Bruno Ganz

1941 Acteur, Cameraman

Bruno Ganz (1941) is acteur en cameraman.
Er zijn 75 films gevonden.

Remember

2015 | Drama, Thriller

Canada/Duitsland 2015. Drama van Atom Egoyan. Met o.a. Christopher Plummer, Dean Norris, Martin Landau, Bruno Ganz en Jürgen Prochnow.

Thriller over het hoogbejaarde, dementerende kampslachtoffer Zev (Plummer), die voor hij zijn verstand helemaal kwijt is op zoek gaat naar de nazibeul die zijn familie zeventig jaar eerder heeft uitgemoord. Remember is vooral spannend op de momenten dat Zev vergeten is wat hij ook alweer wilde doen, maar verder is het een niet altijd even geloofwaardige film van de Canadees Egoyan, wiens beste werk al weer jaren achter hem ligt (Exotica, 1994 en The Sweet Hereafter, 1997). Daarentegen is de 86-jarige hoofdrolspeler Christopher Plummer (wereldster sinds The Sound of Music in 1965) nog steeds in topvorm.

In Order of Disappearance

2014 | Drama

Noorwegen/Zweden/Denemarken 2014. Drama van Hans Petter Moland. Met o.a. Stellan Skarsgård, Bruno Ganz, Birgitte Hjort Sørensen, Pål Sverre Hagen en Tobias Santelmann.

Het is flauw om elk onderkoelde misdaaddrama dat zich afspeelt in de sneeuw te vergelijken met Fargo, en elke film waarin gangsters komische onzingesprekjes voeren met Pulp Fiction, maar de inspiratiebronnen van deze Noorse wraakvertelling zijn wel erg evident. Het maakt In Order of Disappearance een tikje belegen, al blijft de vakkundig gemaakte film best amuseren. Skarsgård speelt een zwijgzame sneeuwruimer die zich ontpopt tot killer nadat zijn zoon wordt vermoord door criminelen. Prima acteurs, af en toe een spitsvondige dialoog en heel veel bloedspetters in de sneeuw.

The Counselor

2013 | Thriller

Verenigde Staten 2013. Thriller van Ridley Scott. Met o.a. Michael Fassbender, Javier Bardem, Cameron Diaz, Brad Pitt en Penélope Cruz.

The Counselor (Fassbender) is een succesvolle advocaat die extra geld nodig heeft en daarom eenmalig meedoet met een drugsdeal. Het scenario werd geschreven door Pulitzerprijswinnaar Cormac McCarthy (No Country for Old Men) en zijn cynische universum is doorspekt met kille personages, ellenlange dialogen en metaforen. De actie die het regelmatig saaie en pretentieuze geklets afwisselt is plichtmatig en klinisch. Zelfs de regie van Ridley Scott, vol prachtig gestileerde shots en settings, kan hier geen hartslag in krijgen.

Michael Kohlhaas

2013 | Historische film

Frankrijk/Duitsland 2013. Historische film van Arnaud des Pallières. Met o.a. Mads Mikkelsen, Mélusine Mayance, Delphine Chuillot, Bruno Ganz en Denis Lavant.

Nogal zware, en erger nog: zwaarwichtige verfilming van de beroemde novelle van Heinrich von Kleist. Over paardenhandelaar Kohlhaas die in zestiende-eeuws Frankrijk onrecht wordt aangedaan en daarop een opstand ontketent. De Deense acteur Mikkelsen heeft de juiste fysiek (groot, ruig, onverschrokken) voor Kohlhaas, en geeft de man ook een kalme waardigheid, maar slaagt er niet in het trage en veel te serieuze script leven in te blazen. Zodat de kijker het in deze film vooral moet hebben van de fraaie panoramashots van het kale landschap van de Cevennen.

Night Train to Lisbon

2013 | Mysterie, Romantiek, Thriller

Duitsland/Zwitserland/Portugal 2013. Mysterie van Bille August. Met o.a. Jeremy Irons, Charlotte Rampling, Jack Huston, August Diehl en Mélanie Laurent.

Raimund Gregorius (Irons) reist in deze verfilming van Pascal Merciers gelijknamige bestseller van Bern naar Lissabon en raakt verzeild in de pijnlijke geschiedenis van een land dat nog maar kort geleden een militaire dictatuur was. Doel van zijn speurtocht is de reconstructie van het leven van Amadeu de Prado, een arts en verzetsstrijder die z'n quasifilosofische gewauwel neerpende in een boek dat Gregorius per ongeluk in handen krijgt. Zoetsappig, kabbelend drama waarin puberwijsheden worden gepresenteerd als diepe, essentiële waarheden tegen het decor van een pittoresk Lissabon.

Unknown

2011 | Thriller, Actiefilm, Drama, Mysterie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk/Canada/Japan 2011. Thriller van Jaume Collet-Serra. Met o.a. Liam Neeson, Diane Kruger, January Jones, Aidan Quinn en Bruno Ganz.

Een Amerikaanse wetenschapper, met zijn vrouw voor een congres in Berlijn, verliest een koffer en vervolgens zijn identiteit. Zelfs zijn echtgenote (Jones) heeft geen flauw idee wie hij is. Hitchcock-achtige thriller à la Frantic (waarin Harrison Ford iets dergelijks overkwam) rammelt enigszins wat betreft logica, maar speelt vermakelijk met de angst van Amerikanen te worden omgeven door mensen die hun taal niet (willen) spreken. Neeson is met verwilderde blik goed als de steeds gefrustreerder rakende Dr. Harris, Kruger heeft een charmante rol als dappere Bosnische taxichauffeuse.

Satte Farben vor Schwarz

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Sophie Heldmann. Met o.a. Senta Berger, Bruno Ganz en Barnaby Metschurat.

Renteniers Fred en Anita - schitterende rollen van Ganz en Berger - zijn al meer dan vijftig jaar samen, als bij Fred prostaatkanker wordt geconstateerd. Tot onbegrip van zijn vrouw en kinderen besluit hij niet voor de zware behandeling te kiezen, maar voor een vredig einde. En dan houdt hij er in het geheim ook nog een tweede appartement op na. Heftige thema's voor het debuut van een jonge regisseuse, maar Heldmann houdt de motieven van haar personages bewust vaag, waardoor de kijker zelf zijn standpunt in kan nemen.

Das Ende ist mein Anfang

2010 | Drama

Duitsland/Italië 2010. Drama van Jo Baier. Met o.a. Bruno Ganz, Elio Germano en Erika Pluhar.

Journalist Tiziano Terzani (1938-2004) had een rijk en professioneel indrukwekkend leven achter de rug toen hij enkele maanden voor zijn dood terugblikte in bijzijn van zijn zoon. Aan Folco (Germano) de opdracht er een boek van te maken. De Der Spiegel-correspondent vertelt over Vietnam, maoïstisch China en de Rode Khmer, en ondertussen staan vader en zoon stil bij idealisme, leven & dood en natuur. Bruno Ganz met volle grijze baard speelt mooi de wereldreiziger die zijn levenswijsheid graag overdraagt. Gevoelig drama speelt zich af in het liefdevol gefilmde landschap van Toscane.

Giulias Verschwinden

2009 | Drama

Zwitserland 2009. Drama van Christoph Schaub. Met o.a. Corinna Harfouch, Elisa Schlott, Christine Schorn, Bruno Ganz en Stefan Kurt.

Sprankelende mozaïekfilm, op scenario van literator Martin Suter, over het ouder worden. Waarin Giulia vijftig wordt en op weg naar haar eigen feestje ad hoc een omweg maakt. Waarin de truc van tiener Jessica, om met een vriendin een paar goudglimmende gympen te jatten, jammerlijk de mist in gaat. Waarin de tachtigjarige Leonie in het bejaardenhuis rebelleert tegen alles en iedereen. Harfouch speelt als Giulia dicht bij zichzelf. Film won na wereldpremière op de zomerse Piazza Grande tijdens het festival van Locarno prompt de Publieksprijs.

Trilogia II: I skoni tou hronou

2008 | Drama

Griekenland/Italië/Duitsland/Rusland 2008. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Willem Dafoe, Michel Piccoli, Bruno Ganz, Irène Jacob en Christiane Paul.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

The Reader

2008 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 2008. Drama van Stephen Daldry. Met o.a. Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin en Bruno Ganz.

Eind jaren vijftig krijgt de vijftienjarige Michael Berg (Kross) een relatie met tramconductrice Hanna Schmitz (Winslet). Ze slapen met elkaar, hij leest haar voor uit de klassieke literatuur. Maar plotseling is ze verdwenen. Jaren later ziet hij haar weer, ze is verdachte in een strafproces tegen vrouwelijke kampbewaarders. Nog later, Berg is inmiddels volwassen (en wordt dan gespeeld door Fiennes) worstelt hij nog steeds met zijn gevoelens voor die vrouw met haar verleden. Vooral Winslet is sterk in The Reader, ze kreeg dan ook een Oscar voor haar rol. Naar Bernhard Schlinks bestseller Der Vorleser.

Ein starker Abgang

2008 | Komedie, Drama

Duitsland 2008. Komedie van Rainer Kaufmann. Met o.a. Monica Bleibtreu, Bruno Ganz, Harald Schrott, Stefan Kurt en Fritzi Haberlandt.

De oudere schrijver en mensenhater Heinz Kilian gaat eindelijk naar de huisarts om het rommelen in zijn maag te laten onderzoeken. Deze stuurt hem naar de specialist, die hem een voedingsdeskundige adviseert. Kilian weigert, maar dan staat ze de volgende dag voor de deur: Vera Hartel, vriendelijk, resoluut, zelfbewust en onvoorwaardelijk. Al snel ontwikkelt zich een strijd tussen twee sterke persoonlijkheden.

Der Baader Meinhof Komplex

2008 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk/Tsjechië 2008. Biografie van Uli Edel. Met o.a. Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Bruno Ganz en Nadja Uhl.

Nadat in 1967 een demonstratie tegen het bezoek van de Sjah van Perzië aan West-Duitsland bruut uiteen wordt geslagen door de politie sluit journaliste Ulrike Meinhof (Gedeck) zich aan bij het koppel Andreas Baader (Bleibtreu) en Gudrun Ensslin (Wokalek), dat warenhuizen in de fik steekt als protest tegen de Vietnamoorlog. Meinhof verandert van intellectueel in een geweldpredikend activiste, het idealisme ontaardt al snel in een grimmig en zelfrechtvaardigend complot- en kokerdenken. Regisseur Edel gebruikt verrassend veel humor in z'n film, is bijzonder nauwgezet, maar wil uiteindelijk teveel laten zien. De volledigheid gaat ten koste van het drama, de kijker blijft afgestompt achter. Wordt op televisie in twee delen uitgezonden.

Youth Without Youth

2007 | Fantasy, Drama, Mysterie, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten/Roemenië/Frankrijk/Italië/Duitsland 2007. Fantasy van Francis Ford Coppola. Met o.a. Tim Roth, Alexandra Maria Lara, Bruno Ganz, André Hennicke en Marcel Iures.

Vlak voor de Tweede Wereldoorlog vreest de oude, Roemeense wetenschapper Dominic (Roth) dat hij zijn onderzoek nooit af zal krijgen. Dan wordt hij op straat getroffen door de bliksem, en wordt hij op wonderbaarlijke wijze tientallen jaren jonger. Een vrouw, die sprekend op zijn jeugdliefde lijkt, wordt ook al door de bliksem getroffen, met een heel ander resultaat. De eerste film die Coppola in tien jaar maakte stelt teleur, vooral vanwege het warrige verhaal en het niet erg sterke spel.

Copacabana

2007 |

Duitsland 2007. Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Bruno Ganz, Nicole Heesters, Erni Mangold en Friedrich von Thun.

Herbert en Maria vieren met hun kinderen en kleinderen hun 35ste huwelijksdag in hun weekendhuis. Het is echter geen feest. Ieder van hun kinderen brengt zijn eigen problemen mee, maar ook Herbert en Maria hebben geheimen voor elkaar, waaronder Gregor, Maria's oude vriend.

Vitus

2006 | Drama

Zwitserland 2006. Drama van Fredi M. Murer. Met o.a. Fabrizio Borsani, Teo Gheorghiu, Julika Jenkins, Bruno Ganz en Kristina Lykowa.

Zwitserse veteraan Murer (Höhenfeuer, Vollmond) duikt in de turbulente en soms allerminst te benijden opgroeifases van een kind met een uitzonderlijk IQ. Spil van dit warme verhaal is Vitus, hoogbegaafde zesjarige annex pianovirtuoos met eigen ideeën over wat te doen in en met het leven. Pa is uitvinder, moeder overbeschermend en opa (Ganz in een bescheiden rol) prettig zonderling. Wanneer de handeling verspringt naar de periode van slimme Vitus als twaalfjarige, versnellen ook de veranderingen in het jonge protagonistenleven. Actrices Kristina Lykowa en Tamara Scarpellini vertolken de eigenzinnige babysitter Isabel op wie Vitus verkikkerd is.

Have No Fear: The Life of Pope John Paul II

2005 | Biografie

Verenigde Staten/Litouwen 2005. Biografie van Jeff Bleckner. Met o.a. Thomas Kretschmann, Bruno Ganz en Joaquim de Almeida.

In het jaar 2000 brengt paus Johannes Paulus II een bezoek aan de klaagmuur in Jeruzalem. Als hij met het gebed wil beginnen, ziet hij zijn hele leven nog eenmaal aan zich voorbijtrekken.

The Manchurian Candidate

2004 | Thriller, Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 2004. Thriller van Jonathan Demme. Met o.a. Denzel Washington, Meryl Streep, Liev Schreiber, Jeffrey Wright en Kimberly Elise.

Liefdevolle remake van de gelijknamige Koude Oorlog-thriller uit 1962. Washington speelt een officier die jaren na de eerste Golfoorlog wordt geplaagd door nachtmerries en waanideeën. Om zijn gemoedsrust terug te vinden neemt hij contact op met oud-collega Raymond Shaw (Schreiber), inmiddels kandidaat voor het vicepresidentschap, en ontdekt een complot dat spannender en minder satirisch is dan de samenzwering in het origineel. Maar veel bleef ook hetzelfde: zoals Angela Lansbury in het origineel de film droeg met haar schitterende vertolking van Raymonds moeder, is het nu Meryl Streep die in dezelfde rol voor de beste momenten zorgt.

Der Untergang

2004 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië/Oostenrijk 2004. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes en Juliane Köhler.

In Der Untergang - over de laatste dagen van de Führer - wordt nauwgezet in beeld gebracht hoe Hitler (een geniale Ganz) aanvankelijk nog aardige kantjes had, bijvoorbeeld voor zijn secretaresse Traudl Junge, op wier memoires de film is gebaseerd. Eenmaal in het nauw gedreven door de geallieerden wordt hij steeds open­­lijker onaangenaam. Hitler en zijn intieme kring worden neergezet als personen die geen gevoel (meer) hebben voor de rauwe werkelijkheid. Die de kijker overigens regelmatig te zien krijgt, opdat hij niet vergete welk een destructie Hitler heeft veroorzaakt.

Luther

2003 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 2003. Biografie van Eric Till. Met o.a. Joseph Fiennes, Alfred Molina, Peter Ustinov, Bruno Ganz en Jonathan Firth.

Kan kerkgeschiedenis flitsende cinema opleveren? Misschien, maar Luther, een Engelstalig biografisch drama over de middeleeuwse kerkhervormer Maarten Luther, is er geen voorbeeld van. De film zit degelijk in elkaar: de acteurs doen hun best (met name bijrolspelers als Ustinov en Ganz, die de show stelen naast de wat kleurloze Fiennes), aan de locaties en kostuums is duidelijk veel aandacht besteed en de meeste feiten zullen wel kloppen. Toch blijft de film hangen in een opsommerige geschiedenisles, die vooral bedoeld lijkt voor de religieuze markt.

Epsteins Nacht

2003 | Thriller, Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland/Zweden 2003. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Mario Adorf, Bruno Ganz, Otto Tausig, Günter Lamprecht en Annie Girardot.

Als de film begint, is Jochen Epstein (Adorf) na vijftien jaar achter de tralies weer een vrij man. Doch hij denkt dat zijn leven geen zin meer heeft totdat hij thuiskomt en begroet wordt door een oudere vrouw, die zegt dat ze Hannah (Girardot) heet. Hannah was zijn jeugdliefde, maar die was toch omgekomen in het concentratiekamp dat hij met zijn vrienden Karl Rose (Tausig) en Adam Rose (Ganz) had overleefd. In een flashback terug naar wat er vijftien jaar geleden was voorgevallen. Karl Rose bedenkt dat zij met zijn drie[KA3]en hun christelijke vrienden een vrolijk kerstfeest moeten bezorgen. Epstein belooft Josefa (Hoss), de dochter van de huishoudster naar de nachtmis te begeleiden omdat ze in het koor zingt. Als Epstein op de kerkbank zit, herkent hij in priester Groll (Lamprecht) SS-Hauptsturmf[KA3]uhrer Giesser, die de rest van hun familie de dood had ingejaagd. Als hij met Josefa huiswaarts is gekeerd, vertelt hij aan Adam en Karl dat hij hun kwelgeest meent te hebben herkend. Verder is hij stil en gulpt achter elkaar het bier weg, terwijl Adam en Karl zich om de gasten bekommeren. De volgende morgen is Adam verdwenen met het pistool van Karl. Epstein en Karl gaan naar de kerk, waar het tot een confrontatie komt en Giesser nog steeds de machtige manipulator speelt. Plotseling gaat er een schot af... Wie DE AANSLAG (1986) van Fons Rademakers een goede film vindt, moet beslist naar deze film gaan kijken. Hij heeft een topbezetting, de regie is strak en het verhaal, vol emoties over complexe loyaliteiten, is spannend ondanks dat men de afloop al weet. Het scenario is van Jens Urban. Het camerawerk is van Lukas Strebel. Dolby.

Behind Me

2002 | Documentaire

Zwitserland/Duitsland 2002. Documentaire van Norbert Wiedmer. Met o.a. Bruno Ganz, Erna Baumbauer, Manfred Eicher, Klaus-Michael Grüber en Robert Hunger-Bühler.

Intiem portret van de internationaal bekende acteur Bruno Ganz, een discrete professional, die een solide carrière heeft opgebouwd zonder schandalen, paparazzi's of sterallures. Drie jaar lang filmde Wiedmer hem bij zijn werk, de dagelijkse gang van zaken, in de schouwburg, voor de camera, de radiostudio, in de trein, in een restaurant of in zijn geluidsstudio. Het scenario is van regisseur Wiedmer. Het camerawerk is van Bruno Ganz, Peter Guyer en regisseur Wiedmer. Wie in dit fenoneem geïnteresseerd is, kan zijn hart ophalen.

WerAngstWolf

2000 |

Italië/Zwitserland 2000. Clemens Klopfenstein. Met o.a. Janet Haufler, Norbert Klaasen, Stefan Kurt, Tina Engel en Bruno Ganz.

Intiem portret van de internationaal bekende acteur Bruno Ganz, een discrete professional, die een solide carrière heeft opgebouwd zonder schandalen, paparazzi's of sterallures. Drie jaar lang filmde Wiedmer hem bij zijn werk, de dagelijkse gang van zaken, in de schouwburg, voor de camera, de radiostudio, in de trein, in een restaurant of in zijn geluidsstudio. Het scenario is van regisseur Wiedmer. Het camerawerk is van Bruno Ganz, Peter Guyer en regisseur Wiedmer. Wie in dit fenoneem geïnteresseerd is, kan zijn hart ophalen.

Pane e tulipani

2000 | Romantische komedie, Experimenteel

Zwitserland/Italië 2000. Romantische komedie van Silvio Soldini. Met o.a. Licia Maglietta, Bruno Ganz, Marina Massironi, Giuseppe Battiston en Antonio Catania.

Bitterzoet sprookje over een gedesillusioneerde huisvrouw (uitstekende rol van Maglietta) die langs de snelweg wordt vergeten door haar gezin en op zoek gaat naar haar eigen geluk in Venetië. Ze raakt bevriend met een suïcidale IJslandse ober (Ganz op zijn best), met een holistische schoonheidsspecialiste en met een anarchistische bloemenverkoper. Beneveld door muziek, dans en haar groeiende liefde voor de ober lijkt haar oude leventje een ver verleden. Ondertussen heeft haar man een loodgieter (Battiston) naar Venetië gestuurd om haar op te sporen. Het wonderlijke ensemble van personages, het verfrissende verhaal en de voortreffelijke dosering van poëtische komedie lanceren de film voorbij ieder superlatief.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

Gegen Ende der Nacht

1998 | Drama, Thriller, Misdaad, Oorlogsfilm

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 1998. Drama van Oliver Storz. Met o.a. Stefan Kurt, Karoline Eichhorn, Bruno Ganz, Felix Eitner en Ueli Jäggi.

In de bevreemdende Duitse nazomer van 1945 helpt een ex-politieman (Ganz) een joods-Amerikaanse legerofficier-rechercheur (Kurt) om de ogenschijnlijk motiefloze gruwelmoord op een boerengezin op te lossen. Een raadselachtige vluchtelinge (Eichhorn) lijkt er iets mee te maken te hebben. Regisseur en scenarist Storz (Mannheim, 1929) schreef talloze tv-producties. Gegen Ende der Nacht, in een bedachtzame stijl met uitstekende acteurs in Thüringen opgenomen, is het middelste deel van zijn post-WO II-trilogie. De andere films zijn Drei Tage im April (1994) en Drei Schwestern made in Germany (2006). Grimme-Preis voor de maker en zijn drie hoofdrolspelers.

Tödliches Schweigen

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Ulrich Mühe, Claudia Messner, Florian Martens, Julian Braun en Bruno Ganz.

Niet ver van de grens met het Westen klinkt in een dorp in de DDR tijdens de Kerstnacht van 1987 een luide knal. Het was een schot. In die nacht verdwijnt ook een zoon van een gezin uit dat gehucht, zijn vrouw achterlatend. Hij is hem gesmeerd naar de Bondsrepubliek. Pas zeven jaar later is er een weerzien, als hij op de verjaardag van zijn vader komt. De vrouw, die in de steek gelaten was, is hertrouwd en vader en moeder begrijpen nu waarom hij ooit vertrokken is: hij is homo. Gevoelig drama over coming- out in een gemeenschap, die weinig begrijpt van dergelijke problematiek. Ook bekend als TÖDLICHES SCHWEIGEN.

Il grande Fausto

1995 | Biografie, Sportfilm

Italië 1995. Biografie van Alberto Sironi. Met o.a. Sergio Castelliati, Ornella Muti, Bruno Ganz, Evelyne Bouix en Simon de La Brosse.

Biopic als miniserie die meestal in twee delen wordt uitgezonden, over Fausto Coppi (Castelliati) de Italiaanse wielrenner die tijdens zijn leven al een legende was. Hij won vijf maal de Ronde van Itali[KA3]e, twee maal de Tour de France en werd in 1953 wereldkampioen op de weg. De film begint ermee om te laten zien hoeveel moeite Coppi moest doen zijn bescheiden familie (van landbouwers) ervan te over tuigen dat een wielercarri[KA2]ere voor hem in het verschiet lag. Dat wereldkampioenschap vormde een dramatisch keerpunt in zijn leven. Bij de prijsuitreiking liet hij zich voor het eerst in het openbaar zien met Giulia Occhini (Muti), een vrouw die getrouwd was met een arts. Zoiets was in Itali[KA3]e, waar in 1953 de r.k. bepaalde wat wel en niet mocht, onzedelijk. De kerk dreigde over Coppi de banvloek uit te spreken. Er werd zoveel heisa in de pers gemaakt dat de supporters Occhini, bijgenaamd de Witte Dame, uitkotsten. Zij moest daarop de wijk nemen naar Argentini[KA3]e,waar ze beviel van een jongetje, Faustino. De prestaties van de campionissimo waren daarna minder en dat zou allemaal de schuld geweest zijn van Occhini. Zelfs toen Coppi op 41-jarige leeftijd op tragische wijze zijn schepper ontmoette - hij overleed aan malaria - kreeg zij de schuld. De film kon pas gemaakt worden nadat Occhini in 1993 overleden was. Toen de rolprent eenmaal klaar was, laaiden de emoties in Itali[KA3]e weer hoog op. Al met al een boeiend protret van een groot wielertalent en een schrijnend beeld van de benepen Italiaanse samenleving na WO II, al distanti[KA3]eerde Coppi`s rivaal Gino Bartali (gespeeld door Andrei) zich tot op zekere hoogte van de film en meent Faustino dat niet alles tot in de kleinste details klopt. Scenario van Giuseppe Tornatore (NUOVO CINEMA PARDISO).

Anwalt Abel - Ein Richter in Angst

1995 | Thriller, Drama

Duitsland 1995. Thriller van Josef Rödl. Met o.a. Bruno Ganz, Matthias Habich, Günther Maria Halmer, Sabine Postel en Andrea L'Arronge.

Door zijn strenge, onbuigzame houding heeft rechter J[KA3]urgen Crusius (Ganz) zich bij al zijn collega`s gehaat gemaakt. Als men hem beschuldigt van moord op een prostitu[KA1]ee, kunnen de binnenpretjes dan ook niet op. Niemand is bereid zijn zaak te verdedigen, dus wordt advocaat Abel (Halmer) door de rechtbank aangewezen. Officier van justitie Reuss (Habich) heeft met rechter Crusius nog een rekening te vereffenen. Hij stapelt met veel ijver de bezwarende bewijzen torenhoog op. Er gaan echter geruchten rond dat Crusius homo zou zijn, waardoor er ernstige twijfel ontstaat dat hij een prostituée zou bezoeken. Een spannende rechtszaak, die vooral overeind gehouden wordt door het sterke spel van Ganz, die alle anderen van het scherm speelt. De dialogen in het scenario van Fred Breinersdorfer komen echter te gekunsteld over. Het camerawerk is van Wolfgang Grasshoff.

Kan ya makan Beirut

1994 |

Libanon/Frankrijk 1994. Jocelyne Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux. Met o.a. Michele Tyan, Hanna Schygulla, David Niven, Jean Epstein en Charles Vanel.

Voordat de burgeroorlog van de jaren 1970-80 Beiroet bijna van de kaart veegde, was de Libanese hoofdstad veelvuldig het decor voor films of de onmoetingsplaats van de grote idolen van het zilveren scherm, playboys, chansonniers, politici enz. Twee jonge meisjes halen een oude filmoperateur over om hen fragmenten te tonen van beroemde films en filmsterren. De revue passeren o.a. Hanna Schygulla, David Niven, Richard Attenborough, Max Von Sydow, Bruno Ganz, Brigitte Bardot en vele anderen. Ook de latere Franse president generaal De Gaulle is te zien in oude journaalopnames. Voor kenners van Egyptische melodrama's, Amerikaanse serials en B-films een soort Turkish delight met Libanese zaligheid. Het scenario is van de regisseurs Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux.

Heller Tag

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van André Nitzschke. Met o.a. Bruno Ganz, Werner Dissel, Lotte Loebinger, Christian Blümel en Franziska Scholz.

Ganz in de rol van een gevierd toneelspeler die ongeneeslijk ziek is, en weet dat hij nog maar heel kort te leven heeft. Hij keert - voor de laatste keer - terug naar het huis van zijn grootouders waar hij mijmert over het verleden, heden en de onafwendbare, nabije toekomst. Mooi geregisseerd debuut van theatervakman Nitzschke (en daar zit hem ook de kneep, het is wat toneelmatig) over een afscheid van het leven. Strak scenario van Nitzschke en Gabi Blauert. Camerawerk van Michael Doering. De Duitse regionale omroep WDR was coproducent.

Prague

1993 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Ian Sellar. Met o.a. Alan Cumming, Sandrine Bonnaire, Bruno Ganz, Raphael Meis en Henri Meis.

Een man gaat naar Praag, op zoek naar oude journaalbeelden van zijn familie, die in de concentratiekampen van de nazi's is weggeteerd. De voorspelbare plot en zwakke karakterisering doen alle pogingen van de sterke cast om nog wat van het verhaal te maken teniet. Een nergens overtuigende parabel over de problemen in het post-communistische Europa. Scenario van regisseur Sellar en camerawerk van Darius Khondji.

In weiter Ferne, so nah!

1993 | Drama, Fantasy

Duitsland 1993. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Otto Sander, Bruno Ganz, Peter Falk, Nastassja Kinski en Heinz Rühmann.

Als vervolg op zijn Himmel über Berlin, vertelt Wenders het verhaal van twee engelen, die in het hedendaagse Berlijn hun beschermende werk doen. Op een dag geeft een van de twee zijn eeuwige leven op en wordt mens, om het leven van een meisje te kunnen redden. Maar hij komt in verkeerd gezelschap terecht. Wenders' film bevat talrijke prachtige scènes en hij had de beschikking over uitstekende acteurs. Maar zo goed als Himmel über Berlin is hij niet, en hij is wat aan de lange kant.

The Last Days of Chez Nous

1992 | Drama

Australië 1992. Drama van Gillian Armstrong. Met o.a. Lisa Harrow, Liri Paramore, Bruno Ganz, Kerry Fox en Miranda Otto.

Dit driehoeksdrama over twee zusters die met dezelfde man optrekken, zit handig in elkaar en wordt knap gespeeld. Het huwelijk van schrijfster Beth (Harrow) uit Sydney met Fransman JP (Ganz) zit na zeven jaar aardig in het slop. Hun dochter Annie (Otto) die zeventien is, trekt zich daar weinig van aan en hun onderhuurder Tim (Paramore) zit tussen de wal en het schip. Beth`s jongere zus Vicki (Fox) keert uit Itali[KA3]e terug en wordt het kind van de rekening als zij een relatie begint met JP op het moment dat Beth op reis gaat met haar vader (Hunter). Het scenario van Helen Garner is niet bepaald origineel maar haar vrouwelijke personages zijn haarfijn geobserveerd en worden kittig gespeeld. Subtiel camerawerk van Geoffrey Simpson en een blues-achtige muziekscore van Paul Grabowski. Harrow kreeg voor haar vertolking de onderscheiding als Beste Actrice bij de Australian Film Awards van 1992.

L'absence

1992 | Drama

Duitsland/Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Peter Handke. Met o.a. Jeanne Moreau, Alex Descas, Bruno Ganz, Sophie Semin en Eustaquio Barjau.

Vijf mensen zijn op de vlucht voor de dagelijkse sleur. Een oude schrijver (Barjau), zijn vrouw (Moreau), een speler (Ganz), een soldaat (Descas) en een jonge vrouw (Semin). Ze zwerven rond zonder doel. De handelingen worden uitsluitend gedragen door hun gesprekken, monologen en dromen. Een overambitieuze, literaire film. Voer voor snobs die alles slikken wat Handke hen voorschotelt. Voor gewone filmliefhebbers blijft er een hol, langdradig schouwspel over dat verdrinkt in bolle symboliek. Anderhalve ster waardering voor de cast die zich door het scenario van Handke zelf, dat op zijn roman uit 1987 is gebaseerd, heen worstelde zonder al te veel kleerscheuren op te lopen. Als bijkomende moeilijkheid wordt er afwisselend Frans, Duits en Spaans gesproken. Mooi camerawerk van Agnès Godard.

Brandnacht

1992 | Mysterie, Thriller

Zwitserland/Duitsland 1992. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Bruno Ganz, Barbara Auer, Rolf Hoppe, Ueli Jäggi en Gunter Malzacher.

De jonge Zogg zit in de gevangenis voor verkrachting en moord van een jonge vrouw in het Zwitserse dorpje Emmenthal. Hij is onschuldig en roept de hulp in van zijn vroegere leger-luitenant Ganz. Deze komt uit Berlijn om de zaak op te helderen, maar in het dorp stoot hij op een muur van stilte en vijandigheid. Een bewijs van hoe van een uitstekend roman een oppervlakkige film gemaakt kan worden, ondanks goede acteerprestaties. De film lijkt keer op keer op gang te geraken om dan weer opnieuw plat te vallen. Rosemarie Fendel en Fischer bewerkten de roman van Sam Jaun en we raden aan de film te laten voor wat hij is en het boek te lezen. Fotografie van Jörg Schmidt-Reitwein. Stereo.

La domenica specialmente

1991 | Fantasy

België/Frankrijk/Italië 1991. Fantasy van Giuseppe Tornatore, Giuseppe Bertolucci, Marco Tullio Giordana en Francesco Barilli. Met o.a. Maddalena Fellini, Chiara Caselli, Ivano Marescotti, Philippe Noiret en Ornella Muti.

Vier verhalen, vier grote Italiaanse regisseurs en een puike internationale cast. De verhalen spelen zich af aan de Adriatische kust en zijn aan elkaar gelijmd door Tonino Guerra, de vaste schrijver van Federico Fellini. In LA NEVE SUL FUOCO (SNOW ON FIRE) debuteert Maria, Fellini`s zuster, in een verrukkelijke rol van een dame, die haar zoon bespioneert als hij vrijt met zijn vrouw. Het is geregisserd door Giordana. In IL CANE BLU (THE BLUE DOG) van Tornatore zien we Noiret als een hondenhater, die achtervolgd wordt door de liefde van een grappig bastaardhondje. Het surrealistische LA DOMENICA SPECIALMENTE (ESPECIALLY ON SUNDAY) van Bertolucci gaat over aantrekkingskracht die maar niet tot intimiteit leidt. In LE CHIESE DI LEGNO (WOODEN CHURCHES) van Francesco Barilli lonkt iemand naar al het bloot in het door seks geobsedeerde Rimini, als er plotseling drie fraai verlichte, drijvende kerken verschijnen.

Erfolg

1991 | Historische film, Drama

Duitsland 1991. Historische film van Franz Seitz. Met o.a. Bruno Ganz, Franziska Walser, Peter Simonischek, Mathieu Carrière en Gudrun Gabriel.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Börn náttúrunnar

1991 | Fantasy, Drama, Experimenteel

IJsland/Noorwegen/Duitsland 1991. Fantasy van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Gísli Halldórsson, Sigríður Hagalín, Baldvin Halldórsson, Bruno Ganz en Hallmar Sigurdsson.

De eerste IJslandse speelfilm die een internationale hit werd. In een ongewone mengeling van realiteit en mystiek wordt het verhaal verteld van twee oude mensen, die ontsnappen uit het bejaardentehuis en op zoek gaan naar de plaats waar ze hun jeugd hebben doorgebracht, een allang verlaten dorp in de fjorden. Als ze hun doel naderen gaat de vertelling langzaam over in het rijk van het bovennatuurlijke. Er zitten elementen uit andere films in deze ontroerend-menselijke geschiedenis, maar dan gekruid met het temperament dat uniek is voor het land. Script van regisseur Fridriksson en Einar Már Gundmundsson. Camerawerk van Ari Kristinsson. Dolby-geluid.

Tassilo - Ein Fall für sich

1990 | Misdaad

Duitsland 1990. Misdaad van Hajo Gies. Met o.a. Bruno Ganz, Axel Milberg, Renate Schroeter, Pamela Villoresi en Charles Brauer.

Tassilo Gr[KA3]ubel (Ganz) begint met een detectivekantoor, samen met zijn moeder (Schroeter) die hem helpt als telefoniste en zijn vriend Hugo (Milberg) die zijn logistieke medewerker wordt. Hij krijgt al onmiddellijk tegenwerking van James Blickle (Breuer), een machtig zakenman die hij kost wat kost wil ontmaskeren als misdadiger. Hij schrikt er niet voor terug om zelf de wet te overtreden om de man te klissen. Dit duurt echter zes afleveringen lang en ondertussen mag Tassilo nog enkele andere zaken oplossen. Niet bepaald opwindende krimi uit grootvaders vaatje, gemaakt volgens vastgeroest patroon. Het idee is van Martin Walser. Het werd tot scenario omgewerkt door Hermann Naber, behalve voor de zesde aflevering die geschreven werd door Rolf Basedow. Jörg Seidl tekende voor de fotografie van de vijf eerste afleveringen en werd voor deel zes afgelost door Axel Block. De ondertitels van de afleveringen: 1. VERTEIDIGUNG VON FRIEDRICHSHAFEN, 2. HILFE KOMMT AUS BREGENZ, 3. ZÖRN EINER GÖTTIN, 4. LINDAUER PIETA, 5. DAS GESPENST VON GATTNAU, 6. 1OO JAHRE BLICKLE.

Schrödingerskat

1990 |

Nederland 1990. Paolo Pistolesi. Met o.a. Johan Leysen en Bruno Ganz.

Tassilo Gr[KA3]ubel (Ganz) begint met een detectivekantoor, samen met zijn moeder (Schroeter) die hem helpt als telefoniste en zijn vriend Hugo (Milberg) die zijn logistieke medewerker wordt. Hij krijgt al onmiddellijk tegenwerking van James Blickle (Breuer), een machtig zakenman die hij kost wat kost wil ontmaskeren als misdadiger. Hij schrikt er niet voor terug om zelf de wet te overtreden om de man te klissen. Dit duurt echter zes afleveringen lang en ondertussen mag Tassilo nog enkele andere zaken oplossen. Niet bepaald opwindende krimi uit grootvaders vaatje, gemaakt volgens vastgeroest patroon. Het idee is van Martin Walser. Het werd tot scenario omgewerkt door Hermann Naber, behalve voor de zesde aflevering die geschreven werd door Rolf Basedow. Jörg Seidl tekende voor de fotografie van de vijf eerste afleveringen en werd voor deel zes afgelost door Axel Block. De ondertitels van de afleveringen: 1. VERTEIDIGUNG VON FRIEDRICHSHAFEN, 2. HILFE KOMMT AUS BREGENZ, 3. ZÖRN EINER GÖTTIN, 4. LINDAUER PIETA, 5. DAS GESPENST VON GATTNAU, 6. 1OO JAHRE BLICKLE.

Strapless

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1989. Drama van David Hare. Met o.a. Blair Brown, Bruno Ganz, Bridget Fonda, Alan Howard en Michael Gough.

Een Amerikaanse vrouwelijke arts werkt in Londen en wordt tijdens haar vakantie verliefd op een mysterieuze man. Na hun huwelijk is hij plotseling verdwenen en zij probeert zijn achtergronden na te trekken. Het wonderlijk gemanieriëreerde spel van Ganz kan het feit niet verhullen dat het script flinterdun en de regie van Hare te theatraal is.

Un Amore di donna

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Nelo Risi. Met o.a. Laura Morante, Bruno Ganz, Claudine Auger, Ivan Desny en Cinzia De Ponti.

Het verhaal speelt in Milaan, Varese en Genève en gaat over een fascinerende, maar gestoorde vrouw van dertig. Materieel is zij van haar veel oudere echtgenoot afhankelijk, van wie ze gescheiden leeft. Dan ontmoet zij Franco, met wie zij een relatie krijgt, maar iets over haar verleden houdt ze verborgen. Vrij goed spel in een verder middelmatige film.

Lluvia de otoño

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van José Angel Rebolledo en Jose Angel Rebolledo. Met o.a. Kiel Martin, Jane Badler, Mercedes Sampietro, Jack Taylor en Peter Leeper.

Een schrijver in problemen keert terug naar zijn ouderlijk huis op het platteland, waar hij inspiratie hoopt te vinden. Daar ontdekt hij een vreemde vrouw, die met haar man in het achterhuis leeft. Veel pretenties, maar niet kundig gefilmd.

Padri e figli

1987 | Drama, Historische film

Italië/Duitsland 1987. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Burt Lancaster, Julie Christie, Laura Morante, Bruno Ganz en Cyrielle Claire.

Een meeslepende, intelligente miniserie over de familie die het chemische bedrijf IG Farben bezat en voor en tijdens WO II met de nazi's meewerkt. De film, die het niet te nauw neemt met historische details, begint in 1911 en beslaat in snel tempo twee oorlogen, vol hebzucht, seks, romantiek en chantage. De prachtig spelende rolbezetting en strakke regie maken dit tot een boeiende film.

Der Himmel über Berlin

1987 | Fantasy, Drama, Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1987. Fantasy van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois en Peter Falk.

Twee engelen observeren sinds het begin der tijden hoe de schepping zich ontvouwt. De standplaats van Damiel (Ganz) en Cassiel (Sander) is Berlijn, ze luisteren daar onopgemerkt naar de gedachten van de inwoners. Op een dag besluit Damiel dat observeren niet langer genoeg is, hij wil, als sterfelijk wezen, deelnemen aan het leven. Met schitterende beelden van Berlijn, voor de val van De Muur, vertelt Wenders (Der Amerikanische Freund, Paris, Texas) een prachtig, filosofisch verhaal vol melancholie en vervreemding. Peter Handke schreef mee aan het script. Wenders kreeg de regieprijs in Cannes.

Sins Of The Fathers

1986 |

1986. Bernhard Sinkel. Met o.a. Cyrielle Claire, Tina Engel, Dieter Laser, Julie Christie en Martin Benrath.

Twee engelen observeren sinds het begin der tijden hoe de schepping zich ontvouwt. De standplaats van Damiel (Ganz) en Cassiel (Sander) is Berlijn, ze luisteren daar onopgemerkt naar de gedachten van de inwoners. Op een dag besluit Damiel dat observeren niet langer genoeg is, hij wil, als sterfelijk wezen, deelnemen aan het leven. Met schitterende beelden van Berlijn, voor de val van De Muur, vertelt Wenders (Der Amerikanische Freund, Paris, Texas) een prachtig, filosofisch verhaal vol melancholie en vervreemding. Peter Handke schreef mee aan het script. Wenders kreeg de regieprijs in Cannes.

El Río de oro

1985 | Drama

Zwitserland/Spanje 1985. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Bruno Ganz, Ángela Molina, Francesca Annis en Stefan Gubser.

Een man die nog steeds aan zijn kinderjaren verankerd zit, keert terug naar zijn ouderlijk huis, waar zijn familieleden nog wonen. Een onderwerp met een paar interessante punten, dat echter gestrand is door de houterige en onderkoelde regie van Chávarri en de zeer slechte rolvertolkingen.

De IJssalon

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1985. Oorlogsfilm van Dimitri Frenkel Frank. Met o.a. Gerard Thoolen, Bruno Ganz, Renée Soutendijk, Carol van Herwijnen en Kees Hulst.

Een verzetsdrama met Thoolen als de joodse eigenaar van een ijssalon. Soutendijk is zijn vriendin die hem lafheid verwijt, en uiteindelijk met 'sympathieke' nazi Ganz de koffer induikt. De drie hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk schitterend en zorgen voor een behoorlijk aantal aangrijpende, soms verrassend geestige scènes. Helaas vallen een paar bijrollen serieus uit de toon en zijn de massascènes genant stuntelig. Toch verdient de film veel meer krediet dan hem bij zijn - schandelijk korte - bioscooprelease is gegeven.

System ohne Schatten

1983 | Misdaad, Romantiek, Drama

Duitsland 1983. Misdaad van Rudolf Thome. Met o.a. Bruno Ganz, Dominique Laffin, Hanns Zischler, Sylvie Kekule en Hartmut Bitomsky.

Een ontmoeting tussen drie mensen: het echtpaar Juliet en Melo en de computerspecialist Faber. Gezamenlijk lichten ze de bank op. Via manipulaties met de computer wordt geld naar een rekening in Zwitserland overgeschreven. De film heeft geen duidelijk verhaal. Veel wordt slechts aangestipt, zoals de onderlinge verhoudingen, en wordt verder aan de fantasie van de kijker overgelaten.

In der weissen Stadt

1983 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1983. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Bruno Ganz, Teresa Madruga en Julia Vonderlin.

Tanner is een van die regisseurs die gefascineerd is door de diepste zieleroerselen van zijn medemens. Hij meent een en ander filmisch te moeten vertalen via de gekwelde kop van Ganz, die zwaar neurotisch ronddwaalt tussen allerlei symbolisch bedoelde elementen. Daar heb je toch psychiaters voor? Mateloos vervelend en verstikkend pretentieus.

Logik des Gefühls

1982 | Drama, Romantiek

Duitsland 1982. Drama van Ingo Kratisch. Met o.a. Rüdiger Vogler, Daphne Moore, Grischa Huber, Sabine Andreas en Anna Witkowska.

Georg, een veertiger, wordt door zijn vrouw verlaten. Georg, die in het huwelijk altijd de sterkere was, is wanhopig. De film handelt over zijn pogingen de scheiding te verwerken.

Dans la ville blanche

1982 | Drama

Zwitserland/Portugal 1982. Drama van Alain Tanner. Met o.a. Bruno Ganz, Teresa Madruga, Julia Wonderlinn, Francisco Baiaio en José Wallenstein.

Een scheepsmachinist gaat in Lissabon aan wal en besluit daar te blijven. Verschillende verliefdheden compliceren zijn verblijf en als hij tot twee keer toe aangevallen en beroofd wordt, besluit hij weer naar het Noorden - naar huis? - te vertrekken. Een voor Tanner ongewoon spontane en min of meer geïmproviseerde ontdekkingsreis door Lissabon die door Ganz' identiteitscrisis boven een toeristisch prentenboek wordt uitgetild.

La storia vera della signora dalle camelie

1981 | Drama, Romantiek, Historische film, Erotiek

Frankrijk/Italië 1981. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Isabelle Huppert, Gian Maria Volonté, Bruno Ganz, Fabrizio Bentivoglio en Clio Goldsmith.

Alphonsine Plessis (Huppert) vertrekt als tiener naar Parijs, waar ze zwoegt in een naaiatelier, bijklust als prostituee en uiteindelijk van de ene rijke heer naar de andere dartelt als luxe courtisane. Maar van binnenuit wordt ze langzaam gesloopt door TBC, en ze sterft op haar drieëntwintigste. Erotische scènes te over, Huppert is uitstekend en het ziet er allemaal schitterend uit, maar het tempo is aan de lage kant. Gebaseerd op de bekende roman van Alexandre Dumas fils. Mooie muziek van Ennio Morricone.

Etwas wird sichtbar

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Harun Farocki. Met o.a. Anna Mandel, Marcel Werner, Hanns Zischler, Bruno Ganz en Inga Humpe.

Tamelijk ingewikkelde discussiefilm over de invloed van de Vietnamoorlog op een keurig paar in Berlijn. Ook uit Farocki's debuut ZWISCHEN ZWEI KRIEGEN werd al duidelijk dat hij sociologie studeerde.

Die Fälschung

1981 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1981. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Bruno Ganz, Hanna Schygulla en Jean Carmet.

Indrukwekkende rol van Ganz als verslaggever in een door oorlog en geweld geteisterd Libanon. Een tweeslachtige film: gaat het over de Palestijnse situatie of over de problemen van de al of niet onafhankelijke journalistiek? Of over een identiteitscrisis? De achtergronden te Beiroet zijn heel echt. Naar de roman La Falsification van Nicolas Born.

Der Erfinder

1981 | Drama, Avonturenfilm, Komedie

Zwitserland 1981. Drama van Kurt Gloor. Met o.a. Bruno Ganz, Walo Lüönd, Verena Peter, Oliver Diggelman en Thomas S. Ott.

Zürich, 1916: een pacifistische uitvinder leeft in alle rust in een klein bergdorpje in de buurt van Zürich. Op een dag vindt hij de rupsband uit, maar het zal hem geen geluk brengen. Sobere, intense en bijzonder rijke film van Ganz in een van zijn beste rollen. De film werkt op veel niveaus zonder ooit zwaartillend of belerend aan te doen, en de regie van Gloor is subtiel en zeldzaam doeltreffend. Niet missen.

Circle Of Deceit

1981 |

1981. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jerzy Skolimowski, Hanna Schygulla, Bruno Ganz en Jean Carmet.

Zürich, 1916: een pacifistische uitvinder leeft in alle rust in een klein bergdorpje in de buurt van Zürich. Op een dag vindt hij de rupsband uit, maar het zal hem geen geluk brengen. Sobere, intense en bijzonder rijke film van Ganz in een van zijn beste rollen. De film werkt op veel niveaus zonder ooit zwaartillend of belerend aan te doen, en de regie van Gloor is subtiel en zeldzaam doeltreffend. Niet missen.

Polenta

1980 | Drama, Experimenteel

Zwitserland 1980. Drama van Maya Simon. Met o.a. Bruno Ganz, Jean-Marc Stélhé, Aude Eggiman, Marina Golovine en Guy Tourailles.

Een tweetal mannen, dat in een ge[KA3]isoleerde hut woont, neemt de verantwoordelijkheid op zich voor in een naburige hut levende zusjes, maar niettemin sterft de jongste van de twee. Zorg voor de overlevende doet rivaliteit tussen hen ontstaan, terwijl visioenen van de dode hun eigen sterfelijkheid beangstigend bewust maakt. Deze mysterieuze allegorie in steriel en anoniem sneeuwlandschap is het regiedebuut van Simon (dochter van acteur François en kleindochter van Michel), die een opleiding kreeg aan de Filmschool van Moskou. Invloed van Tarkovskij's STALKER is duidelijk, maar het is niettemin een zeer persoonlijke film die sterk afwijkt van de recente Zwitserse cinema. Ganz en Stélhé belichamen tegengestelde aspecten van één persoonlijkheid, namelijk ratio versus mystiek.

Oggetti smarriti

1980 | Drama

Italië 1980. Drama van Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Mariangela Melato, Bruno Ganz, Renato Salvatori, Laura Morante en Maria Luisa Santella.

Een vrouw is van plan om per trein met haar minnaar te vertrekken, maar stapt uit als ze op het station een bekende meent te zien. Het blijkt een jeugdvriend met wie ze 24 uur op het station rondzwerft, herinneringen ophaalt, totdat hij zich voor een trein werpt en zij terugkeert naar haar gezin. Een tamelijk zwak scenario en de weinig uitgediepte hoofdrol ondermijnen de boeiende observatie van een Milanees station, de reizigers, de wachtenden, de doelloze zwervers, zodat de film een reeks vaak treffende momenten wordt zonder samenhang. Onhandige flash-backs doorbreken die eenheid nog meer. Goed spel van Ganz.

La Provinciale

1980 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1980. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Nathalie Baye, Angela Winkler, Bruno Ganz, Patrick Chesnais en Dominique Paturel.

Een industrieel tekenaarster gaat van de provincie naar Parijs om werk te zoeken, maar merkt dat al haar sollicitaties ook andere 'gunsten' veronderstellen. Ze bewaart haar zelfrespect ten koste van werkeloosheid, in tegenstelling tot een jonge actrice met wie ze vriendschap sluit. De eenvoud van Bayes acteren en Goretta's minitieuze aandacht voor zogenaamde kleurloze mensen wegen niet altjd op tegen de schematische voorspelbaarheid van het scenario, al zijn er en passant treffende en genuanceerde mannenportretten die stikken in hun rolpatroon. Als Bayes tegenpool zet Winkler haar rol veel te zwaar en melodramatisch aan.

Nosferatu: Phantom der Nacht

1979 | Horror

Duitsland/Frankrijk 1979. Horror van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Bruno Ganz, Isabelle Adjani, Roland Topor en Walter Ladengast.

Junior-makelaar Jonathan Harker (Ganz) wordt naar Transsylvanië gezonden, waar hij een lucratieve vastgoedtransactie af moet sluiten met graaf Dracula (Kinski). Maar die lijkt meer geïnteresseerd te zijn in zijn geliefde Lucy (Adjani). Herzog en zijn cast werden vooral geïnspireerd door de klassieker van Murnau uit 1922. Adjani lijkt regelmatig op een diva uit een zwijgende film, Kinski is briljant als stille, tragische vampier. Er werden Engels en Duits gesproken versies opgenomen. Opnames werden onder andere gemaakt in Delft, Schiedam en Slowakije.

Cinq % de risque

1979 | Misdaad

Frankrijk/België 1979. Misdaad van Jean Pourtalé. Met o.a. Bruno Ganz, Jean-Pierre Cassel, Aurore Clément, Pierre Michael en Fernand Guiot.

Een bizar thema: het opzetten van de volmaakte misdaad, door met behulp van een wiskundige techniek en nauwkeurige computerberekeningen een rotsvast alibi te construeren. Helaas draait dit al snel uit op een eindeloze autorally (het lijkt wel een reclamefilm voor het betreffende merk), zodat het project halverwege eigenlijk al op een mislukking uitloopt. De tweede speelfilm van Pourtalé. De laatste?

The Boys from Brazil

1978 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason, Lilli Palmer en Uta Hagen.

Nazi-jager Ezra Lieberman (Olivier) komt tot de ontdekking dat nazibeul Mengele (verrassende rol van Peck) vanuit Zuid-Amerika opdracht heeft gegeven voor de moord op tientallen ambtenaren. Voor wie het spannende verhaal niet kent volstaat te melden dat de moorden deel uitmaken van een wereldwijd complot met als doel de geboorte van het Vierde Rijk. Het boek van Ira Levin (oa Rosemary's Baby) waarop de film is gebaseerd viel bij verschijnen in 1976 in de categorie science fiction à la Frankenstein maar won gestaag aan realiteitszin gezien de huidige medische ontwikkelingen.

Schwarz und weiß wie Tage und Nächte

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Wolfgang Petersen. Met o.a. Bruno Ganz, Gila von Weitershausen, René Deltgen, Ljuba Tadic en Annemarie Wendl.

Een computerontwerper die als jongetje al aan schaken verslaafd raakte ziet met lede ogen toe hoe een schaakgrootmeester het wint van zijn computer. Vervolgens daagt hij met succes zelf de grootmeester uit. Een fijnzinnige film, in het buitenland hoger gewaardeerd dan in Duitsland zelf.

Retour à la bien-aimée

1978 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1978. Actiefilm van Jean-François Adam. Met o.a. Isabelle Huppert, Jacques Dutronc, Bruno Ganz, Christian Rist en Jean-François Adam.

Een man probeert zijn ex-vrouw, zoontje en het huis waarin hij opgroeide terug te veroveren door de nieuwe echtgenoot een moord in de schoenen te schuiven en vervolgens zijn morele steun aan te bieden. Dit geraffineerde thriller-scenario kreeg een tegendraadse stilering die van een bijna rituele ingetogenheid naar opera-achtige lyriek groeit. Regisseur Adam (die zelf de politie-inspecteur speelt) maakte drie films over een geobsedeerde, maar gedoemde terugkeer naar het verleden waarvan dit de beste is. Na voltooiing pleegde hij zelfmoord. Scenario van de regisseur, Georges Perec en Jean-Claude Carriere. Camerawerk van Pierre Lhomme.

Messer im Kopf

1978 | Drama, Thriller

Duitsland 1978. Drama van Reinhard Hauff. Met o.a. Bruno Ganz, Angela Winkler, Hans Christian Blech, Hans Brenner en Heinz Hönig.

Een wetenschappelijke medewerker haalt 's avonds zijn vrouw van haar werk, een jeugdhonk, waar de politie met harde hand aan het ontruimen is. Een politieman schiet de volstrekt onkundige wetenschapper een kogel in het hoofd, waarna de man in de pers als een steeds gevaarlijker terrorist wordt afgeschilderd. Het genre van de misdaadfilm als een uiterst spannend, vlijmscherp commentaar op de kleinburgerlijke maatschappij. Het scenario is van Peter Schneider. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Knife In The Head

1978 |

1978. Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Honig, Angela Winkler, Bruno Ganz en Hans Christian Blech.

Een wetenschappelijke medewerker haalt 's avonds zijn vrouw van haar werk, een jeugdhonk, waar de politie met harde hand aan het ontruimen is. Een politieman schiet de volstrekt onkundige wetenschapper een kogel in het hoofd, waarna de man in de pers als een steeds gevaarlijker terrorist wordt afgeschilderd. Het genre van de misdaadfilm als een uiterst spannend, vlijmscherp commentaar op de kleinburgerlijke maatschappij. Het scenario is van Peter Schneider. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Die linkshändige Frau

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Peter Handke. Met o.a. Bruno Ganz, Edith Clever, Markus Mühleisen, Gérard Depardieu en Rüdiger Vogler.

Een indrukwekkende literaire studie over een vrouw die haar man en haar zoontje in een isolement brengt door de eerste te verzoeken haar huis te verlaten, met camerabeelden als Japanse etsen van Robby Müller.

Der amerikanische Freund

1977 | Film noir, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1977. Film noir van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Dennis Hopper, Lisa Kreuzer, Nicholas Ray en Samuel Fuller.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

Sommergäste

1976 | Historische film, Drama

Duitsland 1976. Historische film van Peter Stein en Peter Stein (II). Met o.a. Ilse Ritter, Edith Clever, Wolf Redl, Eberhard Feik en Michael König.

Prachtig camerawerk van Michael Ballhaus en schitterende ensceneringen van Maxim Gorki`s toneelstuk over een groepje welgestelde Russen die in hun datsja (zomerhuis) de geruchten over de komende revolutie met muziek en poëzie van zich af proberen te schudden. Een glansrol van Ganz, maar ook van Clever. Naar een perfect scenario van Botho Strauß.

Lumière

1976 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1976. Drama van Jeanne Moreau. Met o.a. Jeanne Moreau, Lucia Bosé, Francine Racette, Caroline Cartier en Keith Carradine.

Vier actrices in verschillende stadia van hun carrière hebben uiteenlopende problemen met mannen in hun beroeps- en privé-leven, maar vinden steun in onderlinge vriendschap. Deze authentieke kijk van binnenuit op een milieu dat gewoonlijk oppervlakkig of ironisch wordt gepresenteerd, toont Moreau als opmerkelijk debuterende spelregisseuse, ook van de mannen die meer diepte krijgen dan gewoonlijk in een vrouwenfilm. Dat ze zichzelf de sterrol toemat lijkt ijdel exhibitionisme, maar wordt van zelfkritische kanttekeningen voorzien.

Die Wildente

1976 | Historische film, Drama

Duitsland 1976. Historische film van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Jean Seberg, Peter Kern, Bruno Ganz, Anne Bennent en Heinz Bennent.

Een verfilming van Henrik Ibsens toneelstuk over een jong meisje (Anne, zusje van David Bennent uit DIE BLECHTROMMEL) dat het leugenachtige huwelijk van haar ouders niet kan verdragen. Prima rollen van Seberg en Kern, fijne sfeertekening. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Robbin Müller.

Die Marquise von O.

1976 | Romantiek, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland/Frankrijk 1976. Romantiek van Eric Rohmer. Met o.a. Edith Clever, Bruno Ganz, Edda Seippel, Peter Lühr en Otto Sander.

Een verfilming van Henrik Ibsens toneelstuk over een jong meisje (Anne, zusje van David Bennent uit DIE BLECHTROMMEL) dat het leugenachtige huwelijk van haar ouders niet kan verdragen. Prima rollen van Seberg en Kern, fijne sfeertekening. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Robbin Müller.

Der Sanfte Lauf

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Haro Senft. Met o.a. Bruno Ganz, Verena Buss, Hans Dieter Asner, Wolfgang Büttner en Hans Putz.

Ganz in zijn allereerste filmrol. De film gaat over jonge studenten en hun onzekere levenshouding. Er blijft maar weinig over van alle sympathieke bedoelingen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bruno Ganz op televisie komt.

Reageer