreet uit de titel. Hij had pech want dienstklopper en trouw SED- lid per traditie Oberleutnant Zimmermann (Riemann) is niet van plan zich door een opgeschoten knul te laten kisten. Oudgediende Hauptmann Fuchs (Borgelt) geeft vaderlijk advies, terwijl Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) het verneukeratieve veldwerk verricht. In de achtergrond het gepruttel van Trabis en Wartburgs, ook van de heren, maar niet meer voor lang. De Muur van Berlijn zou het jaar daarop vallen en de officiële kijkdichtheid van meer dan vijftig procent lijkt meer dan fictief, net zo als de rest van de statistieken in de DDR. Aflevering 117.

Polizeiruf 101: Eine unruhige Nacht

1988 | Mysterie, Misdaad

Oost Duitsland 1988. Mysterie van Hubert Hoelzke. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Ulrich Müller en Silvia Mißbach.

Tijdens de drukke kerstperiode doet een warenhuis beroep op een veiligheidsdienst om de dagopbrengst op te halen. Op een avond wordt dit geld op slinkse wijze gestolen. De jonge inspecteur Müller wordt tijdens zijn eerste nachtdienst met deze zaak geconfronteerd, terwijl zijn vrouw op het punt staat te bevallen. Zijn baas, Borgelt, staat de jonge vrouw bij tijdens de zware bevalling. Boeiende krimi, die zowel het beroeps- als privéleven van een politieman in de schijnwerper plaatst. Scenario van Hoelzke, naar een verhaal van Albert Wachtermann, is nergens origineel en zit vol voorspelbare plotwendingen, maar het geheel is vakkundig in beeld gebracht. Gefilmd in de legendarische DEFA-studio's, door Günther Heimann.

Polizeiruf 110: Die alte Frau im Lehnstuhl

1987 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1987. Misdaad van Edgar Kaufmann. Met o.a. Lutz Riemann, Wolfgang Dehler, Gert-Hartmut Schreier, Heidrun Schreier en Heidrun Welskop.

Een bende inbrekers besteelt oude, weerloze vrouwen. Ze maken daarbij een dodelijk slachtoffer, terwijl de Vopo in het duister tast. Oberleutnant Zimmermann (Riemann) is de zoon van een oprechte communist. Hij werd dorpspolitieman nadat hij machinist was op een stoomlocomotief. Het lukt hem een inbreker in de kraag te vatten. Als hij Eberhard Sebnitz (Schreier) de moord in de schoenen wil schuiven, beweert de arrestant bij hoog en bij laag er niets mee te maken te hebben. Samen met Oberleutnant Dillinger (Dehler) moet hij nagaan of het klopt wat Sebnitz zegt en of er soms nog een tweede misdrijf in het spel is. Het scenario is van regisseur Kaufmann. Aflevering 110.

Polizeiruf 110: Abschiedslied für Linda

1987 | Thriller

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1987. Thriller van Christa Mhl. Met o.a. Lutz Riemann, Jürgen Frohriep en Peter Borgelt.

Een bende inbrekers besteelt oude, weerloze vrouwen. Ze maken daarbij een dodelijk slachtoffer, terwijl de Vopo in het duister tast. Oberleutnant Zimmermann (Riemann) is de zoon van een oprechte communist. Hij werd dorpspolitieman nadat hij machinist was op een stoomlocomotief. Het lukt hem een inbreker in de kraag te vatten. Als hij Eberhard Sebnitz (Schreier) de moord in de schoenen wil schuiven, beweert de arrestant bij hoog en bij laag er niets mee te maken te hebben. Samen met Oberleutnant Dillinger (Dehler) moet hij nagaan of het klopt wat Sebnitz zegt en of er soms nog een tweede misdrijf in het spel is. Het scenario is van regisseur Kaufmann. Aflevering 110.

Polizeiruf 110: Abschiedsleid für Linda

1987 | Misdaad

Oost Duitsland 1987. Misdaad van Christa Mühl. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller en Ursula Karusseit.

Je krijgt de indruk dat scenarioschrijver Werner Hecht niet het talent had van zijn naamgenoot Ben Hecht en dat Werners scenario lijdt aan gebrek aan inspiratie en idee[KA3]en. Voor de zoveelste keer moet Hauptmann Fuchs (Borgelt) met zijn team, dat bestaat uit de inmiddels bezadigde Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die nooit promotie heeft gemaakt, Oberleutnant Zimmernann (Riemann), een trouw SED-lid en de hippe vogel Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller), mensen horen, verhoren, tegen elkaar uitspelen en ze bedreigen om de waarheid uit hen te krijgen. Ze moeten de roofmoord oplossen in een flatgebouw van Linda Ulmer (Schorn) verzekeringsloopster - een beroep dat in de jaren 1950 in het Westen was uitgestorven. Niets nieuws onder de zon en het enige plezier bestaat eruit om in deze wie-is-de-dader mee te denken en te proberen nog vóór de Vopo de schuldige aan te wijzen. Een reeks van karakterspelers, die we inmiddels wel kennen, passeert de revue. Aflevering 116.

Polizeiruf 110: Parkplatz der Liebe

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Angelika Perdelwitz, Kaspar Eichel en Stefanie Külberg.

Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en Leutnant Grawe (Schmidt- Scholler) proberen de dader te achterhalen, die een onbekende jonge vrouw heeft aangereden op een bosrijke plek aan een verbindingsweg. De dader is doorgereden, en heeft haar voor dood achtergelaten. Ze hebben problemen om de identiteit van het slachtoffer vast te stellen, hetgeen eigenlijk heel merkwaardig is in de politiestaat van vadertje Honecker. Minder moeite hebben ze met het achterhalen van het voertuig, want die waren in het paradijs voor boeren en arbeiders ook aan het eind van de jaren 1980 nog heel schaars, en de gelukkige bezitters van deze stinkende tweetact-voertuigen waren nauwkeurig geregistreerd. Ondertussen mist Steffen Eisermann (Siebenschuh) zijn vrouw Lissy (Kriwolutzki). Zijn buurvrouw Marita Schubke (Perdelwitz) tracht hem gerust te stellen, maar Steffen gelooft haar niet en denkt dat Lissy vreemdgaat. Hij zit niet ver van de waarheid. Marita en Lissy hebben een lucratieve manier verzonnen voor een bijverdienste, maar niet wat je meteen geneigd bent te denken als kijker. Leutnant Zimmermann, meer een vaderlijke dienstklopper, en zijn assistent de gladde Grawe ontdekken dat één en één twee is. Geen slechte aflevering, die echter naar DDR-normen slecht werd bekeken met ruim dertig procent - toch altijd nog beter dan de tegenhanger uit West-Duitsland TATORT, maar die had veel meer concurrentie. Het regime begon zijn ijzeren greep te verliezen op de kijker, die inmiddels de Westduitse tv kon ontvangen. Nog drie jaar en dan zou de Berlijnse muur vallen. Het scenario is van Ulrich Waldner. Aflevering 104.

Polizeiruf 110: Kein Tag ist wie der andere

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Jürgen Frohriep, Peter Hölzel en Friederike Aust.

De eerste aflevering van ware TATORT-lengte: anderhalf uur. Na eindeloos heen en weer gegaan te zijn tussen een uur (vooral in het begin), een uur en een kwartier (het merendeel) tot wel tachtig minuten. De film speelt zich af binnen een tijdsruimte van drie dagen. De rijzige, autoritaire Oberleutnant Zimmerman (Riemann) en zijn gedrongen, maar wereldse collega Grawe (Schmidt-Schaller) jagen zonder al te veel succes op een zedenmisdadiger. De doorbraak komt als een jonge vrouw plotseling voor de dienstauto van het duo opdoemt met een reutelende tweetaktmotor. Kennelijk werd ze door iemand achterna gezeten en Grawe constateert geamuseeerd dat Irene Haberkorn (Aust) en kameraad Zimmermann elkaar kennen, zowaar intiem. Zimmermann bevindt zich plotseling op glad ijs, maar in de achtergrond kan hij rekenen op zijn ervaren collega Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die het echter toe nu toe niet gelukt is om promotie te maken, en hun meerdere majoor Berger (Hölzel), die samen best het kaf van het koren kunnen scheiden. In 1994 speelde Frohriep mee als Oberkommissar Hübner in KEINE LIEBE, KEIN LEBEN, een aflevering die na de hereniging tot stand kwam. Hij was toen nog steeds niet bevorderd. Het werd zijn laatste film, want hij stierf in dat jaar nog. Hij is de annalen ingegaan als het personage dat melancholisch was, met de slachtoffers meeleefde en het vertrouwen van de getuigen genoot. Dat riekt enigszins naar propaganda, want in alle DDR-afleveringen hadden de misdadigers nimmer rechten: een advocaat kregen ze nooit, ze werden langer dan 24 uur vastgehouden en ze moesten zich buigen naar de willekeur van het gezag, vooral Oberleunt Hübners wil was wet. Aflevering 107 werd ouderwets goed bekeken op een herfstachtige avond in november in Honeckers rijk, dat inmiddels heel veel scheuren begon te vertonen en ieder moment uit zijn voegen kon barsten.

Polizeiruf 110: Ein großes Talent

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Peter Borgelt, Andreas Schmidt-Schaller, Lutz Riemann, Justus Fritzsche en Ute Lubosch.

Jens Briener (Fritzsche) is een toneelspeler zonder groot talent. Hij komt niet aan de bak en moet zijn gezin onderhouden met gelegenheidsbaantjes. Zijn vrouw (Lubosch) kijkt op hem neer en wil gaan scheiden. Dan wil Jens met een aantal coups bewijzen dat hij over toneelbloed beschikt. Hierdoor ontstaan klachten die op het bureau van Hauptmann Fuchs (Borgelt) terechtkomen. Samen met zijn trouwe Oberleutnant Zimmerman (Riemann) en Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) grijpen ze de kleine oplichter, die had gehoopt respect te krijgen van zijn vrouw en zoontje (Awege). De kijker geloofde nog maar nauwelijks in de serie, want er waren nog maar heel weinig kijkers. Fuchs draaide al vijftien jaar zijn diensten. De stemming in Honeckerland was duidelijk aan het veranderen. Het scenario is van Joachim Goll. Stereo. Aflevering 103.

Polizeiruf 110: Das habe ich nicht gewollt

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Peter Hagen. Met o.a. Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller, Marianne Wünscher, Marion van de Kamp en Gudrun Ritter.

Zowel Klara Euler (W[KA3]unscher) als Martha Curth (Van de Kamp) zijn vrouwen van een zekere leeftijd. Martha is afkomstig uit de bourgeoisie, ze is nooit iets tekort gekomen. Ze verdient redelijk de kost als fotografe en heeft het nodige geld weggelegd. Ze is het gewend dat niemand haar tegenspreekt. Klara woont in haar huis als huishoudster. Ze is het tegenovergestelde van Martha. Bovendien wordt ze onderdrukt door Martha, die haar als voetveeg behandelt. Het komt tot een uitbarsting, die tragisch eindigt. Oberleutnant Zimmermann (Riemann), een socialistische reus, en zijn hippe ondergeschikte Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) leggen de kijker uit wat er fout is met Martha's opvattingen over de waarde van de mens en de moraal. Om Martha extra onsympathiek te maken leent ze geld aan mensen tegen een woekerrente. Foei, dat kapitalisme. De DDR-burger geloofde steeds minder in deze ethische lessen en keek daarom steeds minder, al zagen de afleveringen er rijker en minder grauw uit. Het was echter te laat. Aflevering 108.

Polizeiruf 110: Bedenkzeit

1986 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1986. Misdaad van Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Wolf-Dieter Lingk, Peter René Lüdicke en Frauke Poolman.

Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn trouwe vazal Oberleutnant Zimmermann (Riemann) worden met een merkwaardige zaak geconfronteerd. Een antiquair is overvallen en werd daarbij zwaar gewond. J[KA3]urgen Seidler (Lingk), de eigenaar van de motor die op de plaats van het misdrijf naast het slachtoffer werd aangetroffen, wordt gearresteerd. Hij ontkent in alle toonaarden de dader te zijn geweest. Fuchs en Zimmermann geloven J[KA3]urgen totaal niet totdat zij ontdekken dat er ook nog een zekere Peter Seidler (L[KA3]udicke) bestaat waardoor hun onderzoek in een geheel ander perspectief komt te staan. Voor het eerst is er nu een vrouwelijke officier van justitie (Koch) in het spel alsof er een eerlijk justitieel apparaat in Honeckers rijk zou bestaan. Daarvoor was het te laat, de Oostduitse kijker had allang afgehaakt en bijna niemand keek meer naar de serie. Borgelt lijkt volledig zichzelf te zijn en het is net alsof de tijd heeft stilgestaan sedert zijn opkomst als Oberleutnant in 1971. Drie jaar later zou hij ontdekken dat heel veel van zijn medeburgers anders over de zaken dachten dan hijzelf en was hij uitgerangeerd. Aflevering 105.

Der Hut des Brigadiers

1986 | Drama

Oost Duitsland 1986. Drama van Horst E. Brandt. Met o.a. Roman Kaminski, Peter Sosann, Reiner Heise, Manuel Soubeyrand en Joachim Unger.

Het onwaarachtige en achterhaalde verhaal van de arbeidsmoraal in de voormalige DDR. Opstandige, onverschillige betongieter Kaminski ziet het licht, als zijn chef Sodann bij een verkeersongeval om het leven komt: hij probeert diens positie te verkrijgen, als zijn kameraden het niet ambiëren. Hoewel hij de onwaarschijnlijkste kandidaat is, strijkt het zegevierende Oost-Duitse socialisme over zijn hart. Het masker van de hoedende staat viel gelijk met de Muur en haar ware, onmenselijke gezicht is iedereen al lang bekend, ook al is de hoofdpersoon een goede vader voor zijn kind en een liefhebbende echtgenoot. Onwaarschijnlijk gehuichel, dat nog steeds geweerd moet worden.

Polizeiruf 110: Treibnetz

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1985. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Holger Franke en Henry Hübchen.

Hauptmann Fuchs (Borgelt), Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), Leutnant Zimmermann (Riemann) en Unterleutnant Richter (Franke) buigen zich over een diefstal in een warenhuis. Een grote zaak, die zo te zien zonder sporen is. Ze krijgen het druk, want ze worden geconfronteerd met nog meer inbraken. Dan vinden ze een spoor: de naam van een man, getypt op een vel papier. Het blijkt dat betrokkene een strafblad heeft. Praten, pluizen, combineren, deduceren en intimideren onder de kalme leiding van Fuchs leiden uiteraard tot de oplossing van de misdrijven. De DDR-kijker was indertijd best onder de indruk van de premisse, want zij schakelden massaal in: bijna zestig procent kijkdichtheid, die schril afsteekt tegen veel betere en sterkere afleveringen uit het jaar 2001: rond de twintig procent, maar er is veel meer concurrentie in herenigd Duitsland. De serie komt met deze cijfers op de tweede plaats na de serie TATORT en dat is een hele prestatie, terwijl het monopolie in de DDR makkelijk zat was. Aflevering 97.

Polizeiruf 110: Ein Schritt zu weit

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Herbert Köfer en Susanne Düllmann.

Fysotherapeute en niet onverdienstelijk popzangeresje in haar vrije tijd Silke Tanner (Ludwig) wordt vermist. Haar moeder, die postbode is en een gezaghebbend korenblauw uniform draagt, doet aangifte na een paar dagen als Silke niet is komen opdagen. Ook de leden van de band missen haar, maar Silke`s vriend en bandmanager stelt ze gerust en zegt dat het weleens meer is voorgekomen dat Silke enkele dagen spoorloos was. Hij vertelt dit ook aan een duidelijk vermoeide Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die bij hem navraag komt doen. Ondertussen herkent Luise Veltin (D[KA3]ullmann) haar eigen man Martin (K[KA3]ofer), die violist in een symfonieorkest is, niet meer. Hij kwam tegen drie uur in de nacht thuis, ziet er raar uit en grijpt naar de fles. Hij vertelt de volgende dag een warrig verhaal over een aanrijding, waarbij een vrouw door hem gedood werd. In het rechtervoorspatbord van de familieauto, een beige Wartburg, zit een lelijke deuk. Ook de kijker weet niet precies hoe dat gekomen is, behalve dat Martin met de auto in de stromende regen door een bos reed. Luise informeert bij de zelfverzekerde en tamelijk arrogante Hauptmann Reichenbach (Eberle) of hij iets gehoord heeft over een nachtelijke aanrijding. Reichenbach is gelijk argwanend, maar laat niets merken. Hij heeft een geheugen als een olifant en gebruikt zijn kennis wanneer het hem uitkomt. Hij is immers een goede communist en de zoon van een heldhaftige machinist op een stoomlocomotief, die tegen zijn zin in politieman werd, maar zich opofferde voor de partij. Bij stukjes en beetjes wordt het ons duidelijk dat Silke onenigheid kreeg met haar vriend en alleen naar het klassieke openluchtconcert voor vier instrumenten ging, waar Martin de viool speelde. Na afloop sprak Silke Martin aan en maakt hem over zijn gevoelige spel complimenten. Martin laat zijnerzijds merken dat hij de zang van Silke gehoord heeft, dat zij een stem met mogelijkheden heeft. Waarom zou zij geen serieuze carri[KA2]ere in de klassieke muziek volgen (een boodschap van Honecker die de pop veroordeelt). Silke, een leuke verschijning met blond haar, bruine ogen en blote schouders, brengt Martin het hoofd op hol en het eindigt met een diner voor twee en een wandeling in het bos langs de steile afgrond van de rivierbedding tijdens de zwoele zomeravond. Als Martin, door Silke uitgedaagd, meer wil dan kussen, wijst ze hem bruusk van de hand. Martin geeft haar een oorvijg (het generatieconflict), waarop Silke haar evenwicht verliest en de afgrond inglijdt. Het is donker en Martin ziet niets meer. Een paar dagen later ontvangt hij een briefje om iemand te ontmoeten over Silke. Het is haar langharige vriend, gehuld in een hip leren jack, die Martin vertelt dat hij hen gevolgd was en gezien heeft wat er gebeurd is. Hij belooft zijn mond te houden als Martin tienduizend mark per postwissel stuurt. Martin gaat er op in maar het blijft natuurlijk niet bij een eerste afpersing. Ondertussen laten Hauptmann Reichenbach en Oberleutnant H[KA3]ubner naar Silke dreggen als haar schoenen en een tas uit een snelvliedende stroom zijn opgevist, maar ze vinden geen lichaam. Een van beiden maakt dan de opmerking dat ze misschien helemaal geen lichaam zullen vinden en dat het niet onmogelijk is, dat het `slachtoffer` nog in leven is. De rest van de film is dan niet spannend meer en het is dan slechts afzien hoe de vork precies in de steel zit. Opwindend zijn dan nog de opmerking van Reichenbach tegen Luise dat hij zich door haar verraden voelt, omdat ze hem verteld had dat ze zelf de beschadiging aan de auto gemaakt had (volgens Honecker moet je altijd de waarheid tegen de Vopo spreken) en Luise`s dochter die haar moeder verwijt dat ze tegen de politie liegt om haar vader te dekken (opnieuw Honecker). Leutnant Zimmermann (Riemann) assisteert zijn baas H[KA3]ubner zoals gebruikelijk enthousiast als een trouwe vazal. Aflevering 99 speelt voor de verandering eens in het idyllische middengebergte, ver weg van het gereutel en de smerige walm van tweetakt, en behoort tot de betere afleveringen door zijn mooie camerawerk en de combinatie van muziek (pop/klassiek), theater (opera/operette) en een aardige chantagezaak.

Polizeiruf 110: Der Zersprungene Spiegel

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans-Wener Honert en Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Walter Nickel, Fred Delmare en Ingrid Rentsch.

Paul Karuschke (Delmare) is een gezagsgetrouwe modelburger van het soort dat door vadertje Honecker als ideaal werd gezien. Ondanks zijn huwelijksdag gaat Paul `s avonds als portier zijn plicht vervullen in het instituut, waar hij werkt. Zijn vrouw Anne (Rentsch) en zijn tweelingbroer Otto (wederom Delmare) krijgen de schrik van hun leven als de politie hen vertelt, dat Paul zwaar gewond is, omdat hij een inbraak wilde verijdelen. Oberleutnant Claus (Nickel) en Oberleutnant Zimmermann (Riemann) gaan onder leiding van Hauptmann Fuchs (Borgelt) een onderzoek instellen naar de toedracht van de zaak en stuiten op een hoop ongerijmdheden. Zou er een insider aan het werk zijn geweest, die de inbrekers heeft getipt? Bij Hauptmann Fuchs komt altijd de onderste steen boven, maar de DDR-burger geloofde het wel, want slechts iets meer dan de helft van hen schakelde zijn tv-toestel aan, tenminste als we de officiële cijfers mogen geloven. Net zoals bij de beroemde vijfjaren-plannen deugde er geen snars van deze kijkcijfers. Het scenario is van regisseur Honert. Aflevering 101.

Polizeiruf 110: Im Sog

1984 | Misdaad

Oost Duitsland 1984. Misdaad van Edgar Kaufmann. Met o.a. Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Marion van de Kamp, Klaus-Dieter Klebsch en Gert-Hartmut Schreier.

Gertrud Wendereich (Van de Kamp) is een vrouw in de middelbare leeftijd. Ze laat zich verleiden door Kurt Baumann (Klebsch), die bij haar vergeleken een jonge kerel is. Ze laat haar familie en vrienden voor hem in de steek. Dan ontdekt zij dat hij een schuinsmarcheerder is die zich inlaat met de kleine misdaad. Voordat ze het weet, is ze medeplichtige en komt Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) met zijn collega Oberleutnant Zimmermann haar aan de tand voelen. Door de overredingskracht van onze politiemannen keert Gertrud zich tegen Kurt, die dan snel uitgeteld is. Gedraaid in 1983 en met niet al te veel enthousiasme bekeken door de toenmalige DDR-kijker. Het scenario is van Regina Weicker. Aflevering 88.

Polizeiruf 110: Das vergessene Labor

1984 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1984. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Peter Borgelt, Friedhelm Eberle, Lutz Riemann, Detlef Heintze en Ruth Reinecke.

Marlis (Reinecke) en Alex (Heintze), de ouders van Olaf (Haltinge) zijn lid van een meubelbende. Ze doen zich voor als verhuizers en halen onder de ogen van de nietsvermoedende buren woningen leeg van de afwezige bewoners die zouden gaan verhuizen. Als Olaf de bijverdienste van zijn ouders doorkrijgt, doet hem dat als rechtgeaarde DDR-jongere veel verdriet. Zijn ouders merken dat het zo niet langer kan en willen ermee ophouden. Bij hun laatste klus zat een gifkastje en als ze achteraf horen dat er een dodelijke ampul ontbreekt, worden ze bang en krijgen ze wroeging. Ondertussen zitten Oberleutnant Zimmerman (Riemann) en Hauptmann Reichenbach (Eberle) behoorlijk met de handen in het haar, want zij kunnen het mysterie van de leeggehaalde woning niet oplossen. Het komt dan goed uit dat Hauptmann Fuchs (Borgelt) goed kan luisteren en begrijpt dat de ouders van Olaf iets te verbergen hebben. Bekennen ze nog op tijd om dood door schuld te voorkomen? Het scenario is van Ulrich Waldner. Aflevering 89.

Polizeiruf 110: Schnelles Geld

1983 | Misdaad

Oost Duitsland 1983. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Manfred Heine, Giso Weißbach, Lutz Riemann, Gerd Staiger en Michael Narloch.

Het thema van deze episode: de misdaad loont niet. Vertegenwoordiger Horst Frischmuth (Narloch) is een snelle jongen die rad van de tongriem is gesneden. Hem gaat niets te vlug en hij wil hogerop. In het communisten-paradijs op aarde beschikt reiziger Horst over een ware kapitalistische ondernemingsgeest. Hij wil in grote stijl op het land als een jonker gaan leven en heeft daarvoor een herenboerderij op het oog. Alleen ontbreken er nog enkele pecuni[KA3]en. Een roofoverval zonder risico moet hem aan het snelle geld helpen. Hij kletst zijn vriend Peter Lommer (Schubert) met het grootste gemak om. Uiteraard loopt de overval falikant fout. De Vopo doet een onderzoek en Peters vrouw Astrid (Kommerell) voelt zich bezwaard. De Oostduitse kijker vond deze geschiedenis indertijd tamelijk vergezocht en schakelde zijn tv- toestel maar matig in. Eerste optreden van een nieuw team van de politie rond de trouwe vazal Obertleutnant Zimmermann (Riemann): Hauptmann Rischer (Heine), Leutnant Rommbach (Wei[KL29]bach) en Oberleutnant Alt (Staiger). Het verrassingsloze scenario is van regisseur Mosblech naar een idee van Gerhard Scherfling. Aflevering 87.

Polizeiruf 110: Es ist nicht immer Sonnenschein

1983 | Misdaad

Oost Duitsland 1983. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Lutz Riemann, Sigrid Göhler en Wilfried Pucher.

Aflevering 84 gaat over de `chicken run` op Oostduitse brommers. Tjonge, jonge. Met deze `snelheidsmonsters` gebeuren tijdens de illegale straatraces vervelende ongelukken. Het huzarenstukje hier betreft slechts het gescheur van en drietal langharige jongeren in een bos, waarbij een bejaarde wandelaar zich zo opwindt dat hij een fatale hartaanval krijgt. De hoogste tijd voor Hauptmann Fuchs (Borgelt), Leutnant H[KA3]ubner (Frohriep), zijn macho, quasi sportieve dienstklopper, Obertleutnant Zimmerman (Riemann) en de drakerige Leutnant Arndt (Göhler), die maar geen promotie maakt, om de zaak eens nader te onderzoeken, want belangrijkere vergrijpen werden er op dat moment niet gepleegd. Is er misdaad in het spel en steekt er soms meer achter het gerace met de opgevoerde rijwielen met hulpmotor dan men in de eerste plaats zou vermoeden? Ja, hoor, want in het subplot maken we kennis met een alleenstaande moeder en een 'onhandelbare' zoon die liever lui dan moe is. Het scenario is als vanouds van de aan de Kultuurkammer gehoorzame regisseur Mosblech die over problemen met de moderne jeugd moest schrijven.

Martin Luther: Hier stehe ich

1983 | Biografie, Drama

Oost Duitsland 1983. Biografie van Kurt Veth. Met o.a. Ulrich Thein, Daniel Minetti, Friedo Solter, Otto Mellies en Hartmut Puls.

Duitsland 1521. Tot ongenoegen van de kerkleiders geniet Martin Luther (Thein) een groeiende populariteit bij de gelovigen met zijn eigenzinnige theorie[KA3]en. Keizer Karel (Minetti) daagt hem persoonlijk voor het gerecht. Er wordt hem opgedragen zijn geschriften publiekelijk te verloochenen en ze uit de handel te bannen. Hij weigert, maar vraagt toch gehoord te worden alvorens hem te veroordelen. Erg didactische verhandeling over het proces van Keizer Karel versus Luther, knap maar verschrikkelijk statisch in beeld gebracht. Vooral Thein is uitstekend in zijn veeleisende rol. De overvloed aan diepzinnige dialogen zal echter velen afschrikken. Vooral voer voor theologen, geschreven door Hans Kohlus en Heide Hess. Erich Gusko stond aan de camera.

Polizeiruf 110: Im Tal

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Hans Klima, Karin Düwel en Johannes Achtelik.

Zuur geworden omdat zijn vriendin hem liet stikken, kraakt Siegfried Kugler (Achtelik) met zijn maat G[KA3]unther Baum (Melzer) haar bijouteriewinkeltje. De verzilverde buit zijn ze van plan te investeren in het oude Gasthof, dat Werner Ludwig (Seilkopf), een ex-kameraad van Siegfried die ze toevallig tegen het lijf lopen, met zijn vriendin Erika (D[KA3]uwel) aan het opknappen is. Werner heeft geldproblemen omdat hij meer heeft uitgegeven dan hij aan kredieten voor de verbouwing had binnengehaald. Siegfried is uitertst tevreden met deze hereniging, want het hotel van Werner ligt in een door god vergeten oord. Oberleutnant H[KA3]ubner die de inbraak met zijn collega Schenker (Riemann) onderzoekt, legt zoals gebruikelijk verbindingen tussen de diverse personen. Aanvankelijk staat hij voor een groot raadsel, maar hij krijgt hulp van regisseur Hildebrandt die het scenario voorzag van enkele toevallige plotwendingen. De gang van zaken sprak de DDR-kijker aan, want er werd massaal gekeken naar kapitaal 'vergaren' en 'investeren' in een 'privéonderneming'. Aflevering 81.