Mireille Dumas: regie.
Er zijn 3 films gevonden.

La cicatrice

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Mireille Dumas.

Tweede deel van een groots opgezette trilogie met maar één thema: hoe komt een mens er toe zijn geliefde te doden? Dat vraagt Gina zich af. Zij is veroordeeld tot een gevangenisstraf van zestien jaar omdat ze haar vriend gedood heeft naar aanleiding van een ruzie. Ze heeft haar lot aanvaard en probeert nu te verklaren hoe ze tot die daad gekomen is. Zou de oorzaak niet liggen bij een 'geestelijk litteken' dat haar al veel langer kwelt, b.v. het feit dat ze zwanger was toen ze vijftien was? Waar begint hier de documentaire en houdt de fictie op? Afgezien van de personages en de feiten stelt deze serie ook vragen over de macht van de film. Psychologisch drama.

Crimes et passions: Le droit chemin

1991 | Drama, Biografie

Frankrijk 1991. Drama van Mireille Dumas. Met o.a. Georges en Paul.

Tweede deel van de trilogie [KL]Crimes et passions[KLE], waarin we Georges (56 jaar) aan het woord zien, die zijn vrouw na een huwelijk van dertig jaar vermoord heeft en Paul (30 jaar), die dezelfde misdaad na slechts drie jaar gepleegd heeft. Terwijl ze hun eigen rol spelen begrijpen ze geen van beide hoe ze tot die daad gekomen zijn. Gezien de kwaliteit van de zelfanalyse een zeer interessante serie, die voor de tv nieuwe mogelijkheden kan creëren in de vorm van een genre dat zich in het grijze vlak bevindt tussen de documentaire, het getuigenverslag en een mentale omgeving die zowel aan een droom- als aan een verbeeldingswereld grenst.

Alice Sapritch en Turquie

1989 | Biografie

Frankrijk 1989. Biografie van Mireille Dumas.

Alice Sapritch was een uiterst produktieve comédienne, maar zij kon meestentijds slecht haar rollen en haar regisseurs kiezen. Door een speling van het lot is haar laatste film helemaal niet komisch. Zij was al ernstig ziek tijdens de opnamen voor deze film en is vlak daarna ook gestorven. Wij zien haar hier terugkeren naar Istanboel, waar zij op zoek gaat naar haar jeugd, die vol leed is geweest. Er ontstaat dan ook een contrast tussen deze even kleurrijke als fascinerende stad en haar nare verleden. Zij weet bovendien dat dit haar laatste retourreis is. Men mag gerust stellen dat zij bij het spelen van haar eigen levensrol de kijker flink weet te ontroeren. Een film met een ingewikkelde montage.