Maria Luisa Ponte

Acteur

Maria Luisa Ponte is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

La mujer de tu vida: La mujer lunatica

1989 |

Spanje 1989. Emilio Martinez Lçzaro. Met o.a. Maria Luisa Ponte, Santiago Ramos en Victoria Abril.

La Colmena

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Spanje 1982. Oorlogsfilm van Mario Camus. Met o.a. Rafael Alonso, Victoria Abril, Ana Belen, José Bódalo en Mary Carillo.

Rond 1943 is het café La Dolicia het toevluchtsoord voor een deel van de Madrileense bevolking, dat er warmte en gezelschap komt zoeken, en de afloop van de Burgeroorlog probeert te verwerken in illusies omtrent de toekomst. Deze beroemde - als fresco opgebouwde - roman van Camilo José Cela mocht oorspronkelijk niet in Spanje worden gepubliceerd en werd tenslotte in Argentinië uitgegeven. Ze kreeg een zeer evenwichtige filmbewerking die de periode van politieke en economische chaos gestalte geeft, zonder overigens aan de identiteit van de talrijke personages voorbij te gaan. De film weet de met de karakters wisselende stemmingen en sferen toch tot een eenheid te maken met behulp van de zeer geraffineerde scenario-opbouw en de uitzonderlijk harmonieuze acteerprestaties. Het scenario is van José Luis Dibildos, die de film produceerde. Het camerawerk is van Hans Burmann. Stereo.

Es peligroso casarse al los 60

1980 |

Spanje 1980. Mariano Ozores. Met o.a. Maria Luisa Ponte, Julita Martinez en Paco Martinez Soria.

Rond 1943 is het café La Dolicia het toevluchtsoord voor een deel van de Madrileense bevolking, dat er warmte en gezelschap komt zoeken, en de afloop van de Burgeroorlog probeert te verwerken in illusies omtrent de toekomst. Deze beroemde - als fresco opgebouwde - roman van Camilo José Cela mocht oorspronkelijk niet in Spanje worden gepubliceerd en werd tenslotte in Argentinië uitgegeven. Ze kreeg een zeer evenwichtige filmbewerking die de periode van politieke en economische chaos gestalte geeft, zonder overigens aan de identiteit van de talrijke personages voorbij te gaan. De film weet de met de karakters wisselende stemmingen en sferen toch tot een eenheid te maken met behulp van de zeer geraffineerde scenario-opbouw en de uitzonderlijk harmonieuze acteerprestaties. Het scenario is van José Luis Dibildos, die de film produceerde. Het camerawerk is van Hans Burmann. Stereo.

El Nido

1980 | Drama

Spanje 1980. Drama van Jaime de Armiñan. Met o.a. Ana Torrent, Héctor Alterio, Luis Politti, Augustin Gonzales en Maria Luisa Ponte.

Een geïsoleerd levende vijftiger trekt de aandacht van een tienermeisje, dat hem met gefantaseerde romantische verhalen steeds inspint. Geheel opgaand in haar verzinsels, schiet hij op haar denkbeeldige vijand - een Guardo Civil - en wordt door de politie gedood. Net als bij Carlos Saura's films, is hier na Franco's dood de symbolisch-psychologische reflectie over zijn repressieve regime veel minder belangwekkend en indringend geworden, en wordt het ooit noodgedwongen gebrek aan onverhulde duidelijkheid hier bij vlagen irritante pretentieusheid. De Lolita-thematiek werkt dankzij de acteurs toch boeiend, al heeft de groter gegroeide Torrent veel van de magie van het kleine meisje uit EL ESPIRITU DE LA COLMENA en CRIA CUERVOS verloren.

Camada negra

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. José Luis Alonso, Ángela Molina, Maria Luisa Ponte, Joaquin Hinojosa en Emilio Fornet.

De weduwe van een falangist heeft haar zoons volgens haar mans fascistische idealen opgevoed, waardoor de fanatieke inspanningen van de jongste puber om de gelijke van zijn broers te worden resulteren in een moord op het arbeidersmeisje op wie hij verliefd is 'in naam van Spanje'. De boeiende, onverbloemde reflectie van de sociale realiteit in Spanje begint met de reconstructie van de rechtse aanslag op de Picasso- tentoonstelling in 1971, maar krijgt vervolgens het karakter van een parabel of een verziekt sprookje. José Luis Borau schreef mee aan het scenario en produceerde ook.

El Verdugo

1964 | Komedie

Italië/Spanje 1964. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Nino Manfredi, Emma Penella, José Isbert, José Luis Lopez Vasquez en Ángel Álvarez.

Jos[KA1]se Luis Rodriguez (Manfredi), een jonge begrafenisondernemer is getrouwd met Carmen (Penella), de dochter van de Spaanse staatsbeul Amadeo (Isbert), die na zijn pensionering zijn dienstwoning zal verliezen en daarom zijn schoonzoon overhaalt hem op te volgen als beul, met de geruststelling dat er op het laatste moment toch altijd gratie wordt verleend. Ondanks al zijn tegenstribbelingen moet de schoonzoon toch een keer het schavot bedienen. De scenario- inbreng van Rafael Azcona geeft venijnige impulsen aan het werk van de tot dan toe milde satiricus Berlanga, die in zwarte humor opmerkelijke resultaten bereikt, maar achterblijft bij Azcona`s vaste filmpartner Marco Ferreri. Door co-productie met Itali[KA3]e kon de film zich onttrekken aan Franco`s censuur. De film ging er in premi[KA2]ere (in 1963), maar kwam pas uit in Spanje op 17 februari 1964. Het scenario is van Rafael Azcona, Ennio Flaiono en regisseur Berlanga. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Wstrex Recording System.

El cochecito

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. José Isbert, José Luis Lopéz Vázquez, Maria Luisa Ponte, José A. Bepe en Pedro Porcel.

Een krasse zeventiger voelt zich bij zijn bevriende leeftijdgenoten buitengesloten omdat ze allemaal in een rolstoel zitten. Zijn familie weigert voor de gezonde vader een invalidewagen te kopen, zodat hij aan het moorden slaat om zijn doel te bereiken. De film, die Ferreri's internationale reputatie vestigde, reikt verder dan zwarte humor en satire alleen. Hij toont bejaarden als niet-functionele outcasts in een prestatiegerichte maatschappij.

El Pisito

1958 | Drama

Spanje 1958. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. José Luis López Vasquez, Maria Carillo, Concha López, José Cordero en Andrea Moro.

Een jongeman in woningnood trouwt met een tachtig-jarige vrouw in de hoop zo haar flatje te zullen erven. Het Spaanse speelfilmdebuut van Ferreri - naar een verhaal van Rafael Azcona, die zijn vaste scenarioschrijver zou blijven - toont reeds de paradoxale humor plus de combinatie van genadeloze satire en mild begrip die zijn latere films zouden blijven kenmerken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maria Luisa Ponte op televisie komt.

Reageer