Ewa Dalkowska

Acteur

Ewa Dalkowska is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

Torowisko

1999 | Komedie, Drama

Polen 1999. Komedie van Urszula Urbaniak. Met o.a. Karolina Dryzner, Ewa Lorska, Ewa Dalkowska, Michal Litwiniec en Marcin Dorocinski.

Het portret van twee jonge vrouwen, boezemvriendinnen sedert hun jeugd, in een Pools provinciegat, die proberen inhoud te geven aan hun leven in het gedemocratiseerde Polen na ruim 45 jaar communistische dictatuur. Maria (Dryzner) is wisselwachter op het station van Aniolowo, waar twee spoorverbindingen elkaar kruisen en er komen slechts een paar treinen per dag langs. Ze zorgt voor haar moeder, die weduwe is. Ze droomt ervan om deze dorre plaats desnoods per trein te verlaten en verzucht dat ze zo ondernemend zou willen zijn als haar vriendin Krystyna (Lorska). Er komt echter leven in de brouwerij als Krystyna terugkeert en Maria haar uit de brand moet helpen als zij tegelijkertijd met Robert (Litwiniec) en Zenek (Kalita) een afspraakje gemaakt heeft. Maria springt in voor de verkeerde of wordt verliefd op de verkeerde - het is maar hoe je het ziet, ze worden jaloers op elkaar en de vriendschap wordt zwaar op de proef gesteld. Het scenario van debuterend tv-regisseuse Urbaniak is niet erg origineel, maar de film, met de eveneens debuterende Dryzner en Lorska, is niettemin realistisch, charmant en geloofwaardig. Verwacht geen wonderen, maar geniet gewoon van de fijngevoelige sfeertekening. Het camerawerk is van Bartek Prokopowicz.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

Korczak

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Polen/Frankrijk/Duitsland 1990. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Ewa Dalkowska, Piotr Kozlowski, Marzena Trybala en Wojciech Klata.

Lovende biografie van de Poolse schrijver-arts en pedagoog Janusz Korczak (1878-1942, die in 1972 posthuum de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel kreeg), tot en met zijn dood, toen hij ervoor koos om naar de gaskamers van Treblinka te gaan in gezelschap van de 200 kinderen van zijn weeshuis.

Wir

1985 | Drama, Experimenteel

Polen 1985. Drama van Henryk Jacek Schoen. Met o.a. Marek Herbik, Marzena Trybala, Ewa Dalkowska, Wladyslaw Kowalski en Olgierd Lukaszewicz.

Een vrije bewerking van twee korte verhalen van Luigi Pirandello. Een jongen ontdekt dat zijn mooie moeder, in het kraambed gestorven, een prostituée is geweest en doet wanhopige pogingen haar pasgeboren kind te behouden. Een gestileerde film vol dubbelzinnige momenten die behoort tot de poëtische school van de jaren tachtig, ontwikkeld door Poolse cineasten die het verwijt krijgen de politieke werkelijkheid te ontvluchten.

Rok spokojnego slonca

1984 | Oorlogsfilm, Drama

Polen/Duitsland/Verenigde Staten 1984. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Scott Wilson, Hanna Skarazanka, Ewa Dalkowska en Zbigniew Zapasiewicz.

Een Poolse vluchtelinge wordt in bescherming genomen door een Amerikaanse officier in een niet nader gesitueerd gebied dat na WO II onder controle komt van Poolse troepen. Dit internationale oorlogsdrama is in essentie een tragisch melodrama waarin de hoofdpersonen werkelijk geen ramp gespaard blijft. De overdaad aan ellende werkt af en toe op de lachspieren, maar Zanussi slaagt er wel in een technisch puntgave film af te leveren, met opvallende sterke bijdragen van componist Wojciech Kilar en camaraman Slawomir Idziak. Bekroond met de Gouden Leeuw op het festival van Venetië.

A Year Of The Quiet Sun

1984 |

1984. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Hanna Skarzanka, Vadim Glowna, Maja Komorowska, Ewa Dalkowska en Scott Wilson.

Een Poolse vluchtelinge wordt in bescherming genomen door een Amerikaanse officier in een niet nader gesitueerd gebied dat na WO II onder controle komt van Poolse troepen. Dit internationale oorlogsdrama is in essentie een tragisch melodrama waarin de hoofdpersonen werkelijk geen ramp gespaard blijft. De overdaad aan ellende werkt af en toe op de lachspieren, maar Zanussi slaagt er wel in een technisch puntgave film af te leveren, met opvallende sterke bijdragen van componist Wojciech Kilar en camaraman Slawomir Idziak. Bekroond met de Gouden Leeuw op het festival van Venetië.

Bez znieczulenia

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Ewa Dałkowska, Andrzej Seweryn, Krystyna Janda en Roman Wilhelmi.

In deze psychologische analyse wordt een beeld gegeven van de situatie waarin een succesvolle vertegenwoordiger van het establishment zich bevindt, wanneer er een deels geheime, deels publieke hetze tegen hem wordt gevoerd en hij van de ene dag op de andere degradeert tot een overbodig mens. Door zijn kritische inhoud is deze film een groot succes geweest in Polen. Na jaren is Wajda met deze film teruggekeerd naar de eigentijdse thematiek.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ewa Dalkowska op televisie komt.

Reageer