Thomas Merker

Cameraman

Thomas Merker is cameraman.
Er zijn 9 films gevonden.

Unter weißen Segeln - Abschiedsvorstellung

2005 | Drama, Komedie

Duitsland 2005. Drama van Walter Bannert. Met o.a. Michael Degen, Gila von Weiterhausen, Claudia Messner, Roswitha Schreiner en Ingo Naujoks.

De laatste zeiltocht van de viermaster Star Clipper eindigt in een keldergang door het fantasieloze scenario van Hartmann Schmige. Ingebeelde zieke, concertpianist Caspari (Degen) vreest dat hij MS heeft en wil zich verzoenen met zijn ex-gades, Vera (Von Weitershausen), die arts is, en Ruth Bach (Messner), die Caspari`s agente was. Hun weerzien wordt een regelrechte ramp, want de dames voor wie de jaren eveneens tellen, gedragen zich als furies. Reisorganisatrice Marlene (Neubauer), die eveneens aan boord is, wordt in Egypte het hof gemaakt door Yussuf (Tobias) en moet uit haar benarde positie gered worden door kapitein Bernd Jensen (Janson). De kijkers hopen op zijn minst dat het drijfijs tussen deze twee gaat smelten. In een subplotje wordt automonteur Kwiatkowksi (Naujoks), die net weduwnaar is geworden, verliefd op de charmante reisleidster Probst (Schreiner) als hij zand uit de woestijn wil meenemen voor het graf van zijn vrouw. Zonde van al dat talent, maar lieve mensen, deze variatie op DAS TRAUMSCHIFF is niks en bleef ongeliefd bij de kijkersmassa. Het camerawerk is van Thomas Merker en Duli Diemannsberger.

Rosa Roth - Die Abrechnung

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

Bij de overval op het bankfiliaal, waar Martha Hanson (Hagen) werkt, moet zij de dader de buit overhandigen, maar ze stopt zonder dat haar collega`s iets door hebben ook een paar marken in haar eigen zak. De overvaller ontkomt, maar doodt een klant die hem probeerde te tegen te houden. Martha krijgt later thuis bezoek van een onbekende die haar koelbloedigheid zo bewonderde en we weten meteen dat het om de bankovervaller gaat. Martha is gefascineerd als een jong konijn dat een brilslang ziet. Ondertussen zit Rosa Roth (Berben) met haar onderzoek te modderen en Martha, Rosa's belangrijkste getuige, vertelt haar niet meer dan ze kwijt wil. Korte tijd later loopt er een drugstransactie mis in een bos; er vallen schoten en er is weer een dode te betreuren. Het is duidelijk dat het om dezelfde dader gaat als bij de bankoverval. Van Martha ontbreekt ieder spoor - is zij een lastige getuige, van wie men zich ontdaan heeft of is zij een medeplichtige? Het onderzoek voert de chique Rosa naar Lissabon, waar de zaak tot een showdown komt. Het scenario van Klaus Poche bevat een aardig verhaal dat voor één keer nu eens niet helemaal op Berben is toegeschreven, maar ook de ruimte geeft aan het oogverblindende vampje, een talent in opkomst, Hagen - en dat is heel prettig en maakt veel goed. Het camerawerk is van Thomas Merker en de regie was in vaste handen van de altijd aanwezige Rola.

Rosa Roth - Täusche deinen Nächsten wie dich selbst

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Katja Flint.

Rosa Roth (Berben) onderzoekt de moord op de vrouw van autohandelaar Norbert Schweppe (Milberg), die levenloos in de kofferbak van een auto is gevonden. Het slachtoffer was al vier weken spoorloos en er was aangifte gedaan wegens ontvoering tegen losgeld. Rosa gaat Norbert ondervragen en stelt vast dat hij voordat hij trouwde, een verhouding had met de zuster van de vermoorde, Hella (Flint). Hella werkte bij Norbert nadat ze als profsporter in een dopingsschandaal was beland. Hella bezit met haar overleden zus de grond waarop het bedrijf is gevestigd. Rosa begin Hella te verdenken en als ook nog het stoffelijk overschot van een voormalige medewerkster van Norbert gevonden wordt, meent Rosa het helemaal zeker te weten: Hella heeft een lastige getuige uit de weg geruimd. Maar dan is Hella ook verdwenen. Heeft Rosa zich soms vergist? Het scenario van Peter Hemmer is aardig, bevat de nodige dwaalsporen en Berben is even charmant als altijd. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Preis der Schönheit

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Vera Loebner. Met o.a. Christian Quadflieg, Claudine Wilde, Christine Neubauer en Dieter Mann.

Plastisch chirurg Dr. Gregor Rauch (Quadflieg) maakt een fout bij de lifting van het gezicht van Frauke Nimrath (Wilde), een tv-presentatrice die getrouwd is met de machtige mediabaron Albrecht Nimrath (Mann), die uit wraak Rauchs leven en huwelijk ruïneert. Rauch moet zich noodgedwongen terugtrekken op het land en zijn toekomst ziet er somber uit. Dan leert hij een jonge Italiaanse kennen en hij krijgt weer moed... Onbenullig drama naar een scenario van Rolf Gumlich. De geroutineerde rolverdeling is niet slecht, maar desondanks kan het nauwelijks boeien. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Eine Hand schmiert die andere

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Peter Fratzscher. Met o.a. Katrin Bühring, Michael Wenninger, Patricia Lueger, Philipp Moog en Peter Weiß.

Het scenario met goede afloop van Ina Siefert en Andy T. Hoetzel neemt de belastingdienst op de hak - dat is nooit weg. We volgen de moeizame carri[KA2]ere van Gisela (B[KA3]uhring), die zich met haar ijverige gespeur naar ontduiking in haar eigen woonplaats (een provinciestadje) impopulair heeft gemaakt. Bovendien heeft dit irritante gedrag haar verloving gekost met haar saaie collega Jochen (Wei[KL29]), die echter veel beter begrepen had dat het bij de belastingdienst slechts om twee principes draait: de fiscus heeft altijd gelijk en de kleine kas voor het `koffiegeld` moet altijd kloppen. Gisela krijgt een overplaatsing naar M[KA3]unchen, maar komt van de regen in de drup: collega Keller (Moog) is volgens Gisela niet onkreukbaar, maar omkoopbaar en haar cheffin Stein (B[KA3]ohm) is alleen maar ge[KA3]interesseerd in haar eigen loopbaan. Gisela raakt betrokken bij grootschalige fraude van een schoonmaakbedrijf als de wanhopige eigenaar (Lobmeier) zich voor haar ogen doodschiet. Omdat ze zich zo intensief met de zaak bezighoudt, merkt ze niet onmiddellijk op dat een collega, M[KA3]obius (Wenninger), verliefd op haar is. Bij haar ziekelijke gepluis verdenkt ze iedereen die ze op haar weg tegenkomt, iets met het zwarte geldcircuit te maken te hebben: de inspecteur van belastingen (Maracek) of voornoemde Möbius... Toch krijgt ze de onderste steen boven en het blijkt dat ze niet helemaal ongelijk heeft. Aardige film die heel behoorlijk gespeeld wordt, maar een heel beetje ten ondergaat aan de eentonigheid waarop het thema is aangepakt. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Der Kapitän - Kein Hafen für die 'Anastasia'

2000 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 2000. Avonturenfilm van Sabine Landgraeber. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Giuliana de Sio, Laszlo I. Kish en Dieter Hufschmidt.

Kapitein Harmsen (Atzorn) is onderweg met de afgetrapte Anastasia van Algiers naar Bremerhaven. Het schip is geladen met containers en de reis is pure routine. De eerste machinist Kaiser (Ries), die ook buiten het werk een vriend van Harmsen is, ontdekt met machinist Oliver Droll (Kish) dat de motor niet op volle toeren draait. Ze denken dat eraan geknoeid is. Ondertussen worden in een van de containers verstekelingen - politieke vluchtelingen - aangetroffen en een jongetje blijkt een acute blindedarm ontsteking te hebben. De charmante Italiaanse chirurge Sophia Minardi (De Sio) komt aan boord om het patiëntje te opereren. Ondertussen ontdekken Harmsen en Kaiser waarom de motor van slag af was: een sterke elektromagneet die tegen de scheepshuid zit opgekleefd, verstoort het besturingssysteem. Aan de andere kant van de wand zit onder de waterlijn een metalen container, waarin drugs zijn opgeslagen. Het blijkt dat autoriteiten aan land getipt zijn over de blinde passagiers, want Harmsen krijgt geen toestemming om binnen te lopen. Ook Sophia kan daardoor niet meer van boord, maar zij is voor iedereen het zonnetje in huis. Dan verschijnt er een jacht aan de kim dat op de Anastasia afkoerst; het zijn de drugshandelaren die hun kostbare spul komen halen, maar ze hebben buiten de waard gerekend met Harmsen en Kaiser. Het wordt nog even heel spannend voordat de Anastasia veilig en wel de haven kan worden binnengeloodst, maar daarna is het nog niet helemaal afgelopen, want de door Harmsen opgedoken buit is ingepikt door een der medeplichtigen van de drugshandelaren. Tussen Harmsen en de zo aardige geblondeerde Sophia wordt het niks door een betreurenswaardig misverstand. Het scenario van Benedikt Gollhardt is een rommelig, melodramatisch avonturenverhaal. De rolverdeling en de regie zijn niet slecht en houden je nog net aan de buis. Het camerawerk is van Thomas Merker. Er kwam nog een volgende belevenis die ook door Gollhardt is geschreven, maar behalve dezelfde hoofdrollen, zijn er andere bijrollen, een andere regisseur en een andere cameraman. De film is getiteld DER KAPITÄN - DAS GEHEIMNIS DER VIKING.

Sieben Monde

1998 | Horror

Duitsland 1998. Horror van Peter Fratzcher. Met o.a. Jan Josef Liefers, Marie Bäumer, Ulrich Mühe, Christoph Waltz en Peter Lohmeyer.

De stad is in de greep van een reeks ijslijke moorden. Op de plaats van de misdaad wordt steeds het haar van een wolf aangetroffen. Op een avond bij volle maan wordt de schrijver Thomas Kr[KA3]omer (Liefers) aangevallen door een dier dat hem in de nek bijt en dan verdwijnt. De volgende ochtend wordt het verminkte lijk van zijn grootmoeder gevonden. Thomas is ervan overtuigd dat hij een weerwolf is, temeer daar weerwolven volgens de legende nooit kunnen herinneren wat ze uitgespookt hebben in hun dierengedaante. In alle gegevens over recente moorden ziet hij het bewijs dat hij de dader is. Omdat hij zijn vriendin Alexandra (Baumer) wil beschermen en omdat hij absoluut zeker wil zijn van zichzelf tracht Thomas bij volle maan zijn transformatie tot weerwolf op video te registreren. De vreemdste weerwolffilm sinds COMPANY OF WOLVES. Fratzcher tracht de conventies van het genre steeds opnieuw te verleggen en hierdoor kan hij de verwachtingen van de toeschouwer manipuleren en hen zo naar de verrassende climax leiden. Soms gebruikt hij iets te nadrukkelijk tv-technieken die op het grote scherm minder gelukt overkomen. Een interessant scenario van Nils-Morten Osburg. Fotografie is van Thomas Merker.

Rosa Roth - Jerusalem onder Die Reise in den Tod

1998 | Mysterie

Duitsland/Oostenrijk 1998. Mysterie van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Jan Josef Liefers, Traugott Buhre, Rosemarie Fendel en Peter Roggisch.

Kommissarin Rosa Roth (Berben) is op weg naar Jeruzalem voor het huwelijk van een vriendin. Zij maakt kennis met een bejaard echtpaar, Walter en Helga Bannert (Buhre en Fendel). De volgende dag wordt Walter in het hotel dood aangetroffen. Een hartaanval, maar Rosa gelooft het niet. Zij begint dieper in Walters verleden te graven. De man liep gebukt onder zijn oorlogsverleden. Nee, hij was geen Nazi-generaal of kamp-commandant, maar slechts een kleine spoorweg-beambte, die mensen naar hun dood moest rijden. Lothar Schöne schreef het verhaal, dat oorspronkelijk niet als krimi bedoeld was. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Klefisch - Tod am Meer

1993 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1993. Misdaad van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Willy Millowitsch, Dietmar Bär, Sabine Kaack, Walter Buschhoff en Florian Fitz.

De vierde zaak van de Keulse ex-commissaris Klefisch (Millowitsch). Hij moet bemiddelen in het conflict tussen de steenrijke groentehandelaar F. Heiderscheidt (Buschhoff) en diens kleinzoon Jens (Fitz), omdat Heiderscheidt hertrouwd is met zijn dertig jaar jongere secretaresse Cilly (Kaack). Jens meent dat door deze gebeurtenis zijn erfenis in rook zal opgaan. Bovendien gaan zijn opa en Cilly op vakantie naar de rotskust van Normandië. Ja, hoor voordat Klefisch ook maar iets kan doen, is de oude Heiderscheidt dood. Volgens Jens heeft Cilly het gedaan, maar Cilly zegt dat de opwinding, die door Jens werd veroorzaakt, voor haar man te groot was. Natuurlijk is er misdaad in het spel maar Klefisch moet daarvoor wel het een en ander uitzoeken en beroep doen op zijn oude relaties. Bär speelt Mike Döpper; deze op een hopman lijkende acteur zou in het Duitstalige tv-land heel bekend worden toen hij in 1997 als Kommissar Freddy Schenk van het team uit Keulen in de serie TATORT voor het eerst op de beeldbuis kwam. Films met Millowitsch zijn aardig, maar hebben te weinig tempo. Het scenario is van Hans Werner Kettenbach. Het camerawerk is van Thomas Merker. Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Thomas Merker op televisie komt.

Reageer