Birgit Doll

Acteur

Birgit Doll is acteur.
Er zijn 27 films gevonden.

Tatort: Der Wächter der Quelle

2003 | Thriller

Oostenrijk 2003. Thriller van Holger Barthel. Met o.a. Harald Krassnitzer, Birgit Doll en Johannes Krisch.

Moritz Eisner is opgeklommen tot rechercheur van een bijzondere afdeling van het ministerie van binnenlandse zaken en krijgt de opdracht om samen met zijn Tirolse collega Barbara Trenkwalder een ingewikkelde zaak op te lossen. Milieubeschermer Hermann Wegschneider verzette zich tegen de industriële uitbuiting van een warmtebron in het Tirolse dorp Steinbach en was bij velen een doorn in het oog

Tatort - Der Wächter der Quelle

2003 | Mysterie

Oostenrijk 2003. Mysterie van Holger Barthel. Met o.a. Harald Krassnitzer, Birgit Doll, Johannes Krisch, Franziska Weisz en Hussi Kutlucan.

Speurneus-smeris Moritz Eisner (Krassnitzer) is bevorderd tot Chefinspektor en is gedetacheerd bij binnenlandse zaken om zich bezig te houden met bijzondere gevallen. Dit heeft het voordeel voor hem (en de kijker) dat hij een gevari[KA3]eerd werkterrein heeft. In het dorpje Steinbach in Tirol (alweer!) zijn waardevolle geneeskrachtige bronnen. Maria Kaindl (Hasun) treft hier de oude man aan, die toezicht hield over dit water. Hij is dood. Eisner gaat zijn charmante collega Barbara Trenkwalder (Doll) assisteren omdat heel snel duidelijk is dat het geen zuivere koffie is. Hoewel de gebeurtenissen steeds ondoorzichtiger worden, is het voor Eisner algauw zo klaar als een klontje dat er een strijd is uitgebroken om de lucratieve exploitatie van de heilzame bronnen. De milieubeweging aangevoerd door Hermann Wegschneider (Mitterrutzner) die zich sterk gemaakt heeft voor het natuurbehoud, vist evenzeer in troebel water. Eisner voelt aan zijn theewater dat men Wegschneider in het dorp niet kan luchten of zien. Dan stelt hij zich de klassieke vraag: wie profiteert het meest van het kostbare water? Ondernemer Reinhard Gasser (Krisch) en zijn obscure geldschieter Abdellatif el Sayed (Kutlucan) bijvoorbeeld? Het scenario met stereotiepe personages van regisseur Barthel en Felix Mitterer is niet verschrikkelijk opwindend en we hopen dat Eisner in een volgende aflevering zich elders in Oostenrijk bevindt. Wat zou men bijvoorbeeld denken van Karinthië, de Jörg Haider provincie, en een complot van neo-nazi's, die op dubieuze wijze in het bezit zijn gekomen van kapitale villa's, uitgestrekte landerijen en klassieke kunst? Het camerawerk is van Peter von Haller. Aflevering 572.

Polizeiruf 110: Zerstörte Träume

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Bodo Fürneisen. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Birgit Doll, Matthias Schweighöfer en Michael Roll.

Begin jaren 1970 ontvluchtte Gabriele (Doll), de zuster van commissaris Herbert Schm[KA3]ucke (Schwarz), de DDR. De volgende dertig jaar zagen elkaar niet meer. Gabriele heeft een zoon, Daniel Cross (Schweigh[KA3]ofer), die als popzanger succes heeft. Als hij in Halle komt zingen, worden Schm[KA3]ucke en zijn collega Schneider (Winkler) naar de kleedkamer geroepen voor een moord. Daniel staat met een bebloed mes in zijn hand en Marc Solms, een bekende drugsdealer ligt voor lijk. Daniel beweert dat hij het niet gedaan heeft. Alleen zijn manager Peter Flemming (Roll) schijnt hem te geloven. Dan zoekt Gabriele haar broer Herbert op en vraagt haar zoon uit de penarie te helpen. Nog voordat Herbert kan overleggen met Schneider, verwijt deze hem dat hij gezwegen heeft over zijn familieband met de vermoedelijke dader van een moord. Dan 'bekent' Gabriele dat zij Solms vermoord heeft. Schneider geeft Schmücke 24 uur de gelegenheid om het geval op te lossen. Schmücke staat voor een schier onmogelijke taak, want Daniel blijkt drugs te gebruiken. Het scenario van regisseur Fürneisen is geen openbaring met grote verrassingen, maar het zit degelijk in elkaar zodat men zich met deze behoorlijk gespeelde misdaadfilm best kan vermaken. Het camerawerk is van Dieter Chill.

Ternitz Tennessee

2000 |

Oostenrijk 2000. Mirjam Unger. Met o.a. Gerald Votava, Birgit Doll, Clemens Haipl, Nina Proll en Sonja Romei.

Begin jaren 1970 ontvluchtte Gabriele (Doll), de zuster van commissaris Herbert Schm[KA3]ucke (Schwarz), de DDR. De volgende dertig jaar zagen elkaar niet meer. Gabriele heeft een zoon, Daniel Cross (Schweigh[KA3]ofer), die als popzanger succes heeft. Als hij in Halle komt zingen, worden Schm[KA3]ucke en zijn collega Schneider (Winkler) naar de kleedkamer geroepen voor een moord. Daniel staat met een bebloed mes in zijn hand en Marc Solms, een bekende drugsdealer ligt voor lijk. Daniel beweert dat hij het niet gedaan heeft. Alleen zijn manager Peter Flemming (Roll) schijnt hem te geloven. Dan zoekt Gabriele haar broer Herbert op en vraagt haar zoon uit de penarie te helpen. Nog voordat Herbert kan overleggen met Schneider, verwijt deze hem dat hij gezwegen heeft over zijn familieband met de vermoedelijke dader van een moord. Dan 'bekent' Gabriele dat zij Solms vermoord heeft. Schneider geeft Schmücke 24 uur de gelegenheid om het geval op te lossen. Schmücke staat voor een schier onmogelijke taak, want Daniel blijkt drugs te gebruiken. Het scenario van regisseur Fürneisen is geen openbaring met grote verrassingen, maar het zit degelijk in elkaar zodat men zich met deze behoorlijk gespeelde misdaadfilm best kan vermaken. Het camerawerk is van Dieter Chill.

Inter-View

1999 |

Oostenrijk 1999. Jessica Hausner. Met o.a. Klaus Händl, Hakon Hirzenberger, Birgit Doll en Milena Oberndorfer.

Begin jaren 1970 ontvluchtte Gabriele (Doll), de zuster van commissaris Herbert Schm[KA3]ucke (Schwarz), de DDR. De volgende dertig jaar zagen elkaar niet meer. Gabriele heeft een zoon, Daniel Cross (Schweigh[KA3]ofer), die als popzanger succes heeft. Als hij in Halle komt zingen, worden Schm[KA3]ucke en zijn collega Schneider (Winkler) naar de kleedkamer geroepen voor een moord. Daniel staat met een bebloed mes in zijn hand en Marc Solms, een bekende drugsdealer ligt voor lijk. Daniel beweert dat hij het niet gedaan heeft. Alleen zijn manager Peter Flemming (Roll) schijnt hem te geloven. Dan zoekt Gabriele haar broer Herbert op en vraagt haar zoon uit de penarie te helpen. Nog voordat Herbert kan overleggen met Schneider, verwijt deze hem dat hij gezwegen heeft over zijn familieband met de vermoedelijke dader van een moord. Dan 'bekent' Gabriele dat zij Solms vermoord heeft. Schneider geeft Schmücke 24 uur de gelegenheid om het geval op te lossen. Schmücke staat voor een schier onmogelijke taak, want Daniel blijkt drugs te gebruiken. Het scenario van regisseur Fürneisen is geen openbaring met grote verrassingen, maar het zit degelijk in elkaar zodat men zich met deze behoorlijk gespeelde misdaadfilm best kan vermaken. Het camerawerk is van Dieter Chill.

Die Sekretärin des Weihnachtsmanns

1999 | Drama, Familiefilm

Duitsland/Frankrijk 1999. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Roland Giraud, Eric Prat, Thylda Bares en Birgit Doll.

Als de film begint, zien we een gezette vrouw in het historische centrum van een Frans stadje bijna een trap om ver lopen, waarop een man staat, die aan de gevelklok van een horlogezaak prutst. Het is de ongetrouwde Marl[KA2]ene (S[KA3]agebrecht) die het snoepwinkeltje van haar overleden moeder heeft opgedoekt, nadat zij haar tien jaar verpleegd had. Vlak voor de kerst wordt er weer eens gestaakt (typisch Frans) bij de post. Marl[KA2]ene, die op het brievencentrum van het postkantoor de post aan de kerstman sorteert, besluit zich over twee espistels te ontfermen. Eentje is van een zekere S[KA1]ebastien die om een olifant vraagt en werk voor zijn vader. De andere is van C[KA1]eline Rivi[KA2]ere (Bares), een verkeers- slachtoffertje. Ze ligt met een lelijke beenbreuk in het ziekenhuis en bij het ongeluk heeft ze haar moeder verloren. Ze moet weer leren lopen, maar weigert dit te doen totdat haar vader haar komt. Daarom moet de kerstman moet haar vader zoeken en hem vragen haar af te halen, want ze wil niet in een kindertehuis terecht komen. Marl[KA2]ene legt haar een bezoekje af en stelt zich voor als de secretaresse van de kerstman. C[KA1]eline gaat alvast proberen te lopen. Ze wil graag helpen, maar ontdekt dat niemand haar vader kent. Ze heeft intussen een grote olifant van papier en karton gemaakt. S[KA1]ebastien Roche (Giraud) blijkt echter helemaal geen kind te zijn: hij is een werkloze uurwerkmaker met de safari en olifanten als hobby; hij stuurt ieder jaar voor de grap een brief aan de kerstman. Ze besluiten om samen de olifant aan C[KA1]eline te brengen, maar het kind denkt dat de secretaresse van de kerstman is teruggekomen met haar eigen vader. De strenge hoofdzuster, die denkt dat Marl[KA2]ene van de kinderbescherming is, vindt dat het de hoogste tijd is geworden voor C[KA1]eline`s vader dat hij verantwoording op gaat nemen... Zo wordt het voor C[KA1]line een hele gelukkige kerst, maar eerst krijgt zij nog een forse teleurstelling te verwerken, ontvlucht het ziekenhuis en moet de voogdij voor de rechtbank worden behandeld - gelukkig sjoemelt de vrouwelijke rechter in C[KA1]eline`s belang. Ook de eenzame Marl[KA2]ene blijft niet meer alleen en `vader` Sebastien krijgt werk [KA21]en een gezin. Na de succesvolle samenwerking tussen de Franse en de Duitse regionale tv een tweede film met S[KA3]agebrecht in de hoofdrol en wederom bij de post. Opgenomen in Colmar in de Elzas aan de voet van de Vogezen, niet ver van de Duitse grens. Het suikerzoete, aarzelende scenario, dat soms bij het belachelijke af is (de losse moraal van Céline's welgestelde moeder, de illegale immigrant die in de verzegelde woning woont, de woedeuitbarstingen van Marlène, de seksuele frustraties van de oudere benedenbuur en moeders minnaar), van Françoise Dorner voor dit toch wel heel wat wat mindere Sägebracht-vehikel is te Frans en veel te weinig film. Uitstekend camerawerk van Michael Epp.

Die Entführung

1999 | Misdaad

Duitsland 1999. Misdaad van Peter Patzak. Met o.a. Götz George, Muriel Baumeister, Birgit Doll, Heikko Deutschmann en Sylvia Haider.

Het scenario is van Norbert Ehry. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Die Entfuhrung

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Peter Pazak. Met o.a. Birgit Doll, Muriel Baumeister, Götz George, Sylvia Haider en Heikko Deutschmann.

Het scenario is van Norbert Ehry. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Tatort - Der zweite Mann

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Winfried Glatzeder, Robinson Reichel, Birgit Doll, Rosel Zech en Hanns Zischler.

Berlijnse politiecommissaris Ernst Roiter (Glatzeder) wordt tot over zijn oren verliefd op verpleegster Melissa Cranach (Doll), de knappe ooggetuige van een roofoverval op een juwelierszaak. Volgens Melissa zou er een tweede man in de vluchtauto hebben gezeten. Later wordt de wagen teruggevonden en men stelt snel vast dat het lijk dat erin ligt, van de overvaller moet zijn. Een met de hulp van Melissa samengestelde robotfoto van de `tweede man` brengt de politie op het spoor van een bekende heler. Voor Roiter is de zaak overduidelijk: de heler wilde de buit niet delen. Collega Zorowski (Reichel) twijfelt echter aan Melissa's geloofwaardigheid. De verliefde Roiter kan niet meer objectief denken, maar dankzij 'Zorro' Zorowski wordt de zaak opgelost. Het scenario is van Christos Yiannopoulos, die menig soapachtig melodrama op zijn naam heeft staan. Aflevering nummer 393.

Suzie Washington

1998 | Drama

Oostenrijk 1998. Drama van Florian Flicker. Met o.a. Birgit Doll, August Zirner, Wolfram Berger, Karl Ferdinand Kratzl en Nina Proll.

Suzie Washington is een aangrijpende film over een vluchtelinge, een intrigerend verhaal over de Russische Nana (Doll). Op weg naar de VS wordt ze op het vliegveld van Wenen betrapt. Haar visum deugt niet. Bij toeval weet ze te ontsnappen, en probeert dan - als de Amerikaanse toeriste Suzie Washington - over land naar Duitsland te gaan. Flicker filmde Nana/Suzie´s belevenissen als een documentaire en weet daarmee de blik te scherpen. Door haar ogen krijgen simpele tafereeltjes - de professionele lach van een lokettiste, de onverschilligheid van welvarende bustoeristen - iets lachwekkends. Maar Flicker heeft geen moreel oordeel klaar en is wars van sentimentaliteiten. In plaats daarvan verhaalt hij over een vrouw zonder papieren, die alleen daarom al door de mensen om haar heen als crimineel wordt gezien. (IdH/VPRO Gids)

Der zweite Mann

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Hanns Zischler, Birgit Doll, Rosel Zech, Robinson Reichel en Winfried Glatzeder.

Dat liefde blind maakt geldt in deze aflevering van Tatort ook voor Hoofdcommissaris Ernst Roiter. De gelukkige is Melissa, een ooggetuige van een roofoveral. Op zijn vlucht neemt de dief haar als gijzelaar mee. Wanneer ze wordt vrijgelaten en men haar ondervraagt, blijkt dat er nog een tweede man bij de overval betrokken is.... (IdH/VPRO Gids)

Freier Fall

1996 | Thriller, Drama

Duitsland 1996. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Josef Bierbichler, Florian Martens, Ulrich Tukur, Julia Stemberger en Birgit Doll.

Edgar Wurlitzer rijdt naar huis als er plotseling een vrouw voor zijn auto springt. Hij rijdt snel door en vraagt zijn vriend Werner hem te helpen met een waterdicht alibi. Voordat het zover is staat de politie echter al voor de deur en blijkt Edgar zijn eigen vrouw aangereden en gedood te hebben

Ein tödliches Vergehen

1995 | Horror, Thriller

Duitsland 1995. Horror van Tony Randel. Met o.a. Jan Niklas, Marijam Asgischewa, Birgit Doll, Gunther Schloß en Diana Körner.

Er heerst paniek in psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. Een maniak heeft het gemunt op de verpleegsters. Aan Dr. Katharina Sand (Asgischewa) legt de politie uit dat de dader hoogstwaarschijnlijk een pati[KA3]ent van haar groep is. Eerst verdenkt ze een seksmaniak, maar dan begint ze het gedrag van een priv[KA1]e-pati[KA3]ent, Alex Neumann (Niklas) en vader van twee kinderen, die ze in haar praktijk thuis therapie geeft uiterst vreemd te vinden. Een thriller die sterk en goed in elkaar steekt, maar de spanning laat helaas het naar het einde toe afweten, waardoor de verrassende finale eerder zwak dan sterk overkomt. Goede acteerprestaties. Een ongewone excercitie in den vreemde van de Britse griezelcineast Randel (HELLBOUND), die tevens Joel Goldsmith, zoon van Jerry, meebracht voor de score. Mark Rosman schreef het scenario en Rodger Hinrichs tekende voor de fotografie. Formaat 16/9. Stereo.

Der große Abgang

1995 | Drama, Thriller, Misdaad

Duitsland 1995. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Birgit Doll, Barbara Auer, Jörg Schüttauf, Joachim Dietmar Mues en Roland Schäfer.

Openbare aanklager Gudrun Lambert (Doll) slaagt er eindelijk in om de aan drugs verslaafde huurmoordenaar Axel Bode (Sch[KA3]uttauf) achter de tralies te krijgen. Hij heeft inmiddels vier moorden bekend, genoeg om hem levenslang in de bajes te houden. Voor de ambitieuze Gudrun is dit echter niet genoeg. Ze beschouwt Axel als een kleine vis. Ze is vooral ge[KA3]interesseerd in zijn opdrachtgever, maar Axel houdt stijf zijn mond. Ze verdenkt Jakob Glinz (Mues) en ze hoopt hem via Irmgard (Auer), Axels vrouw en hun dochter vast te nagelen. Vlak voor het begin van Axels proces, maakt Gudrun een grote tactische fout door Irmgard zonder visitatie Axel te laten bezoeken. Spannende thriller, gebaseerd op de ophefmakende zaak van de Hamburgse moordenaar Werner Pinzner. Auer, als de vrouw, is bijzonder indrukwekkend. Het bloedbad aan het einde is wat overdreven, maar het geeft de kijker wel een ernstige schok. Geschreven door Norbert Ehry en met camerawerk van Hans-Jörg Allgeier.

Le gorille poker

1991 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1991. Misdaad van Peter Patzak. Met o.a. Karim Allaoui, François Périer, Sophie Michaud, Jean-Pierre Léaud en Philippe Laudenbach.

Een bewerking van de roman van Antoine Dominique, met de heldendaden van zijn `Gorille` (Allaoui) als uitgangspunt. Laten we zeggen dat het om een tamelijk gecompliceerde zaak gaat, met tal van verwikkelingen rond een louche zakenman, een Tsjechische hypnotiseur, een Franse geheim agente en een geheimzinnig complot. Een grote warboel dus. Niet van cinematografisch belang en deze onwaarschijnlijke film zou het moeten hebben van de acteurs, die bijzonder uiteenlopend zijn en nauwelijks overtuigen, zoals Léaud. De vraag is, hoe hij in deze film is terechtgekomen.

Spiel mit dem Feuer

1990 |

Duitsland 1990. Dagmar Damek. Met o.a. Andrea von Hedemann, Birgit Doll en Hans Peter Hallwachs.

Een bewerking van de roman van Antoine Dominique, met de heldendaden van zijn `Gorille` (Allaoui) als uitgangspunt. Laten we zeggen dat het om een tamelijk gecompliceerde zaak gaat, met tal van verwikkelingen rond een louche zakenman, een Tsjechische hypnotiseur, een Franse geheim agente en een geheimzinnig complot. Een grote warboel dus. Niet van cinematografisch belang en deze onwaarschijnlijke film zou het moeten hebben van de acteurs, die bijzonder uiteenlopend zijn en nauwelijks overtuigen, zoals Léaud. De vraag is, hoe hij in deze film is terechtgekomen.

Es ist nicht leicht ein Gott zu sein

1990 | Sciencefiction, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/SU 1990. Sciencefiction van Peter Fleischmann. Met o.a. Edward Zentara, Anne Gautier, Hugues Quester, Aleksandr Filipenko en Christine Kaufmann.

Op een vreemde planeet wordt het leven bepaald door haat en geweld. Anton, bewoner van de inmiddels vredelievende aarde, wordt erheen gestuurd met de opdracht de vreemde samenleving te observeren, zonder in te grijpen. Er doen zich tijdens de expeditie geen moeilijkheden voor, tot Anton verliefd wordt op de mooie Kyra. Een SF-film naar het gelijknamige boek van de gebroeders Strugatzkij. Het resultaat van de eerste Duits- Russische samenwerking op filmgebied. Scenario van Peter Fleischmann en Jean Claude Carrière naar de roman Arkadi en Boris Strugatski. Camerawerk van Pavel Lebeshev.

Frau Berta Garlan

1989 |

Duitsland 1989. Peter Pazak. Met o.a. Hans Michael Rehberg, Kitty Speiser en Birgit Doll.

Op een vreemde planeet wordt het leven bepaald door haat en geweld. Anton, bewoner van de inmiddels vredelievende aarde, wordt erheen gestuurd met de opdracht de vreemde samenleving te observeren, zonder in te grijpen. Er doen zich tijdens de expeditie geen moeilijkheden voor, tot Anton verliefd wordt op de mooie Kyra. Een SF-film naar het gelijknamige boek van de gebroeders Strugatzkij. Het resultaat van de eerste Duits- Russische samenwerking op filmgebied. Scenario van Peter Fleischmann en Jean Claude Carrière naar de roman Arkadi en Boris Strugatski. Camerawerk van Pavel Lebeshev.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk/Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

Wenn ich die Antwort w§te

1988 |

Duitsland 1988. Birgitta Trommler. Met o.a. Alexander Radszun, Sebastian Baur en Birgit Doll.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

News - Reise in eine strahlende Zukunft

1988 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1988. Thriller van Rainer Erler. Met o.a. Birgit Doll, Albert Fortell, Mark Lee, Kitty Myers en Lucia Bensasson.

Een jong paar komt in gevaar als het probeert illegale praktijken met radioactief materiaal op te helderen. Een spannende thriller. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Wolfgang Grasshoff.

Der Schrei der Eule

1987 | Thriller

Duitsland 1987. Thriller van Tom Toelle. Met o.a. Matthias Habich, Birgit Doll, Jacques Breuer, Doris Kunstmann en Fritz Lichtenhahn.

Thriller naar de in 1964 verschenen roman The Cry of the Owl van misdaadschrijfster Patricia Highsmith, met Habich als een pas gescheiden man die tijdens een van zijn doelloze tochten de in een afgelegen huisje wonende Doll leert kennen. Het is liefde op het eerste gezicht, maar Dolls vroegere vriend Breuer weigert het veld te ruimen. Zoals wel vaker bij Highsmith - het scenario is van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich - is de plot niet sterk en gaat het meer om de situaties. In hetzelfde jaar ook verfilmd door Claude Chabrol, onder de titel LE CRI DU HIBOU.

The Second Victory

1986 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Australië 1986. Thriller van Gerald Thomas. Met o.a. Anthony Andrews, Max von Sydow, Helmut Griem, Mario Adorf en Birgit Doll.

Een spannende film met internationale rolbezetting. Het scenario van Morris West draait om de jacht op nazi-arts Breuer, die in het concentratiekamp Dachau inhumane medische experimenten heeft uitvoerd op menselijke proefkonijnen. De opsporing wordt geleid majoor Andrews. De personages krijgen de gelegenheid tot ontplooiing te komen, waardoor het een boeiend spektakel is geworden. Gesitueerd in Oostenrijk enkele weken na de beëindiging van WO II. De film is met Australisch kapitaal gemaakt.

Bitte laßt die Blumen leben

1986 | Misdaad, Romantiek, Drama

Duitsland 1986. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Birgit Doll, Hannelore Elsner, Radost Bokel en Gerd Böckmann.

De hoofdpersoon, een welgestelde advocaat, overleeft een ernstig vliegtuigongeluk en besluit daarop niet meer naar zijn oude leven terug te keren, maar een andere identiteit aan te nemen. Het verleden achtervolgt hem echter en bedreigt zijn nieuwe bestaan. Een zwakke, sentimentele film naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel door Joachim Hammann tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Trauma

1984 | Mysterie, Thriller, Drama

Duitsland 1984. Mysterie van Gabi Kubach. Met o.a. Birgit Doll, Lou Castel, Armin Müller-Stahl, Hanne Wieder en Jana Marangosov.

Een vrouwelijke privé-detective begint een speurtocht naar een verdwenen vrouw. Naarmate het onderzoek vordert, identificeert zij zich steeds sterker met degene die ze zoekt en raakt steeds dieper in waanvoorstellingen die haar bijna het leven kosten.

Charlotte

1981 | Drama, Oorlogsfilm, Biografie

Nederland/Duitsland 1981. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Birgitt Doll, Derek Jacobi, Elisabeth Trissenaar, Max Croiset en Brigitte Horney.

Het scenario van Judith Herzberg en Weisz heeft enkele zwakke plekken, maar voor het overige is dit een film met klassieke allures. De internationale bezetting doet het voortreffelijk, met name Doll als Charlotte Salomon die in 1939 uit Berlijn vlucht, maar vier jaar later in Auschwitz omkomt. Nauw aansluitend op de sfeer van de gouaches en tekeningen die de echte Salomon omstreeks 1940 in Frankrijk maakte, is deze film een verdieping van de persoonlijke stijl van Weisz.

Geschichten aus dem Wiener Wald

1979 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1979. Komedie van Maximilian Schell. Met o.a. Hanno Pöschl, Birgit Doll, Helmut Qualtinger, Jane Tilden en Götz Kauffmann.

Schell's verfilming van het toneelstuk van Ödön von Horváth over het melodrama dat het kleinburgerdom kan overvallen, werd vakkundig geënsceneerd, gespeeld, op film gezet en gemonteerd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Birgit Doll op televisie komt.

Reageer