Eugen Klöpfer: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Gabriele Dambrone

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gusti Huber, Siegfried Breuer, Ewald Balser, Eugen Klöpfer en Theodor Loos.

Na teleurstelling in de liefde wacht Gabi Berghofer een geslaagde loopbaan als actrice. De uitstekende cameraman Richard Angst kon zich uitleven in fraaie landschapopnamen. Voor het overige liet regisseur Steinhoff hem bijna uitsluitend toneelspel registreren, maar dat is dan wel van voortreffelijke kwaliteit.

Der Unendliche Weg

1943 | Historische film

Duitsland 1943. Historische film van Hans Schweikart. Met o.a. Eugen Klöpfer, Hedwig Wangel, Friedrich Domin, Ernst Fritz Fürbringer en Eva Immermann.

De strijd van Friedrich List voor de economische eenheid van Duitsland in het begin van de 19e eeuw. List heeft een aantal jaren in Amerika doorgebracht en de film grijpt dat aan om de Duits-Amerikaanse samenwerking te verheerlijken. In 1943 (!) was de wens de vader van de gedachte.

Stimme des Herzens

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Marianne Hoppe, Carl Kuhlmann, Ernst von Klipstein, Eugen Klöpfer en Fritz Odemar.

Hoewel Felizitas getrouwd is met de veel oudere reder Iversen, behoort haar hart toe aan haar jeugdvriend, de schilder Paul Ohlsen. Een verzorgde verfilming van een enigszins ouderwets gegeven. De binnenopnamen werden in de destijds door de UFA geannexeerde filmstudio's in Amsterdam en Den Haag gemaakt.

Die Goldene Stadt

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Eugen Klöpfer, Rudolf Prack, Paul Klinger en Liselotte Schreiner.

Harlans filmische bewerking van Richard Billingers toneelstuk Der Gigant werd in Agfakleuren een walgelijke Duitse 'Blut und Boden'-draak. Een gezond boerenmeisje stort zich in de grote stad in het ongeluk, en verdrinking in het moeras ziet zij, evenals haar moeder vroeger, tenslotte als enige uitkomst.

Friedemann Bach

1941 | Biografie, Muziek

Duitsland 1941. Biografie van Traugott Müller en Traugott Mèller. Met o.a. Gustaf Gründgens, Eugen Klöpfer, Wolfgang Liebeneiner, Leny Marenbach en Lina Lossen.

Het korte geluk en de tragische ondergang van Friedemann Bach, een begenadigd musicus en componist, waarvan men een even groot en devoot spel verwacht als van zijn vader Johann Sebastian. Of Friedemann Bach goed is belicht is de vraag; Gustaf Gründgens, die de rol speelt in ieder geval wèl! Zelden heeft hij als acteur zo'n luxe behandeling gekregen. Hij was dan ook zelf de producent, en een van zijn naaste medewerkers in het theater regisseerde de film. Scenario van Helmut Brandis en Eckart von Naso. Camerawerk van Walter Pindter.

Jud Süss

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Ferdinand Marian, Heinrich George, Werner Krauss, Hilde von Stolz en Eugen Klöpfer.

De meest walglijke antisemitische propaganda, die zogenaamd de geschiedenis van de 18e-eeuwse halfjood S[KA3]uss Oppenheimer, een financieel regeringsadviseur, weergeeft. Getrouw naar het boek van Lion Feuchtwanger, beweerde Harlan. Een grove leugen. Vandaar de vermelding op deze pagina`s. Dat Werner Krauss meespeelt als Rabbi Loew is een schok. Ook Wolfgang Staudte had een bijrolletje. Harlan werd na 1945 vrijgesproken van `oorlogsmisdaden` en in 1950 draaide de sluwe vos weer een (dodelijk vervelende) film met zijn vrouw Söderbaum in de hoofdrol: UNSTERBLICHE GELIEBTE.

Umwege zum Glück

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Fritz Peter Buch. Met o.a. Ewald Balser, Lil Dagover, Eugen Klöpfer, Viktor Staal en Claire Winter.

Een vrouw, die haar man van een avontuurtje verdenkt, raakt zelf in de problemen. Buch heeft volop geprofiteerd van de uitstekende acteurs, die hem ter beschikking stonden, o.a. Dagover en Balser. Scenario van regisseur Buch en L.A.C. Müller. Camerawerk van Werner Krien.

Umwege Zum Gluck

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Peter Buch. Met o.a. Eugen Klöpfer, Ewald Balser en Lil Dagover.

Een vrouw, die haar man van een avontuurtje verdenkt, raakt zelf in de problemen. Buch heeft volop geprofiteerd van de uitstekende acteurs, die hem ter beschikking stonden, o.a. Dagover en Balser. Scenario van regisseur Buch en L.A.C. Müller. Camerawerk van Werner Krien.

Die Fremde Frau

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Roger von Norman. Met o.a. Eugen Klöpfer, Elisabeth Reich, Kurt Fischer-Fehling en Karl Dannemann.

Een jonge Duitse vrouw wordt in Finland van diefstal verdacht. Daarbij blijft het niet in deze met kommer-en-kwel volgestopte draak. De makers zijn er kennelijk van uitgegaan dat de ruige Finse natuur alleen maar ruige Finnen oplevert. De belangstelling voor Finland werd toen gevoed door de Fins- Russische oorlog.

Der Ewige Quell

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Eugen Klöpfer, Bernhard Minetti, Lina Carstens en Carl Wery.

Een door de goudkoorts bezeten boer brengt zijn bedrijf tot op de rand van de afgrond. Dank zij zijn vrouw en zijn zoon komt hij net op tijd tot bezinning. Dit boerendrama wordt vooral door Klöpfer gedragen.

Jugend

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hermann Braun, Eugen Klöpfer, Werner Hinz en Elisabeth Flickenschildt.

Een verfilming van Max Halbes toneelstuk over een weesmeisje in Pruisen, eind vorige eeuw, dat zelfmoord pleegt omdat de kapelaan in haar de duivel ontwaart. Söderbaum en Harlan werden met dit valse melodrama op slag beroemd.

Der Spieler

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Lída Baarová, Hannes Stelzer, Albrecht Schoenhals, Eugen Klöpfer en Hilde Körber.

Geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Dostojewski. De sfeer is goed getroffen en de rollen zijn uitstekend bezet. Jammer genoeg stond deze film onder een slecht gesternte. Hoofdrolspeelster Lida Baarova viel bij Hitler in ongenade vanwege haar verhouding met propagandaminister Goebbels. Ze werd afgevoerd naar Tsjechoslowakije en de film werd verboden. Pas na de oorlog draaide hij, met veel succes, in de Duitse bioscopen. Een film die zeer het aanzien waard is en die de vergelijking met andere verfilmingen van hetzelfde verhaal glansrijk kan doorstaan.

Altes Herz geht auf die Reise

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Eugen Klöpfer, Helga Marold, Maly Delschaft, Gerhard Bienert en Jaspar von Oertzen.

Rosemarie (Marold) vecht in een dorpje in Mecklenburg, met behulp van de dorpsjeugd, tegen haar sluwe voogd (Bienert) en zijn vrouw (Delschaft), die haar een erfenis betwisten. Zij roept de hulp in van haar peetvader, de oude professor Kittgu[KL29] (Klöpfer). Zij wint ook zonder hem, maar de oude geleerde denkt nog lang terug aan dat uitstapje in het leven, dat hem voor korte tijd uit zijn afzondering gehaald heeft. Geweldige verfilming van Hans Fallada's roman. Hulde aan regisseur Junghans, die niet het door de nazi's goedgekeurde script verfilmde, maar zijn eigen versie. Bijzonder ook is de muziek van Werner Egk, een van de grootste Duitse componisten van de 20e eeuw.

Liebeserwachen

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Herbert Maisch. Met o.a. Karin Hardt, Walter Rilla, Hans Schlenck en Eugen Klöpfer.

In plaats van met zijn assistent, dr. Breitner, te trouwen, gaat de dochter van dierenarts Bergriedel er met een violist van door, maar op een gegeven moment ziet zij in de verkeerde keuze te hebben gemaakt. Goed spel van Karin Hardt maar vooral van Walter Rilla in zijn beste rol tot dan toe.

Pygmalion

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Gustaf Gründgens, Eugen Klöpfer, Anton Edthofer en Käthe Haack.

Het bekende toneelstuk van G. B. Shaw over taalprofessor Higgins die Liza Doolittle haar vervelende dialect afleert. Ludwig Berger verfilmde twee jaar later in Nederland ook een PYGMALION-versie.

Liselotte von der Pfalz

1935 | Historische film

Duitsland 1935. Historische film van Carl Froelich. Met o.a. Renate Müller, Eugen Klöpfer, Ida Wüst, Hilde Hildebrand en Dorothea Wieck.

Een Duitse prinses trouwt met de broer van de Franse koning Lodewijk de Veertiende en weet zich door haar karakter aan het Franse hof waar te maken. Een aardig gegeven, maar lopendeband- werk.

Ich war Jack Mortimer

1935 | Misdaad

Duitsland 1935. Misdaad van Carl Froelich. Met o.a. Adolf Wohlbrück, Sybille Schmitz, Eugen Klöpfer, Marieluise Claudius en Hilde Hildebrand.

Weense taxichauffeur Fred (Wohlbr[KA3]uck) vindt een lijk in zijn auto. Bang om van moord beschuldigd te worden gaat hij de rol spelen van de dode. Vanaf dat moment is hij Jack Mortimer. Na vele dramatische verwikkelingen, als Fred steeds meer verdenking op zich heeft geladen, geeft de echte moordenaar zich aan: dirigent Pedro (Klöpfer) heeft, gek van jaloezie, de minaar van zijn vrouw vermoord. De oude rot Carl Froelich heeft van dit verhaal een adembenemende en sfeervolle thriller gemaakt met uitstekende acteurs, goede muziek en een uitstekende cameravoering. Een belevenis, deze film. Wohlbrück krijgt eindelijk de kans eens wat anders te spelen dan de galante ridder.

Unheimliche Geschichten

1932 | Horror

Duitsland 1932. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Paul Wegener, Harald Paulsen, Roma Bahn, Paul Henckels en Eugen Klöpfer.

Griezelverhalen van E.A. Poe en R.L. Stevenson werden aan elkaar geknoopt tot een uiterst knappe satire op het horror- genre, een virtuoos spel van omkeringen. Oswalds eigen nieuwe geluidsversie van zijn zwijgende film uit 1919 bezorgde Wegener zijn eerste sprekende filmrol.

Ÿberflüssige Menschen

1926 | Drama

USSR​/​​Duitsland 1926. Drama van Alexander Rasummy. Met o.a. Eugen Klöpfer, Camilla von Hollay en Heinrich George.

Een schildering van het leven in een Russisch stadje waarin elke luxe ontbreekt. De film is gebaseerd op verhalen van Tsjechov. De componist Werner Schmidt-Boelcke maakte indertijd de muzikale illustraties bij de film.

Sylvester

1923 | Drama

Duitsland 1923. Drama van Lupu Pick. Met o.a. Eugen Klöpfer, Edith Posca en Frieda Richard.

Picks beroemd geworden filmdrama over de man die kapotgemangeld wordt tussen zijn moeder en zijn vrouw met een scenario van Carl Meyer (die ook voor Murnau werkte)

Schlagende Wetter

1923 | Zwijgende film

Duitsland 1923. Zwijgende film van Karl Grune. Met o.a. Liane Haid, Eugen Klöpfer, Walter Brügmann en Adele Reuter-Eichberg.

De jonge Maria wordt het ouderlijk huis uitgestuurd en in de steek gelaten door vriend Georg wanneer ze zwanger blijkt, maar vindt onderdak bij mijnwerker Thomas. Wanneer Georg terugkeert komt het tot een noodlottige confrontatie. Het originele negatief van dit stomme melodrama is zoek, deze versie is samengesteld uit Duitse en Italiaanse kopieën, en de gehele tweede akte ontbreekt. Evengoed de moeite waard om de indringende mijnscènes en het innovatieve camerawerk en lichtgebruik. Regisseur Grune (Die Straße) introduceert een naturalistische blik in een expressionistische tijd.

Der brennende Acker

1922 | Drama

Duitsland 1922. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Eugen Klöpfer, Vladimir Gaïdarov, Eduard von Witterstein, Lya De Putti en Stella Arbenina.

Lang was dit indrukwekkende expressionistische drama verloren gewaand. Dankzij de inspanningen van de Cineteca uit Milaan, het bondsarchief in Koblenz en het filmmuseum uit M[KA3]unchen slaagde men in 1988 erin uit de bijeengegaarde prints weer een complete versie te restaureren, inclusief de met de hand ingekleurde delen. Regisseur Eric Rohmer leverde expertise bij de totstandkoming van deze werkzaamheden. Ergens in Polen ligt een armzalig boerendorpje dat gedomineerd wordt door het kasteel van graaf von R[KA3]udenberg (von Witterstein). De mare gaat dat een voorvader in de put verdronken is, toen hij een legendarische schat zocht. Op het land leeft boer Rog (Kl[KA3]opfer), die twee zonen heeft. De een zal zijn noodlijdende bedrijfje overnemen, terwijl de ander (Ga[KA3]idarov) door de wijde wereld trok en nu secretaris is van de graaf. Ga[KA3]idarov wordt verliefd op de dochter van de slotheer Gerda (De Putti). Wat begint als een flamboyant avontuur op zoek naar de schat, eindigt als een realistisch sociaal boerendrama en een - voor die tijd modieuze - aanklacht tegen het kapitalisme. Anne-Marie Fijal zorgde in 1994 op verzoek van het ZDF voor begeleidende muziek van de gerestaureerde versie. De interessante decors zijn van Rochus Gliese. Aan het scenario werkten filmcritici Willy Haas en Arthur Rosen samen met de inmiddels al zeer beroemde Thea von Harbou. De camera werd bemand door Karl Freund en Fritz Arno Wagner.

Die Geierwally

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ewald André Dupont. Met o.a. Henny Porten, Albert Steinrück, William Dieterle, Eugen Klöpfer en Wilhelm Diegelmann.

Een hereboer heeft tot zijn spijt geen zoon als opvolger, maar een dochter die, om zich voor haar vader te bewijzen, een steile bergwand beklimt om er een gier te doden. Vandaar haar bijnaam 'Geierwally'. Liefde en jaloezie op de alpenwei met een 'frisch, fröhlich' en kerngezond boerenmeisje als middelpunt was niet alleen het gegeven van een erg populair boek van Wilhelmine von Hillern, maar ook een tot op de draad versleten toneelstuk. Dupont slaagde erin er een sterke, onmelodramatische anti-heimatfilm van te maken met sterke beelden. Omdat er verschillende metrages bestaan is het officiële metrage niet bekend. De lengteaanduiding van hele oude films is niet te zeggen omdat dit afhankelijk is van de operateurs in de bioscopen, die in verschillend tempo draaiden.

Sehnsucht

1920 | Drama

Duitsland 1920. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Conrad Veidt, Gussy Holl, Margarete Schlegel, Eugen Klöpfer en Paul Graetz.

Een Russische student in Genève gaat terug naar Rusland en wordt er verliefd op een meisje. De student komt in de gevangenis terecht, waarna het gravinnetje sterft. Een vroege, opmerkelijke rol van Veidt.