Nona Gaye: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

xXx: State of the Union

2005 | Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 2005. Actiefilm van Lee Tamahori. Met o.a. Ice Cube, Samuel L. Jackson, Willem Dafoe, Xzibit en Scott Speedman.

Vervolg op succesvolle actiefilm uit 2001. De held van toen (Vin Diesel) keert niet terug. In xXx 2 is Ice Cube de man die Amerika moet behoeden voor groot onheil. Geen atletisch type, maar een arrogante veroordeelde oud-marinier. De plot draait dit keer om bedreiging van binnenuit: de minister van Defensie beraamt een staatsgreep om te voorkomen dat de vredelievende president te veel op zijn begroting bezuinigt. Het verhaal dient als kapstok voor een aaneenschakeling van amechtige actiescènes die door regisseur Lee Tamahori met schwung in beeld zijn gebracht. Toch is xXx 2 een vermoeiende zit; het tempo ligt hoog en geen cliché ontbreekt.

The Polar Express

2004 | Animatie, Avonturenfilm, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 2004. Animatie van Robert Zemeckis. Met o.a. Tom Hanks, Peter Scolari, Michael Jeter, Nona Gaye en Eddie Deezen.

Een jongetje twijfelt aan het bestaan van de Kerstman. Maar op een decembernacht mag hij mee met een magische stoomtrein, naar de Noordpool. Zal hij zijn geloof hervinden? Opzienbarender dan het verhaal in deze kerstfilm is de techniek. Tom Hanks kroop in een pak dat het mogelijk maakte dat een computer al zijn bewegingen en gelaatsuitdrukkingen analyseerde van de vijf personages die hij speelde en transformeerde tot griezelig levensechte computergegenereerde mensen. Alleen hun ogen lijken nog wat doods. The Polar Express maakte duidelijk dat animatie en speelfilm steeds meer naar elkaar toegroeien.

Ali

2001 | Biografie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 2001. Biografie van Michael Mann. Met o.a. Will Smith, Jamie Foxx, Ron Silver, Giancarlo Esposito en Jon Voight.

Mann laat in zijn biopic over bokser Muhammad Ali de hoogte- en dieptepunten van diens carrière tussen 1964 en 1974 voorbijkomen en richt zich vooral op Ali's fascinatie voor de islam en zwarte burgerrechten. Mann raakt amechtig wanneer hij ook nog Ali's vrouwen ter sprake brengt en de wisselende professionele entourage rondom hem, die tot op het einde wazig blijft. Het beste is Ali op momenten dat Mann met zijn docu-camera, ondersteund door soulmuziek, sfeerplaatjes creëert die we graag in de super Ali-documentaire When We Were Kings hadden willen zien. Smith, perfect in de titelrol, kreeg een Oscarnominatie.