Kurt Weill: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

Shadows and Fog

1992 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1992. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, John Malkovich, Madonna en Donald Pleasence.

Fantast Allen verwerkt moeiteloos invloeden van Bergman, Fellini, Lang, Brecht en Kafka in een ode in zwart-wit aan de Duitse expressionistische cinema en met name aan M., EINE STADT SUCHT EIN MORDER. Niet Allens beste, maar voer voor cinefielen en bewonderaars van zijn gedoseerde zwarte humor, pathos en gevoeligheid, zijn troosteloze en gevoelige filosofie. Commercieel dieptepunt in de relatie van Allen met de productiemaatschappij Orion, die aan de film $ 15 miljoen verloor en mede daardoor in ernstige financiële moeilijkheden kwam.

Mack the Knife

1990 | Musical, Muziek

Verenigde Staten 1990. Musical van Menahem Golan. Met o.a. Raul Julia, Richard Harris, Julia Migenes, Julie Walters en Rachel Robertson.

Golan `regisseerde` deze versie van Brechts [KL]Drie stuivers opera[KLE], liet Kurt Weills muziek opnieuw orchestreren, gebruikte de oude vertaling van Brecht`s tekst (van Mark Blitzstein, een misrekening!) en verknoeide een rolbezetting om van te dromen met Julia als Mack, Migenes als Jenny, Daltrey als de Straatzanger, Robertson als Polly en Harris-Walters als het echtpaar Peachem. Regisseur Pabst maakte in weerwil van het duo Brecht/Weill indertijd een artistiek werk van Die 3- Groschen-Oper; misschien is hiervoor wel geen regisseur nodig, maar Golan was beslist overbodig en valt nauwelijks als regisseur te aan te merken.

One Touch of Venus

1948 | Romantiek, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1948. Romantiek van William A. Seiter. Met o.a. Ava Gardner, Robert Walker, Dick Haymes, Eve Arden en Olga San Juan.

Een muzikale film naar een succesvolle Broadway-musical over een antiek Venusbeeld (Gardner) dat zijn weg gevonden heeft als duur decorstuk in een Newyorks warenhuis en plotseling tot leven komt, waar een jonge etaleur (Walker) meteen smoorverliefd op wordt. Walkers eigen verloofde San Juan is natuurlijk stink-jaloers op de door Zeus met een bliksemflits naar Aarde gezonden liefdesgodin. Niet geweldig, maar amusant en met een goede rolbezetting. Heerlijke muziek van Kurt Weill en Ogden Nash, waaronder 'Speak Low'.

Where Do We Go From Here?

1945 | Musical

Verenigde Staten 1945. Musical van Gregory Ratoff. Met o.a. Fred MacMurray, June Haver, Joan Leslie, Gene Sheldon en Anthony Quinn.

Een onderhoudende maar tenslotte dwaze muzikale komedie over een geest die het MacMurray mogelijk maakt achteruit in de Amerikaanse geschiedenis te reizen. De muziek van Gershwin en Weill omvat een schitterende mini-opera over Christopher Columbus.

Knickerbocker Holiday

1944 | Musical

Verenigde Staten 1944. Musical van Barry Brown. Met o.a. Nelson Eddy, Charles Coburn, Constance Dowling, Shelly Winters en Percy Kilbride.

Een moeizaam voortbewegende film naar de Kurt Weill/Maxwell Anderson-musical over de vroege dagen van New York, met liedjes als 'September Song'.

You and Me

1938 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1938. Komedie van Fritz Lang. Met o.a. Sylvia Sidney, George Raft, Robert Cummings, Barton MacLane en Harry Carey.

Een vreemde maar aardige film over ex-gevangene Raft die verliefd wordt op Sidney en met haar trouwt, zonder te weten dat ze zelf gezeten heeft. Een mengelmoes van gangsters, sentiment, komedie en muziek (van Kurt Weil), met zelfs wat ritmische dialoog! Een verhaal van Norman Krasna, scenario van Virginia Van Upp.

Die Dreigroschenoper

1931 | Musical, Muziek

Duitsland 1931. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Rudolf Forster, Carola Neher, Fritz Rasp, Reinhold Schünzel en Valeska Gert.

Dikke boeken vol mythes over de productie (Bertolt Brecht, die het toneelstuk schreef en de film gerechtelijk wilde tegenhouden omdat hij niet genoeg inspraak had gehad; een regisseur die tijdens de productie met de handen in 't haar zat omdat de inspraakgerechtigde auteur op dat moment aan de Rivièra verkeerde, etc.) wissen niet uit dat dit een unieke Pabst-film geworden is, die nog steeds grote indruk maakt, vooral door de muziek en de zang van Ernst Busch, Lotte Lenya, Neher en Foster als Mackie Messer, de 'Koning van Soho'. Liedjes als 'Kanonensong' en 'Seeräuber Jenny' werden onsterfelijk. Naar John Gay's toneelstuk The Beggar's Opera.

Die Dreigroschenoper

1931 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Carola Neher, Rudolf Forster, Rudolph Forster, Reinhold Schunzel en Fritz Rasp.

Dikke boeken vol mythes over de productie (Bertolt Brecht, die het toneelstuk schreef en de film gerechtelijk wilde tegenhouden omdat hij niet genoeg inspraak had gehad; een regisseur die tijdens de productie met de handen in 't haar zat omdat de inspraakgerechtigde auteur op dat moment aan de Rivièra verkeerde, etc.) wissen niet uit dat dit een unieke Pabst-film geworden is, die nog steeds grote indruk maakt, vooral door de muziek en de zang van Ernst Busch, Lotte Lenya, Neher en Foster als Mackie Messer, de 'Koning van Soho'. Liedjes als 'Kanonensong' en 'Seeräuber Jenny' werden onsterfelijk. Naar John Gay's toneelstuk The Beggar's Opera.