Laurent Malet

Acteur

Laurent Malet is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Les amants du bagne

2004 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 2004. Biografie van Thierry Binisti. Met o.a. Antoine de Caunes, Isabelle Renauld, Laurent Malet, Edouard Montoute en Féodor Atkine.

'Ons vak bestaat niet uit behagen of mishagen,' liet de beroemde journalist Albert Londres weten, 'maar uit het dopen van de pen in de wond.' Les amants du bagne gaat over het bezoek dat Londres in 1922 bracht aan het werkdetentiekamp ('bagne') van Frans-Guyana. Mede door Londres' scherpe pen over de onmenselijke toestanden aldaar werden de bagnes later afgeschaft. In de tv-film, die volgens specialisten de geschiedenis zeer accuraat verbeeldt, komt Londres (De Caunes) in gesprek met Claudia Desfeuilles (Renauld), die haar man Camille (Malet) vrij wil krijgen. Een gruwelloze 'Papillon 2'.

Le plus beau pays du monde

1999 | Komedie, Oorlogsfilm

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1999. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Claude Brasseur, Marianne Denicourt, Jean-Claude Adelin, Jacques Bonnaffé en Didier Bezace.

In 1942 draaide Louis Cuny ten tijde van de Vichy-regering de film MERMOZ over de Franse legendarische vlieger Mermoz, bijgenaamd l`Archange, die de luchtpost in Zuid-Amerika op touw zette en als eerste over de hoogste piek van de Andes vloog. Toen de film, die geheel in een studio werd opgenomen zijn voltooiing naderde, pakte de Gestapo de hoofdrolspeler Robert Hughes-Lambert op. Hij kwam in het doorgangskamp Drancy terecht. Hij overleed op 7 maart 1945 in het concentratiekamp Flossenburg. De redenen waarom hij werd opgepakt zijn obscuur, hoewel er vermoedens zijn dat homoseksualiteit in het spel was. Regisseur Cuny zat met de handen in het haar, want Hughes-Lambert zat zo`n beetje in iedere sc[KA2]ene. Hij moest hem vervangen voor de laatste sc[KA2]ene`s door Henry Vidal en Cuny zond geluidstechnici naar Drancy die de dialogen met microfoons door het prikkeldraad opnamen van Hughes- Lambert. Een weinig bekende, waargebeurde droevige geschiedenis uit het schaamteloze tijdperk van de met Duitse nazibezetter collaborerende Franse Vichy-regering tijdens WO II (1939-44). Regisseur Bluwal, die van joodse afkomst is, en 74 jaar oud is, kende de gebeurtenis en besloot nadat hij in 1964 zijn laatste film had gedraaid, hierover een speelfilm te maken. Na de Franse capitulatie in 1940 mochten joden niet meer aan het maken van films meewerken, en moesten would-be producenten genoegen nemen met mindere talenten. Kolonel Valogne (Lhermitte) van de Nationale Revolutionaire Beweging (een soort NSB) heeft de juiste connecties en laat een avontuurlijke, vaderlandse heldengeschiedenis die de bezetter niet zou kunnen schaden, produceren door ambitieuze Couperin (Bannaf[KA1]e). Als regisseur trekt hij de middelmatige documentairemaker Vignault (Bezace) die weinig ervaring heeft, aan. Aanvankelijk verloopt de productie met de talentloze Lambert (Adelin) naar omstandigheden voorspoedig, maar twee dagen voordat de film klaar is, krijgen ze het verzoek van een medewerker van het Bureau voor Joodse Zaken die tevens filmcriticus is, om twee personages, w.o. de legendarische Antoine de Saint-Exupéry, te schrappen, omdat ze jodenvrienden zijn. De Saint-Exupéry wordt omgezet in een dichter en de film wordt clandestien na spertijd afgemaakt. Lambert blijkt wél over talent te beschikken, maar plotseling verdwijnt hij. Hij wordt teruggevonden in Drancy en nu moet de film gered worden - niet Lambert... Helaas is Bluwal toch een beetje zijn soepelheid kwijt om er een flitsende rolprent van te maken, die beantwoordt aan de verwachtingen van het publiek van het jaar 2000. Dat is jammer, want hij geeft ons te weinig bitterzoet materiaal over een meer dan twijfelachtige periode in Frankrijks culturele geschiedenis van het kaliber van LE DERNIER MÉTRO van François Truffaut dat inmiddels alweer dateert van 1980. De film die aan de lange kant is, ademt de geest van een sitcom uit en bevat geslaagde korte schetsen. Alle personages, behalve Lambert zijn bedacht. Het spel van de rolverdeling is heel goed, en vooral Lhermitte is geknipt voor zijn rol. Het camerawerk is van Philippe Pavans de Ceccatty.

Marion du Faoüet : Chef de voleurs

1997 | Misdaad, Historische film

Polen/Frankrijk 1997. Misdaad van Michel Favart. Met o.a. Carole Richert, Laurent Malet, Bruno Todeschini, François Mathouret en Vincent Winterhalter.

In 1735 leeft de mooie jonge Marion Tromel (Richert) in miserabele omstandigheden in het Bretonse Le Fao[KA3]uet. Haar vader is overleden en haar broer is een nietsnut, dus is zij de kostwinner voor het gezin, dat ook nog bestaat uit haar moeder en een jonger zusje. Op een dag wordt ze op de markt ten onrechte van diefstal beschuldigd door een handelaar omdat ze niet op zijn avances wil ingaan. Ze wordt geholpen door Henri (Todeschini), een geslepen bedrieger met een gouden hart. Om aan dit ellendige leventje te ontsnappen vormt ze, samen met Henri, een bende struikrovers. Zij eist de leiding op, omringd door Henri en Olivier (Malet), haar jeugdliefde, als haar luitenants. Vijftien jaar lang maken ze Bretagne onveilig. Een luchthartige mengeling van thema's uit TOM JONES en THE WICKED LADY, gebaseerd op een waar gebeurd feit. Marion en haar trawanten werden trouwens in 1750 tot de strop veroordeeld en terechtgesteld. Richert speelt haar moeilijke rol met het nodige brio en in de eindscènes levert ze een sublieme prestatie. Het scenario van Catherine Borgella is wel wat aan de lange kant en de film zou aan impact winnen door er sterk in te knippen. Toch blijft het best de moeite waard. Gefilmd in Bretagne en Polen door Zdzislaw Najda.

Marion Du Faouët, chef des voleurs

1997 |

Frankrijk 1997. Michel Favart. Met o.a. Bruno Todeschini, Laurent Malet en Carole Richert.

In 1735 leeft de mooie jonge Marion Tromel (Richert) in miserabele omstandigheden in het Bretonse Le Fao[KA3]uet. Haar vader is overleden en haar broer is een nietsnut, dus is zij de kostwinner voor het gezin, dat ook nog bestaat uit haar moeder en een jonger zusje. Op een dag wordt ze op de markt ten onrechte van diefstal beschuldigd door een handelaar omdat ze niet op zijn avances wil ingaan. Ze wordt geholpen door Henri (Todeschini), een geslepen bedrieger met een gouden hart. Om aan dit ellendige leventje te ontsnappen vormt ze, samen met Henri, een bende struikrovers. Zij eist de leiding op, omringd door Henri en Olivier (Malet), haar jeugdliefde, als haar luitenants. Vijftien jaar lang maken ze Bretagne onveilig. Een luchthartige mengeling van thema's uit TOM JONES en THE WICKED LADY, gebaseerd op een waar gebeurd feit. Marion en haar trawanten werden trouwens in 1750 tot de strop veroordeeld en terechtgesteld. Richert speelt haar moeilijke rol met het nodige brio en in de eindscènes levert ze een sublieme prestatie. Het scenario van Catherine Borgella is wel wat aan de lange kant en de film zou aan impact winnen door er sterk in te knippen. Toch blijft het best de moeite waard. Gefilmd in Bretagne en Polen door Zdzislaw Najda.

L'homme aux semelles de vent

1995 | Avonturenfilm, Biografie

Canada/Frankrijk 1995. Avonturenfilm van Marc Rivière. Met o.a. Laurent Malet, Jacques Bonnaffé, Thierry Frémont, Emmanuelle Riva en Samuel Labarthe.

De dichter en wereldreiziger Arthur Rimbaud (Malet) is 26 jaar als hij in Aden arriveert, op zoek naar een job in de buurt van de Rode Zee. Hij ontmoet de handelaar Bardey (Bonnaffé) die hem voorstelt een filiaal van zijn zaak te openen in Harare. In gezelschap van een Griekse collega voert hij een karavaan met katoen en handelswaar door de woestijn. Het werk begint hem echter te vervelen en hij laat zich door een plaatselijke sjeik overhalen om wapens te smokkelen. Een geromanticeerd relaas over de laatste tien jaar in het leven van de poëet en avonturier - op zoek naar de zin van het leven - Rimbaud. Er werd duidelijk een gigantisch budget besteed aan deze rolprent, die echter gewonnen zou hebben door een strakkere montage waardoor hij minstens een uur korter had kunnen worden. Malet zet echter een onvergetelijke Rimbaud neer. Jean-Louis Benoît en Michel Favart schreven het scenario. Knappe fotografie van Thomas Vamos. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Formaat 16/9.

Le feu follet

1994 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1994. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Laurent Malet, Christine Boisson, Thierry Fortineau, Josiane Stoleru en Valérie Stroh.

Wanneer Malet door zijn dokter genezen verklaard wordt van zijn drugverslaving, zou voor hem een nieuw leven moeten beginnen. Maar hij is niet veel enthousiaster dan daarvoor. Zijn vrouw wil hem niet terug en zijn vrienden zijn veranderd en zeker niet meer op zijn gezelschap gesteld. Er blijft slechts [KA1]e[KA1]en uitweg over: zelfmoord plegen. Het is natuurlijk ondankbaar om een remake te moeten maken van een meesterwerk van Louis Malle (uit 1963), maar ondanks zijn grote budget, slaagt Vergez er niet in de innerlijke spanning van het hoofdpersonage weer te geven. En voor Malet bleek het onmogelijk om Ronet naar de achtergrond te spelen. Ook nu werd de roman van Pierre Drieu la Rochelle naar het heden verplaatst in een scenario van Vergez en Eric-Emmanuel Schmitt.

The First Circle

1991 | Drama

Canada 1991. Drama van Sheldon Larry. Met o.a. Victor Garber, F. Murray Abraham, Raf Vallone, Robert Powell en Christopher Plummer.

Wanneer Malet door zijn dokter genezen verklaard wordt van zijn drugverslaving, zou voor hem een nieuw leven moeten beginnen. Maar hij is niet veel enthousiaster dan daarvoor. Zijn vrouw wil hem niet terug en zijn vrienden zijn veranderd en zeker niet meer op zijn gezelschap gesteld. Er blijft slechts [KA1]e[KA1]en uitweg over: zelfmoord plegen. Het is natuurlijk ondankbaar om een remake te moeten maken van een meesterwerk van Louis Malle (uit 1963), maar ondanks zijn grote budget, slaagt Vergez er niet in de innerlijke spanning van het hoofdpersonage weer te geven. En voor Malet bleek het onmogelijk om Ronet naar de achtergrond te spelen. Ook nu werd de roman van Pierre Drieu la Rochelle naar het heden verplaatst in een scenario van Vergez en Eric-Emmanuel Schmitt.

First Circle, The

1991 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Canada/België/Italië/Verenigde Staten/Frankrijk 1991. Thriller van Sheldon Larry. Met o.a. F. Murray Abraham, Robert Powell, Christopher Plummer, Laurent Malet en Victor Garber.

Deze internationaal geproduceerde tv-film wordt meestal in twee delen uitgezonden. De handeling is gesitueerd in 1949. Stalin (Abraham) is nog aan de macht en het grootste deel van de film speelt zich af in de buurt van de Charachka, een gevangenis, waarin creatieve, intelligente ingenieurs, wiskundigen, andere academici en technici aan geheime projecten moeten werken. Rubin (Garber) en Nershin (Powell) ontwikkelen een apparaat dat aan spraakherkenning doet, waardoor de spreker kan worden ge[KA3]identificeerd. Er bevindt zich een verrader in de gelederen die naamloos per telefoon geheimen doorgeeft aan de Amerikanen op de ambassade. Stalin wil te weten komen wie deze verrader is. Nershin weigert langer mee te werken aan een project uit solidariteit voor zijn landgenoten op wie een verdenking kan rusten. Op het amoureuze vlak laat Nershins echtgenote Nadia (Touzet) zich versieren door de jonge kapitein Galachov (Lo Bianco). Clara (Zahonero), de jongste dochter van de openbare aanklager, is verliefd op een jonge gevangene van de Charachka en besluit hem te helpen ontsnappen. Intussen is Rubin er al in geslaagd drie van de vijf verdachten te elimineren. Nershin blijft dwarsliggen en wordt in een werkkamp opgesloten. De Koude Oorlog-toestanden worden weinig indrukwekkend in beeld gebracht, ondanks de sterke rolverdeling. De Amerikaanse, Britse en Franse acteurs kunnen niet overtuigen als Russische personages. Het van oorsprong Franse scenario is van Max-Charles Cohen naar de roman van Aleksandr Solzhenitsyn. De dialogen zijn van Marcel Jullian. Het camerawerk is van Ron Orieux.

La part de l'autre

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. Laurent Malet, Pierre Malet, Christine Boisson en Jean-Bernard Guillard.

Twee tweelingbroers wonen al sinds hun jeugd in een huis dat op de oceaan uitkijkt. Hun probleem bestaat erin dat de ene zich niet kan voorstellen hoe hij zonder het gezelschap van zijn broer moet leven, terwijl de andere daarentegen zijn best doet zijn tweelingbroer te ontvluchten. De tweede broer gaat daarom een romantische verhouding aan met een jonge vrouw, hetgeen de eerste niet kan accepteren en dan begint het drama. Tamelijk origineel onderwerp en de rollen worden bovendien door echte tweelingen gespeeld. Losse en ontspannen regie. Het frisse camerawerk contrasteert met de sombere observatie van een psychopathisch probleem. Overtuigend acteerwerk.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

Charlie Dingo

1987 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1987. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Guy Marchand, Caroline Cellier, Laurent Malet, Niels Arestrup en Brigitte Rouan.

Sombere geschiedenis rond afrekening (co-scenarioschrijver: Jean Vautrin) die plaatsvindt in en om de havenstad Saint-Malo. Een matroos, zijn ex-vrouw, een omgekochte smeris en een paranoïede professor komen ten slotte op bloedige wijze met elkaar in botsing. Natuurlijk geeft deze geschiedenis geen revolutie binnen de 'detective' aan, maar er zit sfeer in, de acteurs tonen diepgang en onderscheiden zich in dubbelzinnigheden, terwijl het camerawerk van Pierre Lhomme heel goed de sfeer van een havenstad weergeeft: wat willen we nog meer?

Sword of Gideon

1986 | Thriller, Actiefilm

Canada/Verenigd Koninkrijk 1986. Thriller van Michael Anderson. Met o.a. Steven Bauer, Michael York, Rod Steiger, Colleen Dewhurst en Robert Joy.

Een actiefilm over een geheim Israëlisch commando voor de bestrijding van terrorisme, dat gezworen heeft de slachting tijdens de Olympische Spelen in München te wreken. Naar het boek Vengeance van George Jonas, bewerkt door Chris Bryant.

La Puritaine

1986 | Drama

Frankrijk/België 1986. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Michel Piccoli, Sandrine Bonnaire, Laurent Malet, Brigitte Coscas en Anne Coesens.

Doillon lijkt geobsedeerd te zijn door het thema van Oedipus. Na LA FILLE PRODIGUE en LA VIE DE FAMILLE krijgen we hier voor de derde keer het pijnlijke weerzien tussen een vader en zijn dochter voorgeschoteld. Uitgezonderd een korte scène op het station van Antwerpen en een andere op het appartement van Manon, de dochter van Pierre, speelt de hele film zich in het theater af, waarvan Pierre de directeur is. Het toneelgezelschap voert LE RETOUR DE MANON op. Beklemmend, frustrerend, fascinerend, dramatisch, veel psycho-analyse en desondanks uitmondend in een zekere sereniteit. Misschien wel de beste film van Doillon met een mise en scène die aan die van Ingmar Bergman doet denken.

Parking

1985 | Drama, Musical

Frankrijk 1985. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Francis Huster, Laurent Malet, Keiko Ito, Gérard Klein en Marie-France Pisier.

Een vrije bewerking van Orpheus waarin Orpheus een popster is. Eurydice pleegt zelfmoord met een overdosis heroïne. Het had een meesterwerk kunnen worden, ware het niet dat Michel Legrand ongeïnspireerd was bij het schrijven van de muziek en dat Francis Huster van zingen totaal geen kaas heeft gegeten. Blijven nog de mooie plaatjes, zoals die van de hel.

Viva la vie

1984 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1984. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Charlotte Rampling, Michel Piccoli, Jean-Louis Tritignant, Evelyn Bouix en Charles Aznavour.

De `estheten` hebben zich altijd kritisch getoond ten opzichte van de films van Lelouch. Ze zouden t[KA2]e recht voor z`n raap zijn en vol met kwartjesfilosofie. Eerlijk gezegd is niet alles in zijn werk verachtelijk. In deze film vertelt hij wederom een SF-verhaal om een humanitaire boodschap aan de twee (toenmalige) supermogendheden door te geven betreffende de kernbewapening. Hoezeer de meningen verdeeld mogen zijn, het verhaal is zeer goed opgebouwd met een zich op drie verschillende niveau's afspelend scenario, al is het thema inmiddels achterhaald. Men merkt dan ook pas laat dat het om een droom gaat. Scenario van regisseur Lelouch en camerawerk van Bernard Lutic.

Tir à vue

1984 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1984. Thriller van Marc Angelo. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Laurent Malet, Jean Carmet, Michel Jonasz en Michel Stano.

De moordenaar van Richards broer is nooit gepakt. De 'arme' jongen leeft van diefstal en moord en hij wordt daarbij geholpen door een vrouw die even gestoord is als hijzelf. Zij gaat dood maar hij wreekt haar. De karaktertypes zijn poppetjes in een marionnettenspel; bij het belachelijke af. Het geheel is in het oog lopend, grof en niet bepaald overtuigend. Bovendien met gebruikelijke karikaturen zoals een homosexueleel en een Noordafrikaan. Een algehele mislukking.

Cuore

1984 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Italië 1984. Oorlogsfilm van Luigi Comencini. Met o.a. Johnny Dorelli, Bernard Blier, Giuliana de Sio, Laurent Malet en Valeria D'Obici.

Er zijn teveel flashbacks in deze melancholieke, nostalgische en sentimentele mini-serie over jonge kinderen die in de laatste jaren van de negentiende eeuw slechts opgroeien om op de slagvelden van WO I te sterven. De film is een getrouwe bewerking van een roman van Edmondo De Amicis, maar is te lang en te sentimenteel, hoewel hij technisch gezien goed gemaakt is. Trouwens ook een fijne regie van Comencini.

Querelle

1982 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1982. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Franco Nero, Jeanne Moreau, Brad Davis, Dieter Schidor en Natja Brunckhorst.

Fassbinders laatste film: als testament een meesterwerk over de frustraties van het homo-zijn in een kleinburgerlijke samenleving. Moreau is de universele hoer uit Jean Genet's geruchtmakende boek, dat door Fassbinders dramatisering een geweldige verheviging kreeg. Het resultaat is een meeslepend verhaal over de moordzuchtige, drugssmokkelende zeeman Querelle. Deze wordt door een Grote Opofferende Liefde gered uit de hel die een gokkende kroegbaas in de havenstad Brest heeft geschapen. Hij kiest voorgoed voor de veilige, verre einders van de zee. Camerawerk van Xavier Schwarzenberger. De decors zijn van Rolf Zehetbauer en de montage is van Juliane Lorentz. Naar de roman Querrelle de Brest.

Invitation au voyage

1982 | Mysterie, Drama, Fantasy

Italië/Frankrijk/Duitsland 1982. Mysterie van Peter Del Monte. Met o.a. Laurent Malet, Aurore Clément, Mario Adorf, Nina Scott en Raymond Bussières.

Een jonge rockzangeres krijgt een fataal ongeval vlak voor ze met haar tweelingbroer een wereldreis zal maken. Deze laadt haar stoffelijk overschot op zijn auto en gaat toch op weg, om geleidelijk aan volledig haar gedaante aan te nemen. Het onafwendbare psychologische assimilatieproces wordt zeer spoedig voorspelbaar, zodat de belevenissen van de hoofdpersoon - met opmerkelijke intensiteit gespeeld door Malet - onderweg niet meer dan tijdvulling zijn. Deze road movie is briljant gefotografeerd, maar ook dat levert slechts modieus verpakte leegte op. Het scenario is van Franco Ferrini en regisseur Del Monte naar de roman Moi, ma Soeur van Jean Bany. Het camerawerk is van Bruno Nuytten, die heirvoor in Cannes werd gelauwerd. Eastmancolor.

Der Bauer von Babylon

1982 | Documentaire

Duitsland 1982. Documentaire van Dieter Schidor. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Brad Davis, Jeanne Moreau, Franco Nero en Laurent Malet.

Vrij conventionele documentaire over de Duitse regisseur Fassbinder, gemaakt tijdens de opnames van QUERELLE door de co-producent van die film, Schidor. De film bevat het laatste interview met Fassbinder, opgenomen enkele uren voor zijn dood, en werd vermoedelijk vooral daardoor een bescheiden festivalsuccesje. Niet echt vervelend, maar in ieder geval vrij overbodig.

Le coeur à l'envers

1980 | Drama

Spanje/Frankrijk 1980. Drama van Franck Apprédéris. Met o.a. Annie Girardot, Laurent Malet, Stéphane Audran, Charles Denner en Florence Giorgetti.

Een jongeman keert na twaalf jaar bij zijn vader te hebben gewoond terug bij zijn nog altijd aantrekkelijke en jeugdige moeder. Hij gedraagt zich als jaloerse minnaar en weet een breuk met haar vriend te forceren. Tijdens een vakantie in Spanje steken ook bij haar incestueuze verlangens de kop op, maar de redelijkheid zorgt voor een voortijdig en definitief afscheid. Een nieuwe poging om de jeugdige Malet te lanceren als lustobject voor rijpere dames resulteert in een onbedoelde belachelijkheid waarbij geen cliché wordt overgeslagen.

Un homme en colère

1979 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Canada 1979. Drama van Claude Pinoteau. Met o.a. Donald Pleasence, Hollis McLaren, Lisa Pelikan, Christopher Wiggins en R. H. Thompson.

Een Franse weduwnaar komt in Montreal aan om het lijk van zijn zoon te halen. Het blijkt iemand anders; de jongen, die bij drugssmokkel betrokken was, is met een valse identiteit ondergedoken. De Canadese locaties en de onbekendheid van de hoofdpersoon daarin geven een extra dimensie aan deze degelijk gemaakte, maar uiterst conventionele misdaadfilm. Het generatieconflict speelt zich vóór het begin van de film af, zodat de overbrugging daarvan weinig reliëf krijgt. Dickinson speelt een behulpzame ex-dievegge.

Haro!

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Valérie Mairesse, Laurent Malet, Nathalie Courval en Guy Mairesse.

Een boer die kreupel is teruggekomen uit WO I is een van de weinige overlevende jongemannen in zijn dorp. Zijn succes bij de vrouwen maakt hem weinig populair. Zijn jongere broer, die geïsoleerd en bijna verwilderd opgroeide, stroopt op de naburige boerderijen en wordt bij de politie aangegeven. Die vindt geen bewijs, maar kan hem wel arresteren wegens dienstweigering. Dit ongewone plattelandsdrama was het lowbudget-debuut van ex-acteur Béhat, en werd collectief geproduceerd door de spelers. Deze sympathieke poging en inzet worden niettemin gehandicapt door het gebrek aan financiële middelen en routine. Deze film is de ontdekking van Malet als potentieel nieuwe ster.

Bobo Jacco

1979 | Drama

Frankrijk/België 1979. Drama van Walter Bal. Met o.a. Laurent Malet, Annie Girardot, Michel Montanary, Evelyne Bouix en Jean-Claude Brialy.

Jongeren in Noordfranse stad bestrijden verveling vergeefs met drank en grappen. Mooie jongen heeft succes bij vooral oudere vrouwen, tot hij verliefd wordt op opportunistische dochter van een van hen. Ondertussen pleegt zijn vriend - een halfbloed - zelfmoord. Portret van generatie zonder vooruitzichten komt door zwak scenario met geforceerde vulgariteiten niet uit de verf. Regiedebuut van Nederlandse cameraman steunt overmatig op charme van Malet en heeft nogal vijandige toon en benadering tegenover de vrouw.

Les Routes du Sud

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Yves Montand, Miou-Miou, Laurent Malet, France Lambiotte en Jean Bouise.

Een scenarioschrijver steunt het verzet tegen Franco in Spanje waarbij zijn vrouw als koerierster verongelukt. Zijn zoon stelt hem aansprakelijk en verwijt hem dat zijn politieke ideeën niet meer bij de tijd zijn. Deze terugkeer na twaalf jaar van Montand en schrijver Jorge Semprun naar de problematiek van La guerre est finie mislukt grotendeels, omdat Losey de jonge generatie karikaturaal en met onvoldoende eigen bestaansrecht neerzet.

Les Liens de sang

1977 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Canada 1977. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Donald Sutherland, Stéphane Audran, Micheline Lanctôt, Aude Landry en Lisa Langlois.

Een tienermeisje wordt na afloop van een fuifje vermoord, terwijl haar stiefzusje wordt verwond. De getuigenis van de gewonde doet een lustmoord vermoeden, maar het onderzoek van een politie-inspecteur wijst steeds meer in de richting van een troebele gezinstragedie. Chabrol verplaatste Ed McBains roman [KL]87th Precinct[KLE] rond inspecteur Carella naar Montreal, dat hij met sfeervolle beklemming in beeld brengt. De ingewikkelde intrige zit een psychologische uitdieping in de weg; hetzelfde geldt voor de multinationale rolbezetting. Niettemin treffende momenten door het raffinement en de verziekte emoties bij de op het oog onschuldige jongeren. (De nieuw gemonteerde, zes minuten kortere Britse versie probeert de thriller-aspecten aan te dikken, ten koste van de milieu-ontleding, met averechts resultaat.) Wel wat lang en daardoor vervelend. Ook bekend als: BLOOD RELATIVES.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Laurent Malet op televisie komt.

Reageer