Helke Sander: regie, cast en scenario.
Er zijn 6 films gevonden.

Des Lebens schönste Seiten

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Wolfgang B. Heine. Met o.a. Franziska Ponitz, Mathias Fuchs, Brigitte Jakobs, Hussi Kutlucan en Susi Nicoletti.

De veertig-jarige Ponitz heeft een baantje in een Berlijns theater. Niemand weet dat ze niet kan lezen en schrijven, maar wanneer ze verliefd wordt op de leraar Fuchs, vindt ze dat ze de waarheid moet vertellen. Best aardige tragikomedie, die origineler had kunnen zijn als de Amerikaanse film STANLEY AND IRIS (1989) er niet was geweest. Geschreven door regisseur Heine en Thomas Nennstiel.

Felix

1988 | Drama, Komedie, Erotiek

Duitsland 1988. Drama van Helma Sanders-Brahms, Helke Sander, Margarethe von Trotta en Christel Buschmann. Met o.a. Ulrich Tukor, Danuta Lato, Gabriela Herz, Eva Mattes en Barbara Auer.

Episoden-film gemaakt door vier (toen nog) Westduitse regisseuses. Felix een man van een jaar of dertig, is door zijn vriendin verlaten. In ER AN ENDE voert hij uitgebreide telefoongesprekken met ene Karin. Uit frustratie ventileert hij typische mannenmeningen over vrouwen. Scenario van regisseuse Sanders-Brahms en camerawerk van Frank Br[KA3]uhne. In MU[KL29] ICH AUFPASSEN leert hij van twee vrouwen de kunst van zelfbeheersing. Scenario van regisseuse Sander en Silvo Lathela en camerawerk van Martin Gressmann. In EVA heeft hij een ontmoeting met een lotgenote (Scenario van regisseuse Von Trotta en camerawerk van Franz Rath) en in ARE YOU LONESOME TONIGHT stort hij zich in het nachtleven van Hamburg. Scenario van regisseuse Buschmann en camerawerk van Mike Gast. Redelijk onderhoudend met af en toe aanleiding voor een glimlach. Tukor speelt zijn rol leuk.

Vater und Sohn

1984 | Documentaire, Biografie, Drama

Duitsland 1984. Documentaire van Thomas Mitscherlich. Met o.a. Gert Heinz, Dan Husmann, Helke Sander, Gerd Kunath en Wilfried Grimpe.

Regisseur Thomas Mitscherlich behandelt in deze film de verhouding met zijn vader, de psychoanalyticus Alexander Mitscherlich, en brengt dit in verband met de maatschappelijke problemen in de Bondsrepubliek.

Der Beginn aller Schrecken ist Liebe

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Helke Sander. Met o.a. Helke Sander, Rebecca Pauly, Lou Castel, Katrin Seybold en Monica Bleibtreu.

De vriendinnen Freya en Irmtraut kennen elkaar al lang door gezamenlijk politiek activisme. De verhouding tussen beiden wordt problematisch, wanneer Freya en de vriend van Irmtraut verliefd op elkaar worden. Goede film, die het ideaal 'liefde' analyseert en probeert oorzaken voor het mislukken van relaties aan te geven.

Der subjektive Faktor

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Helke Sander. Met o.a. Angelika Rommel, Tobias Delius, Nils Delius, Kai Opitz en Nikolaus Dutsch.

Een uiterst boeiende film waarmee de belofte van Sanders eersteling DIE ALLSEITIG REDUZIERTE PERSÖNLICHKEIT - REDUPERS geheel wordt waargemaakt. Een zoon confronteert zijn moeder met haar actievoeren van vijftien jaar geleden.

Die Allseitig reduzierte Persönlichkeit - Redupers

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Helke Sander. Met o.a. Helke Sander, Joachim Baumann, Frank Burckner, Eva Gagel en Beate Kopp.

Drie dagen uit het leven van een jonge fotografe, die in Berlijn worstelt met het kunstenaarschap en haar rol als alleenstaande moeder. Enigszins stug in zijn dialogen en thematiek, maar de zwart-wit fotografie is bijzonder fraai, net als het bleke tijdsbeeld van de verdeelde stad. Regiedebuut van de feministische filmauteur Helke Sander - en tevens hoofdrolspeelster - die met name in het West-Duitsland van de jaren zestig en zeventig een belangrijke rol speelde in de vrouwenbeweging, onder meer als oprichter van het tijdschrift Frauen und Film.