Orson Welles

1915 -1985 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Cameraman, Editor

Orson Welles (1915-1985) is regisseur, acteur, scenarist, producer, cameraman en editor.
Er zijn 92 films gevonden.

The Big Brass Ring

1999 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van George Hickenlooper. Met o.a. William Hurt, Nigel Hawthorne, Miranda Richardson, Ewan Stewart en Gregg Henry.

Dinah Pellarin (Richardson) heeft miljoenen ge[KA3]erfd, een fortuin dat is vergaard met oliewinning. Haar man Blake (Hurt) neemt als onafhankelijke kandidaat deel aan de verkiezingen voor het gouverneursschap van de staat Missouri. Dinah hoopt dat een overwinning uiteindelijk zal leiden tot het presidentsschap. Een dag voordat de kiezers naar de stembus gaan, ontvangt de belangrijkste rivaal Homer Dix (Harrell), pornofoto`s van de jonge Blake. Ondertussen stelt een Europese journaliste, Cela Brandini (Jacob), Blake lastige vragen over zijn verleden. Zij wil met name weten of de naam Raymond Romero hem iets zegt. Alles voert terug naar de senator Kim Mennaker (Hawthorne), die Blake in de stijgbeugels heeft geholpen en zijn campagne heeft georchesteerd. Mennaker is in ongenade gevallen nadat hij in een homoschandaal verwikkeld was geraakt. Hij was in exil naar Cuba gegaan. Het blijkt dat Blake een halfbroer heeft, Billy (Henry), van wie Mennaker de identiteit had verwisseld met die van Blake. Met de achternaam Romero zou je nooit tot president gekozen kunnen worden. Mennaker tracht tussen de coulissen te redden wat er te redden valt. De ontstaansgeschiedenis van het scenario van regisseur Hickenlooper en F.X. Feeney is op zichzelf al een hele curieuze zaak en bijna een film waard. Het werd in de jaren 1981- 82 geschreven door het filmgenie Orson Welles en zijn trouwe medewerkster Oja Kodar. Welles had een vooruitziende blik over politieke zelfvernietiging en lang gold dit scenario als leerstof op filmacademies. Regisseur Hickenlooper besloot het geheel in zijn eigen stijl te bewerken en te verfilmen. Dat was een verstandig besluit, want Welles is natuurlijk niet te imiteren. Deze aanpak heeft ook zijn keerzijde: Welles is natuurlijk onontbeerlijk bij zijn eigen schepping met zijn eigen specifieke aanpak. Het grootste probleem wordt gevormd door het feit dat teveel zich in een te korte tijd - 24 uur - moet afspelen. De spelprestaties zijn van een hoog niveau en de intrige is duister, mysterieus en boeiend, vooral voor kijkers die voeling hebben met het complexe onderwerp. De locatie in Saint Louis, en het prachtige camerawerk van Kramer Morgenthau verhogen het kijkgenot en verhullen soms de onduidelijke situaties met de mantel der liefde.

Legenden - Romy Schneider

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Sarah Biasini, Karlheinz Böhm, Oswalt Kolle, Helmut Lohner en Jean-Claude Brialy.

Romy Schneider werd in 1938 geboren als Rosemarie Albach- Retty, de dochter Magda Schneider en Wolf Albach-Retty, die zowel op het toneel als voor de camera stonden. Deze documentaire volgt Romy vanaf haar prille begin, in 1952, over haar SISSI-trilogie, tot haar verloving met Alain Delon, waardoor ze in Frankrijk terecht kwam. Hier kreeg ze een nieuw imago van Coco Chanel. Na haar mislukte Hollywood-avontuur kwam ze weer naar Europa, waar haar carrière gered werd dank zijn LA PISCINE, waarin ze als tegenspeler niemand minder had dan Alain Delon, ook al was hun relatie al lang voorbij. In Frankrijk bouwde ze haar loopbaan verder uit en werd een van de belangrijkste sterren van de Franse film. Haar privé-leven was echter een puinhoop. De wanhoop die zo dikwijls uit haar films sprak was echt. Haar leven brak helemaal wanneer in 1981 haar zoon David bij een ongeval de dood vond. Minder dan een jaar later, op 29 mei 1982, stierf ook zij, aan een dodelijke cocktail van medicijnen en alcohol. De liefde- haat verhouding van Romy met haar moeder Magda wordt eveneens gedetailleerd uit de doeken gedaan. Een boeiend portret met commentaar van Patrick Blank, Frank Sieckel, Conny Wolter en Käthe Koch. Montage was van Katrin Ewald en nieuw beeldmateriaal werd gefilmd door Bernd Höhne.

It's All True

1993 | Documentaire

Verenigde Staten/Frankrijk 1993. Documentaire van Richard Wilson, Bill Krohn, Orson Welles, Bill Kroh en Myron Meisel.

In februari 1942 klonk het daverende succes van CITIZEN KANE nog lang na toen de schepper van dat meesterwerk Orson Welles naar Brazilië vertrok voor het draaien van FOUR MEN ON A RAFT, die nooit montagetafel zou bereiken. Onderhavige documentaire van Wilson en Krohn, die begint met beelden uit Brazilië, bevat opnames van deze incomplete rolprent, waarvan men lang had aangenomen dat ze verloren waren gegaan. Die gedachte was niet vreemd, want kilometers film belandden op de zeebodem na een gevecht met een reuzeninktvis. De fragmenten zijn gerestaureerd en duren ongeveer een uur. Welles komt zelf aan het woord in interviews, die ooit werden afgenomen en waarin hij over dit inmiddels legendarisch geworden, maar onvoltooide werk sprak, evenals zijn cameraman Joseph Biroc, zijn assistenten Shifra Haran en Elizabeth Wilson en andere leden van de crew. Co- regisseur Wilson, die dit feest voor cinefielen produceerde, werkte jaren aan dit project tot aan zijn dood in 1991.

Don Quijote de Orson Welles

1992 |

Spanje 1992. Met o.a. Francisco Reiguera, Orson Welles en Akim Tamiroff.

In februari 1942 klonk het daverende succes van CITIZEN KANE nog lang na toen de schepper van dat meesterwerk Orson Welles naar Brazilië vertrok voor het draaien van FOUR MEN ON A RAFT, die nooit montagetafel zou bereiken. Onderhavige documentaire van Wilson en Krohn, die begint met beelden uit Brazilië, bevat opnames van deze incomplete rolprent, waarvan men lang had aangenomen dat ze verloren waren gegaan. Die gedachte was niet vreemd, want kilometers film belandden op de zeebodem na een gevecht met een reuzeninktvis. De fragmenten zijn gerestaureerd en duren ongeveer een uur. Welles komt zelf aan het woord in interviews, die ooit werden afgenomen en waarin hij over dit inmiddels legendarisch geworden, maar onvoltooide werk sprak, evenals zijn cameraman Joseph Biroc, zijn assistenten Shifra Haran en Elizabeth Wilson en andere leden van de crew. Co- regisseur Wilson, die dit feest voor cinefielen produceerde, werkte jaren aan dit project tot aan zijn dood in 1991.

Someone to Love

1987 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1987. Drama van Henry Jaglom. Met o.a. Henry Jaglom, Andrea Marcovicci, Sally Kellerman, Orson Welles en Michael Emil.

In een theater in L.A., dat binnenkort moet worden afgebroken geeft Jaglom in de rol van regisseur `Danny` een feest ter gelegenheid van Valentijnsdag. Hij heeft daarvoor zijn kennissenkring uitgenodigd, die bestaat uit toneelspelers (w.o. zijn vriendin Marcovicci), zijn rijke broer (Emil), musici, schilders en andere artistiekelingen, die hij voor de camera ondervraagt over de liefde en alleen zijn. Een slaapverwekkende, intellectualistische egotrip van Jaglom, waarin hooguit Orson Welles' laatste optreden op het witte doek voor cinefielen interessant is.

The Transformers

1986 | Animatie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1986. Animatie van Nelson Shin. Met o.a. Judd Nelson, Leonard Nimoy, Eric Idle, Robert Stack en Orson Welles.

Een afschuwelijke animatiefilm over de `goeden` die de aarde verdedigen tegen een `slechte` planeet (die zelfs kan spreken... met de stem van Orson Welles). Die oorverdovende rockmuziek doet er ook geen goed aan. Eigenlijk niet meer dan een speelgoedreclame van speelfilmlengte. Stemmen van Orson Welles, Robert Stack, Leonard Nimoy, Eric Idle, Judd Nelson, Lionel Stander.

Where is Parsifal

1984 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1984. Komedie van Henry Helman. Met o.a. Tony Curtis, Cassandra Domenica, Orson Welles, Donald Pleasence en Ron Moody.

Een dwaze Castiliaan probeert zijn fantastische uitvinding aan een paar miljonairs te verkopen. Een typisch Engelse geëxalteerde komedie, met een discutabele tendens en een magnifieke rolbezetting.

Rosabella: la storia italiana di Orson Welles

1984 | Documentaire

Italië 1984. Documentaire van Gianfranco Giagni en Ciro Giorgini. Met o.a. Orson Welles, Lello Bersani en Arnoldo Foa.

Film waarin geprobeerd wordt aan te tonen dat Orson Welles de periode van 1948 tot 1970 in Italië doorbracht. Er zijn enkele oude stukjes film van Welles, maar er worden vooral herinneringen opgehaald aan de grote acteur en regisseur door Bersani, Foa en vele anderen. 'Mijn liefde voor dit land verandert nooit', zei Welles. Deze documentaire vertelt de kijkers waarom. Zeer interessant, wordt meestal op de tv vertoond in twee delen van elk een uur.

The Man Who Saw Tomorrow

1981 | Drama, Biografie, Horror, Historische film

Verenigde Staten 1981. Drama van Robert Guenette. Met o.a. Orson Welles, Richard Butler, Jason Nesmith, Howard Ackerman en Brass Adams.

Nostradamus, officieel Michel de Nostre-Dame, een Franse dokter en astroloog, die leefde van 1503 tot 1566, heeft door de eeuwen heen de mensen gefascineerd. Hij zou de toekomst hebben kunnen voorspellen en met een beetje goede wil kan men zeggen dat hij de data van catastrofale gebeurtenissen (de holocaust, Adolf Hitler, etc.) nauwkeurig heeft voorzien. Een aantal acteurs declameert teksten met Nostradamus (als kind Nesmith, als adolescent Ackerman en als volwassene Butler) in het middelpunt van dit docudrama. In de oorspronkelijke versie wordt het commentaar gesproken door Orson Welles, die af en toe ook in het beeld is. Voor de vorsers van de Franse alchemist-arts en Orson Welles-deskundigen een interessante film. Het scenario is van Alan Hopgood en regisseur Guenette, maar het werk Les siècles van Nostradamus. De stem van Nostradamus is van Philip L. Clarke. Doorspekt met archiefopnames van historische gebeurtenissen. Technicolor, Mono.

Genocide

1981 | Documentaire

Verenigde Staten 1981. Documentaire van Arnold Schwartzman. Met o.a. Elizabeth Taylor en Orson Welles.

Nostradamus, officieel Michel de Nostre-Dame, een Franse dokter en astroloog, die leefde van 1503 tot 1566, heeft door de eeuwen heen de mensen gefascineerd. Hij zou de toekomst hebben kunnen voorspellen en met een beetje goede wil kan men zeggen dat hij de data van catastrofale gebeurtenissen (de holocaust, Adolf Hitler, etc.) nauwkeurig heeft voorzien. Een aantal acteurs declameert teksten met Nostradamus (als kind Nesmith, als adolescent Ackerman en als volwassene Butler) in het middelpunt van dit docudrama. In de oorspronkelijke versie wordt het commentaar gesproken door Orson Welles, die af en toe ook in het beeld is. Voor de vorsers van de Franse alchemist-arts en Orson Welles-deskundigen een interessante film. Het scenario is van Alan Hopgood en regisseur Guenette, maar het werk Les siècles van Nostradamus. De stem van Nostradamus is van Philip L. Clarke. Doorspekt met archiefopnames van historische gebeurtenissen. Technicolor, Mono.

Butterfly

1981 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten/Canada/Verenigd Koninkrijk 1981. Drama van Matt Cimber. Met o.a. Stacy Keach, Pia Zadora, Orson Welles, Lois Nettleton en Edward Albert.

Smoezelige smartlap, naar de roman van James M. Cain, waarin Zadora, een op rijkdom beluste sekspoes, Keach, die haar papa heet te wezen, verleidt. Welles steelt de film - niet zo'n moeilijke taak - als rechter.

Tejna Nikole Tesle

1980 | Historische film

YU 1980. Historische film van Krsto Papi[KA1]c. Met o.a. Petar Bo[KA3]zovi[KA1]c, Orson Welles, Strother Martin, Dennis Patrick en Ojar Kodar.

Nadat de hoofdpersoon, de uitvinder Tesla, door iedereen, inclusief Edison, is uitgelachen, dringt het uiteindelijk tot hem door dat wisselstroom echt bestaat. Het effect van de miskenning is een trotse houding, en de waardering komt zoals zo vaak, te laat. De thematiek komt redelijk tot haar recht.

The Muppet Movie

1979 | Fantasy, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1979. Fantasy van James Frawley. Met o.a. Kermit the Frog, Miss Piggy, Fozzie Bear, Jim Henson en Frank Oz.

Terwijl hij zijn tijd al zingend doorbrengt in de moerassen van Georgia wordt Kermit de kikker opgemerkt door impresario DeLuise. Deze raadt Kermit aan auditie te doen in Hollywood. Op weg naar de filmstad ontmoet Kermit steeds meer Muppet-vrienden. In feite niets meer of minder dan een oprekking van de populaire tv-serie, maar dan gebracht met verve die de film zowel voor kinderen als voor volwassenen geschikt maakt. Jim Henson en zijn crew konden rekenen op de medewerking van een hele reeks beroemde gastoptredens om de boel nog meer op te fleuren, ook al lopen ze er soms wat verloren bij. Jerry Suhl en Jack Burns schreven het aantrekkelijke scenario dat de voorgeschiedenis van de kleurrijke groep verhaalt. Camerawerk van Isidore Mankovsky. Kreeg enkele vervolgen.

The Double McGuffin

1979 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1979. Drama van Joe Camp. Met o.a. Ernest Borgnine, George Kennedy, Elke Sommer, Rod Browning en Dion Pride.

Een McGuffin, zo legt de stem van Orson Welles aan het begin uit, is een woord dat Alfred Hitchcock gebruikte voor iets dat gezocht wordt in een film. Het mag dan ook niet verbazen dat The Double McGuffin vol zit met Hitchcockverwijzingen. De hardste elementen van de meester zijn echter verteerbaar gemaakt voor de gevoeligen onder ons, zoals kinderen. Deze hebben namelijk ook de hoofdrollen in de film en het is duidelijk dat ze, ondanks allerlei spannende verwikkelingen, nooit écht in gevaar zijn. De tiener Homer (Hodges) vindt een koffer met geld. Later is de koffer gewisseld met een lijk en weer later, dit keer met de politie erbij, vindt Homer niks. De politieman (Kennedy) is ongelovig, maar Homer en vrienden ontrafelen een internationaal complot om een buitenlandse minister-president te vermoorden. Deze film bevat eigenlijk teveel gezellige figuren voor het onderwerp, maar Ernest Borgine (The Dirty Dozen) compenseert dat een beetje als terrorist. Verder zijn er voldoende leuke plotwendingen om de film vermakelijk te laten zijn.

The Filming of Othello

1977 | Documentaire

Verenigde Staten 1977. Documentaire van Orson Welles.

Een documentaire, die inzicht geeft in de verfilming van Welles` OTHELLO die vier weken duurde, maar verspreid was over een periode van vier jaren (1948-1951). Welles geeft commentaar op de verfilming en neemt interviews af met de mensen die destijds met de film te maken hebben gehad. Een mooi staaltje van de filmgeschiedenis.

It Happened One Christmas

1977 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1977. Komedie van Donald Wrye. Met o.a. Marlo Thomas, Wayne Rogers, Orson Welles, Cloris Leachman en Barney Martin.

IT'S A WONDERFUL LIFE met verandering van seks bewijst alleen maar hoe prachtig het origineel van Frank Capra was - en is. Deze film weet van geen ophouden en dat is nu juist een van de problemen. In ieder geval oprecht gemaakt.

Voyage of the Damned

1976 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1976. Historische film van Stuart Rosenberg. Met o.a. Faye Dunaway, Max von Sydow, Oskar Werner, Malcolm McDowell en Orson Welles.

In 1939 scheepten iets minder dan duizend Joden in op het passagiersschip de Saint Louis. Ze kregen de kans om Duitsland te verlaten en een nieuw bestaan op te bouwen in Cuba. Dachten ze. In werkelijkheid wisten de nazi's dat de passagiers nooit op Cuba zouden worden toegelaten. Dat zou aantonen dat Duitsland dus niet het enige land was dat Joden liever kwijt dan rijk was. Voor zijn verfilming van dit waargebeurde verhaal kreeg regisseur Rosenberg (Cool Hand Luke) de beschikking over een groot aantal topacteurs, het had wel wat minder gekund, voor deze overvolle film.

F for Fake

1973 | Documentaire

Iran/Duitsland/Frankrijk/Verenigde Staten 1973. Documentaire van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Oja Kodar, Elmyr de Hory, Clifford Irving en Edith Irving.

Een semi-documentaire van Welles over beroemde vervalsers: de Hongaar De Hory (die Matisse, Braque en Modigliani vervalste en verkocht) vormt het middelpunt, naast Clifford Irving (de Howard Hughes-biografie die nooit kwam en die de teruggetrokken Hughes dwong met reporters te spreken), Kodar (die een zomer bij Picasso doorbracht en schilderijen van Picasso zou tentoonstellen, ze vervolgens verbrandde en valse liet schilderen). Grotendeels geënsceneerd door Reichenbach en voorzien van stukken film van Welles, die lang in beeld is voor de kathedraal van Chartres. Voorlaatste werk van de meester en een superieur staaltje van geluid- en beeldmontage. Een must voor cinefielen. Het scenario is van Welles en Oja Kodar. Het camerawerk is van Gary Graves en Christian Odasso. Ook bekend als NOTHING BUT THE TRUTH.

Treasure Island

1972 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk/Spanje/Duitsland 1972. Avonturenfilm van John Hough. Met o.a. Orson Welles, Kim Burfield, Walter Slezak, Rik Battaglia en Ángel del Pozo.

Welles is Long John Silver, de scheepskok, die vriendschap sluit met de jonge Jim Hawkins (Burfield), maar in werkelijkheid de aanvoerder is van de verraders, de voormalige bemanning van piratenkapitein Flint, die zich ook meester willen maken van de schat. Dit routineuze werkje is niet erg gelukt en Welles' spel ligt er veel te dik boven op.

The Man Who Came To Dinner

1972 | Komedie

Verenigde Staten 1972. Komedie van Buzz Kulik. Met o.a. Orson Welles, Lee Remick, Joan Collins, Peter Haskell en Edward Andrews.

Een herverfilming van de bioscoopfilm uit 1941 met een grootse sterbezetting. Welles is Sheridan Whiteside, de man die zijn heup bezeerd heeft en gedwongen wordt thuis te blijven zitten. Hij laat dan al zijn vrienden komen. Het stuk van George Kaufman en Moss Hart werd bewerkt door Bill Persky en Sam Denoff, die de film ook produceerden. De film werd opgenomen in Engeland.

Sutjeska

1972 | Oorlogsfilm, Biografie

YU 1972. Oorlogsfilm van Stipe Delic. Met o.a. Richard Burton, Irene Papas, Ljuda Tadic, Milena Dravic en Beta Zivojinovic.

Een groots opgezette oorlogsfilm rond de strijd van de partizanen van Tito en de zijnen tegen de Duitse bezetters in Joegoslavië in WO II. Burton is perfect als Tito. Het geheel is wat pathetisch en nogal chauvinistisch, maar zeer verteerbaar als schouwspel. De muziek is van Mikis Theodorakis. De originele speelduur is op video sterk teruggebracht, nl. naar 105m. In Duitsland werd de film zelfs uitgebracht in een versie van slechts 86m: het in de pan hakken van zoveel Duitse legioenen was de distributeur te veel.

Necromancy

1972 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1972. Horror van Bert I. Gordon en Bert Gordon. Met o.a. Orson Welles, Pamela Franklin, Michael Ontkean, Lee Purcell en Harvey Jason.

Occulte krachten slaan vernietigend toe - en dat geldt ook voor de incompetente makers van deze thriller over hekserij in een kleine gemeente. Ook bekend als THE WITCHING.

Malpertuis

1972 | Horror

België/Duitsland/Frankrijk/Nederland 1972. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Orson Welles, Mathieu Carrière, Susan Hampshire, Michel Bouquet en Jean-Pierre Cassel.

Een jonge zeeman vindt zijn zuster in een mysterieus huis waarvan de bewoners elk hun eigen geheim lijken te hebben, maar hij weet haar niet over te halen met hem te vertrekken. Zelf raakt ook hij steeds meer verstrikt in de doolhof van gangen en tuin en in de liefde voor een van de huisgenoten, totdat hij de ware identiteit van de bewoners ontdekt. Deze ambitieuze bewerking van de beroemde fantastische roman van Jean Ray heeft een onevenwichtig scenario dat onnodig veel vraagtekens oproept; de internationale rolbezetting heeft individueel sterke momenten, maar men acteert te zeer voor zich. De uitgekiende en stijlvolle vormgeving blijft de aandacht vasthouden en verrassen.

Get to Know Your Rabbit

1972 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1972. Komedie van Brian De Palma. Met o.a. Tom Smothers, John Astin, Susanne Zenor, Samantha Jones en Allen Garfield.

Smothers is na zeven jaar zijn succesvolle baan als marktonderzoeker beu. Wanneer ook zijn liefje opstapt, kiest hij voor een ander leven. Hij trekt de stad in, leert de vreemdste mensen kennen en volgt zijn droom: goochelaar worden. Welles helpt hem daarbij. Komedie is nooit De Palma`s sterkste kant geweest, en dat bewees hij al in deze vroege film (opgenomen in 1970 maar pas beperkt uitgebracht in 1972). Het scenario van Jordan Crittenden bevat zeker leuke momenten, maar de timing zit totaal verkeerd. De Palma tracht er iets burlesks van te maken, waarbij de logica totaal vergeten mag worden, maar het resultaat is een onsamenhangende staalkaart van de vreemdste personages en de dolste situaties. Een satire zonder pointe. Gefilmd door John Alonzo en van muziek voorzien door Jack Elliott en Allyn Ferguson.

The Battle of Neretva

1971 | Oorlogsfilm

Italië/Verenigde Staten/YU/Duitsland 1971. Oorlogsfilm van Veljko Bulajic. Met o.a. Yul Brynner, Sergey Bondarchuk, Curd Jürgens, Sylva Koscina en Hardy Krüger.

Oorspronkelijk een kandidaat voor de Oscar voor de Beste niet-Engelstalige (buitenlandse) film, maar toen dit spektakel van twaalf miljoen dollar over de nazi-invasie in Joegoslavië, van bijna drie uur werd teruggebracht tot 102m, ging het verband grotendeels verloren. Jammer.

La décade prodigieuse

1971 | Thriller

Italië/Frankrijk 1971. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Marlène Jobert, Orson Welles, Anthony Perkins, Michel Piccoli en Guido Alberti.

Een schuldgevoel over de verhouding met de jonge vrouw van zijn stiefvader brengt een jongeman in psychische crises en veroorzaakt geheugenverlies. Hij roept de steun van een vriend in die bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis de chantage van de echtgenote niet weet op te lossen. Als de zoon weer in een depressie is gevlucht, wordt het lijk van de stiefmoeder gevonden. Chabrol gebruikte een roman van Ellery Queen als eerbetoon aan Welles die de rol speelt van de zich oppermachtig wanende manipulator van zijn medemensen. Het scenario van Paul G[KA1]egauff, Eug[KA2]ene Archer en Paul Gardner is aan de zwakke kant, maar visueel (camerawerk van Jean Rabier) fascineert de film voortdurend.

Bitka Na Naretve

1971 | Oorlogsfilm

Tsjechië 1971. Oorlogsfilm van Veljko Bulajic. Met o.a. Hardy Krüger, Sergey Bondarchuk, Curd Jürgens, Franco Nero en Sylva Koscina.

Een schuldgevoel over de verhouding met de jonge vrouw van zijn stiefvader brengt een jongeman in psychische crises en veroorzaakt geheugenverlies. Hij roept de steun van een vriend in die bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis de chantage van de echtgenote niet weet op te lossen. Als de zoon weer in een depressie is gevlucht, wordt het lijk van de stiefmoeder gevonden. Chabrol gebruikte een roman van Ellery Queen als eerbetoon aan Welles die de rol speelt van de zich oppermachtig wanende manipulator van zijn medemensen. Het scenario van Paul G[KA1]egauff, Eug[KA2]ene Archer en Paul Gardner is aan de zwakke kant, maar visueel (camerawerk van Jean Rabier) fascineert de film voortdurend.

A Safe Place

1971 | Sciencefiction, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1971. Sciencefiction van Henry Jaglom. Met o.a. Tuesday Weld, Jack Nicholson, Orson Welles, Philip Proctor en Gwen Welles.

Weld is een jonge vrouw in New York die weigert de conventies van de volwassen wereld te aanvaarden. Ze zwetst, gelegen op een matras, gehuld in kleurrijke kleding 'uren' lang over onsamenhangende dingen des levens tegen haar intellectuele vriend Proctor, of is samen met vriendje Nicholson, tot wie zij zich seksueel aangetrokken voelt. Ze dagdroomt en de grote tovenaar Orson Welles zorgt voor het nodige vuurwerk. In de finale zit Weld in een schuimbad met tabletten en de kijker vraagt zich af wat er gebeurt; pleegt ze zelfmoord? - hij zal het nooit weten. Deze loodzware praterige debuutfilm van Jaglom is zonder verhaal. Een fantasietje dat op zijn mildst beschouwd een kleurrijk, gewrongen, artistiek overblijfsel van het hippie-tijdperkis. Chansons op de achtergrond van Charles Trenet en Edith Piaf.

Waterloo

1970 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

SU/Italië 1970. Historische film van Sergey Bondarchuk. Met o.a. Rod Steiger, Christopher Plummer, Orson Welles, Jack Hawkins en Virginia McKenna.

Met medewerking van het Russische leger gedraaid epos over de Slag bij Waterloo bevat de meest spectaculaire veldslagscènes ooit gefilmd. Het drama komt helaas minder overtuigend uit de verf door het schetsmatig scenario en ongetemde spel van Steiger - als een maniakale Napoleon met een potsierlijk Frans accent - en Welles als een bepruikte en bepoederde Lodewijk XVIII. Alleen Plummer geeft een superieure vertolking van de flegmatische Duke of Wellington. De film duurt iets meer dan twee uur, ongeveer de helft van de oorspronkelijke, naar verluidt verloren gegane versie. Nino Rota schreef de score.

The Kremlin Letter

1970 | Thriller

Verenigde Staten 1970. Thriller van John Huston. Met o.a. Richard Boone, Orson Welles, Patrick O'Neal, Barbara Parkins en Dean Jagger.

Een Russische spion wordt gedood wanneer hij een brief wil bemachtigen waaruit blijkt dat de Amerikanen en de Sovjets een overeenkomst hebben gesloten om gezamenlijk het Chinese atoomarsenaal te vernietigen. Een ploeg Amerikaanse agenten, o.l.v. O'Neal, wordt naar Moskou gezonden om deze compromitterende brief terug te vinden. Vervelende en niet te ontwarren thriller met een heleboel bekende gezichten, die de film ook niet kunnen redden. Het scenario van Huston en Gladys Hill, gebaseerd op een roman van Noel Behn, lijkt wel geschreven in geheimschrift, enkel te ontcijferen door ingewijden. Fotografie van Ted Scaife. Gefilmd in Panavision.

Start the Revolution Without Me

1970 | Komedie

Verenigde Staten 1970. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Gene Wilder, Donald Sutherland, Hugh Griffith, Jack MacGowran en Billie Whitelaw.

Doldwaze klucht over twee stel tweelingen die elkaar vlak vóór de Franse Revolutie treffen. In 1970 weinig succesvol, maar de film heeft nu zijn publiek gevonden. De rolbezetting, vooral Wilder, is kostelijk.

Catch-22

1970 | Komedie, Oorlogsfilm, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Arthur Garfunkel en Jack Gilford.

1944. Een Amerikaans bommeneskader is gelegerd te Pianosa, ergens aan de Middellandse Zeekust. Een officier weigert nog langer te vliegen omdat de angst hem bekruipt. Angst is geen geldige reden om uit het leger ontslagen te worden. Volgens artikel 22 komen alleen geesteszieken hiervoor in aanmerking. Wie hiervan gebruik wil maken moet zelf het formulier invullen en verklaren dat hij gek is. Wie daartoe in staat is, beschikt echter nog over voldoende verstandelijke vermogens. De schitterende satirische roman van Joseph Heller is, zoals Nichols bewijst, eigenlijk onverfilmbaar. Het scenario van Buck Henry is te fragmentarisch en te overladen om onderhoudend te blijven, ondanks een fantastische cast. Een zwarte komedie in het genre van M*A*S*H, gemaakt met veel meer middelen, maar met veel minder resultaat. Fotografie van David Watkin. Gefilmd in Panavision.

12 + 1

1970 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Nicolas Gessner. Met o.a. Vittorio Gassman, Sharon Tate, Orson Welles, Terry-Thomas en Vittorio De Sica.

Een berooide Italiaan erft van zijn Engelse tante dertien stoelen die hij via een antiquair laat verkopen, om dan te horen dat in de zitting van één ervan haar juwelen verborgen zitten. Samen met de secretaresse van de antiquair gaat hij op jacht naar de stoelen die elk een andere eigenaar hebben. De zoveelste variant op de bekende Russische satire over de menselijke hebzucht heeft één stoel meer dan gewoonlijk. Verder is het niet origineler hoewel een hele reeks van sterren smakelijke karikaturen neerzetten. De laatste rol van Sharon Tate. Reeds eerder verfilmd als DREIZEHN STŸHLE in 1938 door E.W. Emo en als THE TWELVE CHAIRS door Mel Brooks, eveneens in 1970. Ook bekend als THE THIRTEEN CHAIRS.

The Southern Star

1969 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1969. Komedie van Sidney Hayers. Met o.a. George Segal, Ursula Andress, Orson Welles, Ian Hendry en Harry Andrews.

Een onevenwichtig komedieavontuur over de jacht op een ongewoon grote diamant waarbij veel deelnemende partijen zijn betrokken met schitterende landschapsscènes in Senegal, maar dat is dan ook alles.

The Immortal Story

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van Orson Welles. Met o.a. Norman Eshley, Roger Coggio, Jeanne Moreau en Orson Welles.

Een onevenwichtig komedieavontuur over de jacht op een ongewoon grote diamant waarbij veel deelnemende partijen zijn betrokken met schitterende landschapsscènes in Senegal, maar dat is dan ook alles.

The Last Roman

1968 |

1968. Robert Siodmak. Met o.a. Honor Blackman, Michael Dunn, Lang Jeffries, Harriet Andersson en Laurence Harvey.

Een onevenwichtig komedieavontuur over de jacht op een ongewoon grote diamant waarbij veel deelnemende partijen zijn betrokken met schitterende landschapsscènes in Senegal, maar dat is dan ook alles.

Tepepa

1968 | Avonturenfilm

Italië/Spanje 1968. Avonturenfilm van Giulio Petroni. Met o.a. Tomas Milian, Orson Welles, John Steiner, Luciano Casamonica en Anna Maria Lanciaprima.

Ten tijde van de Mexicaanse revolutie van 1917 komen een rebellenleider en een kolonel van de regeringstroepen tegenover elkaar te staan. Onderhoudende, maar eigenlijk overbekende avonturen zorgen voor routineus amusement. De film is grotendeels gefinancierd door Welles en is geheel in Spanje opgenomen. Het scenario is van Franco solinas en Ivan Della Mea. Het camerawerk is van Francisco Marin.

Kampf um Rom

1968 | Drama

Italië/Duitsland 1968. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harriet Andersson, Orson Welles, Laurence Harvey en Sylva Koscina.

Om het eens zo machtige Rome te redden, wil de adellijke Cethegus de vreemde byzantijnse en Oost-Gotische mogendheden, die Rome in hun macht hebben, tegen elkaar uitspelen. Zijn geraffineerde plan lijkt te werken: de Byzantijnen maken zich op voor de strijd tegen de onderling verdeelde Oost-Goten

House of Cards

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van John Guillermin. Met o.a. George Peppard, Inger Stevens, Orson Welles en Keith Michell.

Een totaal uitgerangeerde bokser/avonturier Reno Davis (Peppard) wordt door een rijke weduwe Anne (Stevens) ingehuurd als leraar voor haar zoontje, maar laat zich manipuleren door een groep fascistische miljonairs en generaals die van plan zijn Europa weer over te nemen. Klinkt dat bekend in de oren? Desondanks een spannende en goed gefilmde achtervolging aan het einde van de film.

The Sailor from Gibraltar

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Jeanne Moreau, Ian Bannen, Vanessa Redgrave, Zia Mohyeddin en Hugh Griffith.

Onwaardige bewerking van Marguerite Duras` roman. Moreau (die zelfs een liedje moet kwelen) speelt de mythische nymphomane die de zeeën doorkruist op zoek naar de hereniging met haar droomzeeman. De rolbezetting is interessant, maar Richardsons in de hand gehouden camera en andere technieken uit de jaren zestig hebben de film zeer gedateerd.

Oedipus the King

1967 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Philip Saville. Met o.a. Christopher Plummer, Orson Welles, Lilli Palmer, Richard Johnson en Cyril Cusack.

Deze filmbewerking van Sophocles' tragedie is geschikt voor leerlingen die er de volgende dag een proefwerk over hebben, maar anderen zullen deze statische versie niet waarderen.

I'll Never Forget What's His Name

1967 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Michael Winner. Met o.a. Orson Welles, Oliver Reed, Carol White, Harry Andrews en Marianne Faithfull.

Een uitstekende tragikomedie waarin een man rebelleert tegen zijn welgestelde leven en tevergeefs probeert de simpele dagen van weleer weer op te roepen.

Chimes at Midnight

1967 | Komedie, Drama

Zwitserland/Spanje 1967. Komedie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford, John Gielgud en Marina Vlady.

Welles combineerde gedeelten van vijf Shakespeare-stukken waardoor het resultaat warrig is terwijl zijn eigen portrettering van Falstaff waarschijnlijk interessantste aspect vormt. Goed gespeeld, maar een beperkt budget schaadt de inspanning; met de stem van Ralph Richardson worden de stukken verbonden. Ook bekend als FALSTAFF.

Casino Royale

1967 | Komedie, Avonturenfilm, Sciencefiction, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1967. Komedie van John Huston, Ken Hughes, Robert Parrish, Richard Talmadge en Joseph McGrath. Met o.a. David Niven, Peter Sellers, Ursula Andress, Orson Welles en Woody Allen.

Dolle parodie op de James Bond-films, losjes gebaseerd op een boek van Ian Fleming. Niven is de inmiddels gepensioneerde meesterspion die terugkeert naar zijn post voor een speciale zaak. Incoherente komedie staat bol van de bekende gezichten. Een van de leukste optredens is van Woody Allen als neef Jimmy Bond. Ian Flemings boek werd eerder verfilmd als aflevering in de tv-serie Climax met Barry Nelson als Bond en Peter Lorre als LeChiffre (een rol die in Hustons Casino Royale overigens geweldig wordt vertolkt door Orson Welles).

A King's Story

1967 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1967. Documentaire van Harry Booth. Met o.a. Orson Welles (stem), Flora Robson (stem), Patrick Wymark (stem), David Warner (stem) en Patrick Wymark.

Een sterke documentaire, gericht op het vroege leven van de hertog van Windsor en zijn uiteindelijk afzien van de troon van Engeland om de vrouw waarvan hij hield te trouwen.

Une histoire immortelle

1966 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1966. Drama van Orson Welles. Met o.a. Jeanne Moreau, Orson Welles, Norman Eshley, Roger Coggio en Fernando Rey.

Een oude koopman in Macao wil de legende over een zeeman, die door een grijsaard betaald wordt om een kind te maken bij zijn jonge vrouw, waarmaken en engageert een prostitu[KA1]ee (die de dochter van de door hem geru[KA3]ineerde compagnon is) om voor echtgenote te spelen. De liefdesnacht tussen haar en de geselecteerde zeeman is voor beiden zo bijzonder dat ze er daarna niet over praten, zodat de oude niet in verhalen onsterfelijk zal worden. De door de Franse tv geproduceerde film naar een novelle van Karen Blixen (Isak Dinesen) is even stijlvol qua vormgeving als vol berustende wijsheid qua inhoud. Moreau is perfect als de niet meer jonge hoer die voor [KA1]e[KA1]en nacht weer kan (doen) geloven aan prille maagdelijkheid. Gesitueerd in 1880. Het scenario is van regisseur Welles, die een kort verhaal van Karen Blixen bewerkte. Louis De Vilmorin schreef de dialogen. De fotografie is van Willy Kurant.

A Man for All Seasons

1966 | Drama, Biografie, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1966. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Paul Scofield, Wendy Hiller, Leo McKern, Robert Shaw en Orson Welles.

De Britse koning Hendrik VIII liet zich tegen de wil van de Paus scheiden van Catherina van Aragon om het aan te leggen met Anna Boleyn. Dat schoot in het verkeerde keelgat van zijn zeer katholieke adviseur, filosoof, schrijver (Utopia) en staatsman Thomas More. De resulterende confrontatie is het uitgangspunt van een succesvol toneelstuk van Robert Bolt, dat werd vertaald naar deze speelfilm. Dankzij de indrukwekkende cast, de prima regie en de sterke vertolking van Scofield als More nog steeds boeiend. Oscars voor de film, de regie, voor Scofield en voor het script.

Paris brûle-t-il?

1965 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1965. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel en George Ghakiris.

Terwijl de geallieerden in augustus 1944 Parijs naderen, geeft Hitler opdracht aan generaal Von Choltitz voor een vernietigingsplan als de stad mocht worden bevrijd. Vertegenwoordigers in Frankrijk van De Gaulle komen erachter en nemen tegenmaatregelen. Ondanks de spectaculaire aanpak is de regie er niet in geslaagd met de historische reconstructie dramatische spanning te wekken, te meer omdat de bij voorbaat bekende goede afloop hieraan afbreuk doet. De vaak alleen als veredelde figuratie gebruikte sterbezetting ondermijnt de authenticiteit, maar geeft een cinefiel heel wat te herkennen.

La fabuleuse aventure de Marco Polo

1965 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/YU/Italië/Egypte/Tsjechië 1965. Avonturenfilm van Denys de La Patellière, Noël Howard en Raoul Lévy. Met o.a. Horst Buchholz, Anthony Quinn, Orson Welles, Omar Sharif en Bruno Cremer.

In opdracht van de paus gaat een jonge Venetiaan in de 13de eeuw naar China om een verdrag met keizer Kublai Khan tot stand te brengen. Ondanks de ambitieuze opzet, ster-bezetting en exotische decors mislukt dit dichterlijke spektakel door het verwarde scenario en de houterige regie. Financiële en praktische problemen hadden vervanging tot gevolg van Alain Delon voor de oorspronkelijke hoofdrol, en van Christian-Jaque als eerste regisseur, terwijl ook andere acteurs in de loop van drie jaar opnamen afvielen: Dorothy Dandridge, Michel Simon, France Nuyen. Aan het scenario werkten naast regisseur De la Patellière, Raoul J. Lévy, Jacques Remy en Jean-Paul Rappenau.

The V.I.P.'s

1963 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1963. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Elizabeth Taylor, Orson Welles, Margaret Rutherford, Maggie Smith en Richard Burton.

Op de Londense luchthaven Croyden hangt een dikke mist. Er zitten grote vertragingen in de lucht, en dat stuurt de plannen van heel wat mensen in de war. De wachtenden krijgen te maken met Taylor, echtgenote van industrieel Burton. Een buitengewoon voorspelbaar scenario van Terence Rattigan, dat echter door de complexe opbouw en door het schitterende spel van een hele reeks prominenten best leuk blijft. De show wordt gestolen door Rutherford, die terecht een Oscar kreeg. Een multi-verhalenplot, handelend over menselijke spanningen en persoonlijke drama's van uitsluitend rijke mensen. Een luxe-voorloper van tv-series als LOVE BOAT. Camerawerk van Jack Hildyard. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als HOTEL INTERNATIONAL.

Rogopag

1963 | Komedie

Italië/Kameroen/Frankrijk 1963. Komedie van Roberto Rossellini, Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini en Ugo Gregoretti. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Bruce Balaban, Alexandra Stewart, Jean-Marc Bory en Orson Welles.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.

The Tartars

1962 |

1962. Richard Thorpe. Met o.a. Folco Lulli, Victor Mature en Orson Welles.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.

Le procès

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1962. Drama van Orson Welles. Met o.a. Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Orson Welles en Elsa Martinelli.

Een kantoorklerk krijgt te horen dat hem een proces te wachten staat, maar waarvan hij beschuldigd wordt, blijft in het midden. Vergeefs probeert hij te ontdekken wat zijn misdaad is, wat hem niet verhindert zich schuldig te voelen. Intussen nadert de dag van zijn executie, terwijl het proces nog van start moet gaan. Welles reisde heel Europa af om locaties te vinden die hij filmisch kon samenvoegen tot een nachtmerrie-achtig labyrint, het labyrint van de bureaucratie. De barokke effecten van Welles' film doen wellicht geen recht aan Kafka's sobere verteltoon, maar de krachtige, bijna expressionistische beeldtaal maken The Trial tot een belevenis.

Lafayette

1962 |

Italië/Frankrijk 1962. Jean Dreville. Met o.a. Howard St. John, Jack Hawkins, Edmund Purdom, Vittorio De Sica en Orson Welles.

Een kantoorklerk krijgt te horen dat hem een proces te wachten staat, maar waarvan hij beschuldigd wordt, blijft in het midden. Vergeefs probeert hij te ontdekken wat zijn misdaad is, wat hem niet verhindert zich schuldig te voelen. Intussen nadert de dag van zijn executie, terwijl het proces nog van start moet gaan. Welles reisde heel Europa af om locaties te vinden die hij filmisch kon samenvoegen tot een nachtmerrie-achtig labyrint, het labyrint van de bureaucratie. De barokke effecten van Welles' film doen wellicht geen recht aan Kafka's sobere verteltoon, maar de krachtige, bijna expressionistische beeldtaal maken The Trial tot een belevenis.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

I Tartari

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Actiefilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Richard Thorpe en Ferdinando Baldi. Met o.a. Victor Mature, Orson Welles, Liana Orfei, Folco Lulli en Arnoldo Foà.

Tartaren verhinderen de vrije doorgang aan Vikingen over de Wolga. De Vikingen weigeren steun aan de Tartaren in hun strijd tegen de Slaven, wat resulteert in valstrikken en gijzelingen over en weer die in bloedige wraak beslecht worden. Deze +spektakelfilm heeft een scenario als een simpel stripverhaal, maar is met geroutineerde vaart in beeld gebracht. De acteurs - Welles in de eerste plaats - doen maar wat. Scenario van Domenico Salvi, Sabatino Ciuffini, Oreste Palella, Mario Frattini en Ambrogio Molteni. Camerawerk van Amerigo Gengarelli.

David And Goliath

1961 |

1961. Richard Pottier en Ferdinando Baldi. Met o.a. Edward Hilton, Ivo Payer, Eleonora Rossi-Drago en Orson Welles.

Tartaren verhinderen de vrije doorgang aan Vikingen over de Wolga. De Vikingen weigeren steun aan de Tartaren in hun strijd tegen de Slaven, wat resulteert in valstrikken en gijzelingen over en weer die in bloedige wraak beslecht worden. Deze +spektakelfilm heeft een scenario als een simpel stripverhaal, maar is met geroutineerde vaart in beeld gebracht. De acteurs - Welles in de eerste plaats - doen maar wat. Scenario van Domenico Salvi, Sabatino Ciuffini, Oreste Palella, Mario Frattini en Ambrogio Molteni. Camerawerk van Amerigo Gengarelli.

David e Golia

1960 | Avonturenfilm

YU/Italië 1960. Avonturenfilm van Ferdinando Baldi en Richard Pottier. Met o.a. Orson Welles, Eleonora Rossi-Drago, Ivo Payer, Massimo Serato en Giuilia Rubini.

Joodse volk heeft door intriges van corrupte minister oorlog van Filistijnen verloren en profeet zoekt redder in plaats van de waanzinnige koning Saulus. De eenvoudige herder David wordt gekozen, verslaat de Filistijnse reus Goliath en herovert de heilige ark. Hij trouwt met Saulus` dochter en zal de nieuwe koning worden. Scenario veroorlooft zich de nodige vrijheid met de bijbel om tot (overigens weinig meeslepende) spektakelfilm te komen. Welles maakt van Saulus karikatuur die hem als acteur niet tot eer strekt, maar wel vermakelijk is.

Crack in the Mirror

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Richard Fleischer. Met o.a. Orson Welles, Bradford Dillman, Alexander Knox en Juliette Gréco.

Welles, Gréco en Dillman voeren contrasterende dubbelrollen op in dooreengevlochten driehoeksverhoudingen in het hedendaagse Parijs met moord, een rechtzaak en verboden liefde; het nieuwigheidje gaat er gauw vanaf, ondanks een eersteklas poging.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

Ferry to Hong Kong

1959 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1959. Drama van Lewis Gilbert. Met o.a. Orson Welles, Curd Jürgens, Sylvia Syms, Jeremy Spencer en Milton Reid.

Welles en Jürgens nemen er hun gemak van, maar ze geven een fraaie show weg. Welles is een op het oog godsvruchtige veerbootkapitein (met in beide havens een gezin!) en Jürgens is een stomdronken Oostenrijkse avonturier die naar Macao tracht te ontkomen. Verder is de film puur lopende-bandwerk.

Compulsion

1959 | Biografie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1959. Biografie van Richard Fleischer. Met o.a. Dean Stockwell, Bradford Dillman, Orson Welles, Diane Varsi en E.G. Marshall.

Koele, haast clinische, interpretatie van de beruchte rechtzaak Leopold-Loeb uit 1924-25. Twee middelbarescholieren met een hoog I.Q. uit welgestelde milieus in Chicago ontvoeren een medescholier die ze na een eis voor losgeld vermoorden, zuiver als wetenschappelijk experiment om hun hoogstaand intellect te bewijzen. Een van hen maakt een fout. Huiveringwekkend knap gespeeld door Stockwell en Dillman als de moordenaars, Marshall als openbaar aanklager en Welles als Clarence Darrow, de beroemde advocaat, die zich op alle mogelijke manieren tegen de doodstraf verzet. Sfeervolle zwart-wit fotografie van William C. Mellor verhoogt nog het documentair karakter. Het toneelstuk is van Meyer Levin en het werd voor de film bwerkt tot scenario door Richard Murphy. Lionel Newman verzorgde de muzikale omlijsting.

Touch of Evil

1958 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1958. Drama van Orson Welles. Met o.a. Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia en Akim Tamiroff.

Fameus karakterspel met Orson Welles en Charlton Heston als eigengereide politiechefs aan weerszijden van de Amerikaans-Mexicaanse grens, met een dodelijke bomaanslag op een rijkaard als gangmaker. In 1998 werd de film opnieuw gemonteerd op aanwijzing van een 58 pagina's tellend klaagschrift van regisseur Welles die in 1958 woedend was vanwege de ingrepen van filmstudio Universal. De opbrengst is een meesterstuk van onconventionele cameravoering, overlappende gedragen Welles-dialogen, summiere verluchting en claustrofobische enscenering. Alleen al de moeite waard vanwege de minutenlange onversneden openingsscène rond de noodlottige bomauto in de drukke grensstad.

The Roots of Heaven

1958 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van John Huston. Met o.a. Errol Flynn, Juliette Gréco, Trevor Howard, Eddie Albert en Orson Welles.

Howard is in zijn eentje een kruistocht begonnen voor het behoud van de Afrikaanse olifant, een bedreigde diersoort die hij de `wortels van de hemel` noemt. Hij krijgt de hulp van een aan lager wal geraakte Britse majoor (Flynn) en een dienstertje uit een nachtclub (Gréco). De groep sympathisanten rond Howard wordt steeds groter, maar er groeien spanningen. Voor deze confrontatie van idealisme met materialisme kon Huston rekenen op de medewerking van een internationale rolverdeling van sterren, wat eigenlijk het zwakke punt van de film vormt. Er is bovendien een overmaat aan onuitgewerkte subplots, zo groot dat er een tv- serie van zou kunnen worden gemaakt. Toch blijft het een eerlijk pleidooi voor de bescherming van bedreigde diersoorten. Vrij gebaseerd op een bekroonde roman van Romain Gary, door Gary zelf in samenwerking met Patrick Leigh-Fermor bewerkt voor de film. Fotografie van Oswald Morris. Gefilmd in CinemaScope.

The Long, Hot Summer

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Martin Ritt. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Anthony Franciosa, Orson Welles en Lee Remick.

Zwerver Newman die de slechte reputatie van pyromaan geniet, komt in dienst van mogul Welles, die meer in hem ziet dan in zijn eigen zoon. De onderlinge verhoudingen tussen de personages worden explosief gedurende deze `lange, hete zomer`. De film is meer geslaagd als karakterstudie dan als vertelling, maar dankzij de uitstekende vertolking van alle personages, blijft hij boeien. Scenaristen Irving Ravetch en Harriet Frank baseerden zich op twee hele korte vertellingen en een novelle van William Faulkner. Joseph LaShelle was de fotograaf en Alex North componeerde een prachtige score, waarvan de titelmelodie, gezongen door Jimmie Rodgers, een dikke hit werd. In 1964 werden Faulkners verhalen de basis van een populaire tv-serie (met Roy Thinnes) en in 1985 werd de film opnieuw gedaan voor tv (met Don Johnson).

Man in The Shadow

1957 | Western, Thriller

Verenigde Staten 1957. Western van Jack Arnold. Met o.a. Jeff Chandler, Orson Welles, Collean Miller, Ben Alexander en John Larch.

De enige western van Welles. Hij speelt een machtige veeboer op wiens ranch een Mexicaanse arbeider omkomt. Chandler is de kersverse sheriff, die de dood van deze arbeider onderzoekt. De inwoners van het stadje raden de eerlijke sheriff aan de zaak te seponeren, en als twee cowboys van Welles hem vastbinden aan een wagen en hem in vliegende galop door de stad slepen, weigert hij nog steeds om op te geven. Tenslotte toont hij aan dat de onbetrouwbare voorman Larch van Welles de schuldige is. De achterliggende gedachte van deze film was dat het een allegorie had moeten worden over fascisme en corruptie, maar dat is overschaduwd door Welles' overheersende, theatrale acteerstijl. Voor western-liefhebbers en Arnold-geïnteresseerden een belangwekkende film. Scenario van Gene L. Coon. Camerawerk van Arthur E. Arling.

Moby Dick

1956 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1956. Avonturenfilm van John Huston. Met o.a. Gregory Peck, Richard Basehart, Orson Welles, Leo Genn en James Robertson Justice.

'Thar she blows!' galmt het uit het kraaiennest als de eigengereide albinowalvis Moby Dick na bijna tachtig minuten draaitijd in beeld komt. Ondertussen heeft kapitein Ahab zijn verstand reeds verloren, in een film die de onevenwichtige opbouw van Herman Melville's bronmateriaal in ere houdt. Gregory Peck speelt Ahab met een theatrale ernst, waarbij zijn resonerende wasbordstem af en toe flink op de lachspieren werkt. Regisseur Huston, acteur Peck en scenarist Ray Bradbury (schrijver van oa Fahrenheit 451) konden niet met elkaar opschieten - Peck verdronk bijna tijdens de losjes geregisseerde slotscènes - maar de nukkige samenwerking resulteerde wel in een klassieker.

Viva Italia!

1955 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1955. Documentaire van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Rossano Brazzi en Anna Gruber.

Een aflevering van de nooit afgewerkte serie Around The World With Orson Welles voor de Londense Associated Rediffusion Television. Een eigenzinnige kijk op het Italië van midden jaren 1950. Hij bekijkt de Italianen als een naïeve Amerikaan. Hun siësta, opmerkingen van vrouwen over mannen en omgekeerd. Ironie en sarcasme gaan hand in hand. Hij spreekt met Brazzi over het Italiaanse publiek, met De Sica over Lollobrigida. Hij gaat op zoek naar de wortels van Lollo, die uit het dorpje Subiaco wegvluchtte om zich in Rome te vestigen. Toen ze eenmaal succes had in de film, ontvluchtte ze de grote stad weer om zich opnieuw op het platteland te vestigen, ditmaal met adellijke buren. Welles brengt schitterende beeldcomposities en het verschil tussen werkelijkheid en geacteerde scènes is bijna niet te zien. Het interview met Lollo behoort ongetwijfeld tot de laatste categorie. Een magistraal kleinood dat het des te spijtiger maakt dat de reeks niet werd voortgezet.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Mr. Arkadin

1955 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Spanje 1955. Thriller van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Paola Mori, Robert Arden, Michael Redgrave en Patricia Medina.

Melancholiek, behoorlijk onsamenhangend - dat zou door budgetbeknottingen gekomen zijn - drama over (wederom) een machtige, excentrieke financier die zich niets weet te herinneren van de periode vóór 1927. Hij geeft een jonge Amerikaanse verslaggever de opdracht een vertrouwelijk rapport samen te stellen uit getuigenissen van vriend en vijand zodat zijn verleden gestalte krijgt. De ondervraagden worden echter naderhand dood aangetroffen. Scenario van Welles. De fotografie is van Paul Bourgoin. Hertiteld: CONFIDENTIAL REPORT.

Trouble in the Glen

1954 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1954. Komedie van Herbert Wilcox. Met o.a. Margaret Lockwood, Orson Welles, Forrest Tucker en Victor McLaglen.

Welles, die kasteel en titel van Laird erfde van een verre oom, woont in Schotland, ergens ver weg van de beschaving. Een domme ruzie om een vis is de oorzaak van heel wat ellende, daar Welles en zijn tegenstander zich geen van beiden willen verontschuldigen. Welles laat de weg naar het dorp, die over zijn domein loopt, afsluiten. Te midden van deze ruzie arriveert Amerikaan Tucker, die verliefd wordt op Lockwood, de dochter van Welles. Vermakelijk beeld van een veramerikaniseerd Schotland en van de koppigheid van de inwoners. Spijtig genoeg vervalt de film in stroperige sentimentaliteit, wat de geloofwaardigheid aantast. Maar Welles is schitterend, evenals McLaglen als hoofdman van de tinkers. Frank S. Nugent baseerde het scenario op een verhaal van Maurice (The Quiet Man) Walsh. Gefotografeerd in helle kleuren door Max Greene.

Three Cases of Murder

1954 | Thriller, Horror

Verenigd Koninkrijk 1954. Thriller van David Eady, Wendy Toye, George More O'Ferrall en George More O'F. Met o.a. Hugh Pryse, John Gregson, Elizabeth Sellars, Emrys Jones en Orson Welles.

Drie ongebruikelijke moordverhalen. De eerste `In the Picture` is erg griezelig. De laatste `Lord Mountdrago` (naar een Somerset Maugham-verhaal) is een spannend verhaal met Welles als regeringsambtenaar die last heeft van een rivaal.

Royal Affairs In Versailles

1954 |

1954. Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Édith Piaf, Jean-Pierre Aumont, Gérard Philipe en Jean Marais.

Drie ongebruikelijke moordverhalen. De eerste `In the Picture` is erg griezelig. De laatste `Lord Mountdrago` (naar een Somerset Maugham-verhaal) is een spannend verhaal met Welles als regeringsambtenaar die last heeft van een rivaal.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Trent's Last Case

1952 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Herbert Wilcox. Met o.a. Michael Wilding, Margaret Lockwood, Orson Welles en Hugh McDermott.

Een uitmuntende bezetting in een lauw verhaal over het onderzoek naar de zelfmoord van een zakenman.

Return To Glennascaul

1952 | Fantasy, Horror, Korte film, Thriller

Ierland 1952. Fantasy van Hilton Edwards. Met o.a. Orson Welles, Michael Laurence, Shelah Richards, Helena Hughes en John Dunne.

Op weg naar Dublin pikt Welles (als zichzelf) een lifter met motorpech op. Onderweg vertelt de lifter een vreemd verhaal. Op het kruispunt waar ze zich nu bevinden gaf hij een jaar geleden twee vrouwen een lift. Hij brengt hen naar een vreemd herenhuis, Glennascaul. Ze bieden hem een drankje aan. Na zijn vertrek merkt hij dat hij zijn sigaretten is vergeten. Hij gaat onmiddellijk terug maar treft het huis verlaten en in ruïne aan. Bevreemdend spookverhaal in hetzelfde wazige zwart-wit als bv. THE THIRD MAN. Welles is doorlopend aanwezig als verteller. De film werd gemaakt tijdens een break in de opnamen van OTHELLO. Regisseur/scenarioschrijver Edwards speelt in die film trouwens de rol van Brabantio. Deze film werd lange tijd verloren gewaand, teruggevonden en in 1992 gerestaureerd door Peter Bogdanovich, die de film ook inleidt. Fotografie van Georg Fleischmann.

Othello

1952 | Drama

Verenigde Staten/Italië/Marokko/Frankrijk 1952. Drama van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Suzanne Cloutier, Micheál MacLiammóir, Robert Coote en Fay Compton.

De Moorse prins van Venetië Othello (Welles himself) laat zich door de laaghartige Iago (MacLiammóir) overtuigen dat zijn geliefde Desdemona (Cloutier) hem ontrouw is. The tragedy unfolds. Klassieke Shakespeare verfilmd door filmgod Welles, dat moest wel iets interessants opleveren. En inderdaad. Welles deed er vier jaar over om hem te voltooien. Hij werd continu geplaagd door geldgebrek. Hij speelde in andermans films (The Third Man!) om aan geld te komen. Daarmee kon hij weer crew inhuren, er werkten achtereenvolgens vijf verschillende cameramannen aan Othello. De film werd zeer gemengd ontvangen maar kreeg wel een Gouden Palm in Cannes.

The Black Rose

1950 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1950. Avonturenfilm van Henry Hathaway. Met o.a. Tyrone Power, Orson Welles, Jack Hawkins, Michael Rennie en Herbert Lom.

De nobele dertiende-eeuwse Brit Walter of Gurnie (Power) en zijn vriend Tristram (Hawkins) voelen zich genoodzaakt hun vaderland te verlaten vanwege Normandische heerschappij. In Noord-Afrika stuiten zij op een machtige krijgsheer (Welles) en een sensueel meisje (Aubrey), dat zij bevrijden. Verdere avonturen, alle oogstrelend gefilmd door Jack Cardiff, voeren naar China. De makers van The Black Rose hebben goed gekeken naar The Adventures of Robin Hood (1938); de film heeft wat minder actie, wat meer romantiek en minstens evenveel aantrekkelijke starpower - alhoewel het wegvallen van Welles halverwege aanvoelt als een verlies.

The Third Man

1949 | Film noir, Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1949. Film noir van Carol Reed. Met o.a. Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard, Bernard Lee en Paul Hörbiger.

Een Amerikaanse pulpschrijver, Holly Martins (Cotten), arriveert in het naoorlogse Wenen om een oude vriend, Harry Lime (Welles), te bezoeken. Hij verneemt echter dat Lime kort daarvoor onder merkwaardige omstandigheden om het leven is gekomen. Geïntrigeerd door de informatie van onder meer Lime's geliefde Anna (Valli) en de conciërge van diens appartementengebouw besluit Martins de dood van zijn vriend te onderzoeken. Zo daalt hij - letterlijk en figuurlijk - af in de puinhopen van de door de oorlog geteisterde stad waar nu corruptie welig tiert. Het met een Oscar bekroonde zwart-wit camerawerk van Robert Krasker is bepalend voor de verontrustende sfeer en maakt vooral de beroemde hoogtepunten van de film onvergetelijk.

Prince of Foxes

1949 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Wanda Hendrix, Orson Welles, Marina Berti en Everett Sloane.

In het middeleeuwse Itali[KA3]e neemt avonturier Power het op tegen de almachtige Cesare Borgia (een overdonderende Welles), maar dit wordt hem niet in dank afgenomen en kost hem haast het leven. Een luxueus, op locatie gefilmd (door Leon Shamroy) cape- en degen-drama, dat mooier oogt dan het scenario (van Milton Krims, naar de roman van Samuel Shellabarger) zou doen vermoeden. Maar Welles te zien als de gewiekste misdadiger is op zich reeds de moeite waard. De melodieuze symfonische score is van Alfred Newman. Typisch pseudo-historisch product van het na-oorlogse Hollywood.

Othello

1949 | Drama

Marokko/Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Micheál MacLiammóir en Suzanne Cloutier.

Generaal Othello wordt uitgezonden naar Cyprus om de Turken te bestrijden. Als hij de vijand verslagen heeft laat zijn vaandrig Jago Othello's vrouw Desdemona overkomen. Jago laat Othello een gefingeerd bewijsstuk zien dat aan zou tonen dat Desdemona een affaire heeft met een luitenant uit zijn leger. Othello brengt daarna eigenhandig zijn grote liefde om het leven

Black Magic

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Gregory Ratoff. Met o.a. Orson Welles, Akim Tamiroff, Nancy Guild, Raymond Burr en Frank Latimore.

Welles is voorspelbaar zwierig in kroniek over beroemde charlatan Cagliostro die naar de macht grijpt in het 18e-eeuwse Itali[KA3]e. (Zonder daarvoor op de titelrol vermeld te zijn, deed Welles de co-regie)

Macbeth

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Jeanette Nolan, Dan O'Herlihy, Edgar Barrier en Roddy McDowall.

Een vreemde Welles-interpretatie van Shakespeare, snel gemaakt in oude Westerndecors; zeker waard om tenminste één keer te zien. De originele versie van 105m werd gevonden en gerestaureerd.

The Lady from Shanghai

1947 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1947. Film noir van Orson Welles. Met o.a. Rita Hayworth, Orson Welles, Everett Sloane, Glenn Anders en Ted de Corsia.

De onbeperkte vrijheid die Welles kreeg bij het maken van zijn filmdebuut Citizen Kane werd hem later nooit meer gegund. Zo schrapte de studio ruim een uur aan materiaal uit deze film noir. Dat is te merken aan het soms curieuze tempo, al blijft de film bij vlagen briljant, zoals in de befaamde slotscène in een spiegeldoolhof. Welles speelt een matroos die bij een moordcomplot betrokken wordt als hij verliefd wordt op een getrouwde vrouw (een geblondeerde Hayworth, met wie de filmmaker destijds zelf in scheiding lag). Qua sfeer en verhaal een voorloper van Welles' latere meesterwerk Touch of Evil.

Tomorrow Is Forever

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Claudette Colbert, Orson Welles, George Brent, Lucile Watson en Richard Long.

Een huilerig drama - Enoch Arden op herhaling - over een man (Welles) die in de oorlog als gesneuveld werd opgegeven en met een nieuw gezicht terugkomt om te ontdekken dat zijn vrouw Colbert hertrouwde met Brent. Een moedig acteerstaaltje van Welles, goed bijgestaan door Wood als zijn geadopteerde dochter. Scenario van Lenore Coffee naar een roman van Gwen Bristow. Camerawerk van Joseph Valentine.

The Stranger

1946 | Thriller, Film noir, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1946. Thriller van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Edward G. Robinson, Loretta Young, Richard Long en Martha Wentworth.

Welles' derde film - vijf jaar na Citizen Kane gedraaid - wordt wel z'n minst geslaagde genoemd, maar is niettemin een prettige thriller met fraaie film noir-elementen. Robinson speelt een agent van de War Crimes Commission die in de Amerikaanse Midwest op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. In het stadje Harper meent hij de man te herkennen die hij zoekt, een alomgerespecteerde geschiedenisleraar. The Stranger is niet alleen spannend maar biedt ook een intrigerend portret van de oud-nazi die op vernuftige wijze de inwoners van Harper, inclusief zijn aanstaande vrouw, een rad voor ogen weet te draaien. Anthony Veiller baseerde zijn scenario op een verhaal van Victor Trivas en Decla Dunning.

Jane Eyre

1944 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Orson Welles, Joan Fontaine, Margaret O'Brien, Peggy Ann Garner en John Sutton.

Een artistiek succesvolle, maar wel trage versie van het boek van Charlotte Brontë over een weesmeisje dat opgroeit en gouvernante wordt in een mysterieus huishouden. Een van Elizabeth Taylors eerste films.

Follow the Boys

1944 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1944. Musical van A. Edward Sutherland. Met o.a. George Raft, Orson Welles, Vera Zorina, Dinah Shore en W.C. Fields.

Universal-aflevering van een WO II-serie vol met sterren, met Raft die shows organiseert voor het leger, Welles die Dietrich in tweeën zaagt, MacDonald die 'Beyond the Blue Horizon' zingt en Fields die een klassiek nummer met de biljarttafel uitvoert enzovoort. Heel erg leuk.

The Magnificent Ambersons

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Orson Welles. Met o.a. Joseph Cotten, Dolores Costello, Agnes Moorehead, Tim Holt en Anne Baxter.

De studiobazen hadden weinig respect voor de man die zo geniaal debuteerde met Citizen Kane. Toen Welles na de ruwe montage van The Magnificent Ambersons in Brazilië was, sneden ze een dikke veertig minuten uit de film (en vernietigden het materiaal!) en gaven de film bovendien een happy end. Toch is ook deze kapotte versie technisch knap en bij vlagen zeer de moeite waard. Het is een epos over de teloorgang van een rijke Amerikaanse familie, en over de vooruitgang die onstuitbaar oprukt, ditmaal in de vorm van de automobiel. Ondanks de ingreep van de studio was de film een commerciële flop.

Journey into Fear

1942 | Oorlogsfilm, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Norman Foster en Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Joseph Cotten, Dolores Del Rio, Ruth Warrick en Agnes Moorehead.

Howard Graham (Cotten), ingenieur in dienst van de Amerikaanse marine, ontsnapt in Istanbul aan een aanslag. Hij vlucht per schip, maar het lijkt erop dat de nazi's die het op hem hebben voorzien hem zijn gevolgd. Fraaie film noir, die waarschijnlijk zonder de bemoeienis van studio RKO – de film werd meer dan twintig minuten ingekort – nog beter was geweest. Geafficheerd als een film van Foster, maar geschreven en geproduceerd door grootmeester Orson Welles (Citizen Kane), die ook een klein rolletje speelt als Turkse kolonel.

Citizen Kane

1941 | Mysterie, Drama, Thriller, Experimenteel

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead en Everett Sloane.

Volgens velen de beste speelfilm aller tijden. Orson Welles - toen 25 jaar! - experimenteerde in deze visionaire film over de achterkant van het Amerikaanse kapitaal met make-up, geluid en vooral met lenzen en cameratechnieken. Die brachten zowel voorgrond als achtergrond scherp in beeld - met oogstrelend en baanbrekend resultaat. Het spannende verhaal cirkelt om krantenmagnaat Kane (Welles zelf) die bij zijn eenzaam sterven het woord 'Rosebud' fluistert. Een inventieve en gevoelige zoektocht naar de betekenis van het woord en de persoon Kane volgt.

Kublai Khan

-1 | Actiefilm

. Actiefilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Elsa Martinelli, Robert Hossein, Omar Sharif, Horst Buchholz en Anthony Quinn.

Volgens velen de beste speelfilm aller tijden. Orson Welles - toen 25 jaar! - experimenteerde in deze visionaire film over de achterkant van het Amerikaanse kapitaal met make-up, geluid en vooral met lenzen en cameratechnieken. Die brachten zowel voorgrond als achtergrond scherp in beeld - met oogstrelend en baanbrekend resultaat. Het spannende verhaal cirkelt om krantenmagnaat Kane (Welles zelf) die bij zijn eenzaam sterven het woord 'Rosebud' fluistert. Een inventieve en gevoelige zoektocht naar de betekenis van het woord en de persoon Kane volgt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Orson Welles op televisie komt.

Reageer