Andrei Tarkovsky

1932 -1986 Regisseur, Acteur, Scenarist

Andrei Tarkovsky (1932-1986) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 9 films gevonden.

Offret

1986 | Thriller, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Zweden 1986. Thriller van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Gudrún Gísladóttir, Sven Wollter, Filippa Franzen, Tommy Kjellqvist en Valérie Mairesse.

Een ongelooflijk zwaartillend psychologisch drama waarin acht mensen zich na het vallen van De Bom verzamelen in een afgelegen landhuis en oeverloos discussiëren over de zin van het leven. Deze kunstmatige film wordt verder bevolkt door onder andere een constant Nietschze citerende postbode. Voor sommigen een diepzinnig meesterwerk, voor anderen een pretentieuze draak. Tarkovski's laatste film. Hij schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Sven Nykvist. Ook bekend als THE SACRIFICE en SACRIFICATIO.

Nostalghia

1983 | Drama, Experimenteel

Italië/SU/Frankrijk 1983. Drama van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Oleg Jankovski, Erland Josephson, Domiziana Giordano, Laura de Marchi en Delia Boccardo.

Een Russische professor verblijft in Toscane om de middeleeuwse architectuur te bestuderen en komt in contact met een excentrieke ziener die het einde van de wereld voorziet en tijdens een protestdemonstratie tot zelfverbranding overgaat. De visueel uiterst opmerkelijke film zit vol literaire en picturale referenties, maar blijft voor de toeschouwer duister omdat de regisseur vergeet dat een film behalve beeldende ook dramatische kunst is. De acteurs blijven vooral silhouetten in tegenlicht, al valt Giordano op als de doortastende tolk van de nostalgische held.

Stalker

1979 | Sciencefiction, Fantasy

SU/Duitsland 1979. Sciencefiction van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Nikolay Grinko, Alexander Kaidanovski en Alisa Freindlich.

Een sublieme film over de geheimzinnige gids Stalker, die een wetenschapper en een schrijver een verboden zone binnenleidt, een door militairen hermetisch afgesloten gebied, waar de regels van logica en gezond verstand niet meer gelden. Het wonderlijk mooie kleurgebruik, het camerawerk en belichting zorgen voor een mysterieuze sfeer, waarin de filosofische gesprekken van de drie personen, vol symboliek, een bijzondere dimensie krijgen. Een film om meer dan een keer te zien.

Zerkalo

1974 | Drama

SU 1974. Drama van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Margarita Terechova, Ignat Daniltsev, Nikolay Grinko, Alla Demidova en Anatoli Solonitsin.

Regisseur Tarkovski vond amusement in films vernederend voor zowel toeschouwer als filmmaker. Ondanks het dromerige narratief is zijn film wel degelijk onderhoudend. Dat komt voornamelijk door de scherpe observaties en het camerawerk van Rerberg, die gevoelens onderstreept met afwisselend zwartwitte en gekleurde beelden. In dit sterk autobiografisch getint verhaal laat Tarkovski de keuze van zijn zoon, die moet kiezen tussen hem en zijn gebrouilleerde vrouw, parallel lopen met zijn jeugd tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen scheiding en pijn aan de orde van de dag waren. The Mirror werd een favoriet onder de Russische intelligentsia.

Solaris

1972 | Sciencefiction, Drama

SU 1972. Sciencefiction van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Donatas Banionis, Nikolay Grinko, Natalja Bondartsjoek, Joeri Jarvet en Vladi-slav Dvorzjetsky.

Een zeer bijzondere SF-film, naar het gelijknamige boek van Stanisłav Lem. Zoals in het hele SF-oeuvre van Lem gaat het niet om de geavanceerde techniek, maar om de psychologische processen van mensen, geconfronteerd met onwerkelijke verschijnselen in het heelal. Hier gaat het om een planeet die in staat is onderbewuste angsten of herinneringen te peilen en ze te materialiseren. Zo wordt de hoofdfiguur in een ruimtestation waar hij het verschijnsel onderzoekt, geconfronteerd met de levensechte herinnering van zijn overleden vrouw. Een onwerkelijke beleving. Het camerawerk is van Vadim Jussow.

Andrei Rublev

1966 | Biografie, Historische film, Drama

SU 1966. Biografie van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Nikolay Sergeev, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

Mne Dvadtsat Let

1964 | Experimenteel

SU 1964. Experimenteel van Marlen Choetsiev. Met o.a. Andrei Tarkovsky, Valentin Popov, Stanislav Lyubshin en Nikolai Goebenko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

Ivanovo detstvo

1962 | Drama, Oorlogsfilm

SU 1962. Drama van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Kolya Burlayev, Valentin Zubkov, Nikolay Grinko, Walentina Maljawina en Y. Zharikov.

De in Venetië bekroonde debuutfilm van Tarkovsky. De dood van de familie van de twaalfjarige Ivan, hem door de Duitsers in het begin van WO II aangedaan, betekent een ommekeer in zijn leven. Verbeten zet hij zich in voor een groep partizanen. Dit kost hem uiteindelijk het leven. De vorm die Tarkovsky heeft gekozen, is zeer ongewoon. Geen gewone oorlogsfilm, geen sentimentele film over kinderleed. Het kind is door psychologische verminking een monster geworden, dat er slechts op uit is te moorden. Scenario van Vladimir Bogomolov en Michail Papava naar het korte verhaal van Bgonolov. Camerawerk van Vadim Jussov.

The Steamroller and the Violin

1960 | Korte film, Drama

SU 1960. Korte film van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Igor Fomchenko, Vladimir Zamanski, Marina Adzhubei en Yuri Brusser.

Eindexamenfilm van Tarkovski, waarin hij reeds vele Russische filmtechnieken verwerkt. De moeder van het jongetje Sasha wil dat hij zich concentreert op zijn viool, terwijl zijn nieuwe vriendje zijn liefde voor stoomboten stimuleert. Het klassieke conflict tussen hoge waarden en simpele pleziertjes.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andrei Tarkovsky op televisie komt.

Reageer