Renate Blume: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Sternzeichen

2005 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2005. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Heikko Deutschmann, Barnaby Metschurat, Karin Griegerich, Jürgen Hentsch en Vadim Glowna.

Eine Lüge zuviel

1998 | Thriller, Komedie

Duitsland 1998. Thriller van Thomas Jacob. Met o.a. Bernd Herzsprung, Gila von Weitershausen, Gerd Preusche, Alexandra Kamp-Groeneveld en Alexander Wussow.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria - Gräfin Cosel

1985 | Drama, Historische film

Oost Duitsland 1985. Drama van Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Marzena Trybala, Dietrich Körner, Alfred Struwe, Jan Spitzer en Klaus Piontek.

De keurvorst van Sachsen, Adolf Magnus Freiherr von Hoym (Piontek) zet zijn gade Anna Constantia (Trybala) in bij een weddenschap. Hij verliest en hierdoor wordt Anna de ma[KA4]itresse van August de Tweede (K[KA3]orner), de koning van Polen, die haar de titel van gravin Cosel schenkt. Anna Constantia die August probeert zijn belofte te laten houden om haar te huwen, krijgt invloed aan het hof van Sachsen. Aan het Poolse hof wint een rivale aan invloed, terwijl Anna Constantia naar Pillnitz wordt verbannen. Ze gaat echter niet bij de pakken neerzitten en vlucht naar Pruisen, waar ze de aartsvijand van August, de koning van Pruisen Friedrich Wilhelm de Eerste (Mühlstädt), om hulp vraagt. Dit romantische melodrama dat speelt in 1712 in de barokperiode, is voor een kostuumstuk uit het boeren- en arbeidersparadijs van vadertje Honecker verrassend goed, net alsof de Oostduitse makers naar iets anders verlangden, hoger en beter, dat echter voor hen ongrijpbaar bleef. Werd uitgezonden in drie individuele delen die geproduceerd werden tussen 1983 en 1987 met verschillende titels, deels dezelfde hoofdrollen en verder een wisselende bezetting. Deze aflevering wordt meestal in twee delen uitgezonden. Het scenario is van Albrecht Börner en regisseur Kasprzik naar de roman van Josef I. Kraszewski. Het camerawerk is van Horst Hardt. Vervolg: SACHENS GLANZ UND PREUßENS GLORIA - BRŸHL.

Polizeiruf 110: Trüffeljagd

1981 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1981. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Jürgen Frohriep, Sigrid Göhler, Ulrich Thein, Henry Hübchen en Renate Blume.

Een flatgebouw moet gesloopt worden en men besluit dit met een ontploffing te doen. De buurt wordt afgezet. Gauwdief Georg Polte (Thein) krijgt een tip: in de fabriek Plaste zouden zich in de brandkast goud, zilver, geld en ruwe diamanten bevinden. Samen met Detlef Franzius (H[KA3]ubchen) verschaft hij zich toegang tot de leegstaande fabriek. Als ze de brandkast gekraakt hebben, vinden ze slechts een sleutelbos en een hoop waardeloze papieren. Als ze hem teleurgesteld smeren, zakt op dat moment het flatgebouw in elkaar en de politie heeft het duo snel in de kraag gevat. Detlef is van de ontploffing zo geschrokken dat hij er een trauma aan overhoudt en verpleegd moet worden. Georg weet dit niet. Naderhand heeft de politie te maken met inbraken in kluizen, waarvan de daders over de sleutels moeten beschikken. Polte wordt door Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) aan de tand gevoeld, maar hij zwijgt totdat ze hem onder druk zetten met een video, waarop de ontredderde toestand van Detlef zichtbaar is. Hoewel Georg nog steeds niet praten wil, hoeven H[KA3]ubner en Vera Arndt (G[KA3]ohler) hem slechts te volgen. Lottchen (Blume) tegenwoordig serveerster, ooit ingenieur bij Plaste, had met Peter Bittner (Richter-Reinick) een mooi plan gesmeed. Het scenario van regisseur Krätzig is niet slecht, maar deze film haalt het in de verste verte niet bij afleveringen die na het vallen van de Muur gemaakt werden. Het camerawerk is van Walter Küppers. Nummer 75.

Polizeiruf 110: Alptraum

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Dieter Mann, Volkmar Kleinert, Renate Blume, Manfred Kranich en Jürgen Zartmann.

Bernd Broske (Mann) is nog altijd tot over zijn oren verliefd op zijn frivole donkerharige vrouw Angela (Blume). Hij aanbidt haar zodanig dat hij voor haar uit stelen gaat, waardoor hij de bak in draait. Wegens goed gedrag komt hij vervroegd op vrije voeten en gaat samen met Wilhelm Gurak (Kleinert) die hij in de petoet heeft leren kennen, naar huis. Hij ontdekt dat Angela helemaal niet zo veel van hem hield, want zij heeft inmiddels troost gezocht bij werktuigkundig ingenieur Hanssen (Kranich), die door Angela mee naar binnen wordt genomen. Bij Bernd slaan alle stoppen door. Hun luxueuze houten huis dat door Bernd van een bouwval was omgetoverd tot een paleis (met gestolen bouwmaterialen), vliegt in brand. Een politieman die nachtdienst heeft en toevallig passeert, kan Angela nog net uit het brandende huis redden, maar de brandweer vindt een verkoold lijk, dat niet onmiddellijk ge[KA3]identificeerd kan worden. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die het onderzoek leidt, hoort van zijn dappere collega dat Bernd en een andere man gesignaleerd waren bij het huis van Angela en hij had vastgesteld dat Bernd een week eerder vrijgelaten was. Fuchs neemt onmiddellijk contact op met Berlijn om een opsporingsbericht te laten rondsturen aan alle politiebureaus in de DDR. In een volgende sc[KA2]ene zien we Bernd en Wilhelm die ontnuchterd zijn en weten wij wie het verbrande slachtoffer was. Nu is het nog een kwestie van tijd voordat Hauptmann Fuchs het tweetal laat aanhouden. Terwijl Oberleutnant Bergmann (Zartmann) en Oberleutnant Fischer (K[KA3]orner) jacht op hen maken, ontdekt Bernd de ware aard van zijn z.g. kameraad Gurak, die probeert zijn zwakheden uit te buiten. Bernds uiteindelijke arrestatie komt als een bevrijding. Aflevering 71 uit de serie is meer het psychologische portret van een zwakke man, voor wie de dingen zich van kwaad tot erger ontwikkelen. Het scenario van Fred Unger bevat nogal wat `ondeugende` situaties naar DDR-normen volgens westers voorbeeld: hippieachtige kleding, een pruik, een pikante striptease van Blume op een feestje met jonge en oude kameraden, de vriendin van de politieman die haar kleren uittrekt en naakt door het huis loopt (maar je ziet in beide gevallen net niets), passende muziek uit het tijdperk, enz. De film heeft een tamelijk rustig tempo zonder dat er een zeer duidelijke indeling van tijd en plaats is. Gesitueerd in het koele voorjaar.

Polizeiruf 110: In Maske und Kostüm

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Renate Blume, Dieter Wien, Dieter Bellmann en Horst Schulze.

Uitgetelde goochelaar Dietmar Schuchard (Wien) verschijnt op oudejaarsavond volledig geschminkt in een soort draculakostuum waarin hij pleegt op te treden, in een zeer beschonken toestand ten burele van Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en `bekent` dat hij zijn vrouw Liane (Blume) tijdens een echtelijke ruzie om zeep gebracht heeft. Hij wordt tot kalmte gemaand en moet zijn roes maar eens flink uitslapen, want Frau Schuchard blijkt na een inspectie van de woning door Hu[KA3]ubner al enige tijd als vermist in het opsporingsregister te staan. Zou het spreekwoord dat o.a. zegt dat een dronken man de waarheid spreekt dan toch opgaan als enige tijd later Liane`s stoffelijk overschot gevonden wordt? Of was er een ander dan Herr Schuchard in het spel? De Oberleutnant van de Vopo buigt zich in alle kalmte met zijn trouwe medewerkers over de zaak, waarin Schuchard die tenslotte ook kritisch bekeken wordt, over een waterdichte alibi schijnt te beschikken. Ze horen en verhoren veel mensen, speuren buiten de stad en stuiten toevallig op een taxichaffeur, die zich herinneren kan een rit gemaakt te hebben op de dag, waarop Frau Schuchard verdwenen is en later niet ver uit de buurt in een treinwagon zwaar verminkt en levenloos is aangetroffen. Het scenario van regisseur Hildebrandt over een misgelopen huwelijk en carri[KA2]ere afgelopen is, is verre van opwindend en bevat vooral flauwe breekpunten (een sieraad, een domme aanbidder, een valse verdachtmaking, een voor de handliggende busverbinding en een 'ongedacht' alternatief). Het spel kennen we wel zo'n beetje, al is de gekostumeerde opwachting van Wien niet slecht, inclusief zijn verdere gegoochel voor een nieuwe act met een jonge, naïeve assistente. De politiefunctionarissen worden als zeer correct, maar tamelijk humorloos afgebeeld. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de flashbackstructuur, wat ten koste van de spanning is gegaan en het verhaal soms op hinderlijke wijze onderbreekt. Aflevering 53.

Das Ding im Schloss

1978 | Komedie

Oost Duitsland 1978. Komedie van Gottfried Kolditz. Met o.a. Erwin Geschonneck, Vlastimil Brodský en Renate Blume.

Een bejaarde geleerde moet in een bejaardentehuis een machine aan de praat krijgen die de oudjes ontworpen hebben en waarmee ze hopen weer jong te kunnen worden. Komisch bedoeld, maar niet zo leuk.

Kit & Co

1974 | Avonturenfilm

Oost Duitsland 1974. Avonturenfilm van Konrad Petzold. Met o.a. Dean Reed, Rolf Hoppe, Renate Blume, Manfred Krug en Monika Woytowicz.

Twee mannen zoeken naar goud in Alaska in de vorige eeuw. Een oninteressante avonturenfilm gebaseerd op verhalen van Jack London, door Günter Karl tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans Heinrich.

Ulzana

1973 | Western

Oost Duitsland 1973. Western van Gottfried Kolditz. Met o.a. Gojko Mitic, Renate Blume, Rolf Hoppe, Colea Rautu en Amza Felea.

Een goed bedoelde, maar primitieve Indianen-western uit de DDR met Mitic, een Joegoslaaf, in de hoofdrol. Mitic en Kolditz schreven het scenario dat op historische feiten is gebaseerd. Het gaat over de ellende die de Apachen over zich heen krijgen na de Amerikaans/Mexicaanse oorlog, midden 19e eeuw. Maar het is allemaal wat te kinderlijk om echt te kunnen boeien.

Der geteilte Himmel

1964 | Drama

Duitsland​/​​Oost Duitsland 1964. Drama van Konrad Wolf. Met o.a. Renate Blume, Eberhard Esche, Hans Hardt-Hardtloff, Hilmar Thate en Martin Flörchinger.

Esche is een `laffe` DDR-chemicus, die naar West-Berlijn vlucht maar zijn vaderlandslievende geliefde Blume gaat niet mee. De DEFA-kijk - goed gemaakt (daar niet van) naar het gelijknamige boek Christa Wolf - op de steeds groter wordende innerlijke drang van de burgers om te willen vluchten nadat Honnecker en Chroestsjov drie jaar ervoor de deur dicht hadden gedaan door de Muur neer te zetten. Hoewel de film in een vlaag van liberale verstandsverbijstering van het regime gemaakt mocht worden en kon uitkomen, kreeg dit tamelijk tamme product in toenemende mate kritiek van de partijgenoten. De titel is raak. Het scenario is van Christa en Gerhard Wolf, Konrad Wolf, Willi Brückner en Kurt Barthel. Het camerawerk is van Werner Bergmann.