Andrej Tarkovski (1932-1986): regie, cast en scenario.
Er zijn 9 films gevonden.

Het offer

1986 | Drama, Experimenteel, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Zweden 1986. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Gudrún Gísladóttir, Sven Wollter, Filippa Franzen, Tommy Kjellqvist en Valérie Mairesse.

Na het vallen van 'De Bom' discussiëren enkele vrienden op een afgelegen Zweeds eiland over de zin van het leven met als erudiet hoogtepunt een Nietschze citerende postbode. Tarkovski's drijfveer was 'the absence in our culture of room for a spiritual existence'. Een pretentieus uitgangspunt, maar de boodschap komt wonderwel over door de naadloze combinatie van woord, beeld en muziek (Bach, Japanse en Zweedse volksmuziek). Tarkovski's laatste film. Hij schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Sven Nykvist.

Nostalghia

1983 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​USSR​/​​Frankrijk 1983. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Oleg Jankovski, Erland Josephson, Domiziana Giordano, Laura de Marchi en Delia Boccardo.

Een Russische professor verblijft in Toscane om de middeleeuwse architectuur te bestuderen en komt in contact met een excentrieke ziener die het einde van de wereld voorziet en tijdens een protestdemonstratie tot zelfverbranding overgaat. De visueel uiterst opmerkelijke film zit vol literaire en picturale referenties, maar blijft voor de toeschouwer duister omdat de regisseur vergeet dat een film behalve beeldende ook dramatische kunst is. De acteurs blijven vooral silhouetten in tegenlicht, al valt Giordano op als de doortastende tolk van de nostalgische held.

Stalker

1979 | Sciencefiction, Fantasy, Drama

USSR​/​​Duitsland 1979. Sciencefiction van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Nikolay Grinko, Alisa Freindlich en Alexander Kaidanovski.

Een sublieme film over de geheimzinnige gids Stalker, die een wetenschapper en een schrijver een verboden zone binnenleidt, een door militairen hermetisch afgesloten gebied, waar de regels van logica en gezond verstand niet meer gelden. Het wonderlijk mooie kleurgebruik, het camerawerk en belichting zorgen voor een mysterieuze sfeer, waarin de filosofische gesprekken van de drie personen, vol symboliek, een bijzondere dimensie krijgen. Een film om meer dan een keer te zien.

De spiegel

1974 | Drama

USSR 1974. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Margarita Terechova, Ignat Daniltsev, Nikolay Grinko, Alla Demidova en Anatoli Solonitsin.

Regisseur Tarkovski vond amusement in films vernederend voor zowel toeschouwer als filmmaker. Deze film valt, ook binnen zijn oeuvre, niet makkelijk te scharen onder het kopje amusement. De filmmaker blikt terug op zijn jeugd in de jaren dertig, de oorlogsjaren en de jaren zestig, zeventig. Hij springt lenig tussen tijdlijnen en legt alles vast in wonderschoon gefilmde, trage, sequenties. Destijds liepen veel toeschouwers de zaal uit tijdens vertoning van de niet erg toegankelijke film, maar wie bleef zitten werd getrakteerd op een fraai poëtisch werk. Een favoriet van Michael Haneke, hij bekeek de film meer dan 25 keer.

Solaris

1972 | Sciencefiction, Drama

USSR 1972. Sciencefiction van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Donatas Banionis, Nikolay Grinko, Natalja Bondartsjoek, Joeri Jarvet en Vladi-slav Dvorzjetsky.

Een zeer bijzondere SF-film, naar het gelijknamige boek van Stanisłav Lem. Zoals in het hele SF-oeuvre van Lem gaat het niet om de geavanceerde techniek, maar om de psychologische processen van mensen, geconfronteerd met onwerkelijke verschijnselen in het heelal. Hier gaat het om een planeet die in staat is onderbewuste angsten of herinneringen te peilen en ze te materialiseren. Zo wordt de hoofdfiguur in een ruimtestation waar hij het verschijnsel onderzoekt, geconfronteerd met de levensechte herinnering van zijn overleden vrouw. Een onwerkelijke beleving. Het camerawerk is van Vadim Jussow.

Andrej Roebljov

1966 | Biografie, Historische film, Drama

USSR 1966. Biografie van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Nikolay Sergeev, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

Mne Dvadtsat Let

1964 | Experimenteel

USSR 1964. Experimenteel van Marlen Choetsiev. Met o.a. Andrei Tarkovsky, Valentin Popov, Stanislav Lyubshin en Nikolai Goebenko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

De jeugd van Ivan

1962 | Drama, Oorlogsfilm

USSR 1962. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Kolya Burlayev, Valentin Zubkov, Nikolay Grinko, Walentina Maljawina en Y. Zharikov.

De in Venetië bekroonde debuutfilm van Tarkovsky. De dood van de familie van de twaalfjarige Ivan, hem door de Duitsers in het begin van WO II aangedaan, betekent een ommekeer in zijn leven. Verbeten zet hij zich in voor een groep partizanen. Dit kost hem uiteindelijk het leven. De vorm die Tarkovsky heeft gekozen, is zeer ongewoon. Geen gewone oorlogsfilm, geen sentimentele film over kinderleed. Het kind is door psychologische verminking een monster geworden, dat er slechts op uit is te moorden. Scenario van Vladimir Bogomolov en Michail Papava naar het korte verhaal van Bgonolov. Camerawerk van Vadim Jussov.

The Steamroller and the Violin

1960 | Korte film, Drama

USSR 1960. Korte film van Andrej Tarkovski. Met o.a. Igor Fomchenko, Vladimir Zamanski, Marina Adzhubei en Yuri Brusser.

De in Venetië bekroonde debuutfilm van Tarkovsky. De dood van de familie van de twaalfjarige Ivan, hem door de Duitsers in het begin van WO II aangedaan, betekent een ommekeer in zijn leven. Verbeten zet hij zich in voor een groep partizanen. Dit kost hem uiteindelijk het leven. De vorm die Tarkovsky heeft gekozen, is zeer ongewoon. Geen gewone oorlogsfilm, geen sentimentele film over kinderleed. Het kind is door psychologische verminking een monster geworden, dat er slechts op uit is te moorden. Scenario van Vladimir Bogomolov en Michail Papava naar het korte verhaal van Bgonolov. Camerawerk van Vadim Jussov.